Рішення
від 11.11.2024 по справі 910/6225/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

11.11.2024справа №910/6225/24

Господарський суд міста Києва у складі судді Марченко О.В., за участю секретаря судового засідання Роздобудько В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні

справу № 910/6225/24

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «УМТК Трейд» (вул. Поправки Юрія, буд. 4/39 А, м. Київ, 02094; ідентифікаційний код 42657940)

до Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815)

про стягнення 504 673,72 грн,

за участю представників:

позивача - не з`явився;

відповідача - Пічугіної С.С. (ордер від 24.06.2024 серія АА №1458153).

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий виклад позовних вимог

Товариство з обмеженою відповідальністю «УМТК Трейд» (далі - Товариство) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі - Залізниця): 494 840 грн основного боргу, що утворився у зв`язку з неналежним виконанням відповідачем умов договору від 26.10.2022 №ПК/МТЗ/22436/Ю про закупівлю (далі - Договір); 455,52 грн 0,1% річних і 9 378,20 грн втрат від інфляції, а всього 504 673,72 грн.

Позовні вимоги мотивовано тим, що:

- 26.10.2022 Товариством (постачальник) і Залізницею (покупець) укладено Договір, за умовами якого постачальник зобов`язався поставити покупцю товар відповідно до специфікації №1 (додаток №1), що є невід`ємною частиною Договору, а покупець - прийняти і оплатити такий товар на умовах Договору;

- на виконання умов Договору позивач поставив відповідачу товар (робочий одяг) на загальну суму 2 994 840 грн, в тому числі з ПДВ, що підтверджується: видатковою накладною від 28.11.2022 №277 на суму 594 540 грн і товарно-транспортною накладною від 28.11.2022 №Р277; видатковою накладною від 27.12.2022 №318 на суму 367 200 грн і товарно-транспортною накладною від 27.12.2022 №Р318; видатковою накладною від 27.12.2022 №319 на суму 358 020 грн і товарно-транспортною накладною від 27.12.2022 №Р319; видатковою накладною від 30.12.2022 №325 на суму 460 080 грн і товарно-транспортною накладною від 30.12.2022 №Р325; видатковою накладною від 30.03.2023 №100 на суму 1 215 000 грн і товарно-транспортною накладною від 30.03.2023 №Р100; зазначений товар прийнятий Залізницею без жодних зауважень щодо якості або кількості, претензій з боку відповідача не надходило;

- Залізницею поставлений товар оплачено частково у сумі 2 500 000 грн, відтак, основний борг відповідача перед Товариством становить 494 840 грн (за видатковою накладною від 30.03.2023 №100); з огляду на порушення відповідачем строку оплати товару позивачем нараховано 455,52 грн 0,1% річних і 9 378,20 грн втрат від інфляції.

2. Стислий виклад заперечень відповідача

Залізниця 03.07.2024 подала суду відзив на позов, в якому заперечила проти задоволення позову, оскільки: 23.11.2022 на електронну адресу представника Товариства була надіслана рознарядка від 22.11.2023 №ПК-7/1854; граничним днем поставки товару є 03.12.2022, проте товар позивачем було поставлено з порушенням строків, встановлених Договором, що підтверджується видатковими накладними від 27.12.2022 №318, від 27.12.2022 №319, від 30.12.2022 №325 та від 30.03.2023 №100; на фактичне виконання зобов`язання за Договором, на діяльність відповідача мали вплив форс-мажорні обставини, пов`язані із дією воєнного стану в Україні, а тому застосування до Залізниці втрат від інфляції у сумі 9 378,20 грн та 0,1 % річних в сумі 455,52 грн є безпідставним.

У відзиві на позов відповідач просив суд поновити пропущений процесуальний строк для подання відзиву на позов.

Судом поновлено відповідачу пропущений процесуальний строк на подання відзиву на позов та долучено його до матеріалів справи.

3. Процесуальні дії у справі

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 17.06.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.06.2024 підготовче засідання відкладено на 15.07.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.07.2024 продовжено строк підготовчого провадження; підготовче засідання відкладено на 26.08.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.08.2024 підготовче засідання відкладено на 30.09.2024.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 11.11.2024.

Представник позивача у судове засідання 11.11.2024 не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про доставлення 04.10.2024 до електронного кабінету Товариства ухвали від 30.09.2024.

Представник відповідача у судовому засіданні 11.11.2024 оголосила вступне слово та заперечила проти задоволення позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представника відповідача, з`ясувавши обставини, на які посилаються сторони, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) докази у справі.

Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.

Представник відповідача виступила з промовою (заключним словом), в якій посилалася на обставини і докази, досліджені у судовому засіданні.

У судовому засіданні 11.11.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно зі статтею 233 ГПК України.

Судом відповідно до вимог статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.

ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ

26.10.2022 Товариством (постачальник) і Залізницею (покупець) було укладено Договір, за умовами якого:

- постачальник зобов`язується поставити та передати у власність покупцю товар згідно зі специфікацією №1 (додаток №1), що є невід`ємною частиною Договору, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити цей товар на умовах Договору (пункт 1.1 Договору);

- найменування товару: код ДК 021:2015 - 18130000-9 Спеціальний робочий одяг (костюм Зима, костюм Гудок, куртка утеплена) (пункт 1.2 Договору);

- постачальник здійснює поставку товару на умовах DPP (поставка з оплатою мита) відповідно до «Інкотермс» у редакції 2020 року (пункт 4.1 Договору);

- поставка товару проводиться партіями протягом строку дії Договору тільки на підставі наданої письмової рознарядки покупця, яка вважається дозволом на поставку та є підтвердженням готовності покупця до приймання товару; строк поставки товару - протягом 10 (десяти) календарних днів з моменту надання письмової рознарядки покупцем; місце поставки - м. Київ (пункт 4.2 Договору);

- сторони домовились, що рознарядка покупця на товар надсилається ним постачальнику в один з таких способів (на розсуд сторін): на поштову адресу постачальника, зазначену в Договорі (листом з оголошеною цінністю та описом вкладення і повідомленням про вручення): вручається уповноваженому представнику постачальника під розпис; шляхом надіслання на електронну адресу постачальника (вказану у Договорі) сканкопії відповідної рознарядки в форматі PDF або в будь-якому іншому форматі, який забезпечує можливість ознайомлення зі змістом документу; документ вважається отриманим постачальником з дати його надіслання покупцем на електронну адресу постачальника, підтвердженням чого є відповідна роздруківка з поштового програмного забезпечення покупця (пункт 4.5 Договору);

- датою поставки товару вважається дата підписання сторонами акта приймання- передачі товару та/або видаткової накладної (пункт 4.6 Договору);

- покупець оплачує поставлений постачальником товар за ціною, вказаною у специфікації №1 (додаток №1) до Договору; ціна товару включає вартість товару, тари (упаковки), а також інші витрати постачальника, пов`язані з виконанням Договору (пункт 6.1 Договору);

- загальна ціна Договору становить 3 190 500 грн без ПДВ, крім того ПДВ 20% - 638 100 грн, всього з ПДВ 3 828 600 грн; ціна Договору включає в себе обов`язкові платежі, у тому числі на користь третіх осіб, пов`язані з виконанням Договору; будь-яка додаткова вартість окремих витрат, пов`язаних з виконанням Договору, не сплачується покупцем окремо та вважається врахованою у ціну Договору (пункт 6.3 Договору);

- оплата за кожну партію поставленого товару за Договором проводиться покупцем на 10 (десятий) банківський день з дати оформлення та реєстрації податкової накладної згідно з вимогами законодавства України відповідно до рахунка-фактури на поставлену партію товару, обумовлену пунктом 4.2 Договору та специфікацією №1 (додаток №1) при наявності документів, зазначених у пункті 5.4 Договору (пункт 7.2 Договору);

- покупець здійснює оплату за кожну партію поставленого товару за умови наявності належним чином оформлених документів на відповідну партію товару, а саме: рахунка-фактури; акта приймання-передачі товару та/або видаткової накладної; документів, які підтверджують якість товару, зазначених у пункті 2.2 Договору; документів про проведення вхідного контролю поставленого товару (акти про фактичну якість і комплектність продукції з підтвердженням відсутності недоліків поставленого товару), а також постачальник зобов`язаний надати покупцю належним чином оформлену та зареєстровану податкову накладну згідно з вимогами законодавства України (пункт 7.3 Договору);

- сторони відповідно до частини другої статті 625 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановили, що розмір відповідальності покупця за прострочення виконання грошового зобов`язання за Договором становить 0,1% річних від простроченої суми грошових зобов`язань за Договором (пункт 9.2 Договору);

- сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за Договором, якщо таке невиконання є наслідком дії обставин або подій непереборної сили, які виникли після укладання Договору та виникли поза волею сторін, зокрема: надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору, обов`язків відповідно до законодавчих та іншими нормативних актів, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, антитерористичними операціями, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, воєнний стан, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсія, піратство, безлад, вторгнення, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, інші стихійні лиха та інші випадки, передбачені законодавством У країни; сторони можуть додатково домовитися про обставини, що визнаються ними як обставини непереборної сили, шляхом підписання додаткової угоди до Договору, яка має бути виконана у письмовій формі та підписана уповноваженими представниками сторін і скріплена печатками (пункт 10.1 Договору);

- сторона, що не може виконати зобов`язання за Договором внаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту їх виникнення повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів у строк, що не перевищує 30 (тридцяти) робочих днів; належним доказом наявності зазначених обставин та їх тривалості є сертифікат, виданий Торгово-промисловою палатою України або уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами (пункт 10.2 Договору);

- якщо будь-які обставини непереборної сили, що підтверджені у порядку, встановленому Договором, прямо спричинять несвоєчасність виконання Договору, то умови Договору можуть бути подовжені на строк, рівний тривалості цих обставин, про що сторони укладають додаткову угоду (пункт 10.3 Договору);

- якщо строк дії обставин непереборної сили продовжується більше ніж 60 (шістдесят) календарних днів, кожна зі сторін в установленому порядку має право розірвати Договір (пункт 10.4 Договору);

- строк дії Договору встановлюється з моменту його підписання сторонами до 31.12.2022; закінчення строку дії Договору не звільняє сторін від обов`язку виконання у повному обсязі взятих на себе за Договором зобов`язань щодо поставки та оплати товару в межах строків, визначених умовами Договору (пункт 16.1 Договору).

На виконання умов Договору позивачем поставлено, а відповідачем прийнято без будь-яких зауважень товар на загальну суму 2 994 840 грн, що підтверджується підписаними та скріпленими печатками сторін видатковою накладною від 28.11.2022 №277 на суму 594 540 грн і товарно-транспортною накладною від 28.11.2022 №Р277, видатковою накладною від 27.12.2022 №318 на суму 367 200 грн і товарно-транспортною накладною від 27.12.2022 №Р318, видатковою накладною від 27.12.2022 №319 на суму 358 020 грн і товарно-транспортною накладною від 27.12.2022 №Р319, видатковою накладною від 30.12.2022 №325 на суму 460 080 грн і товарно-транспортною накладною від 30.12.2022 №Р325 та видатковою накладною від 30.03.2023 №100 на суму 1 215 000 грн і товарно-транспортною накладною від 30.03.2023 №Р100.

Товариством складено та подано податкові накладні на вказані поставки, а саме від 28.11.2022 №17 на суму 594 540 грн (зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.12.2022), від 27.12.2022 №39 на суму 367 200 грн (зареєстрована 15.02.2023), від 27.12.2022 №40 на суму 358 020 грн (зареєстрована 15.02.2023), від 30.12.2022 №41 на суму 460 080 грн (зареєстрована 15.02.2023) і від 30.03.2023 №37 на суму 1 215 000 грн (зареєстрована 05.06.2023).

Залізницею отриманий товар оплачено частково на загальну суму 2 500 000 грн, що підтверджується виписками з рахунку Товариства за 30.12.2022 - сплачено 594 540 грн, за 23.03.2023 - сплачено 367 200 грн, 358 020 грн і 460 080 грн, за 26.06.2023 - сплачено 720 160 грн.

Отже, як станом на день звернення позивача до суду з даним позовом, так і день прийняття рішення у даній справі основний борг відповідача перед позивачем за видатковою накладною від 30.03.2023 №100 становить 494 840 грн.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ. ПОЗИЦІЯ СУДУ

Частинами першою і другою статті 712 ЦК України передбачено, що за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов`язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов`язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов`язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.

До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов?язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов?язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно з частиною першою статті 526 ЦК України зобов?язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Статтею 525 ЦК України передбачено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

За приписами статті 625 ЦК України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання грошового зобов`язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Передбачене законом право кредитора вимагати сплати боргу з урахуванням індексу інфляції та 3% річних в порядку статті 625 ЦК України є способами захисту його майнового права та інтересу, суть яких полягає у відшкодуванні матеріальних втрат від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

ВИСНОВКИ

Отже, оскільки позивачем було належним чином виконано умови Договору, поставлено відповідачу обумовлений товар та зареєстровано відповідні податкові накладні, а відповідачем такий товар було прийнято без будь-яких зауважень, проте оплачено частково, то позовні вимоги Товариства в частині стягнення з Залізниці 494 840 грн основного боргу є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Крім суми основного боргу позивач просить стягнути з відповідача нараховані останньому 455,52 грн 0,1% річних і 9 378,20 грн втрат від інфляції за період з 20.06.2023 по 21.05.2024.

Судом перевірено розрахунок вказаних сум і період їх нарахування та встановлено, що період визначений позивачем правильно, проте суми розраховані неправильно.

За перерахунком суду сума 0,1% річних становить 456,88 грн, а втрат від інфляції - 12 403,67 грн.

Проте відповідно до частини другої статті 237 ГПК України при ухваленні рішення суд не може виходити у рішенні за межі позовних вимог.

Відтак, оскільки суд не може виходити за межі позовних вимог Товариства в частині стягнення з Залізниці сум 0,1% річних і втрат від інфляції, то стягненню з відповідача підлягає 455,52 грн 0,1% річних і 9 378,20 грн втрат від інфляції за розрахунком позивача.

Що ж до посилань Залізниці на лист Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, то він не звільняє сторону від виконання зобов`язань за Договором, а неможливість виконання відповідачем умов Договору в частині оплати отриманого товару через настання форс-мажорних обставин, окрім інших доказів, має бути підтверджена і сертифікатом ТПП України стосовно конкретного випадку, що також передбачено сторонами у розділі 10 Договору. Окрім того, Договір було укладено сторонами під час війни, тобто сторони усвідомлювали наявність або відсутність можливості належного виконання умов Договору, а посилання відповідача на його стратегічне значення для країни не звільняє Залізницю від виконання обов`язків за Договором.

За приписами статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 129, 233, 236 - 238, 240 та 241 ГПК України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «УМТК Трейд» (вул. Поправки Юрія, буд. 4/39 А, м. Київ, 02094; ідентифікаційний код 42657940) до Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) про стягнення 504 673,72 грн задовольнити повністю.

2. Стягнути з Акціонерного товариства «Українська залізниця» (вул. Єжи Ґедройця, буд. 5, м. Київ, 03150; ідентифікаційний код 40075815) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «УМТК Трейд» (вул. Поправки Юрія, буд. 4/39 А, м. Київ, 02094; ідентифікаційний код 42657940): 494 840 (чотириста дев`яносто чотири тисячі вісімсот сорок) грн основного боргу; 455 (чотириста п`ятдесят п`ять) грн 52 коп. 0,1% річних; 9 378 (дев`ять тисяч триста сімдесят вісім) грн 20 коп. втрат від інфляції та 7 570 (сім тисяч п`ятсот сімдесят) грн 11 коп. судового збору.

Після набрання рішенням законної сили видати відповідний наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 19.11.2024.

Суддя Оксана Марченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123138583
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг

Судовий реєстр по справі —910/6225/24

Рішення від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 28.08.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 17.06.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Марченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні