ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 року ЛуцькСправа № 140/9661/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС), Територіального сервісного центру МВС №0741 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) (далі РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області, відповідач-1), Територіального сервісного центру МВС №0741 (далі ТСЦ МВС №0741) про визнання протиправними дій відповідачів щодо анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024; зобов`язання відповідачів вчинити дії щодо виключення з Єдиного державного реєстру МВС (далі - ЄДР МВС) запису про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 03.02.2024 позивач, склавши теоретичний та практичний іспит для отримання права керування транспортними засобами, отримав посвідчення водія серія НОМЕР_1 (далі посвідчення водія) в ТСЦ НОМЕР_2 . Проте, через деякий час інформація про посвідчення перестала відображатися у порталі «Дія» і для з`ясування підстав зникнення цієї інформації позивач звернувся з заявою від 17.05.2023 до ТСЦ МВС №0741. Листом від 04.06.2024 відповідач-2 повідомив, що в ЄДР МВС станом на 01.06.2024 містяться відомості про видачу 03.02.2024 позивачу посвідчення водія, однак вказане посвідчення висновком РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області було анульоване у зв`язку із виявленими порушеннями під час складання іспитів у ТСЦ. В подальшому, листом від 11.07.2024 ТСЦ МВС №0741 повідомив про те, що в ЄДР МВС станом на 06.07.2024 містяться відомості про анулювання 07.03.2024 посвідчення водія на ім`я позивача та надав копію висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія від 05.03.2024, затвердженого начальником РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області.
Позивач не погоджується з такими діями відповідачів та зазначає, що відображена у висновку за результатами службового розслідування інформація не відповідає дійсності, оскільки позивач 03.02.2024 особисто перебував в ТСЦ МВС №0741, де склав теоретичний та практичний іспит для отримання права керування транспортними засобами та отримав посвідчення водія, при цьому, під час складання ним теоретичного іспиту ніхто з сторонніх осіб у екзаменаційному класі не перебував, проте обставини перебування там будь-яких сторонніх осіб після того, як він склав іспит, йому не відомі. Також зазначає, що підставою для проведення службового розслідування став лист ГСЦ МВС від 12.02.2024, до якого було додано копію подання Київського міського управління Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України (далі Київське міське управління ДВБ НП України) від 08.02.2024 № 179/42-10/01-2024 про виявлені недоліки та вжиття заходів реагування, а також лист ГСЦ МВС від 28.02.2024, до якого було додано копію доповідної записки керівника робочої групи ГСЦ МВС. Однак, вказані вище листи можуть лише слугувати підставою для перевірки відомостей, що зазначені в них, проте не можуть бути підставою службового розслідування. Крім того, адміністратори територіального сервісного центру № 0741 ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які безпосередньо приймали іспит у позивача не були опитані при проведенні службового розслідування та їх думка не врахована при складанні висновку. Також члени комісії не забезпечили повне, всебічне та об`єктивне дослідження обставин, що стали підставою для призначення службового розслідування (як от підготовка відповідних запитів, користування в установленому порядку базами даних, тощо), а лише відобразили у тексті висновку обставини, що нібито були встановлені посадовими особами ГСЦ МВС. Крім того, оскільки ГСЦ МВС та його структурні підрозділи не належать до сфери управління Національної поліції України, то проведення службового розслідування на підставі подання Київського міського управління ДВБ НП України не ґрунтується на вимогах закону. Також вказав на те, що він не був повідомлений відповідачами про анулювання посвідчення водія, та дізнався про це випадково.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 18.09.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
У відзиві на позовну заяву відповідач РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області позовних вимог не визнав та просив у їх задоволенні відмовити повністю. В обґрунтування такої позиції зазначив, що 12.02.2024 за вх. № 1131 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 12.02.2024 №4175-2024-/1-20814, до якого додано копію подання Київського міського управління ДВБ НП України від 08.02.2024 №179/42-10/01-2024 про виявлені недоліки та вжиття заходів реагування. У зв`язку з чим видано наказ РСЦ ГСЦ МВС «Про проведення перевірки» від 14.02.2024 № 35од про необхідність перевірки зазначеної інформації та наявності підстав для анулювання посвідчення водія.
16.02.2024 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшли копії відеозаписів з ТСЦ 0741 щодо здачі практичного та теоретичного іспитів для отримання права керування транспортними засобами гр. ОСОБА_4 . Окрім цього за вх. № 1679 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 28.02.2024 №1543/12/1-2024-/1-30102, до якого додано копію доповідної записки керівника робочої групи - заступника начальника управління - начальника відділу організації роботи територіальних сервісних центрів МВС, контролю за їх діяльністю та взаємодії із суб`єктами господарювання управління організації реєстраційної діяльності та допуску водіїв до керування транспортними засобами ГСЦ МВС ОСОБА_5 від 28.02.2024 №1543/12/1-2024.
Також відповідно до доручення ГСЦ МВС від 16.02.2024 №31/84 «Про проведення безвиїзної перевірки» в ГСЦ МВС було створено робочу групу з числа працівників ГСЦ МВС, якою в період з 19 по 23.02.2024 проведено позапланову безвиїзну перевірку ТСЦ № 0741 на предмет дотримання посадовими особами вимог нормативно-правових актів під час прийняття теоретичного та практичного іспитів у громадянина ОСОБА_1 , видачі посвідчення водія.
Враховуючи наведене Комісією РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (згідно наказу РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 14.02.2024 № 35од) з урахуванням усіх обставин що зазначені вище, дослідження відеоматеріалів, інформації наявної в ЄДР МВС сформовано висновок РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_3 від 03.02.2024 (№ 31/3/1105-08-2024 від 05.03.2024), де прийнято рішення про анулювання посвідчення з огляду на таке.
Під час перевірки відеофайлів теоретичного іспиту встановлено, що о 12:27 год. ОСОБА_1 перебуває в екзаменаційному класі ТСЦ № 0741. Адміністратором ТСЦ № 0741 ОСОБА_6 надається послуга (технологічна операція «Після навчання (вперше) (ПДР, ТВ)»).Відповідно до інформації з ЄДР МВС теоретичний іспит у Голізаде Амінтахер тривав 10 хвилин. О 12:38 год. адміністратор ТСЦ № 0741 ОСОБА_7 супроводжує ОСОБА_1 до робочого місця № 2, де він перебуває до 12:44 год. Після того, як зазначений громадянин залишив робоче місце, на екрані монітора так і залишилось перше запитання «Хто може вимагати у водія . . . ». Таким чином, ОСОБА_1 перебував за робочим місцем 6 (шість) хвилин. О 12:46 год. за робоче місце № 2 сідає невстановлена особа та починає відповідати на питання теоретичного іспиту, який складав ОСОБА_1 . Час закінчення о 12:48 год. Таким чином, за робочим місцем № 2 невстановлена особа перебувала 2 (дві) хвилини. Відповідно до інформації з ЄДР МВС фіксація результату відповіді на перше питання розпочалася через 8 хвилин після початку іспиту, а на останнє закінчилась через 2 (дві) хвилини після відповіді на перше запитання. Тривалість складання теоретичного іспиту - 10 (десять) хвилин, як і тривалість перебування громадянина ОСОБА_1 та невстановленої особи за вказаним робочим місцем.
За таких обставин, адміністратором ТСЦ № 0741 порушено вимогу пункту 4 розділу II Інструкції про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія, затвердженої наказом МВС від 07.12.2009 № 515 (у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 22.05.2020№408), яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 22.01.2010 за № 74/17369 (далі -Інструкція № 515), в частині допущення сторонніх осіб у приміщенні для тестування під час проведення теоретичного іспиту, а також пункту 11 розділу II Інструкції №515, а саме результат нібито складеного теоретичного іспиту зафіксовано в екзаменаційному листі, підписано екзаменатором та внесено до ЄДР МВС особі (Голізаде Амінтахер), яка фактичної не складала теоретичний іспит.
Також під час перевірки відео файлів складання практичного іспиту громадянином ОСОБА_1 встановлено, що іспит приймається адміністратором ТСЦ № 0741 Іриною Сидорук на автомобілі марки SKODA FABIA номерний знак НОМЕР_4 . В наданих файлах відсутній відеозапис дорожньої обстановки попереду транспортного засобу, на якому складається практичний іспит.
За результатами складеного висновку РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_3 від 03.02.2024 (№ 31/3/1105-08-2024 від 05.03.2024) прийнято рішення про анулювання посвідчення та повідомлення гр. ОСОБА_8 про прийняте рішення та необхідність здачі посвідчення водія серії НОМЕР_3 від 03.02.2024.
При цьому зауважує, що на підставі перегляду відеозаписів складання теоретичного та практичного іспитів гр. Голізаде Амінтахер в ТСЦ МВС № 0741 встановлено, що гр. ОСОБА_1 під час складання зазначених іспитів 03.02.2024 фактично був присутнім в ТСЦ МВС № 0741, однак проходив процедуру з порушеннями (фактично не складав теоретичний іспит), що стало підставою для анулювання посвідчення водія (а.с. 34-39).
У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що висновки, зазначені у Доповідній записці від 28.02.2024, ґрунтуються на відеозаписах нібито процесу складання 03.02.2024 в ТСЦ теоретичних та практичних іспитів позивачем. Проте, жодного належного та допустимого підтвердження того, що на фото № 1, 2, 3, які містяться у Доповідній записці від 28.02.2024, зображений саме позивач надано не було. На вказаних вище фото зображена неідентифікована та невстановлена особа в півоберту та зі спини, а на фото № 4, 5 також зображена неідентифікована та невстановлена особа у верхньому одязі та головному уборі, що не дає жодної можливості ідентифікувати та встановити особу або осіб присутніх на цих фото, тому залишається невідомим яким чином відповідач, не маючи спеціальних знань, взагалі прийшов до висновку про те, що зображені на фото особи є різними. Відповідач-1 навіть не намагався ідентифікувати та встановити зображену на відео особу або осіб, оскільки фактично не проводив службового розслідування та замість його проведення переніс зміст Доповідної записки від 28.02.2024 до тексту висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення від 05.03.2024. Також вважає, що наказ начальника ГСЦ МВС у Волинській області від 14.02.2024 № 35од «Про проведення перевірки» не є підставою для проведення службового розслідування, адже він стосується перевірки, а не службового розслідування. За наслідками проведеної перевірки могло бути вирішено питання про необхідність проведення службового розслідування. Крім того, жоден член створеної комісії не був ознайомлений зі змістом цього наказу, а також не був призначений голова (керівник) створеної комісії. У свою чергу, замість проведення службового розслідування відповідач-1 просто продублював необґрунтовані та непідтверджені висновки, що містяться у Доповідній записці ГСЦ МВС від 28.02.2024 (а.с. 98-101).
Відповідач-1 подав заперечення на відповідь на відзив (а.с. 107-109).
Відповідач-2 відзив на позовну заяву не подав, однак від нього надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких останній просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з тих же підстав, що і відповідач-1 у відзиві на позовну заяву (а.с. 131-134).
Також на адресу суду надійшли додаткові пояснення представника позивача (а.с. 144-146).
Дослідивши письмові докази, перевіривши доводи позову, суд встановив такі обставини.
03.02.2024 позивач ОСОБА_1 отримав посвідчення водія серії НОМЕР_1 в ТСЦ НОМЕР_2 (а.с. 8).
Листом від 04.06.2024 №31/3/1-2454-17-24 ТСЦ НОМЕР_2 , у відповідь на запит позивача, повідомив, що в ЄДР МВС станом на 01.06.2024 містяться відомості про видачу 03.02.2024 позивачу посвідчення водія серії НОМЕР_1 , однак вказане посвідчення висновком РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області було анульоване у зв`язку із виявленими порушеннями під час складання іспитів у ТСЦ (а.с. 9).
Також відповідач-2 листом від 11.07.2024 №31/3/1-5243-2876-17-24, у відповідь на адвокатський запит від 05.07.2024, повідомив про те, що в ЄДР МВС станом на 06.07.2024 містяться відомості про анулювання 07.03.2024 посвідчення водія серії НОМЕР_1 на ім`я гр. ОСОБА_4 . Вказане посвідчення висновком РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області було анульоване у зв`язку із виявленими порушеннями під час складання іспитів у ТСЦ (а.с. 10). Одночасно було надіслано копію висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 , затвердженого 05.03.2024 начальником РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (а.с. 10 зворот-14).
Не погоджуючись з такими діями відповідачів щодо анулювання посвідчення водія, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 розділу І Положення про Головний сервісний центр МВС, затвердженого наказом МВС України від 07.11.2015 № 1393 (у редакції наказу МВС України від 24.04.2020 № 354; далі Положення № 1393), Головний сервісний центр МВС (далі - ГСЦ МВС) утворений як юридична особа публічного права та є міжрегіональним територіальним органом з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ.
Згідно з пунктом 4 розділу І Положення № 1393 ГСЦ МВС складається зі структурних підрозділів та відокремлених структурних підрозділів - регіональних сервісних центрів (далі - РСЦ).
РСЦ складається зі структурних підрозділів, до яких, у тому числі, входять територіальні підрозділи - територіальні сервісні центри МВС (далі - ТСЦ МВС).
РСЦ підзвітні та підконтрольні керівництву ГСЦ МВС.
ГСЦ МВС, РСЦ і ТСЦ МВС разом становлять систему сервісних центрів МВС.
Пунктом 1 розділу І Положення про регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС), затвердженого наказом ГСЦ МВС від 27.04.2020 №6 (далі Положення №6), РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) є відокремленим підрозділом ГСЦ МВС, утвореним на правах філії без статусу юридичної особи.
Відповідно до пункту 5 розділу І Положення №6 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області безпосередньо підпорядковується ГСЦ МВС.
РСЦ ГСЦ МВС складається із структурних підрозділів, у тому числі територіальних сервісних центрів МВС.
Відповідно до підпунктів 2, 15 пункту 1 розділу III Положення №6 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області відповідно до покладених на нього завдань: організовує, координує, спрямовує, та контролює діяльність ТСЦ МВС, здійснює постійний моніторинг їхньої діяльності; здійснює організаційне забезпечення та контроль процесу реєстрації (перереєстрації , зняття з обліку) транспортних засобів, обміну та видачі посвідчень водія, обліку та зберігання документів, що є підставою для їх видачі.
Відповідно до пункту 1 розділу І Положення про Територіальний сервісний центр МВС №0741 (на правах відділу, с. Струмівка) регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС), затвердженого наказом РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області від 11.06.2020 №5 (далі - Положення №5), ТСЦ №0741 (на правах відділу, с. Струмівка) РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) є структурним підрозділом РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області.
Розділом ІІ Положення №5 визначено основні функції ТСЦ №0741, до яких належить, зокрема, приймає іспити на право керування транспортними засобами всіх категорій, здійснює видачу та обмін національного й міжнародного посвідчень водія на право керування транспортними засобами відповідної категорії та вносить відповідну інформацію до Єдиного державного реєстру МВС.
Порядок приймання іспитів для отримання особами права керування транспортними засобами, оформлення, видачі, обміну, повернення, зберігання, анулювання та знищення національного посвідчення водія України на право керування транспортними засобами відповідної категорії (далі - посвідчення водія) територіальними сервісними центрами МВС (далі - ТСЦ МВС) встановлює Інструкція №515.
Згідно з пунктом 2 розділу І вказаної Інструкції приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами, оформлення, видача, обмін, повернення, зберігання, анулювання та знищення посвідчення водія здійснюються в ТСЦ МВС незалежно від зареєстрованого місця проживання чи перебування особи.
Відповідно до положень пунктів 9-11розділу І Інструкції № 515для складання іспитів та отримання, обміну або повернення посвідчення водія особа подає до ТСЦ МВС: 1) паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, посвідку на постійне проживання, посвідку на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист (далі - документ, що посвідчує особу); 2) копію довідки про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (у разі його відсутності у відповідних базах даних МВС) (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті); 3) дійсну на дату подання документів медичну довідку, що підтверджує допущення водія до керування транспортними засобами відповідних категорій; 4) наявне посвідчення водія (у разі отримання права на керування транспортними засобами іншої категорії або його обміну); 5) свідоцтво (у разі його видачі до 19 жовтня 2019 року) або документ про професійну (професійно-технічну) освіту державного зразка; 6) документ, що підтверджує зміну персональних даних особи (за потреби). Одночасне подання особою документів до кількох ТСЦ МВС не допускається.
Уповноважений працівник ТСЦ МВС перевіряє подані особою документи за ЄДР МВС, Єдиним державним демографічним реєстром, базами даних та державними реєстрами щодо осіб, які перебувають у розшуку, а також осіб, позбавлених права на керування транспортними засобами або тимчасово обмежених у цьому праві.
Факт видачі свідоцтва про закінчення теоретичної підготовки та свідоцтва про закінчення практичної підготовки перевіряється за ЄДР МВС, а документа про професійну (професійно-технічну) освіту державного зразка за Єдиною державною електронною базою з питань освіти.
Після перевірки поданих документів уповноважений працівник ТСЦ МВС за допомогою програмних засобів ЄДР МВС друкує та надає особі заяву про видачу, обмін або повернення посвідчення водія згідно з формою, наведеною вдодатку 1до цієї Інструкції (далі - заява).
У разі необхідності складання іспитів уповноважений працівник ТСЦ МВС видає особі екзаменаційний лист згідно з формою, наведеною вдодатку 2до цієї Інструкції.
Під час оформлення заяви особа дає письмову згоду на обробку її персональних даних.
Результат перевірки поданих документів відображається в заяві та засвідчується підписом уповноваженого працівника ТСЦ МВС, який проводив таку перевірку, після чого особі повертаються подані оригінали документів.
Пунктом 13 розділу І Інструкції № 515 під час складання теоретичного і практичного іспитів використовуються технічні засоби контролю (у тому числі фото-, відео-, аудіотехніки) процесу складання іспиту.
Відомості про осіб, які складали іспити, результати іспитів, а також про видані, обміняні, втрачені, викрадені та анульовані посвідчення водія вносяться до ЄДР МВС (пункт 17 розділу І Інструкції № 515).
Відповідно до пунктів 1, 2 розділу ІІ Інструкції № 515 теоретичний іспит для отримання права керування транспортними засобами (далі - теоретичний іспит) приймається уповноваженими працівниками ТСЦ МВС, на яких згідно з посадовими обов`язками покладено функції з прийняття іспитів для отримання права керування транспортними засобами (далі - екзаменатор).
Теоретичний іспит особа складає у спеціально обладнаному приміщенні ТСЦ МВС.
Екзаменатор може приймати теоретичний іспит одночасно в кількох осіб, кількість яких залежить від матеріально-технічних можливостей ТСЦ МВС.
Пунктом 4 розділу ІІ Інструкції № 515 передбачено, що під час проведення теоретичного іспиту присутність сторонніх осіб у приміщенні для тестування забороняється.
Відповідно до пунктів 7, 8, 9 розділу ІІ Інструкції № 515 перед початком складання теоретичного іспиту екзаменатор перевіряє справність технічних засобів контролю процесу складання іспиту, автоматизованого робочого місця та ознайомлює особу з оцінюванням результату іспиту.
Під час складання іспиту на екрані монітора автоматизованого робочого місця відображаються питання екзаменаційного білета, варіанти відповідей та час, що залишається до кінця іспиту.
Час проведення теоретичного іспиту становить 20 хвилин. Хронометраж часу здійснюється автоматично з моменту виведення на екран монітора автоматизованого робочого місця першого питання.
Після закінчення відведеного часу теоретичний іспит автоматично припиняється.
Результат теоретичного іспиту з інформацією "Іспит складено" або "Іспит не складено", питання, на які було вибрано неправильну відповідь, а також витрачений час відображаються на екрані монітора автоматизованого робочого місця.
Згідно з пунктами 10,11 розділу ІІ Інструкції № 515 що теоретичний іспит вважається нескладеним, якщо особа: припустилася трьох помилок; не надала відповіді на питання у відведений для складання теоретичного іспиту час; під час відповіді на питання користувалася додатковими електронними приладами, навчальною літературою, засобами зв`язку, пристроями зчитування, обробки, збереження та відтворення інформації, а також окремими елементами, які можуть бути складовими частинами відповідних технічних засобів чи пристроїв, друкованими або рукописними матеріалами, іншими засобами, предметами, приладами (крім виробів медичного призначення), а також підказками інших осіб. У цьому випадку екзаменатор припиняє іспит, про що інформує особу.
Результат складання теоретичного іспиту фіксується в екзаменаційному листі, підписується екзаменатором та вноситься до ЄДР МВС.
Результат успішно складеного теоретичного іспиту дійсний протягом одного року з дня його складення.
Розділом III Інструкції № 515 визначено Порядок приймання практичного іспиту для отримання права керування транспортними засобами, відповідно до пункту 23 якого результат складання практичного іспиту екзаменатор фіксує в екзаменаційному листі, підписує та вносить до ЄДР МВС.
Відповідно до пунктів 1, 3 розділу V Інструкції № 515 оформлення та видача посвідчення водія здійснюються ТСЦ МВС, який прийняв документи для його оформлення (у тому числі для обміну, видачі нового замість втраченого або викраденого), з урахуванням цього Положення.
Посвідчення водія видається особі безпосередньо під підпис у заяві після пред`явлення нею документа, що її посвідчує.
Розділом XIIIІнструкції № 515передбачені підстави та порядок анулювання посвідчення водія.
Так, пунктом 1 Розділу XIIIІнструкції № 515встановлено, що підставою для анулювання посвідчення водія є:
установлення факту оформлення та видачі посвідчення водія з порушенням вимог цієї Інструкції;
установлення факту оформлення та видачі посвідчення водія на підставі підроблених чи фіктивних документів;
установлення факту внесення до ЄДР МВС фіктивних відомостей про проходження особою підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації водіїв;
позбавлення особи, що отримала посвідчення водія вперше, права на керування транспортними засобами в установленому законодавством порядку.
Згідно з пунктом 2 Розділу XIIIІнструкції № 515у разі встановлення факту оформлення та видачі посвідчення водія з порушенням вимог цієї Інструкції чи інших нормативно-правових актів або на підставі підроблених чи фіктивних документів (відомостей) РСЦ МВС проводить службове розслідування щодо виявлених порушень. За результатами службового розслідування складається висновок про анулювання посвідчення водія.
Відповідно до пунктів 4, 5 Розділу XIIIІнструкції № 515 інформація про анулювання посвідчення водія вноситься до ЄДР МВС.
Анульоване посвідчення водія підлягає здачі до ТСЦ МВС для його знищення в порядку, визначеномурозділом XIVцієї Інструкції.
З аналізу вище наведених норм слідує підставою для анулювання посвідчення водія є, зокрема, установлення факту оформлення та видачі посвідчення водія з порушенням вимог Інструкції № 515, у такому випадку РСЦ МВС проводить службове розслідування щодо виявлених порушень, за результатами чого складається висновок про анулювання посвідчення водія. Інформація про анулювання посвідчення водія вноситься до ЄДР МВС.
Судом встановлено, що 13.02.2024 за вх. №1131 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 12.02.2024 №4175-2024--/1-20814 (далі - Лист ГСЦ МВС від 12.02.2024), до якого було додано копію подання Київського міського управління ДВБ НП України від 08.02.2024 №179/42-10/01-2024 про виявлені недоліки та вжиття заходів реагування (далі - Подання від 08.02.2024) (а.с. 47).
Відповідно до підпункту 15 пункту 2 розділу ІІІ Положення №6, пункту 2 Розділу XIIIІнструкції № 515 та на підставі листа ГСЦ МВС від 12.02.2024 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області видано наказ від 14.02.2024 № 35од «Про проведення перевірки», пунктами 1, 2 якого наказано створити комісію для проведення перевірки інформації, зазначеної в листі ГСЦ МВС від 12.02.2024 стосовно анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 в ТСЦ НОМЕР_2 , виданого на ім`я ОСОБА_1 у відповідному складі; за результатами перевірки до 06.03.2024 скласти вмотивований висновок (а.с. 42).
05.03.2024 Комісією РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області складено висновок (№31/3/1105-08-2024 від 05.03.2024) за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024
Так, вказаним висновком встановлено такі обставини.
12.02.2024 (№1131) до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 12.02.2024. До вказаного листа додано копію подання Київського міського управління ДВБ НП України від 08.02.2024 про виявлені недоліки та вжиття заходів реагування (а.с. 47).
У Поданні зазначено, зокрема, що працівникам Київського міського управління ДВБ НП України стало відомо про факт порушення постанови Кабінету Міністрів України від 08.05.1993 № 340, окремими працівниками ТСЦ МВС №0741 під час прийняття теоретичного і практичного іспитів.
03.02.2024 громадянин ОСОБА_1 отримав посвідчення водія (серія НОМЕР_3 ), в ТСЦ НОМЕР_2 , який розташований за адресою: Волинська обл., Луцький р-н, с. Струмівка, вул. Рівненська, 74, але під час складання теоретичного та практичного іспитів фактично на місці не був присутнім.
Окрім цього встановлено, що громадянин ОСОБА_1 зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 .
На підставі викладеного, керуючись вимогами Положення про Департамент внутрішньої безпеки Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції від 09.11.2015 № 83 (у редакції наказу НПУ від 31.07.2019 № 765), начальник Київського міського управління ДВБ НП України звернувся до ГСЦ МВС з проханням за вказаним фактом організувати проведення перевірки відповідно до вимог чинного законодавства та про результати перевірки інформувати останнього (а.с. 47 зворот).
29.02.2024 (вх. № 1679) до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 28.02.2024 №1543/12/1--2024--/1-30102 (далі - Лист ГСЦ МВС від 28.02.2024) (а.с. 59), до якого додано копію доповідної записки керівника робочої групи - заступника начальника управління - начальника відділу організації роботи територіальних сервісних центрів МВС, контролю за їх діяльністю та взаємодії із суб`єктами господарювання управління організації реєстраційної діяльності та допуску водіїв до керування транспортними засобами ГСЦ МВС ОСОБА_5 від 28.02.2024 №1543/12/1--2024 (далі - Доповідна записка від 28.02.2024) (а.с. 55-58).
У Доповідній записці від 28.02.2024 (а.с. 55-58) зазначено, що відповідно до доручення начальника ГСЦ МВС від 16.02.2024 №31/84 «Про проведення позапланової безвиїзної перевірки» створено робочу групу у складі: керівника робочої групи - заступника начальника управління - начальника відділу організації роботи територіальних сервісних центрів МВС, контролю за їх діяльністю та взаємодії зі суб`єктами господарювання управління організації реєстраційної діяльності та допуску водіїв до керування транспортними засобами ОСОБА_9 та членів робочої групи: головного спеціаліста відділу організації роботи територіальних сервісних центрів МВС, контролю за їх діяльністю та взаємодії із суб`єктами господарювання управління організації реєстраційної діяльності та допуску водіїв до керування транспортними засобами ОСОБА_10 , головного спеціаліста відділу з питань запобігання корупції ОСОБА_11 , головного спеціаліста відділу адміністрування, супроводження та підтримки об`єктів цифрової інфраструктури управління інформатизації ОСОБА_12 , головного спеціаліста відділу загальної правової роботи управління юридичного забезпечення ОСОБА_13 (а.с. 74-75).
Робочою групою в період з 19 по 23.02.2024 проведено позапланову безвиїзну перевірку ТСЦ МВС № 0741 на предмет дотримання посадовими особами вимог нормативно-правових актів під час прийняття теоретичного та практичного іспитів у громадянина ОСОБА_1 , видачі посвідчення водія.
З метою перевірки дотримання посадовими особами вимог законодавства досліджені питання викладені у поданні Київського міського управління ДВБ НПУ від 08.02.2024 №179/42-10/01-2024 та направлено запит до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області про необхідність надання копій документів та відео файлів, а саме:
-відеозаписи процесу складання 03.02.2024 в ТСЦ № 0741 теоретичних та практичних іспитів громадянином ОСОБА_1 ;
-відеозаписи процесу реєстрації особами в електронній черзі за допомогою терміналу електронної черги з подальшим отриманням талонів в ТСЦ № 0741 за 03.02.2024;
-відеозаписи з усіх камер спостереження, які знаходяться в приміщенні ТСЦ № 0741 за 03.02.2024;
-копії матеріалів, що стали підставою для видачі посвідчення водія серії НОМЕР_3 .
За результатами опрацювання наданих робочій групі матеріалів, що стали підставою для видачі посвідчення водія громадянину ОСОБА_1 , відеофайлів процесу складання теоретичного та практичного іспитів, а також реєстрації в системі керування чергою та отримання талону про реєстрацію в системі керування чергою встановлені деякі порушення чинного законодавства.
Під час перевірки відеофайлів теоретичного іспиту встановлено, що о 12:27 год. ОСОБА_1 перебуває в екзаменаційному класі ТСЦ МВС № 0741. Адміністратором ТСЦ № 0741 ОСОБА_6 надається послуга (технологічна операція «Після навчання (вперше) (ПДР, ТВ)»).
Відповідно до інформації з ЄДР МВС теоретичний іспит у Голізаде Амінтахер тривав 10 хвилин.
О 12:38 год. адміністратор ТСЦ МВС № 0741 ОСОБА_7 супроводжує ОСОБА_1 до робочого місця № 2, де він перебуває до 12:44 год. Після того, як зазначений громадянин залишив робоче місце, на екрані монітора так і залишилось перше запитання «Хто може вимагати у водія . . . ». Таким чином, ОСОБА_1 перебував за робочим місцем 6 (шість) хвилин.
О 12:46 год. за робоче місце № 2 сідає невстановлена особа та починає відповідати на питання теоретичного іспиту, який складав ОСОБА_1 . Час закінчення о 12:48 год. Таким чином, за робочим місцем № 2 невстановлена особа перебувала 2 (дві) хвилини.
Відповідно до інформації з ЄДР МВС фіксація результату відповіді на перше питання розпочалася через 8 хвилин після початку іспиту, а на останнє закінчилась через 2 (дві) хвилини після відповіді на перше запитання. Тривалість складання теоретичного іспиту - 10 (десять) хвилин, як і тривалість перебування громадянина ОСОБА_1 та невстановленої особи за вказаним робочим місцем.
Таким чином, адміністратором ТСЦ МВС № 0741 порушено вимогу пункту 4 розділу II Інструкції №515 в частині допущення сторонніх осіб у приміщенні для тестування під час проведення теоретичного іспиту, а також пункту 11 розділу II Інструкції №515, а саме результат нібито складеного теоретичного іспиту зафіксовано в екзаменаційному листі, підписано екзаменатором та внесено до ЄДР МВС особі (Голізаде Амінтахер), яка фактичної не складала теоретичний іспит.
Під час перевірки відео файлів складання практичного іспиту громадянином ОСОБА_1 встановлено, що іспит приймається адміністратором ТСЦ МВС № 0741 Іриною Сидорук на автомобілі марки SKODA FABIA номерний знак НОМЕР_4 . В наданих файлах відсутній відеозапис дорожньої обстановки попереду транспортного засобу, на якому складається практичний іспит (а.с. 55-58).
У висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія від 05.03.2024 також зазначено, що на підставі перегляду відеозаписів теоретичного та практичного іспитів гр. Голізаде Амінтахер в ТСЦ МВС № 0741 встановлено, що останній під час складання зазначених іспитів 03.02.2024 фактично був присутнім в ТСЦ НОМЕР_2 .
Згідно з ЄДР МВС 03.02.2024 адміністратором ТСЦ МВС № 0741 ОСОБА_2 а результатами проведеної операції «Після навчання (впершк) (ПДР, ТВ)» гр. ОСОБА_1 видано посвідчення водія серії НОМЕР_1 .
Враховуючи викладене, на підставі інформації, яка зазначена у листі ГСЦ МВС від 28.02.2024, та у відповідності до підпункту 2 Розділу XIIIІнструкції № 515 та підпункту 5 пункту 1 розділу ІV Положення № 6 Комісія РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області у висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 дійшла висновку:
1.Розгляд фактів, зазначених у листі від 12.02.2024 та у листі від 28.02.2024 припинити.
2.Анулювати посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024.
3. Повідомити гр. ОСОБА_1 про прийняте рішення та необхідність здачі посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 для його знищення в порядку, визначеному Розділом ІVІнструкції № 515.
4.Направити до ТСЦ МВС № 0741 цей висновок для проведення процедури анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024.
5. ТСЦ НОМЕР_2 внести до ЄДР МВС інформацію про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024.
Вказаний висновок за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 затверджено 05.03.2024 начальником РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області (а.с.62-65).
Листом від 05.03.2024 №31/3/1106-08-2024 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області направило ТСЦ МВС № 0741 висновок за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 для виконання (а.с. 61).
З урахуванням встановлених вище обставин суд дійшов висновку, що висновком за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія від 05.03.2024 встановлено факт оформлення та видачі гр. Голізаде Амінтахер посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 з порушенням вимог Інструкції № 515 (пункту 4 розділу II Інструкції №515 в частині допущення сторонніх осіб у приміщенні для тестування під час проведення теоретичного іспиту, пункту 11 розділу II Інструкції №515, а саме результат нібито складеного теоретичного іспиту зафіксовано в екзаменаційному листі, підписано екзаменатором та внесено до ЄДР МВС особі (Голізаде Амінтахер), яка фактичної не складала теоретичний іспит), що є підставою для анулювання посвідчення водія відповідно до абзацу другого пункту 1 Розділу XIIIвказаної Інструкції.
Щодо твердження представника позивача про те, що інформація у висновку не відповідає дійсності, оскільки позивач 03.02.2024 особисто перебував в ТСЦ МВС №0741, де склав теоретичний та практичний іспит для отримання права керування транспортними засобами, під час складання ним теоретичного іспиту ніхто з сторонніх осіб у екзаменаційному класі не перебував, то суд зазначає, що висновком за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія від 05.03.2024 встановлено, що гр. ОСОБА_1 під час складання теоретичного та практичного іспитів 03.02.2024 фактично був присутнім в ТСЦ МВС № 0741, в той же час також встановлено і те, що під час перевірки встановлено такі обставини: 1) відповідно до інформації з ЄДР МВС теоретичний іспит у Голізаде Амінтахер тривав 10 хвилин; 2) позивач з 12:38 год. до 12:44 год (шість хвилин) перебував за робочим місцем, після залишення ним якого на екрані монітора так і залишилось перше запитання «Хто може вимагати у водія . . . »; 3) з 12:46 год. до 12:48 год (дві хвилини) за вказаним робочим місцем №2 перебувала невстановлена особа, яка почала відповідати на питання теоретичного іспиту; 4) відповідно до інформації з ЄДР МВС фіксація результату відповіді на перше питання розпочалася через вісім хвилин після початку іспиту, а на останнє закінчилась через дві хвилини після відповіді на перше запитання; тривалість складання теоретичного іспиту - 10 (десять) хвилин, як і тривалість перебування позивача та невстановленої особи за вказаним робочим місцем. З урахуванням наведеного суд погоджується з відповідачем-1, що 03.02.2024 позивач фактично не складав теоретичний іспит.
Щодо доводів представника позивача про те, що наказ начальника ГСЦ МВС у Волинській області від 14.02.2024 № 35од «Про проведення перевірки» не є підставою для проведення службового розслідування, оскільки він стосується перевірки, а не службового розслідування, суд зазначає, що 13.02.2024 за вх. №1131 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшов лист ГСЦ МВС від 12.02.2024 №4175-2024--/1-20814, до якого було додано копію Подання Київського міського управління ДВБ НП України від 08.02.2024 про виявлені недоліки та вжиття заходів реагування (а.с. 47). З урахуванням отриманих документів відповідно до підпункту 15 пункту 2 розділу ІІІ Положення №6, пункту 2 Розділу XIIIІнструкції № 515 та на підставі листа ГСЦ МВС від 12.02.2024 РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області прийнято наказ від 14.02.2024 №35од «Про проведення перевірки», яким створено комісію для проведення перевірки інформації, зазначеної в листі ГСЦ МВС від 12.02.2024 стосовно анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 в ТСЦ НОМЕР_2 , виданого на ім`я ОСОБА_1 у відповідному складі; також наказано за результатами перевірки до 06.03.2024 скласти вмотивований висновок (а.с. 42). Таким чином, враховуючи той факт, що у наказі чітко зазначено підстави його прийняття, зокрема, пункт 2 Розділу XIIIІнструкції № 515 та лист ГСЦ МВС від 12.02.2024, то суд приходить до висновку, що така перевірка власне й була призначена з метою проведення службового розслідування щодо виявлених порушень.
З урахуванням вище наведеного суд відхиляє і доводи представника позивача на те, що подання Київського міського управління ДВБ НП України від 08.02.2024 не могло бути підставою для проведення службового розслідування, оскільки, як встановлено судом вище, наказ від 14.02.2024 №35од «Про проведення перевірки» був прийнятий саме на підставі листа ГСЦ МВС від 12.02.2024.
Також не заслуговують на увагу посилання представника позивача на те, що відповідач-1 навіть не намагався ідентифікувати та встановити особу (осіб), зображену (і) як на фото, які містяться у Доповідній записці від 28.02.2024, так і на відео, оскільки фактично не проводив службового розслідування, а лише відобразив зміст Доповідної записки від 28.02.2024 до тексту висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення від 05.03.2024. Так з оглянутої судом Доповідної записки від 28.02.2024 (а.с. 55-58) дійсно вбачається, що на фото 1, 2, 3 зображено одну особу (позивача), а на фото 4, 5 зовсім іншу особу. Крім того, суд зазначає, що 16.02.2024 за вх. 1270 до РСЦ ГСЦ МВС у Волинській області надійшли копії відеозаписів з ТСЦ МВС №0741 щодо складання позивачем теоретичного та практичного іспитів для отримання права керування транспортними засобами (а.с. 46), та у висновку за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення від 05.03.2024 відображено не лише встановлені у Доповідній записці від 28.02.2024 обставини, а й зазначено, що Комісією також переглядались відеозаписи теоретичного та практичного іспитів гр. Голізаде Амінтахер в ТСЦ МВС № 0741. При цьому, варто заначити, що у картці водія (а.с. 48) міститься фото позивача ОСОБА_1 , тобто відповідач-1 мав можливість ідентифікувати останнього як на фото та так і відеозаписах.
Матеріалами справи також підтверджено, що листом від 05.03.2024 №31/3/1107-08-2024 відповідач-1 повідомив позивача про прийняте рішення щодо анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 та повідомлено останнього про необхідність здачі такого посвідчення водія до ТСЦ НОМЕР_2 для його знищення в порядку, визначеному Розділом ІVІнструкції № 515 (а.с. 53-54, 60), що спростовує доводи позивача про те, що його не було повідомлено про анулювання посвідчення водія.
Решта доводів та заперечень учасників справи, висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, зокрема у рішенні у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010, заява 4909/04, відображено принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 01.12.1994, серія A, N 303-A, п.29).
Отже, з урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що оскільки висновком за результатами службового розслідування про анулювання посвідчення водія від 05.03.2024 встановлено факт оформлення та видачі Голізаде Амінтахеру посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 з порушенням вимог Інструкції № 515, тому дії відповідачів щодо анулювання посвідчення водія серії НОМЕР_1 від 03.02.2024 вчинені на підставі, у межах та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому є правомірними у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог необхідно відмовити повністю.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_5 ).
Відповідач-1: Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Волинській області (філія ГСЦ МВС) (43026, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Захисників України, будинок 14Б, ідентифікаційний код 43611975).
Відповідач-2: Територіальний сервісний центр МВС №0741 (45603, Волинська область, Луцький район, село Струмівка, вулиця Рівненська, будинок 74).
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123165639 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні