Рішення
від 19.11.2024 по справі 620/4606/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 листопада 2024 року Чернігів Справа № 620/4606/24

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Чернігівська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" звернулась до суду з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просить:

визнати протиправним та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 13.02.2024 №9 «Про скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15.01.2024 за №21-34-429»;

зобов`язати Центральну виборчу комісію розглянути по суті скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15.01.2024 за №21-34-429 та прийняти відповідне рішення по ній.

Позов мотивовано тим, що відповідач при прийнятті оскаржуваної постанови невірно застосував норми матеріального права, які регулюють його діяльність, як наслідок відмовився розглядати скаргу на бездіяльність Бобровицької територіальної виборчої комісії щодо визнання обраним наступного за черговістю депутата Бобровицької міської ради. В постанові Центральна виборча комісія не надала жодної норми права, яка дає їй право за умови наявності судового спору про оскарження одного рішення політичної партії не розглядати питання, що стосується іншого по суті рішення, яке має право приймати відповідна виборча комісія.

Ухвалою суду від 04.04.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідач подав до суду відзив, у якому позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні, зазначив, що приймаючи оскаржувану постанову, Комісія виходила з того, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації політичної партії, унеможливлює здійснення Комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов`язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Виборчого кодексу України, оскільки за змістом статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди та не допускається привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами. Зауважив, що чинне законодавство України не передбачає правового механізму відновлення за особою статусу депутата у випадку, якщо рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата буде визнано протиправним і скасовано судом, як і підстав для подальшої втрати статусу іншим депутатом, наступним за черговістю кандидатом у депутати від місцевої організації політичної партії, який буде визнаний обраним депутатом. Розгляд питань, порушених у скарзі не належить до повноважень ЦВК, тобто ЦВК є неналежним суб`єктом розгляду скарги, тому оскаржувана постанова є законною, прийнятою Комісією в межах її повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Конституцією та законами України, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, неупереджено, добросовісно та розсудливо, з дотриманням балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Позивач подав відповідь на відзив, заперечив проти доводів відповідача, зауважив, що відповідач не надав належного обґрунтування тому, чому Центральна виборча комісія вважає, що до її повноважень не належить розгляд скарг на бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо не прийняття рішення про визнання обраним депутата від місцевої організації політичної партії в порядку черговості. Також вказав, що за час розгляду даної справи в суді Центральна виборча комісія 23.04.2024 прийняла постанову №27 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 №433», якою відповідачем покладено обов`язок на відповідні територіальні виборчі комісії здійснити перевірку обставин щодо можливого оскарження рішення керівного органу партії про відкликання депутата місцевої ради. І після цього відповідна територіальна виборча комісія має приймати рішення про визнання обраним кандидата, наступного за черговістю, що свідчить про протиправність дій відповідача щодо не розгляду скарги позивача по суті. Наголосив, що позивач не просить суд розглянути скаргу по суті, а лише вирішити процедурне питання неналежності суб`єкта розгляду такої скарги, чи зобов`язана ЦВК розглянути по суті скаргу позивача з наведених в ній питань та прийняти відповідне рішення. Підтримав позовні вимоги з підстав, зазначених у позові.

Від представника Центральної виборчої комісії надійшли заперечення, у яких зазначив, що на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори (лише цього законодавства) на всій території України. У разі оскарження в судовому порядку рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією цієї політичної партії, єдиним суб`єктом, уповноваженим законом на правову оцінку відповідних правовідносин, зокрема додержання визначеної Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, а отже, й правомірності дострокового припинення повноважень такого депутата, є лише суд. Тож у разі наявності судових спорів щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради застосування виборчого законодавства є передчасним, оскільки лише суд в цьому випадку може дати відповідь на питання, чи припинились повноваження депутата місцевої ради на підставі та в порядку, передбачених Конституцією та законами України, чи ні. Вказав, що Постанови №27 є актом Комісії, що доповнює положення діючого акта, який роз`яснює виборчим комісіям порядок ухвалення рішень у процедурі заміщення депутатів, яку передбачає законодавство України про вибори, з метою однакового застосування територіальними виборчими комісіями законодавства про вибори на всій території України. Наголосив на безпідставності та необґрунтованості позовних вимог, з підстав зазначених у відзиві.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд установив таке.

Відповідно до витягу з протоколу Зборів Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ» від 20.12.2022 з тих причин, що практична діяльність депутата Бобровицької міської ради Чернігівської області ОСОБА_1 , яка була обрана за виборчим списком Чернігівської обласної партійної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», не відповідає основним принципам і положенням передвиборної програми, не дотримується партійна дисципліна при голосуванні з окремих питань та систематично не дотримується визначена партійна позиція з голосувань, яка визначається на дотриманні основних положень передвиборної програми партії, прийнято рішення внести пропозицію щодо відкликання депутата Бобровицької міської ради Чернігівської області від політичної партії «НАШ КРАЙ» - ОСОБА_1 за народною ініціативою (а.с. 2021).

Рішенням №5 35-го позачергового з`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.12.2022 відкликано депутата Бобровицької міської ради Ніжинського району Чернігівської області ОСОБА_1 за народної ініціативою (обрана від політичної партії «НАШ КРАЙ» на місцевих виборах, що відбулись 25.10.2020).

Протокол 35-го позачергового з`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.12.2022 року (прошитий та пронумерований на 5-ти аркушах) та Рішення №5 35-го позачергового з`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.12.2022 року (на 1-му аркуші) отримав голова Бобровицької територіальної виборчої комісії 29.12.2022, що підтверджується відміткою на супровідному листі (а.с. 22).

Протокольне рішення зборів політичної партії «НАШ КРАЙ» від 20.12.2022 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 та рішення 35-го позачергового з`їзду цієї політичної партії від 26.12.2022 про відкликання за народною ініціативою депутата Бобровицької міської ради ОСОБА_1 на даний час оскаржується в судовому порядку (справа №761/15647/23).

Чернігівська обласна організація політична партія «НАШ КРАЙ» направила до Центральної виборчої комісії скаргу від 29.12.2023 про визнання бездіяльності виборчої комісії протиправною, дострокове припинення повноважень окремих членів виборчої комісії та зобов`язання вчинити дії, у якій просила визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Бобровицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради Ніжинського району Чернігівської області (далі - Бобровицька міська рада) на перших місцевих виборах 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" замість депутата Бобровицької міської ради ОСОБА_1 , чиї повноваження достроково припинено рішенням 35-го позачергового з`їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 26.12.2022 №5;

достроково припинити повноваження окремих членів Бобровицької міської територіальної виборчої комісії (Ткаченко С.В., ОСОБА_2 , Доморацького В.В., ОСОБА_3 ) у зв`язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин відповідно до пункту 9 частини четвертої статті 208 Виборчого кодексу України;

зобов`язати Бобровицьку міську територіальну виборчу комісію не пізніше 30 днів з дня прийняття рішення Центральною виборчою комісією за результатом розгляду цієї скарги вирішити питання про визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради на перших місцевих виборах 25.10.2020 наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" замість депутата Бобровицької міської ради Шульги Валентини Миколаївни, чиї повноваження достроково припинено рішенням 35-го позачергового з`їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 26.12.2022 № 5 (а.с. 2325).

13.02.2024 Центральна виборча комісія винесла постанову №9, якою скаргу позивача залишено без розгляду по суті (а.с. 1119).

Приймаючи вказану постанову, Комісія виходила з того, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації політичної партії, унеможливлює здійснення Комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання щодо розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов`язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною першою статті 284 Кодексу, оскільки за змістом статті 124 Конституції України правосуддя в Україні здійснюють виключно суди та не допускається привласнення цих функцій іншими органами чи посадовими особами.

Вважаючи постанову відповідача про залишення скарги без розгляду протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Згідно з пунктом 20 частини 1 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Згідно зі статтею 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами.

Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів. Центральна виборча комісія здійснює повноваження окружної виборчої комісії в закордонному окрузі загальнодержавних виборів.

Порядок утворення, правовий статус, основні засади організації діяльності Центральної виборчої комісії як постійно діючого колегіального державного органу, до компетенції якого належить забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України і прав на участь у референдумах, суверенного права Українського народу на виявлення своєї волі визначає Закон України «Про Центральну виборчу комісію» від 30.06.2004 №1932-IV (далі Закон №1932-IV).

Відповідно до статті 1 Закону №1932-IV Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

Згідно із частиною 1 статті 2 Закону №1932-IV Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Стаття 13 Закону №1932-IV визначає, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Отже, Бобровицька міська територіальна виборча комісія є виборчою комісією в системі виборчих комісій, яка була утворена окремим рішенням Центральної виборчої комісії (постанова ЦВК від 10.08.2021 №172, додаток №508) для організації та проведення виборів депутатів Бобровицької міської ради і є об`єктом контролю з боку ЦВК в процесі організації підготовки і проведення виборів депутатів Бобровицької міської ради Ніжинського району Чернігівської області відповідно.

Статтею 284 Виборчого кодексу України передбачено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії у порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 цього Кодексу.

Реєстрація особи, зазначеної у частині першій цієї статті, депутатом Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією у порядку, передбаченому статтею 283 цього Кодексу.

Порядок відкликання депутата місцевої ради врегульовано Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11.07.2022 №93-IV (далі - Закон №93-IV).

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 5 Закону №93-IV повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.

Суд зауважує, питання виборів депутатів місцевих рад і питання проведення виборчого процесу є різними поняттями. Це пояснюється тим, що депутатів обирають в межах відповідного виборчого процесу, як спеціального процесу з організації і проведення виборів місцевих рад, а також поза межами виборчого процесу - в порядку заміщення депутатів. Тобто, поняття вибори депутатів охоплює собою поняття обрання в межах виборчого процесу і обрання поза межами виборчого процесу в порядку процедури заміщення депутатів місцевих рад.

Судом встановлено, що питання щодо визнання протиправними та скасування протокольного рішення зборів Чернігівської обласної організації політичної партії «Наш край» від 20.12.2022 про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Бобровицької міської ради Чернігівської області ОСОБА_1 за народною ініціативою та рішення 35-го позачергового з`їзду політичної партії «Наш край» від 26.12.2022 про відкликання депутата Бобровицької міської ради Чернігівської області ОСОБА_1 за народною ініціативою на даний час вирішується в судовому порядку в межах цивільної справи №761/15647/23 за позовом ОСОБА_1 до Політичної партії «Наш край», Чернігівської обласної організації політичної партії «Наш край» (https://reyestr.court.gov.ua/Review/122033322). На час розгляду цієї адміністративної справи рішення по справі №761/15647/23 судом не винесено.

Зі змісту оскаржуваної постанови Центральної виборчої комісії від 13.02.2024 №9 вбачається, що наявність судового спору щодо законності рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного від місцевої організації політичної партії, а отже, й правомірності процедури відкликання депутата місцевої ради, яка має наслідком дострокове припинення повноважень відповідного депутата, що у свою чергу є підставою для його заміщення, з огляду на обсяг компетенції Комісії та конституційну заборону на привласнення функцій судів і їх підміну унеможливлює здійснення Центральною виборчою комісією контрольних функцій стосовно територіальної виборчої комісії під час вирішення нею питання розгляду рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата місцевої ради та зобов`язання її до прийняття рішення, передбаченого частиною 1 статті 284 Виборчого кодексу України.

Суд зауважує, що у своїй скарзі, за результатами розгляду якої винесене оскаржувана постанова ЦВК, позивач оскаржує бездіяльність Бобровицької міської територіальної виборчої комісії Ніжинського району Чернігівської області, яка полягає, у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраним депутатом Бобровицької міської ради Ніжинського району Чернігівської області наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" замість депутата Бобровицької міської ради Шульги Валентини Миколаївни, чиї повноваження достроково припинено рішенням 35-го позачергового з`їзду політичної партії "НАШ КРАЙ" від 26.12.2022 №5. При цьому питання правомірності відкликання депутата за народною ініціативою у скарзі не ставиться.

Водночас питання про припинення повноважень депутата місцевої ради та питання про визнання обраним депутата місцевої ради не є тотожними, це два незалежних процеси, де перший (прийняття рішення партією про відкликання) регулюється Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», а інший процес (прийняття рішення виборчої комісією про визнання обраним наступного) регулюється Виборчим кодексом України. Тим більше, що ці процеси стосуються прав та обов`язків взагалі різних осіб, а рішення по цим процесам приймають різні суб`єкти: вищий керівний орган партій та відповідна територіальна виборча комісія.

Постановою Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 №433 затверджено Роз`яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до п. 5.9 Роз`яснень (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) у разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії в порядку, передбаченому частиною п`ятою статті 283 Кодексу (пункт 5.4 цього Роз`яснення).

Указане рішення ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:

від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);

від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.

У разі необхідності перевірки інформації територіальна виборча комісія може звернутися до відповідного уповноваженого органу, який видав такий документ, для отримання належним чином засвідченої копії відповідного документа.

Підстави для дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим визначено статтею 4 Закону України "Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим", а депутата обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради - статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".

Документами, що свідчать про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради), можуть бути, зокрема, такі документи або засвідчені в установленому порядку їх копії:

рішення про обрання або призначення особи на посаду, зайняття якої є несумісним відповідно до закону з виконанням депутатських повноважень;

рішення суду, яке набрало законної сили, про визнання особи недієздатною або безвісно відсутньою;

документ, що підтверджує факт припинення громадянства України;

документ, що підтверджує факт виїзду особи за межі України для постійного проживання;

вирок суду, що набрав законної сили, за яким особу засуджено до позбавлення волі;

рішення суду, що набрало законної сили, яким особу притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

рішення суду, що набрало законної сили, про визнання активів особи чи активів, набутих за її дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави;

свідоцтво про смерть (витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті).

Територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів не пізніше ніж на наступний день з дня прийняття рішення про визнання особи обраною депутатом відповідної ради оприлюднює це рішення та повідомляє наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку про визнання його обраним та про необхідність подання до територіальної виборчої комісії документів для реєстрації депутатом, передбачених Кодексом, з урахуванням цього Роз`яснення, а також щодо наслідків неподання таких документів одним із таких способів: листом (врученим особисто чи надісланим поштою), телефоном чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку. Про таке повідомлення, здійснене телефоном чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв`язку, робиться запис у журналі реєстрації документів, заяв і скарг виборчої комісії із зазначенням короткого змісту та часу повідомлення, а також особи, яка його здійснила.

23.04.2024 Центральна виборча комісія прийняла постанову №27 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 28.10.2020 № 433» (далі - Постанова № 27), якою внесено доповнення до п.5.9 Роз`яснень, а саме: до переліку документів, що свідчать про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради) додано рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата місцевої ради, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою та визначено, що територіальна виборча комісія повинна враховувати, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутата місцевої ради вирішуються судом (стаття 4 Закону України "Про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим", стаття 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад").

Перед прийняттям рішення щодо визнання депутатом відповідної ради наступного за черговістю кандидата у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від місцевої організації політичної партії територіальна виборча комісія повинна з`ясувати всі обставини, що мають значення для прийняття нею такого рішення, зокрема наявність чи відсутність судових справ у спорах щодо дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутата місцевої ради".

Норми чинного законодавства не передбачають обов`язку територіальної виборчої комісії здійснювати перевірку підстав, згідно з якими відкликається депутат. Бобровицька територіальна виборча комісія не є тим органом, який може давати оцінку певним обставинам і подіям, що мали чи могли мати місце під час виконання депутатом своїх повноважень. Територіальна виборча комісія в даному випадку зобов`язана перевірити лише дотримання процедури відкликання депутата, а не наявність підстав для такого відкликання.

З огляду на викладені обставини, висновується, що Бобровицька територіальна виборча комісія після отримання рішення 35-го позачергового з`їзду політичної партії «НАШ КРАЙ» від 26.12.2022 про відкликання депутата за народною ініціативою мала прямий обов`язок протягом установленого законодавством строку визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії. Неприйняття такого рішення є достатньою підставою для оскарження бездіяльності територіальної виборчої комісії.

Порядок подання до Центральної виборчої комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано статтями 14, 15 Закону №1932-IV.

Згідно із частиною 4 статті 14 Закону №1932-IV скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.

Згідно із частиною 4 статті 15 Закону №1932-IV скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.

Якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.

Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Виборчого кодексу України та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 21.08.2020 №192 (далі Порядок) .

Згідно із частиною 2 статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано скаргу належним суб`єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб`єкт розгляду скарги); чи дотримано суб`єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.

Пунктом 10.5 Порядку визначено, що під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб`єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб`єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії.

Відповідно до частини 3 статті 72 Кодексу, пункт 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених цим Кодексом.

Підставою для винесення Комісією постанови від 13.02.2024 №9 про залишення скарги без розгляду по суті стало те, що, на думку відповідача, розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, тобто Комісія є неналежним суб`єктом розгляду скарги.

Суд не погоджується з таким твердженням відповідача, адже зважаючи на викладені норми чинного законодавства встановлено, що Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, до її основних повноважень належить здійснення контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки і проведення виборів депутатів, в тому числі депутатів місцевих рад. Отже, на Центральну виборчу комісію покладено обов`язок здійснювати контроль, у тому числі і за Бобровицькою територіальною виборчою комісією, в питанні обрання депутатів.

Контрольні повноваження спрямовані на відповідний об`єкт - рішення, дії чи бездіяльність підпорядкованих органів. У цьому сенсі здійсненням контрольних повноважень з боку Комісії слід визнати прийняття рішення про протиправність рішень, дій чи бездіяльності територіальної виборчої комісії, скасування таких рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.01.2021 у справі №855/7/21 також зазначено, що під здійсненням контрольних повноважень з боку Комісії слід розуміти прийняття нею рішення про протиправність рішень, дій чи бездіяльності територіальних виборчих комісій, скасування таких рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Отже, розгляд скарги на бездіяльність Бобровицької територіальної виборчої комісії належить до контрольних повноважень Центральної виборчої комісії як комісії вищого рівня. Таким чином, суд дійшов висновку, що у відповідача були відсутні підстави для залишення скарги позивача без розгляду по суті.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Також, ухвалюючи дане судове рішення суд враховує статтю 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практику Європейського суду з прав людини (рішення «Серявін та інші проти України») та Висновок №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п.41) щодо якості судових рішень.

Згідно із рішенням Європейського суду з прав людини по справі «Серявін та інші проти України» (п.58) суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пункт 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

При цьому, у рішення ЄСПЛ по справі «Ґарсія Руіз проти Іспанії» (Garcia Ruiz v. Spain), заява №30544/96, п.26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини 1 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України , при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єкт. владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача належить стягнути сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір у розмірі 3028,00 грн.

Керуючись статтями 139, 227, 229, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 13.02.2024 №9 «Про скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15.01.2024 за №21-34-429».

Зобов`язати Центральну виборчу комісію розглянути по суті скаргу Чернігівської обласної організації політичної партії «НАШ КРАЙ», зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15.01.2024 за №21-34-429, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Центральної виборчої комісії на користь Чернігівської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" судовий збір в сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн. 00 коп

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: Чернігівська обласна організація політичної партії «НАШ КРАЙ» (вул.Перемоги, 78, м.Носівка, Ніжинський р-н, Чернігівська обл., 17100, код ЄДРПОУ 39975897).

Відповідач: Центральна виборча комісія (пл.Лесі Українки, 1, м.Київ, 01196, код ЄДРПОУ 21661450).

Повний текст рішення суду складено 19 листопада 2024 року.

Суддя Ольга ТКАЧЕНКО

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123171469
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо статусу народного депутата України, депутата місцевої ради, організації діяльності представницьких органів влади, з них

Судовий реєстр по справі —620/4606/24

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ольга ТКАЧЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні