Постанова
від 29.10.2024 по справі 924/1200/23
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2024 року

м. Київ

cправа № 924/1200/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Могил С.К. - головуючий (доповідач), Волковицька Н.О., Случ О.В.,

за участю секретаря судового засідання Амірханяна Р. К.,

та представників:

позивач - не з`явився,

відповідача - 1 - не з`явився,

відповідача - 2 - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.06.2024

та рішення Господарського суду Хмельницької області від 05.03.2024

у справі № 924/1200/23

за позовом Фермерського господарства "Толочко А.П."

до Ізяславської міської ради, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

про визнання протиправним та скасування рішення, визнання укладеними додаткових угод, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

Фермерське господарство "Толочко А. П." (далі - ФГ "Толочко А.П."; позивач) звернулося до суду з позовом (з урахуванням заяви про зміну предмета позову) до Ізяславської міської ради (далі - Рада; відповідач -1), Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький (далі - ГУ Держгеокадастра; відповідач - 2) про:

- визнання протиправним та скасування рішення 37 сесії відповідача -1 восьмого скликання від 28.04.2023 № 46 "Про розгляд звернень гр. ОСОБА_1 щодо поновлення дії договорів оренди землі";

- визнання укладеною між відповідачем -1 та ОСОБА_1 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016, за якою зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речове право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 за номером запису 14718442 від 26.05.2016 на підставі рішення державного реєстратора Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області Скоць Наталії Петрівни з індексним номером 29808841 від 30.05.2016, на той самий строк (сім років) та на тих самих умовах;

- визнання укладеною між відповідачем -1 та ОСОБА_1 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016, за яким зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речове право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 за номером запису 14732442 від 26.05.2016 на підставі рішення державного реєстратора Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області Скоць Наталії Петрівни з індексним номером 29822380 від 31.05.2016, на той самий строк (сім років) та на тих самих умовах;

- визнання укладеною між відповідачем- 1 та ОСОБА_1 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016, за якою зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно речове право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 за номером запису 14735632 від 26.05.2016 на підставі рішення державного реєстратора Ізяславської районної державної адміністрації Хмельницької області Скоць Наталії Петрівни з індексним номером 29825407 від 31.05.2016, на той самий строк (сім років) та на тих самих умовах;

- визнання протиправним та скасування рішення 43 сесії відповідача- 1 восьмого скликання від 06.09.2023 № 61 "Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка, с. Топори) з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів";

- визнання протиправним та скасування рішення 45 сесії відповідача- 1 восьмого скликання від 13.10.2023 № 33 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення Ізяславській міській раді";

- зобов`язання відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 26.10.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Ткачуком Петром Богдановичем до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01) категорія земель - землі сільськогосподарського призначення;

- зобов`язання відповідача - 2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 03.12.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком Анатолієм Петровичем до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення;

- зобов`язання відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 09.11.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Карабан Вікторією Юріївною до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення;

- зобов`язання відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 03.12.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком Анатолієм Петровичем до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення;

- зобов`язання відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 09.11.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Невською Сніжаною Юріївною до відомостей про земельну ділянку 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Топори), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення;

- зобов`язання відповідача - 2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 17.06.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком Анатолієм Петровичем до відомостей про земельну ділянку 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Топори), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Позов мотивовано тим, що відповідачем -1 неправомірно відмовлено позивачу (рішення від 28.04.2023 № 46) в продовженні договорів оренди землі з підстав подальшого продажу права оренди земельних ділянок на конкурентних засадах (земельних торгах), чим порушено його переважне право на поновлення договорів на новий строк, передбачене їх п. 8. Вказує на те, що в подальшому рішенням Ради від 06.09.2023 № 61 надано відповідачу-1 дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням із земель "для ведення фермерського господарства" (код КВЦПЗ 01.02) на землі "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ 01.01), а рішенням від 13.10.2023 № 33 - затверджено відповідні проекти землеустрою до Державного земельного кадастру до відомостей про зареєстровані земельні ділянки 6822182600:04:028:0364, 6822182600:04:030:0724, 6822187800:03:008:0811 та внесено зміни про їх вид цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)", категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)". На думку позивача, вищенаведені рішення Ради, які є похідними від попереднього її рішення, є незаконними, не відповідають умовам договорів оренди землі від 25.05.2016, які позивач просить визнати поновленими, а також порушують права позивача. З огляду на вказане, з метою ефективного захисту своїх прав, просить задовольнити заявлені позовні вимоги.

Рішення Господарського суду Хмельницької області від 05.03.2024 (суддя - Гладій С. В.) позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано рішення Ради від 28.04.2023 № 46 "Про розгляд звернень гр. ОСОБА_1 щодо поновлення дії договорів оренди землі".

Визнано укладеними між відповідачем -1 та ОСОБА_1 додаткові угоди до договорів оренди землі від 25.05.2016, перелік яких наведений у резолютивній частині рішення суду.

Визнано протиправним та скасовано рішення Ради від 06.09.2023 № 61 "Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка, с. Топори) з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів".

Визнано протиправним та скасовано рішення Ради від 13.10.2023 № 33 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення Ізяславській міській раді".

Зобов`язано відповідача - 2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 26.10.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Ткачуком П. Б. до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Зобов`язано відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 03.12.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком А. П. до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Зобов`язано відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 09.11.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Карабан В. Ю. до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код згідно КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Зобов`язано відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 03.12.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком А. П. до відомостей про земельну ділянку 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Зобов`язано відповідача -2 внести до Державного земельного кадастру відомості про скасування в Поземельній книзі запису від 09.11.2023 № 011, яким державним кадастровим реєстратором Невською С. Ю. до відомостей про земельну ділянку 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Топори), внесено зміни про вид її цільового призначення із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Зобов`язано відповідача - 2 внести до Державного земельного кадастру відомості про поновлення в Поземельній книзі запису від 17.06.2015 № 001, яким державним кадастровим реєстратором Дарчиком А. П. до відомостей про земельну ділянку 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, місце розташування: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Топори), внесено вид її цільового призначення "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.06.2024 (головуючий суддя - Василишин А. Р., судді - Філіпова Т. Л., Маціщук А. В.) змінено рішення суду першої інстанції.

Викладено п. 3 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 в такій редакції: "Ця угода є невід`ємною частиною договору оренди землі від 25.05.2016 і набирає чинності з дати набрання рішенням суду законної сили. Право оренди згідно з цієї додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 підлягає державній реєстрації відповідно до закону". Викладено п. 3 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 в такій редакції: "Ця угода є невід`ємною частиною договору оренди землі від 25.05.2016 і набирає чинності з дати набрання рішенням суду законної сили. Право оренди згідно з цієї додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 підлягає державній реєстрації відповідно до закону". Викладено п. 3 додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 щодо оренди земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 в такій редакції: "Ця угода є невід`ємною частиною договору оренди землі від 25.05.2016 і набирає чинності з дати набрання рішенням суду законної сили. Право оренди згідно з цієї додаткової угоди до договору оренди землі від 25.05.2016 підлягає державній реєстрації відповідно до закону".

В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 25.05.2016 між відповідачем -2 (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі (далі - договір № 1), за умовами якого відповідач -2 зобов`язувався надати, а ОСОБА_1 - прийняти в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Клубівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Пунктом 2 договору № 1 передбачено, що в оренду передається земельна ділянка державної форми власності з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 загальною площею 6,8280 га, у тому числі рілля - 6,8280 га.

Відповідно до п. 8 договору № 1 його укладено на 7 років. Земля має використовуватись з урахуванням ротації сівозмін сільськогосподарських культур. Після закінчення строку дії договору № 1 орендар має переважне право поновити його на новий строк. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору, він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Згідно з п. 9 договору № 1 за користування вказаною в договорі № 1 землею орендар щороку протягом строку дії договору № 1 сплачує відповідачу- 2 орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в грошовому виразі складає 16 495, 30 грн. Орендна плата вноситься орендарем не пізніше 15 серпня та 15 листопада рівними частками в розмірі 8 247, 65 грн на спеціальний рахунок Клубівської сільської ради.

За п. 10 договору № 1 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Пунктом 11 договору № 1 встановлено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором № 1; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 13 договору № 1 земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 38 договору № 1).

За актом приймання-передачі відповідач -1 передав, а ОСОБА_1 - прийняла в оренду земельну ділянку площею 6,8280 га, місце розташування Клубівська сільська рада, Ізяславський район, Хмельницька область; цільове призначення: для введення фермерського господарства; правовий режим: приватна власність.

25.05.2016 між відповідачем-2 (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі (далі - договір № 2), за умовами якого відповідач -2 зобов`язувався надати, а орендар - прийняти в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Клубівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Пунктом 2 договору № 2 передбачено, що в оренду передається земельна ділянка державної форми власності з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 загальною площею 13,9542 га, у тому числі рілля - 13,9542 га.

Пунктом 8 договору № 2 визначено, що його укладено на 7 років. Земля має використовуватись з урахуванням ротації сівозмін сільськогосподарських культур. Після закінчення строку дії договору № 2 орендар має переважне право поновити його на новий строк. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору № 2, то за відсутності письмових заперечень відповідача -2 протягом одного місяця після закінчення строку договору № 2, він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором № 2.

Згідно з п. 9 договору № 2 за користування вказаною в договорі № 2 землею, орендар щороку протягом строку дії договору № 2 сплачує відповідачу- 2 орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в грошовому виразі складає 38 493, 68 грн. Орендна плата вноситься орендарем не пізніше 15 серпня та 15 листопада рівними частками в розмірі 19 246, 80 грн на спеціальний рахунок Клубівської сільської ради.

Відповідно до п. 10 договору № 2 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Пунктом 11 договору № 2 передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором № 2; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

За п. 13 договору № 2 земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.

Пунктом 38 договору № 2 встановлено, що він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

За актом приймання-передачі відповідач -2 передав, а ОСОБА_1 - прийняла в оренду земельну ділянку площею 13,9542 га, місце розташування Клубівська сільська рада Ізяславський район, Хмельницька область; цільове призначення: для введення фермерського господарства; правовий режим: приватна власність.

25.05.2016 між відповідачем -2 (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) було укладено договір оренди землі (далі - договір № 3), за умовами якого відповідач- 2 зобов`язувався надати, а орендар - прийняти в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Топорівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

Пунктом 2 договору № 3 передбачено, що в оренду передається земельна ділянка державної форми власності кадастровий номер 6822187800:03:008:0811 загальною площею 14,4721 га, у тому числі сіножаття - 14,4721 га.

Відповідно до п. 8 договору № 3 його укладено на 7 років. Земля має використовуватись з урахуванням ротації сівозмін сільськогосподарських культур. Після закінчення строку дії договору № 3 орендар має переважне право поновити його на новий строк. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору № 3, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору, він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором № 3.

Згідно з п. 9 договору за користування вказаною в договорі № 3 землею орендар щороку протягом строку дії договору № 3 сплачує відповідачу - 2 орендну плату у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що в грошовому виразі складає 5 974,08 грн. Орендна плата вноситься орендарем не пізніше 15 серпня та 15 листопада рівними частками в розмірі 2 987, 04 грн на спеціальний рахунок Топорівської сільської ради.

Пунктом 10 договору № 3 встановлено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору № 3 чи продовження його дії.

За п. 11 договору № 3 розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором № 3; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п. 13 договору № 3 земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства. Цільове призначення земельної ділянки для ведення фермерського господарства.

Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 38 договору № 3).

За актом приймання-передачі відповідач -2 передав, а ОСОБА_1 - прийняла в оренду земельну ділянку площею 14,4721 га, місце розташування Топорівська сільська рада, Ізяславський район, Хмельницька область; цільове призначення: для введення фермерського господарства; правовий режим: приватна власність.

Як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права:

- від 30.05.2016 № 60170755 за ОСОБА_1 зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 14,4721 га з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811, цільове призначення - для введення фермерського господарства, землі сільськогосподарського призначення, що знаходяться за адресою: Хмельницька область, Ізяславський район, Топорівська сільська рада на підставі договору № 3, строк дії: сім років з правом пролонгації;

- від 31.05.2016 № 60242593 за ОСОБА_1 зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 13,9542 га з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724, цільове призначення - для введення фермерського господарства, землі сільськогосподарського призначення, що знаходяться за адресою: Хмельницька область, Ізяславський район, Клубівська сільська рада на підставі договору № 2, строк дії: сім років з правом пролонгації;

- від 31.05.2016 № 60260302 за ОСОБА_1 зареєстровано право оренди земельної ділянки площею 6,828 га з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364, цільове призначення - для введення фермерського господарства, землі сільськогосподарського призначення, що знаходяться за адресою: Хмельницька область, Ізяславський район, Клубівська сільська рада на підставі договору № 1, строк дії: сім років з правом пролонгації.

Рішенням засновника ФГ "Толочко А. П." від 04.07.2016 № 1 було вирішено створити відповідне ФГ та обрати його головою - ОСОБА_1 з моменту державної реєстрації, про що було зазначено також в Статуті ФГ "Толочко А. П." (п. п. 1.2, 1.3 Статуту ФГ "Толочко А. П.").

Згідно з наказом відповідача - 2 від 24.12.2020 № 48-ОТГ "Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність територіальних громад" передано у комунальну власність відповідачу -1 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності загальною площею 2 234,7768 га, розташовані (за межами населених пунктів) на території Ізяславської міської ради Шепетівського району (Ізяславський район) Хмельницької області, згідно з додатком, в якому значилися і спірні земельні ділянки (а. с. 118-121, т. 1).

За рішенням другої (позачергової) сесії відповідача -1 восьмого скликання "Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність" від 30.12.2020 № 9 відповідач -1 прийняв у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком. З додатку до цього рішення від 30.12.2020 № 9 вбачається, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності з кадастровими номерами 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га прийнято у комунальну власність відповідача -1 (а. с. 19-22, т. 1).

Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна:

- від 21.04.2023 № 329810071, на підставі рішення від 30.12.2020 № 9 та наказу від 24.12.2020 № 48-ОТГ відповідачем -1 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га для введення фермерського господарства; землі сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Хмельницької області, Ізяславського району, Топориська сільська рада, за номером запису про право 47261948;

- від 21.04.2023 № 329822651, на підставі рішення від 30.12.2020 № 9 та наказу від 24.12.2020 № 48-ОТГ відповідачем -1 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га для введення фермерського господарства; землі сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Хмельницької області, Ізяславського району, Клубівська сільська рада, за номером запису про право 47188721;

- від 21.04.2023 № 329810589, на підставі рішення від 30.12.2020 № 9 та наказу від 24.12.2020 № 48-ОТГ відповідачем -1 зареєстровано право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га для введення фермерського господарства; землі сільськогосподарського призначення, які знаходяться на території Хмельницької області, Ізяславського району, Клубівська сільська рада, за номером запису про право 47188957.

Також у витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.04.2023 містяться відомості про те, що: земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 площею 6,828 га, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - 01.02 - для введення фермерського господарства, форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району Хмельницької області 03.12.2015; земельна ділянка з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - 01.02 - для введення фермерського господарства, форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району Хмельницької області 17.06.2015; земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - 01.02 - для введення фермерського господарства, форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району, Хмельницької області 03.12.2015.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням сьомої сесії відповідача -1 восьмого скликання від 03.06.2021 № 2 "Про Програму здійснення землеустрою на території Ізяславської міської ради на 2021 - 2022 роки" затверджено Програму здійснення землеустрою на території відповідача- 1 на 2021 - 2022 роки, а рішенням 29 - ї (позачергової) сесії відповідача - 1 восьмого скликання від 07.12.2022 № 7 "Про внесення змін до Програми здійснення землеустрою на території Ізяславської міської ради на 2021 - 2022 роки" було вирішено продовжити термін дії Програми здійснення землеустрою на території відповідача - 1 на 2021 - 2022 роки, затвердженої рішенням від 03.06.2021 № 2 на 2023 рік.

У зв`язку із закінченням термінів дії договорів оренди землі від 25.05.2016, позивач звернувся до відповідача -1 з листами - повідомленнями від 21.04.2023 № 1, № 2, № 3, які останній отримав 26.04.2023, та в яких позивач просив поновити договори оренди № 1, № 2, № 3 на новий строк, на тих же умовах. До вищевказаних листів долучив, в тому числі, проекти додаткових угод до договорів оренди № 1, № 2, № 3.

Рішенням 37-ї сесії відповідача -1 восьмого скликання від 28.04.2023 № 46 "Про розгляд звернень гр. ОСОБА_1 щодо поновлення дії договорів оренди" вирішено відмовити ОСОБА_1 у поновленні договорів № 1, № 2, № 3, які розташовані за межами населених пунктів на території Ізяславської міської територіальної громади, для ведення фермерського господарства, а саме: земельної ділянки з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га (дата державної реєстрації права оренди 26.05.2016, номер запису про інше речове право: 14718442); земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364, площею 6,8280 га (дата державної реєстрації права оренди 26.05.2016, номер запису про інше речове право: 14735632); земельної ділянки з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га (дата державної реєстрації права оренди 26.05.2016, номер запису про інше речове право: 14732442) з посиланням на абз. 2 роз. 3 Програми розвитку земельних відносин на території Ізяславської міської територіальної громади на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Ради від 03.06.2021 № 2 (зі змінами), з метою подальшого продажу права оренди земельних ділянок на конкурентних засадах (земельних торгах), збільшення надходжень до бюджету громади від плати за землю.

04.05.2023 відповідач -1 направив на адресу позивача лист № 223/03-14, яким повідомив останнього, про те, що надсилає копію рішення від 28.04.2023 № 46 "Про розгляд звернень гр. ОСОБА_1 щодо поновлення дії договорів оренди", яким було відмовлено у поновленні договорів № № 1, 2, 3 щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 6822182600:04:028:0364, 6822182600:04:030:0724, 6822187800:03:008:0811.

25.07.2023 позивач звернулася до відповідача -1 із заявами, в яких просив забезпечити право зібрати засіяний врожай з орендованих земельних ділянок з кадастровими номерами 6822182600:04:028:0364, 6822182600:04:030:0724, 6822187800:03:008:0811 та повідомив, що зобов`язується сплатити орендну плату за користування земельними ділянками у передбаченому договорами № 1, № 2, № 3 розмірі та у період до закінчення польових робіт.

10.08.2023 відповідач -1 листом від 10.08.2023 № 454/03-14 повідомив позивача про наявність у орендаря земельних ділянок права зібрати урожай та про необхідність інформування Раду про дату закінчення польових робіт та сплату коштів у вигляді орендної плати за період фактичного використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів.

Рішенням 43-ї сесії восьмого скликання від 06.09.2023 № 61 "Про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка, с. Топори) з метою підготовки лотів до проведення земельних торгів" вирішено надати дозвіл Ізяславській міській територіальній громаді в особі відповідача -1 на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням із земель "для ведення фермерського господарства" (код КВЦПЗ 01.02) на землі "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ 01.01), які розташовані за межами с. Клубівка, с. Топори Ізяславської міської територіальної громади з кадастровими номерами 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, 6822182600:04:028:0364 площею 6,828 га, 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га.

Рішенням 45-ї сесії відповідача- 1 восьмого скликання від 13.10.2023 № 33 "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення Ізяславській міській раді" вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ-01.02)" на землі "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01.01)" Ізяславська міська рада Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка) Шепетівського району Хмельницької області, кадастровий номер ділянки 6822182600:04:030:0724; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовим призначенням із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" на землі "для ведення товарного сільськогосподарські виробництва (код КВЦПЗ-01.01)" Ізяславська міська рада Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка) Шепетівського район Хмельницької області, кадастровий номер ділянки 6822182600:04:028:0364; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною виду цільового призначення в межах категорії земель за основним цільовий призначенням із земель "для ведення фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02) на землі "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01.01) Ізяславська міської територіальної громади (за межами с. Топори) Шепетівського району Хмельницької області, кадастровий номер ділянки 6822187800:03:008:0811. Змінено цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га із земель "для вед фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; 6822182600:04:028:0364 площею 6,8280 га із земель "для вед фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га із земель "для веде фермерського господарства (код КВЦПЗ - 01.02)" категорія земель землі сільськогосподарського призначення на "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (код КВЦПЗ - 01.01)" категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.

Згідно з інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права земельну ділянку від 11.11.2023, земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 площею 6,828 га, цільове призначення - "01.01 для введення товарного сільськогосподарського виробництва", яка розташована за адресою: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), зареєстрована відповідачем -1 за № 47188957, 23.06.2022. Земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, цільове призначення - "01.01 для введення товарного сільськогосподарського виробництва", яка розташована, за адресою: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), зареєстрована відповідачем -1 за № 47188721, 23.06.2022. Земельна ділянка з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, цільове призначення - "01.01 для введення товарного сільськогосподарського виробництва", яка розташована за адресою: Хмельницька область, Шепетівський район, за межами населених пунктів Ізяславської міської територіальної громади (за межами с. Клубівка), зареєстрована відповідачем -1 за № 47261948, 05.07.2022.

У витягах з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 11.11.2023 містяться відомості про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:030:0724 площею 13,9542 га, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - "01.01 - для введення товарного сільськогосподарського господарства", форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району Хмельницької області 03.12.2015. Земельна ділянка з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364 площею 6,828 га, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - "01.01 - для введення товарного сільськогосподарського господарства", форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району Хмельницької області 03.12.2015. Земельна ділянка з кадастровим номером 6822187800:03:008:0811 площею 14,4721 га, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки - "01.01 - для введення товарного сільськогосподарського господарства", форма власності - комунальна, зареєстрована відділом Держгеокадастру в Ізяславському району Хмельницької області 17.06.2015.

20.11.2023 відповідач - 2 листом № 4899/281-23 (на адвокатський запит від 14.11.2023 № 14-11-23-4) повідомив про те, що: 03.12.2015 державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру в Ізяславському районі Хмельницької області Дарчиком А. П. зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 6,828 га з видом використання та цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та визначено кадастровий номер 6822182600:04:028:0364. Запис у Поземельній книзі № 001; 09.11.2023 державним кадастровим реєстратором Карабан В. Ю. внесено зміни до Державного земельного кадастру щодо виду використання та цільового призначення земельної ділянки та визначено "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (щодо земельної ділянки площею 6,828 га з кадастровим номером 6822182600:04:028:0364, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства). Запис у Поземельній книзі № 011. 03.11.2015 державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру в Ізяславському районі Хмельницької області Дарчиком А. П. було зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 13,9542 га з видом використання та цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та визначено кадастровий номер 6822182600:04:030:0724. Запис у Поземельній книзі № 001. 26.10.2023 державним кадастровим реєстратором Ткачуком П. Б. внесено зміни до Державного земельного кадастру щодо виду використання та цільового призначення земельної ділянки та визначено "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" (щодо земельної ділянки площею 13,9542 га з кадастровий номер 6822182600:04:030:0724 з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства,). Запис у Поземельній книзі № 011. 17.06.2015 державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру в Ізяславському районі Хмельницької області Дарчиком А. П. було зареєстровано в державному земельному кадастрі земельну ділянку площею 14,4721 га з видом використання та цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та визначено кадастровий номер 6822187800:03:008:0811. Запис у Поземельній книзі № 001. 09.11.2023 державним кадастровим реєстратором Невською С. Ю. внесено зміни до Державного земельного кадастру щодо виду використання та цільового призначення та визначено "для ведення товари сільськогосподарського виробництва" (щодо земельної ділянки площею 11,4721 га з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, кадастровий номер 6822187800:03:008:0811).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивач дотримався вимог законодавства щодо поновлення договорів оренди, водночас відповідач -1 знехтував своїм обов`язком добросовісно провести переговори, не перевірив договори на відповідність їх вимогам законодавства та відмовив у продовженні дії договорів з мотивів необхідності збільшення грошових надходжень до бюджету шляхом подальшого продажу права на землю на земельних торгах. Місцевий господарський суд також зазначив, що у Державному земельному кадастрі містяться відомості про вид цільового призначення спірних земельних ділянок, що не відповідає умовам п. 13 договорів оренди землі від 25.05.2016. На думку суду, зазначені обставини перешкоджатимуть виконанню умов договорів та ефективному відновленню порушених прав позивача.

Апеляційний господарський суд погодився із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову. При цьому, керуючись ст. 653 ЦК України, визнав додаткові угоди укладеними саме з дати набрання рішенням суду законної сили. Вказане зумовило зміну оскаржуваного рішення суду першої інстанції та викладення п. 3 додаткових угод в редакції, зазначеній у резолютивної частині постанови апеляційного господарського суду.

Не погоджуючись із ухваленими у справі судовими рішеннями, Рада звернулася із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Скаржник мотивує подання касаційної скарги на підставі п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України та посилається на неврахування судами висновку Великої Палати Верховного Суду, Верховного Суду, викладеного у постанові від 25.01.2022 у справі № 143/591/20 (щодо застосування ч. 4 ст. 33 Закону України "Про оренду землі"); висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 28.09.2020 у справі № 272/440/18, від 23.10.2018 у справі № 903/857/18, від 20.08.2019 у справі № 911/714/18, від 09.04.2024 у справі № 902/453/23 та інших. На думку скаржника, суди застосували висновки Верховного Суду, які є нерелевантними справі, яка переглядається та неправильно застосували висновки Верховного Суду, на які посилалися у судових рішеннях.

Зазначає про такі обставини: поновлення договорів оренди земельних ділянок на новий строк для ведення фермерського господарства здійснюється у загальному порядку і жодних особливостей правового регулювання законом не передбачено; судами не надано повної, всебічної та об`єктивної оцінки всім обставинам справи в їх сукупності, які беззаперечно свідчать про відсутність згоди орендодавця на поновлення договорів оренди землі на новий строк, на тих самих умовах, які пропонував орендар; посилається на законність заперечень орендодавця та реальність його наміру щодо продажу права оренди землі на конкурентних засадах; що Рада дотрималася порядку, визначеного ст. 33 Закону України "Про оренду землі", щодо непродовження договору та що переважне право орендаря припинилося в силу ч. 4 ст. 33 Закону України "Про оренду землі"; вважає, що поведінка Ради відповідає усім критеріям добросовісності та, що суд втрутився у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.

Посилається на п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України та зазначає про відсутність висновку Верховного Суду що застосування абз. 22 ч. 2 ст. 134 ЗК України та ч. ч. 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" у подібних правовідносинах.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.08.2024 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Ради з підстав, передбачених п. п. 1, 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України та надано строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 26.08.2024.

У відзиві на касаційну скаргу позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, з мотивів, викладених у ньому. ГУ Держгеокадастра просило врахувати поданий відзив та здійснювати розгляд без його участі.

До Верховного Суду від скаржника та позивача надійшли заяви, в яких останні просили здійснювати розгляд цієї справи у Верховного Суді без їх участі. При цьому, у заяві скаржник зазначив про необхідність задоволення його касаційної скарги, а позивач - відмовити у її задоволенні.

Заслухавши доповідь головуючого судді, переглянувши в касаційному порядку оскаржувані судові рішення, колегія суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги, з огляду на таке.

Главою 3 роз. I кн. 1 ЦК України регулюється захист прав та інтересі осіб. Так, ст. 15 ЦК України унормовано право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорення; кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Реалізація права на захист цивільних прав здійснюється за допомогою способів захисту, якими є закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (див. постанову Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Тобто це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (див. постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц, від 01.04.2020 у справі № 610/1030/18).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорювання. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорювання та спричиненим цими діяннями наслідкам. Такі висновки сформульовані, зокрема в постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 01.10.2019 у справі № 910/3907/18, від 09.02.2021 у справі № 381/622/17, від 15.02.2023 у справі № 910/18214/19.

У постанові від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18 Велика Палата Верховного Суду виснувала, що спосіб захисту права є ефективним тоді, коли він забезпечуватиме поновлення порушеного права, а в разі неможливості такого поновлення - гарантуватиме можливість отримати відповідну компенсацію. Тобто цей захист має бути повним і забезпечувати у такий спосіб досягнення мети правосуддя та процесуальну економію. Спосіб захисту права або інтересу повинен бути таким, щоб у позивача не виникала необхідність повторного звернення до суду (див. також постанову Великої Палати Верховного Суду від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц). При цьому Велика Палата Верховного Суду у постанові від 08.02.2022 у справі № 209/3085/20 зазначила, що судове рішення не повинне породжувати стан невизначеності у відносинах позивача з відповідачем і вимагати від них подальшого вчинення узгоджених дій для вичерпання конфлікту.

Обрання способу захисту - це прерогатива позивача. Водночас, обрання позивачем неналежного та неефективного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові (див., зокрема постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 02.02.2021 у справі № 925/642/19, від 06.04.2021 у справі № 910/10011/19 , від 22.06.2021 у справі № 200/606/18, від 02.11.2021 у справі № 925/1351/19, від 25.01.2022 у справі № 143/591/20, від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц).

Велика Палата Верховного Суду неодноразово наголошувала на тому, що вимога про визнання недійсним рішення органу місцевого самоврядування, яке виконано на час звернення з позовом до суду шляхом укладення відповідного договору, є неефективним способом захисту прав особи, оскільки зазначене рішення вичерпало свою дію виконанням (див., зокрема постанови Великої Палати Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 911/3681/17, від 02.02.2021 у справі № 925/642/19, від 28.09.2022 у справі № 483/448/20, від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21, від 12.09.2023 у справі № 910/8413/21).

Також у постанові від 11.06.2024 у справі № 925/1133/18 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, який є останнім у часі і має враховуватися з огляду на постанову Великої Палати Верховного Суду від 30.01.2019 у справі № 755/10947/17, що рішенням Рада не тільки доручила внести зміни до договору оренди землі, а й змінила цільове призначення земельних ділянок; у цій справі прокурор як в апеляційній, так і в касаційній скаргах зауважував, що порушення інтересів держави Радою полягає у незаконній зміні категорії земель за цільовим призначенням; рішення Ради (у частині зміни цільового призначення земельної ділянки) не вичерпало своєї дії шляхом виконання (укладенням відповідного договору тощо); зазначене рішення наразі є чинним та породжує відповідні правові наслідки; отже, якщо прокурор вважає, що порушення інтересів держави полягає у незаконній зміні категорії земель за цільовим призначенням, то вимога про визнання незаконним та скасування рішення Ради (у частині зміни цільового призначення земельної ділянки) є належною та ефективною; прокурор може звертатися з позовом про визнання незаконним і скасування такого рішення. З таким висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 11.06.2024 у справі № 925/1133/18, погодився і Верховний Суду, що вбачається із його постанови від 09.10.2024 у справі № 904/205/23.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України "Про фермерське господарство" (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) регулює правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України.

Відповідно до ч. 1 ст. 1, ст. 7 цього Закону фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому ЗК України.

Здійснюючи тлумачення норм Закону України "Про фермерське господарство", Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23.06.2020 у справі № 922/989/18 виснувала, що з моменту реєстрації фермерського господарства та набуття статусу юридичної особи обов`язки землекористувача здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому надавалася відповідна земельна ділянка для ведення фермерського господарства.

Разом з тим, Верховний Суд у постанові від 30.11.2023 у справі № 911/1707/18 (911/2858/21) конкретизував, що створенню фермерського господарства передує, по-перше, бажання й ініціатива громадянина здійснювати підприємницьку діяльність на власний ризик саме у такій формі з метою отримання прибутку та, по-друге, вирішення питання про отримання земельної ділянки для ведення фермерського господарства у власність та/або користування, що є необхідною умовою реалізації ним права на створення такого фермерського господарства, а також державної реєстрації останнього як юридичної особи. Створення фермерського господарства громадянином України передбачає визначену законом послідовність дій, а земельні ділянки надаються саме для створення фермерського господарства, а не для іншої цілі.

Оренда земельної ділянки - це один із видів використання земель на праві користування.

Законодавець у ч. 1 ст. 93 ЗК України (тут і далі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановив, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

За змістом ч. 2 ст. 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

ЗК України визначає основні засади регулювання земельних відносин, зокрема, порядок передачі земельних ділянок в оренду (ст. 124 ЗК України). Проте саме Законом України "Про оренду землі" врегульовано відносини, що виникають між власником земельної ділянки та іншими особами у зв`язку з передачею її в користування та володіння, у тому числі конкретизовано та деталізовано особливості та порядок укладення договору оренди землі, його істотні умови, основні права та обов`язки його сторін, порядок зміни, припинення та поновлення такого договору.

У ст. 13 Закону України "Про оренду землі" міститься визначення договору оренди землі, яким є договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час укладення договорів) регулювалося поновлення договору оренди землі.

За змістом ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час укладення договорів оренди землі): орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (ч. 2); до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (ч. 3); орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист - повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (ч. 5); у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором (ч. 6); додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку (ч. 8); відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (ч. 9).

16.01.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" від 05.12.2019 № 340-IX, яким ст. 33 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, яка регламентувала порядок поновлення договорів оренди, було викладено у новій редакції, а також роз. IX "Перехідні положення" Закону України "Про оренду землі" доповнено абз. 3 і 4 такого змісту: "договори оренди земельних ділянок приватної власності, а також земельних ділянок державної або комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, що перебувають у власності орендаря, укладені до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", у разі їх продовження (укладення на новий строк) мають містити умови, передбачені ст. 33 цього Закону та ст. 126-1 ЗК України. Правила, визначені ст. 126-1 ЗК України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення" (див. постанови Верховного Суду від 15.10.2024 у справі № 916/4208/23, від 14.11.2023 у справі № 902/452/23).

Верховний Суду у постанові від 06.02.2024 у справі № 926/2284/22 зазначив таке: "в свою чергу, на відміну від справи № 906/1314/21, у якій були внесені зміни до договору оренди землі після 16.07.2020, про що зазначено у п. п. 5.13, 5.14 постанови від 23.11.2023, у справі № 926/2284/22 таких змін не було, а тому відповідно до абз. 4 роз. Перехідні положення Закону України "Про оренду землі", поновлення договору оренди землі цьому випадку, який був укладений до набрання чинності відповідними положеннями Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", здійснюється на умовах, визначених таким договором, за правилами, чинними на момент їх укладення".

У постанові від 21.02.2024 у справі № 910/1235/22 Верховний Суд виснував, що ст. 33 Закону України "Про оренду землі" (як у попередній, так і у чинній редакції) встановлює алгоритм дій як орендаря, так і орендодавця за наявності наміру поновити договір оренди землі та передбачає певні правові запобіжники для захисту орендаря від умисного й безпідставного ухилення орендодавця від продовження орендних правовідносин за відсутності для цього підстав та за наявності добросовісної поведінки орендаря. При цьому наявність саме сукупності встановлених ст. 33 Закону України "Про оренду землі" юридичних фактів надає орендарю переважне право на продовження орендних правовідносин, а у разі порушення такого права орендодавцем - на укладення договору оренди на новий строк шляхом судового розгляду такої вимоги орендаря.

Верховний Суд у постанові від 21.09.2022 у справі № 926/2720/21 здійснив узагальнення висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 22.09.2020 у справах № 313/350/16-ц, № 159/5756/18, від 31.08.2021 у справі № 903/1030/19 та зазначив, що алгоритм вирішення спорів щодо застосування ст. 33 Закону України "Про оренду землі" в контексті дій сторін договору виглядає таким чином (узгоджується із постановою Верховного Суду від 14.11.2023 у справі № 902/452/23):

- якщо орендар у строки встановлені договором або, за відсутності інших строків встановлених договором, у строки встановлені законом не звернувся до орендодавця взагалі або звернувся з їх порушенням та/або не надав проект договору, то суди повинні відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним незалежно від подальших дій орендодавця, оскільки, саме орендарем в цьому випадку не дотримано вимоги договору та закону;

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін розглянув надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, проаналізував його умови, у тому числі перевірив його на відповідність вимогам закону, однак не погодився з запропонованими умовами та заперечив щодо поновлення договору, то в цьому випадку він діє в рамках своїх повноважень, а отже суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним;

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору та при цьому надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі або відмовив з порушенням місячного терміну, однак при цьому протягом одного місяця після закінчення строку договору надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні також відмовити у задоволенні позовних вимог про визнання договору укладеним, оскільки таке право орендодавця прямо передбачено ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі";

- якщо орендар своєчасно, у строки встановлені законом або погоджені сторонами у договорі, звернувся до орендодавця щодо продовження дії договору після його закінчення, надав проект договору (незалежно від того чи цей проект містив змінені умови, чи передбачав поновлення договору на тих самих умовах та на той самий строк), а орендодавець у встановлений законом місячний термін не заперечив проти поновлення договору оренди землі, при цьому орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, а орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору не надіслав лист-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, то суди повинні задовольнити позовні вимоги про визнання договору укладеним на той же самий строк та на тих же самих умовах.

Верховний Суд у постанові від 30.07.2024 у справі № 910/4928/23 зазначив, що способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади щодо регулювання земельних відносин, є прийняття сесією відповідного рішення. Виходячи з того, що діючим законодавством не передбачено автоматичного поновлення договорів оренди землі, реалізація переважного права на поновлення договору оренди земельної ділянки в разі відсутності заперечень з боку сторін можлива лише за наявності рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (див. також висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 15.06.2022 у справі № 904/1671/21, від 09.11.2021 у справі № 910/4790/20, від 26.10.2021 у справі № 910/5710/19, від 24.01.2019 у справі № 904/869/18, від 26.03.2019 у справі № 910/1335/17, від 10.01.2019 у справі № 911/3998/16, від 11.12.2018 у справі № 923/111/18, від 06.12.2018 у справі № 925/1651/17, від 03.04.2018 у справі № 904/8168/17, від 22.02.2018 у справі № 922/1008/17 та постановах Верховного Суду України від 11.11.2014 у справі № 912/1552/13, від 20.11.2012 у справі № 44/69).

При цьому, Верховний Суду у постанові від 06.08.2024 у справі № 912/300/23 зазначив, що відповідач однозначно висловив свою позицію про небажання продовжувати договір оренди, як до закінчення такого договору, так і відразу після закінчення строку оренди. А Верховний Суду у постанові 29.03.2023 у справі № 924/1057/20 вказав на те, що за результатами апеляційного перегляду судом не було встановлено порушення з боку Ради прав та законних інтересів позивача як орендаря внаслідок прийняття рішення про відмову у поновленні договору оренди землі на новий строк, оскільки відмова орендодавця від поновлення договору оренди на новий строк, за умови своєчасного вчинення дій за приписами ст. 33 Закону України "Про оренду землі", є такою, що не суперечить закону.

У постанові від 09.04.2024 у справі № 902/453/23 Верховний Суд дійшов висновку про те, що згідно з усталеною практикою Верховного Суду суд не може підміняти інший орган державної виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, перебираючи на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесено до компетенції відповідного органу. За таких обставин, Верховний Суд у справі № 902/453/23 зазначив, що суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що без рішення Міськради, тобто без її волевиявлення неможливе укладення нового договору оренди землі. Адже, незважаючи на те, що беззаперечним є право орендаря оскаржити рішення органу місцевого самоврядування про відмову поновити договір оренди землі, наслідком оскарження такого рішення та визнання його недійсним (скасування) не може бути підміна волевиявлення власника на укладення нового договору оренди землі на умовах орендаря.

Частиною 1 ст. 8 Конституції України встановлено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, складовою якого є "правова передбачуваність" та "правова визначеність".

Принцип "правової визначеності" вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності як самих правових норм, так і того, як ці норми мають бути застосовані судами у подібних правовідносинах. Верховний Суд неодноразово зазначав, що забезпечення єдності судової практики є реалізацією принципу правової визначеності, що є одним із фундаментальних аспектів верховенства права та гарантує розумну передбачуваність судового рішення. Крім того, саме така діяльність суду забезпечує дотримання принципу рівності всіх осіб перед законом, який втілюється шляхом однакового застосування судом тієї самої норми закону в однакових справах щодо різних осіб.

Вирішуючи спір у цій справі, суди попередніх інстанцій вказаних висновків Верховного Суду щодо застосування ст. 33 Закону України "Про оренду землі", на які також посилається скаржник, не врахували, не здійснили належної оцінки оскаржуваного рішення Ради та не встановили яким нормативно-правовим актам воно не відповідає та які права позивача порушує. Не перевірили обґрунтованість заявлених позовних вимог за наявності відповідного волевиявлення орендодавця яке виразилося у його відмові у поновленні договорів оренди на новий строк та було оформлено рішенням, про яке орендаря було повідомлено. На підставі наявних у справі документів не встановили в якому порядку має відбувається поновлення відповідних договорів, а отже його дотримання/недотримання у цьому випадку. З огляду на передчасність висновків судів попередніх інстанцій в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення 37 сесії відповідача -1 восьмого скликання від 28.04.2023 № 46 "Про розгляд звернень гр. ОСОБА_1 щодо поновлення дії договорів оренди землі" та визнання укладеними між відповідачем -1 та ОСОБА_1 додаткових угод до договору оренди землі від 25.05.2016 не можуть бути залишенні і в силі рішення судів попередніх інстанцій в решті задоволених вимог.

З огляду на вищевикладене, здійснюючи аналіз змісту оскаржуваних судових рішень, Верховний Суд вважає, що їх рішення не відповідають висновкам Верховного Суду, викладеним у вказаних постановах, що свідчить про підтвердження підстави касаційного оскарження, визначеної п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України та скасування оскаржуваних судових рішень з направлення справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи суду необхідно врахувати наведене, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та, залежно від встановленого, з правильним застосуванням законодавства, яке регулює спірні правовідносини прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.

У зв`язку з передачею справи на новий розгляд підстав для розподілу судових витрат відповідно до ст. 129 ГПК України немає.

Керуючись ст. ст. 300, 301, 308, 310, 314, 315, 316, 317 ГПК України, Верховний Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області задовольнити частково.

Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.06.2024 та рішення Господарського суду Хмельницької області від 05.03.2024 у справі № 924/1200/23 скасувати.

Справу № 924/1200/23 передати на новий розгляд до Господарського суду Хмельницької області.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Могил С. К.

Судді: Волковицька Н. О.

Случ О. В.

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено22.11.2024
Номер документу123212931
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1200/23

Ухвала від 17.12.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 20.11.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 29.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Постанова від 12.08.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Постанова від 24.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 20.06.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

Ухвала від 20.05.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Василишин А.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні