Справа №420/11121/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2024 рокум. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання противоправним та скасування рішення №525 від 01.02.2024 року про відповідність критеріям ризиковості платника податку, зобов`язання виключити з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у відповідності до ст. 262 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Позов обґрунтований позивачем тим, що 01.02.2024 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №525 про відповідність платника податку на додану вартість ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Відповідно до рішення №525 у Розділі «Ненадання платником податків копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку», серед вказано «Документи». Подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Реалізація послуг на ризикових СГ в період з 14.09.2021 по 31.12.2023: ФГ «СЮ ЖНИВА», ФГ НІЧЕПОРУК Р.М., ТОВ «ВПГ АГРО ПЛЮС». Крім цього, Відповідач вказав код податкової інформації, яка є підставою для його прийняття: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку, 13 - придбання товарів (послуг) у платника(ів) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку). Позивач вважає, що вказане рішення не містить чіткого розшифрування того, яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для включення його до переліку ризикових платників податку. Позивач вказує, що внесення до переліку ризикових платників змінює правовий режим реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, що в свою чергу з абсолютною невідворотністю призводить до зупинення реєстрації будь-якої податкової накладної/розрахунку коригування, перешкоджає провадженню господарської діяльності господарства, погіршує правове становище. На думку позивача, прийняття відповідачем рішення №525 від 01.02.2024 року про відповідність платника податку на додану вартість п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправним та таким, що порушує його права та законні, а тому підлягає скасуванню.
З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає та зазначає, що за результатами проведеного аналізу ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» встановлено придбання послуг у суб`єктів господарювання з ознаками ризиковості: 12 - постачання товарів (послуг) платнику(ам) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; 13 - придбання товарів (послуг) у платника(iв) податку, щодо якого(их) прийняте рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку; та ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Окрім того, Позивач не скористався своїм правом щодо повідомлення про надання інформації про невідповідність критеріям ризиковості задля доведення своєї позиції в адміністративному порядку.
Дослідивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» є юридичною особою, видами діяльності якого за КВЕД є: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів.
20.12.2022 року Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийняла рішення №9485 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємством сформовано ПК за рахунок придбання товару (дизельне паливо) у контрагентів-постачальників, які здійснюють ризикову фінансово-господарську діяльність, а саме: ТОВ «ТОПГРУПП» (43300491). Крім того, підприємством реалізуються транспортні послуги на суб`єктів господарювання, які здійснюють ризикову діяльність: ТОВ «ТОПГРУПП» (43300491).
24.01.2024 року ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» подало до податкового органу Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку №24-01-1 з поясненнями та копією ліцензії №417 від 22.06.2021 року про право надання послуг з перевезення.
01.02.2024 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області прийнято рішення №525 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» критеріям ризиковості платника податку, яке прийнято з урахуванням отриманих від платника податків інформації та копій документів від 24.01.2024 року №24-01-1, на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме:
інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку: тип операції - придбання, період з 06.08.2023 року по 01.02.2024 року, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 43300491, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - 08.08.2022 року; тип операції - постачання, період з 06.08.2023 року по 01.02.2024 року, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції - 43300491, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку - 08.08.2022 року;
ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, а саме:
документи: подані документи не відображають у повному обсязі провадження фінансово-господарської діяльності підприємства, що унеможливлює прийняття рішення про невідповідність критеріям ризиковості. Реалізація послуг на ризикових СГ в період з 14.09.2021 року по 31.12.2023 року: ФГ «СЮ ЖНИВА» (42885568), ФГ «НІЧЕПОРУК РАЇСА МИКОЛАЇВНА» (21310265), ТОВ «ВПГ АГРО ПЛЮС» (41630528); розрахунковий документ.
Позивач не погодився із зазначеним рішенням та звернувся до суду з цим позовом.
Згідно з п. 5 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додаток 1 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» містить Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Відповідно до положень п. 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.
При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.
У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту; інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.
У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що: виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку; відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.
Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Додаток 4 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» містить бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якому у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника, інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та вказуються про ненадання платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Зі змісту наданих матеріалів вбачається, що ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» отримало ліцензію №417 від 22.06.2021 на вид господарської діяльності: перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом. Дозволений вид робіт внутрішні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями; міжнародні перевезення вантажів вантажними автомобілями (крім перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів); міжнародні перевезення небезпечних вантажів та небезпечних відходів вантажними автомобілями.
З метою надання послуг з перевезення вантажу ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» укладало договори на оренду спецтранспорту, а саме: договір оренди паливо цистерни (напівпричепу) марки SCHRADER TSA від 06.08.2022 року №2/2; договір оренди паливо цистерни (напівпричепу) марки SCHRADER TSA від 11.08.2022 року №3/3; договір оренди спеціалізованого сідлового тягача марки DAF від 20.02.2023 року №1/1, договору оренди спеціалізованого сідлового тягача марки DAF від 20.02.2023 №2/2.
В рамках провадження господарської діяльності ТОВ «ВЄКТОР-СПРІНТ» також укладались договори з перевезення вантажу.
В позовній заяві позивач вказує, що оскаржуване рішення не містить чіткого розшифрування того, яка безпосередньо податкова інформація слугувала підставою для включення до переліку ризикових платників податку.
Разом з цим, суд вважає такі доводи позивача безпідставними, оскільки зі змісту оскаржуваного рішення №525 від 01.02.2024 року вбачається, що Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області вказала на інформацію, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, зокрема: придбання/постачання в період з 06.08.2023 року по 01.02.2024 року з контрагентом - код ЄДРПОУ 43300491 (ТОВ «ТОПГРУПП»), який 08.08.2022 року включений до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Суд зазначає, що комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації. Така ж позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30 листопада 2021 року по справі №340/1098/20.
За загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Відповідно до п. 2 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з положеннями ст. 16 Закону України «Про інформацію» податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.
Відповідно до пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Позивач зазначає, що питання відповідності критеріям ризиковості платника ПДВ має розглядатись комісією регіонального рівня за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/розрахунку коригування, що направлена для реєстрації, а в даному випадку оскаржуване рішення №525 від 01.02.2024 року прийнято не за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та без моніторингу конкретних податкових накладних з конкретними контрагентами, а як наслідок перевірки певної інформації, що напряму суперечить положенням Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року.
Згідно з п. 61.1 ст. 61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 62.1.2 п. 62.1 ст. 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється, зокрема, шляхом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Згідно положень п. 71.1 ст. 71, пп. 72.1.1 п. 72.1 ст. 72, п. 74.1, 74.3 ст. 74 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово - господарські операції платників податків; про застосування реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій, у тому числі електронні копії розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, поданих до контролюючих органів.
Податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, а також контролюючим органом, визначеним підпунктом 41.1.2 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, в порядку інформаційної взаємодії відповідно до пункту 41.2 статті 41 цього Кодексу. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової політики.
Суд зазначає, що оскаржуване рішення №525 від 01.02.2024 року прийняте відповідачем з урахуванням отриманих від позивача інформації та документів, наданих повідомленням від 24.01.2024 року №24-01-1 щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке в свою чергу подане з метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків згідно рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 року №9485, що не суперечить положенням «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
При цьому, рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 року №9485 на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийнято комісією регіонального рівня в ході аналізу баз даних ДПС України та отримання податкової інформації.
Разом з цим, позивач не скористався правом на оскарження рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 року №9485 на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку згідно отриманої податкової інформації, тобто фактично погодився з ним.
Отже, доводи позивача в обґрунтування позову, що оскаржуване рішення прийняте не за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та без моніторингу конкретних податкових накладних з конкретними контрагентами, суд вважає необґрунтованими та безпідставними, що здійснені з невірним тлумаченням норм законодавства.
Щодо доводів позивача, що він був позбавлений права надати конкретно визначений перелік документів, що в повній мірі відображав би суть господарських операцій, їх дату, правову підставу, первинну бухгалтерську документацію, розрахункові документи тощо, оскільки ним не подавалися на реєстрацію податкові накладні/розрахунки коригування по конкретним господарським операціям, то суд зазначає наступне.
По перше, як вже зазначалося, оскаржуване рішення прийняте з урахуванням отриманих від позивача інформації та документів, а не за наслідком отримання податкової інформації.
По друге, в рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 20.12.2022 року №9485 зазначено, що в ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію, що підприємством сформовано ПК за рахунок придбання товару (дизельне паливо) у контрагентів-постачальників, які здійснюють ризикову фінансово-господарську діяльність, а саме ТОВ «ТОПГРУПП», а також підприємством реалізуються транспортні послуги на суб`єктів господарювання, які здійснюють ризикову діяльність: ТОВ «ТОПГРУПП».
Тобто, позивач був обізнаний про причини віднесення його до ризикових платників і міг надати вичерпний перелік документів, що відображав би суть цих господарських операцій, з метою виключення його з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.
Разом з цим, позивач з метою виключення його з переліку ризикових платників податків подав до комісії регіонального рівня лише ліцензію №417 від 22.06.2021 року про право на надання послуг з перевезення, яка жодним чином не розкриває зміст господарських операцій з ТОВ «ТОПГРУПП», про які зазначено в рішенні від 20.12.2022 року №9485.
Позивач вказує, що відповідач фактично в основу свого рішення поклав данні про контрагентів, тим самим прийняв рішення відносно позивача не на підставі будь-яких порушень з його боку, встановлення певної вини у його діях, не досліджуючи обставини діяльності позивача, а на підставі певних можливих порушень контрагентів позивача.
Однак, суд зазначає, що позивач з метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника, не надав до комісії регіонального рівня жодного первинного документу по взаємовідносинам з контрагентами.
Посилання позивача на правовий висновок Верховного Суду у постанові від 04.06.2020 року у справі №340/422/19 (порушення певними контрагентами у ланцюгу постачання вимог податкового законодавства чи правил ведення господарської діяльності не може бути підставою для висновку про порушення покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування податкової звітності та податкового кредиту, тому платник податків (покупець товарів (робіт, послуг) не повинен зазнавати негативних наслідків за можливу неправомірну діяльність його контрагента за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про обізнаність платника податків щодо такої поведінки контрагента та злагодженість дій між ними) не заслуговує на увагу з огляду на наступне.
Предметом розгляду справи №340/422/19 були податкові повідомлення-рішення ГУ ДФС у Кіровоградській області від 20 листопада 2018 року №00000251404, №00000261404 та №00000271404, винесені на підставі акту перевірки від 5 листопада 2018 року №165/11-28-14-04/38693422 щодо взаємовідносин позивача з контрагентами, які підтверджувалися наданими первинними документами.
В свою чергу, ця правова позиція не є релевантною спірним правовідносинам, які виникли у справі, що розглядається, оскільки вона (правова позиція) пов`язана насамперед з необхідністю дослідження сукупності обставин справи та первинних документів, які можуть як підтверджувати, так і спростовувати саме реальність господарських операцій у конкретному спірному випадку, а також пов`язана виключно з критеріями оцінки доказів та висновками, здійсненими за результатами їх дослідження, що не є свідченням застосування у цій справі норм права.
Таким чином, наведене позивачем судове рішення ухвалене за інших фактичних обставин справи (відмінних спірних правовідносинах та правовому їх регулюванню), встановлених судами, тому посилання на цей висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладений постановою Верховного Суду, є безпідставним.
З урахуванням зазначеного, доводи позивача, що можливі порушення інших підприємств не є належною правовою підставою для негативних наслідків його господарської діяльності в даному випадку є необґрунтованими, оскільки «Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» чітко визначено алгоритм дій та перелік документів, які платник податку повинен здійснити/надати з метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника.
При цьому, інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, а також перелік ненаданих платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку, вказані в оскаржуваному рішенні відповідачем з урахуванням вимог п. 6 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», я саме: якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається: актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку; у рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пп. 14.1.36 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Згідно з п. 44.1 ст. 44 Податкового кодексу України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Суд критично оцінює надані позивачем первинні документи на підтвердження здійснення фінансово-господарської діяльності з контрагентами, оскільки вказані документи не надавалися до комісії регіонального рівня з метою виключення з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника, їм не надавалася відповідна оцінка зі сторони податкового органу, а також вони взагалі не були предметом дослідження і аналізу згідно процедури, визначеної «Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Суд зазначає, що позивач має право відповідно до положень «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» подати до відповідача вказані первинні документи для розгляду питання комісією регіонального рівня виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Під час розгляду справи суд не встановив порушень відповідачем порядку прийняття рішення №525 від 01.02.2024 року про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку.
З огляду на встановлені обставини справи та їх нормативне регулювання в сукупності, суд дійшов висновку про те, що рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області від 20.12.2022 року №9485 про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийняте в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
В зв`язку з зазначеним, у суду відсутні підстави для зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» не обґрунтовані, не відповідають вимогам законодавства та не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЄКТОР-СПРІНТ» (пр. Суворова, буд. 345, м. Ізмаїл, Одеська обл., 68600, код ЄДРПОУ 43804254) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 44069166) про визнання противоправним та скасування рішення №525 від 01.02.2024 року про відповідність критеріям ризиковості платника податку, зобов`язання виключити з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
СуддяЛеонід СВИДА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123169573 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні