Постанова
від 24.10.2024 по справі 758/12494/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Головуючий у суді першої інстанції: Ікорська Є. С.

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

справа №758/12494/23

провадження №33/824/2967/2024

24 жовтня 2024 року суддя судової палати з розгляду цивільних справ Київського апеляційного суду Шкоріна О.І.,

за участю представника Енергетичної митниці Гереги Катерина Михайлівни та за участю захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, адвокатаАндріяш Наталії Валеріївни,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Києві справу відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, працюючого директором ТОВ «Юма Трейд» за адресою: вул. Кравчука, буд. 46-д, офіс 54, м. Луцьк, за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 ,поданоюзахисникомадвокатом Андріяш Наталією Валеріївною , на постанову Подільського районного суду м.Києва від 13березня 2024 року,-

В С Т А Н О В И В:

Постановою Подільського районного суду міста Києва від 13 березня 2024 року ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частиною першою статті 483 МК України, та накладено штраф у розмірі 50% вартості товару, що становить 1 042 664 грн. 34 коп. Також з ОСОБА_1 на користь держави стягнуто судовий збір у сумі 605 гривень 60 копійок

Не погодившись з постановою суду, захисник Андріяш Н.В. подала апеляційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову скасувати, а провадження у справі закрити у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що ОСОБА_1 не є особою в даному випадку відправником товару, не виписував сертифікатів якості, а є контрагентом продавця товару. В декларації зазначено, що ОСОБА_1 купував товар в Естонській компанії, а не у виробника. Естонська компанія гарантувала якість товару та достовірність сертифікатів.

Одночасно в апеляційній скарзі захисник ОСОБА_1 просить поновити строк на апеляційне оскарження постанови судді Подільського районного суду міста Києва від 13 березня 2024 року. В обґрунтування клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження зазначає, що перший раз подав апеляційну скаргу 22 березня 2024 року. Київським апеляційним судом ухвалою від 10 квітня 2024 року дану апеляційну скаргу було повернуто. Вказує, що дану ухвалу Київським апеляційним судом на його адресу було спрямовано супровідним листом 26 квітня 2024 року, а відмітка поштового відділення про прийняття кореспонденції проставлена 2 травня 2024 року. Другу апеляційну скаргу подано 8 травня 2024 року.

З метою забезпечення вільного доступу до правосуддя, права на апеляційне оскарження, реалізації положень Європейської Конвенції з прав людини та основоположних свобод, з огляду на викладені обставини суд апеляційної інстанції вважає за необхідне клопотання задовольнити, поновити ОСОБА_1 строк на апеляційне оскарження постанови судді Подільського районного суду міста Києва від 13 березня 2024 року, як такий, що пропущений з поважних причин.

У судовому засіданні захисник особи, яка притягується до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 адвокат Андріяш Н. В. апеляційну скаргу підтримала, з підстав зазначених в апеляційних скаргах.

У судовому засіданні представникЕнергетичної митниці Герега К.М. заперечувала проти доводів апеляційної скарги.

Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення учасників справи, які з`явились в судове засідання, перевіривши доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, з огляду на наступне.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил у період з 29.12.2022 по 04.01.2023 через митний кордон України з Естонської Республіки в Україну на адресу ТОВ «Юма Трейд» (43026, Волинська область, Луцький район, м. Луцьк, вул. Кравчука, буд. 46-д, офіс 54, код ЄДРПОУ 42201712) був переміщений товар «паливо дизельне» загальною вагою 50,300 тонн, 60,34 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 53,821 тис. Євро.

Зазначений товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями: типу ІМ40ЕА від 31.12.2022 № 22UA903220000985U8;типу ІМ40ЕА від 04.01.2023 №23UA903220000206U1.

Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікат якості від 13.12.2022 № 161629_4845344;рахунок-фактура: від 28.12.2022 № JT 1022/19, від 02.01.2023 № JT 1022/20;міжнародна автотранспортна накладна (CMR): від 28.12.2022 №б/н, від 02.01.2023 №б/н; контракт купівлі-продажу від 21.09.2022 №_21092022.

Відповідно до умов контракту купівлі-продажу від 21.09.2022 №_21092022, укладеного між ТОВ «Юма Трейд» в особі директора ОСОБА_1 (покупець), та Естонським підприємством «TEHENERGOIMPEX OU» в особі генерального директора Валдо Кулла (продавець), продавець продає покупцеві товар «паливо дизельне» походженням з Литовської Республіки. Виробником товару є Public Company «Orlen Lietuva», товар повинен відповідати чинним на момент відвантаження вимогам ДСТУ або ТУ країни виробника товару та підтверджуватись паспортом якості, що видається заводом виробником товару.

Відповідно до п. 08 «Демерраж/Перевезення» «TEHENERGOIMPEX OU» продавець зобов`язується передати покупцеві з товаром сертифікат якості на товар, інвойс, CMR накладну, експортнумитну декларацію.

Згідно з відомостями, зазначеними в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «паливо дизельне» походженням з Литовської Республіки, виробництва підприємства Public Company «Orlen Lietuva» та яке відповідає вимогам європейського стандарту (специфікації) EN 590.

Відповідно до вимог ст. 198 Митного кодексу України митному органу в пункті пропуску через державний кордон України згідно із статтею 335 цього Кодексу подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації.

Відповідно до вимог ст. 335 Митного кодексу України, під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості зокрема, що підтверджують дотримання обмежень, які виникають у зв`язку із застосуванням захисних заходів. Незалежно від виду транспорту, яким здійснюється переміщення товарів, під час прибуття товарів у пункт пропуску через державний кордон України надаються документи (відомості) або їх реквізити, у тому числі засобами інформаційних технологій (або у вигляді електронного документа), які підтверджують дотримання заборон та/або обмежень згідно із законами України.

Відповідно до вимог ст. 44 Митного кодексу України, у разі переміщення товарів через митний кордон України країна походження товару обов`язково заявляється (декларується) митному органу шляхом зазначення в митній декларації назви країни походження товару, щодо ввезення якого в Україну застосовуються кількісні обмеження (квоти) або заходи, вжиті органами державного регулювання зовнішньоекономічної діяльності в межах повноважень, визначених законом України «Про застосування спеціальних заходів щодо імпорту в Україну».

Для підтвердження відомостей про країну походження товару, ТОВ «Юма Трейд» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне паливо) і його ідентифікації надано документ про якість (паспорт якості) від 13.12.2022 № 161629_4845344, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».

Також з метою підтвердження виробництва зазначеного товару литовським підприємством Public Company «Orlen Lietuva», Естонським підприємством «TEHENERGOIMPEX OU» до митних органів України надано декларацію про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару) від 28.12.2022 № JT 1022/19, від 02.01.2023 № JT 1022/20 в якій зазначено, що країна походження товару - Литовська Республіка.

01 березня 2023 року листом № 20/20-01-01/7.6/21 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості публічної компанії «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 13.12.2022 № 161629_4845344, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлений відповідний запит (лист від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928).

Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні інформації (листи від 20.04.2023 № 63 та від 28.04.2023 № 64), листа «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 №D2(115-9)-1451, сертифікат якості від 13.12.2022 № 161629_4845344 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

Отже, з метою ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «Юма Трейд» було надано документи, що містять відомості про фізико-хімічні показники товару, факт видачі якого виробником не підтверджено.

Тобто посадовими особами ТОВ «Юма Трейд» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «паливо дизельне» загальною вагою 50,300 тонн, 60,34 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 53,821 тис. Євро. або 2 085 328,67 грн. (станом: на 31.12.2022 курс 1 Євро = 38,9510 грн., на 04.01.2023 курс 1 Євро = 38,5378 грн.) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, за що ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України передбачена адміністративна відповідальність.

Встановивши вищевказані фактичні обставини справи, проаналізувавши та вірно застосувавши відповідні норми матеріального права, суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків про доведеність вини ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопорушення за ознаками порушення митних правил, передбачено ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Статтею 483 МК України передбачена відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Як спосіб приховування від митного контролю ч. 1 ст. 483 МК України визначає подання органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Згідно вимог, встановлених ч.1 ст. 486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є, зокрема, своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону.

Згідно положень ст. 489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати, в тому числі, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Належними є докази, які прямо чи непрямо підтверджують існування чи відсутність обставин, що підлягають доказуванню у справі про порушення митних правил, та інших обставин, які мають значення для провадження у справі, а також достовірність чи недостовірність, можливість чи неможливість використання інших доказів.

Доказ визнається допустимим, якщо він отриманий у встановленому законом процесуальному порядку. Недопустимий доказ не може бути використаний при прийнятті процесуальних рішень, на нього не може посилатися суд при ухваленні судового рішення.

Згідно п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03.06.2005 року №8, документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Митний кодекс України нормою ст. 257 вичерпно формулює поняття «декларування», яке здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.

Заявлення таких відомостей здійснюється за встановленою законом формою в ході процедури декларування, повноваженнями щодо якого відповідно до положень ст. 265 МК України наділений декларант. Виходячи з аналізу цих положень, особа може брати участь у митних відносинах як декларант у двох випадках: коли вона особисто здійснює декларування товарів або як його власник або як уповноважений власником. Декларант може здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення самостійно або уповноважувати інших осіб на здійснення декларування від свого імені.

У разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.

Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.

Таким чином, власник товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, що містять неправдиві дані.

З протоколу про порушення митних правил № 0093/90300/23 від 18 липня 2023 року вбачається, що керівникуТОВ «Юма Трейд» ОСОБА_1 інкримінуються дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «паливо дизельне» загальною вагою 50,300 тонн, 60,34 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 53,821 тис. Євро з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митного органу як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості щодо країни походження товару, за що ч. 1 ст. 483 МК України передбачено адміністративну відповідальність.

Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.

Доводи апеляційної скарги в тій частині, що ОСОБА_1 не є суб`єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.483 КУпАП, не є особою в даному випадку відправником товару, не виписував сертифікатів якості, не можуть бути прийняті в якості підстав для скасування оскаржуваної постанови, оскільки саме він вчинив дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товар «паливо дизельне» на підставі документів, які не видавалися виробником товару.

Апеляційний суд повністю погоджується з висновками суду першої інстанції, що матеріали справи містять інформацію, що директором ТОВ «Юма Трейд» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів надано декларацію про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару) від 28.12.2022 року № JT 1022/19, від 02.01.2023 року № JT 1022/20, в якому зазначено, що країна походження товару -Литовська Республіка.

Відповідно до матеріалів справи, 1 березня 2023 року листом № 20/20-01-01/7.6/21 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю, щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості публічної компанії «Orlen Lietuva».

З метою перевірки даної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 13.12.2022 № 161629_4845344, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні направлений відповідний запит (лист від 21.03.2023 № 7.6-1/7.6-20.3/13/928).

Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні інформації (листи від 20.04.2023 № 63 та від 28.04.2023 № 64), листа «Orlen Lietuva» від 29.06.2023 №D2(115-9)-1451, сертифікат якості від 13.12.2022 № 161629_4845344 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні).

З метою ідентифікації товару при його переміщенні через митний кордон України митним органам ТОВ «Юма Трейд» було надано документи, що містять відомості про фізико-хімічні показники товару, факт видачі якого виробником не підтверджено.

Тобто посадовими особами ТОВ «Юма Трейд» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «паливо дизельне» загальною вагою 50,300 тонн, 60,34 тис. л при 15 градусах Цельсія, вартістю 53,821 тис. Євро. або 2 085 328,67 грн. (станом: на 31.12.2022 курс 1 Євро = 38,9510 грн., на 04.01.2023 курс 1 Євро = 38,5378 грн.) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом, за що ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України передбачена адміністративна відповідальність.

Твердження апеляційної скарги, що законодавчі обмеження на вивезення такого товару, як «паливо дизельне» з походженням з російської федерації,а також, що товар, який ввозився ТОВ «Юма Трейд»,ввозився в режимі імпорту з Литовської Республіки, а не з російської федерації, що підтверджується зовнішньо-економічним контрактом, інвойсом, CMR, самою енергетичною митницею та протоколом про порушення митних правил, суд апеляційний суд відхиляє, так як, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.04.2022 року № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації», у зв`язку з військовою агресією російської федерації щодо України та відповідно до частини 11 статті 29 Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» забороняється ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.

Товари, переміщення яких територією російської федерації здійснено транзитом, та товари, ввезені з російської федерації, у тому числі товари походженням з третіх країн, можуть бути поміщені в митний режим імпорту, якщо їх ввезення в Україну здійснено до 24 лютого 2022 року включно, однак відповідно до протоколу про порушення митних правил №0093/90300/23, ввезення товару «паливо дизельне» на митну територію України відбулось у період з 29.12.2022 року по 04.01.2023 року, тобто після 24 лютого 2022 року, як зазначено в Постанові Кабінету Міністрів України від 09.04.2022 року № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації».

Також апелянт вказує на те, що матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про походження товару з країни, імпорт яких заборонено, проте, суд наголошує, що документи, які надійшли від митних органів Литовської Республіки є офіційними документами, отриманими на запит митних органів України, а жодних доказів про те, що вказані документи містять недостовірну інформацію не надано.

Обґрунтованих доводів на спростування висновків суду першої інстанції апеляційна скарга не містить.

Суд першої інстанції правильно встановив фактичні обставини справи, які доводами апеляційної скарги не спростовано.

Таким чином, постанова суду першої інстанції відповідає вимогам закону, підстав для її скасування суд апеляційної інстанції не вбачає, у зв`язку з чим приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, а оскаржуваної постанови без змін.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 483, 529, 530 МК України, ст. 294 КУпАП, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Поновити ОСОБА_1 строк на апеляційне оскарження постанови судді Подільського районного суду м.Києва від 13 березня 2024 року.

Апеляційнускаргу ОСОБА_1 , подану захисником адвокатом Андріяш Наталією Валеріївною,залишити без задоволення.

Постанову Подільського районного суду м.Києва від 13 березня 2024 року щодо ОСОБА_1 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя: О.І. Шкоріна

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення24.10.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123239534
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —758/12494/23

Постанова від 24.10.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Шкоріна Олена Іванівна

Постанова від 10.04.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Стрижеус Анатолій Миколайович

Постанова від 13.03.2024

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Ікорська Є. С.

Постанова від 07.11.2023

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Ікорська Є. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні