ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 року
м. Київ
справа № 640/9771/20
адміністративне провадження № К/990/8227/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/9771/20
за позовом ОСОБА_1
до Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у місті Києві Матвійчук Світлани Василівни, Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м.Києві Джурило Олександра Івановича, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Пилипчука Віталія Анатолійовича, Головного управління Держгеокадастру у м. Києві, Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Київської міської ради
про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 (головуючий суддя: Балась Т.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023 (колегія у складі: головуючого судді Кобаля М.І., суддів Костюк Л.О., Степанюка А.Г.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом, в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, позивач просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Матвійчук Світлани Василівни від 24.12.2019 №РВ-8000239982019 «Про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру»;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві виключити з Державного земельного кадастру земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108, за адресою: АДРЕСА_1 ;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві присвоїти державний кадастровий номер земельній ділянці, що розташована за адресою: м. Київ, вул. Карла Маркса, 108-Б, (Солом`янський район) площею 0,1 га, з цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві здійснити державну реєстрацію земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 площею 0,1 га, за ним в 1/2 частині від 0,1 га з цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві внести відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 площею 0,1 га, про встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та про власника земельної ділянки - ОСОБА_2 , та про цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у м. Києві привести у відповідність з рішенням Солом`янського районного суду від 26.09.2012 № 2-1461/12, рішенням Київської міської ради від 27.05.2010 № 971/4409 земельну документацію за земельними ділянками за адресою: АДРЕСА_2 та за адресою: АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_1 );
- визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Джурило Олександра Івановича від 24.12.2019 № РВ-8000239982019 «Про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру»;
- зобов`язати Київську міську раду привести у відповідність з рішенням Солом`янського районного суду від 26.09.2012 № 2-1461/12, рішенням Київської міської ради від 27.05.2010 № 971/4409 земельну документацію за земельними ділянками за адресою: АДРЕСА_2 та за адресою: АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_1 ), врахувавши, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , належить ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га, та цільове призначення по вищезазначеній земельній ділянці-для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- зобов`язати Київську міську раду надати в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформацію про земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , зокрема, 1) приватизація земельної ділянки здійснена ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га; 2) цільове призначення земельної ділянки-для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд; геодезичні дані (поворотні точки) земельної ділянки за кадастровим номером міського земельного кадастру 72:488:025;
- зобов`язати Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) привести в відповідність з рішенням Солом`янського районного суду від 26.09.2012 № 2-1461/12, рішенням Київської міської ради від 27.05.2010 № 971/4409 земельну документацію за земельними ділянками за адресою: АДРЕСА_2 та за адресою: АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_1 ), врахувавши, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , належить на праві власності ОСОБА_1 в 1/2 частини від 0,1 га, та цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- зобов`язати Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформацію про земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , зокрема, 1) приватизація земельної ділянки здійснена ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га; 2) право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , належить ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га; 2) цільове призначення земельної ділянки-для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд; геодезичні дані (поворотні точки) земельної ділянки за кадастровим номером міського земельного кадастру 72:488:025;
- зобов`язати Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , за ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га, з цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора прав на нерухоме майно Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) ОСОБА_3 від 05.12.2019 № 50053396 «Про відмову у реєстрації прав та їх обтяжень».
2. На обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що він є власником 1/2 частини жилого будинку в АДРЕСА_3 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом, а згідно з рішенням Київради № 971/4409 від 27.05.2010 позивачу передана у приватну власність земельна ділянка розміром 0,1 га біля його житлового будинку. Окрім того, право власності позивача на земельну ділянку визнано рішенням Солом`янського районного суду міста Києва у справі №2-146142 від 26.09.2012.
Позивач стверджував, що подав вичерпні документи для здійснення державної реєстрації земельної ділянки, однак державний реєстратор (відповідач 1) безпідставно не розглянув заяву позивача про реєстрацію земельної ділянки від 11.12.2019, оскільки виніс Рішення № РВ-8000239982019 від 24.12.2019 «Про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру».
Позивач вважав, що державний реєстратор (відповідач 3) безпідставно виніс рішення №РВ-8000239982019 від 24.12.2019 «Про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру», не врахувавши дані щодо земельної ділянки: рішення Київради № 971/4409 від 27.05.2010, рішення Солом`янського районного суду м. Києва ?2-1461/12 від 26.09.2012, витяг з реєстру нерухомого майна на будинок. А також, позивач вважає, що державний реєстратор наділений повноваженнями виправити помилки державного земельного кадастру, якщо такі виявлені. Також вказує у позові, що обов`язок виправлення помилок, якщо такі виявлені та містяться в Держгеокадастрі покладено на Головне управління Держгеокадастру - відповідача 2.
На думку позивача, відповідачами 1, 2, 3 не виконано вимоги статті 37 Закону «Про державний земельний кадастр» щодо виправлення помилок, допущених при веденні Державного земельного кадастру, а також не враховано п.п. 3,4, 4-1 Перехідних та прикінцевих положень Закону України «Про державний земельний кадастр».
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 позов задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у м. Києві виключити з Державного земельного кадастру земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108, за адресою АДРЕСА_1 .
Зобов`язано Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) привести у відповідність з рішенням Солом`янського районного суду від 26.09.2012 № 2-1461/12, рішенням Київської міської ради від 27.05.2010 №971/4409 земельну документацію за земельними ділянками за адресою: АДРЕСА_2 та за адресою: АДРЕСА_1 ( АДРЕСА_1 ), врахувавши, що земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_2 , належить ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га, цільове призначення по вищезазначеній земельній ділянці - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Зобов`язано Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надати в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформацію про земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , зокрема, 1) приватизація земельної ділянки здійснена ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га; 2) цільове призначення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд; геодезичні дані (поворотні точки) земельної ділянки за кадастровим номером міського земельного кадастру 72:488:025.
Зобов`язано Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , за ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у м. Києві здійснити державну реєстрацію земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 площею 0,1 га, за ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га з присвоєнням кадастрового номера та з цільовим призначенням земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.09.2021 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 скасовано, та закрито провадження у справі, у зв`язку з тим, що існує спір про право щодо земельної ділянки та її меж, що виключає можливість його розгляду та вирішення у порядку адміністративного судочинства.
5. Постановою Верховного Суду від 19.01.2022 постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.09.2021 скасовано. Справу направлено до Шостого апеляційного адміністративного суду для продовження розгляду.
6. За наслідками продовженого розгляду справи Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 24.01.2023 рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 залишив без змін.
7. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого за результатами продовженого розгляду справи погодився апеляційний суд, виходив з того, що несвоєчасне виконання рішення суду у цивільній справі, відсутність належної перевірки та приведення у відповідність земельної документації призвело до багаторічної тяганини у питанні оформлення права власності на земельну ділянку за позивачем.
А тому наявні підстави для зобов`язання відповідачів зареєструвати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 , за ОСОБА_1 в 1/2 частині від 0,1 га для остаточного відновлення прав позивача у спірних правовідносинах із державними органами при здійсненні ними управлінських функцій.
Накладання меж земельної ділянки 72:488:025 із земельною ділянкою, яка міститься у Національній кадастровій системі та якій присвоєно кадастровий номер 8 000 000000:72:488:0108 свідчить про її незаконне формування з відкриттям поземельної книги. Вказана державна реєстрація земельної ділянки із кадастровим номером 8 000 000000:72:488:0108 порушує право позивача щодо володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою по АДРЕСА_2 .
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не погодившись із такими судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій скаржник просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023, та прийняти нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
9. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що судами першої та апеляційної інстанції неповністю досліджені наявні в матеріалах справи докази та невірно застосовані норми матеріального та процесуального права до спірних правовідносин, не перевірено та не надано оцінки доводам відповідача, зокрема щодо наявності причин, які зумовили неможливість виконання рішення Солом`янського районного суду міста Києва, а також неможливість приведення у відповідності до рішення Солом`янського районного суду міста Києва від 26.09.2012 у справі № 2-1461/12 земельну документацію та реєстрації в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності, щодо відсутності повноважень у Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) здійснити надання в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформацію про земельну ділянку.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. 07.03.2023 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
11. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
12. Ухвалою Верховного Суду від 21.03.2023 касаційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023 у справі №640/9771/20 - залишено без руху. Надано скаржнику строк для усунення вказаного в ухвалі недоліку протягом десяти днів з дня отримання копії ухвали шляхом подання документа про сплату судового збору.
13. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 21.03.2023 скаржник надіслав документ про сплату судового збору за подання до суду цієї касаційної скарги. Отже, у строк, встановлений судом, заявник касаційної скарги усунув її недоліки.
14. Ухвалою Верховного Суду від 03.05.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023 у справі №640/9771/20.
15. Ухвалами Верховного Суду від 11.05.2023 та від 22.06.2023 відмовлено у задоволенні клопотань Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про зупинення виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023 у справі № 640/9771/20.
16. Ухвалою Верховного Суду від 18.11.2024 клопотання Головного управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області про заміну відповідача правонаступником задоволено. Замінено відповідача у справі - Головне управління Держгеокадастру у м. Києві на процесуального правонаступника - Головне управління Держгеокадастру у м. Києві та Київській області (код ЄДРПОУ: 39817550, 03115, м.Київ, вул.Серпова, 3/14). Справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 є власником 1/2 частини жилого будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом, виданого державним нотаріусом Київської дев`ятої державної нотаріальної контори Бочковою Н.Г., 23.12.2008 (а.с.77, Т.1).
18. Згідно з Рішенням Київської міської ради від 27.05.2020 № 971/4409 громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_4 передано у спільну часткову приватну власність земельну ділянку за кодом 72:488:025, яка розташована у АДРЕСА_2 (по від 0,1 га).
19. У провадженні Солом`янського районного суду м. Києва перебувала цивільна справа за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_4 до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА), КМР, ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , про визнання права власності на земельну ділянку, скасування в частині рішення Київської міської ради, скасування державних актів про право власності на землю та державної реєстрації права власності на землю, та зобов`язання вчинити дії.
20. 26.09.2012 Солом`янським районним судом м. Києва винесено рішення у цивільній справі № 2-1461/12, яким за громадянами ОСОБА_1 та ОСОБА_4 визнано право власності на земельну ділянку, кадастровий номер 72:488:025, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , за кожним по частини (а.с. 70-73, Т.1).
Зобов`язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видати державні акти та здійснити у встановленому порядку державну реєстрацію права власності ОСОБА_4 та ОСОБА_1 на земельну ділянку, кадастровий номер 72:488:025, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,1 га;
Визнано незаконним та скасовано пункти 301 та 302 додатка 2 до рішення Київської міської ради від 18.12.2008 № 922/922 «Про передачу громадянам земельних ділянок для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель та споруд та для ведення садівництва у мікрорайоні Жуляни у Солом`янському та Голосіївському районах м. Києва» щодо надання для ведення садівництва ОСОБА_5 земельної ділянки площею 0,1 га, кадастровий номер 8 000 000 000:72:488:0108 за адресою: АДРЕСА_1 та ОСОБА_6 земельної ділянки, площею 0,1 га, кадастровий номер земельної ділянки 8 000 000 000:72:488:0106 за адресою АДРЕСА_4 .
Визнано недійсним та скасовано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 906350 (кадастровий номер 8 000 000 000:72:488:0108 за адресою: АДРЕСА_1 ), виданий 04.02.2010 ОСОБА_5 .
Визнано недійсним та скасовано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 900213 (кадастровий номер земельної ділянки 8 000 000 000:72:488:0106 за адресою АДРЕСА_4 ), виданий 26.03.2010 ОСОБА_6 .
Зобов`язано Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) скасувати у встановленому порядку державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер 8000000000:72:488:0108 за адресою: АДРЕСА_1 та ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:72:488:0106 за адресою: АДРЕСА_4 .
21. Згідно з постановами слідчого відділу ГУ СБУ у м. Києві та Київській області від 20.07.2010 та 03.09.2010 про визнання земельних ділянок речовими доказами у кримінальній справі № 1601 та накладення арешту, а також слідчого відділу Управління СБУ у м. Києві від 15.11.2012 про визнання земельних ділянок речовими доказами у кримінальній справі № 1663 та накладення арешту, накладено арешт на земельні ділянки:
1) кадастровий номер 8 000 000 000:72:488:0108 по АДРЕСА_1 ;
2) кадастровий номер 8 000 000 000:72:488:0106 за адресою АДРЕСА_4 .
22. Постановами слідчого управління ГУ Національної поліції у м. Києві від 01.02.2019 та від 20.05.2019 скасовано арешт на майно та направлено такі постанови із супровідним листом на адреси ГУ Держгеокадастру у м. Києві та Департаменту земельних ресурсів (а.с.123, Т.1).
23. 10.05.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_4 звернулись до Київської обласної філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру» із заявою про розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), площею 0,1000 га, яка розташована у АДРЕСА_2 . На замовлення останніх було виготовлено відповідну технічну документацію із землеустрою (а.с. 36-76, Т.1).
24. 29.11.2019 ОСОБА_1 звернувся до державного реєстратора із заявою про реєстрацію права власності на земельну ділянку, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер зазначений у заяві 8000000000:72:488:0108.
25. Згідно з карткою прийому заяви № 190890973, до неї додані документи на підтвердження права власності на земельну ділянку, зокрема, рішення Київради №971/4409 від 27.05.2010, рішення Солом`янського районного суду міста Києва №2-1461/12 від 26.09.2012 та витяги з реєстру речових прав на нерухоме майно.
26. Державним реєстратором ОСОБА_3 прийнято рішення за № 50053396 від 05.12.2019 про відмову в державній реєстрації права власності на земельну ділянку позивача.
27. Підставою відмови в реєстрації земельної ділянки зазначено те, що з поданих документів неможливо встановити набуття права власності на заявлену земельну ділянку, оскільки кадастровий номер заявленої земельної ділянки є відмінним від зазначеного кадастрового номеру земельної ділянки, право власності якої визнається рішенням Солом`янського районного суду м. Києва від 26.09.2012.
Крім того, структурні елементи кадастрового номеру не відповідають вимогам, встановленим пунктом 30 порядку ведення Державного земельного кадастру.
Також, у рішенні зазначено, що поданим рішенням КМР від 27.05.2010 №971/4409 передана у власність заявникам земельна ділянка, яка за своїми показниками є відмінною від заявленої.
28. 11.12.2019 ОСОБА_1 звернувся до ГУ Держгеокадастру із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, площею 0,1 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 25-26, Т.1).
29. До заяви згідно з описом документів, подано до ЦНАП наступні документи:
- оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою;
- електронний документ;
- черговий кадастровий план оригінал;
- свідоцтво про право на спадщину за заповітом № 251 від 23.12.2008;
- витяг з ДЗК;
- лист № 0570202/1-20897 від 14.10.2019;
- лист № П-841/0-890/6 від 20.11.2019;
- рішення суду від 26.09.2012;
- копія постанови від 01.02.2019;
- витяг з ДРРП на НМ про РПВ № 121271903 від 19.04.2018;
- витяг з ДРРП на НМ про РПВ № 179690560 від 04.09.2019;
- копію рішення Київської міської ради № 971/4409 від 27.05.2010;
- витяг з ДРРП на НМ про РПВ № 121271038 від 19.04.2018;
- копію свідоцтва про право на спадщину за заповітом № 251 від 23.12.2008;
- копію довіреності № 545 від 14.03.2018.
30. Рішенням від 24.12.2019 № РВ-8000239982019 державним реєстратором ОСОБА_7 відмовлено у проведенні реєстрації земельної ділянки, з тих підстав, що є перетин ділянок з ділянкою 8 000 000000:72:488:0108; площа співпадає на 100% (повне співпадіння) (а.с. 27, Т.1).
31. 28.12.2019 позивач повторно звернувся до ГУ Держгеокадастру у місті Києві з заявою про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.
32. До позовної заяви додане рішення державного реєстратора Джурила О.І. від 14.01.2020 № РВ-8000242812020, прийняте за розглядом заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_4 від 02.01.2020 (реєстраційний номер ЗВ-8001218572020) про відмову у внесенні відомостей (змін до них) з підстав: «невідповідність поданих документів законодавству, а саме: документи подані відповідно до cт. 20 Земельного кодексу України - встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок» (а.с.30, Т.1).
33. Вважаючи рішення та дії відповідачів протиправними, позивач звернувся з позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
34. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
35. Отже, колегія суддів Верховного Суду надає оцінку спірним правовідносинам лише в частині задоволених позовних вимог, які оскаржуються Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
36. Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Земельним кодексом України (із змінами та доповненнями) від 25.10.2001 № 2768-III (далі ЗК України), Законом України «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI), Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (далі Закон № 1952-IV), Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок 1051), Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, яка набрала чинності з 01.01.2016. Усі вищезазначені нормативно-правові акти застосовуються в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
37. Спірні у справі, що розглядається, правовідносини врегульовані, зокрема, Законом України від 07.07.2011 №3613-VI «Про Державний земельний кадастр», згідно з нормами статті 1 якого державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
38. Частинами першою, другою статті 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Держателем Державного земельного кадастру є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
39. Частинами першою та четвертою статті 9 цього ж Закону визначено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
40. Статтею 16 вищевказаного Закону встановлено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.
41. Верховний Суд підкреслює, що за змістом частини першої, абзаців першого, другого частини другої, частин дев`ятої, десятої статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності.
Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до правових положень статті 120 Земельного кодексу України передбачено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
42. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
43. Відповідно до пункту 1 цього Положення Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
44. Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи (підпункт 31 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру).
45. Тож державна реєстрація земельної ділянки шляхом внесення до Державного земельного кадастру передбачених законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера є результатом реалізації органами Держгеокадастру належних їм контрольних функцій у сфері управлінської діяльності.
46. Зміст вищенаведених норм також засвідчує, що державна реєстрація земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не є тотожним поняттю «державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», вжитому у пункті 1 статті 1 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
47. Така правова позиція відображена у постанові Верховного Суду від 27.07.2022 у справі № 640/10412/21.
48. Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від №1051 від 17.10.2012 (далі - Порядок №1051).
49. Згідно з пунктом 107 Порядку № 1051 державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
50. Згідно з частинами першої-четвертої статті 24 Закону «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
51. Відповідно до частин п`ятої-шостої статті 24 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.
Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:
- розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;
- подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;
- невідповідність поданих документів вимогам законодавства;
- знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
52. Як зазначалося, рішенням державного реєстратора ОСОБА_7 від 24.12.2019 № РВ-8000239982019 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, з огляду на те, що реєстратором встановлено, що в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) знаходиться інша земельна ділянка, тобто межі земельної ділянки та її координати, що зображені на кадастровому плані та абрисі земельної ділянки, які є складовими частинами зазначеної технічної документації (стор. № 20, 22 та 29) і електронного документа перетинаються (співпадають) на 100% із земельною ділянкою 8000000000:72:488:0108, яка є сформованою (зареєстрованою) у Державному земельному кадастрі.
53. Станом на момент звернення із відповідною заявою позивача, скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 8 000 000000:72:488:0108 не відбулось, зазначені обставини стали підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки за ОСОБА_1 .
54. Частиною 10 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та пунктом 114 Порядку № 1051 встановлено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі:
1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;
2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
3) ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
55. Судами попередніх інстанцій зроблено висновок, що оскільки рішенням Солом`янського районного суду м. Києва від 26.09.2012 у справі № 2-1461/12, яке набрало законної сили, встановлено обставини неправомірного набуття права власності на земельні ділянки із кадастровими номерами 8 000 000 000:72:488:0108 та 8 000 000 000:72:488:0106 громадянами ОСОБА_5 та ОСОБА_6 та яким визнано недійсним та скасовано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 906350 на земельну ділянку із кадастровим номером 8 000 000 000:72:488:0108, зазначені обставини мають преюдиційний характер для суду при вирішенні даної справи.
56. Отже, суди вважали, що накладання меж земельної ділянки 72:488:025 із земельною ділянкою, яка міститься у Національній кадастровій системі та якій присвоєно кадастровий номер 8 000 000000:72:488:0108 свідчить про її незаконне формування з відкриттям поземельної книги. Вказана державна реєстрація земельної ділянки із кадастровим номером 8 000 000000:72:488:0108 порушує право позивача щодо володіння, користування та розпорядження земельною ділянкою по
АДРЕСА_5 . Разом з тим, колегія суддів вважає, що вказане не може однозначно вказувати на наявність підстав для задоволення позову (в частині задоволених вимог).
58. Так, відповідачі під час розгляду справи неодноразово наголошували, що відповідно до інформації, яка міститься у резолютивній частині рішення Солом`янського районного суду м. Києва від 26.09.2012 у справі № 2-1461/12, позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_4 задоволено, зокрема:
- визнано за ОСОБА_4 право власності на 1/2 частину земельної ділянки, кадастровий номер 72:488:025, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,1 га;
- визнано за ОСОБА_1 право власності на 1/2 частину земельної ділянки, кадастровий номер 72:488:025, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,1 га;
- визнано недійсним та скасовано державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 906350 (кадастровий номер земельної ділянки 8000000000:72:488:0108 за адресою АДРЕСА_1 виданий 04.02.2010 ОСОБА_5 , а також державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 900213 кадастровий номер земельної ділянки 8000000:72:488:0106 за адресою АДРЕСА_4 виданий 26.03.2010 ОСОБА_6 .
59. Тобто, відповідачі наголошували, що вказаним рішенням Солом`янського районного суду м. Києва було припинено право власності ОСОБА_5 на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108 (площа 0,1 га) та право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку з кадастровим номером 8000000000:72:488:0106 (площа 0,1 га) та визнано за позивачем та ОСОБА_4 право власності на земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 0,1 га (кадастровий номер 72:488:025), яка ніколи не була та не є зареєстрованою в Державному земельному кадастрі та на яку правовстановлюючі документи до 01.01.2013 не видавалися, а не на земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:72:488:0108 та 8000000000:72:488:0106, які на той час вже були зареєстровані у Державному земельному кадастрі як об`єкти цивільних прав (тобто їх площа, межі та інформація про них була внесена до Державного земельного кадастру).
60. Так, скаржник вказував, що пунктом 24 Порядку №1051 встановлено, що до Державного земельного кадастру вносяться такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер згідно з пунктом 30 цього Порядку; місцезнаходження (адреса); опис меж із зазначенням суміжних земельних ділянок, їх власників, користувачів суміжних земельних ділянок державної чи комунальної власності; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі із зазначенням пунктів прив`язки.
61. В пункті 30 Порядку №1051 визначено, що кадастровий номер земельної ділянки складається зі структурних елементів, які визначаються на підставі індексної кадастрової карти (плану); даних, що містяться у Державному земельному кадастрі; відомостей про координати поворотних точок меж земельної ділянки, зазначених у документації із землеустрою та відповідному електронному документі.
62. Крім того, кадастровий номер земельної ділянки складається з таких структурних елементів: КОАТУУ: НКЗ: НКК: НЗД, де КОАТУУ - десятизначний код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України ДК 014-96, останніми двома цифрами якого є нулі; НКЗ - двозначний номер кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових зон у межах одного об`єкта адміністративно-територіального устрою становить 99); НКК - тризначний номер кадастрового кварталу в межах кадастрової зони (максимальна кількість кадастрових кварталів у межах кадастрової зони становить 999); НЗД - чотиризначний номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (максимальна кількість земельних ділянок у межах кадастрового кварталу становить 9999).
63. Також, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наголошував на вимогах статті 79 - 1 ЗК України, відповідно до яких формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер (стаття 16 6 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
64. Крім того, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вказував на те, що відповідно до переліку земельних ділянок, які передаються громадянам у приватну власність, який є додатком до рішення Київської міської ради від 27.05.2010 № 971/4409, позивачу передано саме земельну ділянку за обліковим кодом 72:488:025, що підтверджується матеріалами справи.
65. Отже, Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наполягав на тому, що Солом`янським районним судом м. Києва під час ухвалення вказаного вище рішення була встановлена відмінність площі, меж та конфігурації уже зареєстрованих в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з кадастровими номерами 8000000000:72:488:0108, 8000000000:72:488:0106 та земельної ділянки з обліковим кодом 72:488:025, яка була передана рішенням Київської міської ради від 27.05.2010 № 971/4409 у приватну власність позивачу та іншій особі та на яку як свідчать факти встановлені рішенням Солом`янського районного суду м. Києва від 26.09.2012 по справі № 2-1461/12 правовстановлюючі документи не видавались.
66. Однак вказаним вище доводам щодо того, що площа та межі (конфігурації) уже сформованої (зареєстрованої в Державному земельному кадастрі) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108 та земельної ділянки з обліковим кодом 72:488:025, право власності на яку набув позивач є різними, суди попередніх інстанцій не надали жодної оцінки, не перевірили вищезазначені обставини доказами та не вказали в рішеннях причини неприйняття до уваги вказаних доводів учасників справи.
67. Також суди попередніх інстанцій під час винесення оскаржуваних рішень залишили поза увагою доводи відповідачів щодо неможливості привести земельну документацію у відповідність з рішенням Солом`янського районного суду від 26.09.2012 № 2-1461/12 у зв`язку із наявністю арешту на земельні ділянки, який і зумовив таке невиконання.
68. Щодо вимоги позивача зобов`язати зареєструвати в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_2 відповідачі вказували на те, що разом із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки позивачем була подана технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі, розробленої у 2019 році із вшитим рішенням Солом`янського районного суду м. Києва (є в матеріалах справи), у якій безпідставно було використано конфігурацію (межі та площу) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108. Відповідачі вважають, що розробник - ДП «Центр Державного земельного кадастру» на замовлення позивача виготовив Технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) із використанням конфігурації (меж та площі) земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108 (яка вже зареєстрована у Державному земельному кадастрі), а не конфігурацію (межі та площу) земельної ділянки з обліковим кодом 72:488:025, яка була передана у власність позивачу на підставі рішення Київської міської ради від 27.05.2010 №971/4409 та право власності на яку визнано рішенням Солом`янського районного суду м. Києва від 26.09.2012 у справі № 2-1461/12, межі та площа якої є відмінними від меж та площі земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:72:488:0108.
69. Разом з тим, суди не перевіряли Технічну документацію із землеустрою в рамках вказаних доводів відповідача.
70. Щодо вимоги позивача про зобов`язання Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надання в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформацію про земельну ділянку, Департамент наголошував, що з набранням чинності Закону України «Про державний земельний кадастр» та відповідно до рішення Київської міської ради від 25.12.2012 № 715/8999 «Про передачу інформації про земельні ділянки в межах міста Києва», Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Департамент з 01.01.2013 не наділений повноваженнями щодо ведення Державного земельного кадастру та щодо державної реєстрації прав власності, користування земельною ділянкою.
71. На виконання вищезазначеного рішення Київської міської ради від 25.12.2012 № 715/8999 Департамент листом від 29.12.2012 № 07-387/40282 за актом приймання-передачі передав Державному агентству земельних ресурсів України в електронному вигляді у форматі обмінних файлів інформацію про земельні ділянки в межах міста Києва, зареєстрованих до 01.01.2013 в книгах записів реєстрації державних актів на право власності на землю, на право постійного користування землею та договорів оренди землі, а також інформацію про рішення Київської міської ради, які стали підставою для набуття юридичними і фізичними особами прав на земельні ділянки, та про документи, що посвідчують право власності чи користування земельними ділянками.
72. При цьому, Департамент наголошував, що рішення Київської міської ради від 25.12.2012 № 715/8999 є актом одноразового застосування, яке вичерпало свою дію шляхом його виконання, а тому у Департаменту відсутні правові підстави для здійснення надання в порядку інформаційного обміну до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві інформації про земельну ділянку.
73. Вказаним доводам відповідача також не було надано оцінки судами першої та апеляційної інстанцій, а також не обґрунтовано з посиланням на конкретні норми права можливість та обов`язок відповідача здійснити надання такої інформації.
74. Колегія суддів Верховного Суду вважає, що без дослідження вказаних вище обставин та без перевірки доводів відповідача та надання таким відповідної оцінки, неможливо беззаперечно стверджувати про обґрунтованість позовних вимог в задоволеній частині.
75. Своєю чергою, враховуючи положення статті 341 КАС України, зазначені недоліки не можуть бути усунені в межах касаційного провадження.
76. Верховний Суд наголошує, що принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі полягає насамперед в активній ролі суду при розгляді справи. В адміністративному процесі, на відміну від суто змагального процесу, де суд оперує виключно тим, на що посилаються сторони, мають бути повністю встановлені обставин справи з метою ухвалення справедливого та об`єктивного рішення. Принцип офіційності, зокрема, виявляється у тому, що суд визначає обставини, які необхідно встановити для вирішення спору; з`ясовує якими доказами сторони можуть обґрунтовувати свої доводи чи заперечення щодо цих обставин; а в разі необхідності суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, доповнити чи пояснити певні обставини, а також надати суду додаткові докази.
77. Відповідно до положень пункту 25 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Проніна проти України» (№ 63566/00) та пункту 13 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Петриченко проти України» (№2586/07), суд зобов`язаний оцінити кожен специфічний, доречний та важливий аргумент, а інакше він не виконує свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції.
78. Для повного, об`єктивного та всебічного з`ясування обставин справи суду необхідно надати належну правову оцінку кожному окремому доказу в їх сукупності, які містяться в матеріалах справи або витребовуються, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, з посиланням на це в мотивувальній частині свого рішення, враховуючи при цьому відповідні норми матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
79. За приписами статті 353 КАС України, підставою для скасування судових рішень судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи на новий судовий розгляд є порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи.
80. З огляду на викладене, Верховний Суд доходить висновку, що оскаржувані рішення судів попередніх інстанцій не можуть вважатися обґрунтованими та законними, а тому підлягають скасуванню з направленням справи на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
81. Під час нового розгляду справи суду слід взяти до уваги викладене в цій постанові та ухвалити рішення відповідно до вимог статті 242 КАС України.
82. Водночас, колегія суддів зауважує, що згідно статей 1-2 Закону України "Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду" від 13.12.2022 №2825-IX (далі - Закон №2825-IX), ліквідовано Окружний адміністративний суд міста Києва та утворено Київський міський окружний адміністративний суд із місцезнаходженням у місті Києві.
83. Згідно абзацу 3 пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №2825-IX до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом.
84. Відтак, враховуючи приписи Закону №2825-IX, справа № 640/9771/20 підлягає направленню на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.
85. Оскільки справа направляється на новий розгляд, розподіл судових витрат відповідно до частини шостої статті 139 КАС України не здійснюється.
86. Враховуючи повноваження суду касаційної інстанцій, а також результати розгляду справи в суді касаційної інстанції, вимоги позивача, заявлені у відзиві на касаційну скаргу, щодо притягнення посадових осіб до кримінальної відповідальності та встановлення судового контролю за виконанням рішення суду, задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 353, 355, 356, 359 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задовольнити частково.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.02.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2023 скасувати, а справу направити на новий розгляд до Київського окружного адміністративного суду.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
СуддіС.Г. Стеценко Т.Г. Стрелець Л.В. Тацій
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 21.11.2024 |
Номер документу | 123151794 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стеценко С.Г.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кобаль Михайло Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні