УХВАЛА
12 листопада 2024 року
м. Київ
справа №480/6821/22
адміністративне провадження №К/990/42134/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Коваленко Н.В., Рибачука А.І.,
перевіривши касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у справі №480/6821/22 за позовом Роменської міської ради Сумської області до Управління адміністративних послуг Роменської міської ради Сумської області, треті особи Головне управління Держгеокадастру у Сумській області Державне підприємство "Дослідне господарсько "Іскра" Інституту сільського господарства Північного сходу Національної академії аграрних наук України", Державне підприємство "Дослідне господарство агрофірма "Надія" Інституту сільського господарства Північного Сходу Національної академії аграрних наук України" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
Роменська міська рада звернулась до суду з позовом, в якому просила:
- визнати протиправними дії Управління адміністративний послуг Роменської міської ради Сумської області щодо відмови Роменській міській раді Сумської області в державні реєстрації земельних ділянок, викладеній в листі від 01.07.2022 №1347/05-17.
Зобов`язати Управління адміністративний послуг Роменської міської ради Сумської області здійснити за Роменською міською радою Сумської області державну реєстрацію права комунальної власності земельних ділянок, що знаходяться на території Роменської міської ради Сумської області, а саме:
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0175 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 30,7000 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0178 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 19,9476 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:005:0002 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 102,5545 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0180 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 54,9329 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0072 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 14,7324 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0073 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 2,2591 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0075 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 26,1521 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0097 для дослідних і навчальних цілей, 1,6713 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0174 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 96,7829 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:001:0166 для дослідних і навчальних цілей, 3,3685 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0177 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 83,0218 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0163 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 5,6201 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:002:0004 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 12,0334 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:08:001:0077 для дослідних і навчальних цілей, 0,8926 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0109 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 95,9381 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0112 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 150,2354 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0110 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 166,229 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:004:0018 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 66,0354 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0103 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 88,354 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0112 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 70,7974 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0102 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 32,1944 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0172 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 79,3791 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:005:0003 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 83,7064 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:003:0002 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 40,9624 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0080 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 39,7456 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0071 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 15,4155 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0085 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 1,9 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:05:002:0410 для дослідних і навчальних цілей, 3,4177 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:12:002:0126 для дослідних і навчальних цілей, 0,9039 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0170 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 22,2563 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0181 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 147,8296 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0167 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва,15,375 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:001:0165 для дослідних і навчальних цілей, 4,0652 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:10:001:0104 для дослідних і навчальних цілей, 0,1942 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0095 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 14,8537 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0103 для дослідних і навчальних цілей, 0,7095 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0113 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 95,2384 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0107 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 90,7812 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0100 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 14,685 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:004:0015 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 14,4524 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0110 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 71,4567 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0109 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 88,3286 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0106 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 50,0049 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0176 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 61,8289 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0166 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 129,8464 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:05:002:0411 для дослідних і навчальних цілей, 0,1533 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0081 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 104,1234 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0070 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 2,3891 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:01:002:0084 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 66,8287 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:05:002:0412 для дослідних і навчальних цілей, 0,2 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0096 для дослідних і навчальних цілей, 7,6017 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0169 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 26,5608 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0168 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 15,481 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:03:001:0164 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 26,13 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:02:002:0005 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 16,0144 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0106 для дослідних і навчальних цілей 0,5067 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:08:002:0110 для дослідних і навчальних цілей, 0,5945 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0111 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 97,3569 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:002:0108 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 53,4989 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0105 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 74,6953 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:004:0019 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 16,8218 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0104 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 29,6000 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0108 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 69,6093 га;
- кадастровий номер земельної ділянки 5924187100:04:003:0092 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 12,086 га.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 23.02.2023 позовні вимоги задоволено у повному обсязі.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у задоволенні клопотання Головного управління Деожгеокадастру у Сумській області про закриття апеляційного провадження відмовлено.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 23.02.2023 скасовано та прийнято нове, яким у задоволенні позову відмовлено.
Справу розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження.
04.11.2024 до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у справі №480/6821/22.
08.02.2020 набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року № 460-IX «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ», яким внесено зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, що передбачають нові підстави для касаційного оскарження.
Відповідно до частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:
1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;
2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні;
3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах;
4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами другою і третьою статті 353 цього Кодексу.
Підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до пункту 4 частини другої статті 330 КАС України у касаційній скарзі зазначається, зокрема, підстава (підстави), на якій (яких) подається касаційна скарга з визначенням передбаченої (передбачених) статтею 328 цього Кодексу підстави (підстав).
У разі подання касаційної скарги на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 цього Кодексу в касаційній скарзі зазначається постанова Верховного Суду, в якій викладено висновок про застосування норми права у подібних правовідносинах, що не був врахований в оскаржуваному судовому рішенні.
У разі подання касаційної скарги на підставі пункту 2 частини четвертої статті 328 цього Кодексу в касаційній скарзі зазначається обґрунтування необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду.
У разі ж подання касаційної скарги на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України заявник повинен чітко вказати, яку саме норму права судами першої та (або) апеляційної інстанцій було застосовано неправильно, а також обґрунтувати у чому полягає помилка судів при застосуванні відповідної норми права та як, на думку скаржника, відповідна норма повинна застосовуватися.
У разі, якщо скаржник вважає, що судами порушено норми процесуального права щодо неналежного дослідження зібраних у справі доказів, неповного встановлення обставин справи, або встановлення обставин, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів, у касаційній скарзі має бути конкретно зазначено або обставини, які встановлені на підставі недопустимих доказів та чому на думку скаржника останні є недопустимими, або зібрані у справі докази, які судом не досліджені, що могло б давати підстави для висновку про порушення цим судом норм процесуального права.
У разі подання касаційної скарги на судове рішення, зазначене у частинах другій і третій статті 328 цього кодексу, в касаційній скарзі зазначається обґрунтування того, в чому полягає порушення норм процесуального права чи неправильне застосування процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення (рішень).
Так, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій прийняті рішення, без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 03.06.2022 у справі №160/12709/19, від 24.11.2021 у справі №817/1780/17, від 30.01.2020 у справі №820/1804/16, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 06.07.2021 у справі №911/2169/20 у справі №359/3373/16-ц, від 30.09.2021 у справі №814/3865/15, у постанові від 19.02.2019 у справі №824/399/17-а, від 08.02.2023 у справі №466/1058/15-ц, від 20.03.2019 у справі №514/1571/14-ц та у постанові Верховного Суду від 10.10.2018 №922/2537/16.
Щодо зазначених посилань, Верховний Суд вважає необхідним зазначити таке.
Обов`язковими умовами при оскарженні судових рішень на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України є зазначення у касаційній скарзі:
1) норми матеріального права, яку неправильно застосовано судами;
2) постанови Верховного Суду і який саме висновок щодо застосування цієї ж норми у ній викладено;
3) висновок судів, який суперечить позиції Верховного Суду;
4) в чому полягає подібність правовідносин у справах (у якій викладено висновок Верховного Суду i у якій подається касаційна скарга).
Суд зауважує, що посилання на практику Верховного Суду (без аналізу та врахування обставин справи, за яких судом касаційної інстанції було зроблено відповідні висновки, без доведення подібності правовідносин у справах) щодо оцінки того чи іншого аргументу, які зроблені на підставі встановлених фактичних обставин конкретної справи і наявних в матеріалах справи доказів, не є свідченням застосування судами попередніх інстанцій у цій справі норм матеріального права без урахування висновків Верховного Суду щодо їх застосування.
Посилаючись на різні постанови Верховного Суду скаржник у касаційній скарзі в загальному перелічив уривки з різних постанов, детально описав обставини справи послався на нормативно-правове регулювання та фактично висловив незгоду із прийнятим рішенням, що не є належним правовим обґрунтуванням підстав касаційного оскарження передбачених пунктом 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
Водночас скаржником не вказано конкретної норми права, яку на його думку, застосовано судом апеляційної інстанції всупереч висновкам Верховного Суду щодо застосування цієї норми права у подібних правовідносинах. Також скаржником не зазначено, який безпосередньо висновок Верховного Суду не було враховано судом апеляційної інстанції при вирішенні спору у цій справі.
Отже, касаційна скарга не містить належних доводів та обґрунтувань щодо підстав оскарження судових рішень у цій справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС України.
Відсутність у касаційній скарзі визначених законом підстав касаційного оскарження або їх некоректне (помилкове) зазначення або зазначення безвідносно до предмета спору у конкретній справі, у якій подається касаційна скарга, може унеможливити в подальшому її розгляд.
Крім того, як вбачається з рішення Сумського окружного адміністративного суду від 23.02.2023 справу № 480/6821/22 розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідно до пункту 2 частини п 'ятої статті 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо:
а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;
б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;
в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;
г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Водночас, у поданій касаційній скарзі скаржник не наводить підстав можливості перегляду у касаційному порядку судових рішень, прийнятих за наслідками розгляду справи за правилами спрощеного провадження.
Враховуючи межі перегляду судом касаційної інстанції, визначені статтею 341 КАС України, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
З урахуванням змін до КАС України, внесених Законом України від 15 січня 2020 року №460-IX і які набрали чинності 08 лютого 2020 року, суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, а тому відсутність у касаційній скарзі визначених законом підстав касаційного оскарження унеможливлює її прийняття до розгляду і відкриття касаційного провадження.
Отже, враховуючи наведене подана касаційна скарга Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у справі №480/6821/22 не відповідає вказаним вимогам КАС України.
Верховний Суд, встановивши, що скаргу подано без додержання вимог статті 330 КАС України постановляє ухвалу про залишення без руху.
В ухвалі про залишення позовної заяви без руху зазначаються недоліки позовної заяви, спосіб і строк їх усунення, який не може перевищувати десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.
Таким чином, скаржнику необхідно усунути зазначений недолік шляхом подання до Верховного Суду уточненої касаційної скарги, в якій необхідно зазначити належні підстави оскарження судового рішення в цій справі (з урахуванням вимог пункту 2 частини п 'ятої статті 328 та частини четвертої статті 328 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 332 КАС України до касаційної скарги, яка не оформлена відповідно до вимог, встановлених статтею 330 цього Кодексу, застосовуються положення статті 169 цього Кодексу (залишення позовної заяви без руху).
Керуючись статтями 169, 328-332 КАС України,
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області на постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 09.10.2024 у справі №480/6821/22 - залишити без руху.
Надати скаржнику строк у десять днів з дня вручення копії цієї ухвали для усунення недоліку касаційної скарги.
Скаржнику необхідно усунути недолік касаційної скарги шляхом подання до Верховного Суду уточненої касаційної скарги, в якій зазначити належні підстави оскарження судового рішення в цій справі (з урахуванням вимог пункту 2 частини п 'ятої статті 328 та частини четвертої статті 328 КАС України).
Копію ухвали надіслати в порядку, встановленому статтею 251 КАС України.
Роз`яснити, що у разі невиконання вимог цієї ухвали в установлений судом строк касаційна скарга разом із доданими до неї матеріалами буде повернута.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А. Ю. Бучик
Судді:
Н.В. Коваленко
А.І. Рибачук
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123058558 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні