Рішення
від 21.11.2024 по справі 360/1026/24
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

21 листопада 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/1026/24

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисіль С. В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

У провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом ОСОБА_1 (далі позивач), в інтересах якої звернувся адвокат Галкін Вячеслав Леонідович (далі представник позивача), до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі відповідач-1, ГУ ПФУ в Луганській області), Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі відповідач-2, ГУ ПФУ в м. Києві) в якому представник позивача, після уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Луганській області щодо неврахування до пільгового підземного стажу за Списком № 1 періодів роботи позивача з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля»;

- зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві зарахувати до пільгового підземного стажу за Списком № 1 періоди роботи позивача з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля» та здійснити відповідний перерахунок пенсії з 07 березня 2024 року з виплатою заборгованості, з урахуванням фактично виплачених сум.

Позовні вимоги ОСОБА_1 мотивовані тим, що вона є пенсіонером, перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві, однак пенсія їй призначалася іншим управлінням ГУ ПФУ в Луганській області, яке розглядало документи про призначення пенсії, здійснювало зарахування стажу та приймало рішення про призначення пенсії. Пенсію відповідачем позивачу було призначено з 14 березня 2008 року за віком на пільгових умовах.

Після призначення пенсії від відповідача-1 не надходило жодних повідомлень стосовно того, що певні періоди роботи не враховано до пільгового страхового стажу.

У серпні поточного року позивач звернулася до адвоката за професійною правничою допомогою з питання наявності підстав для перерахунку пенсії, в результаті чого було встановлено, що відповідачем під час первинного розгляду документів позивача про призначення пенсії було допущено протиправні дії з незарахування до пільгового підземного стажу за Списком № 1 періодів роботи позивача.

Трудовою книжкою позивача підтверджено, що вона у період з 01 січня 1999 року до 31 грудня 1999 року працювала гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року до 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та з 16 травня 2005 року до 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля».

У трудовій книжці також міститься інформація про атестацію робочих місць.

Однак вказані періоди не було враховано до пільгового підземного стажу за Списком № 1. При цьому відповідач-1 періоди роботи на вказаних посадах розірвав між собою таким чином, що частину врахував до пільгового стажу, а іншу частину, вказану вище, не врахував.

Тобто ГУ ПФУ в Луганській області, яке приймало рішення про призначення пенсії позивачу у 2008 році, допустило протиправну триваючу бездіяльність, яка полягає у незарахуванні до пільгового стажу вказаних вище періодів під час розгляду документів про призначення пенсії позивачці. Жодних повідомлень про неврахування цих періодів від пенсійного органу також не надходило.

У зв`язку з тим, що статтею 24 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що за кожний повний рік стажу роботи (врахованого в одинарному розмірі) на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зайнятість на яких давала і дає право на пенсію на пільгових умовах, до страхового стажу додатково зараховується по одному року, відповідачем було зменшено і розмір пенсії позивача.

Позивач вважає, що вказана бездіяльність відповідачів є триваючою та протиправною, неврахування вказаного стажу постійно, щомісяця, впливає на розмір пенсії позивачки, водночас позовні вимоги в частині здійснення відповідного перерахунку пенсії в зв`язку з незарахуванням стажу заявляються виключно у межах строків позовної давності.

Оскільки на даний час позивач перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві, саме там знаходиться її пенсійна справа, то у випадку визнання протиправною бездіяльність ГУ ПФУ в Луганській області щодо неврахування до пільгового підземного стажу за Списком № 1 зазначених вище періодів роботи позивачки здійснити фактичне зарахування вказаних періодів до відповідного виду стажу та здійснити перерахунок пенсії має саме те управління, в якому знаходиться пенсійна справа позивачки та в якому вона перебуває на обліку, тобто ГУ ПФУ в м. Києві.

На підставі зазначеного, представник позивача просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 16 вересня 2024 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 24 вересня 2024 року продовжено представнику позивача строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 03 жовтня 2024 року відкрито провадження в адміністративній справі після усунення недоліків позовної заяви та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог ОСОБА_1 , ГУ ПФУ в Луганській області 14 жовтня 2024 року подало відзив на позовну заяву, вказуючи на те, що базовим нормативно-правовим актом, який визначає принципи, засади й механізм функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку та виплати пенсії, є Закон України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV).

14 березня 2008 року управлінням Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області призначено ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до пункту 1 частини другої статті 114 Закону № 1058-IV. Отже, з 14 березня 2008 року позивач перебувала на обліку як пенсіонер в управлінні Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області.

З 01 серпня 2014 року ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві.

За даними підсистем ІКІС ПФУ «Звернення» та ІКІС ПФУ «Призначення та виплата пенсій» (ППВП) ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Луганській області не зверталась.

За записами трудової книжки серії НОМЕР_1 від 20 вересня 1970 року (доданої до позовної заяви), ОСОБА_1 працювала на шахті «Карбоніт» в якості диспетчера пов`язаного з підземними роботами: з 06 серпня 1991 року по 31 жовтня 1994 року; з 19 жовтня 1998 року по 09 серпня 2000 року; на шахті «Первомайська» в якості диспетчера пов`язаного з підземними роботами: з 14 жовтня 2002 року по 23 листопада 2003 року; з 16 травня 2005 року по 18 квітня 2016 року.

Із документів електронної пенсійної справи вбачається, що страховий стаж ОСОБА_1 складає 35 років 9 місяців 29 днів, у тому числі пільговий стаж за Списком № 1 6 років 2 місяці 6 днів (зараховано по 03 березня 2014 року).

При призначенні пенсії до пільгового стажу за Списком № 1 зараховано періоди роботи позивача в якості диспетчера пов`язаного з підземними роботами: на шахті «Карбоніт»: з 06 серпня 1991 року по 31 жовтня 1994 року; з 19 жовтня 1998 року по 31 грудня 1998 року; з 01 січня 2000 року по 09 серпня 2001 року; на шахті «Первомайська»: з 01 січня 2003 року по 23 листопада 2003 року; з 01 січня 2008 року по 25 березня 2008 року.

Щодо зарахування до пільгового стажу на підземних роботах за Списком № 1 періодів роботи, які були не зараховані при призначенні пенсії з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року, з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року.

Виплата пенсії ОСОБА_1 проводиться ГУ ПФУ в м. Києві, згідно з електронної пенсійної справи. Паперова пенсійна справа залишилася на окупованій території.

До пільгового стажу на підземних роботах за Списком № 1 не зараховано періоди роботи ОСОБА_1 : з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року, з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року, з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року. За даними таблиці «Відомості по спецстажу» реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового соціального страхування відсутні відомості про роботу ОСОБА_1 в шкідливих умовах праці за 2002 рік, за 2006 11 місяців.

На дату звернення ОСОБА_1 за призначенням пенсії (у 2008 році) для підтвердження спеціального трудового стажу застосовувалися норми пункту 20 Порядку, якими було передбачено підтвердження наявного стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників, у яких зазначаються: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номер, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка, тобто зарахування до пільгового стажу певних періодів роботи відбувалося лише у разі надання підприємством відповідної довідки, оскільки тільки підприємство на підставі первинних документів визначає умови і характер виконуваної роботи, розділ, підрозділ, найменування списків або їхні номери, куди включається цей період роботи і є можливість підтвердити обґрунтованість видачі зазначених довідок та достовірність поданих відомостей про осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію.

Посаду диспетчера гірничого передбачено підпунктом «г» пункту 1 розділу І Гірничі роботи Cписків № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, яким визначено право пільгового пенсійного забезпечення за Списком №1 робітникам, керівникам, спеціалістам і службовцям, зайнятим на підземних роботах 50 відсотків і більше робочого часу на рік (в обліковому періоді), затвердженими постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 і від 16 січня 2003 року № 36.

Працівникам, переліченим у підпунктах «г» і «д», зайнятим на підземних роботах менше половини робочого часу на рік (в обліковому періоді пенсія призначається за Списком № 2.

Паперова пенсійна справа з 2014 року знаходиться на тимчасово окупованій території (м. Первомайськ Луганської області).

Підприємства, на яких працювала ОСОБА_1 знаходяться на тимчасово окупованих територіях, а саме: шахта «Первомайська» на тимчасово окупованій території з 2014 року; шахта «Карбоніт» на території Попаснянської міської територіальної громади, яка відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 22 грудня 2022 року № 309 окупована з 07 травня 2022 року.

У ГУ ПФУ в Луганській області відсутня можливості перегляду, наданих заявником довідок передбачених пунктом 20 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637, для їх повного аналізу.

Вочевидь, в електронній пенсійній справі відсутні будь-які пільгові довідки та довідки про норми спусків та фактичну кількість спусків в шахту.

Таким чином, можливо зробити висновок, що пільговий стаж ОСОБА_1 обчислено відповідно до довідок про підтвердження спеціального трудового стажу, довідок про зайнятість на підземних роботах 50 і більше відсотків робочого часу на рік (в обліковому періоді), наданих позивачем до заяви від 25 березня 2008 року на призначення пенсії.

У зв`язку з відсутністю паперової справи неможливо стверджувати, що позивачу не повідомлялося про незарахування певних періодів роботи до пільгового стажу.

Як вже було зазначено, ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві з 01 серпня 2014 року. Позивач ніколи не перебувала на обліку в ГУ ПФУ в Луганській області (з 14 березня 2008 року вона перебувала на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області, а з 01 серпня 2014 року перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві).

Отже, на думку відповідача, ГУ ПФУ в Луганській області не може бути належним відповідачем у цій справі.

Також відповідач вказує на пропуск позивачем шестимісячного строку для звернення до суду, а саме у позовній заяві від 06 вересня 2024 позивач просить зарахувати до пільгового стажу періоди роботи з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року, з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року, що виходить за межі шестимісячного строку, встановленого статтею 122 КАС України.

На підставі вказаного ГУ ПФУ в Луганській області просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1

ГУ ПФУ в м. Києві позовну заяву з додатками та ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі отримало в електронному кабінеті 30 вересня 2024 року та 03 жовтня 2024 року відповідно, що підтверджується довідкою про доставку електронного документа за допомогою Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи до Електронного кабінету учасника процесу. Разом з тим, правом подати відзив на позовну заяву ГУ ПФУ в м. Києві не скористалося.

У частині шостій статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено наступне.

ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: кв. АДРЕСА_1 ) є внутрішньо переміщеною особою, з 14 березня 2008 року отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списку № 1 та з 01 серпня 2014 року перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві, що підтверджується довідкою від 23 листопада 2016 року № 5842, виданою Управлінням праці та соціального захисту населення Дарницького району в м. Києва державної адміністрації, листом ГУ ПФУ в м. Києві від 23 серпня 2024 року № 2600-0202-8/164745.

Стаж ОСОБА_1 для розрахунку права на пенсію за віком складає 35 років 09 місяців 29 днів, з врахуванням пільгового стажу за Списком № 1 06 років 02 місяці 06 днів, зараховано періоди роботи позивача диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, на шахті «Карбоніт» з 06 серпня 1991 року по 31 жовтня 1994 року; з 19 жовтня 1998 року по 31 грудня 1998 року; з 01 січня 2000 року по 09 серпня 2001 року; на шахті «Первомайська» з 01 січня 2003 року по 23 листопада 2003 року; з 01 січня 2008 року по 25 березня 2008 року.

У межах спірних правовідносин до пільгового стажу позивача не зараховано періоди роботи гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля» з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року та з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року; гірничим диспетчером, який зв`язаний з підземними роботами, у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля» з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року. Спірні періоди зараховано до страхового стажу.

Відповідно до записів у трудовій книжці від 20 вересня 1978 року серії НОМЕР_3 (у межах спірних правовідносин) позивач працював:

- з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Карбоніт» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»;

- з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Первомайська» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»;

- з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке 23 січня 2006 року перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля».

У листі від 23 серпня 2024 року № 2600-0202-8/164745 на адвокатський запит від 18 серпня 2024 року № 1209, який зареєстрований 19 серпня 2024 року № 44460/8 щодо надання правової допомоги позивачу, ГУ ПФУ в м. Києві зазначило, що ОСОБА_1 пенсія за віком при пільговому стажі роботи за Списком № 1 призначена, яка розрахована відповідно до Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Страховий стаж ОСОБА_1 складає 35 років 09 місяців 29 днів, у тому числі робота за Списком № 1 6 років. Індивідуальний коефіцієнт стажу складає 0,35750. При страховому стажі 35 років понаднормовий стаж складає 05 років.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей» зобов`язано міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації забезпечити до 01 грудня 2014 року переміщення бюджетних установ, підприємств та організацій, що належать до сфери їх управління, з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в населенні пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.

Відповідно до постанови Правління Пенсійного фонду України від 12 травня 2015 року № 9-1 «Про здійснення повноважень з обслуговування страхувальників» обслуговування страхувальників, які перебувають на обліку в управліннях Фонду, що тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, на період проведення антитерористичної операції, зокрема здійснення обліку платежів, що надходять на рахунки органів Пенсійного фонду України, відкриті в установах АТ «Ощадбанк», прийняття звітності, передбаченої законодавством, зняття з обліку страхувальників в органах Пенсійного фонду України, надання довідок, встановлених законодавством, формування звітності та виконання завдань, передбачених підпунктами 2-4, 6, 9-12, 16, 19 пункту 4 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за №41/26486, наказано здійснювати управлінням Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаним управлінням Донецької та Луганської областей згідно з додатком до цієї постанови.

Згідно з Переліком управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь Донецької та Луганської областей, які здійснюють повноваження з обслуговування страхувальників на період проведення антитерористичної операції, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України від 12 травня 2015 року № 9-1, здійснення повноважень управлінь ПФУ у Луганській області, що тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а саме Управління Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області, покладено на ГУ ПФУ в Луганській області.

Зокрема, у пункті 18 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднані управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2015 року за № 41/26486 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 21 грудня 2022 року № 28-2) зазначено, що Управління Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює розгляд звернень, заяв та скарг підприємств, установ, організацій і громадян з питань діяльності Фонду, виявляє та усуває причини, що призводять до подання громадянами скарг.

Згідно з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходження юридичної особи Управління Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області (ідентифікаційний код 21792413, місцезнаходження: 93200, Луганська область, м. Первомайськ, вул. Куйбишева, 16а) зазначено: відомості про перебування юридичної особи у процесі припинення відсутні; дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення відомості відсутні.

Управління Пенсійного фонду України в м. Первомайську Луганської області не було переміщено на територію, яка контролюється державою Україна.

Отже, ГУ ПФУ в Луганській області у межах спірних правовідносин є належним відповідачем у справі.

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до абзаців першого, другого пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України від 09 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-IV) пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом (абзац перший частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років (абзац третій частини четвертої статті 24 Закону № 1058-IV).

Статтею 14 Закону України від 05 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі Закон № 1788-XII) визначені особливості пенсійного забезпечення працівників, зайнятих на підземних і відкритих гірничих роботах та в металургії.

Так, частиною першою статті 14 Закону № 1788-XII визначено, що працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, за списком робіт і професій, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на цих роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), за умови, якщо вони були зайняті на цих роботах не менше 20 років. Такий же порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничо-рятувальних частин) на шахтах по видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуруються або знаходяться в стадії ліквідації, але не більше 2 років.

При наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок за кожний повний рік цих робіт пенсійний вік, встановлений статтею 26 Закону № 1058-IV, знижується на 1 рік.

Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV (у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV (у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону (частини друга, п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).

Частиною четвертою статті 45 Закону № 1058-IV визначено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

- у разі виникнення права на підвищення пенсії з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

- у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Постановою Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Згідно з пунктом 1, абзацом 1 пункту 2 розділу I «Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії» Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 07 липня 2014 року № 13-1) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1) (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії), заява про призначення пенсії працюючим громадянам і членам їх сімей (у зв`язку з втратою годувальника) та про відстрочку часу її призначення відповідно до Закону № 1058-IV подається працівником (членом його сім`ї у зв`язку з втратою годувальника) до управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах (далі орган, що призначає пенсію) через уповноважену посадову особу підприємства, установи, організації (далі посадова особа). Заява про призначення пенсії непрацюючим громадянам і членам їх сімей подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально безпосередньо до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації) або законним представником відповідно до законодавства за місцем проживання (реєстрації) заявника.

Пунктом 4 розділу I «Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) передбачено, що звернення за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку.

Відповідно до абзаців першого-четвертого пункту 5 розділу I «Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) днем звернення за пенсією вважається день приймання органом, що призначає пенсію, заяви про призначення, перерахунок, відновлення або переведення з одного виду пенсії на інший. Якщо заява пересилається поштою (крім випадків призначення (поновлення) пенсій), днем звернення за пенсією вважається дата, що зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви. У разі, якщо до заяви про призначення, відновлення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис. Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за пенсією вважається день приймання заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви. Якщо документи, які необхідно подати додатково, протягом трьох місяців не подані, пенсія за згодою особи призначається, відновлюється за наявними документами. У подальшому при надходженні додаткових документів пенсія перераховується зі строків, передбачених пунктом четвертим статті 45 Закону № 1058-IV.

Пунктом 7 розділу II «Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) встановлено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:

а) довідка податкової адміністрації про присвоєння ідентифікаційного номера заявнику. За документ, що засвідчує відсутність у заявника ідентифікаційного номера для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні державні органи та мають відмітку у паспорті, береться копія сторінки паспорта з відміткою про те, що особа має право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера;

б) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі Порядок підтвердження наявного трудового стажу);

в) довідка про заробітну плату особи за період страхового стажу, а починаючи з 01 липня 2000 року індивідуальні відомості про застраховану особу надаються відділом персоніфікованого обліку за формою згідно із додатком 2;

г) документи про місце проживання (реєстрації) особи;

ґ) документи, які засвідчують особливий статус особи:

- посвідчення учасника бойових дій та довідка військового комісаріату про період (періоди) участі у бойових діях (при призначенні пенсії згідно із абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;

- довідка медико-соціальної експертної комісії (далі МСЕК) про визнання особи інвалідом унаслідок поранення, контузії, каліцтва, одержаних при захисті Батьківщини або при виконанні інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті чи виконанням інтернаціонального обов`язку (при призначенні пенсії згідно із абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;

- висновок МСЕК щодо причинного зв`язку смерті особи з пораненням, контузією, каліцтвом, одержаними при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), або захворюванням, пов`язаним з перебуванням на фронті, ліквідацією Чорнобильської катастрофи чи виконанням інтернаціонального обов`язку (при призначенні пенсії згідно із абзацом шостим пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;

- довідка МСЕК про визнання особи інвалідом по зору I групи сліпим (при призначенні пенсії згідно із абзацом третім пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;

- документи закладу охорони здоров`я про наявність відповідного захворювання: гіпофізарного нанізму (ліліпути), диспропорційні карлики (при призначенні пенсії згідно із абзацом другим пункту 3 Прикінцевих положень Закону № 1058-IV;

- посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, форма якої затверджена постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 09 березня 1988 року № 122; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи (при призначенні пенсії із використанням норм статті 55 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;

- документи про народження та виховання дитини до чотирнадцятирічного віку (при призначенні пенсії згідно із пунктом «ж» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення»;

- документи про народження дитини та виховання її до восьмирічного, з 01 січня 2006 року шестирічного віку чи про визнання дитини заявника інвалідом з дитинства або дитиною-інвалідом (при призначенні пенсії згідно з абзацом четвертим пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV;

- заява матері про згоду щодо призначення пенсії батьку або документи, що підтверджують її відсутність (свідоцтво органу РАГС про смерть, рішення суду про визнання її безвісно відсутньою тощо), в разі звернення за пенсією батька, яким здійснювалось виховання п`ятьох або більше дітей чи дитини-інваліда (при призначенні пенсії згідно з абзацом п`ятим пункту 3 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону № 1058-IV;

д) клопотання (направлення) про достроковий вихід на пенсію (для призначення пенсії відповідно до статті 26 Закону України «Про зайнятість населення».

Згідно з пунктами 34, 35 розділу ІІІ «Підготовка і подання документів для призначення пенсій» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) посадова особа зобов`язана не пізніше місяця до дня досягнення працівником пенсійного віку письмово повідомити його про виникнення права на пенсію за віком, у тому числі на пільгових умовах.

Посадова особа у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 3), ознайомлює з ним особу, яка оформляється на пенсію (про що особа ставить свій підпис в поданні), і направляє до органу, що призначає пенсію, за місцезнаходженням підприємства, установи, організації або за місцем проживання (реєстрації) особи. Для забезпечення повноти відомостей про застраховану особу, якій призначається пенсія, подається комплект первинної звітності страхувальника до системи персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України за період після останнього звіту до дати подання заяви про призначення пенсії включно. У необхідних випадках надається допомога щодо одержання відсутніх у особи документів для призначення пенсії. У разі, якщо підготовлені не всі необхідні для призначення пенсії документи, до органу, що призначає пенсію, подаються наявні документи, а документи, яких не вистачає, подаються додатково у строки, передбачені пунктом 5 цього Порядку.

Пунктом 36 розділу ІІІ «Підготовка і подання документів для призначення пенсій» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) передбачено, що орган, що призначає пенсію, надає:

- роз`яснення підприємствам, установам, організаціям та особам з питань призначення та виплати пенсій;

- у разі необхідності бланки документів;

- допомогу особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, щодо одержання відсутніх документів для призначення пенсії.

Відповідно до пункту 37 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, відстрочку часу її призначення, перерахунок та відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 4). Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, при наявності в особи всіх необхідних документів. Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати приймання заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати в трьохмісячний термін з дня прийняття заяви.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі (абзаци четвертий пункту 38 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії)).

Згідно з абзацами першим, другим пункту 4.3 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) не пізніше 10 днів після надходження заяви з необхідними для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення раніше призначеної пенсії документами орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України. Після надходження даних про сплату страхових внесків проводиться перерахунок пенсії з урахуванням цього періоду з моменту призначення пенсії.

Відповідно до пункту 47 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії) право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

У разі звернення пенсіонера видається виписка з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії з інформацією про періоди страхового стажу та заробітної плати (доходу), яка врахована при розрахунку пенсії (абзац другий пункту 45 розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 (в редакції, чинній на час звернення позивача з заявою про призначення пенсії)).

Щодо незарахування до пільгового підземного стажу за Списком № 1 періодів роботи позивача з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля» (що складає 03 років 10 місяців 04 дня), суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 62 Закону № 1788-XII основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі Порядок № 383), встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442 (далі Порядок № 442), атестація робочих місць за умовами праці (далі атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набула чинності з 21 серпня 1992 року. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21 серпня 1992 року, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункти 4, 4.1 Порядку № 383).

Пунктом 4.2 Порядку № 383 встановлено, що результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.

У разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку № 442), до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку (пункт 4.3 Порядку № 383).

Відповідно до пунктів 4.4, 4.5 Порядку № 383 якщо атестація була вперше проведена після 21 серпня 1997 року, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21 серпня 1992 року, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку. Якщо ж атестація з 21 серпня 1992 року не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21 серпня 1997 року, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21 серпня 1992 року включно, тобто до набуття чинності Порядком № 442. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком № 442 та розробленими на виконання цієї постанови Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року № 41. Відповідно до зазначених нормативних актів документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Верховний Суд сформулював правовий висновок щодо застосування норм матеріального права у спорах цієї категорії у подібних правовідносинах. Так, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19 лютого 2020 року у справі № 520/15025/16-а зазначила, що особи, які зайняті на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 2, але з вини власника на таких підприємствах не було проведено атестацію робочого місця, мають право на зарахування стажу роботи на таких посадах до спеціального стажу, необхідного для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2, відповідно до пункту «б» статті 13 Закону № 1788-XII.

Цей висновок є також застосовним і щодо осіб, зайнятих на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за Списком № 1.

При цьому на працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.

Отже, Велика Палата Верховного Суду вважає, що непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.

Згідно з пунктом 1010100а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, правом пільгового пенсійного забезпечення користуються всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень.

Згідно з пунктом 1010100а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (який діяв до 16 січня 2003 року), та пунктом 1.1а підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 (який діяв до 03 серпня 2016 року), правом пільгового пенсійного забезпечення користуються всі робітники, зайняті повний робочий день на підземних роботах в шахтах, рудниках і копальнях на видобуванні корисних копалин, в геологорозвідці, на дренажних шахтах, на будівництві шахт, рудників, копалень.

Згідно з пунктом 1010100г підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком (по старості) на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів СРСР від 26 січня 1991 року № 10, правом пільгового пенсійного забезпечення користуються робітники, керівники, спеціалісти та службовці, зайняті на підземних роботах 50 процентів і більше робочого часу на рік (в обліковому періоді). До зазначених осіб, зокрема, віднесені диспетчери гірничі (1010100г-20677).

Згідно з пунктом 1010100г підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1994 року № 162 (який діяв до 16 січня 2003 року), правом пільгового пенсійного забезпечення користуються робітники, керівники, спеціалісти і службовці, зайняті на підземних роботах 50 процентів і більше робочого часу на рік (в обліковому періоді). До зазначених осіб, зокрема, віднесені диспетчери гірничі (1010100г-21656).

Пунктом 1.1г підрозділу 1 розділу І Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 року № 36 (який діяв до 03 серпня 2016 року), передбачено, що правом пільгового пенсійного забезпечення користуються працівники, зайняті на підземних роботах 50 і більше відсотків робочого часу на рік (в обліковому періоді): зокрема, диспетчери гірничі.

У трудовій книжці від 20 вересня 1978 року серії НОМЕР_3 зазначено, що позивач працювала: з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Карбоніт» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Первомайська» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля».

У трудовій книжці позивача за № 25 зроблений запис: проведена атестація робочого місця гірничого диспетчера та відповідає займаній посаді за Списком № 1 (наказ від 31 серпня 1995 року № 170-к); на сторінках 51 та 54 зроблені записи: за результатами атестації робочих місць підтверджується право переходу на пенсію по професії гірничий диспетчер за Списком № 1 (наказ від 13 березня 2000 року № 78); за № 41 за результатами атестації робочих місць підтверджується право переходу на пенсію по професії гірничий диспетчер на пільгових умовах за Списком № 1.

Відповідно до Довідника кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб відповідно до законодавства, який є додатком 8 Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затвердженого постановою Пенсійного фонду України від 05 листопада 2009 року № 26-1, код підстави ЗПЗ013А1 діє з 05 листопада 1991 року та має назву «Працівники, зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць; чоловіки після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; жінки - після досягнення 45 років і при стажі роботи не менше 15 років, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах. Працівникам, які мають не менше половини стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням віку, передбаченого статтею 12 цього Закону, на 1 рік за кожний повний рік такої роботи чоловікам і на 1 рік 4 місяці жінкам».

Тобто, в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а саме у відомостях по спеціальному стажу у коді підстави для обліку спеціального стажу за 2005-2007 роки вказано Список № 1 (ЗП3013АІ), коли позивач працював гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», про що зазначено в трудовій книжці.

Таким чином, період роботи позивача з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Карбоніт» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Первомайська» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», протиправно незараховано до пільгового стажу за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи висновки Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ) у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey», «Cyprus v. Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. the Republic of Moldova and Russia», «Ilascu and Others v. Moldova and Russia»), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр проти Туреччини», ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать, суд враховує інформацію зазначену у довідках, виданих підприємствами, розташованими на тимчасово окупованій території України.

Відповідно до розрахунку стажу Форма РС-право стаж ОСОБА_1 для розрахунку права на пенсію за віком складає 35 років 09 місяців 29 днів, з урахуванням пільгового стажу за Списком № 1 06 років 00 місяців 00 днів. У межах спірних правовідносин до пільгового стажу позивача не зараховано періоди роботи на посаді гірничого диспетчера підземного у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля» з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року; гірничого диспетчера підземного у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року; гірничим диспетчером, який зв`язаний з підземними роботами, у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля» з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року. Спірні періоди зараховано до страхового стажу.

Судом установлено, що страховий стаж ОСОБА_1 становить 35 років 09 місяців 29 днів, з яких до пільгового стажу за Списком № 1 відповідачем враховано 6 років 2 місяці 6 днів + 03 років 10 місяців 04 дня стаж, протиправно не врахований відповідачем при призначенні пенсії, що свідчить про те, що відповідачем при призначенні позивачу пенсії за віком, неправильно обчислено страховий стаж.

Таким чином, відповідачем при вирішенні питання про призначення позивачу пенсії за віком протиправно не зараховано до страхового стажу на підземних роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, період роботи на посаді гірничого диспетчера підземного у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля» з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року; гірничого диспетчера підземного у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року; гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля» з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року. Спірні періоди зараховано до страхового стажу, що складає 03 років 10 місяців 04 дня.

Оскільки із запитом щодо інформації про періоди страхового стажу, які враховані при розрахунку пенсії позивача, представник позивача звернувся до відповідача-2 у серпні 2024 року, а до суду з позовом звернувся 06 вересня 2024 року, перерахунок призначеної пенсії за віком на підземних гірничих роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, має бути проведений позивачу в межах позовних вимог, тобто з 07 березня 2024 року, з урахуванням фактично сплачених сум.

Що стосується обраного позивачем способу захисту порушених прав, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним:

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ в Луганській області, які полягають у неправильному обчисленні страхового стажу при призначенні позивачу пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1;

- зобов`язати ГУ ПФУ в м. Києві провести позивачу перерахунок страхового стажу на підземних роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зарахувавши до страхового стажу на підземних роботах за списком № 1, періоди роботи з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Карбоніт» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Первомайська» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», та здійснити з 07 березня 2024 року перерахунок і виплату пенсії за віком з урахуванням фактично сплачених сум.

У задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності ГУ ПФУ в Луганській області щодо неврахування до пільгового підземного стажу за Списком 1 періодів роботи позивача з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Карбоніт» ДП ДХК «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у ДВАТ шахта «Первомайська» ДП ДХК «Первомайськвугілля» та з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером у СП шахта «Первомайська» ДХК «Первомайськвугілля», треба відмовити, оскільки порушене право позивача полягає у неправильному обчисленні територіальним органом Пенсійного фонду України страхового стажу на підземних гірничих роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

У межах спірних правовідносин способом судового захисту порушеного права є визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень, які полягають у неправильному обчисленні страхового стажу на підземних гірничих роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Дії, які суб`єкту владних повноважень необхідно вчинити у межах спірних правовідносин з метою відновлення прав позивача, за захистом яких він звернувся до суду, провести перерахунок страхового стажу на підземних гірничих роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зарахувавши до пільгового стажу спірні періоди роботи за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та здійснити перерахунок і виплату пенсії за віком з урахуванням фактично сплачених сум.

Оскільки права позивача у цьому випадку порушені через неправильне обчислення пільгового стажу, обраний позивачем спосіб судового захисту в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності не відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах не є необхідним.

Надаючи оцінку твердженням відповідача про пропуск позивачем строку звернення до суду, суд виходить з наступного.

Згідно з частинами першою, другою статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Фактично позивач оскаржує дії відповідача, які полягають у неправильному обчисленні страхового стажу при призначенні за віком на пільгових умовах за Списком № 1 у зв`язку з чим, просить зобов`язати зарахувати до пільгового підземного стажу за Списком № 1 спірні періоди роботи позивача та здійснити відповідний перерахунок пенсії з 07 березня 2024 року з виплатою заборгованості, з врахуванням фактично виплачених сум.

До суду з позовною заявою позивач звернувся 06 вересня 2024 року через Електронний суд, тобто в межах шестимісячного строку з дня, коли дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

З огляду на вказане позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених вимог.

При зверненні до суду з позовом позивачем сплачено судовий збір в сумі 968,96 грн, що підтверджено квитанцією від 18 вересня 2024 року № BAA2-3DFQ-M67E.

З огляду на те, що судом встановлено неправильне обчислення позивачу страхового стажу внаслідок чого позовні вимоги фактично підлягають задоволенню, лише з корегуванням обраного позивачем способу судового захисту, суд присуджує позивачу понесені ним і документально підтверджені судові витрати зі сплати судового збору по 484,48 грн за рахунок бюджетних асигнувань з кожного з відповідачів.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Частково задовольнити позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: кв. АДРЕСА_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (ідентифікаційний код 21782461, місцезнаходження: вул. Шевченка, 9, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404), Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (ідентифікаційний код 42098368, місцезнаходження: вул. Бульварно-Кудрявська, 16, м. Київ, 04053) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області, які полягають у неправильному обчисленні страхового стажу при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 1.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести ОСОБА_1 перерахунок страхового стажу на підземних роботах за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, зарахувавши до страхового стажу на підземних роботах за списком № 1, періоди роботи з 01 січня 1999 року по 31 грудня 1999 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Карбоніт» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 14 жовтня 2002 року по 31 грудня 2002 року гірничим диспетчером підземним у Державному відкритому акціонерному товаристві шахта «Первомайська» Дочірнього підприємства державної холдингової компанії «Первомайськвугілля»; з 16 травня 2005 року по 31 грудня 2007 року гірничим диспетчером, пов`язаним з підземними роботами, у Структурному підрозділі шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», яке перейменовано на Відокремлений підрозділ шахта «Первомайська» Державного підприємства «Первомайськвугілля», та здійснити з 07 березня 2024 року перерахунок і виплату пенсії за віком з урахуванням фактично сплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 484,48 грн (чотириста вісімдесят чотири гривні 48 копійок).

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 484,48 грн (чотириста вісімдесят чотири гривні 48 копійок).

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Кисіль

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123206335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —360/1026/24

Рішення від 21.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Кисіль

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні