СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2024 року м. Харків Справа № 922/1991/24
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Мартюхіна Н.О., суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В.,
за участю секретаря судового засідання: Соляник Н.В.,
за участю представників сторін:
від позивача: Васіліу С.В., довіреність №б/н від 03.07.2024;
від відповідача (апелянта): Калашник Л.Б., в.о. директора (витяг з ЄДР); Коротецький В.П., заступник директора (наказ №72 від 15.07.2024);
розглянувши апеляційну скаргу Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради, смт Нова Водолага, Харківської обл. (вх. № 2160 Х/2),
на рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 (повний текст складено 28.08.2024) у справі № 922/1991/24 (суддя Погорелова О.В.),
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України", м. Київ, в особі Харківської філії Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України", м. Харків,
про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
У червні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 586600,67грн.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 19.12.2023 працівниками позивача здійснено перевірку газового лічильника відповідача та було виявлено порушення у вигляді відмови датчика споживання, що відповідно до пп. 1 п. 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ кваліфікуються як порушення "не з вини споживача", але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу: є ознаки пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційного ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, за результатами чого позивачем складено Акт про порушення №001442 від 19.12.2023. У подальшому, 24.01.2024 комісією Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення (за участю споживача) прийнято рішення про задоволення Акту про порушення №001442 від 19.12.2023 та проведення донарахування об`ємів необлікованого природного газу, що оформлено протоколом від 24.01.2023. Після задоволення акта про порушення, ТОВ "Газорозподільні мережі України" направило відповідачу супровідним листом рахунок на оплату вартості необлікованого (донарахованого об`єму) в сумі 586600,67грн разом із актом-розрахунком необлікованого об`єму природного газу, який відповідачем не оплачено.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24 позов задоволено. Стягнуто з Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради на користь ТОВ "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" - 586600,67грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу та 8799,01грн судового збору.
Задовольняючи позовні вимоги господарський суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та правомірності здійсненого позивачем нарахування відповідачу вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу в сумі 586600,67грн за період з 15.12.2023 (з дати повідомлення споживачем про несправну роботу ЗВТ) по 03.01.2024 (до дати встановлення справного ЗВТ) за цінами закупівлі природного газу для ТОВ "Газорозподільні мережі України", які діяли у зазначений період, що відповідає положенням п.п. 1 п. 3 глави 2 та п.п. 1 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ. Разом з цим, суд відзначив, що рішення Оператора ГРМ про задоволення акту про порушення №001442 від 19.12.2023 та проведення донарахування об`ємів необлікованого природного газу, що оформлено протоколом від 24.01.2023, відповідачем не було оскаржено у встановленому законом порядку.
Не погодившись із вищевказаним рішенням, відповідач - Комунальний заклад "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24 та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги скаржник посилається на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права, а також неврахування судом суттєвих обставин справи, а саме, що відповідач своєчасно повідомив позивача про вихід з ладу лічильника, до виявлення порушення представником Оператора ГРМ, та за результатами повірки лічильника не встановлено ознак його пошкодження чи втручання в роботу, а тому відсутні підстави для нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.00.2024 для розгляду справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Мартюхіна Н.О., суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 02.10.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" на рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24; встановлено учасникам справи строк для подання відзиву на апеляційну скаргу, заяв, клопотань та письмових пояснень; призначено розгляд апеляційної скарги у справі №922/1991/24 на 06.11.2024 о 10:00 год у приміщенні Східного апеляційного господарського суду за адресою: 61058, м. Харків, просп. Незалежності, 13, 1-й поверх, в залі засідань №105.
У відзиві на апеляційну скаргу, який надійшов до апеляційного господарського суду 17.10.2024 від ТОВ "Газорозподільні мережі України", позивач заперечує проти доводів та вимог апеляційної скарги, просить залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін з підстав його законності та обґрунтованості.
У судовому засіданні апеляційної інстанції 06.11.2024 були присутні представники відповідача (апелянта) та позивача.
Представники відповідача (апелянта) підтримали доводи та вимоги апеляційної скарги, просили суд її задовольнити, скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві, просив суд залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.
Згідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Частиною 2 наведеної статті передбачено, що суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Розглянувши матеріали господарської справи, доводи та вимоги апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення присутніх у судовому засіданні представників сторін, судова колегія Східного апеляційного господарського суду встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач - ТОВ "Газорозподільні мережі України в особі Харківської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" (надалі - Оператор ГРМ) - є суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників) на території Харківської області починаючи з 01.07.2023.
Зазначену діяльність позивач здійснює відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі НКРЕКП, Регулятор) від 26.12.2022 №1839 "Про видачу ліцензії з розподілу природного газу ТОВ "Газорозподільні мережі України" із змінами, внесеними постановою НКРЕКП від 28.06.2023 №1131.
В свою чергу, відповідач - Комунальний заклад "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради має статус споживача природного газу, яким підписано заяву-приєднання до умов Типового договору розподілу природного газу №200104ВВ-1156-23 від 01.07.2023.
Отже, відповідач приєднався до умов типового публічного договору розподілу природного газу, текст якого затверджений Постановою НКРЕКП №2498 від 30.09.2015 в редакції, що діяла станом на 01.07.2023 (надалі договір).
Матеріалаи справи підтверджується, що Оператором ГРМ надавались послуги з розподілу природного газу споживачу по точці комерційного обліку: Харківська обл., смт Нова Водолага, вул. 40 років Перемоги, буд. 79.
Згідно п. 2.1. договору Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором.
Пунктом 5.2. Договору передбачено, що визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем (Кодекс ГРМ) та цим Договором.
За точкою комерційного вузлу обліку відповідача, який встановлений за адресою: Харківська область, смт. Нова Водолага, вул. 40 років Перемоги, буд. 79 встановлено лічильник природного газу (ЗВТ) КВР 1.01 G 25 № 01115, а також газоспоживаюче обладнання: котел Viessmann Vitoplex 100 PV (у кількості 2 шт.), номінальні витрати природного газу на одиницю газоспоживаючого обладнання складають 49,2 м3/год, режим роботи год./добу 24, що підтверджується Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу, укладеного споживачем з попереднім Оператором ГРМ.
19.12.2023 представниками Оператора ГРМ (за заявою споживача від 15.12.2023) при проведенні огляду газового лічильнику виявлено порушення у вигляді відмови датчика споживання, що кваліфікується порушенням у відповідності до п.п. 1 п. 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ, а саме порушення, які кваліфікуються як "не з вини споживача", але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу: є ознаки пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових у позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційного ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, за результатами чого складено акт про порушення № 001442 від 19.12.2023 року.
З даним актом про порушення було ознайомлено представника споживача, про що останнім зроблено відповідний підпис.
Як також встановлено, на місці події було складено Акт обстеження комерційного вузла обліку газу №4716 від 19.12.2023, відповідно до якого сторонами було виявлено позаштатний режим роботи та відображено у даному акті.
Відповідно до Акту обстеження комерційного вузла обліку газу від 03.01.2024 лічильник природного газу (ЗВТ) КВР 1.01 G 25 № 01115 демонтовано, упаковано у поліетиленовий пакет та опломбовано для подальшого направлення ЗВТ на повірку.
У подальшому вищезазначений лічильник відправлено на повірку, про що складено відповідний протокол від 03.01.2024 щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку та запрошено споживача прийняти участь.
03.01.2024 ДП "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" за результатами проведеної повірки, видано Довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-5/00159-20240103, в якій зазначено, що похибка лічильника перевищує максимально допустимі значення.
Листом № ХФ/100/3.5-494-23 від 17.01.2024 споживача повідомлено про дату, час та місце проведення засідання Комісії з розгляду актів про порушення: а саме 24.01.2024.
24.01.2024 комісією Оператора ГРМ з розгляду актів про порушення (за участю споживача) прийнято рішення про задоволення акту про порушення №001442 від19.12.2023 та проведення донарахування об`ємів необлікованого природного газу, що оформлено протоколом від 24.01.2023.
Також, позивачем було складено детальні розрахунки необлікованих об`ємів природного газу за період з 15.12.2023 по 03.01.2024, відповідно до яких споживачеві нараховано 33702,17 куб.м спожитого газу.
Враховуючи вищевказані обставини, позивач здійснив відповідачу нарахування за період з 07.00 год. 15.12.2023 (з дати повідомлення споживачем про несправну роботу ЗВТ) по 12.00 год. 03.01.2024 (до дати встановлення справного ЗВТ) за цінами закупівлі природного газу для ТОВ "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України", які діяли у зазначений період. Вартість донарахованих об`ємів за даний період склала 586600,67грн.
Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу в результаті задоволення Акту про порушення №001442 від 19.12.2023, зазначена в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ від 24.01.2024, який вручений споживачу нарочно.
Вищенаведені обставини стали підставою звернення позивача до господарського суду з відповідним позовом.
Як вже зазначалося, за результатами розгляду позовних вимог Господарським судом Харківської області 20.08.2024 ухвалено оскаржуване рішення у справі №922/1991/24, яким позовом задоволено; стягнуто з відповідача на користь позивача 586600,67грн вартості необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, з підстав, що вказувалися раніше.
Надаючи кваліфікацію спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновками господарського суду першої інстанції щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог, враховуючи наступне.
Правовідносини сторін у цій справі виникли з Договору розподілу природного газу та регулюються положеннями Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕП від 30.09.2015 №2494 (надалі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.
Відповідно до абз. 1 п. 2 глави 1 розділу ІХ Кодексу ГРС, порядок комерційного обліку природного газу (визначення його об`ємів і обсягів) по об`єктах споживачів здійснюється згідно з договором розподілу природного газу, укладеним між споживачем та Оператором ГРМ, та з урахуванням вимог цього Кодексу. Порядок укладання договору розподілу природного газу визначений розділом VІ цього Кодексу.
Згідно з абз. 1 п. 2 глави 1 розділу ІХ Кодексу ГРС, фактичний об`єм надходження природного газу до/з ГРМ (у тому числі по об`єктах споживачів) за певний період визначається в точках комерційного обліку (на межі балансової належності) на підставі даних комерційних вузлів обліку, встановлених в точках вимірювання, та інших регламентованих процедур у передбачених цим Кодексом випадках.
При цьому, визначення об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єкту споживача, що не є побутовим, здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ і споживачем на підставі даних комерційних ВОГ, визначених договором розподілу природного газу між Оператором ГРМ і споживачем, та з урахуванням вимог цього Кодексу та договору, що передбачено абзацом 1 пункту 1 глави 3 розділу ІХ Кодексу ГРС.
Вузол обліку природного газу/вузол обліку/ВОГ, за положеннями п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, визначається як сукупність засобів вимірювальної техніки, зокрема лічильник газу або звужуючий пристрій, та допоміжних засобів, призначених для вимірювання, реєстрації результатів вимірювання та розрахунків об`єму природного газу, зведених до стандартних умов, визначених законодавством.
Абзацами 1, 3 п. 2 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС передбачено, що протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових Оператор ГРМ та споживач (суміжний суб`єкт ринку природного газу) проводять, зокрема, перевірку комерційного ВОГ та його складових відповідно до вимог цього Кодексу, а також контрольний огляд вузла обліку. Контрольний огляд вузла обліку здійснюється Оператором ГРМ за необхідності, але не рідше ніж один раз на шість місяців.
З досліджених судом матеріалів справи вбачається, що за наслідками проведеного відповідачем 19.12.2023 обстеження на об`єкті позивача за його викликом від 15.12.2023 встановлено позаштатний режим роботи лічильника, а саме: відмова датчику споживання, у зв`язку з чим ЗВТ направлено на позачергову повірку, за результатами якої лічильник визнано непридатним, на підставі чого представники відповідача склали Акт про порушення №001442 від 19.12.2023 згідно з п.п. 1 п. 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Також, на місці обстеження було складено Акт обстеження комерційного вузла обліку газу №4716 від 19.12.2023, відповідно до якого сторонами було виявлено позаштатний режим роботи та відображено у даному акті.
При цьому, в Акті про порушення №001442 від 19.12.2023 позивач визначив порушення п.п. 1, п. 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС, а саме: пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, а також визначено порушення: відмова датчика споживання.
Як вбачається з Акту обстеження комерційного вузла обліку газу від 03.01.2024, лічильник природного газу (ЗВТ) КВР 1.01 G 25 №01115 демонтовано, упаковано у поліетиленовий пакет та опломбовано для подальшого направлення ЗВТ на повірку.
03.01.2024 ДП "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" за результатами проведеної повірки, видано Довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-5/00159-20240103, в якому зазначено, що похибка лічильника перевищує максимально допустимі значення.
Будь-яких порушень, які зазначені у Кодексі ГРС, як-то: зняття з лічильника газу пломб, зриву або пошкодження пломб газопостачальної організації на лічильнику, будь-яких ознак його конструкції, тощо, відповідачем виявлено не було,
Тобто, згідно акту обстеження та висновку проведеної повірки, всі пломби газового лічильника станом на момент огляду та повірки є неушкодженими.
З урахуванням наведеного, апеляційним судом встановлено, що єдиною підставою несправності газового лічильника була некоректна робота датчика споживання (похибка перевищує максимально допустимі значення), тобто, таке порушення не було пов`язано з діями відповідача.
Відповідно до п.п. 1 п. 3 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРС, до порушень (за умови відсутності несанкціонованого втручання в ГРМ або роботу ЗВТ), що сталися внаслідок пошкодження чи позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ або його складових (які кваліфікуються як "не з вини споживача"), але внаслідок яких споживачу здійснюється перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу, належить, зокрема, пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно.
Разом з цим, у п. 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС (абз.1-3) визначено обов`язки власника (користувача) комерційного ВОГ у випадку виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, до яких належить також лічильник, та перелік ситуацій, які кваліфікуються як позаштатний режим роботи.
Так, у разі виявлення позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових, пошкодження ЗВТ або пошкодження пломб чи захисних елементів власник (користувач), на території або у приміщенні якого встановлений комерційний ВОГ чи його складові, має терміново поінформувати про це Оператора ГРМ та за потреби вжити заходів для недопущення аварійної ситуації з урахуванням техніки безпеки.
Позаштатний режим роботи комерційного ВОГ, зокрема, включає:
1) витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів, датчиків тиску і температури тощо;
2) відсутність зміни показань лічильника газу (обчислювача або коректора об`єму газу), загальмованість або рух з ривками зчитувального механізму при фактичній витраті (споживанні) природного газу;
3) наявність сторонніх шумів та нехарактерних звуків при роботі лічильника газу чи іншого ЗВТ;
4) індикація або наявність повідомлень про порушення в роботі ЗВТ, в тому числі про необхідність зміни елементів живлення;
5) забруднення або відкладання осадів, потрапляння сторонніх предметів до внутрішньої порожнини вимірювального трубопроводу або лічильника газу чи на робочі поверхні первинних перетворювачів;
6) інші ознаки порушень вимог щодо експлуатації ЗВТ, які можуть вплинути на результати вимірювання.
Якщо внаслідок позаштатного режиму роботи комерційного ВОГ чи його складових буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності комерційного ВОГ чи його складових здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу.
Наведене положення стосовно окремих складових комерційного ВОГ конкретизує п.п. 2 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
При цьому, для цілей визначення необлікованих об`ємів природного газу та зміни їх режиму нарахування споживачу (несанкціонованому споживачу) Кодекс ГРС розмежовує несправність лічильника, що сталася внаслідок його пошкодження, та несправність лічильника, що сталася внаслідок позаштатного режиму роботи.
Так, вказаним положенням п.п. 2 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ пропущення строку періодичної повірки лічильника газу або звужуючого пристрою з вини споживача, несправності лічильника газу або звужуючого пристрою (перетворювача різниці тиску), що сталася внаслідок його пошкодження або позаштатного режиму роботи, за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ перерахунок об`єму розподіленого (спожитого) природного газу проводиться з урахуванням того, що у разі якщо при вимірюванні лічильником газу або звужуючим пристроєм та/або датчиком різниці тиску перевищується діапазон вимірювання або вони працюють в позаштатному режимі, про що є зареєстровані та зафіксовані у звітах обчислювача чи коректора об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностичні ситуації (несправність), об`єм розподіленого (спожитого) природного газу розраховується за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання - перерахунки проводяться за фактичний час тривалості аварійної/позаштатної ситуації.
Такий підхід дозволяє кваліфікувати пошкодження ЗВТ (лічильника газу) або роботу комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі, внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно, як порушення "не з вини споживача", оскільки хоча споживач у цих випадках не здійснював несанкціонованого втручання, водночас міг виявити пошкодження ЗВТ/лічильника газу (механічне пошкодження цілісності конструкції комерційного ВОГ та/або його складових, зокрема корпусу, скла, кріплення, захисних елементів, ліній з`єднання) або позаштатний режим роботи, що за п. 6 глави 6 розділу Х Кодексу ГРС охоплює ситуації, які споживач може виявити.
При цьому, як видно зі змісту п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, він не описує виявлення непридатності до застосування внаслідок невідповідності його метрологічних характеристик, тобто дефект лічильника, який міг з часом проявитись і який не пов`язаний з його пошкодженням або позаштатним режимом роботи. Такі дефекти споживач за звичайних умов не може виявити. Для їх запобігання лічильники газу підлягають зокрема, періодичній повірці.
За визначенням, наведеним у п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРС, повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.
При цьому, п. 8 вказаної глави передбачено, що у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу XI цього Кодексу.
У разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини Оператора ГРМ (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників споживача) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується з урахуванням фактичних даних ЗВТ, по якому пропущений термін повірки
Аналіз наведених положень Кодексу ГРС дає підстави для висновку про те, що якщо за результатами вчасної періодичної повірки встановлено непридатність лічильника до застосування лише внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, наслідки, передбачені п.п. 1 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, а саме визначення обсягу переданого (прийнятого) газу за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання, не настають.
Судова колегія враховує положення абз. 6 п. 6 глави 9 розділу Х Кодексу ГРС, відповідно до якого, зокрема якщо за результатами позачергової чи експертної повірки комерційного ВОГ (ЗВТ) буде підтверджена його невідповідність нормативним документам у сфері метрології та/або факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках за відсутності дублюючого чи підмінного ВОГ (ЗВТ) або припинення газопостачання об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення.
Водночас колегія суддів звертає увагу на те, що у цій нормі йдеться загалом про комерційний ВОГ (ЗВТ), а не окремі його складові. Натомість у главі 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, до якого відсилає ця норма, п. 4 стосується лічильника газу або звужуючого пристрою, а п. 5 - датчика тиску, та/або датчика температури, та/або обчислювача (коректора) об`єму газу.
При цьому, за змістом п.п. 2 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС про виникнення позаштатного режиму роботи лічильника свідчать зафіксовані та зареєстровані у звітах справного обчислювача (коректора) об`єму газу повідомлення про наявні аварійні/діагностична ситуації.
Отже, за умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Така правова позиція викладена постанові Об`єднаної палати Верховного Суду у справі №906/962/18 від 02.12.2020.
Як вже зазначалося, в Акті про порушення №001442 від 19.12.2023 не зазначено про будь-які механічні ушкодження ЗВТ/лічильника газу, його елементів, про порушення його герметичності чи ізоляції, про пошкодження цілісності лічильника або пошкодження пломб.
Відповідач також не порушив черговість повірки зазначених елементів ВОГ, що сторонами не заперечується.
Будь-яких доказів втручання у його роботу на момент перевірки, чи несправності, що підтверджуються висновками експертиз матеріали справи не містять.
Водночас, матеріалами підтверджено, що 15.11.2021 ТОВ "Газорозподільні мережі України" отримало повідомлення КЗ "Нововодолазька санаторна школа" про роботу приладу в позаштатному режимі та про необхідність про направлення представника Оператора ГРМ на об`єкт для проведення перевірки технічного стану ВОГ. Ця обставина зафіксована в акті №4716 обстеження комерційного ВОГ від 19.12.2023.
Згідно з п. 8 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем у разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності) та за умови відсутності пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого ЗВТ/лічильника газу, що був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку). При порушеннях, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ, за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується.
Отже, таке повідомлення було направлено відповідачем наперед (15.12.2023), тобто до виявлення позивачем порушення 19.12.2023.
Процедура перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування об`ємів природного газу, передбачена главою 4 розділу ХІ Кодексу ГРС, не застосовується, якщо: 1) споживач своєчасно (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмово повідомив Оператора ГРМ про пошкодження ЗВТ/лічильника газу або пломби (крім її відсутності); 2) відсутні пошкодження пломби з прихованими заходами чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ/лічильника газу.
Аналогічної позиції дотримується Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду в постанові від 11.02.2021 у справі № 927/770/18, а також в ухвалі від 14.07.2022 у справі № 915/1907/18.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія доходить таких висновків:
У разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про: пошкодження пломб; пошкодження ЗВТ (лічильника газу); наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об`єму газу; непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору; наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ; наявність несанкціонованого газопроводу; несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача може бути ініційована їх експертиза.
При виявленні ознак пошкодження ЗВТ (лічильника газу) за умови відсутності ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб`єкта ринку природного газу) може бути ініційована його позачергова чи експертна повірка. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об`єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
Якщо за результатами експертизи та/або позачергової чи експертної повірки підтверджено наявність порушення, у всіх випадках за відсутності дублюючого ВОГ (ЗВТ) об`єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI цього Кодексу, зі складанням акта про порушення.
На дату складання акта про порушення представник Оператора ГРМ забезпечує усунення виявленого порушення, про що в акті про порушення робиться відповідний запис.
Сам споживач шляхом візуального спостереження також може виявити несправність у роботі лічильника або пошкодження опломбування. У такому разі споживач буде ініціатором проведення перевірки правильності показань лічильника.
У разі своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення споживачем Оператора ГРМ про пошкодження лічильника газу або пошкодження пломби (крім її відсутності) за умови відсутності несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу чи пошкодження пломби з прихованими заходами процедура, передбачена цією главою, не застосовується (крім періоду відсутності пошкодженого лічильника газу, який був направлений на експертизу та/або позачергову чи експертну повірку).
Як вбачається із змісту Акту про порушення №001442 від 19.12.2023, позивачем не було зафіксовано факту пошкодження пломб газового лічильника, що виключає можливість втручання в його роботу з боку відповідача.
В свою чергу, ТОВ "Газорозподільні мережі України" також не заперечувало відсутність несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу чи пошкодження пломби з боку відповідача.
При цьому, як вбачається із матеріалів справи, в даному випадку Акт експертизи не складався, а було видано Довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-5/00159-20240103 від 03.01.2024.
У вкзані Довідці про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-5/00159-20240103 від 03.01.2024 не встановлена вина споживача/управителя у непридатності лічильника газу, а лише вказано, що прилад обліку не відповідає вимогам ДСТУ: похибка лічильника перевищує максимально допустимі значення.
Відповідно до висновку Верховного Суду, викладеного в постанові від 19.09.2019 у справі №908/2313/18, п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС передбачено норму, яка звільняє споживача від застосування щодо нього заходів відповідальності у випадку наявності порушень, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ (крім її відсутності) за наявності однієї з таких умов: 1) своєчасного (до виявлення порушення представником Оператора ГРМ) письмового повідомлення оператора ГРМ; 2) за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ.
Таким чином, приписами абз. 1 п. 8 глави 4 р. ХІ Кодексу встановлено заохочувальну норму, яка виключає застосування вимог розділу ХІ цього Кодексу при здійсненні розрахунків безоблікового споживання газу у випадку повідомлення споживачем про пошкодження лічильника до виявлення порушення оператором ГРМ, тобто у випадку вжиття споживачем всіх належних від нього заходів щодо належного виконання зобов`язання згідно з договором.
Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.06.2022 у справі № 911/2791/20.
Як встановлено апеляційним судом, у даному випадку перевірку вузла обліку газу було проведено за ініціативи споживача, що свідчить про те, що відповідач повідомив про вихід з ладу лічильника до виявлення порушення відповідачем, тобто своєчасно в розумінні абз. 1 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Водночас, у контексті застосування до спірних правовідносин приписів абз. 1 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС не мають істотного значення обставини щодо роботи коректора об`єму газу по об`єкту споживача та, відповідно, чи може він ототожнюватись з дублюючим ВОГ.
Разом з цим, колегія суддів не може погодитися з позицією позивача про те, що нормами п. 3 глави 2, п.п. 1 п. 4 глави 4 розділу ІХ Кодексу ГРС передбачено донарахування за саму лише непридатність приладу обліку і воно не ставиться у залежність від наявності або відсутності вини споживача.
Уточнення того, яким чином здійснюється визначений у п. 3 глави 2 розділу XI Кодексу ГРС перерахунок розподіленого (спожитого) об`єму природного газу за порушення для споживачів, що не є побутовим, міститься у главі 4 розділу XI Кодексу ГРС, які закріплюють не лише певні господарські санкції та конкретизують підстави їх застосування, а й встановлюють певні заохочувальні норми для споживачів природного газу, які добросовісно поводяться у відповідних договірних відносинах. Ця заохочувальна норма повинна тлумачитися з урахуванням загальних принципів розумності, добросовісності та відповідальності за вину (ст.ст. 3, 614 ЦК України). Такі висновки викладені Верховним Судом, зокрема у постановах від 19.09.2019 у справі №908/2313/18, від 11.11.2021 у справі №904/6468/20.
Судова колегія зазначає, що одна лише несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової чи експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС.
Крім того, факт позаштатної роботи ВОГ не є тотожним факту наявності необлікованих (облікованих частково) об`ємів газу, що відповідає правовим висновкам Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, наведеним у постанові від 11.11.2021 у справі №904/3592/19, ухвалі від 08.07.2021 у справі №910/4660/18.
Що стосується доводів позивача про те, що у даному випадку обчислювач (коректор) об`єму газу містить зареєстровані та зафіксовані у звітах повідомлення про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, що підтверджується звітом роботи ЗВТ за період з 01.12.2023 по 18.12.2023, колегія суддів зазначає наступне.
У постанові від 18.11.2022 у справі №914/993/21 Верховний Суд у складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду уточнив висновок, викладений у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.12.2020 у справі №906/962/18, шляхом його доповнення таким висновком: "За умови відсутності пошкодження лічильника, пропущення строку періодичної повірки лічильника газу з вини споживача або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ та за наявності справного обчислювача (коректора) об`єму газу, який не містить зареєстрованих та зафіксованих у звітах повідомлень про роботу лічильника газу в позаштатному режимі, несправність лічильника внаслідок його невідповідності нормативним документам у сфері метрології, встановлена за результатами позачергової або експертної повірки, не є підставою для здійснення перерахунку споживачу об`єму розподіленого (спожитого) природного газу відповідно до п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ.
Якщо у разі несправності лічильника газу, що сталася внаслідок його позаштатного режиму роботи (що, зокрема включає витоки газу з елементів та конструкції комерційного ВОГ, у тому числі імпульсних ліній манометрів), буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу, то розрахунок необлікованих (облікованих частково) об`ємів природного газу за період несправності здійснюється відповідно до вимог абз. 9 п. 6 глави 6 розділу X, п.п. 1 п. 4 глави 4 розділу XІ Кодексу ГРМ. Підпункт 2 п. 4 глави 4 розділу ХІ Кодексу у такому разі не застосовується і обставини справності коректора значення не мають.".
Таким чином Верховний Суд у справі №914/993/21 уточнив свій попередній висновок та вказав, що дані справного обчислювача (коректора) об`єму газу не можуть вважаться достовірними тоді, коли внаслідок позаштатного режиму роботи лічильника газу буде підтверджено факт необлікованого чи облікованого частково об`єму розподіленого (спожитого, переданого) природного газу.
Відповідно до абз. 2 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРС при порушеннях, пов`язаних з пошкодженням ЗВТ та/або пломб на ЗВТ, за наявності по об`єкту споживача даних дублюючого ВОГ, а також в ситуації, коли наявні дані в обчислювачі/коректорі об`єму газу є достатніми для визначення об`єму природного газу по об`єкту споживача, процедура, передбачена цією главою, не застосовується.
Як вже зазначалося, ДП "Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів" за результатами проведеної повірки видано Довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки №39-1-5/00159-20240103 від 03.01.2024, в якій зазначено, що похибка лічильника перевищує максимально допустимі значення.
Таким чином, позивач помилково вважає, що об`єм спожитого газу можливо визначити через коректор лічильника газу у випадку несправності самого лічильника газу. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.04.2024 у справі №922/2835/23.
Враховуючи вищенаведене, а також приймаючи до уваги, що саме внаслідок своєчасного повідомлення відповідачем Оператора ГРМ про необхідність знаття лічильника та здійснення ремонту Оператором ГРМ було здійснено перевірку лічильника газу, до спірних правовідносин підлягають застосуванню приписи абз. 1 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ.
З огляду на відсутність законних підстав, передбачених Кодексом ГРС, для нарахування відповідачеві необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, судова колегія дійшла висновку, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів правомірності визначення позивачем обсягу поставленого відповідачу природного газу у кількості 33702,17 куб.м.
Таким чином, висновки суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог про стягнення зі споживача заборгованості у розмірі 586600,67грн є необґрунтованими.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно з ч. 1 ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Статтею 77 ГПК України встановлено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно зі статтею 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судових рішеннях, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Доводи апеляційної скарги знайшли своє підтвердження в матеріалах справи, за висновком апеляційного господарського суду вимоги скарги законні та обґрунтовані, тому вона підлягає задоволенню.
З урахуванням наведеного, рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24 підлягає скасуванню у зв`язку з неповним з`ясуванням обставин, що маються значення для справи, а також з невідповідністю висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, п 277, 281-284, ГПК України, Східний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради на рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24 задовольнити.
Рішення Господарського суду Харківської області від 20.08.2024 у справі №922/1991/24 скасувати.
Ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газорозподільні мережі України" в особі Харківської філії ТОВ "Газорозподільні мережі України" (61109, м.Харків, вул. Безлюдівська, 1; код ЄДРПОУ 45051254) на користь Комунального закладу "Нововодолазька санаторна школа" Харківської обласної ради (63200, Харківська обл., Нововодолазький р-н, смт Нова Водолага, вул. 40 років Перемоги, 79, код ЄДРПОУ 22684045) витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги в сумі 13198,52грн.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок та строки оскарження в касаційному порядку передбачені ст.ст. 286-289 ГПК України.
Повний текст постанови складено 15.11.2024.
Головуючий суддя Н.О. Мартюхіна
Суддя Л.М. Здоровко
Суддя В.В. Лакіза
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123137684 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Мартюхіна Наталя Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні