ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2024 рокуСправа №160/18413/24
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, відповідача-2: 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
09.07.2024 року (04.07.2024 року направлено засобами поштового зв`язку) до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, в якій представник позивача просить суд:
- визнати протиправними дії Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо нарахування та виплати не в повному обсязі старшому водію-електрику 28 державної пожежно-рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області Дубницькому Віталію Павловичу додаткової винагороди, яка встановлена Постановою КМУ від 28.02.2022 року № 168 з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року;
- зобов`язати Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць за період з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року;
- визнати протиправним дії Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області по позбавленню премії в квітні та травні місяцях 2024 року старшого водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
- зобов`язати Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 премію в розмірі 7410 (сім тисяч чотириста десять) гривень 00 копійок за квітень 2024 року та в розмірі 7410 (сім тисяч чотириста десять) гривень 00 копійок за травень 2024 року.
В обґрунтування позову зазначено щодо протиправності дій Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області щодо нарахування та виплати не в повному обсязі старшому водію-електрику 28 державної пожежно-рятувальної частини ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 додаткової винагороди, яка встановлена Постановою КМУ від 28.02.2022 року № 168 з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року та протиправності дій Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області по позбавленню премії в квітні та травні місяцях 2024 року старшого водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 .
23.08.2024 року від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції відповідач-1 зазначив наступне. Перед прийомом на службу позивачем власноруч написана заява, про ознайомлення з розміром щомісячного забезпечення яке він буде отримувати з дня прийому на службу до закінчення проходження первинної професійної підготовки та атестаційною комісією Головного управління проведено співбесіду з ОСОБА_1 (Протокол № 23), в якій йому повідомлено, що поки він не пройде стажування на посаді, не буде отримувати оскаржувану винагороду. Згідно наказу Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області від 19.07.2023 року №353 ОСОБА_1 прийнято на службу цивільного захисту, присвоєно спеціальне звання рядовий служби цивільного захисту та призначено на посаду старшого водія 28 державної пожежно-рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області (далі - 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області), з 24.07.2023 року. Протоколом засідання комісії 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області з обчислення стажу служби позивачу відповідно до п.2 розділу IV Інструкції № 623 оголошено стаж служби для виплати надбавки за вислугу років. Наказом 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 21.09.2023 року № 206 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 25.09.2023 року по 14.11.2023 року направлено на навчання за робітничою професією машиніст насосних установок пожежно-рятувального транспортного засобу. Наказом 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 15.11.2023 № 92, на виконання наказу МВС України від 26.05.2020 року № 412 Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у період з 15.11.2023 по 14.12.2023 року позивач проходив стажування на займаній посаді старшого водія. Свідоцтвом № 02212 від 15.12.2023 року позивачу присвоєно кваліфікацію водія транспортного засобу з правом роботи на пожежній автоцистерні. У зв`язку з проведенням організаційно-штатних заходів та на підставі особистого рапорту позивача від 20.11.2023 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 наказом ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 22.11.2023 року № 579 призначено на посаду старшого водія-електрика 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, з 23.11.2023 року. У Головного управління відсутня інформація про направлення позивача 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області на навчання, проходження стажування та отримання ним свідоцтва про присвоєння кваліфікації за робітничою професією електрик. Отже, у Головного управління відсутня інформація про допуск позивача 7 ДПРЗ до виконання службових обов`язків за посадою старшого водія-електрика 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ. Головне управління не є органом, який відповідно до Інструкції № 623, виплачує позивачу з того дня, з якого він став до виконання обов`язків за посадою, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадою грошового забезпечення, тому посилання позивача у позові, що бездіяльність Головного управління стала підставою не нарахування та невиплати йому додаткової винагороди та премії, є безпідставним.
29.10.2024 року та 01.11.2024 року від 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції відповідач-2 зазначив наступне. В пункті 1 Постанови КМУ від 28.02.2022 року №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» зазначено: установити, що на період воєнного стану особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, розмір такої додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.01.2023 року №35 «Про затвердження Порядку та умов виплати особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту додаткової винагороди на період воєнного стану та особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду)» (далі - Порядок та умови) визначено процедуру здійснення виплати винагород, передбачених пунктами 1-12 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», а саме визначено порядок, умови та розміри виплати додаткової винагороди на період воєнного стану особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, а також особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) курсантам закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління ДСНС. В підпункті 2 пункту 2 Порядку та умови зазначено: на період воєнного стану додаткова винагорода виплачується в розмірах: до 30 000 гривень - особам, які проходять службу (виконують обов`язки) на територіях Харківської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, Нікопольської, Марганецької міських, Червоногригорівської селищної, Покровської, Мирівської сільських територіальних громад Нікопольського району, Зеленодольської міської, Грушівської сільської територіальних громад Криворізького району Дніпропетровської області, Новопавлівської, Великомихайлівської сільських, Покровської селищної територіальних громад Синельниківського району Дніпропетровської області, Очаківської міської, Куцурубської сільської територіальних громад Миколаївського району Миколаївської області, Сновської, Корюківської міських територіальних громад Корюківського району, Семенівської та Новгород-Сіверської міських територіальних громад Новгород- Сіверського району, Городнянської міської територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області, Середино-Будської, Дружбівської, Глухівської міських, Зноб- Новгородської, Свеської, Есманьської, Шалигинської селищних територіальних громад Шосткинського району, Путивльської міської, Новослобідської сільської територіальних громад Конотопського району, Білопільської міської, Краснопільської, Хотінської селищних, Миропільської, Юнаківської сільських територіальних громад Сумського району, Великописарівської селищної територіальної громади Охтирського району Сумської області пропорційно в розрахунку на місяць. В пункті 9 Порядку та умов зазначено: додаткова винагорода виплачується особам, які займають посади, передбачені штатами в органах (підрозділах) ДСНС та приступили до виконання обов`язків за цими посадами. Відповідно до підпункту 5 пункту 13 наказу Порядку та умов: додаткова винагорода не виплачується особам, які не пройшли первинної професійної підготовки та не стали до виконання обов`язків за посадами. Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 12.07.2023 року №353 ОСОБА_1 прийнято на службу цивільного захисту, зараховано в кадри Державної служби України з надзвичайних ситуацій та призначено на посаду старшого водія 28 державної пожежно- рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, з посадовим окладом 2470 гривень у місяць та присвоєно спеціальне звання рядовий служби цивільного захисту з 24 липня 2023 року. Відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II. Професійна (професійно- технічна) освіта: особи, прийняті на службу цивільного захисту, направляються на навчання за освітніми програмами професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду відповідно до річних планів професійної підготовки органів і підрозділів цивільного захисту та планів-рознарядок ДСНС. Відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 8 розділу II. Професійна (професійно- технічна) освіта: для осіб, які здобули професійну (професійно-технічну) освіту, керівниками органів і підрозділів цивільного захисту організовується стажування за місцем служби під керівництвом наставника. За результатами стажування та складання заліків за наказом керівника органу або підрозділу цивільного захисту випускники, які пройшли підготовку за освітніми програмами професійної (професійно-технічної) освіти, допускаються до самостійного виконання службових обов`язків за отриманою професією. ОСОБА_1 період з 25 вересня по 14 листопада 2023 року проходив навчання в Аварійно-рятувальному загоні спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та рішенням державної кваліфікаційної комісії йому присвоєно кваліфікацію «Машиніст насосних установок пожежно-рятувального транспортного засобу». Після присвоєння кваліфікації «Машиніст насосних установок пожежно- рятувального транспортного засобу» з метою допуску до самостійного виконання службових обов`язків за отриманою професією, відповідно до наказу 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 15.11.2023 №92 на виконання вимог Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, організовано проходження стажування рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 , старшого водія ІНФОРМАЦІЯ_4 на займаній посаді. Відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 22.11.2023 року №579 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 призначено на посаду старшого водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_3 з 23 листопада 2023 року. 15 грудня 2023 року ОСОБА_1 отримав свідоцтво про право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи. У зв`язку із тим що ОСОБА_1 перебував на посаді водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_5 з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області і отримав допуск на право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи і не пройшов відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II навчання за освітньою програмою професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду, а саме - електрик, відповідно він не приступив до самостійного виконання обов`язків за посадою водій-електрик. Відповідач-2 зазначає, що ОСОБА_1 не мав права на виплату додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, у зв`язку з тим, що він не приступив до виконання обов`язків за посадою водій-електрик. ОСОБА_1 в період з серпня 2023 року (за липень 2023 року) по березнь 2024 року (за лютий 2024 року) виплачувалась премія згідно наказів 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області. Також, відповідач - 2 зазначає, що премія не є фіксованою величиною та визначається наказом керівника щомісячно. В березні 2024 року до 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області надійшов лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 28.03.2024 року №20-6629/201 «Про окремі питання виплати грошового забезпечення», в якому зазначено, що відповідно до розділу XVI Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженою наказом МВС від 20.07.2018 № 623, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 р. за № 936/32388: премія особам рядового і начальницького складу виплачується з того дня, з якого вони стали до виконання обов`язків за посадами, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадами, у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних керівників органів управління (підрозділів). У зв`язку із тим що ОСОБА_1 перебував на посаді водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_5 з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області і отримав допуск на право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи і не пройшов відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II навчання за освітньою програмою професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду, а саме - електрик, відповідно він не приступив до самостійного виконання обов`язків за посадою водій-електрик. Відповідач-2 зазначає, що на підставі викладеного, ОСОБА_1 не виплачувалась премія за квітень та травень місяці 2024 року у зв`язку з тим, що він не приступив до виконання обов`язків за посадою водій-електрик.
За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09.07.2024 року зазначена вище справа розподілена та 10.07.2024 року передана судді Пруднику С.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.07.2024 року прийнято справу до свого провадження означену позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.09.2024 року у задоволенні клопотання Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про заміну неналежного відповідача у справі №160/18413/24 відмовлено. Залучено 7 державний пожежно-рятувальний загін Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ 38309581, адреса: 53200, м. Нікополь, вул. Херсонська, 19, тел. (0566) 68-07-18, е-mail: 7dprz@dp.dsns.gov.ua) до участі у справі №160/18413/24 за позовною заявою ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії у якості другого відповідача. Розпочато спочатку розгляд адміністративної справи №160/18413/24 за позовною заявою ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, відповідача-2: 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. Призначено розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, а також проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач, ОСОБА_3 перед прийомом на службу позивачем власноруч написана заява, про ознайомлення з розміром щомісячного забезпечення яке він буде отримувати з дня прийому на службу до закінчення проходження первинної професійної підготовки та атестаційною комісією Головного управління проведено співбесіду з ОСОБА_1 (Протокол № 23), в якій йому повідомлено, що поки він не пройде стажування на посаді, не буде отримувати оскаржувану винагороду.
Згідно наказу Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області від 19.07.2023 року №353 ОСОБА_1 прийнято на службу цивільного захисту, присвоєно спеціальне звання рядовий служби цивільного захисту та призначено на посаду старшого водія 28 державної пожежно-рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області (далі - 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області), з 24.07.2023 року.
Протоколом засідання комісії 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області з обчислення стажу служби позивачу відповідно до п.2 розділу IV Інструкції № 623 оголошено стаж служби для виплати надбавки за вислугу років.
Наказом 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 21.09.2023 року № 206 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 25.09.2023 року по 14.11.2023 року направлено на навчання за робітничою професією машиніст насосних установок пожежно-рятувального транспортного засобу.
Наказом 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 15.11.2023 № 92, на виконання наказу МВС України від 26.05.2020 року № 412 Про затвердження Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту у період з 15.11.2023 по 14.12.2023 року позивач проходив стажування на займаній посаді старшого водія.
Свідоцтвом № 02212 від 15.12.2023 року позивачу присвоєно кваліфікацію водія транспортного засобу з правом роботи на пожежній автоцистерні. У зв`язку з проведенням організаційно-штатних заходів та на підставі особистого рапорту позивача від 20.11.2023 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 наказом ГУ ДСНС у Дніпропетровській області від 22.11.2023 року № 579 призначено на посаду старшого водія-електрика 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, з 23.11.2023 року.
Наказом Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 05.06.2024 року №261 згідно з Положенням про порядок проходження цивільного захисту особами рядового і начальницького складу звільнено із служби цивільного захисту за п. 176 пп. 9 (за згодою сторін) рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 старшого водія-електрика 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, виключено з кадрів Державної служби України з надзвичайних ситуацій 07.06.2024 року. З означеного наказу вбачається, що вислуга років на день звільнення складає: у календарному обчисленні: 02 роки 03 місяці 13 днів; у пільговому обчисленні: 00 років 00 місяців 26 днів. Щорічна основна відпустка за 2023 рік не використана у кількості 13 календарних днів, щорічна основна відпустка за 2024 рік не використана у кількості 13 календарних днів. Згідно частини 25 статті 129 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403/VІ виплатити грошову компенсацію за 26 календарних днів невикористаних щорічних основних відпусток (із них 13 календарних днів за 2023 рік та 13 календарних днів за 2024 рік). Підстава: рапорт ОСОБА_1 від 24.05.2024, подання начальника 28 ДПРЧ 7 ДПРЗ ГУ від 03.06.2024, контракт від 03.07.2023 № 890/23.
Позивач вважаючи відмову у нарахуванні та виплати йому додаткової винагороди в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць за період з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року та премії в розмірі 7410 (сім тисяч чотириста десять) гривень 00 копійок за квітень 2024 року та в розмірі 7410 (сім тисяч чотириста десять) гривень 00 копійок за травень 2024 року протиправною та безпідставною, звернувся до суду із даною позовною заявою.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд застосовує джерела правового регулювання у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, та зважає на наступне.
За приписами частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Ч. 1ст. 101 КЦЗ Українипередбачено, що служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Згідно ч. 5ст. 99 КЦЗ Українитрудові відносини працівників, а також відносини, що виникають у зв`язку із вступом на державну службу, в органах та підрозділах цивільного захисту регулюються законодавством про працю, державну службу та укладеними трудовими договорами (контрактами).
Відповідно до ч.ч. 1, 2ст. 125 КЦЗ України, держава гарантує достатнє грошове забезпечення особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту з метою створення умов для належного та сумлінного виконання ними службових обов`язків. Розміри, порядок та умови грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконанняпостанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»була прийнята Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженанаказом Міністерства внутрішніх справ України від 20.07.2018 року №623(даліІнструкція №623).
Згідно п. 3 розділу І Інструкції №6232 грошове забезпечення осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.
Грошове забезпечення виплачується особам рядового і начальницького складу, які займають посади осіб рядового і начальницького складу, передбачені штатами в апараті Державної служби України з надзвичайних ситуацій, її територіальних органах та підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, закладах освіти, наукових установах та інших підрозділах, в яких особи рядового і начальницького складу проходять службу цивільного захисту (п. 4 розділу І Інструкції №6232).
Таким чином, до складових грошового забезпечення військовослужбовців служби цивільного захисту відносяться, зокрема, щомісячні доплати.
24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російською федерації проти України на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1ст. 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим воєнного стану»,Указом Президента України №64/2022введено в Україні воєнний стан із 05:30 год. 24.02.2022 року строком на 30 діб, дія якого в подальшому була неодноразово продовжена та наразі триває.
Пунктом 4 цьогоУказувизначено Кабінету Міністрів України невідкладно, зокрема, забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних із запровадженням правового режиму воєнного стану на території України.
У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та з метою забезпечення оборони держави, підтримання бойової і мобілізаційної готовності Збройних Сил України та інших військових формуваньУказом Президента України від 24 лютого 2022 року №69/2022постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію, яка проводиться на всій території України.
Пунктом 6 цього Указу Кабінету Міністрів України визначено забезпечити фінансування та вжити в межах повноважень інших заходів, пов`язаних з оголошенням та проведенням загальної мобілізації.
На виконанняУказів Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»та№69/2022 28 лютого 2022року Кабінетом Міністрів України прийнята постанова №168 (даліПостанова №168) (в редакції, чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, п. 1 Постанови №168 установлено, що на період воєнного стану особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів, розмір такої додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Особам рядового і начальницького складу територіальних (міжрегіональних) воєнізованих формувань Державної кримінально-виконавчої служби, що залучаються Головнокомандувачем Збройних Сил до складу оперативно-стратегічного угруповання відповідної групи військ для безпосередньої участі у бойових діях або забезпечення здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах проведення воєнних (бойових) дій у період здійснення зазначених заходів, виплачується додаткова винагорода в розмірі до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.01.2023 року №35 «Про затвердження Порядку та умов виплати особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту додаткової винагороди на період воєнного стану та особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду)» (далі - Порядок та умови) визначено процедуру здійснення виплати винагород, передбачених пунктами 1-12 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», а саме визначено порядок, умови та розміри виплати додаткової винагороди на період воєнного стану особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, а також особливості виплати винагороди за особливості проходження служби (навчання) під час воєнного стану (особливого періоду) курсантам закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, які належать до сфери управління ДСНС.
В підпункті 2 пункту 2 Порядку та умови зазначено: на період воєнного стану додаткова винагорода виплачується в розмірах:
до 30 000 гривень - особам, які проходять службу (виконують обов`язки) на територіях Харківської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, Нікопольської, Марганецької міських, Червоногригорівської селищної, Покровської, Мирівської сільських територіальних громад Нікопольського району, Зеленодольської міської, Грушівської сільської територіальних громад Криворізького району Дніпропетровської області, Новопавлівської, Великомихайлівської сільських, Покровської селищної територіальних громад Синельниківського району Дніпропетровської області, Очаківської міської, Куцурубської сільської територіальних громад Миколаївського району Миколаївської області, Сновської, Корюківської міських територіальних громад Корюківського району, Семенівської та Новгород-Сіверської міських територіальних громад Новгород-Сіверського району, Городнянської міської територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області, Середино-Будської, Дружбівської, Глухівської міських, Зноб-Новгородської, Свеської, Есманьської, Шалигинської селищних територіальних громад Шосткинського району, Путивльської міської, Новослобідської сільської територіальних громад Конотопського району, Білопільської міської, Краснопільської, Хотінської селищних, Миропільської, Юнаківської сільських територіальних громад Сумського району, Великописарівської селищної територіальної громади Охтирського району Сумської області пропорційно в розрахунку на місяць; до 30 000 гривень - особам, які проходять службу (виконують обов`язки) на територіях Харківської, Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей, Нікопольської, Марганецької міських, Червоногригорівської селищної, Покровської, Мирівської сільських територіальних громад Нікопольського району, Зеленодольської міської, Грушівської сільської територіальних громад Криворізького району Дніпропетровської області, Новопавлівської, Великомихайлівської сільських, Покровської селищної територіальних громад Синельниківського району Дніпропетровської області, Очаківської міської, Куцурубської сільської територіальних громад Миколаївського району Миколаївської області, Сновської, Корюківської міських територіальних громад Корюківського району, Семенівської та Новгород-Сіверської міських територіальних громад Новгород-Сіверського району, Городнянської міської територіальної громади Чернігівського району Чернігівської області, Середино-Будської, Дружбівської, Глухівської міських, Зноб-Новгородської, Свеської, Есманьської, Шалигинської селищних територіальних громад Шосткинського району, Путивльської міської, Новослобідської сільської територіальних громад Конотопського району, Білопільської міської, Краснопільської, Хотінської селищних, Миропільської, Юнаківської сільських територіальних громад Сумського району, Великописарівської селищної територіальної громади Охтирського району Сумської області пропорційно в розрахунку на місяць.
В пункті 9 Порядку та умов зазначено: додаткова винагорода виплачується особам, які займають посади, передбачені штатами в органах (підрозділах) ДСНС та приступили до виконання обов`язків за цими посадами.
Відповідно до підпункту 5 пункту 13 наказу Порядку та умов: додаткова винагорода не виплачується особам, які не пройшли первинної професійної підготовки та не стали до виконання обов`язків за посадами.
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 12.07.2023 року №353 ОСОБА_1 прийнято на службу цивільного захисту, зараховано в кадри Державної служби України з надзвичайних ситуацій та призначено на посаду старшого водія 28 державної пожежно- рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, з посадовим окладом 2470 гривень у місяць та присвоєно спеціальне звання рядовий служби цивільного захисту з 24 липня 202 року.
Відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II. Професійна (професійно-технічна) освіта: особи, прийняті на службу цивільного захисту, направляються на навчання за освітніми програмами професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду відповідно до річних планів професійної підготовки органів і підрозділів цивільного захисту та планів-рознарядок ДСНС.
Відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 8 розділу II. Професійна (професійно-технічна) освіта: для осіб, які здобули професійну (професійно-технічну) освіту, керівниками органів і підрозділів цивільного захисту організовується стажування за місцем служби під керівництвом наставника.
За результатами стажування та складання заліків за наказом керівника органу або підрозділу цивільного захисту випускники, які пройшли підготовку за освітніми програмами професійної (професійно-технічної) освіти, допускаються до самостійного виконання службових обов`язків за отриманою професією.
ОСОБА_1 період з 25 вересня по 14 листопада 2023 року проходив навчання в Аварійно-рятувальному загоні спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області та рішенням державної кваліфікаційної комісії йому присвоєно кваліфікацію «Машиніст насосних установок пожежно-рятувального транспортного засобу».
Після присвоєння кваліфікації «Машиніст насосних установок пожежно-рятувального транспортного засобу» з метою допуску до самостійного виконання службових обов`язків за отриманою професією, відповідно до наказу 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 15.11.2023 №92 на виконання вимог Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, організовано проходження стажування рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 , старшого водія ІНФОРМАЦІЯ_4 на займаній посаді.
Відповідно до наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області від 22.11.2023 року №579 рядового служби цивільного захисту ОСОБА_1 призначено на посаду старшого водія-електрика ІНФОРМАЦІЯ_3 з 23 листопада 2023 року.
15.12.2023 року ОСОБА_1 отримав свідоцтво про право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи.
У зв`язку із тим, що ОСОБА_1 перебував на посаді водія- електрика ІНФОРМАЦІЯ_5 з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області і отримав допуск на право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи і не пройшов відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II навчання за освітньою програмою професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду, а саме - електрик, відповідно він не приступив до самостійного виконання обов`язків за посадою водій-електрик.
Отже у даному випадку суд вважає, що ОСОБА_1 не мав права на виплату додаткової винагороди в розмірі 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць, у зв`язку з тим, що він не приступив до виконання обов`язків за посадою водій-електрик.
Варто зазначити, що правова природа такої виплати невід`ємно пов`язана із особливим характером служби, зі здійсненням спеціальних повноважень, які змістовно випливають із статусу військовослужбовця та передбачені законом і мають компенсаційну мету, - часткова відплата за особливості несення служби в умовах війни.
Окрім того, Верховний Суд у рішенні від 06.04.2023 у справі №260/3564/22 (провадження № Пз/990/4/22) дійшов висновку, що зміст внесених Постановою №793 змін до Постанови №168 в частині визначення розміру додаткової винагороди «до 30000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць» замість « 30000 гривень щомісячно» не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом «пропорційність» із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень на місяцьза умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.
З огляду на вищенаведене суд вважає, що у задоволенні позовних вимог щодо визнання протиправними дій щодо нарахування та виплати не в повному обсязі позивачу додаткової винагороди, яка встановлена Постановою КМУ від 28.02.2022 року № 168 з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року та нарахувати та виплати додаткової винагороди у розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць за період з 24.07.2023 року по 05.06.2024 року - слід відмовити.
Стосовно позовних вимог щодо нарахування та виплати премії, суд зазначає наступне.
Відповідно до розділу XVI Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженою наказом МВС від 20.07.2018 № 623, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України Ібсерпня 2018р. за№936/32388 керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.
Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше ніж 10 відсотків фонду посадових окладів.
Виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць. Розмір премій визначається наказом керівника органу управління (підрозділу), керівникам органу управління (підрозділу) - наказами вищих керівників.
ОСОБА_1 в період з серпня 2023 року (за липень 2023 року) по березнь 2024 року (за лютий 2024 року) виплачувалась премія згідно наказів 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.
Також, на підставі викладеного суд зазначає, що премія не є фіксованою величиною та визначається наказом керівника щомісячно.
Як зазначив відповідач-2 у відзиві на позовну заяву, в березні 2024 року до 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області надійшов лист Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 28.03.2024 року №20-6629/201 «Про окремі питання виплати грошового забезпечення», в якому зазначено, що відповідно до розділу XVI Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженою наказом МВС від 20.07.2018 № 623, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16 серпня 2018 р. за № 936/32388: премія особам рядового і начальницького складу виплачується з того дня, з якого вони стали до виконання обов`язків за посадами, і до дня звільнення від виконання обов`язків за посадами, у тому числі й у разі тимчасового виконання обов`язків за посадами, до яких вони допущені наказами відповідних керівників органів управління (підрозділів).
У зв`язку із тим, що ОСОБА_1 перебував на посаді водія-електрика 28 державної пожежно-рятувальної частини 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області і отримав допуск на право роботи на транспортному засобі спеціального призначення стройової групи і не пройшов відповідно до Порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, затвердженому наказом МВС України від 26.05.2020 №412, а саме: пункту 2 розділу II навчання за освітньою програмою професійної (професійно-технічної) освіти після призначення на посаду, а саме - електрик, відповідно він не приступив до самостійного виконання обов`язків за посадою водій-електрик.
Тому у даному випадку суд вважає, що ОСОБА_1 не виплачувалась премія за квітень та травень місяці 2024 року у зв`язку з тим, що він не приступив до виконання обов`язків за посадою водій-електрик.
Відповідно до частини 2статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено);5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності передзаконом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В силу положеньстатті 6 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Ухвалюючи це судове рішення, судкерується ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновком № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п. 41) щодо якості судових рішень.
Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України»(п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Пунктом 41 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
За приписами частин 1, 2статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. На думку суду, в даній справі,відповідачем доведено правомірності своїх дій у спірних правовідносинах.
Згідно положень статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За наслідком здійснення аналізу оскаржуваної бездіяльності на відповідність наведеним вище критеріям, не виходячи за межі заявлених позовних вимог, системного аналізу положень наведеного законодавства України, матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги не підлягають задоволенню, з мотивів та обґрунтування наведених судом вище.
Відповідно до вимогст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 в особі представника ОСОБА_2 до відповідача-1: Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, відповідача-2: 7 державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Судові витрати стягненню не підлягають.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С. В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123092779 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні