ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м. Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 334-68-95, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
ПРО ВІДСТРОЧЕННЯ ВИКОНАННЯ СУДОВОГО РІШЕННЯ
м. Київ
20.11.2024Справа № 910/18507/23
Господарський суд міста Києва у складі судді ДЖАРТИ В. В., за участю секретаря судового засідання Рєпкіної Ю. Є., розглянувши у відкритому судовому засіданні
заяву Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державного госпрозрахункового зовнішньоторгівельного підприємства "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ"
про відстрочення виконання рішення
у справі № 910/18507/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСПЕЦСИСТЕМС"
до Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ"
про стягнення 340 483,44 доларів США,
Представники учасників процесу згідно протоколу від 20.11.2024,
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРСПЕЦСИСТЕМС" (далі - позивач, Товариство) звернулось до Господарського суду міста Києва із позовом до Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" (далі - відповідач, Підприємство) про стягнення 340 483,44 доларів США.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням умов договору комісії № STE-4-210-Д/К-19 від 30.08.2019.
Ухвалою суду від 04.12.2023 відкрито провадження за вищезазначеною позовною заявою, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання було призначене на 15.01.2024.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.03.2024, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 29.08.2024, позов Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСПЕЦСИСТЕМС" про стягнення 340 483,44 доларів США задоволено повністю: присуджено до стягнення з Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСПЕЦСИСТЕМС" 340 483,44 доларів США боргу та 185 722,14 грн судового збору.
25.09.2024 через систему "Електронний суд" від Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державного госпрозрахункового зовнішньоторгівельного підприємства "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" надійшла заява про відстрочення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.03.2024 у справі № 910/18507/23.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 25.09.2024 вказано заяву передано для розгляду судді Джарти В. В.
26.09.2024 до суду від Товариства надійшли заперечення проти поданої заяви про відстрочення виконання рішення.
Ухвалою суду від 17.10.2024 розгляд заяви Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" про відстрочення виконання рішення був призначений на 20.11.2024.
20.11.2024 через систему "Електронний суд" позивачем до початку судового засідання подані заперечення на заяву про відстрочення виконання рішення. Товариство зауважило, що з фінансової звітності відповідача за третій квартал 2024 року вбачається наявність прибутку у розмірі 38 089 000.00 грн, а тому твердження відповідача про відсутність грошових коштів на виконання рішення суду на думку Товариства є помилковими.
У судовому засіданні 20.11.2024 представник заявника просив задовольнити подану заяву.
Представник позивача проти відстрочення виконання рішення заперечував, надавши пояснення, аналогічні тим, що викладені в письмовій формі та долучені до матеріалів справи.
Розглянувши подану заяву Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державного госпрозрахункового зовнішньоторгівельного підприємства "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" про відстрочення виконання рішення, повно та всебічно дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1291 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.
Статтею 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Обов`язковість урахування (преюдиційність) судових рішень для інших судів визначається законом.
Статтею 326 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (частина 1 статті 237 Господарського кодексу України).
Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (пункт 2 мотивувальної частини Рішення від 13.12.2012 №18-рп/2012); невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (пункт 3 мотивувальної частини Рішення від 25.04.2012 №11-рп/2012).
Згідно з мотивувальною частиною рішення №16-рп/2009 від 30.06.2009 Конституційного Суду України виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової держави.
Виходячи з того, що згідно зі статті 1 Конституції України Україна є правовою державою, обов`язковість виконання судових рішень є обов`язковою гарантією, дотримання якої є визначальним для утвердження авторитету України.
За приписами статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і неупередженим судом. У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.07.2004 по справі "Шмалько проти України" (заява №60750/00) зазначено, що для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як невід`ємна частина "судового розгляду". У рішенні від 17.05.2005 у справі "Чіжов проти України" (заява № 6962/02) Європейський суд з прав людини зазначив, що позитивним обов`язком держави є організація системи виконання рішень таким чином, щоб переконатися, що неналежне зволікання відсутнє та що система ефективна і законодавчо, і практично, а нездатність державних органів ужити необхідних заходів для виконання рішення позбавляє гарантії, передбаченої параграфом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Відповідно до змісту рішення від 20.07.2004 Європейського суду з прав людини "Шмалько проти України" право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (пункт 43).
Таким чином, право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.
З урахуванням викладеного, відповідно до вимог Конституції України рішення Господарського суду міста Києва від 07.03.2024 у справі № 910/18507/23, яке набрало законної сили 29.08.2024, є обов`язковим до виконання та має бути виконане.
Заявник у своїй заяві вказує на те, що Дочірнє підприємство Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" є державним підприємством, заснованим на державній власності, на підставі спільного наказу Міністерства України у справах науки і технологій та державної компанії "Укрспецекспорт" від 25.06.1998 та є невід`ємною складовою частиною оборонно-промислового комплексу України та спеціальним суб`єктом господарювання у здійсненні зовнішньоекономічної діяльності у сфері експорту та імпорту продукції і послуг військового призначення та подвійного використання.
В умовах сьогоднішньої повномасштабної військової агресії РФ проти України та введеного в Україні воєнного стану Урядом на Підприємство було покладено виконання критично важливих завдань для забезпечення національної безпеки і оборони держави щодо забезпечення закупівель для Збройних Сил України та інших військових формувань сучасного озброєння та військової техніки, які знаходяться на озброєнні, а також тих зразків озброєння та військової техніки, які в подальшому можуть бути прийняті на озброєння.
Для безперебійного забезпечення потреб військових формувань Сил Оборони України військовою продукцією, необхідною для відсічі збройної агресії РФ, постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2022 №237 "Деякі питання діяльності державного концерну "Укроборонпром" ДП ДГЗП "Спецтехноекспорт" передано до сфери управління Міністерства оборони України.
Підприємство здійснює стратегічно важливу для України діяльність у сфері імпорту озброєння - бере участь у виконанні державного оборонного замовлення з імпорту озброєння, військової і спеціальної техніки, іншої продукції і послуг військового призначення та подвійного використання.
Крім того, ДП ДГЗП "Спецтехноекспорт" відповідно до наказу Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України від 23.05.2024 № 233-КВ визнано таким, що має важливе значення для національної економіки у сфері оборонно-промислового комплексу та критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу.
Відповідно до фінансової звітності Підприємство за І півріччя 2024 року після відрахування обов`язкових платежів на користь держави, зокрема, сплати податку на прибуток у розмірі 232788 тис. грн (код рядка 2300), збиток ДП ДГЗП «Спецтехноекспорт» склав 576 971 тис. грн.
Згідно з твердженнями заявника зазначений збиток у розмірі 576 971 тис. грн не надає можливості Підприємству виконати рішення Господарського суду міста Києва від 07.03.2024 у справі № 910/18507/23.
Також заявник зазначив, що у разі примусового виконання рішення з застосуванням заходів примусового виконання, визначених Законом України "Про виконавче провадження", у тому числі у вигляді арештів коштів та майна Підприємства, призведе до неможливості запланованої оплати товарів за іншими державними контрактами та їх виконання в рамках державного оборонного замовлення, що негативним чином вплине на обороноздатності України в умовах воєнного стану. Незастосування механізму відстрочення виконання судового рішення, з огляду на диспропорційність суми боргу із фінансовим станом Підприємства може фактично призвести до його банкрутства, що є неприпустимим.
Позивач заперечував проти відстрочення виконання рішення та зауважував, що Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСПЕЦСИСТЕМС» є національним виробником безпілотних літальних апаратів і виконавцем державних контрактів з поставки товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що є предметом його виробничої діяльності, згідно наказу Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України № 68-ДР від 05.06.2023.
У поточний період Позивач є виконавцем 25 державних контрактів з поставки товарів оборонного призначення, за якими здійснюється поставка дефіцитних товарів - безпілотних літальних апаратів на користь Міністерства оборони та інших військових формувань, відповідно до їх потреби.
Також, згідно Наказу Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України № 313-КВ від 17.06.2024 ТОВ «УКРСПЕЦСИСТЕМС» визнано таким, що має важливе значення для національної економіки у сфері оборонно-промислового комплексу, та критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період у сфері оборонно-промислового комплексу.
Позивач наголошував, що ТОВ «УКРСПЕЦСИСТЕМС» виконує важливу функцію з виробництва і постачання на користь Збройних Сил України дефіцитних товарів - безпілотних літальних апаратів і недоотримання грошових коштів, які є предметом спору спричинить негативні наслідки з погіршення фінансового стану і, як наслідок, переривання ланцюгів постачання необхідних комплектуючих до безпілотних літальних апаратів.
Частиною 1 статті 331 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Відповідно до частин 3 та 4 статті 331 Господарського процесуального кодексу України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
При цьому, за змістом наведеної норми, відстрочення та розстрочення є правом, а не обов`язком суду, яке реалізується у будь-який час від набрання рішенням законної сили та до його фактичного повного виконання, але виключно у виняткових випадках та за наявністю підстав, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Відстрочка - це відкладення чи перенесення виконання рішення на новий строк, який визначається господарським судом. Підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. Аналогічна правова позиція викладена в пункті 7.1.1, 7.2 постанови № 9 від 17.10.2012 Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України".
При цьому, вирішуючи питання про відстрочку виконання рішення господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, скрутний матеріальний стан, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначає, що межі виправданої затримки виконання рішення суду залежать, зокрема, від складності виконавчого провадження, суми та характеру, що визначено судом. Стосовно системності виконання Європейський суд підкреслює, що присудження грошових коштів не надає пом`якшення у виконавчому провадженні, а отже сама можливість надання відстрочки виконання судового акту повинна носити виключний характер. Обставини, які зумовлюють надання розстрочки виконання рішення суду повинні бути об`єктивними, непереборними, іншими словами - виключними обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення. Безпідставне надання відстрочки без обґрунтованих на те мотивів, надане на тривалий період без дотримання балансу інтересів стягувача та боржника порушує основи судового рішення, яке ухвалене іменем України, позбавляє кредитора можливості захистити свої права, знижує авторитет судового рішення, а тому таке рішення не може вважатися законним та справедливим.
Судом враховано, що спірні правовідносини виникли з договору комісії № SТЕ-4-210-Д/К-19 від 30.08.2019, за яким Товариство з обмеженою відповідальністю "УКРСПЕЦСИСТЕМС" - Комітент, а Дочірнє підприємство державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державним госпрозрахунковим зовнішньоторгівельним підприємством "Спецтехноекспорт" - Комісіонер.
Договір комісії належить до договорів з надання посередницьких послуг, головним чином при здійсненні торговельних операцій.
У рішенні від 07.03.2024 суд вказував, що згідно зі статтею 1018 ЦК України майно, придбане комісіонером за рахунок комітента, є власністю комітента. Цей імперативний припис закону стосується і сум, отриманих від продажу товару, що належить комітенту і останній набуває право власності ще до фактичного отримання від комісіонера. Аналогічний правовий висновок міститься у Верховного Суду від 25.04.2023 у справі № 910/6474/20.
Дослідивши представлені суду документи, зокрема, Звіт про фінансовий результат за І півріччя 2024 року, судом встановлено, що згідно Руху коштів у результаті фінансової діяльності Підприємства за результатами І півріччя 2024 року обліковуються грошові кошти (рядок 3415) у розмірі 2 808 499 тис грн.
Крім того, у ІІІ кварталі 2024 року згідно з фінансовою звітністю Підприємства, збиток у відповідача не обліковується, наявний прибуток у розмірі 38 089 000,00 грн, сукупний дохід складає 91 307 000,00 грн, залишок коштів на кінець звітного періоду становить 2 276 892 000,00 грн.
Наведені обставини ставлять під сумнів доводи відповідача про збитковість діяльності, що унеможливлює виконання рішення.
Беручи до уваги встановлені судом обставини при ухваленні рішення в цій справі, суд критично оцінює доводи відповідача щодо неможливості виконання рішення суду на даний час за рахунок власних коштів Підприємства. Такий висновок суду ґрунтується на тому, що всі заперечення проти позову зводились до правомірного «резервування» грошових коштів, які належать позивачу та підлягали перерахуванню на його користь, як Комітента.
Враховуючи вищевикладене, беручи до уваги той факт, що і позивач, і відповідач визнані такими, що мають важливе значення для національної економіки у сфері оборонно-промислового комплексу, суд дійшов висновку про відсутність підстав відстрочення виконання рішення Господарського суду міста Києва від 07.03.2024 у справі № 910/18507/23.
На підставі наведеного, керуючись статтями 232-235, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд,-
УХВАЛИВ:
1. У задоволенні заяви Дочірнього підприємства Державної компанії "УКРСПЕЦЕКСПОРТ" - Державне госпрозрахункове зовнішньоторгівельне підприємство "СПЕЦТЕХНОЕКСПОРТ" про відстрочення виконання рішення призначити відмовити.
2. Ухвала набирає законної сили 20.11.2024 та може бути оскаржена в порядку, передбаченому статтями 253-259 Господарського процесуального кодексу України.
Повна ухвала складена 20.11.2024.
СУДДЯ ВІКТОРІЯ ДЖАРТИ
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123155384 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань доручення, комісії, управління майном |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Джарти В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні