РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
22 листопада 2024 р. Справа № 120/7108/24
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Свентуха Віталія Михайловича, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави до Бершадської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Гайсинська районна державна адміністрація про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
до Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Керівника Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави до Бершадської міської ради Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги мотивовані протиправною бездіяльністю відповідача щодо визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, безхазяйним майном, та щодо набуття права власності на безхазяйне майно.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
На адресу суду надійшов відзив на позовну заяву у якому представник відповідача, окрім іншого, зазначив, що в розпорядженні Бершадської міської ради перебувають копії документів, що спростовують твердження прокурора щодо пам`ятки архітектури - "Водяний млин", а саме: акт державного виконавця від 07.10.2008 року з додатком №1 від 07.10.2008 року, охоронний договір №1 від 10.03.2009 року укладений між Відділом культури і туризму Бершадської районної державної адміністрації та Бершадською філією ЗАТ "Зернопродукт", акт технічного стану пам`ятки архітектури і містобудування місцевого значення "Водяний млин", довідка Бершадської філії ПРАТ "Зернопродукт МХП" направлена на адресу Відділу культури і туризму Бершадської районної державної адміністрації про утримання в належному стані та проведення ремонтних робіт від 21.07.2015 року №123.
На переконання представника відповідача дані документи в сукупності дозволили Бершадській міській раді вважати, що пам`ятка архітектури і містобудування місцевого значення "Водяний млин" перебуває в управлінні Бершадської районної державної адміністрації, а тому твердження про тривалу бездіяльність щодо прийняття у комунальну власність пам`ятки архітектури є безпідставними.
Ухвалою суду залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Гайсинську районну державну адміністрацію. Даною ухвалою також встановлено третій особі 10-денний строк з дня отримання цієї ухвали для подання пояснень щодо позову в порядку статті 165 КАС України.
До суду надійшли пояснення третьої особи в порядку статті 165 КАС України у яких вказано, що охоронний договір №1 на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин" укладений 10.03.2009 року між Бершадською філією ЗАТ "Зернопродукт МХП" та Відділом культури і туризму Бершадської районної державної адміністрації Вінницької області терміном з 2009 по 2019 рік.
Відповідно до довідки Бершадської філії ПрАТ "Зернопродукт МХП" від 21.07.2015 року № 123, підприємство утримувало в належному стані та щорічно проводило поточні ремонти вказаного об`єкта відповідно до умов зазначеного охоронного договору.
Також вказано, що за умови, якщо ПрАТ "Зернопродукт МХП" відмовляється від будь-яких прав на це майно відповідно до законодавства, не заперечує щодо передачі цього майна у комунальну власність або не висловить претензій щодо права власності на це майно протягом строку встановленого статтею 335 ЦК України, Гайсинська районна військова адміністрація Вінницької області не заперечує щодо вчинення Бершадською міською радою Гайсинського району Вінницької області дій, спрямованих на визнання пам`ятки архітектури "Водяний млин", побудованого в 1647 році, що знаходиться у с. Баланівка Гайсинського району Вінницької області, безхазяйним майном та передачі його у комунальну власність територіальної громади.
Ухвалою суду витребувано у Бершадської філії Приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП":
- відомості чи перебуває у них на утриманні, власності чи користуванні пам`ятка культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, із підтверджуючими доказами;
- відомості щодо укладення або продовження строку дії охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області.
Крім того, ухвалою суду витребувано з Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації:
- інформацію щодо укладення або продовження строку дії охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області;
- відомості щодо власника пам`ятки культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області.
На виконання вимог ухвали суду про витребування доказів, Приватне акціонерне товариство "Зернопродукт МХП" повідомило, що пам`ятка культурної спадщини - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, не перебуває на утриманні, власності чи користуванні ПрАТ "Зернопродукт МХП".
Також вказали, що діючого охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, укладеного з ПрАТ "Зернопродукт МХП" немає.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступне.
На території села Баланівка Гайсинського району Вінницької області знаходиться пам`ятка архітектури - "Водяний млин", 17 століття, який побудований в 1647 році, та віднесено до пам`яток архітектури місцевого значення рішенням Виконавчого комітету Вінницької обласної ради народних депутатів від 14.02.1991 року №43.
10.11.2023 року Гайсинська окружна прокуратура Вінницької області звернулась до Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації із листом №02.51/1-3429вих-23 у якому просили повідомити чи укладено охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини відносно об`єкта культурної спадщини - "Водяний млин", який знаходиться на території села Баланівка Бершадської територіальної громади, хто є власником вказаного об`єкту, із зазначенням існуючого охоронного номеру та про наявність паспорта об`єкту із одночасним наданням засвідчених копій підтверджуючих документів.
Управління містобудування та архітектури Вінницької обласної військової адміністрації листом №07-15-1520 від 21.11.2023 року повідомило, що відомості щодо власників зазначеної пам`ятки в Управлінні відсутні.
Також вказали, що станом на 10 листопада 2023 року пропозиції щодо укладання охоронного договору на пам`ятку архітектури місцевого значення "Водяний млин" (охоронний номер 46-М), взятої на облік рішенням виконкому обласної ради народних депутатів від 14.02.1991 року №43, яка знаходиться на території с. Баланівка Бершадської територіальної громади Вінницької області до Управління не надходили.
Позивачем зазначено, що у ході проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022120000061, встановлено, що пам`ятка архітектури "Водяний млин", знаходиться на території ПрАТ "Зернопродукт МХП" однак, ні ким не використовується, догляд за нею ніхто не здійснює. Крім того, на замовлення Товариства було виготовлено технічний паспорт на нежитлову будівлю "Водяний млин", право власності на пам`ятку архітектури - відсутнє.
Із листа Бершадської міської ради від 15.05.2024 року №01-24/1187 вбачається, що пам`ятка архітектури "Водяний млин", яка знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 1, с. Баланівка Гайсинського району Вінницької області на балансі у Бершадській міській раді не перебуває
З отриманої позивачем інформації від Комунального підприємства "Бершадське бюро технічної інвентаризації" за №02 від 28.11.2023 року встановлено, що право власності на нерухоме майно (будівлю млина) не зареєстроване, технічна документація на об`єкт нерухомості "Водяний млин" виготовлена 27.04.2011 року, реєстраційний номер №499 в реєстраційній книзі №3 ЮН, в якій також відсутня реєстрація права власності.
Відповідно інформації Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, відомості про об`єкт нерухомого майна внесено відповідно запису №499 книги ЮН-3 (реєстраційний номер 36894689), відомості щодо права власності на пам`ятку архітектури "Водяний млин", що знаходиться за адресою: вул. Перемоги, 1, с. Баланівка Гайсинського району Вінницької області та земельної ділянки, відсутні.
У змісті позовної заяви зазначено, що допущена бездіяльність відповідача щодо не взяття на облік нерухомого майна, як безхазяйного, відсутність будь-яких відомостей про власника цього майна, а також невжиття органом місцевого самоврядування заходів до визнання права власності на згаданий об`єкт за територіальною громадою, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним об`єктом культурної спадщини.
Таким чином, пам`ятка місцевого значення "Водяний млин", який побудований в 1647 році, що становить культурну цінність, залишається без захисту та гарантій збереження індивідуально визначеної пам`ятки культурної спадщини, що враховує її цінність, особливості та стан.
Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду із даним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Згідно з частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Відповідно до приписів статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Статтею 146 Конституції України передбачено, що питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.
Із матеріалів справи вбачається, що рішенням Виконавчого комітету Вінницької обласної ради народних депутатів №43 від 14.02.1991 року "Про визначення пам`яток архітектури місцевого значення Вінницької області" затверджено список пам`яток архітектури місцевого значення, зобов`язано користувачів укласти охоронні документи, виконкомам районних забезпечити збереження та використання визначених пам`яток архітектури, зокрема пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області.
Приписами статті 1, частин 1, 4-5 статті 3 Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 року №1805-III (далі - Закон №1805-III) визначено, що пам`ятка культурної спадщини - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Державне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України, спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини.
До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі органи охорони культурної спадщини) належать центральні органи виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини; орган виконавчої влади АР Крим; обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Орган виконавчої влади АР Крим, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації підзвітні і підконтрольні відповідним органам виконавчої влади та центральним органам виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері охорони культурної спадщини в межах, передбачених законом.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань, передбачених підпунктом 5 пункту "б" частини 1 статті 31 і підпунктом 10 пункту "б" статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", підконтрольний відповідним органам виконавчої влади.
Так, статтею 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280) визначено, що право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до частини першої статті 10 Закону №280 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною п`ятою статті 16 Закону №280 передбачено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Згідно із статтею 29 Закону №280 до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідних територіальних громад; підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна.
Відповідно до приписів статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Так, частиною другою цієї статті Закону передбачено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
За змістом статті 60 Закону №280, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно.
Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
З аналізу вищенаведених правових норм суд дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері володіння, користування і розпорядження об`єктами комунальної власності на відповідній території, у тому числі щодо реєстрації права власності на нерухоме майно, визнане безхазяйним.
Згідно із статтею 335 Цивільного кодексу України безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.
Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.
Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.
Відповідно до статті 327 ЦК України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Згідно з частиною 1 статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.
Статтею 329 ЦК України передбачено, що юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-VI від 01.07.2004 року (далі - Закон № 1952-VI), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
За визначенням статті 2 Закону № 1952-VI державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.
Відповідно до частини 2 статті 3 Закону №1952-VI речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Згідно з частиною 14 статті 18 Закону №1952-VI взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Процес державної реєстрації, окрім положень Закону №1952-IV, визначений також Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127 (далі - Порядок №1127).
Цей Порядок визначає умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), в тому числі безхазяйного, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Так, частиною 3 Порядку №1127 передбачено, що державна реєстрація прав та облік безхазяйного нерухомого майна проводяться з прийняттям рішень державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), які формуються за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису. Для створення кваліфікованого електронного підпису використовуються виключно засоби кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.
Відповідно до частини 82 Порядку №1127 взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.
Зміст вищевикладених норм свідчить, що міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
При цьому, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.
Отже, суд дійшов висновку, що саме на відповідача покладається обов`язок проведення державної реєстрації набуття права власності на безхазяйне майно, а саме пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області.
При цьому, враховуючи системний аналіз вищевказаних норм права, суд дійшов висновку, що питання щодо звернення із заявою про взяття на облік безхазяйного майна, а саме пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області та опублікування у друкованих засобах масової інформації оголошення про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік є виключною компетенцією органу місцевого самоврядування, яким у свою чергу є Бершадська міська рада.
Аналогічних висновків дійшов Сьомий апеляційний адміністративний суд у постанові №240/9494/22 від 08 травня 2023 року.
Також, під час розгляду справи судом досліджувалось питання щодо перебування на утриманні, власності чи користуванні у ПРАТ "Зернопродукт МХП" пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області і встановлено наступне.
Дійсно, 10.03.2009 року між Бершадською філією ЗАТ "Зернопродукт МХП" та Відділом культури і туризму Бершадської районної державної адміністрації Вінницької області було укладено охоронний договір №1 на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин" терміном дії з 2009 по 2019 рік.
Для з`ясування обставин чи перебуває на даний час на утриманні, власності чи користуванні у ПРАТ "Зернопродукт МХП" пам`ятка архітектури - "Водяний млин", судом витребувано у Бершадської філії Приватного акціонерного товариства "Зернопродукт МХП":
- відомості чи перебуває у них на утриманні, власності чи користуванні пам`ятка культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, із підтверджуючими доказами;
- відомості щодо укладення або продовження строку дії охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області.
На виконання вимог ухвали суду про витребування доказів, Приватне акціонерне товариство "Зернопродукт МХП" повідомило, що пам`ятка культурної спадщини - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, не перебуває на утриманні, власності чи користуванні ПрАТ "Зернопродукт МХП". Діючого охоронного договору на пам`ятку культурної спадщини "Водяний млин", укладеного з ПрАТ "Зернопродукт МХП" немає.
Таким чином, суд погоджується, що з доводами прокурора про те, що пам`ятка культурної спадщини "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області є безхазяйним нерухомим майном.
Отже, суд дійшов висновку, що бездіяльність Бершадської міської ради в питанні визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин" безхазяйним майном та набуття права власності на безхазяйне майно порушує норми чинного законодавства, отже є протиправною.
Пунктом 4 частини другої статті 245 КАС України визначено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
З огляду на встановлені судом обставини під час судового розгляду справи, положення законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, безхазяйним майном та набуття права власності на безхазяйне майно.
Таким чином, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, безхазяйним майном та набуття права власності на безхазяйне майно.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про наявність підстав для задоволення даного адміністративного позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
в и р і ш и в :
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Бершадської міської ради щодо визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, безхазяйним майном та набуття права власності на безхазяйне майно.
Зобов`язати Бершадську міську раду вчинити дії, спрямовані на визнання пам`ятки архітектури - "Водяний млин", який побудований у 1647 році та знаходиться у селі Баланівка Гайсинської району Вінницької області, безхазяйним майном та набуття права власності на це майно.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Керівник Гайсинської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Волонтерів, 15-А, м. Гайсин, Вінницька область, 23700, ЄДРПОУ 02909909);
Відповідач: Бершадська міська рада (вул. Героїв Майдану, 23, м. Бершадь, Вінницька область, 24400, ЄДРПОУ 04051033);
Третя особа: Гайсинська районна державна адміністрація (вул. 1-го Травня, 40, м. Гайсин, Вінницька область, 23700, ЄДРПОУ 04051046).
Суддя Свентух Віталій Михайлович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.11.2024 |
Оприлюднено | 25.11.2024 |
Номер документу | 123236170 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні