П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2024 року
м. Рівне
Справа № 568/999/24
Провадження № 22-ц/4815/978/24
Головуючий у Радивилівському районному суді
Рівненської області: суддя Сільман А.О.
Ухвалу суду першої інстанції постановлено
повним текстом поза межами судового засідання
25 червня 24 року у м. Радивилів Дубенського району
Рівненської області
Рівненський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючий: Хилевич С.В.
судді: Боймиструк С.В., Шимків С.С.
секретар судового засідання: ОСОБА_1
учасники справи:
позивач: ОСОБА_2 ;
відповідач1: ІНФОРМАЦІЯ_1 ;
відповідач2: тимчасово виконуючий обов`язки начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 майора Збройних Сил України ОСОБА_3 ;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача: Рівненська обласна організація Національної спілки журналістів України;
за участі: учасники справи та їх представники в судове засідання не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 наухвалу Радивилівськогорайонного судуРівненської областівід 25червня 2024року уцивільній справі за позовом ОСОБА_2 до ІНФОРМАЦІЯ_2 , тимчасово виконуючого обов`язки начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 майора Збройних Сил України ОСОБА_3 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Рівненська обласна організація Національної спілки журналістів України; про визнання незаконною та скасування повістки про виклик, визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
У червні 2024 року ОСОБА_2 звернувся в суд з позовом до ІНФОРМАЦІЯ_2 (далі Дубенський РТЦКСП), тимчасово виконуючого обов`язки начальника ІНФОРМАЦІЯ_2 майора Збройних Сил України ОСОБА_3 (далі т.в.о. начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Рівненська обласна організація Національної спілки журналістів України (далі - Рівненська облорганізація НСЖУ); про визнання незаконною та скасування повістки про виклик, визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.
Позивач просив:
1) визнати незаконною та скасувати повістку Дубенського РТЦКСП б/н за підписом тво начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП щодо зобов`язання ОСОБА_2 прибути до 2 відділу Дубенського РТЦКСП 21 червня 2024 року о 9:00 год. за адресою: м. Радивилів, вул. Почаївська, 28.
2) визнати дії Дубенського РТЦКСП та т.в.о. начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП щодо зобов`язання ОСОБА_2 прибути до ІНФОРМАЦІЯ_3 21 червня 2024 року о 9:00 год. за адресою: АДРЕСА_1 відповідно до розпорядження начальника Дубенського РТЦКСП та повістки б/н за підписом т.в.о. начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП.
3) зобов`язати Дубенський РТЦКСП та тво начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП утриматися від вчинення дій, спрямованих на внесення у систему "Оберіг" статусу "У розшуку" щодо ОСОБА_2 , а в разі вчинення таких дій станом на дату ухвалення судового рішення за результатом розгляду даного позову вжити відповідних заходів до скасування статусу "У розшуку" у системі "Оберіг" відносно ОСОБА_2
4) залучити Рівненську облорганізацію НСЖУ як третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача та надати дозвіл журналістам Спілки на проведення у приміщенні Радивилівського районного суду Рівненської області фотозйомки, відеозапису, транслювання судових засідань по радіо і телебаченню, а також проведення звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури під час розгляду справи.
Ухвалою Радивилівського районного суду Рівненської області від 25 червня 2024 року відмовлено у відкритті провадження у справі.
Роз`яснено заявнику право на звернення з відповідним позовом до суду адміністративної юрисдикції. ?
Постановляючи ухвалу, суд першої інстанції виходив із того, що вимоги ОСОБА_2 не пов`язані з будь-якими цивільними правами та обов`язками, їх виникненням, існуванням та припиненням. На переконання суду, за своїм предметом та можливими правовими наслідками такі вимоги пов`язані з публічно-правовими відносинами заявника з державою, а отже, не підлягають вирішенню у порядку цивільного судочинства. Разом з цим суд зважав на те, що з огляду на визначені законом завдання цивільного судочинства є недопустимим ініціювання судового провадження у порядку цивільного судочинства з метою оцінки обставин, які становлять предмет доказування у провадженні у порядку адміністративного судочинства.
На ухвалу суду позивачем подано апеляційну скаргу, де він покликався на її незаконність та необґрунтованість, які полягали в порушенні норм процесуального права та неправильному застосуванні норм матеріального права.
Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, зазначав про те, що висновок районного суду щодо юрисдикційності є помилковим, адже саме по собі оповіщення громадян про виклик до Територіального центру комплектування та соціальної підтримки оформлюється у виді повісток. Отже, в розрізі спірних правовідносин повістка не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень. Тому дана справа підлягає до розгляду у судах загальної юрисдикції, що узгоджується з висновками, викладеними у постанові Верховного Суду від 08 вересня 2022 року у справі № 300/1263/22 (провадження № К/990/15867/22).
З наведених підстав просив ухвалу суду першої інстанції скасувати та направити справу до Радивилівського районного суду для вирішення питання про відкриття провадження.
Правом надання відзиву на апеляційну скаргу інші учасники справи не скористались, хоча про це було роз`яснено ухвалою Рівненського апеляційного суду від 12 серпня 2024 року.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи пзаявника, колегія суддів дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги.
На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_2 зазначав, що 22 червня 2024 року у поштовій скриньці за місцем свого проживання виявив повістку б/н за підписом т.в.о. начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП, відповідно до якої з посиланням на розпорядження начальника Дубенського РТЦКСП без номера та дати позивачу наказано прибути 21 червня 2024 року о 09 год. 00 хв. до 2 відділу Дубенського РТЦКСП.
Також позивач указував на те, що на момент виникнення спору існують такі види документів, які можна назвати загальним терміном повістка, а саме: повістка, яка вручається з метою уточнення облікових даних; повістка на проходження військово-лікарської комісії (далі - ВЛК); мобілізаційне розпорядження. Проте повістка не була вручена у передбачений законом спосіб, не вручалася уповноваженими на такі дії особами, а також не відповідає встановленій законодавством формі та не містить передбачених
Додатком 1 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року №560 (далі Постанова КМУ №560) обов`язкових реквізитів, а саме: дати народження; мети виклику; дати підпису посадової особи, яка виписала повістку; підпису (кваліфікований електронний підпис) посадової особи, яка уповноважена видавати (сформувати) повістку; реєстраційного номера повістки; роз`яснення про наслідки неявки і про обов`язок повідомити про причини неявки; на повістку не накладений кваліфікований електронний підпис; реєстраційний номер повістки не зафіксований в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів; посадового становища посадової особи, яка підписала повістку. Зважав позивач й на те, що Постановою КМУ № 560 було встановлено обов`язок резервістів та військовозобов`язаних протягом 60 днів після оголошення мобілізації уточнити свої облікові дані через ЦНАП, електронний кабінет або ТЦК за місцем перебування або місцезнаходження. Тобто 60 днів, що відведені законодавством на уточнення своїх облікових даних, у т.ч. адреси місця проживання, станом на 21 червня 2024 року не минули. Отже, повістка на уточнення ОСОБА_2 своїх облікових даних виключно у ТЦК та СП вручена передчасно. Крім того, покликався на те, що т.в.о. начальника 2 відділу Дубенського РТЦКСП неодноразово публічно висловлювався про намір мобілізувати позивача, чим фактично бажав перешкодити його професійній діяльності як журналіста.
Надаючи оцінку позовних вимог та обґрунтованості апеляційної скарги, колегія суддів виходить із такого.
Відповідно до ч. 3 ст. 1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (далі Закон №2232-XII), який здійснює правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби, військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Частиною сьомою ст. 1 Закону №2232-XII передбачено, що виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя.
З огляду на пункт 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року №154 (далі Положення №154) ТЦК та СП є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.
З 24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України та відповідно до Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався і діє по цей час.
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №65/2022 "Про загальну мобілізацію" оголошено про проведення загальної мобілізації. Місцевим органам виконавчої влади у взаємодії з ТЦК та СП, за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ та організацій усіх форм власності, фізичних осіб-підприємців, доручено, з-поміж іншого, організувати та забезпечити в установленому порядку своєчасне оповіщення і прибуття громадян, які призиваються на військову службу.
Згідно з пунктом 8 Положення №154 завданнями ТЦК та СП є виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації, керівництво військовим обліком призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, здійснення контролю за його станом, зокрема в місцевих держадміністраціях, органах місцевого самоврядування та в органах, що забезпечують функціонування системи військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ та розвідувальних органів України), забезпечення в межах своїх повноважень адміністрування (територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя) та ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів (далі - Реєстр) (районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), проведення заходів з приписки громадян до призовних дільниць, призову громадян на військову службу, проведення відбору кандидатів для прийняття на військову службу за контрактом, участь у відборі громадян для проходження служби у військовому резерві Збройних Сил, підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів, забезпечення організації соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов`язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил (далі - збори), ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів з числа військовослужбовців Збройних Сил (далі - пенсіонери) та членів їх сімей, участь у військово-патріотичному вихованні громадян, здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства..
За змістом пункту 9 Положення №154 ТЦК та СП відповідно до покладених на них завдань здійснюють, серед іншого, заходи щодо призову громадян на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, та на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Частиною третьою ст. 22 Закону України №3543-XII "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (далі Закон №3543-XII) визначено, що під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти ТЦК та СП у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників ТЦК та СП), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Відповідно до ч. 5 ст. 22 Закону №3543-XII призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють ТЦК та СП за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Приходячи до переконання про часткове скасування оскаржуваної ухвали, колегія суддів погоджується з тим, що саме собою оповіщення громадян про виклик до ТЦК та СП оформлюється у виді повісток і дії відповідача щодо вручення повістки, яка складена відповідачем на виконання законодавства з питань військового обов`язку, не є рішенням чи дією суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України.
При цьому повістка не може бути оскаржена в будь-якому суді, тому що цей документ є лише засобом оповіщення особи про необхідність виконати військовий обов`язок відповідно до закону. Тобто обов`язок військовозобов`язаної особи з`явитись за викликом до відповідного ТЦК та СП установлений не повісткою, а Законом №2232-XII.
Подібної правової позиції дотримувався Верховний Суд у постанові від 08 вересня 2022 року у справі №300/1263/22 і всупереч твердженням автора апеляційної скарги нею лише констатується те, що заявлені вимоги взагалі не підлягають судовому розгляду.
Апеляційний суд зважає на те, що у справі №300/1263/22 позивачем ставилася також вимога про визнання протиправним та недійсним наказу про зобов`язання прибути у певне ТЦКСП шляхом вручення повістки.
Так, постановою Верховного Суду від 23 жовтня 2024 року у справі №380/2838/24 стверджується, що самі собою дії щодо виготовлення та вручення повістки, яка складена на виконання законодавства з питань військового обов`язку, не свідчать про факт порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів позивача.
Позивач у справі №3802838/24 просив визнати протиправними дії щодо виготовлення та вручення повістки (без дати і номера), якою т.в.о. начальника певного відділу РТЦКСП пропонував явитись до ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Отже, наведені вимоги ОСОБА_2 , які є тотожними вимогам у переглянутих судом касаційної інстанції справах №300/1263/22 та №380/2838/24, зводяться до визнання неправомірними дій та рішень ТЦК та СП щодо оповіщення заявників шляхом вручення ним повісток, не віднесені до юрисдикції жодного суду, тобто не можуть розглядатися за правилами будь-якого судочинства.
За правилами ч.4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Як убачається, суд попередньої інстанції уваги при вирішенні процесуального питання увагу на наведені обставини не звернув, що унеможливлює чинність оскаржуваної ухвали.
Мотивом для зміни ухвали суду першої інстанції відповідно до пунктів 3, 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України є невідповідність викладених висновків обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права.
Згідно з п.4 ч.3 ст. 376 ЦПК України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.
Керуючись ст.ст. 367, 368, 376, 383-384, 388- 390 ЦПК України, апеляційний суд
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 задовольнити частково.
Змінити ухвалу Радивилівського районного суду Рівненської області від 25 червня 2024 року в мотивувальній частині, виклавши її в редакції цієї постанови, а також виключивши з резолютивної частини вказівку про роз`яснення ОСОБА_2 право на звернення з відповідним позовом до суду адміністративної юрисдикції.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий: С.В.Хилевич
Судді: С.В. Боймиструк
С.С. Шимків
Суд | Рівненський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123126749 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Рівненський апеляційний суд
Хилевич С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні