Рішення
від 12.11.2024 по справі 120/11954/24
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

12 листопада 2024 р. Справа № 120/11954/24

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Солар Ойл" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулося товариство з обмеженою відповідальністю "Солар Ойл" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Вінницькій області (далі - відповідач) визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 18.06.2024 року ТОВ Солар-Ойл звернулось до ГУ ДПС у Вінницькій області із заявою щодо надання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за адресою торгівлі: місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137.

30.08.2024 року директору ТОВ Солар-Ойл Козаченку О.С. було надано копію витягу з розпорядження ГУ ДПС України у Вінницькій області № 149/Р/Л від 30.08.2024 "Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій, видачу дублікатів ліцензій також видачі Витягів з Єдиного реєстру про внесення місця зберігання", відповідно до якого було прийнято рішення про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання ТОВ Солар-Ойл, адреса місця торгівлі пальним: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, за порушення вимог абз.3 ч.42 ст.15 Закону №481, в частині ненадання необхідних копій документів, а саме: акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним.

Не погоджуючись із вказаним розпорядженням позивач зазначає, на підставі договору здачі в оренду основних засобів №30 від 29.11.2023 року та абзацу 54 частини 1 статті 1 Закону №481/95-ВР ТОВ «Солар-Ойл» було розміщено станцію атозаправну контейнерного типу в місці здійснення торгівлі м. Вінниця вул. Левка Лук`яненка 137. Контейнерна автозаправна станція є заводським виробом, який не передбачає здійснення будівельно-монтажних робіт для її встановлення. Відповідно до висновку експертного дослідженняч №КЕД-19-23/43777 від 16.11.2023 року виготовленого експертом ДНДКЦ вбачається, що за результатами опрацювання наданих матеріалів, об`єкт дослідження ТОВ «СОЛАР ОЙЛ», який розташований на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137 відноситься до контейнерних автозаправних станцій (КАЗС).

Контейнерна автозаправна станція ТОВ «СОЛАР ОЙЛ», яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137, в цілому для закінченого комплексу улаштування застосованих механізмів, технологічного та допоміжного обладнання за характерними ознаками притаманними для способу компонування окремих технологічних вузлів, їх вигляду, якості зварних з`єднань, відносяться до переміщуваної (пересувної), не капітально улаштованих контейнерних автозаправних станцій промислового (заводського) виготовлення, що встановлюються на горизонтальну поверхню та спеціально улаштованого фундаменту (залізобетонного, бутобетонного, цегляного), не потребує.

З огляду на наведене, контейнерна автозаправна станція (КАЗС) за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням. ТОВ «Солар-Ойл» отримано необхідні дозволи на експлуатацію цього обладнання та введено в експлуатацію як основний засіб за місцем здійснення торгівлі. Відтак, у ТОВ Солар Ойл не виникло обов`язку щодо отримання актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального для провадження підприємницької діяльності.

За наведених обставин, вважаючи рішення відповідача протиправним, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Ухвалою суду від 16.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Також, даною ухвалою встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник заперечує щодо задоволення позову, вказуючи на те, що єдина підстава для неподання акта готовності об`єкта, передбачена частиною третьою статті 18 Закону №481/95-ВР та визначає, що тимчасово, до 1 січня 2022 року, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через своє зареєстроване постійне представництво) можуть отримувати ліцензію, зокрема, на право роздрібної торгівлі пальним на відповідне місце здійснення такої діяльності без подання акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо об`єктів, необхідних для здійснення відповідної діяльності, за умови подання копій документів, що підтверджують право власності на такі об`єкти нерухомого майна, виданих у встановленому законодавством порядку до 1 січня 2014 року.

Інших виключень Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" не передбачено.

Представником позивача подано відповідь на відзив, відповідно до якої просить задовольнити позовні вимоги. Представник зазначає, що відповідно до висновку експертного дослідження №КЕД-19-23/43777 від 16.11.2023 року виготовленого експертом ДНДКЦ вбачається, що за результатами опрацювання наданих матеріалів, об`єкт дослідження ТОВ Солар Ойл, який розташований на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, відноситься до контейнерних автозаправних станцій (КАЗС). Контейнерна автозаправна станція ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137, в цілому для закінченого комплексу улаштування застосованих механізмів, технологічного та допоміжного обладнання за характерними ознаками притаманними для способу компонування окремих технологічних вузлів, їх вигляду, якості зварних з`єднань, відносяться до переміщуваної (пересувної), не капітально улаштованих контейнерних автозаправних станцій промислового (заводського) виготовлення, що встановлюються на горизонтальну поверхню та спеціально улаштованого фундаменту (залізобетонного, бутобетонного, цегляного), не потребує.

За наданими матеріалами, на улаштованій КАЗС ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, з резервуарів ємністю 8 000 та 14 000 літрів, відповідно, розповсюджуються вимоги ДБН В.1.1.7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва та вимоги НАПБ А.01.001-2014 Правила пожежної безпеки в Україні.

За наданими матеріалами КАЗС ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, вбачається можливість здійснення переміщення (пересування, демонтажу, монтажу), як матеріального об`єкту дослідження, без заподіяння технічної шкоди, яка може призвести до аварії, пожежі чи/або інших наслідків порушення вимог безпеки життєдіяльності громадян. З огляду на наведене слід прийти до висновку, що контейнерна автозаправна станція (КАЗС) за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням. ТОВ Солар-Ойл отримано необхідні дозволи на експлуатацію цього обладнання та введено в експлуатацію як основний засіб за місцем здійснення торгівлі.

З урахуванням цього, представник позивача вважає, що у ТОВ Солар Ойл не виникло обов`язку щодо отримання актів вводу в експлуатацію об`єкта або актів готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікатів про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального для провадження підприємницької діяльності за адресою м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137.

Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, відповідно до яких представник з вищенаведеною позицією позивача не погоджується та зазначає, що відповідно до вимог абз. 3 ч. 42 ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального (далі - Закон України № 481) суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Місце роздрібної торгівлі пальним - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.

Для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: - документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; - акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; - дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Даний перелік документів є вичерпним та не містить виключень, щодо ненадання певних документів, у разі визначення об`єкта торгівлі як контейнерна автозаправна станція (КАЗС).

Отже, на думку представника відповідача на всі об`єкти роздрібної торгівлі, які підпадають під визначення місце роздрібної торгівлі пальним, суб`єкти господарювання зобов`язані подавати вищезазначені документи в повному обсязі.

Суд, з`ясувавши доводи сторін, викладені в поданих заявах по суті справи, дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

ТОВ Солар-Ойл 28.08.2024 року звернулось до ГУ ДПС у Вінницькій області із заявою щодо одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, до якої було долучено такий пакет документів: платіжна інструкція №1087 від 17.06.2024 року плата за ліцензію; договір здачі в оренду основних засобів від 29.11.2023 року; дозвіл ГУ Держпраці у Київській області №76.21.32 від 15.02.2021року на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах на об`єктах ТОВ Солар Ойл; Акт введення в експлуатацію двох рівнемірів із заводськими номерами 1912161 та 2006047 від 29.09.2020 року; Акт введення в експлуатацію двох паливнороздавальних колонок Геркон із заводським номером 1135 та 1200 в ТОВ Солар Ойл; акт введення в експлуатацію заправного обладнання №09 від 28.10.2017 року; акт введення в експлуатацію заправного обладнання №08 від 28.10.2017 року; дозвіл управління Держпраці у Вінницькій області №111.22.05 від 05.05.2022 року; Реєстраційне посвідчення №133894 від 01.10.2019 року.

В п. 14 вказаної заяви уповноваженою особою ТОВ " Солар Ойл" відмічено, що заявник ознайомлений з вимогами законодавства у сфері ліцензування та здійснення контролю за обігом пального, а в п. 16 заяви заявником підтверджено достовірність інформації, зазначеної в заяві та доданих документах ( відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник ).

За наслідком розгляду поданої заяви та долучених до неї документів, згідно з п. 3 витягу з розпорядження ГУ ДПС України у Вінницькій області "Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій, видачу дублікатів ліцензій також видачі Витягів з Єдиного реєстру про внесення місця зберігання" №149/р/л від 30.08.2024 року, прийнято рішення про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання ТОВ Солар-Ойл ( код за ЄДРПОУ 41523174 ) адреса місця роздрібної торгівлі пальним: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, за порушення вимог абз.3 ч.42 ст.15 Закону №481, в частині ненадання необхідних копій документів, а саме акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, будинок 137.

30.08.2024 року директору ТОВ Солар-Ойл Козаченку О.С. було надано копію витягу з вказаного розпорядження.

Не погоджуючись з вказаним розпорядженням, вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та встановленим обставинам справи, суд керується такими мотивами.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок видачі, анулювання ліцензій на виробництво спирту етилового, коньячного і плодового та зернового дистиляту, спирту етилового ректифікованого виноградного, спирту етилового ректифікованого плодового, дистиляту виноградного спиртового, спирту-сирцю плодового, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, і пального встановлено Законом України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до положень ст. 1 вказаного Закону України №481/95-ВР ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.

Роздрібна торгівля пальним - це діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки.

Згідно з окремими положеннями статті 15 Закону №481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.

Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000 гривень на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством.

Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.

Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.

Аналіз наведених законодавчих положень дає підстави для висновку, що для здійснення господарської діяльності, у тому числі з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону № 481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 06.04.2021 року у справі № 240/8544/20, від 22.07.2021 року у справі № 640/19955/19, від 08.06.2022 року у справі № 340/3135/20 та від 09.08.2022 року у справі № 580/2513/21.

Суд, надаючи оцінку підставам прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення, зокрема, що заявником ТОВ « Солар Ойл» не надано необхідних копій документів, а саме акта вводу в експлуатацію об`єкта або акта готовності об`єкта до експлуатації, або сертифіката про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, будинок 137, виходячи з встановлених фактичних обставин справи, зазначає таке.

Верховний Суд у постанові від 08.06.2022 року у справі № 340/3135/20 сформував висновок, відповідно до якого правомірною є відмова у видачі ліцензії суб`єкту господарювання на роздрібну торгівлю пальним у разі неподання таким суб`єктом акта вводу в експлуатацію об`єкта, акта готовності об`єкта до експлуатації або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, а саме стаціонарного заправного комплексу.

Водночас, установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Наведений правовий висновок, викладено в постанові Верховного Суду від 22.07.2021 року у справі № 640/19955/19 та від 09.08.2022 року у справі № 580/2513/21.

Відтак, обов`язок щодо надання до ліцензійного органу акту вводу в експлуатацію об`єкта, акту готовності об`єкта до експлуатації або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема улаштування фундаменту.

Відповідно до оскаржуваного рішення, підставою для відмови у видачі запитуваної ліцензії зазначено ненадання ТОВ « Солар Ойл» акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним, необхідних для роздрібної торгівлі пальним.

Щодо тверджень відповідача про наявність у позивача обов`язку надати в пакеті документів акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єкту в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для роздрібної торгівлі пальним (з урахуванням вимог ч. 3 ст. 18 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального), суд зауважує таке.

Визначення поняття автозаправна станція (скорочено - АЗС) наводиться у п. 3.2. ДБН Б.2.2.-12:2019 Планування і забудова територій, згідно з яким це комплекс будинків, споруд, технологічного обладнання, призначений для приймання, зберігання моторного палива та заправлення ним автотранспорту (мототранспорту).

При цьому, у цьому ж ДБН наявна таблиця 10.9 під назвою Класифікація АЗС за їх категорією, де чітко визначено 4 типи АЗС за їх технологічним рішенням, а саме залежно від розміщення резервуара відносно ПРК, визначення яких наведено в розділі 3 Терміни і визначення:

-традиційна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням резервуарів і паливно-роздавальних колонок (ПРК) (п. 3.65);

-блочна АЗС - АЗС з підземним розташуванням резервуарів зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розміщенням ПРК над резервуаром та виконана як цілісний заводський виріб (п. 3.9);

-модульна АЗС - АЗС з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива (п. 3.40);

- контейнерна АЗС - установка для відпуску нафтопродуктів, яка складається з резервуара і ПРК, зблокованих в єдиному контейнері (п. 3.34).

Також, цей розділ закріплює визначення і інших термінів, які пов`язані з обігом пального: багатопаливна АЗС - АЗС, технологічне обладнання якої призначено для заправлення автотранспорту моторним паливом двох або трьох видів, серед яких дозволяється рідке моторне паливо (бензин / дизельне паливо) (п. 3.6); паливозаправний пункт - АЗС, яка розташована на території підприємства і призначена для заправлення автотранспорту, який належить підприємству (п. 3.42): пересувна АЗС - комплексна установка технологічного обладнання, змонтованого на автомобільному шасі або причепі, для транспортування та відпуску нафтопродуктів (п. 3.44).

Як встановлено судом, до заяви щодо здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137 позивачем було додано такі документи: платіжна інструкція №1087 від 17.06.2024 року плата за ліцензію; договір здачі в оренду основних засобів від 29.11.2023 року; дозвіл ГУ Держпраці у Київській області №76.21.32 від 15.02.2021року на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах на об`єктах ТОВ Солар Ойл; Акт введення в експлуатацію двох рівнемірів із заводськими номерами 1912161 та 2006047 від 29.09.2020 року; Акт введення в експлуатацію двох паливнороздавальних колонок Геркон із заводським номером 1135 та 1200 в ТОВ Солар Ойл; акт введення в експлуатацію заправного обладнання №09 від 28.10.2017 року; акт введення в експлуатацію заправного обладнання №08 від 28.10.2017 року; дозвіл управління Держпраці у Вінницькій області №111.22.05 від 05.05.2022 року; Реєстраційне посвідчення №133894 від 01.10.2019 року.

Зокрема, у складі наданого пакету документів для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивачем було подано: висновок експертного дослідження Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України від 16.11.2023 № КЕД-19-23/43777, відповідно до якого встановлено, що за результатами опрацювання наданих матеріалів, об`єкт дослідження ТОВ Солар Ойл, який розташований на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137 відноситься до контейнерних автозаправних станцій (КАЗС).

Контейнерна автозаправна станція ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137, в цілому для закінченого комплексу улаштування застосованих механізмів, технологічного та допоміжного обладнання за характерними ознаками притаманними для способу компонування окремих технологічних вузлів, їх вигляду, якості зварних з`єднань, відносяться до переміщуваної (пересувної), не капітально улаштованих контейнерних автозаправних станцій промислового (заводського) виготовлення, що встановлюються на горизонтальну поверхню та спеціально улаштованого фундаменту (залізобетонного, бутобетонного, цегляного), не потребує.

За наданими матеріалами, на улаштованій КАЗС ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137 з резервуарів ємністю 8 000 та 14 000 літрів, відповідно, розповсюджуються вимоги ДБН В.1.1.7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва та вимоги НАПБ А.01.001- 2014 Правила пожежної безпеки в Україні.

За наданими матеріалами КАЗС ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137, вбачається можливість здійснення переміщення (пересування, демонтажу, монтажу), як матеріального об`єкту дослідження, без заподіяння технічної шкоди, яка може призвести до аварії, пожежі чи/або інших наслідків порушення вимог безпеки життєдіяльності громадян.

З огляду на наведене слід прийти до висновку, що контейнерна автозаправна станція (КАЗС), яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137 за своїми технічними характеристиками є технологічним обладнанням.

В свою чергу, ТОВ Солар Ойл отримано необхідні дозволи на експлуатацію цього обладнання та введено в експлуатацію як основний засіб за місцем здійснення торгівлі.

При цьому суд зауважує, що контейнерна автозаправна станція ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, є тимчасовою спорудою та не є об`єктом, що підпадає під визначення об`єктів завершеного будівництва у зв`язку з тим, що будь-яких будівельних робіт щодо їх створення не здійснювалось.

Таким чином, розміщення контейнерної автозаправної станції ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, установка та монтаж (збір) якої проводився без здійснення будівельних робіт та без улаштування фундаменту, не потребують документів, що дають право на їх виконання, а така контейнерна автозаправна станція, після закінчення робіт по їх установці та монтажу (зборці) не підлягає прийняттю в експлуатацію в розумінні Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

Вирішуючи дану справу, суд враховує правовий висновок, викладений в постанові Верховного Суду від 23 серпня 2023 у справі № 640/27953/21, як такий, що є ревалентним до спірних правовідносин, відповідно до якого визначено, що установлення на бетонний майданчик АЗС, які виконані як цілісний заводський виріб і для їх установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема улаштування фундаменту, не є будівництвом, а тому при розміщені такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Отже, розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, а саме контейнерної автозаправної станції ТОВ Солар Ойл, яка розташована на земельній ділянці площею близько 25 кв.м., на орендованій території промислового майданчику за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, не підлягає прийняттю в експлуатацію. Відповідно, на цю контейнерну АЗС не може бути видано документів, котрі підтверджують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта відповідно до статті 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

Таким чином, суд доходить висновку, що оскільки встановлення контейнерних АЗС не є будівництвом, то у позивача не виникло обов`язку, зокрема щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва.

Відповідно до частин 5 та 10 статті 21 Закону України "Про охорону праці" порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Так, згідно з матеріалами справи встановлено, що Управлінням Держапраці у Вінницькій області надано дозвіл ТОВ "Солар Ойл" № 111.22.05 від 05.05.2022 року, відповідно до якого дозволено експлуатувати обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначених у додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2016 № 1055, а саме за адресою місцезнаходження устаткування: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка (колишня назва Ватутіна), 137: резервуар наземний для зберігання світлих нафтопродуктів (бензин, дизельне паливо) типу КАЗС-8000, V=8м3, заводський №120218, технологічний (інвентарний) № 1003, рік реконструкції 2018, країна походження Україна; резервуар наземний для зберігання світлих нафтопродуктів (бензин, дизельне паливо) типу КАЗС-14000, V=14м3, заводський № 131117, технологічний (інвентарний) №б/н, рік реконструкції 2017, країна походження Україна. Даний дозвіл діє з 05.05.2022 до 05.05.2027 (а.с. 28-29).

Відтак, Управління Держпраці у Вінницькій області фактично дозволило позивачеві експлуатувати контейнерні АЗС бензином та дизельним паливом, що розташовані за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка (колишня назва Ватутіна), 137.

Крім того, Головним управлінням Держпраці у Київській області надано дозвіл №76.21.32 від 15.02.2021, яким ТОВ "Солар Ойл" дозволено виконувати газонебезпечні роботи та роботи у вибухонебезпечних зонах на об`єктах ТОВ "Солар Ойл". Дозвіл діє з 15.02.2021 до 15.02.2026.

Вказаний дозвіл також долучений позивачем до заяви на отримання ліцензії для здійснення роздрібної торгівлі пальним за адресою: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137.

Підсумовуючи суд констатує, що для отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним суб`єкт господарювання зобов`язаний подати до ліцензійного органу акт вводу в експлуатацію об`єкта, акт готовності об`єкта до експлуатації або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта щодо стаціонарного АЗС, проте такий обов`язок не виникає, якщо АЗС розміщено на бетонному майданчику як цілісний заводський виріб і для його установлення не передбачено будь-яких будівельних робіт, зокрема улаштування фундаменту.

Враховуючи викладене суд доходить висновку, що у ТОВ Солар Ойл не виникло обов`язку щодо отримання акту вводу в експлуатацію об`єкта або акту готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інших документів, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального для провадження підприємницької діяльності за адресою м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137. Відтак, такі документи не підлягають поданню позивачем до контролюючого органу в пакеті документів з заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 22.07.2021 року у справі №640/19955/19, постановах Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.06.2021 у справі №120/3653/21-а, від 16.02.2021 року у справі №560/361/20 року, від 11.12.2023 року у справі №120/13163/23 року та від 10.07.2024 у справі № 600/643/24-а.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку що розпорядження Головного управління ДПС України у Вінницькій області "Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій, видачу дублікатів ліцензій також видачі Витягів з Єдиного реєстру про внесення місця зберігання" №149/Р/Л від 30.08.2024 року в частині відмови у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання ТОВ Солар-Ойл ( код за ЄДРПОУ 41523174 ) адреса місця роздрібної торгівлі пальним: м. Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, є протиправним та підлягає скасуванню.

Визначаючись щодо способу захисту прав позивача суд зазначає, що згідно з п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

З огляду на висновок суду щодо протиправності розпорядження Головного управління ДПС України у Вінницькій області "Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій, видачу дублікатів ліцензій також видачі Витягів з Єдиного реєстру про внесення місця зберігання" №149/Р/Л від 30.08.2024 року в частині відмови у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання товариство з обмеженою відповідальністю Солар Ойл адреса місця торгівлі пальним: Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка 137 та його скасування, суд вважає, що для належного способу захисту прав позивача в спірних правовідносинах слід зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видати товариству з обмеженою відповідальністю Солар-Ойл ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137.

Суд враховує, що відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

При цьому, суд враховує, що підстави відмови, викладені в оскаржуваному рішенні, щодо видачі товариству з обмеженою відповідальністю Солар-Ойл ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, визнані судом необгрунтованими, в той же час судом не встановлено інших підстав, які б перешкоджали товариству з обмеженою відповідальністю Солар-Ойл отримати ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, 137, відповідно до поданої заяви та долученого пакету документів.

Відповідно до частини 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши наявні в справі докази, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову відповідно до вищенаведених мотивів.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області понесені ним судові витрати зі сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Вінницькій області "Про видачу, відмову у видачі та анулювання ліцензій, видачу дублікатів ліцензій також видачі Витягів з Єдиного реєстру про внесення місця зберігання" №149/Р/Л від 30.08.2024 року в частині відмови у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єкту господарювання - товариству з обмеженою відповідальністю «Солар Ойл» ( код ЄДРПОУ 41523174 ) за адресою місця роздрібної торгівлі пальним: Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, будинок 137.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Вінницькій області видати товариству з обмеженою відповідальністю «Солар-Ойл» ( код ЄДРПОУ 41523174 ) ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Вінницька область, Вінницький район, місто Вінниця, вул. Левка Лук`яненка, будинок 137.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Солар Ойл» судовий збір в сумі 2422,40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні 40 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Солар Ойл" (вул. Праведників світу, 12, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 41532174)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 44069150)

СуддяЗаброцька Людмила Олександрівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.11.2024
Оприлюднено21.11.2024
Номер документу123150564
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —120/11954/24

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 18.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 12.12.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Рішення від 12.11.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Заброцька Людмила Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні