Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
14 листопада 2024 року № 520/32338/23
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд.5, Держпром, під.3, пов.2,м. Харків, 61022, 14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1 , з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить суд, з урахуванням уточнень:
1. Визнати неправомірною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яка полягає:
- в умисному недопущенні здійснення контролю за достовірністю поданих страхувальником відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, щодо обліку всієї суми заробітної плати виплаченої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області на виконання судового рішення за час вимушеного прогулу з вересня 2008 року по вересень 2015 року;
- умисному не допущенні поновлення, у відповідності до Закону України Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування, прокуратури і суду, мого права на отримання пенсії належного рівня, порушеного внаслідок незаконних дій органів досудового слідства, прокуратури і суду, право на отримання якої встановлено рішенням від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а та не врахуванні, при обчисленні розміру пенсії у відповідності до вимог Закону України Про державну службу, на виконання вказаного судового рішення, всієї суми та всіх складових заробітної плати виплаченої за відповідний період, а саме з вересня 2008 року по вересень 2011 року, який враховується при обчисленні розміру пенсії, необхідність врахування яких встановлено рішенням від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а та постановою від 22.12.2021 року Другого апеляційного адміністративного суду по адміністративній справі №623/2002/16-а, факт виплати якої, зі сплатою єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, та внесення всіх складових виплаченої заробітної плати Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області до довідок про складові заробітної плати, підтверджено судовим рішенням ухвалою від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19;
- не врахуванні, при обчисленні розміру пенсії у відповідності до вимог Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, всієї суми заробітної плати виплаченої за час вимушеного прогулу Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, на виконання судових рішень, факт сплати єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області підтверджено актом позапланової ревізії Головного управління ДПС у Харківській області №1364/20-40-07-22-06/04058806 від 23.09.2020 року та судовим рішенням ухвалою від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19;
- не визнанні та не виконанні вищенаведених рішень судів України.
2. Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нанесену мені матеріальну шкоду внаслідок не допущення здійснення контролю за достовірністю поданих страхувальником відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку та не врахування, при обчисленні розміру пенсії, всієї суми та всіх складових заробітної плати виплаченої за відповідний період з вересня 2008 року по вересень 2015 року, факт виплати якої та внесення всіх складових виплаченої заробітної плати Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області до довідок про складові заробітної плати, підтверджено судовим рішенням - ухвалою від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19, а факт сплати ЄСВ підтверджений результатами ревізії Головним управлінням ДПС у Харківській області (акт від 23.09.2020 року №136/20-40-07-22- 06/040588066) та вказаним судовим рішенням, у сумі не нарахованої та не виплаченої частини пенсії:
- за період з жовтня 2011 року по лютий 2018року, у сумі 371928,16 грн. (триста сімдесят одна тисяча дев`ятсот двадцять вісім грн. 16 коп.) (підлягає уточненню на час прийняття судового рішення), в тому числі: не донараховану та невиплачену частину пенсії, у відповідності до вимог Закону України Про державну службу, право на отримання якої встановлено рішенням від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а, у сумі 230352,05грн. та компенсації втрати частини доходу в зв`язку з несвоєчасною виплатою цієї частини пенсії станом на листопад 2023 року у сумі 141576,11грн. (підлягає уточненню на час прийняття судового рішення);
- за період з березня 2023 року по листопад 2023 року, у сумі 15817,64 грн. (п`ятнадцять тисяч вісімсот сімнадцять грн. 64 коп.), в тому числі: не донарахованої та не виплаченої частини пенсії за віком, у відповідності до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у сумі 15610,24 грн. та компенсації втрати частини доходу в зв`язку з несвоєчасною виплатою цієї частини пенсії станом на листопад 2023 року у сумі 207,40 грн. (підлягає уточненню на час прийняття судового рішення);
3. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області:
- внести до персоніфікованого обліку Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5), щодо обліку всієї суми заробітної плати виплаченої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області на виконання судового рішення за час вимушеного прогулу з вересня 2008 року по вересень 2015 року, в тому числі: середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу у сумі 566070,11 грн., індексації заробітної плати у сумі 46579,12 грн., компенсації втрати частини заробітної плати в зв`язку з несвоєчасним виконанням судового рішення у сумі 205481,63=(144517,83 + 60963,80) грн., факт виплати якої, зі сплатою податків та зборів підтвердженого ухвалами Борівського районного суду Харківської області від 14.04.2017 року та від 28.08.2017 року по справі №2005/1595/12, та від 28.08.2017 року по справі №614/640/16-а, факт сплати ЄСВ підтверджений актом від 23.09.2020 року №136/20-40-07-22-06/040588066 Головного управління ДПС у Харківській області та ухвалою від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19;
- нарахувати та виплатити пенсію за період з березня 2018 року по лютий 2023 року та з грудня 2023 року по дату прийняття судового рішення, з врахуванням всієї суми заробітної плати виплаченої, на виконання судових рішень, Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області за період з вересня 2008 року по вересень 2015 року, з врахуванням суми пенсії, раніше виплаченої за вказаний період, одночасно нарахувавши та сплативши, у відповідності до вимог Закону України Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати суму компенсації втрати частини доходу, в зв`язку з несвоєчасним нарахування та не виплатою належного розміру пенсії;
- в подальшому проводити нарахування та виплату пенсії, у відповідності до вимог Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, з врахуванням всієї суми заробітної плати виплаченої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, на виконання судових рішень, за час вимушеного прогулу за період з вересня 2008 року по вересень 2015 року.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.2023р. позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.11.2023р. від 05.12.2023р. позовну заяву повернуто позивачу.
Постановою від 18.01.2024р. Другого апеляційного адміністративного суду апеляційну скаргу задоволено. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 05.12.2023 по справі № 520/32338/23 скасовано. Справу № 520/32338/23 направити до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
Протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду справу передано судді Рубан В.В.
Ухвалою від 23.02.2024р. позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою від 05.03.2024р. прийнято адміністративний позов до розгляду та відкрито спрощене провадження.
Ухвалою від 25.03.2024р. прийнято до розгляду заяву ОСОБА_1 про уточнення позовних вимог.
Ухвалою від 01.05.2024р. витребувано у відповідача докази.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України №2102-IX, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану", введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року. Враховуючи викладене, суд розглядає справу за наявності безпечних умов для життя та здоров`я учасників процесу, суддів та працівників суду.
В період з 24.07.2024 по 16.08.2024 суддя Рубан В.В. перебувала на лікарняному, в період з 02.09. по 15.09.2024, з 30.09. по 13.10.2024, з 28.10. по 10.11.2024 в щорічній відпустці.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області, демонстративно не допускаючи проведення контролю за достовірністю поданих страхувальником Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, відкрито ігноруючи рішення судів, якими встановлено суму та складові заробітної плати виплаченої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, за період з жовтня 2008 року по вересень 2015 року, котрий враховується при обчисленні пенсії у відповідності до Закону України «Про державну службу», в тому числі ухвалу від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19, котрою встановлено, що до довідок наданих до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області внесено складові заробітної плати котрі враховується при обчисленні розміру пенсії у відповідності до вимог Закону України «Про державну службу», умисно не допущено поновлення права позивача на отримання пенсії належного рівня порушеного внаслідок неправомірних дій органів досудового слідства, прокуратури і суду, право на отримання якої з жовтня 2011 року встановлено рішенням від 14.06.2018р. Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а. Крім того, позивач зазначив, що внаслідок вчинення службового підроблення посадовими особами Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яке полягає: в умисному не внесенні до «Довідки по заробітній платі, що враховується при перерахунку пенсії» суми заробітної плати, котра внесена до Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5); в умисному занижені «Індивідуального коефіцієнту для обчислення» (Коефіцієнту заробітної плати (доходу) застрахованої особи), шляхом не внесення всієї суми моєї заробітної плати та не врахування заробітної плати за весь період встановлений Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»; в умисному заниженні «Коефіцієнту стажу» котрий враховувався при перерахунку пенсії, шляхом внесення завідома недостовірної інформації, до «Довідки про стаж врахований при перерахунку пенсії», виключивши при проведенні перерахунку пенсії, період за який виплачено заробітну плату та сплачено ЄСВ, котра внесена до Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5), при перерахунку пенсії у лютому 2023 році було значно занижено розмір пенсії, котра виплачувалася з жовтня 2011 року у відповідності до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», внаслідок чого мені нанесено значну матеріальну шкоду. Не погоджуючись з вказаними діями відповідача позивач звернувся з даним позовом до суду.
Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області не згодне з такими позовними вимогами, вважає їх незаконними, необґрунтованими та такими, які не підлягають задоволенню
Позивач надав до суду відповідь на відзив, в якій просив задовольнити позовні вимоги з підстав, зазначених у позовній заяві, тому просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Дослідивши подані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд установив таке.
Рішенням Ізюмського міськрайонного суду в Харківській області від 14.06.2018 року у справі №623/2002/16-а, яке залишено без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 24.10.2018 року, позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.
Визнано неправомірною відмову Ізюмського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Харківській області у поновленні, на виконання вимог Закону України «Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування, прокуратури і суду», його пенсійних прав, порушених внаслідок незаконних дій органів досудового слідства, прокуратури і суду, щодо проведення призначення та перерахунку призначеної з жовтня 2011 року пенсії за віком, у відповідності до вимог ст. 37 Закону України «Про державну службу».
Визнано неправомірними дії Виконавчого комітету Ізюмської міської ради Харківської області в особі його керівника Ізюмського міського голови ОСОБА_2 , які полягають у несвоєчасній виплаті заробітної плати; неналежної сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування; ненаданні належних довідок про заробітну плату, що призвело до порушення права на своєчасне призначення та отримання пенсії належного рівня.
Зобов`язано Виконавчий комітет Ізюмської міської ради Харківської області видати ОСОБА_1 для подання до Ізюмського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки:
- про складові заробітної плати ( за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до закону України «Про державну службу», затверджену постановою Пенсійного фонду України № 5-1 від 14.02.2011 року за період з жовтня 2009 року по вересень 2011 року включно, з врахуванням ОСОБА_1 заробітної плати за цей період та сплачених у відповідності до законодавства обов`язкових платежів та зборів;
- про складові заробітної плати ( посадовий оклад, надбавка за ранг, або кваліфікаційні класи, або класний чин, або спеціальні звання, або дипломатичний ранг, надбавка (винагорода) за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», затверджену постановою Пенсійного фонду України № 5-1 від 14.02.2011 року, станом на дату виникнення права на призначення пенсії державного службовця 17.10.2011 року, з врахуванням всіх сум заробітної плати, з яких сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, включаючи індексацію заробітної плати та компенсацію втрати частини заробітної плати в зв`язку з порушенням строків її виплати.
Зобов`язано Ізюмське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Харківській області провести з жовтня 2011 року перерахунок та виплати призначеної ОСОБА_1 пенсії у відповідності до ст. 37 Закону України «Про державну службу» в розмірі 80% середньомісячної заробітної плати за останні 24 календарні місяці, перед зверненням за пенсією, а саме з жовтня 2009 року по вересень 2011 року, з яких сплачено єдиний соціальний внесок, включаючи індексацію виплаченої заробітної плати та компенсацію втрати частини заробітної плати в зв`язку з порушенням строків її виплати, з урахуванням вже проведених виплат пенсії за віком.
Зобов`язано Ізюмське об`єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області проводити щомісячні виплати перерахованої пенсії державного службовця, з виплатою заборгованості, що утворилась внаслідок проведення перерахунку пенсії.
Стягнуто з Виконавчого комітету Ізюмської міської ради Харківської області на користь ОСОБА_1 моральну шкоду в сумі 1762,00 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Ізюмської міської ради Харківської області судовий збір на користь держави в сумі 295,02 грн.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Ізюмського об`єднаного управління Пенсійного фонду України в Харківській області судовий збір на користь держави в сумі 275,60 грн.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Ізюмський міськрайонний суд Харківської області ухвалою від 16.04.2020 року по справі №623/2002/16-а змінив «боржника Ізюмське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Харківській області на Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області».
На виконання рішення від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а, Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області видано довідки про складові заробітної плати №141 та №142 від 10.01.2019 року, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Листом №2278/14-02 від 11.02.2019 року Ізюмське об`єднане управління Пенсійного фонду України в Харківській області повідомило позивача, що проводити перерахунок пенсії на виконання рішення від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а на підставі довідок №141 та №142 від 10.01.2029 року недоцільно.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.02.2021 року по справі №520/15551/2020, яке набрало законної сили 09.06.2021 року, позовні вимоги задоволено частково.
Визнати протиправними дії Виконавчого комітету Ізюмської міської ради Харківської області, які полягають у не внесенні до довідок №141 та №142 від 10.01.2019 року всієї суми та всіх складових заробітної плати, фактично виплаченої за розрахунковий період (з жовтня 2009 року по вересень 2011 року), з якої сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, право на отримання якої встановлено рішенням Ізюмського міськрайонного суду Харківської області від 14.06.2018 року по справі №623/2002/16-а.
Зобов`язати Виконавчий комітет Ізюмської міської ради Харківської області (пл. Центральна, буд. 1, м. Ізюм, Харківська область, 64300, код ЄДРПОУ 04058806) підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про складові заробітної плати ОСОБА_1 , з урахуванням всієї суми та всіх складових заробітної плати, фактично виплаченої за розрахунковий період (у тому числі, за період з жовтня 2009 року по вересень 2011 року), з якої сплачено єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, право на отримання якої встановлено рішенням Ізюмського міськрайонного суду Харківської області від 14.06.2018 року по справі №623/2002/16-а.
У задоволенні решти позову відмовити.
Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.02.2021 року по справі №520/15551/2020 листом №405 від 31.01.2022 року, до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, направлено нові довідки №4833 та №4834 від 17.12.2021 року про складові заробітної плати за період з жовтня 2009 року по вересень 2011 року, для виконання рішення від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а.
Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області листом №2000-0307-8/75959 від 03.11.2022 року, надано розрахунок пенсії на виконання рішення від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а, з якого слідує: «Згідно довідки про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» № 4833 від 17.12.2021, виданої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, заробітна плата становить - 3300,90 грн.
На підстави ухвали від 20 вересня 2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19 про встановлення факту внесення до довідки про складові заробітної плати №4834 від 17.12.2021 року за період з жовтня 2009 року по вересень 2011 року «премії, інші виплати за період з 01.10.2009 по 30.09.20211, у тому числі виплати компенсації втрати частини заробітної плати» котрі не враховані при обчисленні розміру пенсії, позивач звернувся 11.10.2023 року до керівника Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області.
Позивач зазначає, що відповідачем не враховано при обчисленні розміру пенсії щомісячна премія та індексація заробітної плати, котрі були враховані при обчисленні заробітної плати за відповідний період, а також компенсація втрати часини заробітної плати, в зв`язку з несвоєчасним виконанням судового рішення, факт внесення яких до довідок № 4833 та №4834 від 17.12.2021 року встановлено ухвалою від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19.
Таким чином, на думку позивача Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області, демонстративно не допускаючи проведення контролю за достовірністю поданих страхувальником Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, відкрито ігноруючи рішення судів, якими встановлено суму та складові заробітної плати виплаченої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, за період з жовтня 2008 року по вересень 2015 року, котрий враховується при обчисленні пенсії у відповідності до Закону України «Про державну службу», в тому числі ухвалу від 20.09.2023 року Харківського окружного адміністративного суду по справі №520/4647/19, котрою встановлено, що до довідок наданих до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області внесено складові заробітної плати котрі враховується при обчисленні розміру пенсії у відповідності до вимог Закону України «Про державну службу», умисно не допущено поновлення його права на отримання пенсії належного рівня порушеного внаслідок неправомірних дій органів досудового слідства, прокуратури і суду, право на отримання якої з жовтня 2011 року встановлено рішенням від 14.06.2018 року Ізюмського міськрайонного суду Харківської області по справі №623/2002/16-а.
Крім того, позивач зазначає, що останній перерахунок пенсії, котра виплачується йому з жовтня 2011 року у відповідності до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» проведено у лютому 2023 року. При цьому страховий стаж після 01.01.2004 року становить 11 років 10 місяців; загальний страховий стаж 47 років 2 місяці (566 місяців); коефіцієнт стажу становить 0,47167. Але, як слідує з відомостей персоніфікованого обліку, що враховуються для визначення пенсії у розрізі підприємств, починаючи з 2004 року, страховий стаж становить 11 років 11 місяців.
Отже, на думку позивача внаслідок вчинення службового підроблення посадовими особами Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, яке полягає: в умисному не внесенні до «Довідки по заробітній платі, що враховується при перерахунку пенсії» суми заробітної плати, котра внесена до Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5); в умисному занижені «Індивідуального коефіцієнту для обчислення» (Коефіцієнту заробітної плати (доходу) застрахованої особи), шляхом не внесення всієї суми його заробітної плати та не врахування заробітної плати за весь період встановлений Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування»; в умисному заниженні «Коефіцієнту стажу» котрий враховувався при перерахунку пенсії, шляхом внесення завідома недостовірної інформації, до «Довідки про стаж врахований при перерахунку пенсії», виключивши при проведенні перерахунку пенсії, період за який виплачено заробітну плату та сплачено ЄСВ, котра внесена до Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5), при перерахунку пенсії у лютому 2023 році було значно занижено розмір пенсії, котра виплачувалася з жовтня 2011 року у відповідності до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», внаслідок чого йому нанесено значну матеріальну шкоду.
Позивач не погоджується із таким діями відповідача звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення, створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058-IV (далі Закон №1058-IV).
Згідно ч. 2 ст. 24 Закону страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Відповідно до статті 1 Закону № 1058-IV:
застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (абзац п`ятий);
персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку (абзац двадцять п`ятий).
Згідно з частиною першою статті 21 Закону № 1058-IV персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування. Для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; роботодавців; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; органів доходів і зборів, територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або в порядку міжвідомчого обміну інформацією; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; компаній з управління активами; зберігачів; інших джерел, передбачених законодавством.
На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом (частина друга статті 21 Закону № 1058-IV).
Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону № 1058-IV персоніфіковані відомості, внесені до персональної електронної облікової картки застрахованої особи, зберігаються в Пенсійному фонді протягом усього життя цієї особи, а після її смерті - протягом 75 років на паперових носіях та/або в електронній формі за наявності засобів, що гарантують ідентичність паперової та електронної форм документа.
Згідно з пунктом 1 частини другої статті 22 Закону № 1058-IV відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду серед іншого для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; обчислення страхових внесків; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом; надання застрахованій особі на її вимогу або у випадках, передбачених цим Законом та Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
За визначенням пунктів 1, 3, 7, 10 частини першої статті 1 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі Закон № 2464-VI) Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб (пункт 1); застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок (пункт 3); Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом (пункт 7); страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок (пункт 10).
Відповідно до статті 18 Закону № 2464-VI джерелами формування Державного реєстру є відомості, що надходять до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та Пенсійного фонду від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; платників єдиного внеску; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад; податкових органів та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів; територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску; інших джерел, передбачених законодавством.
Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 2464-VI Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (абзац другий частини третьої статті 16 Закону № 2464-VI).
Зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення (частина 6 статті 20 Закону № 2464-VI).
Згідно з частиною 7 статті 20 Закону № 2464-VI відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням..
Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затверджене Постановою правління Пенсійного фонду України 18.06.2014 року за № 10-1 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 року за № 785/25562 визначає порядок формування реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб).
Одними із джерел формування реєстру застрахованих осіб є персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків за застрахованих осіб, що подається страхувальниками у складі звітності.
Відповідно до Постанови правління Пенсійного фонду України № 25-2 від 03.12.2013 року, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 18.12.2013 року за № 2141/24673 (далі Постанова № 25-2) облік застрахованих осіб, звіти щодо сум нарахованих внесків та сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за періоди до 01 січня 2011 року ведуться відповідно до постанови правління Пенсійного фонду України від 10 червня 2004 року № 7-6 Про затвердження Порядку формування та подання органам Пенсійного фонду України відомостей про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10 серпня 2004 року за № 1000/9599, та постанови правління Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1 Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2009 року за № 1136/17152;
відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України за період до 01 січня 2011 року подаються лише за результатами перевірки, здійсненої за заявою платника.
Відповідно до п.3 р. IV Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1, відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Відповідно до п.4.р. V Положення інформація з Реєстру застрахованих осіб містить актуальні на дату та час її формування відомості, що обробляються в Реєстрі, або відомості про відсутність інформації за визначеними параметрами пошуку.
Станом на 20.05.2024 відомості в персональній обліковій картці застрахованої особи ОСОБА_1 , НОМЕР_1 , зокрема щодо нарахованого страхувальником Виконавчий комітет Ізюмської міської ради, ЄДРПОУ 04058806, заробітку (доходу) за період з 2008 по 2015 роки відображено відповідно до наданої зазначеним страхувальником, звітності, а саме:
- до Пенсійного фонду України за 2008 та 2009 роки, у складі звітності до системи персоніфікованого обліку від 18.03.2009, 23.10.2015 та 07.10.2020;
- до Державної податкової служби України за 2010 2015 роки, у складі Звітів про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 17.12.2015, 19.01.2016, 20.09.2016, 11.04.2017, 17.01.2018, 06.10.2020 за листопад та грудень 2015 року, серпень 2016 року, березень та грудень 2017 року, вересень 2020 року відповідно та у складі звітів «Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску» від 12.07.2021 та 03.11.2021 за 2 -3 квартали 2021 року відповідно.
Згідно з Постановою Правління Пенсійного фонду України №1-3 від 17.01.2017 встановлені форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723- ХІІ «Про державну службу»:
1. Довідка про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця складається з посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років.
2. Довідка про складові заробітної плати (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) складається з : Надбавка за інтенсивність праці, Надбавка за виконання особливо важливої роботи, Надбавка за роботу з відомостями, що становлять державну таємницю, Виплати за додаткове навантаження, Премія місячна, Інші виплати (матеріальна допомога, премії тощо, нараховані за період, що перевищує календарний місяць, індексація).
Так відповідач зазначає, що згідно довідки про складові заробітної плати (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» № 4833 від 17.12.2021, виданої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, заробітна плата становить 3300,90 грн.
При розрахунку надбавки, премії та інші виплати згідно довідки про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) № 4834 від 17.12.2021, виданої Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради Харківської області, згідно Закону України «Про державну службу», враховані дані за період з 01.10.2009 по 30.09.2011 рік з колонок: Надбавка за роботу з таємними документами залежно від ступеня таємності інформації 9578,64 грн., Надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (Пост КМУ 268) 39610,80 грн., Інші виплати Індексація 8168,51 грн.
9578,64 + 39610,80 + 8168,51 = 57357,95 / 24 = 2389,91 грн.
Розмір окладу для призначення пенсії згідно Закону України «Про державну службу» складає: 3300,90 + 2389,91 = 5690,81 грн.
Таким чином, розмір пенсії за віком згідно Закону України «Про державну службу» складає: 5690,81 * 60% = 4552,65 грн., що менше призначеної пенсії за віком згідно Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», станом на 18.10.2011 року (4556,10 грн.).
В листопаді 2023 року з урахуванням інформації про надходження відкоригованих індивідуальних відомостей про застраховану особу за період з 2008, 2009 (в тому числі сплата внесків за грудень місяць 2009), 2010 та 2011 роки, було приведено пенсійну справу ОСОБА_1 у відповідність, а саме: з 01.12.2017 було зараховано період з вересня по жовтень місяць 2011 до розрахунку заробітної плати, який передує місяцю звернення за призначенням пенсії (дата звернення 23.11.2011 року) на підставі індивідуальних відомостей про застраховану особу, сформованих 30.11.2017 року, відповідно до заяви від 30.11.2017 про перерахунок пенсії згідно п.4 статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування. Коефіцієнт заробітної плати почав складати 4,03182, коефіцієнт стажу 0,47167. Заробітна плата для обчислення пенсії склала 15177,38 грн. (3764,40 грн. середня заробітна плата (доходу) в Україні на 2019 рік х 4,03182 - індивідуальний коефіцієнт для обчислення пенсії, який визначається шляхом ділення заробітної плати одержувача на середню заробітну плату по Україні).
Розмір пенсії станом на 01.12.2017 склав 7332 грн. 96 коп.
В зв`язку з тим, що Виконавчий комітет Ізюмської міської ради надав індивідуальні відомості з типом форми «коригуюча» за період січень грудень 2010 та січень грудень 2011 роки (дата реєстрації звіту 17.01.2018), було проведено перерахунок пенсії позивача, а саме, відкориговано суми заробітної плати за вищезазначені періоди з 01.02.2018 року.
Коефіцієнт заробітної плати почав складати 3,92354, коефіцієнт стажу 0,47167.
Заробітна плата для обчислення пенсії склала 14769,77 грн. (3764,40 грн. середня заробітна плата (доходу) в Україні на 2019 рік х 3,92354 - індивідуальний коефіцієнт для обчислення пенсії, який визначається шляхом ділення заробітної плати одержувача на середню заробітну плату по Україні).
Розмір пенсії станом на 01.02.2018 склав 7140 грн. 70 коп..
07.10.2020 року Виконавчим комітетом Ізюмської міської ради надано індивідуальні відомості з типом форми «коригуюча» за періоди січень грудень 2008 та січень грудень 2009 роки, в зв`язку з чим з 01.11.2020 року враховано до розрахунку страхового стажу та середньомісячного заробітку грудень 2009 року та відкориговано суми заробітної плати за вищезазначені періоди.
Коефіцієнт заробітної плати почав складати 3,95616, коефіцієнт стажу 0,47250.
Заробітна плата для обчислення пенсії склала 19340,99 грн. (4888,83 грн. середня заробітна плата (доходу) в Україні на 2019 рік х 3,95616 - індивідуальний коефіцієнт для обчислення пенсії, який визначається шляхом ділення заробітної плати одержувача на середню заробітну плату по Україні).
Розмір пенсії ОСОБА_1 станом на 01.11.2020 склав 9344 грн. 06 коп.
З урахуванням вказаного, суд приходить до висновку, що порушення, які є предметом оскарження в даному позові не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, в зв`язку з чим позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, враховуючи встановлені обставини у справі та відсутність у діях відповідача ознак протиправності в задоволенні позову належить відмовити.
Судові витрати підлягають розподілу на підставі положень ст.139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123127627 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні