ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
14 листопада 2024 року м. Ужгород№ 260/5893/23 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ - 43005393), Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ ВП 44106694) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області (далі відповідач ), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), яким просить суд:
1) прийняти до розгляду дану позовну заяву;
2) визнати протиправними та скасувати прийняті Рішення: № 8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року; №8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року; №8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року; №8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року, №8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року прийняті Головним управління ДПС у Закарпатській області;
3) зобов`язати відповідача, відповідно до пункту 19 Порядку №1246 зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних: № 3108221 від 31 серпня 2022 року, № 3009221 від 30 вересня 2022 року, № 31101 від 31 жовтня 2022 року, № 301101 від 30 листопада 2022 року, № 311201 від 31 грудня 2022 року, № 311201 від 31 січня 2023 року, № 280201 від 28 лютого 2023 року, № 3103301 від 31 березня 2023 року; № 8794306/2334201813; № 8794309/2334201813; № 8794311/2334201813 №8747079/2334201813;
4) витрати за сплату судового збору покласти на відповідача.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області було зупинено в реєстрації податкових накладних поданих позивачем за № 3108221 від 31 серпня 2022 року, за № 3009221 від 30 вересня 2022 року, за № 31101 від 31 жовтня 2022 року, за № 301101 від 30 листопада 2022 року, за № 311201 від 31 грудня 2022 року, за № 311201 від 31 січня 2023 року, за № 280201 від 28 лютого 2023 року, за № 310301 від 31 березня 2023 року, взагалі прийняті рішення за №8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року №8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року №8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року, №8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року про відмову в реєстрації. Позивав вважає такі рішення протиправними та безпідставними, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду.
Ухвалою судді Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовну провадження у даній справі з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін та у задоволенні клопотання представника відповідача про перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду задоволено клопотання позивача про залучення співвідповідача та залучено до участі у справі в якості співвідповідача Державну податкову службу України, замінено первісного (неналежного) відповідача 1 Головне управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ 43143065) на належного відповідача 1 - Головне управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, ЄДРПОУ ВП 44106694).
Представником Головного управління ДПС у Закарпатській області до суду скеровано письмовий відзив на позовну заяву, згідно змісту якого відповідач заперечує проти позову, вважає його безпідставним та таким, що не підлягає до задоволення, у зв`язку з чим, просив відмовити позивачеві в задоволенні позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.
Судом встановлено, що на підставі п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі ПК) фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 сформовані та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні за № 3108221 від 31 серпня 2022 року, за № 3009221 від 30 вересня 2022 року, за № 31101 від 31 жовтня 2022 року, за № 301101 від 30 листопада 2022 року, за № 311201 від 31 грудня 2022 року, за № 311201 від 31 січня 2023 року, за № 280201 від 28 лютого 2023 року та за № 310301 від 31 березня 2023 року.
Однак, Рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області за № 8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, №8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року, за № 8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, за № 8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року, за № 8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, за № 8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року, за № 8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року та за № 8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року відмовлено в реєстрації вищезазначених накладних.
Позивач вважає такі рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, а накладні такими, що підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що згідно отриманих квитанцій реєстрацію податкових накладних коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних в ЄДРН, податкові накладні було прийнято, але реєстрацію зупинено. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РН для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Рішеннями відповідача 1 реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, так як на думку відповідача 1, відсутні коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20, в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідач запропонував надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевказане позивач подав Повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування , реєстрацію яких зупинено, таблицю даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 68.20, але Позивачу, згідно вищевказаними рішеннями було відмовлено у реєстрації податкових накладних , у зв`язку з ненаданням/частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність питання прийняття комісією регіонального рівня про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.
Відповідно до статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) Позивачем було оформлено податкові накладні за № 2902 від 30 червня 2022 року, № 2903 від 30 червня 2022 року, № 2907 від 31 липня 2022 року, № 2917 від 31 липня 2022 року, № 3108221 від 31 серпня 2022 року, № 3009221 від 30 вересня 2022 року, № 31101 від 31 жовтня 2022 року, № 301101 від 30 листопада 2022 року, № 311201 від 31 грудня 2022 року, № 311201 від 31 січня 2023 року, № 280201 від 28 лютого 2023 року, № 310301 від 31 березня 2023 року та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як зазначається позивачем та не заперечується відповідачем, податкові накладні було прийнято, але реєстрацію зупинено.
Так, запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РН для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Згідно пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України, податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
У відповідності до вимог підпункту 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 Податкового кодексу України, способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів.
Положеннями статті 71 Податкового кодексу України визначено, що інформаційно- аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 Податкового кодексу України, для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.
Згідно пункту 74.1 статті 74 Податкового кодексу України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Відповідно до пункту 74.3 статті 74 Податкового кодексу України, зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Як зазначено позивачем, у Повідомленні довільної форми, згідно Облікових даних платника ФОП ОСОБА_1 , подано інформацію про наявність складського приміщення, код КВЕД 68.20 - Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Позивач стверджує, що відповідачем порушено норми підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки ним не зазначено у Квитанції № 1 конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
На виконання п.п.201.16.2 п.201.16 ст.201 ПК України, позивачем у відповідності до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, було направлено на адресу ГУ ДПС у Закарпатській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Рішенням комісії про реєстрацію ПН/РК ЄРПН ГУ ДПС у Закарпатській області № 8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року, № 8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року, було відмовлено у реєстрації вищевказаних податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, зокрема договору, свідоцтва на право власності майна.
Так, вказані Рішення комісії про відмову в реєстрації податкових накладних не містять конкретної інформації, щодо причин та підстав для прийняття такого рішення, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: наданням платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Проте, в рішенні не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки Позивачем надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною у реєстрації якої відмовлено.
Господарська операція, за результатами якої видані податкові накладні носить реальний характер. Позивач на момент здійснення таких господарських операцій мав достатні технічні, людські та матеріальні ресурси.
В момент здійснення господарських операцій позивач та його контрагент ТОВ «БУКОВИНА ТРЕК» є зареєстровані платниками податку на додану вартість, а отже підставою для виникнення права на податковий кредит є отримання товарів та послуг .
Факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування, а отже відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Позивач зареєстрований як фізична особа - підприємець в установленому законом порядку, відомості про що внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Позивач має статус платника податку на додану вартість. Основним видом діяльності позивача є: 46.39 - Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, та 68.20 - Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна та ін..
Між позивачем та Приватним підприємством «БУКОВИНА ТРЕК» (код ЄДРПОУ 33395168) було укладено Договір оренди №19-11-19 від 19 листопада 2019 року, за яким позивач (Орендодавець) зобов`язується передати орендареві у строкове платне користування, а Орендар зобов`язується прийняти у строкове платне користування нежитлове приміщення, що визначене у цьому договорі (надалі іменується «Приміщення»), та зобов`язується сплачувати Орендодавцеві орендну плату, разом із ПДВ.
Господарська операція щодо надання в оренду приміщення на користь ПП «БУКОВИНА ТРЕК» стала об`єктом оподаткування податком на додану вартість.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, в тому числі, стосовно реєстрації податкової накладної, регулюються нормами Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі - ПК України).
Як встановлено п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до Постанови по справі № 802/1356/17а від 15.09.17 р., встановлено, що згідно із п.201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої ПН/РК сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України у разі зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої ПН/РК. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Водночас за приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких ПН/РК в ЄРПН. Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 1165).
Пунктом 3 Порядку № 1165 визначені ознаки ПН/РК, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки ПН/РК визначено, що ПН/РК відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
ПН/РК, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відтак, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 7 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу ПН/РК коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім ПН/РК, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК зазначаються:
1) номер та дата складення ПН/РК;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 року за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Позивачем подано пояснення та копії документів, вичерпний перелік яких встановлено наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13.06.2017 року та таблицю даних платника податків, яка передбачена п. 4 вказаного наказу.
Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
Відповідно до пункту 44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Платником податків надано до податкового органу всі первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій, за результатами яких були виписані відповідні податкові накладні.
Всупереч зазначеній у рішенні підставі його прийняття, контролюючим органом у оскаржуваному рішенні не зазначено, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких саме конкретно документів не надано для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної та не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.
Відповідно до правової позиції Верховного Суду, висловленій, зокрема, постанові від 15 вересня 2017р.,у рішенні від 18.06.2018 року у справі №822/1817/18, у рішенні від 15 листопада 2022 року , прийнятий суб`єктом владних повноважень акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, повинен бути обґрунтованим та вмотивованим, що передбачає наведення в даному випадку податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідно до Рішення по справі №260/3445/22 від 15.11.22р. ,встановлено, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
В даному випадку відповідачем взагалі не зазначено будь-яких недоліків наданих позивачем документів, якими підтверджується його право на реєстрацію спірних податкових накладних.
Разом з тим, на етапі ж реєстрації податкових накладних такими повноваженнями як дослідження господарських операцій податковий орган не наділений.
Із оскаржених рішень видно, що відмова податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною їх прийняття є ненадання копій документів.
У квитанції не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку № 1165.
Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст. 1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оскільки рішення комісії Головного управління ДПС у Закарпатській області про відмову в реєстрації податкових накладних № 8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року, № 8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року є протиправними та підлягають скасуванню то, враховуючи норми Порядку № 1246, задоволенню також підлягають позовні вимоги про зобов`язання відповідача, а саме ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні за № 3108221 від 31 серпня 2022 року, за № 3009221 від 30 вересня 2022 року, за № 31101 від 31 жовтня 2022 року, за № 301101 від 30 листопада 2022 року, за № 311201 від 31 грудня 2022 року, за № 311201 від 31 січня 2023 року, за № 280201 від 28 лютого 2023 року, за № 310301 від 31 березня 2023 року в день надходження таких.
Враховуючи вищезазначене, даний позов підлягає до задоволення у повній мірі.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 2684,00 грн., що підтверджується квитанцією наявною в матеріалах справи. В силу вимог статті 139 КАС України, вищевказана сума судового збору підлягає стягненню на користь позивача солідарно за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись ст. 241, 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державної податкової служби України (м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ - 43005393), Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ ВП 44106694) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Закарпатській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному державному реєстрі податкових накладних № 8794306/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794307/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8794309/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794310/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794311/2334201813 від 11 травня 2023 року, № 8794308/2334201813 від 11 травня 2023 року № 8747079/2334201813 від 03 травня 2023 року, № 8794312/2334201813 від 11 травня 2023 року про відмову в реєстрації податкових накладних за № 3108221 від 31 серпня 2022 року, за № 3009221 від 30 вересня 2022 року, за № 31101 від 31 жовтня 2022 року, за № 301101 від 30 листопада 2022 року, за № 311201 від 31 грудня 2022 року, за № 311201 від 31 січня 2023 року, за № 280201 від 28 лютого 2023 року, за № 310301 від 31 березня 2023 року поданих Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 .
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкові накладні, Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за № 3108221 від 31 серпня 2022 року, за № 3009221 від 30 вересня 2022 року, за № 31101 від 31 жовтня 2022 року, за № 301101 від 30 листопада 2022 року, за № 311201 від 31 грудня 2022 року, за № 311201 від 31 січня 2023 року, за № 280201 від 28 лютого 2023 року, за № 310301 від 31 березня 2023 року датою її фактичного надходження.
4. Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Закарпатській області (вул. Волошина, буд. 52, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ ВП 44106694) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні нуль копійок).
5. Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, Київська область, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1342,00 грн. (одна тисяча триста сорок дві гривні нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України).
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 20.11.2024 |
Номер документу | 123100234 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні