Рішення
від 14.11.2024 по справі 460/13324/23
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

14 листопада 2024 року м. Рівне№460/13324/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., за участю секретаря судового засідання Юрчук А.М., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Вітрук Ю.В.,

відповідача: представник Медведчук В.Л.,

третьої особи: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доОлександрійської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне підприємство "Центр землеустрою та кадастру", про визнання протиправним та скасування рішення, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовом до Олександрійської сільської ради (далі - відповідач) про визнання протиправним та скасування рішення.

Позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Олександрійської сільської ради від 26.10.2021 №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" в частині затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4.6га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області у розмірі 8234675грн.

Позов обґрунтовано тим, що рішення відповідача в оспорюваній частині є протиправним як таке, що прийнято з порушенням процедури. Так, зазначене рішення має ознаки регуляторного акта, оскільки прийняте уповноваженим органом суб`єкта владних повноважень, поширюється на невизначене коло осіб, спрямоване на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом (Олександрійською сільською радою) та іншими контролюючими органами (Головним управлінням ДПС у Рівненській області). Зазначене рішення встановлює, змінює нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розраховане на довгострокове та неодноразове застосування. Проект оспорюваного рішення, як регуляторного акта, не був оприлюднений разом із відповідним аналізом регуляторного впливу у встановленому порядку. Зазначене рішення породжує юридичні наслідки для позивача як платника податків, оскільки нормативна грошова оцінка земельних ділянок є базою оподаткування земельним податком. Не зважаючи на це, позивачу не було надано строку для надання зауважень та пропозицій щодо прийняття рішення. Крім того, затверджена оспорюваним рішенням нормативна грошова оцінка земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема, проведена із врахуванням помилкового значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель та із застосуванням середньої вартості одного квадратного метра земель у місті Рівному. Враховуючи повноваження відповідача, як органу місцевого самоврядування, останній не позбавлений можливості відмовити у затвердженні технічної документації, що не відповідає вимогам законодавства.

Ухвалою суду від 07.06.2023 позовну заяву було залишено без руху з наданням позивачу строку для усунення недоліків.

Позивач недоліки позовної заяви усунув у строк і спосіб, встановлений судом, відтак заява вважається поданою у день первинного її подання до адміністративного суду.

Ухвалою суду від 21.06.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою від 30.06.2024 суд задовольнив клопотання позивача та перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання на 20.07.2023.

11.07.2023 відповідачем подано відзив на позовну заяву, згідно з яким позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, оскільки згідно з чинним законодавством України органи місцевого самоврядування є лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях затверджують відповідну технічну документацію. Оспорюване рішення органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель на має такої обов`язкової ознаки регуляторного акта, як неодноразове застосування, оскільки фактично вичерпує свою дію з моменту впровадження грошової оцінки землі. Крім того, зазначене рішення стосується визначеного кола осіб, а саме: конкретного власника земельної ділянки позивача. Відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Підготовче засідання 20.07.2023 відкладено на 19.09.2023 за клопотанням представника відповідача.

01.08.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно з якою позивач не визнає аргументи, викладені у відзиві на позовну заяву.

21.08.2023 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, згідно з якими позовні вимоги є необґрунтованими, суперечать вимогам чинного законодавства та до задоволення не підлягають.

Підготовче засідання 19.09.2023 відкладено на 28.09.2023 за клопотанням представника відповідача.

У підготовчому засіданні 28.09.2023 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Приватне підприємство "Центр землеустрою та кадастру" (далі ПП "Центр землеустрою та кадастру", третя особа). У зв`язку з цим підготовче засідання відкладено на 12.10.2023.

У підготовчому засіданні 12.10.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про залишення відзиву на позовну заяву без розгляду, а клопотання представника позивача про призначення судової експертизи задоволено.

Ухвалою суду від 12.10.2023 проведення судової експертизи у справі доручено Товариству з обмеженою відповідальністю "Експертно-дослідна служба України" (далі ТОВ "Експертно-дослідна служба України"), провадження у справі зупинено до отримання висновку судової експертизи.

Ухвалою суду від 21.02.2024 поновлено провадження у справі для вирішення клопотання експерта про надання додаткових відомостей і матеріалів, необхідних для проведення досліджень, призначено підготовче засідання на 29.02.2024.

Підготовче засідання 29.02.2024 відкладено на 14.03.2024 за клопотанням представника відповідача.

У підготовчому засіданні 14.03.2024 оголошено перерву до 21.03.2024 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів.

У підготовчому засіданні 21.03.2024 задоволено клопотання експерта та позивача. Ухвалою від 21.03.2024 суд постановив надати експерту ОСОБА_2 належним чином оформлену читабельну копію технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки та змінив формулювання питання, поставленого на вирішення експерта. Цією ж ухвалою зупинено провадження у справі до отримання висновку судової експертизи.

Ухвалою суду від 23.07.2024 поновлено провадження у справі у зв`язку з отриманням висновку експерта, призначено підготовче засідання на 15.08.2024.

У підготовчому засіданні 15.08.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 03.09.2024.

Судове засідання 03.09.2024 не відбулося у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючої судді. Ухвалою суду від 09.09.2024 відкладено розгляд справи на 26.09.2024.

У судовому засіданні 26.09.2024 відкладено розгляд справи на 22.10.2024 за клопотанням представника відповідача.

У судовому засіданні 22.10.2024 оголошено перерву до 14.11.2024.

У судовому засіданні 14.11.2024 суд закінчив розгляд справи ухваленням рішення.

Представник позивача позов підтримала з підстав, заявлених у позовній заяві. Просила позовні вимоги задовольнити повністю та скасувати рішення відповідача в оспорюваній частині.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належний чином.

Враховуючи положення ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), суд розглянув справу за відсутності третьої особи.

Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази та висновок судової експертизи, суд встановив такі обставини справи та відповідні їм правовідносини.

26 жовтня 2021 року Олександрійська сільська рада на ХІІІ сесії VІІІ скликання прийняла рішення №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" (т.1 а.с.44).

Пунктом 6 зазначеного рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4.6га (кадастровий номер 5624680400:09:003:0161) для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4.6га становить 8234675 (вісім мільйонів двісті тридцять чотири тисячі шістсот сімдесят п`ять) гривень (т.1 а.а.с.15-43).

Рішення від 26.10.2021 №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" було розміщене на офіційному веб-сайті Олександрійської сільської ради 27.10.2021 (https://oleks-tg.gov.ua/rishennya-radi-20-17-11-27-10-2021/).

Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161 на замовлення Олександрійської сільської ради було виготовлено ПП "Центр землеустрою та кадастру" згідно з договором від 05.10.2021 №21010510 на підставі відповідного технічного завдання (т.1 а.а.с.51-52).

Факт прийняття-передачі робіт з виготовлення обумовленої технічної документації підтверджується актом приймання-передачі робіт від 07.10.2021 №1 (т.1 а.с.53).

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 07.04.2021 №84560544, власником земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161 є ОСОБА_1 (т.1 а.с.61).

Факту надіслання відповідачем позивачу рішення від 26.10.2021 №1124 в частині, що стосується належної останньому земельної ділянки, судом не встановлено, відповідних доказів відповідачем - не надано.

У зв`язку з наданням професійної правничої допомоги ОСОБА_1 , його представник адвокат Король В.В. звернулася до Олександрійської сільської ради з адвокатським запитом від 27.03.2023 про надання інформації щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161 (т.1 а.а.с.46-47).

На зазначений запит Олександрійська сільська рада листом від 31.03.2023 №283 надіслала адвокату Король В.В. копію договору від 05.10.2021 №21010510, копію акта приймання- передачі робіт №1 до договору від 05.10.2021 №21010510, копію рішення про затвердження технічних документацій, витяг з протоколу №14 (т.1 а.а.с.50-54).

Вважаючи рішення відповідача від 26.10.2021 №1124 в частині, що стосується належної позивачу земельної ділянки, протиправним, останній звернувся до суду із позовом у цій справі.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Відповідно до ст.144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Діяльність органів місцевого самоврядування врегульовано Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі Закон №280/97-ВР), який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначений перелік питань, які належать до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, зокрема, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.59 Закону №280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно із ст.1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 №1160-IV (далі - Закон №1160-IV), регуляторний акт - це:

прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;

прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Таким чином, вказаним вище Законом визначено, що регуляторним актом може визнаватися як нормативно-правовий акт, так й інший офіційний письмовий документ, який відповідає сукупності певних ознак, зокрема таких як: 1) прийняття уповноваженим на це регуляторним органом; 2) встановлення, зміна чи скасування норм права; 3) застосування неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

Особливу увагу при визначенні акта регуляторним слід звертати на відносини, що є предметом регулювання цього акта.

Сфера дії Закону №1160-IVпоширюється на: господарські відносини та адміністративні відносини - відносини між регуляторними органами та суб`єктами господарювання та/або між іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

Господарський кодекс України (далі ГК України) визначає сферу господарських відносин таким чином: господарські відносини виникають у процесі організації та здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання, а також між суб`єктами господарювання та іншими учасниками відносин у сфері господарювання.

При цьому, під господарською діяльністю розуміється діяльність суб`єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність.

ГК України розрізняє такі види господарської діяльності: підприємництво - це господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку; некомерційна господарська діяльність - це господарська діяльність, що здійснюється без мети одержання прибутку.

Суд наголошує, що державна регуляторна політика охоплює всі сфери та галузі, у яких можливе здійснення господарської та підприємницької діяльності, не забороненої законами України, та засоби державного регулювання такої діяльності, у яких держава будь-яким чином встановлює правила поведінки для суб`єктів господарювання.

Основними засобами регулюючого впливу держави є, зокрема: правила та процедури щодо входження на ринок і виходу з нього суб`єктів господарювання, їх створення та ліквідації; ліцензування певних видів господарської діяльності; дозвільна система на провадження певного виду господарської діяльності; правила та процедури, що регламентують певні види господарської діяльності, які не підпадають під дозвільну систему на провадження певного виду господарської діяльності; правила щодо обсягу та процедур подачі обов`язкової звітності; тарифне і нетарифне регулювання; організація державного контролю за господарською діяльністю; отримання погоджень від органів державної влади або третіх осіб.

Отже, регулюючий вплив держави на діяльність суб`єктів господарювання поширюється на всі правовідносини між суб`єктами господарювання, які мають місце в законодавчо регульованій сфері, а також охоплює собою адміністративні відносини між ними та органами влади під час реалізації прав та обов`язків, передбачених актами законодавства.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 13.12.2019 у справі №461/1824/15-а, від 31.05.2021 у справі №826/16053/16, від 01.02.2022 у справі №160/1936/21.

Відповідно до ст.1 Закон №1160-IV, регуляторний орган - Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, інший державний орган, центральний орган виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцевий орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, а також посадова особа будь-якого із зазначених органів, якщо відповідно до законодавства ця особа має повноваження одноособово приймати регуляторні акти.

До регуляторних органів також належать територіальні органи центральних органів виконавчої влади, державні спеціалізовані установи та організації, некомерційні самоврядні організації, які здійснюють керівництво та управління окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, якщо ці органи, установи та організації відповідно до своїх повноважень приймають регуляторні акти;

Регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Таким чином, рішення Олександрійської сільської ради від 26.10.2021 №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4.6га (кадастровий номер 5624680400:09:003:0161) для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області, яка перебуває у власності виключно ОСОБА_1 , з визначеною сумою 8234675грн, не є регуляторним актом, оскільки це рішення не має такої обов`язкової ознаки для віднесення його до регуляторного акта, як неодноразове застосовування щодо невизначеного кола осіб.

Такий висновок узгоджується з висновками, викладеними Верховним Судом у постановах від 07.10.2021 у справі №160/17179/20 та від 01.02.2022 у справі №160/1936/21.

Водночас, рішення Олександрійської сільської ради від 26.10.2021 №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" відповідно до приписів ст.4 КАС України має ознаки акта індивідуальної дії, з огляду на таке: рішення адресовано конкретній особі, яка звернулася з цим позовом до суду; стосується прав, обов`язків та/або інтересів виключно позивача; є формально обов`язковим для чітко визначеного суб`єкта - власника земельної ділянки; прийняте на виконання владних управлінських функцій відповідача; розраховане на врегулювання конкретної ситуації визначення розміру земельного податку власнику земельної ділянки; не має зворотної дії у часі; дія якого вичерпується його виконанням - затвердженням технічної документації із нормативної грошової оцінки; визначає одноразово розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який не змінюється; має визначений строк; визначає права та обов`язки позивача як власника виключно щодо сплати земельного податку конкретно визначеної земельної ділянки; дія рішення закінчується для позивача у зв`язку з припиненням існування конкретних правовідносин - припиненням права власності.

Відтак, суд перевіряє оспорюване рішення на відповідність критеріям, встановленим ч.2 ст.2 КАС України.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст.23 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 №1378-IV (далі Закон №1378-IV), технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Так, відповідно до визначення наданого у ч.1 ст.1 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно із ст.3 Закону №1378-IV, об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Статтею 5 Закону №1378-IV встановлено, що залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; грошова оцінка земельних ділянок.

Дані бонітування ґрунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та є основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності ґрунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно із ст.13 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності; визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом; визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок державної, комунальної власності, якщо відповідно до закону ціна продажу таких земельних ділянок визначається з використанням нормативної грошової оцінки земельних ділянок; проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації). визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва; розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель; відчуження земельних ділянок державної, комунальної власності, якщо відповідно до закону ціна продажу таких земельних ділянок визначається з використанням нормативної грошової оцінки земельних ділянок; проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення (у разі якщо попередня нормативна грошова оцінка земельних ділянок у цьому масиві не проводилася протягом 5 років до дня прийняття уповноваженим органом рішення про проведення такої інвентаризації).

Частинами першою та другою статті 15 Закону №1378-IV передбачено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Тобто, підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути договір, який укладається заінтересованими особами, а не тільки рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Водночас, відповідно до ст.18 Закону №1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 №858-IV (далі Закон №858-IV).

Згідно із ст.20 Закону №1378-IV, за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Відповідно до ст.26 Закону №858-IV, замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.

Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

Суд звертає увагу, що грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України (ч.5 ст.201 Земельного кодексу України).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) станом на 21.10.2021 (дата оцінки земельної ділянки, зазначена в технічній документації, затвердженій оспорюваним рішенням) за складом та змістом повинна відповідати вимогам Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1278 (далі Методика №1278) та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім населених пунктів), затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2013 №508 (далі Порядок №508).

Пунктами 1-3 Методики №1278 передбачено, що нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) (далі - нормативна грошова оцінка земель) проводиться з метою означення розміру земельного податку, державного мита в разі міни, успадкування та дарування земельних ділянок згідно із законом, орендної слати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізму економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Об`єктом нормативної грошової оцінки земель є земельна ділянка, що використовується за функціональним призначенням незалежно від того, до якої категорії вона віднесена (крім земельної ділянки сільськогосподарського призначення).

Нормативна грошова оцінка земель проводиться з урахуванням з відомостей державних кадастрів (земельного, лісового, водного), документації із землеустрою, містобудівної документації на регіональному рівні (схеми шанування території областей та районів).

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.02.2024 №НВ-9931535252024, земельна ділянка з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161, площею 4.600га, розташована на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області, належить до категорії земель рекреаційного призначення з видом цільового призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення (07.01). Угіддя земельної ділянки зазначені - землі, які використовуються для відпочинку та оздоровлення (код 014.00) (т.1 а.а.с.220-225).

Методикою №1278 та Порядком №508 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де:

Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м;

Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель, гривень на рік;

Ск - строк капіталізації (у роках);

Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель;

Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки і встановлюється залежно від складу угідь земельної ділянки відповідно до даних Державного земельного кадастру;

Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення;

Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із ст.289 Податкового кодексу України (далі ПК України).

Зазначена стаття встановлює індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Так, відповідно до п.289.1 ст.289 ПК України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Згідно з п.289.2 ст.289 ПК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Враховуючи вимоги ст.18 Закону №1378-ІV, кожного року, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, незалежно від їх цільового призначення, нормативна грошова оцінка індексується на величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, який розраховується Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін зав попередній рік станом на 1 січня поточного року.

Позивач, як на підставу для оспорення рішення відповідача посилається на те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку розраховано ПП "Центр землеустрою та кадастру", є неправильною, що тягне неправильний розрахунок земельного податку, який належить сплачувати позивачу.

Зокрема, позивач вказує, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення попередньої грошової оцінки земельної ділянки, що під час складання технічної документації у спірних правовідносинах розробником документації зроблено не було.

Як зазначено вище, під час розгляду справи судом було призначено судову експертизу з питань землеустрою.

На вирішення експерту було поставлено питання:

"Чи проведено визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель Кі у технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4.6га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення та території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161, розробленої Приватним підприємством "Центр землеустрою та кадастру" у 2021 році, затвердженої рішенням Олександрійської сільської ради XIII сесії VIII скликання від 26 жовтня 2021 року №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок", відповідно до вимог нормативно-правових актів?

Якщо під час розрахунку коефіцієнта індексації нормативно грошової оцінки земель Кі будуть встановлені невідповідності вимогам нормативно-правових актів, то зазначити, який він (Кі) повинен бути".

За результатами проведеної судової експертизи з питань землеустрою судовим експертом Петровою О.В. складено висновок від 10.07.2024 №1136/07/2024 (т.2 а.а.с.46-62), згідно з яким:

1) Визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) у технічній документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4.6га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161, розробленої Приватним підприємством "Центр землеустрою та кадастру" у 2021 році, затвердженої рішенням Олександрійської сільської ради XIII сесії VIII скликання від 26 жовтня 2021 року №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок", не відповідає вимогам нормативно-правових актів станом на 21.10.2021;

2) При розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 5624680400:09:003:0161, площею 4,600га, що розташована на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області, мав бути застосований показник коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) за 2020 рік 1,0.

Відповідно до ч.2 ст.19 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи викладене, суд дійшов до висновку, що рішенням Олександрійської сільської ради від 26.10.2021 №1224 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідних нормативно-правових актів.

Отже, таке рішення в оспорюваній частині не відповідає критеріям правомірності, які встановлюються для рішень суб`єкта владних повноважень та визначені ч.2 ст.2 КАС України, що є підставою для його скасування.

Аналогічний правовий підхід застосований Верховним Судом у справах №817/1809/17 (постанова від 04.02.2021), №817/1783/17 (постанова від 28.07.2020), №817/1793/17 (постанова від 10.09.2020), №817/1814/17 (постанова від 17.10.2019).

Відповідно до ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

За наслідками розгляду справи суд дійшов висновку, що відповідач не довів належними та допустимими доказами правомірність оспорюваного рішення, а тому позов підлягає до задоволення.

При цьому, суд наголошує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 року у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі "Трофимчук проти України" ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Деякі аргументи не можуть бути підставою для надання детальної відповіді на такі доводи.

Суд зазначає, що усі інші аргументи сторін вивчені судом, однак є такими, що не потребують детального аналізу у судовому рішенні, оскільки не спростовують вищенаведених висновків суду.

Враховуючи задоволення позовних вимог, судові витрати із сплати судового збору підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 до Олександрійської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Приватне підприємство "Центр землеустрою та кадастру", про визнання протиправним та скасування рішення задвовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Олександрійської сільської ради від 26жовтня 2021року №1224 "Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок" в частині затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 4,6га (кадастровий номер 5624680400:09:003:0161) для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення на території Олександрійської сільської ради Рівненського району Рівненської області.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Олександрійської сільської ради судові витрати із сплати судового збору в сумі 13420 (тринадцять тисяч чотириста двадцять) гривень 00коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач: Олександрійська сільська рада (вул.Свято-Преображенська, буд.66, с.Олександрія, Рівненський район, Рівненська область, 32320; ідентифікаційний код юридичної особи 04387119).

Третя особа: Приватне підприємство "Центр землеустрою та кадастру" (вул.Ювілейна, буд.5, кв.13, м.Рівне, Рівненська область, 33024; ідентифікаційний код юридичної особи 44446303).

Повне рішення складено 22 листопада 2024 року.

Суддя О.М. Дудар

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2024
Оприлюднено25.11.2024
Номер документу123242572
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —460/13324/23

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 21.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 19.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 14.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 22.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Рішення від 14.11.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

Ухвала від 21.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

О.М. Дудар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні