Постанова
від 20.11.2024 по справі 580/11838/23
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/11838/23 Суддя (судді) першої інстанції: Лариса ТРОФІМОВА

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Штульман І.В.

суддів: Вівдиченко Т.Р.,

Заїки М.М.,

при секретарі судового засідання Коренко Ю.В.,

за участю: Менчинської Віталії Вікторівна , - представника позивача ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Менчинської Віталії Вікторівни на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Паланської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_3 , про визнання протиправним та скасування актів у частині, -

В С Т А Н О В И В:

11 грудня 2023 року, через підсистему «Електронний суд», представник позивача ОСОБА_2 - адвокат Менчинська В.В. звернулася в Черкаський окружний адміністративний суд з позовною заявою до Паланської сільської ради про:

- визнання протиправним та скасування: пункту 19 рішення Паланської сільської ради від 27 січня 2023 року №38-43/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність"; пунктів 1, 3 рішення Паланської сільської ради від 20 жовтня 2023 року №52-8/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність";

- зобов`язання Паланської сільської ради розглянути повторно заяву ОСОБА_2 від 02 жовтня 2023 року у частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 для ведення особистого селянського господарства площею 1,3441 га, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту);

- визнання протиправним та скасування пунктів 4-6 рішення Паланської сільської ради від 03 жовтня 2023 року №51-39/VIII "Про включення до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами та проведення земельних торгів у формі електронного аукціону щодо продажу права оренди на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах села Кочубіївка (за межами населеного пункту)" щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516;

- визнання протиправною діяльність Паланської сільської ради щодо організації і проведення земельних торгів у формі електронного аукціону, проведеного 11 грудня 2023 року, що порушує законні права та інтереси ОСОБА_2 ;

- визнання результатів земельних торгів, що відбулись 11 грудня 2023 року у формі електронного аукціону щодо права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, прощею 1,3441 га з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту) - недійсними;

- визнання протиправними дій Паланської сільської ради щодо укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту);

- зобов`язання розірвати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, укладеного за результатами земельних торгів, що проведені 11 грудня 2023 року;

- визнання протиправними дій щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, прощею 1,3441 га з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту);

- зобов`язання Паланської сільської ради вжити належних заходів для того, щоб відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру місце розташування земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 із зазначенням рішення Паланської сільської ради №46-19/УП від 08 липня 2020 року та вказати її майбутнє цільове призначення 01.03 для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року адміністративний позов ОСОБА_2 задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 19 рішення Паланської сільської ради від 27 січня 2023 року №38-43/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність". Визнано протиправною бездіяльність Паланської сільської ради у неприйнятті мотивованого рішення під час розгляду заяви ОСОБА_2 від 04 листопада 2020 року (05 листопада 2020 року №547/06-04). Зобов`язано Паланську сільську раду надати мотивоване рішення за результатом розгляду заяви ОСОБА_2 від 04 листопада 2020 року (05 листопада 2020 року №547/06-04). У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено. Стягнуто до державного бюджету за рахунок коштів ОСОБА_2 витрати зі сплати судового збору у сумі 858,88 гривень.

Задовольняючи позовні вимоги в частині, суд першої інстанції дійшов висновку, що у пункті 19 рішення Паланської сільської ради від 27 січня 2023 року №38-43/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність" не зазначено, яку саме заяву ОСОБА_2 розглянуто, а тому рішення відповідача у цій частині є протиправним і підлягає скасуванню. З метою ефективного захисту права позивача бути почутим визнано протиправною бездіяльність Паланської сільської ради у неприйнятті мотивованого рішення під час розгляду заяви ОСОБА_2 від 04 листопада 2020 року (05 листопада 2020 року №547/06-04) і зобов`язано Паланську сільську раду надати мотивоване рішення за результатом розгляду її заяви.

Відмовляючи в частині позовних вимог про зобов`язати Паланської сільської ради вжити належних заходів для того, щоб відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру місце розташування земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 із зазначенням рішення Паланської сільської ради від 08 липня 2020 року №46-19//VII і вказати її майбутнє цільове призначення 01.03 для ведення особистого селянського господарства, суд першої інстанції визнав, що дані вимоги є передчасними.

Не погодившись з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року, представник позивача ОСОБА_2 - адвокат Менчинська В.В. (надалі - апелянт), посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, подала апеляційну скаргу, просить скасувати вказане судове рішення (повністю) та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ОСОБА_2 у повному обсязі.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2 - адвокат Менчинська В.В. підтримала апеляційну скаргу в повному обсязі та просила її задовольнити.

Представник відповідача заперечує проти апеляційної скарги представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Менчинської В.В., у повному обсязі з підстав, зазначених у письмовому відзиві на апеляційну скаргу та зазначає, що рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року прийнято у відповідності до вимог законодавства.

Представником відповідача подано клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Третя особа в судове засідання не з`явилася, хоча була повідомлена про час та місце розгляду справи.

За приписами частини другої статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України у виняткових випадках апеляційний суд за клопотанням сторони та з урахуванням особливостей розгляду справи може продовжити строк розгляду справи, але не більш як на п`ятнадцять днів, про що постановляє ухвалу.

Згідно з частиною четвертою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі.

Пунктом 1 статті 6, ратифікованої Законом України №475/97-ВР від 17 липня 1997 року, Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод закріплено право вирішення спірного питання упродовж розумного строку.

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду, з метою забезпечення повного та всебічного розгляду справи, а також прийняття законного та обґрунтованого рішення з дотриманням процесуальних прав усіх учасників судового процесу, дійшла висновку про наявність підстав для продовження строку розгляду апеляційної скарги на розумний строк - до 27 листопада 2024 року.

Заслухавши суддю-доповідача, вислухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, мотивуючи це слідуючим.

З матеріалів справи вбачається, і це правильно встановлено судом першої інстанції, що позивач ОСОБА_2 подала на розгляд Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області заяву з проханням надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 1,4 га із земель комунальної власності Паланської сільської ради, що розташована на території села Кочубіївка Уманського району Черкаської області, яка зареєстрована відповідачем 07 липня 2020 року за вх. №312/06-04.

Рішенням відповідача від 08 липня 2020 року №46-19/VII "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_2 у межах села Кочубіївка (за межами населеного пункту)" заяву задоволено, наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,4 га, рекомендовано позивачу в місячний термін укласти договір на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з суб`єктом господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно із законом.

26 серпня 2020 року позивач ОСОБА_2 уклала договір №791 із ПП "Земельно-кадастрове бюро" про розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,4 га у приватну власність для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до вимог статті 25 Закону України "Про землеустрій" документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

04 листопада 2020 року позивач подала на розгляд відповідача заяву з проханням затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована за межами села Кочубіївка Уманського району Черкаської області для ведення особистого селянського господарства, яка зареєстрована відповідачем 05 листопада 2020 року №547/06-04, проте не розглянута, що є порушенням частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу (далі - ЗК) України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗК України, у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Позивач ОСОБА_2 02 жовтня 2023 року звернулася до відповідача із заявою, в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 1,3441 га за рахунок земель комунальної власності в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради Уманського району Черкаської області (за межами населеного пункту) та передати її у приватну власність. Вказана заява зареєстрована відповідачем 02 жовтня 2023 року за вх. №272/06-04.

За результатом розгляду заяви відповідачем 20 жовтня 2023 року прийняте рішення №52-8/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність", де пунктом 1 (згідно з витягом) позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 та переданні її у власність.

Менчинська В.В. , представник позивача, вважає, що відповідачем порушено право позивача ОСОБА_2 на затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі у власність, в зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом за захистом порушених прав ОСОБА_2 .

В частині позовних вимог щодо: «визнання протиправним та скасування пункту 19 рішення Паланської сільської ради від 27 січня 2023 року №38-43/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність"; зобов`язання Паланської сільської ради розглянути повторно заяву ОСОБА_2 від 02 жовтня 2023 року у частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 для ведення особистого селянського господарства площею 1,3441 га, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту)», колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду зазначає наступне.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статей 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За змістом частини першої, другої, третьої та четвертої статті 116 ЗК України вбачається, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання. Повноваження відповідних органів виконавчої влади та порядок передачі земельних ділянок у власність громадянам встановлені статтями 118, 122 ЗК України.

Згідно частини першої статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Пунктом «б» частини першої статті 121 ЗК України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.

За змістом частини шостої статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно частини п`ятої статті 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися в користування до завершення торгів. Самостійною та достатньою підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є її включення до переліку земельних ділянок комунальної власності або прав на них, що виставлені на земельні торги.

До переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, що виставляються на земельні торги, може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку відповідно до вимог статті 79-1 ЗК України.

Правовий статус відповідача визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).

Відповідно до частини першої статті 10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 25 Закону №858-IV документація із землеустрою розробляється в електронній та паперовій формах у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. До видів документації із землеустрою належать, серед іншого, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.

Згідно частини першої статті 50 Закону №858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у разі формування нових земельних ділянок із земель державної, комунальної власності (крім випадків формування земельних ділянок за іншою документацією із землеустрою) та у разі зміни цільового призначення земельних ділянок у випадках, визначених законом.

За змістом статті 30 Закону №858-IV встановлено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому ЗК України, цим Законом.

Колегією суддів Шостого апеляційного адміністративного суду досліджено матеріали справи та встановлено, що ОСОБА_2 04 листопада 2020 року подано до Паланської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою для ведення особистого селянського господарства, площею 1,3441 га, кадастровий номер 7124384500:01:002:0516, із земель комунальної власності, яка розташована за межами села Кочубіївка Уманського району Черкаської області, яка зареєстрована 05 листопада 2020 року за №547/06-05 (а.с.139 том І).

Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, серед іншого, відповідно до закону питання регулювання земельних відносин (пунктом 34 частини першої).

Частинами першою та другою статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Правові та організаційні основи діяльності у сфері землеустрою, а також відносин, які виникають між органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами із забезпечення сталого розвитку землекористування врегульовані Законом України "Про землеустрій" від 22 травня 2003 року №858-IV (далі - Закон №858-IV).

Частиною п`ятою статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

З аналізу вищезазначених норм права вбачається, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) та затвердження проектної документації, є повноваженням відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність (користування) відповідно до наданих їм відповідним законодавством повноважень та розгляд даних заяв відбувається не менше одного разу на квартал.

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду зазначає, що в матеріалах справи відсутнє будь-яке рішення, яке підтверджувало б розгляд відповідачем заяви ОСОБА_2 від 04 листопада 2020 року, поданої нею до Паланської сільської ради заяви про затвердження проекту землеустрою, яка зареєстрована 05 листопада 2020 року за №547/06-05

ОСОБА_2 02 жовтня 2023 року подано до Паланської сільської ради заяву про затвердження проекту землеустрою, для ведення особистого селянського господарства площею 1,3441 га кадастровий номер 7124384500:01:002:0516 із земель комунальної власності, яка розташована за межами села Кочубіївка Уманського району Черкаської області. Вказана заява зареєстрована 02 жовтня 2023 року за №0272/06-04 (а.с.136 том І).

Судом першої інстанції правильно встановлено, що у пункті 19 рішення Паланської сільської ради від 27 січня 2023 року №38-43/VIII "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та передачі її у власність" не зазначено, яку саме заяву позивача ОСОБА_2 розглянуто (за 2020 рік чи 2023 рік), а тому рішення відповідача у цій частині є немотивованим, нечітким та незрозумілим.

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду вважає правильним висновок суду першої інстанції про визнання протиправною бездіяльність Паланської сільської ради у неприйнятті мотивованого рішення під час розгляду заяви ОСОБА_2 від 04 листопада 2020 року (05 листопада 2020 року №547/06-04), зобов`язавши Паланську сільську раду надати мотивоване рішення за результатом розгляду заяви позивача від 04 листопада 2020 року (05 листопада 2020 року №547/06-04).

Щодо позовних вимог ОСОБА_2 в частині зобов`язання Паланської сільської ради вжити належних заходів для того, щоб відобразити на картографічній основі Державного земельного кадастру місце розташування земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 із зазначенням рішення відповідача від 08 липня 2020 року №46-19//VII та вказівкою її майбутнього цільового призначення 01.03 для ведення особистого селянського господарства, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду вважає правильними висновки суду першої інстанції, що дані вимоги є передчасними, а тому не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог ОСОБА_2 визнання протиправними та скасування пунктів 4-6 рішення Паланської сільської ради від 03 жовтня 2023 року №51-39/VIII "Про включення до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами та проведення земельних торгів у формі електронного аукціону щодо продажу права оренди на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах села Кочубіївка (за межами населеного пункту)" щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду зазначає слідуюче.

Верховний Суд в постанові від 28 жовтня 2021 року по справі №240/8547/19 зазначає, що дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії, направлені на відчуження в майбутньому об`єкта речових прав на користь заінтересованої особи, за умови дотримання цією особою встановленої земельним законодавством процедури отримання у власність земельної ділянки. Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.

Судом першої інстанції встановлено, і це є правильним, що до позовну ОСОБА_2 додано заяви про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516: від 20 січня 2021 року; від 09 липня 2021 року; від 20 грудня 2021 року; від 19 січня 2022 року, проте доказів про реєстрацію даних заяв відповідачем матеріали справи не містять.

Колегією суддів Шостого апеляційного адміністративного суду встановлено, що позивач ОСОБА_2 отримала дозвіл на розроблення проектної документації ще у липня 2020 року, отже у неї було достатньо часу протягом 2021 - 2022 роки подати проектну документації щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516 на затвердження Паланською сільською радою, а в разі не розгляду її заяв в установлений термін своєчасно звернутися в суд за захистом порушених прав.

За правилами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси (частина перша статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України).

У постанові Верховного Суду від 12 травня 2021 року по справі №640/11938/20 зазначено, що, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у належності особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу (наявність права на позов у матеріальному розумінні), встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає. Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

В матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують статус позивача ОСОБА_2 , як землекористувача; вона не є учасником правовідносин, які виникли у зв`язку із прийняттям Паланською сільською радою від 03 жовтня 2023 року №51-39/VIII рішення "Про включення до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами та проведення земельних торгів у формі електронного аукціону щодо продажу права оренди на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах села Кочубіївка (за межами населеного пункту)".

Щодо позовних вимог ОСОБА_2 про визнання протиправною діяльність Паланської сільської ради щодо організації і проведення земельних торгів у формі електронного аукціону, проведеного 11 грудня 2023 року, що порушує законні права та інтереси ОСОБА_2 ; визнання недійсними результатів земельних торгів, що відбулись 11 грудня 2023 року у формі електронного аукціону щодо права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, прощею 1,3441 га з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту); визнання протиправними дій Паланської сільської ради щодо укладення договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту); зобов`язання розірвати договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, укладеного 27 грудня 2023 року за результатами земельних торгів, що проведені 11 грудня 2023 року; визнання протиправними дій щодо державної реєстрації договору оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, прощею 1,3441 га з кадастровим номером 7124384500:01:002:0516, що розташована в адміністративних межах села Кочубіївка Паланської сільської ради (за межами населеного пункту),

Процедура та порядок проведення земельних торгів врегульовані статтями 135-139 ЗК України (тут і надалі у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суборенди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної (суборендної) плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція). Земельні торги проводяться в електронній торговій системі адміністратором якої є визначений Кабінетом Міністрів України суб`єкт господарювання державного сектору економіки. Організатором земельних торгів є у разі укладення договору оренди земельної ділянки - особа, яка відповідно до закону може виступати орендодавцем такої земельної ділянки (частина друга статті 135 ЗК України).

Згідно частин з п`ятнадцятої по вісімнадцяту статті 137 ЗК України протокол про результати земельних торгів формується та оприлюднюється електронною торговою системою автоматично в день завершення торгів в електронній формі. У протоколі про результати земельних торгів обов`язково зазначаються: а) відомості про земельну ділянку; б) кількість та відомості про учасників земельних торгів; в) стартова ціна продажу земельної ділянки, права емфітевзису, суперфіцію або стартовий розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою; г) ціна за земельну ділянку, прав емфітевзису, суперфіцію або розмір орендної (суборендної) плати за користування земельною ділянкою, запропоновані переможцем земельних торгів та іншими учасниками, або інформація про те, що земельні торги закінчилися без визначення переможця; ґ) найменування (для юридичної особи), прізвище, власне ім`я, по батькові (для фізичної особи) переможця земельних торгів; д) інформація про авторизований електронний майданчик, через який переможцем земельних торгів придбано земельну ділянку або право на неї. Протокол про результати земельних торгів та договір за результатами проведення земельних торгів (крім договору купівлі-продажу земельної ділянки) підписуються організатором та переможцем торгів шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Переможець земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом трьох робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. Організатор земельних торгів підписує протокол про результати земельних торгів протягом шести робочих днів з дня, наступного за днем його формування електронною торговою системою. На вимогу переможця торгів протокол про результати земельних торгів та/або договір за результатами проведення земельних торгів, укладені шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів організатором та переможцем торгів, можуть бути підписані також у паперовій формі. Протокол про результати земельних торгів є підставою для укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки, прав емфітевзису, суперфіцію, договорів оренди, суборенди землі, емфітевзису, суперфіцію. Договір за результатами проведення земельних торгів укладається між організатором та переможцем земельних торгів протягом 20 робочих днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати земельних торгів. У разі якщо переможець торгів відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів, укладення договору за результатами проведення земельних торгів або організатор не підписав такий протокол, не уклав договір з підстав, визначених частиною дев`ятнадцятою цієї статті, а також у разі несплати переможцем торгів належної суми за придбаний лот та суми витрат підготовки лота до продажу, що підтверджується відповідним актом організатора земельних торгів, електронною торговою системою автоматично формується та оприлюднюється новий протокол про результати земельних торгів. Переможець торгів, який відмовився від підписання протоколу про результати земельних торгів або договору за результатами проведення земельних торгів, позбавляється права на участь у подальших торгах з продажу того самого лота.

Як вбачається з матеріалів справи, і це не спростовується сторонами, що за результатами земельних торгів ОСОБА_3 набув право оренди земельної ділянки та з 27 грудня 2023 року є землекористувачем.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що на момент виникнення спірних правовідносин чинним законодавством України були встановлені виключні підстави, за виникнення яких земельні торги могли визнаватися такими, що не відбулися, або анулюватися.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач довів правомірність своїх дій.

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду не вбачає підстав для зміни або скасування рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року, оскільки аргументи і доводи позивача та його представника не спростовують висновків суду першої інстанції, і не вказують на наявність порушень норм матеріального та процесуального права під час розгляду справи судом першої інстанції.

Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Оскільки рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, на підставі правильно встановлених обставин справи, а доводи апеляційної скарги представника позивача висновків суду першої інстанції не спростовують, то суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу представника позивача ОСОБА_2 - адвоката Менчинської Віталії Вікторівни - залишити без задоволення.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 14 червня 2024 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та строки, встановлені статтями 328-331 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І.В. Штульман

Судді: Т.Р. Вівдиченко

М.М. Заїка

Повний текст постанови складено 21 листопада 2024 року

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123209030
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —580/11838/23

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Постанова від 20.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Штульман Ігор Володимирович

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 09.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Лариса ТРОФІМОВА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні