Справа № 420/25341/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2024 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянув в порядку письмового провадження в м. Одеса за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України) про визнання протиправним та скасування пункту 6 наказу № 2060-АГ від 10.07.2024 року
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України), за результатом розгляду якого позивач просить суд:
Визнати протиправним і скасувати пункт 6 Наказу Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) НОМЕР_3 -АГ від 10.07.2024 «Про результати службового розслідування», щодо притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що За неналежне виконання вимог статеи? 11, 12, 14, 16 Статуту внутрішньоі? служби Зброи?них Сил Украі?ни, статеи? 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Зброи?них Сил Украі?ни, що виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків, а саме: особистіи? недисциплінованості, неякісному виконанні службових та посадових обов`язків в частині не звернення віи?ськовослужбовця встановленим порядком на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону із клопотанням про отримання встановленим порядком витягів з журналів бои?ових діи? (службово-бои?овоі? діяльності), нездіи?снення доповіді про безпідставне (незаконне) отримання документів, які містять службову інформацію (інформацію з обмеженим доступом) молодшого інспектора прикордонноі? служби 1 категоріі? помічника гранатометника другоі? групи інспекторів прикордонноі? застави (з місцем дислокаціі? АДРЕСА_1 ) першоі? прикордонноі? комендатури (з місцем дислокаціі? АДРЕСА_2 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державноі? прикордонноі? служби Украі?ни солдата ОСОБА_1 (П-070056) у відповідності до статті 55 Дисциплінарного статуту Зброи?них Сил Украі?ни притягнуто до дисциплінарноі? відповідальності та в порядку пункту «б» статті 48 цього ж Статуту оголошено дисциплінарне стягнення «догана». Позивач зазначає, що за наслідком ознайомлення із матеріалами було виявлено що службове розслідування проведено із грубими порушеннями вимог законодавства, комісією не встановлено об`єктивних та безспірних обставин які б свідчили про вчинення ОСОБА_1 дисциплінарного проступку, у зв`язку із чим Наказ № 2060-АГ від 10.07.2024 року «Про результати службового розслідування» є протиправним та таким що підлягає скасуванню, виходячи з наступного. На думку позивача, службове розслідування у даному випадку не могло проводитись відповідно до Порядку 815, оскільки його дія не поширюється на такий тип правопорушень. Призначення службового розслідування було безпідставним, оскільки фактично позивачу в провину поставлено звернення до суду із позовом. Службове розслідування проведено із порушенням строків та Порядку 815. Також, відповідачем неправомірно змінювався склад комісії.
Ухвалою суду від 19.08.2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
18.09.2024 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов згідно з яким, ВЧ НОМЕР_1 не погоджується з вимогами позивача та зазначає, що ОСОБА_1 був притягнутий до дисциплінарної відповідальності за нездійснення доповіді про отримання службових документів у невстановлений чинним національним законодавством України спосіб, тобто без опрацювання рапорту (звернення) та без надання начальником НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України дозволу (резолюції) на надання відповідного документу, а точніше витягу із документу, і як наслідок за особисту недисциплінованість військовослужбовця. Представник відповідача наголошує на тому, що службове розслідування проведено у відповідності до вимог Порядку № 815, оскільки витяги із журналу бойових дій не місять грифу «обмеження доступу до інформації».
02.10.2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позов.
Ухвалою суду від 17.10.2024 року адміністративний позов залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду ід 22.10.2024 року суд продовжив розгляд адміністративної справи № 420/25341/24.
Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
ОСОБА_1 проходить військову службу у військовій часині НОМЕР_4 на посаді молодшого інспектора прикордонної служби 1 категорії помічника гранатометника другої групи інспекторів прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) першої прикордонної комендатури ( з місцем дислокації АДРЕСА_2 ).
03.06.2024 року помічник начальника загону з правової роботи начальник групи юридичного забезпечення підполковник юстиції ОСОБА_2 звернувся до начальника НОМЕР_2 прикордонного загону підполковника ОСОБА_3 з рапортом, в якому, з урахуванням встановлення причин та обставин можливого неналежного виконання службових обов`язків окремими військовослужбовцями відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип В), а також, можливого вчинення майором ОСОБА_4 адміністративного правопорушення, просив призначити службове розслідування.
05.06.2024 року наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 1667-АГ призначено службове розслідування за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби Залізний Порт (тип В).
Службове розслідування провести у період з 05.06.2024 по 05.07.2024.
Висновок службового розслідування подати на затвердження до 05.07.2024.
Наказом начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2026-АГ від 07.07.2024 року продовжено термін проведення службового розслідування до 07.07.2024 року.
Відповідно до висновку службового розслідування проведеного за фактом можливого неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців відділу прикордонної служби Залізний Порт (тип В) № 02.1/265/24-Вн від 08.07.2024 року, службове розслідування проведено, зокрема, відносно молодшого інспектора прикордонної служби 1 категорії помічника гранатометника другої групи інспекторів прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) першої прикордонної комендатури ( з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України молодшого сержанта ОСОБА_1 . В ході проведення службового розслідування було встановлено наступне: Відповідно до ухвали Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 року по справі №300/4165/24, суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Микитюк Р.В, розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 до НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (Військової частини НОМЕР_1 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинення до дій, постановив ухвалу, якою вирішив прийняти позовну заяву ОСОБА_1 до розгляду та відкрити провадження по справі № 300/4165/24. Так, на 13 сторінці позовної заяви ОСОБА_1 поданої в інтересах останнього адвокатом ОСОБА_5 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії від 25.05.2024 (Додаток № 69), зазначений перелік документів, який долучався адвокатом до матеріалів адміністративного позову вказаного військовослужбовця серед інших додано наступні службові документи/документи, шо містять службову інформацію або інформацію для службового користування: відповідь Оперативного угруповання військ ІНФОРМАЦІЯ_2 від 28 січня 2024 року за № 2/134; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України від 01.01.2023 №3/105; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 3/105 ДСК від 01.09.2023 Том 2; витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 01.01.2024 Том 1 (бойові завдання від 02.01.2024 29.02.2024); витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 01.01.2024 Том 1 (бойові завдання від 01.03.2024 - 06.03.2024); витяг з Журналу бойових дій відділу прикордонної служби ІНФОРМАЦІЯ_1 (тип В) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України 02.13/105 ДСК від 07.03.2024 Том 2 (бойові завдання від 07.03.2024 - 01.04.2024).
Разом з цим, комісією по проведенню службового розслідування було встановлено та підтверджено факт неналежного виконання службових обов`язків з боку окремих військовослужбовців НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України. Даний факт стався внаслідок, зокрема, що групою військовослужбовців у складі: сержанта ОСОБА_6 , сержанта ОСОБА_7 , сержанта ОСОБА_8 , молодшого сержанта ОСОБА_9 , солдата ОСОБА_10 , сержанта ОСОБА_11 , старшого сержанта ОСОБА_12 , старшого лейтенанта ОСОБА_13 , майстер-сержанта ОСОБА_14 , солдата ОСОБА_1 , старшого сержанта ОСОБА_15 , у своїх особистих інтересах була використана безпідставно та в незаконний спосіб отримана службова інформація, яка була передана третім особам (адвокату) для дослідження та подання відповідного безпідставного адміністративного позову до суду, що свідчить про наявність у діях останніх ознак адміністративного правопорушення відповідальність за яке передбачена статтею 1728 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Згідно з п. 6 наказу начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2060-АГ від 10.07.2024 року Про результати службового розслідування, за неналежне виконання вимог статей 11, 12, 14, 16 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, статей 1, 2, 3, 4, 5 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України, шо виразилось у неналежному виконанні службових обов`язків, а саме: особистій недисциплінованості, неякісному виконанні службових та посадових обов`язків в частині не звернення військовослужбовця встановленим порядком на ім`я начальника НОМЕР_2 прикордонного загону із клопотанням про отримання встановленим порядком витягів з журналів бойових дій (службово-бойової діяльності), нездійснення доповіді про безпідставне (незаконне) отримання документів, які містять службову інформацію (інформацію з обмеженим доступом) молодшого інспектора прикордонної служби 1 категорії помічника гранатометника другої групи інспекторів прикордонної застави (з місцем дислокації АДРЕСА_1 ) першої прикордонної комендатури ( з місцем дислокації АДРЕСА_2 ) НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України солдата ОСОБА_1 (П-070056) у відповідності до статті 55 Дисциплінарного статуту Збройних Сил України притягнуто до дисциплінарної відповідальності та в порядку пункту б статті 48 цього ж Статуту оголошено дисциплінарне стягнення догана.
Позивач не погоджується з п. 6 наказу начальника НОМЕР_2 Прикордонного загону Державної прикордонної служби України № 2060-АГ від 10.07.2024 року, що стало підставою для звернення до суду із вказаним позовом.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначення загальних засад проходження в Україні військової служби здійснюється Законом України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 № 2232-ХІІ (далі по тексту - Закон № 2232-ХІІ).
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону № 2232-ХІІ, військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг визначає Дисциплінарний статут Збройних Сил України, затверджений Законом України від 24.03.99 № 551-XIV.
Статут визначає сутність військової дисципліни, обов`язки військовослужбовців, а також військовозобов`язаних та резервістів під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів щодо її додержання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, права командирів щодо їх застосування, а також порядок подання і розгляду заяв, пропозицій та скарг.
Усі військовослужбовці Збройних Сил України незалежно від своїх військових звань, службового становища та заслуг повинні неухильно керуватися вимогами цього Статуту.
При цьому, Законом України від 24 березня 1999 року № 548-XIV затверджено Статут внутрішньої служби Збройних Сил України (далі - Статут внутрішньої служби ЗСУ), який визначає загальні права та обов`язки військовослужбовців Збройних Сил України і їх взаємовідносини, обов`язки основних посадових осіб бригади (полку, корабля 1 і 2 рангу, окремого батальйону) та її підрозділів, правила внутрішнього порядку у військовій частині та її підрозділах.
Статутом внутрішньої служби ЗСУ керуються всі військові частини, кораблі, управління, штаби, організації, установи і військові навчальні заклади Збройних Сил України (далі - військові частини). Обов`язки посадових осіб, не зазначені в цьому Статуті, визначаються відповідними порадниками та положеннями.
Статтями 1-2 Статуту визначено, що військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України. Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.
Частина 4 Статуту зобов`язує кожного військовослужбовця додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.
Дія обох Статутів поширюється на військовослужбовців Служби зовнішньої розвідки України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Управління державної охорони України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями
Порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються законами України, положеннями про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами (ч.2 ст.3 Статуту внутрішньої служби ЗСУ).
Пунктом 11 Статуту внутрішньої служби ЗСУ передбачено необхідність виконання завдань оборони України, захисту її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності, а також завдань, визначених міжнародними зобов`язаннями України покладає на військовослужбовців такі обов`язки: - свято і непорушно додержуватися Конституції України та законів України, Військової присяги, віддано служити Українському народові, сумлінно і чесно виконувати військовий обов`язок; - бути хоробрим, ініціативним і дисциплінованим; - беззастережно виконувати накази командирів (начальників) і захищати їх у бою, як святиню оберігати Бойовий Прапор своєї частини; - постійно підвищувати рівень військових професійних знань, вдосконалювати свою виучку і майстерність, знати та виконувати свої обов`язки та додержуватися вимог статутів Збройних Сил України; - знати й утримувати в готовності до застосування закріплене озброєння, бойову та іншу техніку, берегти державне майно; - дорожити бойовою славою Збройних Сил України та своєї військової частини, честю і гідністю військовослужбовця Збройних Сил України; - поважати бойові та військові традиції, допомагати іншим військовослужбовцям, що перебувають у небезпеці, стримувати їх від вчинення протиправних дій, поважати честь і гідність кожної людини; - бути пильним, суворо зберігати державну таємницю; - вести бойові дії ініціативно, наполегливо, до повного виконання поставленого завдання; - виявляти повагу до командирів (начальників) і старших за військовим званням, сприяти їм у підтриманні порядку і дисципліни; - додержуватися правил військового вітання, ввічливості й поведінки військовослужбовців, завжди бути одягненим за формою, чисто й охайно.
Згідно зі ст. 12 Статуту внутрішньої служби ЗСУ, про все, що сталося з військовослужбовцем і стосується виконання ним службових обов`язків, та про зроблені йому зауваження військовослужбовець зобов`язаний доповідати своєму безпосередньому начальникові, крім тих обставин, щодо надання яких є пряма заборона у законі (таємниця сповіді, лікарська таємниця, професійна таємниця захисника, таємниця нарадчої кімнати тощо).
Статтею 14 Статуту внутрішньої служби ЗСУ передбачено, що із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити - до наступного прямого начальника.
Кожний військовослужбовець зобов`язаний виконувати службові обов`язки, що визначають обсяг виконання завдань, доручених йому за посадою. Ці обов`язки визначаються статутами Збройних Сил України, а також відповідними посібниками, порадниками, положеннями, інструкціями (ст.16 Статуту внутрішньої служби ЗСУ).
Відповідно до ст.ст.1-2 Дисциплінарного статуту ЗСУ, військова дисципліна - це бездоганне і неухильне додержання всіма військовослужбовцями порядку і правил, встановлених статутами Збройних Сил України та іншим законодавством України.
Військова дисципліна ґрунтується на усвідомленні військовослужбовцями свого військового обов`язку, відповідальності за захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, на їх вірності Військовій присязі.
Згідно зі ст. 3 Дисциплінарного Статуту, військова дисципліна досягається шляхом: виховання високих бойових і морально-психологічних якостей військовослужбовців на національно-історичних традиціях українського народу та традиціях Збройних Сил України, патріотизму, свідомого ставлення до виконання військового обов`язку, вірності Військовій присязі; особистої відповідальності кожного військовослужбовця за дотримання Конституції та законів України, Військової присяги, виконання своїх обов`язків, вимог статутів Збройних Сил України; формування правової культури військовослужбовців; умілого поєднання повсякденної вимогливості командирів і начальників (далі - командири) до підлеглих без приниження їх особистої гідності, з дотриманням прав і свобод, постійної турботи про них та правильного застосування засобів переконання, примусу й громадського впливу колективу; зразкового виконання командирами військового обов`язку, їх справедливого ставлення до підлеглих; підтримання у військових з`єднаннях, частинах (підрозділах), закладах та установах необхідних матеріально-побутових умов, статутного порядку; своєчасного і повного постачання військовослужбовців встановленими видами забезпечення; чіткої організації і повного залучення особового складу до бойового навчання.
Приписами ст. 4 Дисциплінарного Статуту передбачено, що військова дисципліна зобов`язує кожного військовослужбовця: додержуватися Конституції та законів України, Військової присяги, неухильно виконувати вимоги статутів Збройних Сил України, накази командирів; бути пильним, зберігати державну таємницю; додержуватися визначених статутами Збройних Сил України правил взаємовідносин між військовослужбовцями, зміцнювати військове товариство; виявляти повагу до командирів і один до одного, бути ввічливими і додержуватися військового етикету; поводитися з гідністю й честю, не допускати самому і стримувати інших від негідних вчинків; не вживати під час проходження військової служби (крім медичного призначення) наркотичні засоби, психотропні речовини чи їх аналоги, а також не вживати спиртні напої під час виконання обов`язків військової служби.
Згідно зі ст. 5 Дисциплінарного Статуту, за стан військової дисципліни у з`єднанні, військовій частині (підрозділі), закладі та установі відповідає командир. Інтереси захисту Вітчизни зобов`язують командира постійно підтримувати військову дисципліну, вимагати її додержання від підлеглих, не залишати поза увагою жодного дисциплінарного правопорушення.
Стан військової дисципліни у військовій частині (підрозділі), закладі, установі та організації визначається здатністю особового складу виконувати в повному обсязі та в строк поставлені завдання, морально-психологічним станом особового складу, спроможністю командирів підтримувати на належному рівні військову дисципліну.
Стосовно кожного випадку правопорушення командир зобов`язаний прийняти рішення щодо необхідності притягнення винного до відповідальності залежно від обставин скоєння правопорушення, ступеня вини, попередньої поведінки порушника та розміру завданих державі та іншим особам збитків, а також з урахуванням бойового імунітету, визначеного Законом України "Про оборону України".
Діяльність командира щодо підтримання військової дисципліни оцінюється не кількістю накладених ним дисциплінарних стягнень, а виконанням обов`язків з додержанням вимог законів і статутів Збройних Сил України, повним використанням дисциплінарної влади для наведення порядку і запобігання порушенням військової дисципліни.
Кожний військовослужбовець зобов`язаний сприяти командирові у відновленні та постійному підтриманні порядку й дисципліни.
Командир, який не забезпечив додержання військової дисципліни та не вжив заходів для її відновлення, несе встановлену законом відповідальність.
Відповідно до ст. ст. 45, 48 Дисциплінарного статуту у разі невиконання (неналежного виконання) військовослужбовцем своїх службових обов`язків порушення військовослужбовцем військової дисципліни або громадського порядку командир повинен нагадати йому про обов`язки служби, а за необхідності - накласти дисциплінарне стягнення.
За вчинення адміністративних правопорушень військовослужбовці несуть дисциплінарну відповідальність за цим Статутом, за винятком випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. За вчинення правопорушень, пов`язаних із корупцією, військовослужбовці несуть відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення. У разі вчинення кримінального правопорушення військовослужбовець притягається до кримінальної відповідальності.
Статтею 48 Дисциплінарного статут передбачено, що на військовослужбовців можуть бути накладені такі дисциплінарні стягнення: а) зауваження; б) догана; в) сувора догана; г) позбавлення чергового звільнення з розташування військової частини чи з корабля на берег (стосовно військовослужбовців строкової військової служби та курсантів вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти); ґ) попередження про неповну службову відповідність (крім осіб рядового складу строкової військової служби); д) пониження в посаді; е) пониження у військовому званні на один ступінь (стосовно осіб сержантського (старшинського) та офіцерського складу); є) пониження у військовому званні з переведенням на нижчу посаду (стосовно військовослужбовців сержантського (старшинського) складу); ж) звільнення з військової служби через службову невідповідність (крім осіб, які проходять строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, а також військовозобов`язаних під час проходження навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження підготовки та зборів).
Згідно з ст.84 Дисциплінарного статуту прийняттю рішення командиром про накладення на підлеглого дисциплінарного стягнення може передувати службове розслідування. Воно проводиться з метою уточнення причин і умов, що сприяли вчиненню правопорушення, та ступеня вини (ст.84 Дисциплінарного статуту).
У той час, статтею ст.85 Дисциплінарного статуту передбачено службове розслідування призначається письмовим наказом командира (начальника), який прийняв рішення притягти військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності. Воно може бути проведено особисто командиром (начальником), доручено військовослужбовцю офіцерського складу, а в разі вчинення правопорушення військовослужбовцем рядового, сержантського (старшинського) складу - також військовослужбовцю сержантського (старшинського) складу.
Заборонено проводити службове розслідування особам, які є підлеглими військовослужбовця, чиє правопорушення підлягає розслідуванню, а також особам - співучасникам правопорушення або зацікавленим у наслідках розслідування. Розслідування проводиться за участю безпосереднього начальника військовослужбовця, який вчинив дисциплінарне правопорушення.
Службове розслідування має бути завершене протягом одного місяця з дня його призначення командиром (начальником). У необхідних випадках цей термін може бути продовжено командиром (начальником), який призначив службове розслідування, або старшим командиром (начальником), але не більш як на один місяць.
Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки кримінального правопорушення, командир військової частини письмово повідомляє про це орган досудового розслідування.
Якщо під час службового розслідування буде з`ясовано, що правопорушення військовослужбовця містить ознаки адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, чи одержано інформацію про вчинення такого правопорушення військовослужбовцем, командир військової частини зобов`язаний у межах своїх повноважень вжити заходів щодо припинення такого правопорушення та негайно письмово повідомити про його вчинення відповідному прокуророві та спеціально уповноваженому суб`єктові у сфері протидії корупції.
Порядок проведення службового розслідування у Збройних Силах України визначається наказом Міністерства оборони України, в інших військових формуваннях, правоохоронних органах спеціального призначення - наказами державних органів, які мають у своєму підпорядкуванні військові формування, утворені відповідно до законів України, правоохоронних органів спеціального призначення, Державної спеціальної служби транспорту, Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України.
Статтею 86 Дисциплінарного статуту передбачено, що якщо вину військовослужбовця повністю доведено, командир, який призначив службове розслідування, приймає рішення про притягнення військовослужбовця до дисциплінарної відповідальності та визначає вид дисциплінарного стягнення.
Під час накладення дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби.
Дисциплінарне стягнення має бути накладене не пізніше ніж за 10 діб від дня, коли командирові (начальникові) стало відомо про правопорушення, а у разі провадження службового розслідування - протягом місяця від дня його закінчення, не враховуючи часу перебування військовослужбовця на лікуванні або у відпустці. Під час накладення дисциплінарного стягнення командир не має права принижувати гідність підлеглого.
Дисциплінарне стягнення не може бути накладено після шести місяців з дня виявлення правопорушення. До зазначеного строку не зараховується час проведення службового розслідування, перебування військовослужбовця на лікуванні, у відпустці, під вартою, а також час відсутності на службі без поважних причин (ст.87 Дисциплінарного статуту).
Аналіз вищенаведених норм свідчить про те, що під час застосування до військовослужбовця дисциплінарного стягнення та обрання його виду враховується: характер та обставини вчинення правопорушення, його наслідки, попередня поведінка військовослужбовця, а також тривалість військової служби та рівень знань про порядок служби, а притягнення військовослужбовців до матеріальної відповідальності є можливим за умови заподіяння ним прямої дійсної шкоди. При цьому поведінка військовослужбовця має бути протиправною та перебувати у причинному зв`язку з настанням шкоди. Також необхідно встановити вину особи у заподіянні шкоди, яка за формою може бути умисною або вчинення діяння з необережності.
Підстави та процедуру проведення службового розслідування стосовно військовослужбовців Адміністрації Державної прикордонної служби України, регіональних управлінь, органів охорони державного кордону, Морської охорони, навчальних закладів, науково-дослідних установ, органів забезпечення, підрозділів спеціального призначення Державної прикордонної служби України (далі - органи Держприкордонслужби), а також військовозобов`язаних під час проходження ними навчальних (перевірочних) і спеціальних зборів та резервістів під час проходження ними підготовки та зборів (далі - військовослужбовці), які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (підготовки, зборів), оформлення результатів службового розслідування та прийняття за ними рішень, а також повноваження посадових осіб під час проведення службового розслідування визначає Порядок проведення службового розслідування в Державній прикордонній службі України, затверджений Наказом Міністерства внутрішніх справ України 08 листопада 2021 року № 815 (далі Порядок №815).
Відповідно до п.4 Порядку підставою для призначення службового розслідування є: наявність інформації про невиконання або неналежне виконання військовослужбовцем своїх службових обов`язків; наявність інформації про порушення військової дисципліни або громадського порядку, вимог законодавства, наказів начальників (командирів), розпорядчих документів або виявлення ознак таких порушень; виявлення фактів завдання шкоди; припис Національного агентства з питань запобігання корупції або подання спеціально уповноваженого суб`єкта у сфері протидії корупції; установлення фактів дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак, а також сексуальних домагань; неправомірне застосування військовослужбовцем заходів фізичного впливу, спеціальних засобів, вогнепальної зброї, озброєння та бойової техніки.
Згідно з п. 7 Порядку №815, службове розслідування має встановити: наявність чи відсутність правопорушення або події, з приводу якого (якої) було призначено службове розслідування, його (її) обставини (час, місце) та наслідки; осіб, з вини яких трапилася подія, та осіб, дії чи бездіяльність яких сприяли негативним наслідкам або спричинили їх виникнення; наявність причинного зв`язку між подією, з приводу якої було призначено службове розслідування, та неправомірними діями (бездіяльністю) військовослужбовця; конкретні неправомірні дії або бездіяльність військовослужбовця, який учинив правопорушення; порушення вимог законодавства, організаційно-розпорядчих актів Адміністрації Держприкордонслужби, посадових інструкцій, які було допущено військовослужбовцем; ступінь вини кожної з осіб, причетних до правопорушення; форму вини (навмисно чи з необережності) та мотиви протиправної поведінки військовослужбовця і його ставлення до вчиненого; причини правопорушення та умови, що сприяли правопорушенню; чи вчинено правопорушення під час виконання військовослужбовцем службових обов`язків; наявність шкоди та її розмір.
Пунктом 3 Порядку передбачено, що дія цього Порядку не поширюється на проведення службових розслідувань щодо: порушень законодавства у сфері охорони державної таємниці, що проводяться відповідно до Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року № 939; втрати документів або розголошення відомостей, які містять службову інформацію, що проводяться відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736; розслідування нещасних випадків, що проводяться згідно з Інструкцією про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків у Державній прикордонній службі України, затвердженою наказом Міністерства внутрішніх справ України від 22 березня 2016 року № 199, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 18 квітня 2016 року за № 574/28704; авіаційних подій та інцидентів, що проводяться згідно з Правилами розслідування авіаційних подій та інцидентів в авіації Збройних Сил України, затвердженими наказом Міністерства оборони України від 19 травня 2010 року № 256, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 14 червня 2010 року за № 386/17681.
Відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 736 (далі Інструкція №736), ця Інструкція визначає єдині вимоги до ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації (далі - документи), що містять службову інформацію, зібрану під час провадження оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, діяльності у сфері оборони держави, та іншу службову інформацію (далі - службова інформація), в органах державної влади, інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим (далі - установи).
Згідно з п.п. 9-12 Інструкції №736, питання щодо необхідності присвоєння документу грифа Для службового користування вирішується виконавцем або посадовою особою, яка підписує документ, відповідно до переліку відомостей та з дотриманням вимог частини другої статті 6 та статті 9 Закону України Про доступ до публічної інформації.
До прийняття рішення про присвоєння документу грифа Для службового користування особи, зазначені в пункті 9 цієї Інструкції, повинні:
1) перевірити, чи належить інформація, яку містить документ, до категорій, визначених у частині першій статті 9 Закону України Про доступ до публічної інформації;
2) встановити, чи належить відповідна інформація до такої, доступ до якої згідно із законом не може бути обмежено, в тому числі шляхом віднесення її до службової інформації;
3) перевірити дотримання сукупності вимог, передбачених частиною другою статті 6 Закону України Про доступ до публічної інформації.
В окремих випадках питання щодо необхідності присвоєння документу грифа Для службового користування може бути розглянуто комісією з питань роботи із службовою інформацією за поданням посадової особи, яка підписуватиме документ.
Забороняється використовувати для передачі службової інформації відкриті канали зв`язку.
У разі виникнення необхідності в передачі (надсиланні) документів, що містять службову інформацію, юридичним особам, громадським об`єднанням без статусу юридичної особи та фізичним особам, на яких не поширюються вимоги цієї Інструкції, останні беруть на себе письмове зобов`язання стосовно нерозголошення отриманої службової інформації.
Керівники юридичних осіб, громадських об`єднань без статусу юридичної особи та фізичні особи за розголошення службової інформації несуть відповідальність відповідно до закону.
Відповідальність за організацію та забезпечення дотримання в установах порядку ведення обліку, зберігання та використання документів, що містять службову інформацію, покладається на їх керівників.
Особи, винні у порушенні порядку ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, їх втраті або розголошенні службової інформації, що в них міститься, притягуються до дисциплінарної або іншої відповідальності, передбаченої законом.
Пунктом 14 Інструкції №736 передбачено, що використання інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем чи засобів копіювально-розмножувальної техніки, що застосовуються під час обробки службової інформації, здійснюється на підставі розпорядчого документа керівника установи з дотриманням вимог законодавства у сфері захисту інформації.
У відповідності до п.42 Інструкції № 736, друкування і розмноження в установі документів з грифом Для службового користування за допомогою електронно-обчислювальної та копіювально-розмножувальної техніки провадиться з урахуванням вимог законодавства у сфері захисту інформації.
Друкування і розмноження документів з мобілізаційних питань та з питань спеціальної інформації здійснюється працівниками установи, які мають допуск до роботи з такими документами.
Відповідно до п.85 Інструкції №736, забороняється використовувати службову інформацію, що міститься в документах з грифом Для службового користування, для відкритих виступів або опублікування у засобах масової інформації та демонструвати такі документи на стендах, у вітринах на відкритих виставках або в інших громадських місцях.
У разі надходження до установи запиту на інформацію, що міститься у документі, якому присвоєно гриф Для службового користування, здійснюється з урахуванням вимог пункту 87 цієї Інструкції перегляд такого документа з метою перевірки відповідності запитуваної інформації сукупності вимог, передбачених частиною другою статті 6 Закону України Про доступ до публічної інформації, щодо обмеження доступу до інформації на момент надходження запиту. Авторові запиту надається інформація в тій частині, доступ до якої відповідно до зазначеного Закону не обмежено.
За наявності в запитуваному документі інформації з обмеженим доступом для надсилання запитувачеві виготовляється його копія, в якій слова, речення чи зображення, що містять інформацію з обмеженим доступом, ретушуються у спосіб, який виключає подальше відтворення ретушованого. З такої копії документа виготовляється інша копія, яка надсилається запитувачеві. Копія запитуваного документа, що ретушувалася, зберігається разом з документами з відповідного запиту та може використовуватися повторно в разі надходження до установи іншого запиту на інформацію, що міститься у такому документі.
З огляду на зміст рапорту помічника начальника загону з правової роботи начальник групи юридичного забезпечення підполковник юстиції Олександра Туза від 03.06.2024 року та висновку службового розслідування від 08.07.2024 року (аркуш службового розслідування 4), службове розслідування призначено у зв`язку із тим, що: «проблемне питання полягає не у зверненні військовослужбовців до різних окружних адміністративних судів із позовами, а у тому, що витяги із Журналу ведення бойових дій відділу прикордонної служби «Залізний Порт» (тип В) від 01.01.2023 року № 3/105 (гриф), які містять: місця тимчасової дислокації, місця розташування спостережних пунктів, дані про кількість і застосування особового складу, про місця розташування спостережних пунктів, про місця вогневого ураження, про час несення служби особовим складом у нарядах, тобто інформацію із обмеженим доступом, яка відтепер знаходиться у вільному доступі в мережі інтернет та контролювати розповсюдження якої третіми особами наразі неможливо».
Тобто, вказаними доказами підтверджується факт того, що предметом службового розслідування стало розповсюдження інформації з обмеженим доступом в мережі інтернет через недотримання військовослужбовцями військової дисципліни.
Суд звертає увагу, що Порядок №815 визначає підстави та процедуру проведення службового розслідування, зокрема щодо військовослужбовців Адміністрації Державної прикордонної служби України, які не виконали (неналежно виконали) свої службові обов`язки або вчинили правопорушення під час проходження служби (підготовки, зборів).
При цьому, пунктом 3 вказаного Порядку чітко визначено, що дія цього Порядку не поширюється на проведення службових розслідувань щодо, зокрема, втрати документів або розголошення відомостей, які містять службову інформацію, що проводяться відповідно до Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736.
Таким чином, службове розслідування мало бути проведено на підставі Типової інструкції про порядок ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації, що містять службову інформацію, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 736, яка визначає єдині вимоги до ведення обліку, зберігання, використання і знищення документів та інших матеріальних носіїв інформації (далі - документи), що містять службову інформацію, зібрану під час провадження оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, діяльності у сфері оборони держави, та іншу службову інформацію (далі - службова інформація), в органах державної влади, інших державних органах, органах влади Автономної Республіки Крим (далі - установи).
Таким чином, НОМЕР_2 Прикордонним загоном Державної прикордонної служби України під час призначення службового розслідування, відповідно до наказу № 1667-АГ від 05.06.2024 року, порушено порядок проведення службового розслідування щодо розголошення відомостей, які містять службову інформацію, а тому прийнятий на підставі вказаного службового розслідування наказ про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності належить до скасування.
З урахуванням вищевикладеного, суд робить висновок про наявність підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно з ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору на підставі п.13 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір, судовий збір з відповідача на користь позивача не стягується.
Таким чином, суд робить висновок, що адміністративний позов ОСОБА_1 належить до задоволення.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 173-183, 192-228, 243, 245, 246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити адміністративний позов адміністративного позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонного загону Державної прикордонної служби України) про визнання протиправним та скасування пункту 6 наказу № 2060-АГ від 10.07.2024 року.
Визнати протиправним і скасувати пункт 6 Наказу Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) No2060-АГ від 10.07.2024 «Про результати службового розслідування», щодо притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_5 ).
Відповідач - Військова частина НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 Прикордонний загін Державної прикордонної служби України) ( АДРЕСА_4 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ).
Повний текст рішення складений та підписаний судом 11 листопада 2024 року, з урахуванням терміну перебування судді у відпустці.
Суддя Н.В. Бжассо
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123120172 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні