Постанова
від 07.11.2024 по справі 927/317/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 927/317/22 Суддя (судді) першої інстанції: Падій В.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Кучми А.Ю.,

суддів Аліменка В.О., Бєлової Л.В.

за участю секретаря Островської О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 червня 2024 року (м. Чернігів, дата складання повного тексту - 25.06.2024) у справі за адміністративним позовом Керівника Прилуцької окружної прокуратури до Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяни Володимирівни, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Відділ освіти Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення, скасування запису державного реєстратора про припинення юридичної особи,-

В С Т А Н О В И Л А :

Керівник Прилуцької окружної прокуратури звернувся з позовом до суду, в якому просить:

- визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії 8 скликання Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 23.09.2021 №451 «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ст.»;

- скасувати запис № 1000431110015000072 від 20.12.2021, внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, внесений державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяною Володимирівною, про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Позовні вимоги обґрунтовано порушенням відповідачем у спірних правовідносинах чинного законодавства України на момент їх виникнення.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 20.09.2022 у справі №927/317/22 позовні вимоги задоволено у повному обсязі; визнано незаконним та скасовано рішення 16 сесії 8 скликання Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Про припинення Брагинцівського ЗЗСО І ст. від 23.09.2021 №451; скасовано запис державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяни Володимирівни, а саме: №1000431110015000072 від 20.12.2021, внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 01.02.2023 у справі №927/317/22 апеляційну скаргу Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області на рішення Господарського суду Чернігівської області від 20.09.2022 у справі № 927/317/22 задоволено частково; рішення Господарського суду Чернігівської області від 20.09.2022 у справі № 927/317/22 скасовано; ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено у повному обсязі.

Постановою Верховного Суду від 14.11.2023 у справі №927/317/22 касаційну скаргу Заступника керівника Київської міської прокуратури задоволено частково; рішення Господарського суду Чернігівської області від 20.09.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 01.02.2023 у справі №927/317/22 скасовано; закрито провадження у справі № 927/317/22; роз`яснено позивачеві, що розгляд цієї справи віднесено до компетенції суду адміністративної юрисдикції та що він має право протягом десяти днів з дня отримання цієї постанови звернутися до суду касаційної інстанції із заявою про направлення справи за встановленою юрисдикцією.

Ухвалою Верховного суду від 05.12.2023 у справі № 927/317/22 заяву Керівника Прилуцької окружної прокуратури про направлення за встановленою юрисдикцією справи №927/317/22 задоволено; справу №927/317/22 за позовом Керівника Прилуцької окружної прокуратури до Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяни Володимирівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Відділ освіти Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, про визнання незаконним та скасування рішення, скасування запису державного реєстратора про припинення юридичної особи передано до Чернігівського окружного адміністративного суду.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 червня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянт вказує, що оспорюване рішення ухвалено відповідачем з порушенням вимог ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у редакції чинній на дату прийняття рішення та Порядку №996, оскільки прийняте без урахування думки територіальної громади у форматі громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, проведення консультацій з громадськістю, що порушує конституційне право членів територіальної громади села приймати участь у такому обговоренні. Наголошує, що відсутні докази проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) саме щодо проекту рішення Варвинської селищної ради Чернігівської області «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ступеня» опублікованого на офіційному сайті Варвинської селищної ради Чернігівської області 08.09.2021. Крім того, проект рішення про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ступеня був опублікований на офіційному сайті Варвинської селищної ради Чернігівської області 08.09.2021, а саме рішення Варвинської селищної ради Чернігівської області прийнято 23.09.2021, що вказує на порушення відповідачем ч.2 ст.32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо строку оприлюднення проекту відповідного рішення.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню.

Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 22.06.2021 на офіційному веб-сайті https://уагvуnska-gromada.gov.ua Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області у розділі «Оголошення» розміщено повідомлення про початок проведення громадського обговорення щодо припинення діяльності (ліквідації), зокрема, Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня та обговорення відповідних проектів рішень (т.1 а.с.40-41).

В подальшому 30.06.2021 в тому ж розділі було оприлюднено графік проведення громадських обговорень, згідно з яким проведення такого обговорення планувалося на 01.07.2021 у Брагинцівському старостинському окрузі (т. 1 а.с.42).

01.07.2021 в с. Брагинці проведено громадське обговорення питання щодо припинення діяльності (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району та проекту відповідного рішення, про що складено протокол (т.1 а.с.43-45).

Зі змісту протоку громадського обговорення від 01.07.2021 слідує, що учасниками громадських слухань зареєстровано 35 осіб; відбулось обговорення питання припинення (ліквідації) діяльності закладу освіти та на голосування громади поставлено питання:

1) «Вважати такими, які відбулися Громадські слухання з обговорення питання припинення (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області», за яке проголосували 35 осіб «за»;

2) «Чи підтримує проект рішення щодо припинення діяльності (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області громада с. Брагинці», за наслідками якого громада у складі 35 осіб проголосувала «проти» підтримання зазначеного проекту рішення Варвинської селищної ради.

29.07.2021 Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області було прийнято рішення «Про призупинення діяльності Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області» №355, яким призупинено діяльність Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, розташованого за адресою: вул. Київська,10, с.Брагинці Прилуцького району Чернігівської області, 17610, код ЄДРПОУ 26467577 (т. 1 а.с.46).

08.09.2021 на сайті Варвинської селищної ради оприлюднено інформацію про заплановане засідання 16 сесії Варвинської селищної ради 8 скликання, яке має відбутися 23.09.2021 о 14-00 годині в залі засідань Варвинської селищної ради, при цьому на розгляд сесії ради виноситься питання «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО І ст. Варвинської селищної ради» (т.1 а.с. 48).

23.09.2021 Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області прийнято рішення «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО Варвинської селищної ради» № 451, яким припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи - Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 26467577, місцезнаходження: вул. Київська, с. Брагинці, Прилуцький район, Чернігівська область, 17610), затверджений склад ліквідаційної комісії з припинення вищевказаного закладу освіти та визначений порядок дій ліквідаційної комісії з припинення навчального закладу (т.1. а.с. 48-49).

Також зі змісту вищевказаного рішення слідує про втрату чинності рішення 14 сесії 8 скликання Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області «Про призупинення діяльності Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області» №355 від 29.07.2021.

Державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Чернігівської області Якименко Тетяною Володимирівною на виконання вищевказаного рішення Варвинської селищної ради від 29.07.2021 №355 вчинено запис №1000431110015000072 від 20.12.2021 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області (код ЄДРПОУ 26467577) (т. 3 а.с.116).

Керівник Прилуцької окружної прокуратури вважаючи, що Варвинська селищна рада Чернігівської області, приймаючи оскаржуване рішення, порушила вимоги законодавства про освіту та процедуру прийняття таких рішень, що зумовило порушення конституційних прав мешканців громади та відповідно суспільних інтересів держави, звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що прокурор не надав доказів реального впливу оскаржуваного ним рішення Варвинської селищної ради на права дітей, які він у даному спорі захищає, оскільки останній вказує лише на процесуальні порушення, допущені відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення, а порушення прав територіальної громади с. Брагинці у сфері охорони дитинства та освіти вбачає безпосередньо у самому факті ліквідації навчального закладу.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Згідно пункту 30 частини 1 статті 26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон № 280/97-ВР, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Тобто рішення про ліквідацію та реорганізацію навчального закладу комунальної форми власності приймає місцева (сільська, селищна, міська) рада, у віданні якої перебуває відповідний навчальний заклад.

Відповідно до частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Статтею 59 Закону №280/97-ВР установлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. Частиною п`ятою цієї статті регламентовано, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

На підставі системного аналізу наведених правових норм вбачається, що всі рішення (крім визначених законом випадків) місцева рада приймає на сесії, після обговорення, більшістю голосів у порядку визначеному законом та регламентом, прийнятим на першій сесії ради. Прийняті рішення набирають чинності лише після їх офіційної публікації або пізніше - з дати вказаної в рішенні.

Зі Статуту Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, наявного в матеріалах справи слідує, що засновником закладу є Варвинська селищна рада Прилуцького району Чернігівської області (т.1 а.с.52-59).

Згідно пункту 9.1. Статуту вищевказаного закладу рішення про реорганізацію або ліквідацію освітнього закладу приймає засновник, а тому саме відповідач наділений повноваженнями щодо вирішення питання про припинення (ліквідацію) вказаного закладу.

Згідно із положеннями статті 13 Закону №280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03.11.2010 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики» затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок № 996, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 5 вказаної постанови Кабінету Міністрів України рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Відповідно до пункту 3 Порядку №996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Згідно пункту 4 Порядку №996 результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Пунктами 8-12 Порядку № 996 встановлено, що під час проведення консультацій з громадськістю орган виконавчої влади подає громадській раді проекти відповідних нормативно-правових актів та інформаційно-аналітичні матеріали до них. До участі у проведенні консультацій з громадськістю залучаються в установленому порядку органи місцевого самоврядування.

В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення щодо: проектів нормативно-правових актів, що мають важливе суспільне значення і стосуються конституційних прав, свобод, інтересів і обов`язків громадян, а також актів, якими передбачається надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; проектів регуляторних актів.

Відповідно до пункту 14 Порядку №996 публічне громадське обговорення організовує і проводить орган виконавчої влади у такому порядку: визначає питання, яке буде винесене на обговорення; приймає рішення про проведення обговорення; розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби); вживає заходів для забезпечення репрезентативності соціальних груп населення, а також суб`єктів господарювання, інститутів громадянського суспільства, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих суб`єктів (далі - заінтересовані сторони); оприлюднює в обов`язковому порядку інформацію про проведення обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб; збирає та аналізує інформацію про оцінку громадськістю ефективності запропонованого органом виконавчої влади шляху вирішення питання; формує експертні пропозиції щодо альтернативного вирішення питання; забезпечує врахування результатів обговорення під час прийняття остаточного рішення; проводить аналіз результатів обговорення; оприлюднює результати обговорення на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади або за відсутності відповідної технічної можливості в інший прийнятний спосіб. Для організаційного забезпечення проведення публічного громадського обговорення орган виконавчої влади може утворювати робочу групу.

Пунктом 15 Порядку №996 визначено, що в інформаційному повідомленні про проведення публічного громадського обговорення зазначаються: найменування органу виконавчої влади, який проводить обговорення; питання або назва проекту акта, винесеного на обговорення; варіанти вирішення питання; адреса (гіпертекстове посилання) опублікованого на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади тексту проекту акта; соціальні групи населення та заінтересовані сторони, на які поширюватиметься дія прийнятого рішення; можливі наслідки проведення в життя рішення для різних соціальних груп населення та заінтересованих сторін; відомості про місце і час проведення публічних заходів, порядок обговорення, акредитації представників засобів масової інформації, реєстрації учасників; порядок участі в обговоренні представників визначених соціальних груп населення та заінтересованих сторін; поштова та електронна адреси, строк і форма подання письмових пропозицій та зауважень; адреса і номер телефону, за якими надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення; прізвище, ім`я відповідальної особи органу виконавчої влади; строк і спосіб оприлюднення результатів обговорення.

Таким чином консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального та культурного розвитку. Проведення таких консультацій є також необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII.

Аналогічні висновки щодо застосування положень Порядку №996 про необхідність проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) при прийнятті рішень щодо припинення закладів освіти викладено у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі № 359/6814/17, від 06.02.2019 у справі № 720/1536/16-а, від 17.10.2019 у справі № 1640/3147/18 та від 08.06.2022 у справі № 819/707/18.

Також, відповідно ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», у редакції на час прийняття оспорюваного рішення, реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.

З матеріалів справи вбачається, що 22.06.2021 на офіційному веб-сайті https://уагvуnska-gromada.gov.ua Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області у розділі «Оголошення» розміщено повідомлення про початок проведення громадського обговорення щодо припинення діяльності (ліквідації), зокрема, Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня та обговорення відповідних проектів рішень, а 30.06.2021 оголошений графік проведення громадських обговорень, згідно з яким проведення такого обговорення планувалося на 01.07.2021 у Брагинцівському старостинському окрузі.

01.07.2021 в с. Брагинці проведено громадське обговорення питання щодо припинення діяльності (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району та проекту відповідного рішення, про що складено протокол (т.1 а.с.43-45).

Зі змісту протоколу громадського обговорення від 01.07.2021 слідує, що учасниками громадських слухань зареєстровано 35 осіб; відбулось обговорення питання припинення (ліквідації) діяльності закладу освіти та на голосування громади поставлено питання:

1) «Вважати такими, які відбулися Громадські слухання з обговорення питання припинення (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області», за яке проголосували 35 осіб «за»;

2) «Чи підтримує проект рішення щодо припинення діяльності (ліквідації) Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області громада с. Брагинці», за наслідками якого громада у складі 35 осіб проголосувала «проти» підтримання зазначеного проекту рішення Варвинської селищної ради.

29.07.2021 Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області було прийнято рішення «Про призупинення діяльності Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області» № 355.

Таким чином, Варвинська селищна рада врахувала думку мешканців громади при прийнятті рішення щодо вказаного закладу освіти, та не прийняла рішення щодо його повної ліквідації, а лише призупинила його діяльність.

08.09.2021 на сайті Варвинської селищної ради було оприлюднено інформацію про запланове засідання 16 сесії Варвинської селищної ради 8 скликання, призначене на 23.09.2021, на розгляд якої буде винесене питання щодо припинення Брагинцівського ЗЗСО І ст. Варвинської селищної ради.

Тобто, 08.09.2021 було оприлюднено новий проект рішення «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО І ст.».

23.09.2021 Варвинською селищною радою Прилуцького району Чернігівської області було прийнято рішення «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО Варвинської селищної ради» № 451, яким припинено діяльність шляхом ліквідації юридичної особи - Брагинцівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.

Державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Чернігівської області Якименко Тетяною Володимирівною на виконання вищевказаного рішення Варвинської селищної ради № 355 від 29.07.2021 вчинено запис №1000431110015000072 від 20.12.2021 про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації - Брагинцівського закладу загальної середньої освіти 1 ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області.

Разом з тим, громадське обговорення безпосередньо проекту рішення Варвинської селищної ради «Про припинення діяльності Брагинцівського ЗЗСО І ступеня Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області» у відповідній редакції, опублікованій на офіційному сайті Варвинської селищної ради Чернігівської області 08.09.2021, не проводилось.

Колегія суддів вказує, що обговорення самого лише питання припинення, хоча і є схожим за метою з обговоренням проекту нормативно-правового акта, проте не є тотожним, оскільки зміст нормативно-правового акта може та має містити вирішення інших пов`язаних питань (причини, спосіб виконання, наслідки, витрати тощо).

Таким чином, оспорюване рішення ухвалено відповідачем з порушенням вимог ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у редакції, чинній на дату прийняття рішення та Порядку, оскільки прийняте без урахування думки територіальної громади у форматі громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, проведення консультацій з громадськістю, що порушує конституційне право членів територіальної громади села приймати участь у такому обговоренні.

При цьому, відсутні докази проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) саме щодо проекту рішення Варвинської селищної ради Чернігівської області «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО І ступеня», опублікованого на офіційному сайті Варвинської селищної ради Чернігівської області 08.09.2021.

Крім того, проект рішення про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ступеня був опублікований на офіційному сайті Варвинської селищної ради 08.09.2021, а рішення Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області про припинення Брагинцівського ЗЗСО І ступеня прийнято 23.09.2021, таким чином відповідачем порушено вимоги ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (в редакції Закону на дату опублікування проекту рішення та прийняття рішення) щодо строку оприлюднення проекту відповідного рішення, а отже строку прийняття рішення засновником після оприлюднення його проекту.

Слід зазначити, що зміни до ч. 2 ст. 32 цього Закону, які внесені Законом України від 15.07.2021 № 1658-ІХ (набули чинності 08.08.2021) стосувалися строку прийняття відповідного рішення засновника після оприлюднення його проекту, а саме - не менше ніж через один рік.

Тобто строк прийняття рішення відраховується не від дати громадського обговорення, як помилково вважає суд першої інстанції (з 01.07.2021), а від дати оприлюднення проекту відповідного рішення, тобто з 08.09.2021. На момент оприлюднення якого нові зміни до ч. 2 ст. 32 вказаного Закону вже набули чинності.

Оскільки Варвинською селищною радою оприлюднювалося 2 проекти рішення за якими приймалося відповідно 2 рішення, тому громадські обговорення мало проводитися щодо кожного проекту рішення окремо.

За таких обставин, Варвинською селищною радою оскаржуване рішення прийнято передчасно, порушено процедуру його прийняття, що є підставою для його скасування.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 14.08.2018 у справі №359/6814/17, від 06.02.2019 у справі № 720/1536/16-а, від 17.10.2019 у справі № 1640/3147/18 та від 08.06.2022 у справі № 819/707/18

Суд першої інстанції виходив з того, що підставою ліквідації освітнього закладу є низька якість знань, які будуть отримувати учні 1-3 класів.

Разом із тим, у даній справі не розглядається та не надається оцінка стану якості та забезпечення освітнього процесу у закладах освіти Варвинською селищною радою, та забезпечення/не забезпечення продовження здобуття освіти в іншому закладі.

Відповідно до статті 2 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод - нікому не може бути відмовлено у праві на освіту. Держава при виконанні будь-яких функцій, узятих нею на себе в галузі освіти і навчання, поважає право батьків забезпечувати таку освіту і навчання відповідно до їхніх релігійних і світоглядних переконань.

Законом України «Про охорону дитинства» визначено охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет, що має важливе значення для забезпечення національної безпеки України, ефективності внутрішньої політики держави, і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.

Забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності.

У спірних правовідносинах встановлено порушення гарантованих Конституцією та законами України права на доступність освіти.

Прийняття оскаржуваного рішення Варвинською селищною радою фактично обґрунтоване економією коштів місцевого бюджету і не враховує інтересів мешканців громади.

Однак, при розгляді справи «Кечко проти України» (заява № 63134/00) Європейський Суд не прийняв аргумент Уряду України щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов`язань (аналогічна позиція викладена в рішенні у справі № 59498/00 «Бурдов проти Росії»).

Таким чином, відсутність бюджетних асигнувань та відсутність коштів, як причина невиконання своїх зобов`язань, не можуть бути підставою для невиконання вимог закону.

Крім того, основою будь-якої держави є нормативно-правові акти, які є обов`язковими до виконання. Без права і законодавства держава не спроможна ефективно управляти суспільством, забезпечувати здійснення прийнятих нею рішень, охороняти і захищати права своїх громадян. При цьому, створюючи систему органів державної влади та визначаючи свободу кожного у реалізації права на власність, держава жодним чином не мала на меті, щоб будь-який суб`єкт правовідносин міг обійти установлений законом порядок набуття або розпорядження певними правами. Саме тому, врегульовуючи правові, економічні та організаційні основи управління майном, що є у комунальній власності законодавець унормував їх шляхом установлення відповідних процедур.

Держава зацікавлена у дотриманні вимог законодавства при управлінні майном комунальної власності, його реорганізації або ліквідації, тощо. Додержання вимог закону не може не являти суспільного інтересу, оскільки є проявом управлінської функції держави та спрямоване на забезпечення єдиного підходу до врегулювання тих чи інших правовідносин, впровадження системності та прозорості у набутті і реалізації прав громадянами і юридичними особами, принципу конституційної рівності суб`єктів цивільних правовідносин.

У той же час, незаконне, всупереч визначеному законодавством порядку ліквідація закладу освіти такому суспільному інтересу не відповідає та порушує інтереси держави, як гаранта дотримання принципу верховенства права у країні.

Статтею 8 Конституції України передбачено, що в Україні визнається і діє верховенство права. Держава виступає гарантом реалізації та впровадження на території країни прийнятих законів та інших нормативно-правових актів, тобто, будь-які суспільно-правові відносини, які виникають, мають реалізовуватися виключно в правовому полі, в межах визначених чинним законодавством.

Реалізація права на територіальну доступність освіти повинна гарантовано забезпечуватися з боку держави, і відповідно органів влади.

Вимоги щодо порядку та процедури прийняття рішень засновниками про ліквідацію закладу освіти визначені у ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту», якою не передбачено та не ставиться в залежність від наявності або відсутності учнів у закладі освіти, який ліквідовується.

Колегія суддів дійшла висновку, що рішення 16 сесії 8 скликання Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 23.09.2021 №451 «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ст.» прийняте відповідачем з порушенням вимог ч. 2 ст. 32 Закону «Про повну загальну середню освіту» та Порядку № 996, оскільки прийняте без врахування думки територіальної громади у вигляді громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, проведення консультацій з громадськістю, що порушує конституційне право членів територіальної громади села приймати участь у такому обговоренні.

В матеріалах даної справи відсутні докази проведення громадських слухань (консультацій з громадськістю) саме щодо оскаржуваного проекту рішення Варвинської селищної ради Чернігівської області «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ступеня», опублікованого на офіційному сайті Варвинської селищної ради Чернігівської області 08.09.2021.

Таким чином, Варвинська селищна рада Чернігівської області, приймаючи оскаржуване рішення, порушила вимоги законодавства про освіту та процедуру прийняття таких рішень, що зумовило порушення конституційних прав мешканців громади та відповідно суспільних інтересів держави.

Таким чином, враховуючи протиправність оспорюваного рішення, запис №1000431110015000072 від 20.12.2021, внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, внесений державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяною Володимирівною , про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації підлягає скасуванню.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Заступника керівника Чернігівської обласної прокуратури - задовольнити.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 червня 2024 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги Керівника Прилуцької окружної прокуратури - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати рішення 16 сесії 8 скликання Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області від 23.09.2021 №451 «Про припинення Брагинцівського ЗЗСО 1 ст.».

Скасувати запис № 1000431110015000072 від 20.12.2021, внесений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, внесений державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань відділу надання адміністративних послуг Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області Якименко Тетяною Володимирівною, про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 08.11.2024.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

В.О. Аліменко

Л.В. Бєлова

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.11.2024
Оприлюднено19.11.2024
Номер документу123055812
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —927/317/22

Постанова від 07.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Постанова від 07.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 17.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 12.06.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Падій В.В.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 14.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні