П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/5417/24
Головуючий в І інстанції: Мельник О.М.
Дата та місце ухвалення рішення: 15.08.2024 р. м. Миколаїв
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді доповідача Шеметенко Л.П.
судді Градовського Ю.М.
судді Турецької І.О.
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року по справі за адміністративним позовом Фермерського господарства «Агро-Стар» до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання зареєструвати податкові накладні, -
В С Т А Н О В И В:
У червні 2024 року Фермерське господарство «Агро-Стар» (далі позивач) звернулось з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28170/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 20.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №14 від 20.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар», за датою фактичного подання - 20.03.2024 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28163/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 22.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 22.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар», за датою фактичного подання - 22.03.2024 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28155/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №16 від 23.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар», за датою фактичного подання - 23.03.2024 року.
Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28170/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 20.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 14 від 20.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар» (код ЄДРПОУ 36855406) за датою фактичного подання - 20.03.2024 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28163/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 22.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №15 від 22.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар» (код ЄДРПОУ 36855406) за датою фактичного подання - 22.03.2024 року.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року №28155/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної № 16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №16 від 23.03.2024 року, подану Фермерським господарством «Агро-Стар» (код ЄДРПОУ 36855406), за датою фактичного подання - 23.03.2024 року.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фермерського господарства «Агро-Стар» судові витрати в розмірі 9084 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області на користь Фермерського господарства «Агро-Стар» судові витрати в розмірі 9084 грн.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Миколаївській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявленого позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, неправильному застосуванні норм матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт зазначає, що рішення від 23.04.2024 року №10941745/36855406, №10941477/36855406, №10941743/36855406 про відмову в реєстрації податкових накладних №14 від 20.03.2024 року, №15 від 22.03.2024, №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є правомірними, оскільки ФГ «АГРО-СТАР», на підтвердження факту реальності здійснення господарських операцій щодо яких складено спірні податкові накладні, не надано копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/ послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладних.
Поряд з цим, апелянт зазначає, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, оскільки судом першої інстанції задоволено вимоги позивача щодо визнання протиправними та скасування рішення ДПС від 03.05.2024 року №28170/36855406/2, №28163/36855406/2, №28155/36855406/2 (прийняті за результатами розгляду скарг позивача на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних). Враховуючи, що вказані рішення не породжують самостійних правових наслідків для позивача, не призводять до змін його прав та обов`язків та не порушують законні інтереси, скасування цих рішень не призводить до скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Позивач своїм процесуальним правом на поданні відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), згідно якого суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Фермерське господарство «Агро-Стар» 25.06.2010 року зареєстроване як юридична особа, з 01.04.2014 року позивач є платником ПДВ за номером 368554014271. Господарство здійснює діяльність за такими видами економічної діяльності: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний); 01.13 Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; 01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід;01.50 Змішане сільське господарство; 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві; 01.62 Допоміжна діяльність у тваринництва; 49.41 Вантажний автомобільний У власності фермерського господарства є сільськогосподарська техніка: сіялки, трактори, комбайни та інше.
Також у позивача в наявності є орендовані виробничо - складські приміщення, офісне приміщення, 99 орендованих земельних ділянок для проведення потреб господарської діяльності, що підтверджується повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форма 20 - ОПП від 19.02.2020 року, 20 -ОПП від 01.02.2021 року, 20 - ОПП від 14.02.2022 року.
18.03.2024 року між ФГ «Агро-Стар» (продавець) та ТОВ «Ромир - Трейд» (покупець) укладено договір купівлі - продажу №180324, за умовами п.1.1 якого продавець зобов`язаний передати у власність покупцю сільськогосподарську продукцію(товар), а покупець прийняти і оплатити. Вартість товару вказується у рахунку-фактурі, що є невід`ємною частиною даного договору і діє на момент відвантаження товару. Ціни включають вартість товару, тари, упакування, маркування, ПДВ. Ціни вказуються в накладних і рахунках-фактурах. В необхідних випадках, якість та ціна товару зазначається в додаткових угодах, які стають невід`ємною частиною договору.
Також, між сторонами укладено Додаткову угоду №1 від 18.03.2024 року до Договору №180324, якою сторони погодили наступне: товар ріпак, ціна за 1 т. товару 16900, кількість товару 100 т., загальна вартість без ПДВ 1 482456,14 грн., сума ПДВ 207543,86 грн., загальна вартість товару з ПДВ 1 690000 грн. Крім того, погоджено вимоги до якості товару, який є предметом договору.
На виконання умов даного договору позивачем виконані зобов`язання щодо поставки продукції і виставлено рахунки на оплату: №14 від 20.03.2024 року на загальну суму 482 326 грн., в т.ч. ПДВ 59 233,02 грн., №15 від 22.03.2024 року на загальну суму 952 146 грн., у т.ч. ПДВ 116 930,21 грн., №16 від 23.03.2024 року на загальну суму 485 368 грн., у т.ч. ПДВ 59 606,60 грн.
ТОВ «РОМИР-ТРЕЙД» здійснив оплату по рахункам Фермерського господарства «Агро - Стар», про що свідчать виписки банку від 20.03.2024 року на суму 740 000 грн., у т.ч. 14% ПДВ - 90 877,19 грн., від 25.03.2024 року на суму 650 000 грн., у т.ч.14% ПДВ - 79 824,56 грн., від 27.03.2024 року на суму 300 000 грн., у т.ч. 14% ПДВ - 36 842,11 грн.
ФГ «Агро-Стар», у відповідності до ст.187.1, п.201.10. ст.201 ПК України, складено податкові накладні: № 14 від 20.03.2024 року на суму 482 326 грн, у т.ч. ПДВ - 59 233,02 грн.; №15 від 22.03.2024 року на суму 952 146 грн., у т.ч. ПДВ - 116 930,21 грн.; №16 від 23.03.2024 року на суму 485 368 грн., у т.ч. ПДВ - 59606,60 коп.
Однак, позивачем через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» 02.04.2024 року, 03.04.2024 року отримано в електронному вигляді квитанції, відповідно до яких: документ збережено, реєстрація зупинена.
Підставою зупинення зазначено: Обсяг постачання товару/послуги 1205 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку).
Також, позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
З метою подальшої реєстрації податкових накладних, позивач скористався своїм правом та направив до контролюючого органу Повідомлення №6 від 10.04.2024 року, №7 від 12.04.2024 року, №8 від 12.04.2024 року про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. До вказаних пояснень було додано документи у кількості 27, 28, 29 додатків відповідно.
16.04.2024 року від контролюючого органу господарство отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №10905953/36855406, №10905951/36855406, №1095952/36855406, в яких вказано, що позивачу необхідно надати: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування (договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них; договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних); первинні документи щодо постачання, придбання, товарів, послуг, зберігання продукції; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків.
18.04.2024 року позивачем на вказане повідомлення податкового органу направлено Повідомлення про надання додаткових пояснень №2, №3, №4 із документами на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних.
Однак, за результатами розгляду пояснень та доданих до нього документів, 23.04.2024 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС в Миколаївській області прийнято рішення:
- №10941745/36855406 про відмову в реєстрації податкової накладної № 14 від 20.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10941477/36855406 про відмову в реєстрації податкової накладної № 15 від 22.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- №10941743/36855406 відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підставою для відмови у реєстрації податкових накладних вказано: «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, платником податку.».
Позивачем було подано скарги на вищевказані рішення, за результатами розгляду яких контролюючим органом прийнято рішення від 03.05.2024 року №28170/36855406/2, №28163/36855406/2, №28155/36855406/2, якими скарги залишено без задоволення, рішення без змін.
Підставою для прийняття даних рішень визначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з позовною заявою.
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи позов зазначив, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не конкретизовано, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам, визначених пунктом 11 Порядку № 1165. Поряд з цим, суд першої інстанції вказав, що позивачем виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення, до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій. При дослідженні первинних документів, наданих платником податку до контролюючого органу, суд першої інстанції дійшов висновку, що вони підтверджують виконання договірних відносин з ТОВ «РОМИР - ТРЕЙД», щодо яких складено спірні податкові накладні.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення вимог позивача щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН.
Згідно ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів переглядаючи справу в суді апеляційної інстанції, приходить до наступних висновків.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (набрала чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок № 1165) ( у редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 3 до Порядку № 1165 установлено, зокрема, наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість: п. 1 «Обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.».
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Згідно п.п. 40, 43-46 Порядку № 1165 під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку № 1165 У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Як вбачається з матеріалів справи, у направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації податкових накладних вказано, що обсяг постачання товару/послуги 1205 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції (додаток 3 Порядку).
В той же час, у надісланих позивачу квитанціях зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості платника податку, визначених в п.1 вказаних Критеріїв, та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в реєстрі або відмову в такій реєстрації.
При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкових накладних напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.
Колегія суддів зазначає, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний, в розумінні суб`єкта владних повноважень, пакет документів, а для податкового органу, відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що лише посилання контролюючого органу у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних на пункт 1 Критеріїв ризиковості не розкриває зміст та не конкретизує підстав зупинення реєстрації податкових накладних, а також не відображає переліку документів, необхідних податковому органу для реєстрації таких накладних.
Колегія суддів також зазначає, що за правилами пп. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13 грудня 2019 року за № 1245/34216, далі - Порядок № 520) (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно пп. 3, 10 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у реєстрації спірних податкових накладних визначено: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання про прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних процитовано положення пунктів 5, 10 Порядку № 520, тобто, викладена загальна норма без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
З матеріалів справи вбачається, що позивач скористався своїм правом та після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, а також після отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень, направив на адресу контролюючого органу пояснення та копії первинних документів на підтвердження здійснення реальності господарських операцій (поставки товару), за якими було складено спірні податкові накладні.
До вказаних пояснень позивачем було додано первинні документи, а саме: договір поставки №180324 від 18 березня 2024 року, укладений та підписаний сторонами; додаткова угода №1 від 18.03.2024 року; довіреність №8 від 18.03.2024 року; рахунок №14 від 20.03.2024 року; рахунок №15 від 22.03.2024 року; рахунок №16 від 23.03.2024 року; видаткова накладна №14 від 20.03.2024 року; видаткова накладна №15 від 22.03.2024 року; видаткова накладна №16 від 23.03.2024 року; товаро - транспортні накладні у кількості 4 шт.; виписки банку про надходження коштів на поточний рахунок ФГ «Агро Стар» за договором №180324 від 18.03.2024 року; договір купівлі - продажу насіння ріпаку №01/09/2018 від 01.09.2018 року; видаткова накладна №ПП- 0000015 від 11.08.2021 року; платіжне доручення №1343 від 26.08.2021 року на суму 25 000 грн. за посівний матеріал; акт ФОК/Seeds- FOC приймання передачі гібридів призначених для проведення демонстраційного випробування від 22.05.2022 року.
Колегія суддів вказує, що вказані документи підтверджують факт здійснення господарських операцій щодо яких складено спірні податкові накладні та надавали контролюючому органу здійснити реєстрацію податкових накладних №14 від 20.02.2024 року, №15 від 22.03.2024 року, №16 від 23.03.2024 року.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що відмовляючи позивачу у реєстрації податкових накладних, відповідач-1 не визначив підстав для неприйняття до уваги наведених пояснень позивача та доданих до них документів щодо господарських операцій згідно податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.
Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Вказана позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 року по справі №500/2237/20 та від 16.09.2022 року у справі № 380/7736/21.
Також, колегія суддів враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 03.11.2021 року по справі №360/2460/20, де за наслідками аналізу положень Порядку №520 Верховний Суд зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною другою статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішень (що вони прийняті обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності вимог, визначених Порядками №1165, №520), є підставою для визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
На підставі наведеного, враховуючи, що відповідачем-1 не доведено підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, не витребувано конкретного переліку документів для реєстрації податкових накладних, відхилено без будь-яких обґрунтувань первинно-бухгалтерську документацію щодо господарських операцій згідно податкових накладних, колегія суддів приходить до висновку, що рішення від 23.04.2024 року №10941745/36855406, №10941477/36855406, №10941743/36855406 про відмову в реєстрації податкових накладних №14 від 20.03.2024 року, №15 від 22.03.2024, №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно п.п. 19, 20 вказаного Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, п. 20 Порядку № 1246 прямо передбачено, що реєстрація податкової накладної на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, вимоги позивача щодо зобов`язання зареєструвати спірні податкові накладні датою їх подання на реєстрацію відповідають наведеним вимогам Порядку № 1246.
При цьому, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції при вирішенні справи у контексті спірних правовідносин, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та, зокрема, визнав протиправними та скасував рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.05.2024 року: № 28170/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 20.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; №28163/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 22.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; №28155/36855406/2 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Колегія суддів зазначає, що вказані рішення не є рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, що, в даному випадку, є предметом спірних правовідносин. Такі рішення прийняті ДПС України за результатами розгляду скарг ФГ «Агро-Стар» на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №10941745/36855406, №10941477/36855406, №10941743/36855406 від 23.04.2024 року.
Згідно з частиною першою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Тобто, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати), зазвичай, індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
При цьому, неодмінною ознакою порушення права особи є зміна стану її суб`єктивних прав та обов`язків, тобто припинення чи неможливість реалізації її права та/або виникнення додаткового обов`язку.
Так, що рішення суб`єкта владних повноважень є такими, що порушує права і свободи особи в тому разі, якщо, по-перше, такі рішення прийняті владним суб`єктом поза межами визначеної законом компетенції, а, по-друге, оспорювані рішення є юридично значимими, тобто такими, що мають безпосередній вплив на суб`єктивні права та обов`язки особи шляхом позбавлення можливості реалізувати належне цій особі право або шляхом покладення на цю особу будь-якого обов`язку.
Однак, в даному випадку оскаржувані рішення ДПС України від 03.05.2024 року №28170/36855406/2, №28163/36855406/2, №28155/36855406/2 не є юридично значимим для позивача, оскільки жодних заходів його реалізації щодо позивача не передбачає, а лише залишає чинним (таким, що має обтяжувальну дію щодо позивача) винесені раніше рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 14 від 20.03.2024 року, № 15 від 22.03.2024 року, №16 від 23.03.2024 року.
Аналогічних правових висновків дійшов Верховний Суд у постанові від 27.04.2020 року у справі 360/1050/19.
На підставі наведеного, рішення ДПС України від 03.05.2024 року №28170/36855406/2, №28163/36855406/2, №28155/36855406/2, прийняті за результатами розгляду скарги ФГ «Агро-Стар», не мають безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а, відтак, підстави до скасування таких рішень - відсутні.
Колегія суддів зауважує, що предметом розгляду даної справи є саме рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, а не рішення центрального органу виконавчої влади про розгляд скарг, поданих на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
Разом з тим, колегія суддів враховує, що при вирішенні справи, у своєму рішенні суд першої інстанції надавав правову оцінку саме рішенням про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, проте невірно вказав їх номери та дати.
Відповідно до ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга ГУ ДПС у Миколаївській області підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції - зміні в частині визнання протиправними та скасування рішень від 03.05.2024 року №28170/36855406/2, №28163/36855406/2, №28155/36855406/2.
Керуючись ст.ст. 241, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Миколаївській області задовольнити частково.
Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року змінити.
Викласти абзац другий, абзац четвертий, абзац шостий резолютивної частини рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року в наступній редакції:
«Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.04.2024 року №10941745/36855406 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 20.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.04.2024 року №10941744/36855406 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 22.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Миколаївській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 23.04.2024 року №10941743/36855406 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 23.03.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.».
В іншій частині рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, визначених ст. 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення постанови в повному обсязі безпосередньо до Верховного Суду.
Судове рішення складено у повному обсязі 08.11.2024 р.
Суддя доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Ю.М. Градовський
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123054470 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні