ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 380/9846/21 пров. № А/857/8905/24Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Хобор Р.Б.,
суддів Бруновської Н.В., Матковської З.М.
розглянувши в порядку письмового провадження, в м. Львові апеляційну скаргу Львівської міської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2024 року, ухвалене суддею Желік О.М. у м. Львові, о 13 год. 04 хв. у справі № 380/9846/21 за адміністративним позовом Львівської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Головного управління Держгеокадастру у Львівській області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , Колективного підприємства «Картограф», Споживчого кооперативу «Геофізик» про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом, у якому просить суд:
- визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області при здійсненні 26.08.2020 року державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709;
- cкасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Львівській області виключити з Державного земельного кадастру запис про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709.
05 березня 2024 року Львівський окружний адміністративний суд прийняв рішення, яким в задоволенні позову відмовив.
Приймаючи це рішення, суд першої інстанції виходив з того, що немає підстав для скасування державної реєстрації спірної земельної ділянки, оскільки, ОСОБА_1 , дотримавшись порядку визначеного Земельним кодексом України, розробивши проект землеустрою про відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка) без згоди позивача, так як такий не надав (не відмовив) її у місячний строк, подав проект землеустрою про відведення земельної ділянки для державної реєстрації спірної земельної ділянки. На думку суду, відповідач прийняв єдине правильне рішення про державну реєстрацію земельної ділянки.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, його оскаржив позивач, подавши апеляційну скаргу в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою позов задовольнити.
У обґрунтування вимог апеляційної скарги, позивач зазначає, що відповідач провів державну реєстрацію спірної земельної ділянки без рішення Львівської міської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Позивач зазначає, що ОСОБА_1 16.11.2018 звернувся до Львівського міського голови із заявою, у якій просив надати дозвіл на виготовлення документації із землеустрою на спірну земельну ділянку для обслуговування житлового будинку (для ведення садівництва на земельній ділянці № 5-6СК«Геофізик». Листом від 11.12.2018 позивач повідомив ОСОБА_1 про те, що заявник не надав усіх документів для прийняття рішення, а тому заяву повернув без вирішення.
Зважаючи на ці обставини, позивач вважає, що надав ОСОБА_1 мотивоване рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна земельна ділянка), а тому у ОСОБА_1 не було підстав здійснювати розробку проекту землеустрою, а у відповідача реєстрації земельної ділянки.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, апеляційний суд при розгляді цієї справи виходить з наступних міркувань.
Суд першої інстанції встановив те, що, відповідно до довідки споживчого кооперативу «Геофізик» від 16.11.2018 ОСОБА_1 є членом споживчого кооперативу «Геофізик» і користувачем земельної ділянки № 5-6, площею 0,10 га,
16.11.2018 ОСОБА_1 звернувся до Львівського міського голови із заявою № 3-К-119429/АП-Ф-2403, у якій просив надати дозвіл на виготовлення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва на АДРЕСА_1 (земельна ділянка № 5-6СК«Геофізик»).
Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом № 2403-6122 від 11.12.2018 повідомило ОСОБА_1 , що до поданого пакету документів необхідно долучити витяг з протоколу зборів членів товариства про набуття членства уСК«Геофізик». Враховуючи відсутність вказаного документа, звернення від 16.11.2018 № 3-К-119429/АП-Ф-2403 повернено без вирішення.
27.12.2018 ОСОБА_1 звернувся із заявою до КП «Картограф», у якій просив виготовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до частини 3статті 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до завдання на розроблення проекту землеустрою (додатку 1 до Типового договору) від 27.06.2019, КП «Картограф» виготовило проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (кадастровий номер 4610137500:08:002:0709) 02.01 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) гр. ОСОБА_1 за адресою: м.Львів, Шевченківський район, на території Споживчого кооперативу «Геофізик» по вул. Абхазькій.
18.08.2020 ОСОБА_1 звернувся до Державного кадастрового реєстратора із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0964 га, кадастровий номер 4610137500:08:002:0709, за результатами розгляду якої, за принципом екстериторіальності, 26.08.2020 року Державний кадастровий реєстратор Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області здійснив державну реєстрацію земельної ділянки.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1813858072020 від 26.08.2020 земельна ділянка, місце розташування якої: вул. Абхазька, м. Львів, СК «Геофізик», зареєстрована у Державному земельному кадастрі № 4610137500:08:002:0709 за цільовим призначенням «02.01 Для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)». Інформація про зареєстроване право власності в Державному земельному кадастрі відсутня.
Вважаючи, що державна реєстрація земельної ділянки площею 0,0964 га, кадастровий номер 4610137500:08:002:0709 була проведена з порушенням норм чинного законодавства, Львівська міська рада звернулась до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного публічно правового спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Апеляційний суд встановив, що, на підставі рішення Виконавчого комітету Львівської обласної ради депутатів трудящих № 231 від 05 квітня 1968 року «Про відведення земельних ділянок організаціям м. Львова в Пустомитівському та Яворівському районах, Виконавчий комітет Львівської обласної ради депутатів трудящих вирішив відвести місцевим профспілковим комітетам під колективні сади та городи, зокрема, Західно-українській геофізичній розвідувальній експедиції земельні ділянки в урочищі «Збойськ».
Зобов`язав укласти з Львівською землевпорядною експедицією інституту «Укрземпроект» договір про відведення земельних ділянок в натурі та видачі актів на право користування земельними ділянками.
Водночас, у матеріалах справи немає жодних доказів про те, що земельна ділянка за адресою: м. Львів, Шевченківський район, вул. Абхазька передана у користування Споживчому кооперативу «Геофізик». У матеріалах справи немає державних актів на право користування спірною земельною ділянкою ні у Західно-українській геофізичній розвідувальній експедиції, ні у Споживчого кооперативу «Геофізик».
Разом з тим, відповідно до довідки Відділу у місті Львові Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, земельна ділянка на вулиці Абхазькій в Споживчому кооперативі «Геофізик» у місті Львові входить в межі земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик» без належно оформлених правовстановлюючих документів на землекористування.
Отже, земельна ділянка на вулиці Абхазькій в Споживчому кооперативі «Геофізик» знаходиться в користуванні Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик» без належно оформлених правовстановлюючих документів на землекористування.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т. 1, а.с. 141) інформація про зареєстроване право власності в реєстрі відсутня.
Разом з тим, апеляційний суд зазначає, що відповідно до частини 1 та 2 статті 83 ЗК України, землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю.
У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Сторони не заперечують, що спірна земельна ділянка знаходиться на території міста Львова, а, отже, є комунальною власністю.
Відповідно до частини 1 статті 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно із частиною 1 статті 123 ЗК України, рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) та/або надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення.
Разом з тим, частиною 5 статті 116 ЗК України, передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Зважаючи на те, що спірна земельна ділянка є комунальною власністю і знаходиться у користуванні Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик», то вона не може бути передана у власність чи користування іншій особі без припинення такого права.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру установлюєЗакон України «Про Державний земельний кадастр» від 7 липня 2011 року № 3613-VI(далі -Закон № 3613-VI).
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 3613-VI, державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Абзацом 5 частини другоїстатті 7 Закону № 3613-VI передбачено, щодо повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні.
Згідно з частиною першоїстатті 9 Закону № 3613-VI,внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Частиною третьоюстатті 24 Закону № 3613-VIвстановлено, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою:
- особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи;
- власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи;
- органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності);
- замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву);
- замовника документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування;
- власника земельної частки (паю) або його спадкоємця (у разі формування земельної ділянки в порядку виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв);
- особи, визначенічастиною першоюстатті 118 Земельного кодексу України, у тому числі власника нерухомого майна (будівлі, споруди), розташованої на земельній ділянці, що надається (передається) із земель державної чи комунальної власності, або його спадкоємця.
Апеляційний суд, на підставі матеріалів справи встановив, що ОСОБА_1 не є:
- особою, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, оскільки земельна ділянка перебуває в користуванні Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик»
- користувачем земельної ділянки комунальної власності № 5-6у споживчому кооперативі«Геофізик», оскільки, відсутнє рішення органу місцевого самоврядування про надання її в користування позивачу, та земельна ділянка перебуває в користуванні Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик»
- замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, оскільки питання інвентаризації земель не порушувалось;
- замовником документації із землеустрою, за якою здійснюється формування земельної ділянки державної, комунальної власності, у випадках, коли розроблення такої документації відбувається без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, оскільки, земельна ділянка № 5-6, є частиною земельної ділянки, яка перебуває в користуванні Споживчого кооперативу «Геофізик», не вилучена із користування Західного українського геологорозвідувального управління «Геофізик», а тому не може бути сформована за заявою ОСОБА_1 без дозволу органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування.
- власником земельної частки (паю) або його спадкоємцем;
- громадянином, заінтересованим у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, оскільки, земельна ділянка не перебуває в користуванні ОСОБА_1 , та немає відомостей про розташування на цій земельній ділянці жилого будиноку, господарських будівель, споруд, що перебувають у власності ОСОБА_1 .
Зважаючи на наведені обставини, апеляційний суд встановив, що ОСОБА_1 не є особою, яка має право звернутися із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, а тому дії Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 необхідно визнати протиправними.
Таким чином, позовну вимогу про визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області при здійсненні 26.08.2020 року державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 необхідно задовольнити.
Що стосується позовної вимоги про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 4 статті 24 Закону № 3613-VI, державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, на підставі судового рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, державний реєстратор проводить відповідні дії в кадастровому реєстрі щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, позовна вимога про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 є такою, що відповідає способу захисту у межах спірних правовідносин, тому її необхідно задовольнити.
Разом з тим, апеляційний суд вважає, що позовна вимога про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виключити з Державного земельного кадастру запис про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 є передчасною, оскільки, як зазначено вище на підставі рішення суду про скасування державної реєстрації, Державний кадастровий реєстратор, який здійснив таку реєстрацію скасовує державну реєстрацію земельної ділянки, що зумовлює вчинення дій щодо виключення відповідного запису з кадастрового реєстру.
Отже, у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Львівській області виключити з Державного земельного кадастру запис про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709 необхідно відмовити.
Підводячи підсумок наведеного вище, апеляційний суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити шляхом:
визнання протиправними дій Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області при здійсненні 26.08.2020 року державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709;
cкасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709.
Водночас, апеляційний суд зауважує, що суд першої інстанції не дослідив умови виникнення у особи права на замовлення розроблення документації із землеустрою без надання відповідного дозволу органом місцевого самоврядування, внаслідок чого зробив помилковий висновок про відмову у задоволенні позову.
Відповідно до частини 1 статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладене, апеляційний суд дійшов до переконання в тому, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального права.
Таким чином, апеляційний суд вважає доводи апеляційної скарги такими, що частково спростовують висновки суду першої інстанції, а тому апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, оскаржене рішення суду першої інстанції скасувати та задовольнити позов частково у спосіб вказаний вище.
Судові витрати апеляційний суд не розподіляє, оскільки, з позовом та апеляційною скаргою звернувся суб`єкт владних повноважень.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 317, 321, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Львівської міської ради задовольнити частково.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2024 року в справі № 380/9846/21 скасувати та прийняти постанову, якою позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Відділу у Бердичівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області при здійсненні 26.08.2020 року державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0967 з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709;
Скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0967 га з кадастровим номером 4610137500:08:002:0709.
У задоволенні інших позовних вимог відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуюча суддя Р. Б. Хобор судді Н. В. Бруновська З. М. Матковська
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123182609 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Качур Роксолана Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Желік Олександра Мирославівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні