КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/4206/24
Суддя Кіровоградського окружного адміністративного суду Притула К.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Кіровоградській області до товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу в розмірі 1 756 115,87 гривень за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» (код ЄДРПОУ 37231986), що перебуває в податковій заставі.
Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача наявний податковий борг на загальну суму 1756115,87 грн. Позивач вживав заходи щодо погашення податкової заборгованості, визначені Податковим кодексом України, у тому числі звертався до суду з позовом про стягнення податкової заборгованості та надсилав податкові вимоги, однак, вказані заходи не призвели до надходження коштів до бюджету для погашення податкового боргу відповідачем. З цих підстав позивач просить надати дозвіл на погашення усієї податкової заборгованості за рахунок майна відповідача, що перебуває у податковій заставі.
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01 липня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження (а.с.78).
10 липня 2024 року та 08 серпня 2024 року ухвалами суду задоволено клопотання представника відповідача та відкладено проведення підготовчого засідання (а.с.86, 95).
04 вересня 2024 року ухвалою суду відмовлено в задоволені клопотання представника відповідача про призначення експертизи, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.109-110).
Відзив на позовну заяву до суду не надходив.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» (ЄДРПОУ 37231986) перебуває на обліку Головного управління ДПС у Кіровоградській област та є платником податків за основним місцем обліку.
Сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання набуває статусу податкового боргу (підпункт 14.1.175 пункту 14.і статті 14 Кодексу).
Кіровоградським окружним адміністративним судом прийняте рішення № 340/3961/20 від 13.11.2020 року про стягнення податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб в сумі 1 021 585,92 грн. з банківських рахунків.
Заявлена до стягнення по справі № 340/3961/20 сума податкового боргу частково погашена в сумі 100 049,60 грн.
З урахуванням часткової сплати Кіровоградський окружний адміністративний суд 22.12.2021 року за заявою ТОВ «ГРАНТОРГ» розстрочив виконання рішення суду від 13.11.2020 року по справі №340/3961/20 про стягнення податкового боргу в розмірі 921 536,32 грн. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 07.07.2022 року ухвала Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.12.2021 року залишена без змін. Ухвалою Верховного Суду від 16.08.2022 року у справі № 340/3961/20 відмовлено у відкритті касаційного провадження.
Розстрочена сума податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб підприємством не погашена.
У зв`язку із новоствореним податковим боргом по орендній платі з юридичних осіб, податку на нерухоме майно та податку на прибуток, 26.04.2023 року заступником начальника Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області прийнято Рішення № 19/4-1128 про стягнення коштів платника податків з рахунків у банках у рахунок погашення податкового боргу відповідно до п.95.5 ст.95 Податкового кодексу України.
Сума податкового боргу, яка виникла в результаті несплати грошових зобов`язань, визначених платником податків у податкових деклараціях протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати та щодо стягнення якої прийнято Рішення № 19/4-1128 від 26.04.2023 року, складала на момент прийняття рішення 929 142,85 грн. (в т. ч. орендна плата - 888 704,02 грн., податок на нерухоме майно - 32 931,83 грн., податок на прибуток - 7507,00 грн.).
Рішення №19/4-1128 від 26.04.2023 направлене підприємству поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Поштове відправлення отримане підприємством 10.05.2023, про що свідчить підпис на рекомендованому повідомленні про вручення.
На виконання рішень Кіровоградського окружного адміністративного суду та заступника начальника ГУ ДПС у Кіровоградській на рахунки підприємства-боржника направлялись платіжні інструкції (розпорядження) про стягнення податкового боргу. Направлення платіжних інструкцій до банківських установ не призвели до погашення податкового боргу у зв`язку з недостатністю коштів на рахунках або їх відсутністю.
На підставі ст.89 Податкового кодексу України прийнято рішення від 22.04.2020 року № 4 про опис майна у податкову заставу. Направлене підприємству поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Поштове відправлення отримане підприємством 04.05.2020 року, про що свідчить підпис на рекомендованому повідомленні про вручення.
Актом опису майна №30 від 27.11.2023 року у відповідності до листа ТОВ «Гранторг» від 23.11.2023 року №23/11-23 та витягу з балансу станом на 23.11.2023 року по рахунку 105 (транспортні засоби) № 22/11-23 від 23.11.2023 року проведений опис майна, яке передається в податкову заставу на загальну суму 2 569 000,00 грн.: загальний вантажний сідловий тягач - Е, марка DAF CF 85.460, рік випуску 2007, номерний знак НОМЕР_1 , спеціалізований вантажний сідловий тягач - Е, марка DAF CF 85.410, рік випуску 2009, номерний знак НОМЕР_2 , спеціалізований вантажний сідловий тягач, марка MAN 18.D26 F/TGX 18.480 4X2 ВLS, рік випуску 2011, номерний знак НОМЕР_3 .
Згідно акту опису від 27.11.2023 року № 30 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна 27.11.2023 року зареєстровані зміни предмета обтяження з номером запису про обтяження 27699166.
Другий примірник Акту опису від 27.11.2023 року № 30 та витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна від 27.11.2023 року про реєстрацію обтяження отримані підприємством, про що свідчать підписи на вказаних документах.
З метою виконання постанови судів, позивачем до банківських установ надсилались інкасові доручення на суму податкового боргу, однак вони були повернуті контролюючому органу без виконання, відтак погашення податкового боргу платника податків шляхом стягнення коштів, не призводять до сплати податкового боргу.
Таким чином, заходи стягнення, вжиті позивачем, не призвели до погашення відповідачем податкового боргу, а тому, позивач звернувся до суду з вимогою про надання дозволу на погашення податкового боргу відповідача за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
При вирішенні спору по суті суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно з підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання.
Відповідно до пунктів 87.1, 87.2 статті 87 Податкового кодексу України джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених вказаною статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів. Сплата грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків з відповідного платежу може бути здійснена також за рахунок надміру сплачених сум такого платежу (без заяви платника) або за рахунок помилково та/або надміру сплачених сум з інших платежів (на підставі відповідної заяви платника) до відповідних бюджетів.
Джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених вказаним Кодексом, а також іншими законодавчими актами.
Відповідно до пункту 88.1 статті 88 Податкового кодексу України, яка регулює питання змісту податкової застави, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених вказаним Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу.
Отже, податковий борг може бути погашений як за рахунок грошових коштів так і за рахунок майна платника податків.
Згідно з статтею 89 Податкового кодексу України право податкової застави виникає у разі:
- несплати у строки, встановлені вказаним Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку;
- несплати у строки, встановлені вказаним Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.
З урахуванням положень вказаної статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 вказаної статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
У разі якщо балансова вартість майна, на яке поширюється податкова застава, є меншою ніж сума податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється на таке майно.
Згідно пункту 89.3 статті 89 Податкового кодексу України майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу.
Пунктом 89.5 статті 89 Податкового кодексу України передбачено, що у разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі.
Відповідно до підпунктів 95.1, 95.2, 95.3, 95.10 статті 95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
З метою реалізації майна, яке перебуває у податковій заставі, проводиться експертна оцінка вартості такого майна для визначення початкової ціни його продажу.
Така оцінка проводиться у порядку, визначеному Законом України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».
Відповідно до пункту 93.4 статті 93 Податкового кодексу України у разі продажу майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до статті 95 Податкового кодексу України таке майно звільняється з податкової застави (із внесенням змін до відповідних державних реєстрів) з дня отримання контролюючим органом підтвердження про надходження коштів до бюджету від такого продажу.
Абзацом 2 пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України передбачено право контролюючого органу звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику.
Податковим кодексом України визначено черговість вжиття контролюючим органом заходів щодо погашення податкового боргу, а саме спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків, та лише у разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Як вже встановив суд, позивач скерував у банки, які обслуговують рахунки відповідача, інкасові доручення про стягнення з рахунків підприємства податкового боргу, проте внаслідок вжитих заходів сума заборгованості не погашена.
З огляду на зазначене, суд вважає, що позивач здійснив заходи щодо стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, на суму податкового боргу, який виник внаслідок несплати відповідачем податкового боргу.
Тобто, Головне управління ДПС у Кіровоградській області належним чином здійснило усі необхідні заходи, що передують зверненню контролюючого органу до суду щодо надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Так, згідно з пунктом 95.1 статті 95 Податкового кодексу України орган державної податкової служби здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. Для цього орган державної податкової служби звертається в порядку пункту 95.3 статті 95 Податкового кодексу України до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття органом державної податкової служби рішення про погашення усієї суми податкового боргу.
Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що податковим законодавством встановлено особливий порядок погашення заборгованості платників податків (у тому числі комунальних підприємств) перед бюджетами та визначено перелік заходів, які повинен здійснити контролюючий орган у певній послідовності для примусового стягнення податкового боргу, а саме: звернутись до суду з вимогою про стягнення коштів з рахунків у банку; отримати судовий дозвіл на погашення усієї суми боргу за рахунок майна; провести торги з продажу майна, внесеного в податкову заставу. Якщо усі перелічені заходи не мали результатом погашення податкового боргу комунального підприємства, то податковий орган вчиняє дії, передбачені статтею 96 Податкового кодексу України, для залучення коштів (майна) органу місцевого самоврядування, в управлінні якого перебуває таке підприємство, для погашення податкового боргу останнього». При цьому, особливості погашення податкового боргу комунальних підприємств не змінюють послідовність реалізації стадій стягнення податкового боргу, визначених статтею 95 Податкового кодексу України.
Вказана позиція суду узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 28 лютого 2018 року у справі № 813/2851/17, від 24 квітня 2020 року у справі №822/1262/17.
Крім цього, суд звертає увагу на те, що відповідач чи власник майна не оскаржували дії позивача щодо включення такого майна до акта опису майна, що перебуває в податковій заставі.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судовий збір стягненню зі сторін не підлягає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
В и р і ш и в
Позовні вимоги Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ: 43995486, 25005, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55) до товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» (код ЄДРПОУ: 37231986, 25028, Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Автолюбителів, 5) про надання дозволу на погашення суми податкового боргу задовольнити.
Надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу в розмірі 1 756 115,87 гривень за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «ГРАНТОРГ» (код ЄДРПОУ 37231986), що перебуває в податковій заставі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду К.М. ПРИТУЛА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123167624 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
К.М. ПРИТУЛА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні