ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2024 рокусправа № 380/19184/24Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» до Головного управління ДПС у Львівській області Львівська державна податкова інспекція, Державної податкової служби України про скасування рішення,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» (далі ТОВ «Пентаойл», позивач), від імені якого діє представник адвокат Схаб Б.О., звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України (далі - відповідачі), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати: - рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 08.08.2024 року № 11608136/42770151; - рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 08.08.2024 року № 11608139/42770151; - рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 08.08.2024 року № 11608137/42770151; - рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 08.08.2024 року № 11608138/42770151;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати: - в Єдиному реєстрі податкових накладних: - податкову накладну № 359 від 28.05.2024 року, подану ТОВ «Пентаойл» за датою її подання, на підставі незаконності рішення № 11608138/42770151 про відмову в реєстрації податкової накладної; - податкову накладну № 396 від 31.05.2024 року, подану ТОВ «Пентаойл» за датою її подання, на підставі незаконності рішення № 11608136/42770151 про відмову в реєстрації податкової накладної; - податкову накладну № 361 від 28.05.2024 року, подану ТОВ «Пентаойл» за датою її подання, на підставі незаконності рішення № 11608139/42770151 про відмову в реєстрації податкової накладної; - податкову накладну № 360 від 28.05.2024 року, подану ТОВ «Пентаойл» за датою її подання, на підставі незаконності рішення № 11608137/42770151 про відмову в реєстрації податкової накладної.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТОВ «Пентаойл» зареєстроване як суб`єкт господарювання від 23.01.2019, основним видом діяльності якого є виробництво продуктів нафтоперероблення (КВЕД 19.20), серед інших видів продукції є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71), діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (КВЕД 46.12). Позовні вимоги обґрунтовані тим, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкової накладної, така не зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача-1 щодо відмови в її реєстрації. З метою належного захисту своїх прав як платника податку позивач просить суд зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних складені ТОВ «Пентаойл» податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 днем їх надходження до ЄРПН.
Відповідач, ГУ ДПС у Львівській області, позов не визнає, просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «Пентаойл» в повному обсязі. Вказує, що причиною для відмови в реєстрації податкової накладної було ненадання платником податків документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, тому в ГУ ДПС у Львівській області були законні підстави для прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023.
Відповідач-2 копію ухвали про відкриття строщеного провадження отримав 27.09.2024, що підтверджується довідкою секретаря судового засідання, відзиву на позовну заяву не подав, про причини неподання відзиву суд не повідомив.
Позивач подав відповідь на відзив, де навів аргументи на спростування позиції відповідача.
Суд дослідив долучені до матеріалів справи заяви по суті справи, письмові та електронні докази і встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» зареєстроване як юридична особа 23.01.2019, основним видом діяльності якого є виробництво продуктів нафтоперероблення (КВЕД 19.20), серед інших видів продукції є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71), діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (КВЕД 46.12).
В процесі здійснення господарської діяльності ТОВ «Пентаойл» (постачальник) уклало договір поставки № 20240115-2 від 15.01.2024 із ТОВ «Летрейд» (покупець). Згідно умов цього договору постачальник зобов`язується передати у власність нафтопродукти (далі-товар), а покупець прийняти та оплатити даний товар. Поставка товару за цим договором здійснюється на умовах та строки погоджені сторонами. Право власності на товар переходить до покупця з моменту передачі товару покупцю. Підтвердження передачі (поставки) товару є підписання сторонами видаткової накладної (п. 2.1 Договору). Розрахунок за товар покупець здійснює на умовах 100% попередньої оплати на підставі наданого постачальником рахунку в день (дату) складення рахунку (п. 3.1 Договору) (а.с. 12-14).
Для забезпечення виконання умов договору підряду поставки № 20240115-2 від 15.01.2024 ТОВ «Пентаойл» закуповувало нафтопродукти як в українських постачальників таких як: ТОВ «Окко-Експрес» (ЄДРПОУ 44849275); ТОВ «Мотто Захід (ЄДРПОУ 39926808); ТОВ Торговий дім «Українська нафтотрейдінгова компанія» (ЄДРПОУ 42073579), а також власними силами імпортує нафтопродукти з Республіки Польща у таких компаній як: SOLUMUS Sp.z.o.o. COMPANY на підставі укладеного договору поставки.
28.05.2024 року та 31.05.2024 року ТОВ «Пентаойл» здійснило поставку товарів ТОВ «Летрейд», що підтверджується видатковою накладною № 2216 від 28.05.2024 на суму 763560 грн. з ПДВ та ТТН № РПОБП-002216 від 28.05.2024, видатковою накладною № 2221 від 28.05.2024 року на суму 1272600 грн. з ПДВ та ТТН № РПОБП-002221 від 28.05.2024 року, видатковою накладною № 2222 від 28.05.2024 року на суму 967176 грн. з ПДВ та ТТН № РПОБП-002222 від 28.05.2024 року, видатковою накладною № 2280 від 31.05.2024 року на суму 799977,40грн. з ПДВ та ТТН № РПОБП-002280 від 31.05.2024 року (а.с. 16-18, 21-25).
28.05.2024 року та 31.05.2024 року ТОВ «Летрейд» здійснило оплату за товар на рахунок ТОВ «Пентаойл», що підтверджується квитанціями від 28.05.2024 та від 31.05.2024 року (а.с. 40-41).
За фактом першої події (поставки товарів) ТОВ «Пентаойл» склало податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 (а.с. 78, 79, 80, 81) та скерувало такі на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Документообіг між платником податків та контролюючим органом щодо реєстрації податкових накладних відбувається в електронному вигляді, як це передбачено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту яких документ (податкові накладні) прийнято, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена (а.с. 15, 20, 28, 31).
В квитанціях зазначено, що реєстрація зазначених податкових накладних зупинена, оскільки податкові накладні відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Платнику податків запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивач скерував до комісії ДПС у Львівській області пояснення до податкових накладних №359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію якої зупинено (а.с. 58). В письмових поясненнях щодо заблокованих податкових накладних позивач пояснив, що проводить свою господарську діяльність з 23.01.2019, основним видом діяльності якого є виробництво продуктів нафтоперероблення (КВЕД 19.20), серед інших видів продукції є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71), діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (КВЕД 46.12). Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Пентаойл» закуповувало нафтопродукти як в українських постачальників таких як: ТОВ «Окко-Експрес» (ЄДРПОУ 44849275); ТОВ «Мотто Захід (ЄДРПОУ 39926808); ТОВ Торговий дім «Українська нафтотрейдінгова компанія» (ЄДРПОУ 42073579), а також власними силами імпортує нафтопродукти з Республіки Польща у таких компаній як: SOLUMUS Sp.z.o.o. COMPANY. Для здійснення своєї господарської діяльності уклав договір зберігання нафтопродуктів № 011220-3 від 01.12.2020 року із ТОВ «Прімаойл». Пояснило, що ТОВ «Пентаойл» (постачальник) уклало договір поставки № 20240115-2 від 15.01.2024 із ТОВ «Лєтрейд» (покупець), на підставі якого 28.05.2024 та 31.05.2024 поставило товар, що підтверджується видатковими накладними та ТТН. За фактом поставки товарів (перша подія) ТОВ «Пентаойл» склало податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023. На підтвердження та реальності операцій за вказаними податковими накладними позивач надав комісії відповідача копії документів у кількості по 21 додатка: договір поставки № 20240115-2 від 15.01.2024, видаткові накладні № 2216 від 28.05.2024, № 2221 від 28.05.2024, № 2222 від 28.05.2024, № 2280 від 31.05.2024, ТТН № РПОБП-002216 від 28.05.2024, № РПОБП-002221 від 28.05.2024, № РПОБП-002222 від 28.05.2024, № РПОБП-002280 від 31.05.2024, копію договору надання транспортних послуг № 19022024-1П від 19.02.2024, копію Договору зберігання нафтопродуктів № 011220-3 від 01.12.2020 та додаткової угоди № 1 від 27.01.2022, акти здачі-приймання майна на зберігання № 1805/2 від 18.05.2024, № 2305/2 від 23.05.2024, №2405/2 від 24.05.2024, №2805/2 від 28.05.2024, платіжні інструкції № 3313 від 28.05.2024, №3399 від 31.05.2024 та інші.
Платнику податків були надіслані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, відповідно до якого платнику податків запропоновано додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, а саме копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних (а.с. 96-97, 98-99, 100-101, 102-103).
Комісія ГУ ДПС у Львівській області за наслідками розгляду наданих платником податків пояснень та документів прийняла рішення № 11608138/42770151 від 08.08.2024, № 11608136/42770151 від 08.08.2024, № 11608139/42770151 від 08.08.2024, № 11608137/42770151 від 08.08.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 (а.с. 59, 60, 61, 62). Рішення обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової наладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. У пункті «додаткова інформація» зазначила, що платник податків не отримав повідомлення про надання до додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Відповідно до пп. «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМ України від 26.04.2017 № 341, далі Порядок № 1246).
Пунктом 2 цього Порядку податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Після накладення кваліфікованого електронного підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку (пункт 11 Порядку № 1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки за критеріями визначеними в пункті 12 Порядку № 1246.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку № 1246).
Відповідно до пункту 201.16. статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1165 від 11.12.2019, відповідно до якої затвердив:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7 цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку № 1165.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку № 1165).
Пунктом 11 Порядку № 1165 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.
Додатком № 1 до Порядку № 1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Так, відповідно до пункту 8 зазначених Критеріїв визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до п.6 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок № 520) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно п.п. 10, 11,12 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: - ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; - та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Здійснюючи оцінку аргументів сторін та досліджених письмових доказів суд, з метою вирішення цього спору, керується такими міркуваннями:
товариство з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» зареєстроване як юридична особа 23.01.2019, основним видом діяльності якого є виробництво продуктів нафтоперероблення (КВЕД 19.20), серед інших видів продукції є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (КВЕД 46.71), діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (КВЕД 46.12).
На виконання умов договору поставки № 20240115-2 від 15.01.2024 ТОВ «Пентаойл» 28.05.2024 та 31.05.2024 отримало здійснило поставку товару ТОВ «Лєтрейд», що підтверджується видатковими накладними № 2216 від 28.05.2024, № 2221 від 28.05.2024, № 2222 від 28.05.2024, №2280 від 31.05.2024, ТТН № РПОБП-002216 від 28.05.2024, № РПОБП-002221 від 28.05.2024, №РПОБП-002222 від 28.05.2024, № РПОБП-002280 від 31.05.2024 та платіжними інструкціями №3313 від 28.05.2024, №3399 від 31.05.2024. За фактом першої події (поставки товарів) ТОВ «Пентаойл» склало податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 та скерувало такі на реєстрацію в ЄРПН. Реєстрація податкових накладних була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозиціями надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Суд звертає увагу на те, що пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку не визначає самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дає підстави комісіям управлінь ДПС регіонального рівня винести відповідного платника податків на розгляд Комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відповідач не надав суду докази того, що контролюючий орган приймав рішення про віднесення ТОВ «Пентаойл» до переліку ризикових платників податку. Суд також звертає увагу на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючий орган не навів навіть примірного переліку документів, які слід подати платнику податків для реєстрації цих податкових накладних, тому платник в цій ситуації змушений був діяти на власний розсуд щодо подання документів в підтвердження реальності господарської операції за податковими накладними.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 ТОВ «Пентаойл» скерувало контролюючому органу письмові пояснення щодо здійснення господарських операцій за податковими накладними та копіями первинних документів у кількості 21 додатка: договір поставки № 20240115-2 від 15.01.2024, видаткові накладні № 2216 від 28.05.2024, № 2221 від 28.05.2024, № 2222 від 28.05.2024, № 2280 від 31.05.2024, ТТН № РПОБП-002216 від 28.05.2024, № РПОБП-002221 від 28.05.2024, № РПОБП-002222 від 28.05.2024, № РПОБП-002280 від 31.05.2024, копію договору надання транспортних послуг № 19022024-1П від 19.02.2024, копію Договору зберігання нафтопродуктів № 011220-3 від 01.12.2020 та додаткової угоди № 1 від 27.01.2022, акти здачі-приймання майна на зберігання № 1805/2 від 18.05.2024, № 2305/2 від 23.05.2024, № 2405/2 від 24.05.2024, № 2805/2 від 28.05.2024, платіжні інструкції № 3313 від 28.05.2024, №3399 від 31.05.2024 та інші.
При цьому, платнику податків були надіслані повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів необхідних для розгляду питання про реєстрацію спірних податкових накладних, а саме: копії первинних документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків, що підтверджують інформацію, зазначену у податкових накладних.
Суд звертає увагу, що усі запитувані у цих повідомленнях документи позивач надіслав разом із повідомленням № 18 від 23.07.2024 року та письмовими поясненнями (а.с. 56-58), а саме:
- на вимогу надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, подавались: ТТН до кожної видаткової накладної, договір поставки, згідно якого здійснювались поставки нафтопродуктів компанії ТОВ «Лєтрейд».
- на вимогу надати первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів подавались: договір про надання транспортних послуг, договір зберігання нафтопродуктів разом з актами,
- на вимогу надати інвентаризаційних описів, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів-приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних подавались: вантажно-митні декларації, накладні, пам`ятки подання і зберігання вагонів
- на вимогу надати первинні документів щодо постачання та придбання товарів та послуг подавались: контракти на закупівлю палива у компанії Solumus Sp z.o.o.
- на вимогу надати розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків подавались: інформаційне повідомлення про зарахування коштів № 3313 від 28.05.2024 від ТОВ «Лєтрейд», платіжна інструкція № 339_00000/19а8641е-t552-430b-a063-1432010afdd0 від 31.05.2024р.
Рішення контролюючого органу № 11608138/42770151 від 08.08.2024, № 11608136/42770151 від 08.08.2024, № 11608139/42770151 від 08.08.2024, № 11608137/42770151 від 08.08.2024 про відмову у реєстрації податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 обґрунтовані тим, що платник податків не надав/частково надав додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Далі в тексті шаблону рішення про відмову у реєстрації податкових накладних у розділі «додаткова інформація» вказано, що при прийнятті цього рішення комісії слід зазначити конкретні документи з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі. Суд констатує, що відповідач-1 або не зазначив конкретних документів взагалі. Тому для суду залишається неочевидним, відсутність котрого документа(ів) із наведеного орієнтовного переліку в типовій формі рішення зумовило висновок комісії про відмову в реєстрації податкових накладних ТОВ «Пентаойл».
Оцінюючи описані підстави для прийняття оскарженого рішення суд вважає, що відповідач-1 діяв свавільно та не обґрунтував прийняті рішення у встановлений Порядком №1165 спосіб, оскільки: - не вказав конкретних документів з наведеного примірного переліку, котрі не надано платником податків в конкретній справі; - навів у рішенні інформацію, що не відповідає дійсності, оскільки отримав від платника копії документів, що були достатніми для підтвердження викладених в поясненнях обставин.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі узгоджуються між собою за змістом, обсягами та числовими значеннями зафіксованих в них господарських операцій, а також є достатніми для підтвердження здійснення підприємством зареєстрованих в ЄДР видів діяльності.
Для суду залишається неочевидним, чому комісія проігнорувала надані платником податків документи та додатково просила їх надати, мотивуючи своє рішення тим, що платник податків не надав документів на підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних, що не відповідає дійсним обставинам справи. Наведені обставини свідчать про надуманий та свавільний характер рішень обох комісій ДПС щодо реєстрації податкових накладних позивача.
Суд вважає, що надані платником податків документи були достатніми для підтвердження викладених в повідомленні пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, а отже достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18.
Підсумовуючи свої висновки суд дійшов переконання, що рішення № 11608138/42770151 від 08.08.2024, № 11608136/42770151 від 08.08.2024, № 11608139/42770151 від 08.08.2024, № 11608137/42770151 від 08.08.2024 про відмову в реєстрації податкових накладних № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних є таким, що не відповідають встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а тому такі підлягає скасуванню як протиправні.
Відповідно до пункту 10 частини другої статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів. Суд враховує, що відповідно до Порядку № 1246 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних після скасування рішення про відмову у реєстрації такої податкової накладної відноситься до повноважень ДПС України. З огляду на фактичні обставини справи суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її надходження до ЄРПН.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України та враховуючи обґрунтованість позовних вимог ТОВ «Пентаойл» суд стягує на користь позивача суму сплаченого ним судового збору за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів порівну.
Керуючись ст.ст.19-20,22,25-26,90,139,229,241-246,250,251,255,295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11608138/42770151 від 08.08.2024, № 11608136/42770151 від 08.08.2024, № 11608139/42770151 від 08.08.2024, № 11608137/42770151 від 08.08.2024.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену товариством з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» (79035, місто Львів, вул. Пасічна, буд. 162; ідентифікаційний код 42770151) податкові накладні № 359 від 28.05.2024, № 360 від 28.05.2024, № 361 від 28.05.2024 та № 396 від 31.05.2023 датою їх надходження до ЄРПН.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (Львівська область, місто Львів, вул. Стрийська, буд. 35; ідентифікаційний код ВП 43968090) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» (79035, місто Львів, вул. Пасічна, буд. 162; ідентифікаційний код 42770151) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 9689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) гривень 60 копійок. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, місто Київ, Львівська площа, буд. 8; ідентифікаційний код 43005393) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Пентаойл» (79035, місто Львів, вул. Пасічна, буд. 162; ідентифікаційний код 42770151) судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору в сумі 9689 (дев`ять тисяч шістсот вісімдесят дев`ять) гривень 60 копійок.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення до суду апеляційної інстанції. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
СуддяМоскаль Ростислав Миколайович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123206433 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ніколін Володимир Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Москаль Ростислав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні