Рішення
від 29.10.2024 по справі 909/648/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29.10.2024 м. Івано-ФранківськСправа № 909/648/24Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т. В., секретар судового засідання Масловський А.Ю. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Калуської міської ради

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Івано-Франківська обласна державна адміністрація

про стягнення заборгованості в сумі 530 090 грн 28 коп.

за участю:

від позивача: Бреславська Марія Миколаївна,

від відповідача: Калиновська Олександра Михайлівна,

від третьої особи: ОСОБА_1

встановив: до Господарського суду Івано-Франківської області звернулась Калуська міська рада із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок" про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок в розмірі орендної плати за землю в сумі 530 090 грн 28 коп.

Вирішення судом процесуальних питань.

10.07.2024 суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначити на 31.07.2024.

23.07.2024 відповідач подав відзив на позов вх.№11937/24, який суд прийняв до розгляду.

26.07.2024 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Івано-Франківська обласна державна адміністрація подала пояснення у справі вх.№12143/24, які суд прийняв до розгляду.

29.07.2024 відповідач подав додаткові пояснення у справі вх.№12258/24, які прийняв до розгляду.

31.07.2024 суд постановив продовжити підготовче провадження та відкласти підготовче засідання на 30.09.2024.

23.08.2024 третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Івано-Франківська обласна державна адміністрація подала додаткові пояснення у справі вх.№13445/24, які суд прийняв до розгляду.

30.09.2024 суд постановив підготовче провадження закрити; розгляд справи по суті призначити на 23.10.2024.

23.10.2024 суд постановив оголосити перерву в судовому засіданні до 29.10.2024.

29.10.2024 суд оголосив вступну та резолютивну частини рішення.

Позиція позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач як орендар нерухомого майна, що знаходиться на вул.Садовій, с.Середній Бабин, Калуського району, Івано-Франківської області площею 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) та 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) без правовстановлюючих документів та не здійснив орендної плати за її користування, що стало наслідком безпідставного збереження у себе коштів, які повинні бути сплачені за фактичне користування земельною ділянкою. Згідно розрахунку позивача за вказаний період відповідач безпідставно зберіг орендну плату в сумі 530 090 грн 28 коп., яка розрахована виходячи з нормативно-грошової оцінки, згідно Витягів із технічної документації від 24.03.2023, 27.03.2023 та від 18.06.2023. Позов обґрунтований ст. 1212-1214 ЦК України та ст.206 ЗК України.

Позиція відповідача.

Відповідач проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві на позов та додаткових поясненнях. Зазначив, що станом на дату пред`явлення позову наявний Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06, який виданий Рибному Господарству "Бабин". Це господарство згодом перейменоване у ПАТ "Бабин-Риба", ЄДРПОУ 22170777, згідно з розпорядженням Калуської районної державної адміністрації Івано-Франківської області №37 від 31.01.2002 року. Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06, що зареєстрований в Книзi записiв державних aктів на право постiйного користування землею за № 21 на загальну площу земель 497,7 га (входять 4 земельнi ділянки: площами 119,9 га, 289,4 га, що розташованi за межами населеного пункту с.Середнiй Бабин, Калуська мicька територiальна громада, Калуськuй район, Iвано- Франкiвська область, та площею 56,5926 га, кадастровuй номер 2622882400:02:001:0104 (площа земельної дiлянки становила 70 га, однак при формуваннi земельної дiлянки змінилась і становить 56,5926 гa) та площею 18,4 гa кадастровuй номер 2622880800:03:00l:000l за межами населеного пункту с. Завадка, с. Верхня, Верхнянська сiльська територіальна громада, Калуськuй район, Івано- Франкiвська область).

Вказав, що неодноразово звертався до розпорядника землі - Івано-Франківської ОДА з клопотаннями про скасування права користування на ці земельні ділянки та передачу в оренду землі відповідачу. Проте, станом на день пред`явлення позову клопотання відповідача залишилися без розгляду. Зазначив, що оскільки є чинний Державний акт на право постійного користування іншою особою, відповідач не може бути суб`єктом плати за землю у формі земельного податку чи орендної плати.

В додаткових поясненнях відповідач вказав, що аргументи Івано-Франківської обласної державної адміністрації про те, що при розгляді клопотань з метою затвердження технічної документації на право оренди виявлено ряд зауважень є непідтвердженими, оскільки остання не долучила до матеріалів жодного доказу про те, що вона надала відповідь на два клопотання відповідача та на запит про надання інформації щодо наявності так званих зауважень до поданої ним технічної документації. Відповідач не скористався правом на виправлення таких недоліків через те, що йому не було відомо про їх існування.

Зазначив, що договір оренди на земельні ділянки не укладений з незалежних від відповідача причин, а відповідно відсутня правова підстава для нарахування орендної плати за землю. Просив в позові відмовити.

Позиція третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

Івано-Франківська обласна державна адміністрація позовні вимоги підтримала в повному обсязі з підстав, викладених у письмових поясненнях. Зазначила, що з метою оформлення права оренди на земельні ділянки державної власності площею 105,5420 га, площею 3,5190 га та площею 279,5353 га за межами населеного пункту с. Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано- Франківська область, для рибогосподарських потреб 10.07 (для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд), керуючись частиною 4 статті 59, статтями 122, 123, 134 Земельного кодексу України, статтею 51 Водного кодексу України, п. 2 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр", відповідно до розпорядження Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 18.06.2021 № 232 ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок" надала дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж

земельних ділянок в натурі (на місцевості).

Зазначена технічна документація розроблена та відповідно до статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" здійснена державна реєстрація вище вказаних земельних ділянок державної власності в Державному земельному кадастрі із присвоєнням кадастрових номерів: 2622887400:02:001:0933, 2622887400:02:001:0932, 2622887400:02:001:0930 та подана ТОВ СМРГ "Бабин" до Івано-Франківської обласної державної адміністрації для її затвердження та передачі вказаних земельних ділянок ТОВ СМРГ "Бабин" в комплексі з розташованими на них водними об`єктами в оренду.

При розгляді клопотань поданих ТОВ СМРГ "Бабин" з метою затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації виявлено ряд зауважень, про які відповідач був повідомлений. Однак повторно з доопрацюванням зазначена технічна документація до Івано-Франківської обласної державної (військової) адміністрації не надходила.

Щодо твердження відповідача про неповідомлення його про виявлені недоліки, зазначив, що вказане не відповідає дійсності та долучив до матеріалів справи листи відповіді від 17.12.2021№ 05-15/7110, від 22.07.2022 № 05-14/3008, від 13.03.2023 № 05-14/1047, від 25.08.2023 № 5182/6905/6-23/01-022; копію реєстру відправки поштової кореспонденції від 28.08.2023 №328.

Обставини справи. Оцінювання доказів.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" є користувачем нерухомого майна (гідротехнічні споруди та інші споруди), право користування зареєстроване на підставі договору оренди №25/17 від 10.07.2017, строк дії до 10.07.2037.

18.06.2021 відповідно до розпорядження Івано-Франківської обласної державної адміністрації № 232, з метою оформлення права оренди на земельні ділянки державної власності, площею 105,5420 га, площею 3,5190 га та площею 279,5353 га за межами населеного пункту с. Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано- Франківська область, для рибогосподарських потреб 10.07 (для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд) на яких розташовані гідротехнічні споруди, які перебувають у користуванні ТОВ СМРГ "Бабин", керуючись частиною 4 статті 59, статтями 122, 123, 134 Земельного кодексу України, статтею 51 Водного кодексу України, п. 2 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр", Товариству з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок" надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

28.10.2021 Калуська міська рада прийняла рішення № 976, яким затвердила технічні документації про нормативні грошові оцінки земельних ділянок площами 279,5353 га, 105,5420 га та 3,5190 га.

17.11.2021 технічна документація розроблена відповідно до статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" та здійснена державна реєстрація вище вказаних земельних ділянок державної власності в Державному земельному кадастрі із присвоєнням кадастрових номерів: 2622887400:02:001:0933, 2622887400:02:001:0932, 2622887400:02:001:0930 та відповідно до клопотання №40 подана ТОВ СМРГ "Бабин" до Івано-Франківської обласної державної адміністрації для її затвердження та передачі вказаних земельних ділянок ТОВ СМРГ "Бабин" в комплексі з розташованими на них водними об`єктами в оренду.

При розгляді клопотання ТОВ СМРГ "Бабин" з метою затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району Управлінням

екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації

виявило ряд зауважень, а саме:

- відповідно до даних державного акта на право постійного користування землею серія ІФ-06 від 20.02.1995, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 21, виданого рибному господарству "Бабин" Івано-Франківського облрибкомбінату, конфігурація земельної ділянки № 4 не відповідає межам земельної ділянки внесеної в державний земельний кадастр, кадастровий номер 2622887400:02:001:0930, що суперечить вимогам статті 55 Закону України "Про землеустрій", оскільки встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт;

- відповідно до даних, внесених в Державний земельний кадастр, частина земельної ділянки площею 279,5353 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0930) належить до територій с. Кудлатівка Калуської міської територіальної громади та не відповідає відомостям про надання дозволу на розроблення документації та даним державного акту на право постійного користування землею серія ІФ-06 від 20.02.1995, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 21.

- відповідно до державного акта на право постійного користування землею серія ІФ-06 20.02.1995 року, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 21, площа ділянки № 3 зазначена 119,9 гектарів. Однак, відповідно до відомостей Державного земельного кадастру та за результатами проведення ТОВ "ПРО ЗЕМ" топографо-геодезичних робіт, здійснених для розроблення зазначеної технічної документації, встановлена в натурі (на місцевості) фактична конфігурація та площа земель з прив`язкою до системи координат МСК-26. Так, встановлено, що в натурі (на місцевості) ділянка 119,9 га включає в себе земельні ділянки площею 105,5420 га та площею 3,5190 га, розділені між собою дорогою та кладовищем, площа яких входить у вищезазначену в державному акті площу (підтверджується описом меж на кадастрових планах земельних ділянок площею 105,5420 га кадастровий номер: 2622887400:02:001:0933 від А до Б (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (дорога)); від Б до В (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області кладовище)) та площею 3,5190 га кадастровий номер 2622887400:02:001:0932 від Б до А (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (дорога)). Землі загального користування дорога та кладовище, не можуть передаватися в користування для рибогосподарських потреб;

- відповідно до розробленої технічної документації із землеустрою на земельній ділянці площею 279,5353 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ 10.07 - для рибогосподарських потреб, вид використання для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд) наявні обмеження у використанні земель входження частини земельної ділянки площею 17,9822 га до території (об`єкта) природно-заповідного фонду - ландшафтного заказника місцевого значення "Ріка Лімниця з водоохоронною смугою вздовж берегів шириною 100 м".

Враховуючи викладене клопотання ТОВ СМРГ "Бабин" №40 від 17.11.2021 та подана технічна документація направлена на доопрацювання, що підтверджується листами 17.12.2021 № 05-15/7110 та від 22.07.2022 № 05-14/3008, копії яких приєднані до матеріалів справи.

В подальшому у відповідь на лист ТОВ СМРГ "Бабин" №10 від 28.02.2023 та скаргу від 31.05.2023 №26 Івано-Франківська обласна державна адміністрація відповідно до листів № 05-14/1047 від 13.03.2023 та від 25.08.2023 № 5182/6905/6-23/01-022 повідомила ТОВ СМРГ "Бабин", що подана технічна документація не відповідає вимогам чинного законодавства та потребує доопрацювання, а тому в Івано-Франківської обласної державної адміністрації не має правових підстав для її затвердження, докази направлення яких приєднані до матеріалів справи.

Доказів подання ТОВ СМРГ "Бабин" на затвердження доопрацьованої технічної документації, її затвердження та укладення договору оренди спірних земельних ділянок відповідач не подав, матеріали справи не містять.

27.09.2023 постійна комісія Калуської міської ради з питань будівництва та землеустрою за участю начальника управління земельних відносин Калуської міської ради та старости Студінського старостинського округу провела обстеження земельних ділянок площею 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930; 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 та 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932, що розташовані за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуського району, Івано-Франківської області.

За результатами цього обстеження комісія встановила, що на вказаних земельних ділянках розташовані гідротехнічні споруди, інші господарські споруди, канали та ставки на яких здійснюється господарська діяльність та склала акт № б/н від 27.09.2023.

Також в акті встановлено, що відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" за договором оренди набуло право користування гідротехнічними спорудами та спорудами, що знаходяться на земельних ділянках площами: 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) за межами с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади.

14.12.2023 Господарський суд Івано-Франківської області у справі №909/910/23 ухвалив рішення, відповідно до якого позов Керівника Калуської окружної прокуратури Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Калуської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" про стягнення безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки в період з 01.01.2023 до 30.06.2023 в розмірі орендної плати в сумі 282 589 грн 23 коп. задовольнив.

Відповідно до листа Фінансового управління Калуської міської ради №04-12/204 від 10.06.2024 за період з 01.07.2023 до 31.05.2024 до бюджету Калуської територіальної громади поступили тільки кошти в сумі 282589 грн 23 коп., які перерахував Калуський ВДВС у Калуському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у зв"язку з виконанням ТОВ СМРГ "Бабин" рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 14.12.2023 у справі №909/910/23.

Відповідно до Витягу з технічної документації від 27.03.2023 № 3180 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 279,5353 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0930) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківської області становила 6852922, 06 грн. Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2621 - 7202494,66 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 105,5420 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0933) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківської області становила 2487616,63 грн. (витяг з технічної документації від 27.03.2023 № 3179). Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2625 - 2614485,08 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки плошею 3,5190 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0932) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада. Калуський район, Івано-Франківської область становила 79032,39 грн. (витяг з технічної документації від 27.03.2023 № 3181). Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2622 - 83063,04 грн.

Згідно з розрахунком, поданим позивачем за період з 01.07.2023 до 31.05.2024, враховуючи нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок та ставку орендної плати 6 % від нормативно грошової оцінки, яка затверджена відповідно до рішення Калуської міської ради №1528 від 28.07.2022, Калуська міська рада не отримала орендної плати за спірні земельні ділянки в сумі 530 090 грн 28 коп.

Станом на 05.07.2024 договір оренди на спірні земельні ділянки не укладений, кошти за безпідставне користування цими земельними ділянками в добровільному порядку не оплачені, у зв"язку з чим позивач звернувся до суду за захистом порушеного права.

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

Згідно зі статтею 206 ЗК України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За змістом пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 ПК України, плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Отже, чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідно до ч. 2 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

При цьому згідно з ч. 1 ст. 156 ЗК України, власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом вказаних положень ЦК України та ЗК України відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч. 1 ст. 1166 ЦК України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (ч. 2 ст. 1166 ЦК України).

Натомість, предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

За змістом приписів глав 82 і 83 ЦК України, для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності у деліктних зобов`язаннях. Натомість, для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна.

Суд встановив, що у період з 01.07.2023 до 31.05.2024 відповідач був користувачем нерухомого майна, яке розміщене на земельних ділянках державної власності площею 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) та 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб).

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України.

Аналогічні правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 р. у справі № 629/4628/16-ц, від 20 листопада 2018 р. у справі № 922/3412/17, постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 28 лютого 2020 р. у справі № 913/169/18 та постанові Верховного Суду від 04 березня 2021 р. у справі № 922/3463/19.

Згідно з частинами 1-4, 9 ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6-7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Отже, земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі.

Про необхідність застосування статті 79-1 ЗК України та положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" при розгляді позову про стягнення безпідставно збережених коштів у виді недоотриманої орендної плати неодноразово зазначалося Верховним Судом, зокрема, у постановах від 29.01.2019 у справах № 922/3780/17 та № 922/536/18, від 11.02.2019 у справі № 922/391/18, від 12.04.2019 у справі № 922/981/18, у яких міститься висновок про те, що для вирішення спору щодо фактичного користування земельною ділянкою без укладення правовстановлюючих документів та без державної реєстрації прав на неї встановленню підлягають обставини, зокрема, чи є земельна ділянка, за фактичне користування якою позивач просить стягнути безпідставно збережені кошти, сформованим об`єктом цивільних прав протягом усього періоду, зазначеного у позові. У випадку відсутності сформованості спірної земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав вказане свідчить про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п. 288.5.1 ст. 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09. 2018 у справі № 920/739/17).

Так, Велика Палата Верховного Суду у постановах від 23.05.2018 у справі № 629/4628/16-ц та від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17 дійшла висновку, що обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, що підтверджує дані про нормативну грошову оцінку.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Відповідно до статей 73, 74, 81 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст.86 ГПК України).

Твердження відповідача, що станом на дату пред`явлення позову наявний Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06, який виданий Рибному Господарству "Бабин", суд оцінює критично, та зазначає таке.

Державний акт на землю - це документ, виданий уповноваженим державним органом, що підтверджує право власності або право користування громадянина чи юридичної особи на земельну ділянку. Державний акт на землю містить інформацію про: власника земельної ділянки; підстави набуття права власності (права користування) на земельну ділянку; місце розташування, площу земельної ділянки; опис суміжних землекористувачів; обмеження та обтяження у використанні ділянки.

Дослідивши наявний у матеріалах справи Державний акт на право постійного користування землею Серії Іф-06 від 20.02.1995 року, суд констатує, що відомості, зазначені в ньому не відповідають фактичним обставинам, а саме щодо площ, конфігурації земельних ділянок та землекористувача. Отже, вказаний доказ не може підтверджувати факт користування спірними земельними ділянками не відповідачем, а іншою особою.

Твердження відповідача, що він не скористався правом на виправлення так званих недоліків виявлених Івано-Франківською обласною державною адміністрацією при розгляді клопотань про затвердження технічної документації на право оренди через те, що йому не було відомо про їх існування, спростовуються матеріалами справи.

Висновок суду.

Факт порушення відповідачем свого зобов"язання щодо плати за користування землею підтверджується матеріалами справи, тому вимога позивача про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 530 090 грн 28 коп. обґрунтована та належить до задоволення.

Судові витрати.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

При зверненні з позовом позивач сплатив судовий збір в сумі 7184 грн 94 коп., що підтверджується платіжною інструкцією №368 від 22 грудня 2023 року.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи задоволення позову, судовий збір в сумі 7184 грн 94 коп., належить покласти на відповідача.

Керуючись ст. 8, 124 Конституції України, статтями 2, 86, 129, 236-238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Калуської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок" про стягнення заборгованості в сумі 530 090 грн 28 коп. задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок", вул. Січових Стрільців, буд. 19, офіс 1А, місто Калуш, Івано-Франківська область, 77300 (код 41281053) на користь Калуської міської ради, вулиця І. Франка, будинок 1, місто Калуш, Івано-Франківська область, 77300 (код 33578261) 530 090 (п"ятсот тридцять тисяч дев"яносто) грн 28 коп. безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки в розмірі орендної плати.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок", вул. Січових Стрільців, буд. 19, офіс 1А, місто Калуш, Івано-Франківська область, 77300 (код 41281053) на користь Управління земельних відносин Калуської міської ради, Майдан Шептицького, 2, м.Калуш, Івано-Франківська область, 77300 (код 43440363) 7 951 (сім тисяч дев"ятсот п"ятдесят одна) грн 35 коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строк, встановлений розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складене: 18.11.2024

Суддя Т. В. Максимів

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123138417
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —909/648/24

Ухвала від 10.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні