ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" листопада 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3698/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Литвинової В.В., за участю секретаря судового засідання Крутькової В.О., розглянувши у відкритому засіданні справу
за позовом Комунального підприємства Миколаївської міської ради "МИКОЛАЇВСЬКА РИТУАЛЬНА СЛУЖБА"
до відповідача - Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України
про визнання недійсним рішення
за участю представників:
від позивача - не прибув
від відповідача- Фінєєв Д.
До суду надійшла позовна заява Комунального підприємства Миколаївської міської ради "Миколаївська ритуальна служба" до Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, у якій позивач просить суд:
1.Рішення адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 18.06.2024 року за № 65/48-р/к, справа № 27-10/2024 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу визнати недійсним в повному обсязі.
2. Скасувати рішення адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 18.06.2024 року за № 65/48-р/к, справа № 27-10/2023 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу в повному обсязі.
В подальшому на виконання ухвали суду про залишення позову без руху, позивач визначив позовні вимоги саме як визнати недійсним рішення.
Ухвалою від 06.09.2024 відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 09.10.2024.
Відповідач отримав ухвалу 06.09.2024 після 17 години. 20.09.2024 через підсистему Електронний суд, у встановлений строк, відповідач подав відзив, яким просить відмовити в задоволенні позову.
Ухвалою від 09.10.2024 розгляд справи відкладено за клопотанням позивача.
22.10.2024 через підсистему Електронний суд позивач подав відповідь на відзив, яку суд залишив без розгляду відповідно до ст. 118 ГПК України, про що зазначено в ухвалі від 23.10.2024.
До того ж, суд ухвалою від 23.10.2024 закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 20.11.2024.
Справа розглядається в паперовій та електронній формі, оскільки, враховуючи Рішення Ради суддів України №26 від 05.08.2022, додатки до відзиву перевищували 1000 аркушів і не роздруковувались, - суд під час стадії з`ясування обставин та дослідження доказів досліджував останні в електронному вигляді.
Позивач в судове засідання не прибув, надіслав клопотання про проведення судового засідання без його участі.
Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві.
Розглянувши матеріали справи та надані докази, заслухавши представника відповідача, суд
встановив:
Адміністративна колегія Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, розглянувши матеріали справи № 27-10/2024 про порушення КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» законодавства про захист економічної конкуренції, прийняла рішення від 18.06.2024 № 65/48-р/к (далі Рішення 65/48-р/к), яким:
1. Визнано, що з січня 2022 року по січень 2024 року включно КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» у територіальних (географічних) межах міста Миколаєва, в яких ним, як ритуальною службою, утримуються (обслуговуються) кладовища міста Миколаєва, займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі.
2. Визнано дії КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», які полягли у стягненні протягом періоду з січня 2022 року по квітень 2023 року із суб`єктів господарювання, які в цей період виконували роботи, пов`язані з організацією поховання (копання могили) та облаштуванням місця поховання (монтаж/демонтаж намогильної споруди) на кладовищах міста Миколаєва, коштів за послугу по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі, фактично її не надаючи, що призвело до додаткових фінансових витрат цих суб`єктів господарювання, порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі шляхом вчинення дій, що призвели до ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
3. За порушення, визначене в пункті 2 резолютивної частини Рішення № 65/48-р/к, накладено на КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», штраф у розмірі 68 000 (шістдесят вісім тисяч) гривень.
Матеріали справи свідчать, що Відділення супровідним листом від 19.06.2024 № 65-02/1774е, направило Рішення № 65/48-р/к на адресу КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (трек номер: 05 038 876 552 53), яке вручено 24.06.2024 представникові КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» - Грековій за довіреністю.
Оскарження Рішення № 65/48-р/к згідно із позовною заявою КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» мотивує тим, що Відділенням не в повній мірі доведено обставини справи № 27-10/2024 про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, які мають значення для справи і які визнано встановленими.
Суд дійшов висновку, що вищезазначене твердження Позивача є необґрунтованим, а зроблений ним висновок хибним з огляду на таке.
Приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України «Про захист економічної конкуренції» законодавство про захист економічної конкуренції ґрунтується на нормах, установлених Конституцією України, і складається із цього Закону, законів України «Про Антимонопольний комітет України», «Про захист від недобросовісної конкуренції», інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до цих законів.
Питання прийняття рішень у справах про захист економічної конкуренції, його надсилання особам, які брали участь у справі, врегулювано Законом України «Про захист економічної конкуренції» та Порядком розгляду Антимонопольним комітетом України та його територіальними відділеннями заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету від 19 квітня 1994 р. № 5 (в редакції розпорядження Антимонопольного комітету від 29 червня 1998 року № 169-р), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.05.1994 за № 90/299 (із змінами) (далі - Порядок).
Відповідно до абзаців першого, четвертого та шостого частини першої статті 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції» за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції; визнання суб`єкта господарювання таким, що займає монопольне (домінуюче) становище на ринку та накладення штрафу.
Абзацом першим пункту 4 розділу VIII Порядку передбачено, що у рішенні наводяться мотиви рішення, зазначаються встановлені органом Комітету обставини справи з посиланням на відповідні докази, а також положення законодавства, якими орган Комітету керувався, приймаючи рішення, обґрунтування розміру штрафу та спростування заперечень, наданих особами, які беруть участь у справі, до подання з попередніми висновками у справі (у разі їх наявності).
Позивач вважає необґрунтованим та недоведеним твердження Відділення, що КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» з січня 2022 року по січень 2024 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі, оскільки у свою чергу комунальне підприємство надавало дані послуги у відповідності до вимог усіх діючих нормативних документів та правил, які регулюють даний вид діяльності, при цьому не маючи можливості впливу на законодавчі зміни нормативно-правових актів, що регулюють діяльність на ринку ритуальних послуг.
На думку суду, КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» не спростувало висновок Відділення про займання ним монопольного (домінуючого) становища на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі.
Верховним судом у Постанові від 07.11.2023 у справі № 910/2124/20 викладено висновок щодо обов`язку суб`єкта господарювання, який заперечує на зайняття ним монопольного (домінуючого) становища на ринку товару, довести, що він зазнає значної конкуренції, який випливає в силу приписів статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції», не може нівелювати (зводити нанівець) обов`язок Комітету встановити, що така особа дійсно займає таке монопольне (домінуюче) становище на ринку в порядку, встановленому Методикою визначення монопольного (домінуючого) становища суб`єктів господарювання на ринку.
За умовами абзацу другого частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» суб`єкт господарювання займає монопольне (домінуюче) становище на ринку товару, якщо на цьому ринку у нього немає жодного конкурента.
Таким чином, виходячи з положень Методики, та встановленими у Рішенні № 65/48-р/ к (розділ 3) обставинами, які підтверджуються доказами у справі № 27-10/2024 Відділенням встановлено, що КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» з січня 2022 року по січень 2024 року включно в територіальних (географічних) межах міста Миколаєва, в яких ним, як ритуальною службою, утримуються (обслуговуються) кладовища міста Миколаєва, у відповідності до абзацу другого частини першої статті 12 Закону України «Про захист економічної конкуренції» займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі, оскільки не мало жодного конкурента.
Суд звертає увагу позивача, що Відділення наголошує на тому, що наявність у КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» монопольного (домінуючого) становища на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі не є протиправним, саме по собі зайняття монопольного (домінуючого) становища КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» на вказаному ринку не підтверджує його зловживання.
Проте, Відділенням у Рішенні № 65/48-р/к встановлені обставини, які підтверджуються зібраними доказами у справі № 27-10/2024, щодо зловживання КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі у період з січня 2022 року по січень 2024 року включно у територіальних (географічних) межах міста Миколаєва, в яких ним, як ритуальною службою, утримуються (обслуговуються) кладовища міста Миколаєва, виходячи із наступного.
На підставі статей 3, 7, 17 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», пунктів 3, 8 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23.02.2001 №32-р, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.03.2001 за № 291/5482, Відділенням здійснюється державний контроль за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративногосподарського управління та контролю та суб`єктами господарювання законодавства про захист економічної конкуренції на регіональних ринках ритуальних послуг у територіальних (географічних) межах Миколаївської області.
Листами від 09.06.2023 № 410, від 20.07.2023 № 511 та від 06.02.2024 №86 КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» повідомлено, що ним надається послуга по нагляду за дотриманням стандартів, норм та правил на кладовищі з метою утримання в належному санітарному стані могил, місць поховань та намогильних споруд, тариф на яку становив:
з 01.01.2022 по 20.04.2023 132,00 гривні (з ПДВ);
- з 20.04.2023 по 31.01.2024 174,00 гривні (з ПДВ).
За інформацією КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», наданою листами від 20.07.2023 № 511 та від 06.02.2024 № 86, ним у:
- 2022 році надано 3 302 послуги наглядача на суму 435 864,00 гривні (з ПДВ);
- 2023 році 3 513 послуг наглядача на суму 577 200,00 гривень (з ПДВ);
- січні 2024 року 319 послуг наглядача на суму 55 506,00 гривень (з ПДВ).
Як зазначено КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» у листі від 09.06.2023 № 410, ураховуючи відповідальність ритуальної служби в частині охорони праці при виконанні робіт на кладовищах міста Миколаєва та за збереження могил, пам`ятників, написів на них і підтримання порядку на кладовищі, ним розроблені та тарифіковані послуги, пов`язані з інструктажем, роз`ясненням санітарних правил та контролем за виконанням робіт з боку суб`єктів господарювання. Тобто, як уточнює КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», ним надаються послуги з організації та супроводження робіт із установлення намогильних споруд, копання могил суб`єктами господарювання, які виявили бажання надавати такі послуги на території кладовищ міста Миколаєва.
У додатках до листа від 20.07.2023 № 511 КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» надано копію посадової інструкції наглядача кладовища від 31.05.2007, якою передбачені його завдання та обов`язки. Так, зокрема, згідно з пунктами 2.6 та 2.10 цієї інструкції наглядач кладовища зобов`язаний регулярно контролювати дотримання вимог охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки на закріпленій дільниці; контролювати правила утримання та експлуатації кладовищ.
КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» в додатках до цього ж листа надало копії сторінок журналів реєстрації інструктажів з питань охорони праці:
- Центрального міського кладовища м. Миколаєва (дата початку ведення журналу не зазначена), фактично розпочатого 21.04.2023;
- Нового Корабельного кладовища м. Миколаєва, розпочатого 20.04.2023;
- Корабельного кладовища м. Миколаєва, розпочатого 20.04.2023;
- закритих кладовищ м. Миколаєва, розпочатого 01.05.2023.
Натомість КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», надавши у 2022 році та І півріччі 2023 року послуги наглядача на кладовищі мкрн Матвіївка, про що зазначено у листі від 20.07.2023 № 511, не надано копії сторінок журналу реєстрації інструктажів з питань охорони праці кладовища мкрн Матвіївка.
На вимогу Відділення від 15.01.2024 № 65-02/61 про надання інформації щодо підтвердження проведення інструктажів з питань охорони праці наглядачами:
- Центрального міського кладовища м. Миколаєва в період до 21.04.2023;
- Нового Корабельного кладовища м. Миколаєва в період до 20.04.2023;
- Корабельного кладовища м. Миколаєва до 20.04.2023;
- закритих кладовищ м. Миколаєва до 01.05.2023;
- кладовища мкрн Матвіївка протягом 2022 року та І півріччя 2023 року з наданням копій відповідних документів КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» листом від 06.02.2024 № 86 повідомило, що до 20-21.04.2023 робота з проведення інструктажів з питань охорони праці посадовими особами міських кладовищ (доглядачами кладовищ) не проводилася у зв`язку з відсутністю юридичних підстав, оскільки доглядачі міських кладовищ на той час не пройшли спеціальне навчання з питань охорони праці, перевірку знань та не отримали відповідних посвідчень, що дає підстави для проведення вступних, первинних та повторних інструктажів з працівниками суб`єктів господарювання. Навчання посадових осіб та працівників Відповідача, зайнятих на виконанні робіт підвищеної небезпеки, організовано та проведено 14.07.2023 приватним підприємством «Навчально-методичний центр з безпеки життєдіяльності».
Разом з цим Відповідач зазначив, що з 01.08.2023 на КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» введено посаду інженера з охорони праці та створено відповідну службу, в повному обсязі розроблено пакет документів з питань охорони праці. Проведення інструктажів з працівниками Відповідача та суб`єктів господарювання здійснюється централізовано в кабінеті охорони праці за місцем знаходження КП ММР «Миколаївська ритуальна служба»: м. Миколаїв, вул. Степова, 35.
Отже, Відповідачем не підтверджено фактичне проведення інструктажів з питань охорони доглядачами:
- Центрального міського кладовища м. Миколаєва в період з січня 2022 року до 21 квітня 2023 року;
- Нового Корабельного кладовища м. Миколаєва в період з січня 2022 року до 20 квітня 2023 року;
- Корабельного кладовища м. Миколаєва в період з січня 2022 року до 20 квітня 2023 року; - закритих кладовищ м. Миколаєва в період з січня 2022 року до 01 травня 2023 року;
- кладовища мкрн Матвіївка протягом 2022 року та І півріччя 2023 року.
За інформацією суб`єктів господарювання, наданою на вимогу Відділення від 06.07.2023 № 65-02/1394 листами від 21.07.2023 б/н (вх. від 26.07.2023 № 65-01/1376), від 27.07.2023 б/н (вх. від 03.08.2023 № 65-01/1411), від 17.08.2023 б/н (вх. від 22.08.2023 № 65-01/1511), від 20.08.2023 б/н (вх. від 25.08.2023 № 65-01/1540) та від 21.07.2023 б/н (вх. від 05.09.2023 № 65-01/1606), посадовими особами КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» не проводилися інструктажі з питань охорони праці та не надавалися роз`яснення щодо санітарних правил у разі наміру цих суб`єктів господарювання виконати роботи з монтажу, демонтажу намогильних споруд, облаштування місць поховання на кладовищах міста Миколаєва, натомість стягувалася оплата за послуги наглядача.
Підсумовуючи наведене, КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», не проводячи інструктажів з питань охорони праці на кладовищі, тобто фактично не надаючи послугу наглядача з січня 2022 року по квітень 2023 року, в цей же період отримувало від суб`єктів господарювання, які виконували роботи, пов`язані з організацією поховання (копання могил) та облаштуванням місця поховання (монтаж/демонтаж намогильних споруд) на кладовищах міста Миколаєва, кошти за неї.
Антиконкурентні наслідки дій КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» полягають у наступному.
Стягування КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» протягом періоду з січня 2022 року по квітень 2023 року із суб`єктів господарювання, які в цей період виконували роботи, пов`язані з організацією поховання (копання могил) та облаштуванням місця поховання (монтаж/демонтаж намогильних споруд) на кладовищах міста Миколаєва, коштів за послугу наглядача, фактично її не надаючи, призвело до додаткових фінансових витрат цих суб`єктів господарювання та, як наслідок, ущемлення їх майнових інтересів.
Так, у 2022 році за послугу наглядача КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» безпідставно стягнуло із суб`єктів господарювання, які здійснювали копання могил та монтаж/демонтаж намогильних споруд, 435 864,00 гривні (з ПДВ) та продовжувало такі ж дії протягом січня-квітня 2023 року. Збільшення витрат цих суб`єктів господарювання на виконання робіт з копання могил та монтаж/демонтаж намогильних споруд могло спричинити зростання вартості таких робіт для кінцевих споживачів, які їх замовляють, що також негативно могло вплинути на їх фінансове становище.
Окрім того, Департамент ЖКГ у додатках до листа від 29.05.2023 № 885/08.01.01- 10/03/23 надав Відділенню копію колективної заяви громадської організації «Ліга підприємців Миколаєва» від 01.05.2023 б/н, підписану 16 фізичними особами-підприємцями, в якій, зокрема порушено питання оплати пропуску (заїзду) суб`єктів господарювання на територію кладовищ міста Миколаєва для виконання необхідних робіт, що підтверджує наявність ущемлення інтересів цих суб`єктів господарювання.
У вказаній заяві зазначено, зокрема, що від суб`єктів господарювання, які мають намір встановити намогильну споруду, вимагають здійснювати оплату за послугу наглядача без видачі платіжного документа; при наявності всіх необхідних документів суб`єктів господарювання не пускають на територію кладовища без оплати заїзду, при цьому не пояснюючи та не надаючи документів, на підставі яких вимагається ця оплата. Заявники вбачають у діях КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» спробу монополізувати ринок ритуальних послуг.
Завдяки ринковій владі КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» має можливість нав`язувати суб`єктам господарювання - надавачам ритуальних послуг, пов`язаних із організацією поховання (копання могил) та облаштуванням місця поховання (монтаж/демонтаж намогильних споруд) на кладовищах міста Миколаєва, власні умови для провадження ними господарської діяльності. Така поведінка притаманна саме монопольному утворенню, оскільки у взаємовідносинах із суб`єктом господарювання, який має монопольну владу, інші суб`єкти господарювання знаходяться у нерівних умовах, змушені погоджуватися на всі вимоги та умови для можливості виконання ними необхідних робіт та фактично позбавлені захисту своїх прав та законних інтересів.
Неможливість вчинення КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» таких дій за умов існування значної конкуренції на ринку
Наявність у суб`єкта господарювання монопольного (домінуючого) становища на ринку не є протиправним, однак суб`єкт господарювання, який займає таке становище, має усвідомлювати можливість певного обмеження своєї діяльності з точки зору дотримання законодавства про захист економічної конкуренції, визначати свою поведінку на основі пріоритету прав споживачів та в будь-якому разі не створювати умови, які породжують або могли б породжувати порушення прав та ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів.
Наведені вище дії КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» були б неможливими за умов існування конкуренції на ринку послуг наглядача, оскільки за умов існування конкуренції на ринку між суб`єктами господарювання відбувалося б змагання з метою здобуття переваг над іншими учасниками ринку завдяки власним досягненням, а споживачі в такому випадку мали б можливість обирати між кількома суб`єктами господарювання та, у разі ущемлення їх інтересів, обрати іншого надавача послуг.
Конкурентна боротьба на ринку унеможливлює вчинення дій, за які продавець товару (робіт, послуг) отримуватиме тривалий час власні вигоди за рахунок ущемлення інтересів інших суб`єктів господарювання чи споживачів його товару (робіт, послуг).
Ураховуючи зазначене, дії КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», яке з січня 2022 року по січень 2024 року включно займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі у територіальних (географічних) межах міста Миколаєва, в яких ним, як ритуальною службою, утримуються (обслуговуються) кладовища міста Миколаєва, що полягали у стягненні з січня 2022 року по квітень 2023 року із суб`єктів господарювання, які в цей період виконували роботи, пов`язані з організацією поховання (копання могили) та облаштуванням місця поховання (монтаж/демонтаж намогильної споруди) на кладовищах міста Миколаєва, коштів за послугу по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі, фактично її не надаючи, що призвело до понесення додаткових фінансових витрат цими суб`єктами господарювання та ущемлення їх інтересів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, кваліфіковано як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку відповідно до частини першої статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
За таких обставин, посилання позивача на те, що Відділення не мало жодних підстав для висновку про те, що КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», не проводячи інструктажів з питань охорони на кладовищі, тобто фактично не надаючи послугу наглядача, отримувало кошти за неї, - не заслуговують на увагу, оскільки є недоведеними.
Позивач зазначає, що ніколи не стягував плату за інструктажі з питань охорони праці на кладовищі, оскільки не мав на це жодних правових підстав, та посилається на відсутність тарифікації плати за інструктажі в калькуляції на послугу по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі, копія якої надана ним у додатках до листа від 20.07.2023 № 511.
Суд погоджується з думкою відповідача, що, по-перше, підтвердити відсутність тарифікації плати за інструктажі в калькуляціях на послугу по нагляду за дотриманням основних стандартів, норм та правил на кладовищі від 04.01.2022 та від 20.04.2023, копії яких надані Відділенню КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» в додатках до листа від 20.07.2023 № 511, неможливо, оскільки вони складаються з таких статей:
- основна заробітна плата;
- премія;
- резерв відпусток;
- єдиний соціальний внесок;
- адміністративні витрати;
- загальновиробничі витрати;
- рентабельність.
По-друге, КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» стягувало плату за проведення інструктажів, а робить висновок про те, що КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» стягувало із суб`єктів господарювання кошти за послугу наглядача, не надаючи її фактично, що підтверджується відсутністю записів про проведення інструктажів у журналах реєстрації інструктажів з питань охорони праці:
- Центрального міського кладовища м. Миколаєва в період до 21.04.2023;
- Нового Корабельного кладовища м. Миколаєва в період до 20.04.2023;
- Корабельного кладовища м. Миколаєва до 20.04.2023;
- закритих кладовищ м. Миколаєва до 01.05.2023;
- кладовища мкрн Матвіївка протягом 2022 року та І півріччя 2023 року, копії сторінок яких надані в додатках до листа від 20.07.2023 № 511.
Окрім того, в листі від 09.06.2023 № 410 КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» зазначено, що, враховуючи відповідальність ритуальної служби в частині охорони праці при виконанні робіт на кладовищах міста Миколаєва, відповідальність за збереження могил, пам`ятників, написів на них і підтримання порядку на території кладовища, ним розроблені та тарифіковані послуги, пов`язані з інструктажем, роз`ясненням санітарних правил тощо.
Отже, інформація КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», надана Відділенню під час дослідження ринку ритуальних послуг та у відповідь на Подання з попередніми висновками від 07.05.2024 № 65-03/77п у справі № 27-10/2024, суперечить між собою.
Матеріалами справи підтверджується, що у листі від 06.02.2024 № 86 КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» зазначено, що робота з проведення інструктажів з питань охорони праці посадовими особами міських кладовищ (доглядачами кладовищ) не проводилась у зв`язку з відсутністю юридичних підстав. Навчання посадових осіб та працівників КП ММР «Миколаївська ритуальна служба», зайнятих на виконанні робіт підвищеної небезпеки, організовано та проведено 14.07.2023, а з 01.08.2023 введено посаду інженера та створено службу з охорони праці.
Натомість, інформація, зазначена в журналах реєстрації інструктажів з питань охорони праці, копії сторінок яких надані КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» у додатках до листа від 20.07.2023 № 511, свідчить про проведення відповідних інструктажів доглядачами:
- Центрального міського кладовища м. Миколаєва з 21.04.2023;
- Нового Корабельного кладовища м. Миколаєва з 20.04.2023;
- Корабельного кладовища м. Миколаєва з 20.04.2023;
- закритих кладовищ м. Миколаєва з 01.05.2023 з-за відсутності на це юридичних підстав.
Таким чином, запереченнями та зауваженнями, наданими КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» як у відповіді на Подання з попередніми висновками, так і зазначеними у позовній заяві, не спростовуються висновки Відділення, викладені у Рішенні № 65/48- р/к щодо визнання дій КП ММР «Миколаївська ритуальна служба» порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та притягнення до відповідальності.
Відповідно до статті 41 Закону України «Про захист економічної конкуренції» доказами у справі можуть бути будь-які фактичні дані, які дають можливість встановити наявність або відсутність порушення.
Згідно зі ст. 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є:
- неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи;
- недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими;
- невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; - заборона концентрації, узгоджених дій відповідно до Закону України «Про санкції»;
- порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позивачем не було надано доказів наявності підстав для визнання недійсним рішення адміністративної колегії Південного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 18.06.2024 № 65/48-р/к у справі № 27-10/2024.
Натомість Відділенням надано належну оцінку обставинам справи № 27-10/2024 та прийнято законне та обґрунтоване Рішення № 65/48-р/к про встановлення порушення законодавства захист економічної конкуренції та про притягнення Позивача як порушника до визначеної Законом України «Про захист економічної конкуренції» відповідальності.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
За змістом ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Водночас обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. 77 ГПК України).
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, дійшов висновку відмовити в задоволенні позову.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати в розмірі сплаченого судового збору покладаються на позивача, оскільки в задоволенні позову відмовлено.
На підставі вищевикладених норм права, керуючись ст.ст. 129, 232-240, 243, Господарського процесуального кодексу України, суд
ухвалив:
1. В задоволенні позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Південно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 22 листопада 2024 р.
Суддя В.В. Литвинова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123225783 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства про захист економічної конкуренції |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Литвинова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні