Постанова
від 18.11.2024 по справі 140/35762/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 140/35762/23 пров. № А/857/7245/24

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача:Гінди О.М.,

суддів:Матковської З.М., Ніколіна В.В.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року (головуючий суддя: Лозовський О.А., місце ухвалення - м. Луцьк) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Негабарит-Сервіс» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Негабарит-Сервіс», 14.12.2023 звернулося з позовом до суду, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 00138360407 від 31.10.2023 в частині накладеного штрафу в сумі 56497,37 грн.

Обґрунтовує позов тим, що за наслідками проведеної камеральної перевірки позивача податковим органом встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних в загальній кількості 74 шт за період грудень 2022 року, липень 2022 року, жовтень 2022 року, листопад 2022 року, лютий 2023 року, квітень 2023 року, про що складено акт перевірки від 27.09.2023 № 14789/03-20-04-07/37707423, а в подальшому застосовано штрафні санкції та винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення № 00138360407 від 31.10.2023 про застосування штрафних санкцій на суму 64205,37 грн.

Позивач частково не погоджується з висновками податкового органу та вказує, що 66 з 74 податкових накладних були сформовані та подані на реєстрацію до ЄРПН за допомогою сервісу електронного документообігу M.E.doc у межах граничного строку їх реєстрації податкових накладних, а саме в межах операційного дня.

Позивач зауважив, положеннями пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачена можливість притягнення платника до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної лише за наявності його вини. Платник не повинен нести відповідальність за ненадходження на технічному рівні податкових накладних до контролюючого органу, оскільки обов`язком платника є надіслання податкової накладної до ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем у встановлений статтею 201 цього Кодексу граничний строк. Зокрема, вказує, що відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в ЄРПН.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 31.10.2023 № 00138360407 в частині накладеного штрафу в сумі 56497,37 грн.

Стягнуто на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Негабарит-Сервіс» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області витрати по сплаті судового збору в розмірі 2147 гривень 20 копійок.

Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить його скасувати та прийняти нову постанову, якою у задоволенні позову відмовити.

Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, апелянт покликається на те, що програмний комплекс, який використовує позивач для подання електронної звітності повідомляє користувачів такого комплексу про потребу контролю доставки документа одержувачу. Програмне забезпечення « ОСОБА_1 » є комерційним продуктом. Користувачі комерційних програм використовують їх на власний розсуд, усвідомлюючи усі можливі ризики. ДПС України не є держателем вказаного продукту, не може та не зобов`язане давати гарантії щодо коректності, стабільності роботи програми «М.Е.dос».

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Враховуючи те, що апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких мотивів.

Судом першої інстанції встановлено, що 27.09.2023 ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу II ПК України у порядку, визначеному пунктом 76.2 статті 76 розділу ІІ ПК України проведено камеральну перевірку податкової декларації (розрахунку, звіту) дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТзОВ «Негабарит-Сервіс», за результатом якої складено акт від 27.09.2023 № 14789/03-20-04-08/37707423, яким встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме:

- №14 від 01.12.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 17.02.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.12.2022;

- № 7 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 11 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 1 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 5 від 08.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 6 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 8 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 14 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 6 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 3 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 13 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 10 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 9 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 6 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 4 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 3 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 16 від 31.10.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.11.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.11.2022;

- № 5 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 5 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 11 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 3 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 8 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 1 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 10 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 3 від 26.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 2 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 1 від 28.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 7 від 05.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 4 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 6 від 26.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 13 від 04.10.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 29.03.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.10.2022;

- №4 від 08.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- №4 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 13 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 3 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 12 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 2 від 22.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 2 від 28.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 5 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 4 від 23.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 3 від 08.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 10 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 5 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 9 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 5 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 2 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 1 від 26.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.08.2022;

- № 12 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 13 від 22.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 9 від 26.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 13.10.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- №4 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 4 від 29.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 7 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 9 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 6 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 2 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 7 від 27.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 15 від 25.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 1 від 30.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

-№ 2 від 30.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 10 від 28.11.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 30.12.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.12.2022;

- № 7 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 8 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 11 від 13.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 7 від 15.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 6 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 3 від 23.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- №8 від 26.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- №10 від 29.11.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 30.12.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.12.2022;

- № 1 від 14.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 01.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 31.07.2022;

- № 2 від 23.07.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 16.08.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.08.2022;

- № 10 від 23.11.2022, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 30.12.2022, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 15.12.2022;

- № 15 від 06.02.2023, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 29.03.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 05.03.2023;

- № 10 від 04.04.2023, дата реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН - 19.05.2023, граничний термін реєстрації в ЄРПН - 05.05.2023 (а. с. 7-11).

На підставі акту перевірки від 27.09.2023 № 14789/03-20-04-08/37707423 ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення від № 00138360407 від 31.10.2023, яким до ТзОВ «Негабарит-Сервіс» за порушення вимог статті 201 ПК України, застосовано штраф в розмірі 64205,37 грн за затримку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних.

Позивач не погоджуючись з винесеним за результатом камеральної перевірки податковим рішеннями звернувся з цим позовом до суду, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від № 00138360407 від 31.10.2023 в частині застосування штрафу в розмірі 56497,37 грн по 66 податкових накладних, які були сформовані та подані ТзОВ «Негабарит-Сервіс» на реєстрацію до ЄРПН через програмний сервіс «M.E.Doc» в межах строку (в межах операційного дня), передбаченого статтею 201 ПК України.

Щодо порушення термінів реєстрації податкових накладних № 14 від 01.12.2022, № 13 від 04.10.2022, № 9 від 26.07.2022, № 10 від 28.11.2022, № 10 від 29.11.2022, № 10 від 23.11.2022, № 15 від 06.02.2023, № 10 від 04.04.2023 позивач не заперечує.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що несвоєчасна реєстрація податкових накладних є наслідком незабезпечення технічним адміністратором Реєстру умов проходження зазначених документів з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України. Відповідачем не надано жодних належних та обґрунтованих пояснень причин не прийняття надісланих позивачем податкових накладних днем їх подання на реєстрацію до ЄРПН.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України установлено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема:

для податкових накладних/ розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 120-1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами а - г цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Аналіз наведених вище правових норм надає суду апеляційної інстанції підстави для висновку, що статтею 201 ПК України визначений обов`язок продавця товарів/послуг в установлені строки скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН. Натомість, у разі порушення таких строків реєстрації, застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом, які передбачені, зокрема, підпунктом 120-1 статті 120-1 ПК України.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 341, зі змінами; далі - Порядок № 1246).

Відповідно до положень пунктів 2, 3 Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації. Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Пунктом 11 Порядку № 1246 передбачено, що після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Згідно з пунктами 12-15 вказаного Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронні довірчі послуги, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

З системного аналіз наведених вище норм ПК України та Порядку № 1246, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається в автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку № 1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.

Натомість, контролюючий орган зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій:

- про прийняття податкової накладної;

- про її неприйняття із зазначенням відповідних причин;

- про зупинення реєстрації податкової накладної.

Зазначений обов`язок чітко передбачений пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Крім цього, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Отже, позивач, надіславши 29.07.2022 (граничний термін реєстрації 31.07.2022) на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №7 від 14.07.2022, №11 від 15.07.2022, №5 від 08.07.2022, №10 від 15.07.2022, №9 від 13.07.2022, №5 від 13.07.2022, №8 від 13.07.2022, №1 від 15.07.2022, №10 від 14.07.2022, №7 від 05.07.2022, №4 від 08.07.2022, №4 від 14.07.2022, №13 від 15.07.2022, №3 від 13.07.2022, №12 від 15.07.2022, №3 від 08.07.2022, №9 від 15.07.2022, №5 від 14.07.2022, №2 від 14.07.2022, №4 від 13.07.2022, №9 від 14.07.2022, №6 від 13.07.2022, №7 від 13.07.2022, №8 від 15.07.2022, №11 від 13.07.2022, №7 від 15.07.2022, №6 від 14.07.2022, №1 від 14.07.2022 виконав визначений статтею 201 ПК України обов`язок з їх реєстрації (до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому складена податкова накладна).

Крім цього, надіславши 15.08.2022 (граничний термін реєстрації 15.08.2022) на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні №5 від 29.07.2022, №11 від 25.07.2022, №3 від 27.07.2022, №1 від 29.07.2022, №6 від 29.07.2022, №8 від 25.07.2022, №14 від 25.07.2022, №6 від 25.07.2022, №3 від 25.07.2022, №13 від 25.07.2022, №6 від 27.07.2022, №4 від 27.07.2022, №3 від 29.07.2022, №3 від 26.07.2022, №2 від 29.07.2022, №1 від 28.07.2022, №4 від 25.07.2022, №6 від 26.07.2022, №2 від 22.07.2022, №2 від 28.07.2022, №5 від 27.07.2022, №4 від 23.07.2022, №10 від 25.07.2022, №5 від 25.07.2022, №1 від 26.07.2022, №12 від 25.07.2022, №13 від 22.07.2022, №4 від 29.07.2022, №7 від 25.07.2022, №2 від 27.07.2022, №7 від 27.07.2022, №15 від 25.07.2022, №1 від 30.07.2022, №2 від 30.07.2022, №3 від 23.07.2022, №8 від 26.07.2022, №2 від 23.07.2022 та 15.11.2022 податкову накладну №16 від 31.10.2022, позивач виконав визначений статтею 201 ПК України обов`язок з їх реєстрації (до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені).

Щодо покликання відповідача, що податкові накладні позивачем направлено на реєстрацію в ЄРПН після 18 години 15 серпня 2022 року та 31 липня 2022 року, що суперечить п.п. 69.18 п. 6.9 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, то суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 № 2120-IX, який набрав чинності 17.03.2022, пункт 69 підрозділу 10 розділу XX доповнено підпунктом 69.18 такого змісту: «Установити, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години».

Суд апеляційної інстанції зазначає, що цією правовою нормою установлено графік роботи електронних сервісів податкового органу, у тому числі і ЄРПН на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України.

Разом з тим, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України хоч і обмежено час надсилання електронних документів, однак ця норма не змінює визначення терміну «операційний день». Оскільки, зміни до пункту 3 Порядку № 1246, яким визначено, що операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин, не вносились.

Крім цього, пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України не встановлює нових правил реєстрації податкових накладних.

Отже, скорочені терміни надсилання електронних документів, що були визначені пунктом 69.18 ПК України, на момент направлення ТзОВ «Негабарит-Сервіс» на реєстрацію податкових накладних №7 від 14.07.2022, №11 від 15.07.2022, №5 від 08.07.2022, №10 від 15.07.2022, №9 від 13.07.2022, №5 від 13.07.2022, №8 від 13.07.2022, №1 від 15.07.2022, №10 від 14.07.2022, №7 від 05.07.2022, №4 від 08.07.2022, №4 від 14.07.2022, №13 від 15.07.2022, №3 від 13.07.2022, №12 від 15.07.2022, №3 від 08.07.2022, №9 від 15.07.2022, №5 від 14.07.2022, №2 від 14.07.2022, №4 від 13.07.2022, №9 від 14.07.2022, №6 від 13.07.2022, №7 від 13.07.2022, №8 від 15.07.2022, №11 від 13.07.2022, №7 від 15.07.2022, №6 від 14.07.2022, №1 від 14.07.2022, №5 від 29.07.2022, №11 від 25.07.2022, №3 від 27.07.2022, №1 від 29.07.2022, №6 від 29.07.2022, №8 від 25.07.2022, №14 від 25.07.2022, №6 від 25.07.2022, №3 від 25.07.2022, №13 від 25.07.2022, №6 від 27.07.2022, №4 від 27.07.2022, №3 від 29.07.2022, №3 від 26.07.2022, №2 від 29.07.2022, №1 від 28.07.2022, №4 від 25.07.2022, №6 від 26.07.2022, №2 від 22.07.2022, №2 від 28.07.2022, №5 від 27.07.2022, №4 від 23.07.2022, №10 від 25.07.2022, №5 від 25.07.2022, №1 від 26.07.2022, №12 від 25.07.2022, №13 від 22.07.2022, №4 від 29.07.2022, №7 від 25.07.2022, №2 від 27.07.2022, №7 від 27.07.2022, №15 від 25.07.2022, №1 від 30.07.2022, №2 від 30.07.2022, №3 від 23.07.2022, №8 від 26.07.2022, №2 від 23.07.2022, №16 від 31.10.2022 не можуть бути правовою підставою притягнення позивача до відповідальності відповідно до статті 120-1 ПК України.

Отже, за встановлених обставин, у контексті наведених вимог законодавства, яким врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вищевказані податкові накладні, які подані на реєстрацію в ЄРПН до 20:00 год, є такими, що подані на реєстрацію своєчасно, що підтверджується долученим позивачем до матеріалів справи витягом з розділу властивості електронного документу, у яких зазначений час надіслання на реєстрацію податкової накладної.

Крім цього, при вирішенні цього спору, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне застосувати висновки, які викладені Верховним Судом у постанові від 14.12.2023 по справі № 260/5659/22.

Так, Верховний Суд зазначив, що зміст норми підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України підтверджує те, що дія цієї норми стосується електронних документів, але буквальне тлумачення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України дає підстави вважати, що цією нормою врегульовано порядок приймання електронних документів контролюючим органом шляхом звуження часових рамок, протягом яких контролюючий орган міг реалізувати свою поведінку у вигляді надання електронних сервісів та приймання електронних документів.

Відповідно, дія підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України поширюється на правовідносини, які складаються в процесі приймання електронних документів контролюючим органом, проте не регулює питання надсилання таких документів платником податків не встановлюючи жодних обмежень поведінки платника щодо вчинення дій, спрямованих на реалізацію виконання обов`язку щодо подання відповідних даних контролюючому органу.

Правове значення підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України полягає в тому, що цією нормою звільнено контролюючий орган від обов`язку забезпечувати функціонування електронних сервісів після 18 години та у позаробочі дні.

Разом із тим, аналізований правовий припис підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України не стосується порядку вчинення дій платником податків, а отже, не змінює граничних строків та порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в аспекті спрямованих платником дій для таких цілей.

Так, контролюючий орган вчиняє дії щодо прийняття податкових накладних/ розрахунків коригування та надсилання квитанцій в інші строки та з урахуванням обмежень, введених підпунктом 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України - у робочі дні з 8 години до 18 години»

Тобто, такі скорочені строки вчинення дій контролюючим органом щодо прийняття електронних документів не означають одночасного обмеження платника податків щодо виконання податкового обов`язку поданням податкових накладних/розрахунків коригування на реєстрацію.

Виходячи зі співвідношення предметів регулювання підпункту 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України на норм статті 201 ПК України та Порядку № 1246, вчиненню платником дій щодо надіслання на реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування у визначений у Порядку № 1246 строк кореспондують дії контролюючого органу щодо приймання та проведення реєстрації означених накладних відповідно до строків, установлених у підпункті 69.18 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, що становить належний порядок вчинення платником дій з надсилання та прийняття контролюючим органом для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування під час воєнного стану.

При цьому, задля забезпечення належної реалізації процедури реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, контролюючий орган зобов`язаний прийняти податкові накладні/розрахунки коригування, надіслані у межах граничних строків та впродовж операційного дня, визначених для платника у Порядку № 1246.

Щодо покликання відповідача, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» не можуть вважатися належними та допустимим доказами по справі, оскільки в цьому випадку позивач, надавши суду докази направлення на реєстрацію податкових накладних, зокрема скріншоти програми «M.E.Doc», вчинив усі залежні від нього дії для підтвердження своєчасної реєстрації податкових накладних, то суд апеляційної інстанції вважає такі безпідставними.

Оскільки, правовий висновок відносно того, що роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc» та особистого кабінету платника податків є належними та допустимими доказами на підтвердження факту направлення на реєстрацію електронного документа викладено Верховним Судом, зокрема, у постановах від 24.11.2021 у справі № 200/12604/19-а, від 28.04.2020 у справі № 810/198/16, від 20.10.2020 у справі № 620/817/19.

Щодо покликання контролюючого органу, що до спірних правовідносин необхідно застосувати висновки викладені у постанові Верховного Суду від 21 липня 2022 року у справі № 825/1095/18, то суд апеляційної інстанції вважає такі безпідставними. Оскільки у справі № 825/1095/18 судом касаційної інстанції встановлено, що позивачем не подано роздруківки скріншотів файлів спеціалізованого програмного забезпечення - комп`ютерної програми «M.E.Doc», натомість у розглядуваній справі судом апеляційної інстанції такі скріншоти подані. Тобто, спірні правовідносини розглядувані судом апеляційної інстанції та у справі № 825/1095/18, не є тотожними.

Таким чином, апеляційна скарга Головного управління ДПС у Волинській області не спростовує правильність доводів, яким мотивовано судове рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судом доказів та не дає підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального права, тому відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, рішення суду без змін.

Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 311, 316, 321, 322, 325, 328, КАС України, суд

постановив:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення, а на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 22 лютого 2024 року у справі № 140/35762/23 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.

Головуючий суддя О. М. Гінда судді З. М. Матковська В. В. Ніколін

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123136356
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —140/35762/23

Ухвала від 23.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 18.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 22.02.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні