Постанова
від 03.02.2025 по справі 909/648/24
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" лютого 2025 р. Справа № 909/648/24

Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:

Головуючого (судді-доповідача)Якімець Г.Г.,

Суддів:Бойко С.М.,Бонк Т.Б.,

за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,

та представників:

від позивача Бреславська М.М. (в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду)

від відповідача (скаржника) Калиновська О.М. (в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду)

від третьої особи Ігнатенко О.Ю. (в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду)

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок від 04 грудня 2024 року

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 29 жовтня 2024 року (повний текст підписано 18.11.2024), суддя Максимів Т.В.

у справі №909/648/24

за позовом Калуської міської ради, м. Калуш, Івано-Франківська область

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок, м. Калуш, Івано-Франківська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Івано-Франківська обласна державна адміністрація, м. Івано-Франківськ

про стягнення заборгованості в сумі 530 090,28 грн

в с т а н о в и в :

05 липня 2024 року Калуська міська рада звернулася до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок про стягнення 530 090,28 грн безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок в розмірі орендної плати за період з 01 липня 2023 року по 31 травня 2024 року.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 10 липня 2024 року у справі №909/648/24 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Івано-Франківську обласну державну адміністрацію.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 29 жовтня 2024 року у справі №909/648/24 позов задоволено у повному обсязі: присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача 530 090,28 грн безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки в розмірі орендної плати та 7 951,35 грн судового збору.

Рішення суду мотивоване тим, що відповідач у період з 01.07.2023 до 31.05.2024 був користувачем нерухомого майна (гідротехнічні споруди), яке розміщене на земельних ділянках державної власності площею 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), площею 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) та площею 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), відтак, використовував вказані земельні ділянки без оформлення відповідного права оренди та сплати орендної плати. Разом з тим, суд відхилив посилання відповідача на Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06 від 20.02.1995 року, який виданий Рибному господарству "Бабин", оскільки відомості, зазначені в акті не відповідають фактичним обставинам, а саме щодо площ, конфігурації земельних ділянок та землекористувача, у зв`язку з чим, вказаний доказ не може підтверджувати факт користування спірними земельними ділянками не відповідачем, а іншою особою. Також суд відхилив твердження відповідача про те, що він не скористався правом на виправлення так званих недоліків виявлених Івано-Франківською обласною державною адміністрацією при розгляді клопотань про затвердження технічної документації на право оренди через те, що йому не було відомо про їх існування, оскільки такі твердження спростовуються матеріалами справи.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 29 жовтня 2024 року у справі №909/648/24 та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову. Зокрема, зазначає, що станом на дату пред`явлення позову на земельні ділянки щодо яких нараховано безпідставно збережені кошти, наявний Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06, який видано Рибному Господарству «Бабин», яке було перейменовано у ПАТ «Бабин-Риба», ЄДРПОУ 22170777, відтак, вважає, що саме ПАТ «Бабин-Риба» є землекористувачем, тому обов`язок та відповідальність щодо сплати плати за землю покладається на ПАТ «Бабин-Риба». Наголошує, що відповідач не є власником, орендарем чи користувачем земельної ділянки згідно чинних документів, так як присутній чинний Державний акт на право постійного користування на іншу юридичну особу, відтак, відповідач не є суб`єктом плати за землю.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Зокрема, зазначає, що відповідач використовує земельні ділянки разом з розташованими на них водними об`єктами як орендар нерухомого майна (відповідач набув права оренди гідротехнічними спорудами та спорудами, що знаходяться на спірних земельних ділянках), відтак, відповідач є користувачем таких земельних ділянок за відсутності документів, які б підтверджували право користування такими.

У відзиві на апеляційну скаргу третя особа просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Зокрема, зазначає, що Івано-Франківською обласною державною (військовою) адміністрацією розглядались клопотання відповідача від 17.11.2021 №40, від 08.07.2022 №31-2/07/2022, від 28.02.2023 №10 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) ТОВ СМРГ «Бабин» для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району та за результатами розгляду з`ясовано, що подана відповідачем технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду ТОВ СМРГ «Бабин» для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області не відповідає вимогам чинного законодавства та потребує додаткового опрацювання, про що відповідача було повідомлено листами структурного підрозділу обласної державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища від 17.12.2021 № 05-15/7110, від 22.07.2022 № 05-14/3008, від 13.03.2023 № 05-14/1047. Таким чином, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду ТОВ СМРГ «Бабин» для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району Івано-Франківської області не була затверджена у встановленому законодавством порядку, та повторно з доопрацюванням до Івано-Франківської обласної державної (військової) адміністрації не надходила.

Судове засідання з розгляду справи апеляційним судом здійснювалося в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду на підставі заяв представників сторін та третьої особи та відповідних ухвал суду.

Представник відповідача (скаржника) в судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримав, просив задоволити в повному обсязі: скасувати рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 29 жовтня 2024 року у справі №909/648/24 та прийняти нове про відмову в задоволенні позову, з підстав, наведених в апеляційній скарзі.

Представники позивача та третьої особи в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечили, просили оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, з підстав, наведених у відзивах на апеляційну скаргу.

Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:

Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" є користувачем нерухомого майна (гідротехнічні споруди та інші споруди), право користування зареєстроване на підставі договору оренди №25/17 від 10.07.2017, строк дії до 10.07.2037.

Розпорядженням Івано-Франківської обласної державної адміністрації №232 від 18 червня 2021 року, з метою оформлення права оренди на земельні ділянки державної власності, площею 105,5420 га, площею 3,5190 га та площею 279,5353 га за межами населеного пункту с. Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківська область, для рибогосподарських потреб 10.07 (для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд), на яких розташовані гідротехнічні споруди, які перебувають у користуванні ТОВ СМРГ "Бабин", керуючись частиною 4 статті 59, статтями 122, 123, 134 Земельного кодексу України, статтею 51 Водного кодексу України, п. 2 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр", Товариству з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько-риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок" надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості).

28 жовтня 2021 року Калуська міська рада прийняла рішення №976, яким затвердила технічні документації про нормативні грошові оцінки земельних ділянок площами 279,5353 га, 105,5420 га та 3,5190 га.

17 листопада 2021 року технічна документація розроблена відповідно до статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" та здійснена державна реєстрація вище вказаних земельних ділянок державної власності в Державному земельному кадастрі із присвоєнням кадастрових номерів: 2622887400:02:001:0933, 2622887400:02:001:0932, 2622887400:02:001:0930 та відповідно до клопотання №40 подана ТОВ СМРГ "Бабин" до Івано-Франківської обласної державної адміністрації для її затвердження та передачі вказаних земельних ділянок ТОВ СМРГ "Бабин" в комплексі з розташованими на них водними об`єктами в оренду.

При розгляді клопотання ТОВ СМРГ "Бабин" з метою затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для рибогосподарських потреб за межами населеного пункту с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади Калуського району, Управлінням екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації виявлено ряд зауважень, а саме:

- відповідно до даних державного акта на право постійного користування землею серія ІФ-06 від 20.02.1995, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №21, виданого рибному господарству "Бабин" Івано-Франківського облрибкомбінату, конфігурація земельної ділянки №4 не відповідає межам земельної ділянки, внесеної в державний земельний кадастр, кадастровий номер 2622887400:02:001:0930, що суперечить вимогам статті 55 Закону України "Про землеустрій", оскільки встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється відповідно до відомостей Державного земельного кадастру, матеріалів Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, матеріалів топографо-геодезичних робіт;

- відповідно до даних, внесених в Державний земельний кадастр, частина земельної ділянки площею 279,5353 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0930) належить до територій с. Кудлатівка Калуської міської територіальної громади та не відповідає відомостям про надання дозволу на розроблення документації та даним державного акту на право постійного користування землею серія ІФ-06 від 20.02.1995, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №21.

- відповідно до державного акта на право постійного користування землею серія ІФ-06 20.02.1995 року, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №21, площа ділянки №3 зазначена 119,9 гектарів, однак, відповідно до відомостей Державного земельного кадастру та за результатами проведення ТОВ "ПРО ЗЕМ" топографо-геодезичних робіт, здійснених для розроблення зазначеної технічної документації, встановлена в натурі (на місцевості) фактична конфігурація та площа земель з прив`язкою до системи координат МСК-26. Так, встановлено, що в натурі (на місцевості) ділянка 119,9 га включає в себе земельні ділянки площею 105,5420 га та площею 3,5190 га, розділені між собою дорогою та кладовищем, площа яких входить у вищезазначену в державному акті площу (підтверджується описом меж на кадастрових планах земельних ділянок площею 105,5420 га кадастровий номер: 2622887400:02:001:0933 від А до Б (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (дорога)); від Б до В (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області кладовище)) та площею 3,5190 га кадастровий номер 2622887400:02:001:0932 від Б до А (землі комунальної власності в особі Калуської міської ради Калуського району Івано-Франківської області (дорога)). Землі загального користування дорога та кладовище не можуть передаватися в користування для рибогосподарських потреб;

- відповідно до розробленої технічної документації із землеустрою на земельній ділянці площею 279,5353 га (цільове призначення згідно КВЦПЗ 10.07 - для рибогосподарських потреб, вид використання для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд) наявні обмеження у використанні земель входження частини земельної ділянки площею 17,9822 га до території (об`єкта) природно-заповідного фонду - ландшафтного заказника місцевого значення "Ріка Лімниця з водоохоронною смугою вздовж берегів шириною 100 м".

Враховуючи викладене, клопотання ТОВ СМРГ "Бабин" №40 від 17.11.2021 та подана технічна документація направлена на доопрацювання, що підтверджується листами від 17.12.2021 №05-15/7110 та від 22.07.2022 №05-14/3008, копії яких знаходяться у матеріалах справи.

У відповідь на лист ТОВ СМРГ "Бабин" №10 від 28.02.2023 та скаргу від 31.05.2023 №26, Івано-Франківська обласна державна адміністрація листами №05-14/1047 від 13.03.2023 та №5182/6905/6-23/01-022 від 25.08.2023 повідомила ТОВ СМРГ "Бабин", що подана технічна документація не відповідає вимогам чинного законодавства та потребує доопрацювання, а тому в Івано-Франківської обласної державної адміністрації немає правових підстав для її затвердження, докази направлення яких знаходяться у матеріалах справи.

Доказів подання ТОВ СМРГ "Бабин" на затвердження доопрацьованої технічної документації, її затвердження та укладення договору оренди спірних земельних ділянок відповідач суду не надав, у матеріалах справи такі докази відсутні.

27 вересня 2023 року постійна комісія Калуської міської ради з питань будівництва та землеустрою за участю начальника управління земельних відносин Калуської міської ради та старости Студінського старостинського округу провела обстеження земельних ділянок площею 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930; площею 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 та площею 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932, що розташовані за межами населеного пункту села Середній Бабин Калуського району Івано-Франківської області.

За результатами обстеження комісією складено акт від 27.09.2023, яким встановлено, що на вказаних земельних ділянках розташовані гідротехнічні споруди, інші господарські споруди, канали та ставки, на яких здійснюється господарська діяльність. Також в акті встановлено, що відповідно до Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" за договором оренди набуло право користування гідротехнічними спорудами та спорудами, що знаходяться на земельних ділянках площами: 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) за межами с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади.

Поряд з цим, судом встановлено, що рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 14 грудня 2023 року у справі №909/910/23 задоволено позов Керівника Калуської окружної прокуратури Івано-Франківської області, заявлений в інтересах держави в особі Калуської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" про стягнення безпідставно збережених коштів за використання вказаних вище земельних ділянок в період з 01.01.2023 до 30.06.2023 в розмірі орендної плати в сумі 282 589,23 грн. Рішення набрало законної сили та відповідачем не оскаржувалося.

Відповідно до листа Фінансового управління Калуської міської ради №04-12/204 від 10.06.2024 за період з 01.07.2023 до 31.05.2024 до бюджету Калуської територіальної громади поступили тільки кошти в сумі 282 589,23 грн, які перерахував Калуський ВДВС у Калуському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції у зв`язку з виконанням ТОВ СМРГ "Бабин" рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 14.12.2023 у справі №909/910/23.

Як вбачається з Витягу з технічної документації від 27.03.2023 №3180 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 279,5353 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0930) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківської області становила 6 852 922,06 грн. Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2621 7 202 494,66 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 105,5420 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0933) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківської області становила 2 487 616,63 грн (витяг з технічної документації від 27.03.2023 №3179). Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2625 2 614 485,08 грн.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 3,5190 га (кадастровий номер 2622887400:02:001:0932) для рибництва (аквакультури) та обслуговування гідротехнічних споруд, що розташована за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада. Калуський район, Івано-Франківської область становила 79 032,39 грн (витяг з технічної документації від 27.03.2023 №3181). Відповідно до Витягу з технічної документації від 18.06.2024 №2622 83 063,04 грн.

Згідно з розрахунком, поданим позивачем за період з 01.07.2023 до 31.05.2024, враховуючи нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок та ставку орендної плати, що становить 6% від нормативно грошової оцінки, яка затверджена відповідно до рішення Калуської міської ради №1528 від 28.07.2022, Калуська міська рада не отримала орендної плати за спірні земельні ділянки в сумі 530 090,28 грн.

Станом на 05.07.2024 договір оренди на спірні земельні ділянки не укладений, кошти за безпідставне користування цими земельними ділянками в добровільному порядку відповідачем не сплачені.

У липні 2024 року Калуська міська рада звернулася до суду з цим позовом про стягнення з Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок 530 090,28 грн безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок в розмірі орендної плати за період з 01 липня 2023 року по 31 травня 2024 року.

Відповідно до ч.2 ст.152 Земельного кодексу України (далі ЗК України) власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Згідно з ст.80 ЗК України суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

В силу положень частин 1 статей 122, 123, 124 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Верховний Суд, розглядаючи спори у подібних правовідносинах, у своїх постановах неодноразово звертав увагу на те, що предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку із безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до частин 1, 2 статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цього Кодексу застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Користування земельною ділянкою комунальної власності за змістом глави 15 ЗК України реалізується через право постійного користування або право оренди.

Частиною 1 статті 93 і статтею 125 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Статтею 206 ЗК України установлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини 1 статті 96 ЗК України).

Судом встановлено, що ТОВ "Спеціалізоване сільськогосподарське, мисливсько - риболовне господарство "Бабин" Калуської районної організації товариства мисливців та рибалок" є користувачем гідротехнічних споруд та споруд, що знаходяться на земельних ділянках площами: 279,5353 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0930 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 105,5420 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0933 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб), 3,5190 га з кадастровим номером 2622887400:02:001:0932 (код КВЦПЗ 10.07 для рибогосподарських потреб) за межами с. Середній Бабин Калуської міської територіальної громади, розпорядником яких є Івано-Франківська обласна державна (військова) адміністрація.

Поряд з тим, відповідач здійснює користування вказаними земельними ділянками без правовстановлюючих документів.

Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Разом з тим, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 22.06.2021 у справі №200/606/18 зазначила, що принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди (лат. superficies solo cedit - збудоване приростає до землі) має фундаментальне значення та глибокий зміст, він продиктований як потребами обороту, так і загалом самою природою речей, невіддільністю об`єкта нерухомості від земельної ділянки, на якій він розташований. Нормальне господарське використання земельної ділянки без використання розташованих на ній об`єктів нерухомості неможливе, як і зворотна ситуація будь-яке використання об`єктів нерухомості є одночасно і використанням земельної ділянки, на якій ці об`єкти розташовані. Отже, об`єкт нерухомості та земельна ділянка, на якій цей об`єкт розташований, за загальним правилом мають розглядатися як єдиний об`єкт права власності.

Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування ділянками, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч.1 ст.1212 ЦК України.

Відтак, відповідач, який є користувачем об`єктами нерухомого майна гідротехнічними спорудами та спорудами на підставі договору оренди державного майна №25/17 від 10 липня 2017 року (із подальшими змінами від 02 лютого 2018 року та від 17 квітня 2019 року) зі строком дії до 10 липня 2037 року, у спірний період з 01 липня 2023 року по 31 травня 2024 року користувався земельними ділянками, на яких ці об`єкти розташовані, за відсутності оформленого згідно з вимогами чинного законодавства права користування землею, не сплачуючи коштів за користування нею, тому є фактичним користувачем спірних земельних ділянок, який без достатньої правової підстави зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування ними, відтак, зобов`язаний повернути ці кошти на підставі положень частини 1 статті 1212 ЦК України.

Слід зазначити, що відповідно до рішення Калуської міської ради №2686 від 28.11.2019 Студінську сільську територіальну громаду Калуського району Івано-Франківської області (села Студінка і Середній Бабин) добровільно приєднано до Калуської міської об`єднаної територіальної громади Івано-Франківської області.

Калуська територіальна громада, відповідно до ч.3 ст.8 ЗУ "Про добровільне об`єднання територіальних громад" є правонаступником всього майна прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою об`єднаною такою територіальною громадою.

Згідно з частинами 1-4, 9 статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6, 7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Відповідно до ч.2 ст.21 ЗУ "Про оренду землі" розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати. Розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим розміру земельного податку, встановленого для відповідних категорій земельних ділянок на відповідній території, та не може перевищувати 12% нормативно грошової оцінки земельної ділянки (п. 288.5.1-2.88.5.2. ст. 288 ПК України).

Згідно з рішенням Калуської міської ради від 28.07.2022 №1528 розпоряднику земель рекомендовано встановити ставку орендної плати за користування земельними ділянками площами 279,5353 га, 105,5420 га, 3,5190 га, що розташовані за межами населеного пункту села Середній Бабин, Калуська міська територіальна громада, Калуський район, Івано-Франківської область, в розмірі 6% від нормативно-грошової оцінки земель в рік.

Відповідно до ст.20 ЗУ "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з положеннями ч.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.

Перевіривши розрахунок суми безпідставно збережених коштів за користування землею від 18 червня 2024 року, наданий позивачем, колегія суддів встановила, що такий проведено правильно, з урахуванням нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок та ставки орендної плати в розмірі 6% від НГО.

Поряд з цим, колегія суддів відхиляє посилання скаржника на Державний акт на право постійного користування землею серії ІФ-06, який виданий Рибному господарству «Бабин», оскільки, як вбачається із матеріалів справи, відповідач звертався до Івано-Франківської обласної державної адміністрації з відповідними клопотаннями про припинення права постійного користування на земельні ділянки, затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання земельних ділянок в комплексі з розташованими на них водними об`єктами в оренду, тобто, з метою переоформлення права користування спірними земельними ділянками, розробивши відповідну технічну документацію із землеустрою, однак, не усунувши недоліків, про які було зазначено у листах від 17.12.2021 №05-15/7110 та від 22.07.2022 №05-14/3008. Поряд з тим, у відповідь на лист відповідача №10 від 28.02.2023 та скаргу від 31.05.2023 №26, Івано-Франківська обласна державна адміністрація листами №05-14/1047 від 13.03.2023 та №5182/6905/6-23/01-022 від 25.08.2023 повідомила, що подана технічна документація не відповідає вимогам чинного законодавства та потребує доопрацювання, а тому в Івано-Франківської обласної державної адміністрації немає правових підстав для її затвердження. Вказані листи були надіслані відповідачу, що підтверджується матеріалами справи.

Доказів подання відповідачем на затвердження доопрацьованої технічної документації, її затвердження та укладення договору оренди спірних земельних ділянок, останній суду не надав.

Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).

Враховуючи все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову та стягнення з відповідача на користь позивача 530 090,28 грн безпідставно збережених коштів за використання земельних ділянок в розмірі орендної плати за період з 01 липня 2023 року по 31 травня 2024 року.

Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право, зокрема, залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення (ч.1 ст.275 ГПК України).

Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку про залишення рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційної скарги без задоволення.

Судовий збір за подання апеляційної скарги, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладається на скаржника.

Керуючись ст.ст.236, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,

постановив:

Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 29 жовтня 2024 року у справі №909/648/24 залишити без змін, а апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Спеціалізоване сільськогосподарське мисливсько-риболовне господарство Бабин Калуської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок без задоволення.

Матеріали справи №909/648/24 повернути до Господарського суду Івано-Франківської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.

Повну постанову складено 10 лютого 2025 року

Головуючий (суддя-доповідач)Якімець Г.Г.

Суддя Бойко С.М.

СуддяБонк Т.Б.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.02.2025
Оприлюднено13.02.2025
Номер документу125092089
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/648/24

Постанова від 03.02.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 31.01.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 29.01.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 13.01.2025

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Ухвала від 10.12.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Якімець Ганна Григорівна

Рішення від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 10.07.2024

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні