ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 280/7036/24Суддя І інстанції Прасов О.О.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Коршуна А.О., Сафронової С.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 вересня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з вказаним адміністративним позовом в якому просила:
- визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні ОСОБА_1 заробітної плати згідно із довідками про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 за №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 за №04-25/Т-811 протиправними;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 за №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 за №04-25/Т-811 та із урахуванням даних акта про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 09.11.2023 за №0800-1102-1/6142 з часу призначення пенсії, враховуючи різницю, що вже була виплачена.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 вересня 2024 року позовну заяву задоволено у повному обсязі.
Визнано дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області з відмови у зарахуванні ОСОБА_1 заробітної плати згідно із Довідками про заробітну плату Архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 за №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 за №04-25/Т-811 протиправними.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до Довідок про заробітну плату Архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 за №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 за №04-25/Т-811 та із урахуванням даних Акту №0800-1102-1/6142 від 09.11.2023 про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради (код ЄДРПОУ 26469869), складеного Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області, з часу призначення пенсії, враховуючи різницю, що вже була виплачена.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області подало апеляційну скаргу в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги, скаржник зазначає, що довідки про заробітну плату не були враховані при обчисленні пенсії, оскільки при перевірці достовірності даних довідок, виявлено розбіжності у сумах заробітної плати.
В письмовому відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 просила відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції при прийнятті судового рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що ОСОБА_1 призначено пенсію за віком і вона перебуває на обліку в Головному управлінню Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
31.08.2023 ОСОБА_1 (далі Позивач) звернулась до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі Відповідач) за призначенням пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Разом із заявою за призначенням пенсії Позивачем було надано довідки про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 №04-25/Т-811.
Листами Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 15.02.2024 №2617-1099/Т-02/8-0800/24 та від 29.02.2024 № 0800-0207-8/17790 позивача сповіщено про відмову у включенні до розрахунку розміру пенсії заробітної плати на підставі довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 №04-25/Т-811 та оновлених довідок від 15.12.2023 №04-25/460, №3-1745/461, у зв`язку із невідповідність сум заробітної плати згідно із Актом про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 09.11.2023 №0800-1102-1/6142 (далі акт від 09.11.2023 №0800-1102-1/6142).
При цьому, із змісту акту від 09.11.2023 №0800-1102-1/6142 вбачається, що до довідок про заробітну плату зайво включені суми заробітку, на які не нараховані (з яких не утримано) страхові внески (перехідні копійки, матеріальна допомога, депоновані суми, компенсаційні виплати), а суми відпусток та допомоги по втраті працездатності (лікарняні), період яких складає більше одного місяця, зазначені у тому місяці, у якому нараховані, такі суми включені в заробіток в тій частині, яка припадає на даний місяць, що є некоректним.
Вважаючи протиправною відмову відповідача у зарахуванні позивачу при обчисленні розміру пенсії її заробітної плати за довідками від 03.06.2022 №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 №04-25/Т-811, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженого рішення, виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом (далі по тексту - Закон №1058).
Відповідно до статті 1 Закону №1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.
За визначенням ч.1 ст.40 Закону №1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Правила абзацу 5 частини 1 статті 40 Закону №1058 окреслюють, що заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.
Апеляційний суд зазначає, що постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 року №22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 07.07.2014 року №13-1), затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі по тексту - Порядок №22-1).
Відповідно до підпункту 3 пункту 2.1 Порядку №22-1 до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення).
За бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
Згідно положень пункту 2.10 Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами.
У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.
Відповідно до підпункту 3 пункту 4.2 Порядку №22-1 при прийманні документів орган, що призначає пенсію: перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до архівної довідки від 03.06.2022 №04-25/Т-810, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради, у розрахункових відомостях нарахування заробітної плати та в особових рахунках працівників Запорізького спеціалізованого управління №103 тресту «Дніпростальконструкція», з 2 серпня 1994 року Колективне підприємство «Запорізьке спеціалізоване управління №103 «Стальконструкція», з 5 грудня 1994 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-103 ЛТД» за 1995-1999 роки значиться ОСОБА_1 та вказані нарахування заробітної плати за період з січня 1995 року по грудень 1999 року включно. Також вказані первинні документи, на підставі яких зазначені вказані нарахування заробітної плати. Архівна довідка має вихідні реквізити (дату, номер), підписи посадових осіб, які її склали та печатку Архівного управління (а.с.8).
Згідно з архівною довідкою 03.06.2022 №04-25/Т-811, виданої Архівним управлінням Запорізької міської ради, у розрахункових відомостях нарахування заробітної плати та в особових рахунках працівників Запорізького спеціалізованого управління №103 тресту «Дніпростальконструкція», з 2 серпня 1994 року Колективне підприємство «Запорізьке спеціалізоване управління №103 «Стальконструкція», з 5 грудня 1994 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Стальконструкція-103 ЛТД» за 1995-1999 роки значиться ОСОБА_1 та вказані нарахування заробітної плати за період з липня 1995 року по червень 2000 року включно. Також вказані первинні документи, на підставі яких зазначені вказані нарахування заробітної плати. Архівна довідка має вихідні реквізити (дату, номер), підписи посадових осіб, які її склали та печатку Архівного управління (а.с.8 зв. бік).
09 листопада 2023 Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області проведено перевірку достовірності даних архівних довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 №04-25/Т-811 за результатом якої складено акт від 09.11.2023 №0800-1102-1/6142. Відповідно до висновку зазначеного акту: «В архівних довідках від 03.06.2022 року №04-25/Т-810 за період з 01.01.1995 року по 31.12.1999 року та від 03.06.2022 року №04-25/Т-811 за період з 01.07.1995 року по 30.06.2000 року на ім`я ОСОБА_1 , які надані архівним управлінням Запорізької міської ради, сума нарахувань завищена на 24635704,68 про що зазначено в таблиці». У вказаному акті також зазначено, що суми лікарняних, період яких складає більше одного місяця, були зазначені у архівній довідці у тому місяці, у якому нараховані. При перевірці такі суми включені в заробіток в тій частині, яка припадає на даний місяць.
При цьому, надані в подальшому позивачем оновлені довідки про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 15.12.2023 №04-25/460, №3-1745/461 також не були прийняті Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області з огляду на те, що має місце невідповідність сум заробітної плати за весь період згідно акту №0800-1102-1/6142 від 09.11.2023 року.
З цього приводу, колегія суддів зазначає, що відповідно до Порядку виконання архівними установами запитів юридичних та фізичних осіб на підставі архівних документів та оформлення архівних довідок (копій, витягів), затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 02.03.2015 №295/5 архівна довідка про заробітну плату оформлюється на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату; дані зазначаються окремо за кожен місяць конкретного року.
Тобто, архівне управління Запорізької міської ради не має повноважень щодо виокремлення із даних про отриману особою заробітну плату тих сум, з яких було сплачено соціальні внески та які включаються до розрахунку заробітної плати при обчисленні розміру пенсії. Управління також не може змінювати місяці виплати заробітної плати усупереч тим, що вказані як місяці її виплати у первинних документах.
Натомість такі дії може здійснити відповідач маючи спірну довідку та первинні документи, на підставі яких її було надано, у такому разі його дії будуть відповідати принципу належного урядування та верховенства права.
Так, у постанові Верховного Суду від 21.02.2018 у справі № 687/975/17 зазначено, що відсутність посилання чи наявність неточних записів у первинних документах по обліку трудового стажу та нарахуванню заробітної плати на конкретну посаду, яку займав позивач у той чи інший період його роботи у підприємстві за наявності належним чином оформленої трудової книжки, не може бути підставою для виключення вказаних періодів роботи з трудового стажу, що дає право на призначення пільгової пенсії за віком, оскільки працівник не може відповідати за правильність та повноту оформлення бухгалтерських документів на підприємстві, та у свою чергу неналежний порядок ведення та заповнення трудової книжки та іншої документації з вини адміністрації підприємства не може бути підставою для позбавлення особи конституційного права на соціальний захист щодо вирішення питань надання пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення.
Таким чином, право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування конкретного документу, оскільки збереження таких відомостей не може контролюватись пенсіонером, а значить на нього не може покладатись відповідальність за їх відсутність.
В свою чергу, виявлені відповідачем недоліки не можуть мати своїм наслідком відмову у перерахунку пенсії позивача з урахуванням заробітної плати за спірний період, оскільки позивач не несе відповідальності за правильність складання відповідних довідок.
Крім того, позивач як громадянка України наділена правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних підстав.
З огляду на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку, що надані позивачем довідки від 03.06.2022 №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 №04-25/Т-811 мали бути враховані відповідачем із врахуванням розбіжностей, зафіксованих у відповідному №0800-1102-1/6142 від 09.11.2023 року, оскільки відомості, зазначені в них, повністю підтверджуються первинними документами.
Відтак, вимоги позивача про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з урахуванням найвигіднішого періоду заробітної плати за 60 місяців до 01.07.2000 відповідно до довідок про заробітну плату архівного управління Запорізької міської ради від 03.06.2022 за №04-25/Т-810 та від 03.06.2022 за №04-25/Т-811 та із урахуванням даних акта про результати перевірки достовірності даних довідки про заробітну плату для обчислення пенсії від 09.11.2023 за №0800-1102-1/6142 з часу призначення пенсії, враховуючи різницю, що вже була виплачена є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.
Приймаючи до уваги вищенаведені обставини справи, які були встановлені судом під час розгляду справи, та враховуючи наведені норми чинного законодавства, які регулюють відносини, що виникли між сторонами в даній справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції зробив правильний висновок про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки висновків зроблених судом першої інстанції, в рішенні суду першої інстанції правильно дана правова оцінка обставин по справі, правильно застосовані норми матеріального та процесуального права при прийнятті рішення, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 вересня 2024 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
В повному обсязі постанова складена 19 листопада 2024 року.
Головуючий - суддяД.В. Чепурнов
суддяА.О. Коршун
суддяС.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123178802 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Чепурнов Д.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні