Справа № 177/1654/24
Провадження № 2/177/905/24
Р І Ш Е Н Н Я
(заочне)
Іменем України
18 листопада 2024 року Криворізький районний суд Дніпропетровської області у складі:
головуючого судді Лященко В.В.
за участю секретаря судового засідання Кантилович К.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Кривому Розі Дніпропетровської області в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу №177/1654/24 за позовом Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради до ОСОБА_1 про стягнення неправомірно отриманих сум компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі, суд
встановив:
У липні 2024 року Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради (далі - УПСЗН або Управління), звернулося до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 на користь Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради грошові кошти в розмірі 4 169,00 грн, виплачені у вигляді компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Позов обґрунтовує тим, що ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою від 17 квітня 2023 року про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 . Рішенням Управління від 23 травня 2023 року ОСОБА_1 призначено компенсацію з 01 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року у розмірі 1 919,00 грн. щомісячно та з 01 січня 2024 року 2 250,00 грн. щомісячно. Управлінням було встановлено, що ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , відтак відповідач неправомірно отримав кошти у розмірі 4 169,00 грн., у зв`язку з чим Управлінням вручено відповідачу повідомлення з пропозицією в добровільному порядку повернути державні кошти. Станом на дату подання позову відповідач не повернув неправомірно отримані ним кошти. Таким чином, просили позов задовольнити.
Ухвалою Криворізького районного суду Дніпропетровської області від 22 липня 2024 року відкрито провадження у справі, постановлено розгляд справи проводити у порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін. Сторонам роз`яснено їх процесуальні права подати заяви по суті справи та встановлено відповідні строки.
В судове засідання представник позивача не з`явився, заявою від 07.11.2024 просив розглянути справу за його відсутності, на позовних вимогах наполягав, проти винесення заочного рішення не заперечував.
Відповідач в судове засідання не з`явився, про час та місце судового засідання повідомлявся належним чином, про що свідчить поштове повідомлення. Причину своєї неявки не повідомив, відзив на позов не подав.
Зі згоди представника позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст.280 ЦПК України.
Враховуючи те, що розгляд справи здійснюється судом за відсутності учасників справи, керуючись частиною другою статті 247 ЦПК України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані позивачем докази, суд приходить до таких висновків.
Відповідно до частини першої статті 4 ЦПК Україникожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до частини першої статті 19 ЦПК Українисуди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Як вбачається з матеріалів справи, 17 квітня 2023 року ОСОБА_2 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради із заявою про згоду отримувати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1
17 квітня 2023 року ОСОБА_1 звернувся до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 та призначення компенсації.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі затвердженийпостановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859(далі - Порядок), встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 року № 1161.
Згідно пункту 6 Порядку, для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку. Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.
Згідно пункту 7 Порядку, призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: 1) у паперовій формі: заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі; заяви про згоду отримувати соціальні послуги; копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);декларації про доходита майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги; копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю); висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ; висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ; копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ; довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ; копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена); копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників). Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.
Пунктом 12 Порядку встановлено, що компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.
Рішенням Управління від 23 травня 2023 року ОСОБА_1 призначено компенсацію з 01 квітня 2023 року по 31 березня 2024 року у розмірі 1 919,00 грн. щомісячно та з 01 січня 2024 року у розмірі 2 250,00 грн. щомісячно (у зв`язку з підвищенням рівня прожиткового мінімуму).
З повідомлення про громадян, які померли за період з 01.11.2023 по 30.11.2023 для зняття з обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (вих. 31.8-68 від 05.12.2023) вбачається, що особа, якій надавалися послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що складено актовий запис №508.
Питання про повернення безпідставно сплачених коштів вирішується відповідно до пункту 11 Порядку. Відповідно до підпункту 2 пункту 11 Порядку виплата компенсації припиняється в разі смерті особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
При цьому, пунктом 11 Порядку встановлено, що у разі виникнення обставин, визначених у підпунктах 1, 4-6 цього пункту, внаслідок яких припиняється надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, фізична особа, яка надає соціальні послуги, особа/законний представник особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зобов`язані в десятиденний строк письмово повідомити про припинення надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі уповноваженому органу, що здійснює виплату компенсації. Її виплата припиняється з місяця, наступного за місяцем, у якому сталися зміни.
Довідкою Управління від 16.04.2024 (ОР 658162 ЦБ/ПБ 50096/6842) підтверджено суму надмірно отриманої ОСОБА_1 компенсації за надання соціальних послуг громадянам похилого віку з когнітивними порушенням, що складається з 1919,00 грн. за грудень 2023 року та січень 2024 рік 2 250,00 грн.
З повідомленням від 26 лютого 2024 року № 02.17.01-18/956 Управління звернулося до ОСОБА_1 з проханням в добровільному порядку повернути одержані кошти у розмірі 4 169,00 грн.
Відповідно до заяви від 04.03.2024, ОСОБА_1 зобов`язався в добровільному порядку повернути неправомірно отримані кошти, а також розстрочити суму повернення та дозволити щомісячно до 20 числа кожного місяця повертати по 1 000,00 грн. до повного погашення.
Відповідно до пункту 19 Порядку, суми компенсації, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку фізичної особи, яка надає соціальні послуги, через подання документів із завідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, які впливають на призначення і виплату компенсації тощо, стягуються відповідно до законодавства. Якщо фізична особа, яка надає соціальні послуги, не повернула добровільно надміру виплачені їй суми, вони стягуються в судовому порядку на підставі заяви уповноваженого органу, що призначив компенсацію.
Відповідно достатті 1166 Цивільного кодексу Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Згідно ізстаттею 1212 Цивільного кодексу Україниособа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (пункт 1 частини першоїстаття 1215 ЦК України).
Таким чином, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.
При цьому правильність здійснених розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, і відповідно тягар доказування наявності рахункової помилки та недобросовісності набувача покладається на платника відповідних грошових сум.
Аналогічний висновок зробив і Верховний Суд України в постанові від 2 липня 2014 року у справі № 6-91цс14.
Судом встановлено, що відповідач був повідомлений про його обов`язок повідомляти органи соціального захисту про зміну обставин, які впливають на виплату державної допомоги (зазначене у заяві від 17 квітня 2023 року).
Відповідно до статті 12ЦПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до статті 89ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи наведене, а також те, що відповідач отримував щомісячну компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі, з урахуванням неподання відомостей про відсутність підстав для здійснення таких виплат, та відсутності доказів добровільного повернення надміру виплачених коштів, які набуті без достатньої правової підстави, суд прийшов до висновку, що з відповідача на користь Управління праці та соціального захисту населення Саксаганської районної у місті ради слід стягнути кошти в розмірі 4 169,00 грн.
Відповідно до вимогстатті 141 ЦПК Україниз відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений позивачем судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями1166,1212,1215 ЦК України, статтями 4, 5, 12, 13, 49, 76, 81, 89, 141, 259, 263-265, 274, 279, 280, 354ЦПК України, суд
ухвалив:
Позов Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради до ОСОБА_1 про стягнення неправомірно отриманих сум компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основу, - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Саксаганської районної у місті ради виплачені у вигляді компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі, за період з грудня 2023 року по січень 2024 рік в сумі 4 169,00 грн. (чотири тисячі сто шістдесят дев`ять гривень) , а також судові витрати у розмірі 028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень 00 копійок).
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому ЦПК України. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Позивач має право оскаржити заочне рішення протягом тридцяти днів з дня його проголошення, шляхом подання апеляційної скарги до Дніпровського апеляційного суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених ЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Суддя В.В.Лященко
Суд | Криворізький районний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 19.11.2024 |
Номер документу | 123063933 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Криворізький районний суд Дніпропетровської області
Лященко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні