РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2024 року справа № 580/7755/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кульчицького С.О.,
за участю: секретаря судового засідання - Глийової В.Г.,
представника позивача - Степаненко А.А. (в порядку самопредставництва),
представника третьої особи - Самойлової Д. Є. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Черкаській області до комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент фінансової політики Черкаської міської ради та Управління Державної казначейської служби України у м.Черкасах про стягнення коштів за податковим боргом,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління ДПС у Черкаській області (далі - позивач) з адміністративним позовом до комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департамент фінансової політики Черкаської міської ради та Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах, в якому з урахуванням заяв про відмову від позову в частині позовних вимог просить стягнути з відповідача борг в сумі 35 800 000,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради не в повному обсязі виконало зобов`язання щодо повернення коштів, отриманих за Договором про субкредитування №28010-02/144 від 29.12.2009, укладеним з Міністерством фінансів України та Міністерством з питань житлово-комунального господарства України у рамках спільних зі Світовим банком та Європейським банком реконструкції і розвитку проектів, у зв`язку з чим виникла заборгованість за договором субкредиту перед державним бюджетом. Оскільки вищезазначена заборгованість відповідачем не погашена, тому позивач просить суд стягнути її у судовому порядку.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених вище.
Представник відповідача в судових засіданнях позов не визнав, просив суд у задоволені позову відмовити, надав до суду письмовий відзив на позов, в якому зазначив, що наявність заборгованості КП «Черкасиводоканал» є об`єктивним фактором, обумовленим дією у 2022-2024 роках збиткових, економічно не обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які не відшкодовують фактичних витрат для забезпечення надання комунальних послуг та сплати зобов`язань по кредитам. Тарифи не переглядались з 01.01.2022. Внаслідок такої політики ціноутворення, фінансовим результатом діяльності КП «Черкасиводоканал» від надання комунальних послуг за 2022-2023 роки та I-півріччя 2024 року був збиток. Маючи збиткові тарифи і, як наслідок, відсутність прибутку, підприємство не в змозі вчасно і в повному обсязі розраховуватись за отримані субкредити по першому та другому проектам «Розвиток міської інфраструктури». Працюючи в умовах постійного дефіциту коштів, підприємство вимушене в першу чергу направляти всі наявні ресурси на придбання матеріальних та енергоресурсів, необхідних для надання населенню обласного центру якісних і безперебійних життєво необхідних послуг. Задоволення позовних вимог та стягнення з підприємства, призведе до припинення водопостачання споживачам міста, оскільки всі кошти, отримані підприємством за надані послуги, які необхідні для забезпечення водопідготовки та водовідведення, будуть вилучені для погашення заборгованості перед міським бюджетом.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради надав пояснення відносно позовних вимог, в яких в повному обсязі підтримав правову позицію викладену ГУ ДПС у Черкаській області в позовній заяві та, як наслідок, позов просив задовольнити у повному обсязі, оскільки Департаментом фінансової політики Черкаської міської ради винесені подання Головному управлінню ДПС у Черкаській області про здійснення до КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради заходів щодо стягнення простроченої заборгованості перед бюджетом Черкаської міської територіальної громади (копії додаються), які і є підставою для звернення з відповідним позовом до суду.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області надав пояснення відносно позовних вимог, в яких вказав, що у разі задоволення судом позову, стягнення коштів буде здійснюватися з рахунків КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради відповідно до чинного законодавства (безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів або боржників на підставі рішення суду). Також представник просив суд розглядати справу № 580/7755/24 без участі Управління Державної казначейської служби України у м. Черкасах Черкаської області.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження за даним позовом, без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою від 02.09.2024 вирішено здійснити розгляд справи № 580/7302/24 за правилами загального позовного провадження. Продовжено строк підготовчого провадження у справі № 580/7755/24 на 30 днів та призначено підготовче засідання на 09 годину 30 хвилин 12 вересня 2024 року.
Ухвалою суду від 12.09.2024, відкладено підготовче судове засідання до 09 год. 30 хв. 19.09.2024.
Усною ухвалою суду від 19.09.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, відкладено підготовче судове засідання на 09 год. 30 хв. 15.10.2024.
Усною ухвалою суду від 15.10.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, відкладено підготовче судове засідання на 10 год. 30 хв. 23.10.2024.
Усною ухвалою суду від 23.10.2024, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу, закрито підготовче провадження та постановлено перейти до розгляду справи по суті на 10 год. 30 хв. 12.11.2024.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що угодою про позику, укладеною між Міжнародним банком реконструкції та розвитку та Україною № 4869 - UA від 26.05.2008, Банк погодився надати Україні позику у сумі 140 000 000,00 доларів США з метою фінансування Проекту «Розвиток міської інфраструктури».
На її виконання Міністерством житлово-комунального господарства України, та КП Черкасиводоканал Черкаської міської ради (далі - Субпозичальник) було укладено договір Субкредитування №28010-02/144 від 29.12.2009, відповідно до якого Субкредитор зобов`язався рекредитувати Субпозичальнику частину коштів Позики, у сумі, що не перевищує 10 880 050 (десять мільйонів вісімсот вісімдесят тисяч п`ятдесят) доларів США на платній, зворотній, строковій основі, а Субпозичальник зобов`язався використовувати надані кошти відповідно до умов цього договору, Угоди про позику, виконувати інші зобов`язання, передбачені цим Договором та повернути отриману суму субкредиту, сплатити відсотки та інші платежі, нараховані згідно із положеннями цього договору.
Засобом забезпечення виконання Субпозичальником своїх зобов`язань за Договором субкредиту є гарантія Черкаської міської ради, надана Черкаською міською радою Міністерству фінансів України (п.6.1. ст.VI Договору Субкредиту).
10 вересня 2009 року на підставі ст.17 Бюджетного кодексу України та рішення Черкаської міської ради № 4-1003 від 24.03.2009 було надано Гарантію № 2, за умовами якої Черкаська міська рада (далі - Гарант), гарантувало у разі невиконання Субпозичальником гарантованого зобов`язання за договором Субкредиту сплатити Позикодавцю відповідну суму невиконаного зобов`язання протягом двадцяти банківських днів з дати отримання гарантом першої письмової вимоги від Мінфіну.
20 липня 2015 року між Гарантом, в особі Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради та КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради було укладено договір про погашення заборгованості за виконання гарантійних зобов`язань, відповідно до умов якого Субпозичальник зобов`язався відшкодовувати Гаранту в повному обсязі всі витрати міського бюджету, яких зазнав Гарант, у зв`язку з виконанням зобов`язань за Гарантією Черкаської міської ради від 10.09.2009 № 2 з метою забезпечення боргових зобов`язань відповідно до Договору Субкредиту від 29.12.2009, що надається Україні Міжнародним банком реконструкції та розвитку.
На виконання Гарантії Черкаської міської ради від 10.09.2009 №2, згідно з вимогою Міністерства фінансів України від 21.12.2018 №19000-10-6/34167 (у зв`язку з невиконанням КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради своїх фінансових зобов`язань), Черкаською міською радою в особі Департаменту фінансової політики Черкаської міської ради 28.12.2018 здійснено виплату на суму 8 867 958,22 грн для погашення заборгованості КП «Черкасиводоканал Черкаської міської ради у повному обсязі, що підтверджується платіжним дорученням №2 від 28.12.2018.
Департамент фінансової політики Черкаської міської ради на підставі ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України вніс Головному управлінню ДПС у Черкаській області подання №2 від 11.12.2023 (вих. №1545/18-06 від 11.12.2023) та №1 від 04.07.2024 (вих. №394/5-07-06-17 від 04.07.2024) про здійснення до КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради заходів щодо стягнення простроченої заборгованості перед бюджетом м. Черкаси, у зв`язку з виконанням міською радою гарантійних зобов`язань у загальній сумі 49 116 871,28 грн.
Станом на 15.10.2024 прострочена заборгованість КП «Черкасиводоканал» перед територіальною громадою міста Черкаси за виконання гарантійних зобов`язань складає 39 800 000,00 грн., з них: за поданням №2 від 11.12.2023 (вих. №1545/18-06 від 11.12.2023) -23 183 128,72 грн., за поданням №1 від 04.07.2024 (вих. №394/5-07-06-17 від 04.07.2024) -16 616 871,28 грн.
Згідно акту звірки розрахунків щодо виконання гарантійних зобов`язань на 01.11.2024 між Департаментом фінансової політики Черкаської міської ради та Комунальним підприємством Черкасиводоканал Черкаської міської ради, сума пені становить 35 800 000,00 грн (відповідачем частково поганешо борг 31.10.2024 згідно платіжної інструкції №107 на суму 4 000 000,00 грн).
Вищевказані обставини стали підставою для звернення до суду із позовом про стягнення заборгованість за договором субкредиту перед державним бюджетом у сумі 35 800 000,00 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано, що у відповідності до пп. 19-1.1.38 п. 19-1 ст. 19 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Згідно з пп. 20.1.19 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.
Пунктом 1 під. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.
Главою 9 розділу II ПК України регулюються питання погашення податкового боргу платників податків.
Зі змісту наведених норм слідує, що законодавець поширив процедуру погашення податкового боргу на порядок стягнення заборгованості за бюджетними позичками (фінансовими допомогами), наділивши у такий спосіб правовідносини позики, що виникли між державою як позикодавцем та господарюючим суб`єктом як позичальником, ознаками публічно-правових.
При цьому органами стягнення є контролюючі органи, які під час вжиття заходів, спрямованих на погашення відповідної заборгованості, діють на виконання своїх владних повноважень щодо погашення податкового боргу, визначених ПК України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 №174 затверджений Порядок обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок №174).
Відповідно до пункту 2 Порядку №174:
боржник - суб`єкт господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку/фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою;
бюджетна позичка/фінансова допомога - сума коштів, надана Мінфіном у 1993-1998 роках позичальнику на поворотній основі за рахунок коштів державного бюджету на умовах угоди про надання бюджетної позички/фінансової допомоги;
заборгованість за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - зобов`язання перед державою, що виникають у суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, бюджетну позичку/фінансову допомогу на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги;
прострочена заборгованість за бюджетною позичкою/фінансовою допомогою - заборгованість боржника перед державою за бюджетною позичкою/фінансовою допомогою (в тому числі за основним боргом, відсотками тощо), не погашена у строк, визначений угодою про надання бюджетної позички/фінансової допомоги.
Згідно з п. 6 Порядку №174 облік простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою ведеться органами Державної казначейської служби у валюті бюджетної позички/фінансової допомоги, в якій вони надані.
Приписами п. 10 Порядку №174 визначено, що з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом:
- інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені;
- нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.
Відповідно до ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання податковими органами, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.
Згідно з п. 15 Порядку №174 прострочена заборгованість за кредитами, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом, бюджетною позичкою/фінансовою допомогою пеня стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою.
Відповідно до статті 17 Бюджетного кодексу України (зі змінами та доповненнями) у разі виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) гарантійних зобов`язань перед кредиторами шляхом здійснення платежів за рахунок коштів державного (місцевого) бюджету або шляхом укладання з такими кредиторами договорів про реструктурування сум, повернення яких гарантовано, у суб`єктів господарювання, зобов`язання яких гарантовані, з моменту такого виконання виникає прострочена заборгованість перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими під державні (місцеві) гарантії, в обсязі фактичних витрат державного (місцевого) бюджету та/або таких реструктурованих сум, а до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) переходять права кредитора та право вимагати від таких суб`єктів господарювання погашення заборгованості в установленому законом порядку, якщо такі права не були передбачені відповідними договорами.
Якщо договором, укладеним із суб`єктом господарювання, передбачаються зобов`язання такого суб`єкта з погашення та обслуговування кредитів (позик), залучених державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста), невиконання або неналежне виконання таких зобов`язань за договором тягне перехід до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) права стягнення простроченої заборгованості у повному обсязі незалежно від стану виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) зобов`язань за такими кредитами (позиками).
Відповідно до ст. 610, ч. 1 ст. 628, ст. 629, ст. 599 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами. Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Правочин щодо надання державної (місцевої) гарантії оформляється в письмовій формі та має визначати: предмет гарантії; повні найменування та місцезнаходження суб`єкта господарювання і кредитора (у разі гарантування виконання зобов`язань за кредитним договором); обсяг кредиту (позики); обсяг гарантійних зобов`язань та порядок їх виконання; права та обов`язки гаранта і кредитора; умови настання гарантійного випадку; строк дії гарантії.
Судом із матеріалів справи встановлено, що Департамент фінансової політики Черкаської міської ради на підставі ч. 9 ст. 17 Бюджетного кодексу України вніс Головному управлінню ДПС у Черкаській області подання №2 від 11.12.2023 (вих. №1545/18-06 від 11.12.2023) та №1 від 04.07.2024 (вих. №394/5-07-06-17 від 04.07.2024) про здійснення до КП «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради заходів щодо стягнення простроченої заборгованості перед бюджетом м. Черкаси, у зв`язку з виконанням міською радою гарантійних зобов`язань у загальній сумі 49 116 871,28 грн.
Станом на 15.10.2024 прострочена заборгованість КП «Черкасиводоканал» перед територіальною громадою міста Черкаси за виконання гарантійних зобов`язань зменшилась складала 39 800 000,00 грн., з них: за поданням №2 від 11.12.2023 (вих. №1545/18-06 від 11.12.2023) -23 183 128,72 грн., за поданням №1 від 04.07.2024 (вих. №394/5-07-06-17 від 04.07.2024) -16 616 871,28 грн.
Разом з цим, згідно акту звірки розрахунків щодо виконання гарантійних зобов`язань на 01.11.2024 між Департаментом фінансової політики Черкаської міської ради та Комунальним підприємством Черкасиводоканал Черкаської міської ради, сума пені становить у сумі 35 800 000,00 грн (відповідачем частково поганешо борг 31.10.2024 згідно платіжна інструкція №107 на суму 4 000 000,00 грн).
Враховуючи, що розмір грошового зобов`язання відповідача у сумі 35 800 000,00 грн було узгоджено між Департаментом фінансової політики Черкаської міської ради та комунальним підприємством «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради згідно із актом звірки розрахунків щодо виконання гарантійних зобов`язань станом на 01.11.2024, а обов`язок погасити суму такої простроченої заборгованості та можливі наслідки її непогашення в установлений строк передбачено статтею 17 БК України.
Доказів, які б свідчили про погашення заборгованості, що є предметом стягнення або спростування її наявності, відповідачем суду не надано.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для стягнення з комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради з рахунків у банках обслуговування такого платника, на користь місцевого бюджету за виконання гарантійних зобов`язань у сумі 35 800 000,00 грн.
За вказаних обставин, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи та виходячи з межі позовних вимог, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки доказів понесення таких витрат суду не надано, відсутні підстави для розподілу содових витрат.
Керуючись статтями 12, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 255 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з комунального підприємства «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (18036, м. Черкаси, вул. Гетьмана Сагайдачного, буд. 12, код ЄДРПОУ - 03357168) з рахунків у банках обслуговування такого платника, на користь місцевого бюджету через Головне управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, буд. 235, код ЄДРПОУ - 44131663) борг за виконання гарантійних зобов`язань в сумі 35 800 000 (тридцять п`ять мільйонів вісімсот) грн 00 коп.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 19.11.2024.
Суддя Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123176671 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Сергій КУЛЬЧИЦЬКИЙ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні