Справа № 570/664/24
Номер провадження 2/570/530/2024
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2024 року Рівненський районнийсуд Рівненськоїобласті у складі:
судді Гнатущенко Ю.В.
з участю секретаря судових засідань Іллюк С.Р.,
позивача ОСОБА_1 , представників відповідача ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань Рівненського районного суду Рівненської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Квасилівського колективного підприємства "Житловик-І" в особі начальника ОСОБА_2 про скасування угоди про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком, -
в с т а н о в и в :
В обґрунтування заявлених вимог позивач ОСОБА_1 зазначає, що зборами співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 (протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 від 21.03.2016 року) Квасилівське колективне підприємство «Житловик -1» (далі- Відповідач) визначено з 01.07.2016 року управителем багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 .
За підсумками голосування була обрана Уповноважена - ОСОБА_4 від імені співвласників багатоквартирного будинку укласти з відповідачем Квасилівським КП «Житловик - І» договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, здійснювати контроль за використанням такого договору.
За період з 21 березня 2016 р. по лютий 2024 р. жодного разу не були проведені збори про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 р. Мешканка кв. АДРЕСА_3 від імені співвласників будинку АДРЕСА_2 , не маючи на те повноважень, 25 листопада 2022 р. підписала угоду про внесення змін до договору з управлінням будинком від 01.07.2016 р.
Управитель (відповідач) не виконав вимоги розділу II п.5 наказу №130 від 05.06.2018 р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 р. за №753/32 205) про «Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, і жодного разу не були споживачі проінформовані про намір зміни цін/тарифів за комунальні послуги.
Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.
Не дивлячись на те, що така можливість передбачена абзацом 2 п.5 Наказу 130 від 05.02.2018 р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України, на зборах співвласників багатоповерхового будинку за місцезнаходженням АДРЕСА_1 , Протокол від 21.03.2016 р. була прийнята пропозиція ОСОБА_2 начальника Квасилівського КП «Житловик - І» залишити діючий перелік послуг з утримання будинку по діючому тарифу, що повинен відповідати умовам договору 48/186 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 31.07.2012 р.
Предметом цього договору є забезпечення виконавцем надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій в житловому будинку АДРЕСА_2 . у відповідності до рішення виконавчого комітету Квасилівської селищної ради №75 від 26.06.2012 р. тариф за утримання 1 кв.м. загальної площі 67,5 м2 квартири АДРЕСА_4 становить 1,50 грн. за м2 в т.ч. вивезення побутових відходів, вартість послуги 0,31 грн. за 1 кв.м. помешкання. Розмір щомісячної плати за дану послугу становить: 0,31 грн. х 67,5 м2 = 20,92 грн./м2 за місяць. В договорі від 01 липня 2016 р. про надання послуг з управління будинком між співвласниками житлового будинку АДРЕСА_2 та Квасилівським КП «Житловик - І» відсутня послуга вивезення побутових відходів, що є порушення рішення зборів від 01.07.2016 р. про надання послуг. Дану послугу виконує КП «Квасилівське».
Управитель в особі начальника Квасилівського КП «Житловик - І» не зменшив вартість на послуги з урахуванням невиконанню послуги по вивезенню побутових відходів на 0,31 грн.
За період з липня 2016 р. по грудень 2023 р. незаконно отримав за 89 місяців слідуючі кошти : 29,92 грн. х 89 = 2662,88 грн.
Позивач просить суд скасувати угоду від 25 листопада 2022 р. про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 р.; Стягнути з Відповідача на користь Позивача витрати понесені співвласниками кв. АДРЕСА_4 при оплаті комунальних послуг, а саме: 1) вивіз побутових відходів (сміття) - 5978, 16 грн., 2) надання послуг з управління будинком 11440,33 грн. Разом 17 418,49 грн. А також стягнути з Відповідача на користь Позивача судові витрати та правову допомогу в сумі 16000,00 грн; Відшкодувати моральну (немайнову) шкоду 3000,00 грн.; стягнути з Відповідача на користь Позивача витрати, що пов`язані з даним провадженням. Інформаційне забезпечення 607,00 грн.
Ухвалою від 16.04.2024 року було відкрито провадження та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників.
10.05.2024 року, скориставшись своїм правом на відзив, представник відповідача подав до суду відзив. Зазначають, що зборами співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 (протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 від 21.03.2016 року) обрано уповноважену особу.
Договір про надання послуг з управління будинком за місцезнаходженням АДРЕСА_1 від 01.07.2016 року від імені співвласників житлового будинку АДРЕСА_2 підписано особою, уповноваженою співвласниками житлового будинку. Питання обрання уповноваженої особи ніким не оскаржено. Інформації щодо обрання іншої уповноваженої особи житлового будинку АДРЕСА_2 до 01.07.2023 року до Квасилівського КП «Житловик-І» не надходило.
Згідно п.35 Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 712 від 05.09.2018 року за погодженням співвласників та управителя до договору управління можуть бути включені умови про зміну ціни у порядку та на умовах, визначених відповідним договором управління. П.6 договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 року визначає наступне: вартість послуг управителя може бути змінена шляхом укладення відповідного договору у разі зміни вартості, тарифів, мінімальної заробітної плати центральними органами держви, якісного надання послуги з у правління об`єктом, вжиття дієвих заходів з енергозбереження та виконання інших заходів щодо поліпшення споживчих властивостей об`єкта, а також в інший спосіб за домовленістю сторін.
Статтею 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» встановлено у 2022 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня - 6500 гривень, з 1 жовтні - 6700 гривень.
Згідно протоколу зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням АДРЕСА_2 від 21.03.2016 року, визначено управителем Квасилівське колективне підприємство «Житловик -1» з 01.07.2016 багатоквартирного будинку за місцезнаходженням АДРЕСА_2 . Обрано уповноважену особу співвласників під час укладання договору з управителем щодо здійнення контролю за виконанням такого договору: ОСОБА_4 . Строк дії повноважень уповноваженої особи не визначено.
25 листопада 2022 року укладено угоду про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 року (будинок за місцезнаходженням АДРЕСА_1 ), підписану уповноваженою особою ОСОБА_4 та Начальником ККП "Житловик-І".
Наводять положення статей 7, 10, 11 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку"
Позивач вказує, що управитель не виконав вимоги розділу II п.5 наказу № 130 від 05.06.2018 р. Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 р. за № 753/32 205). Згідно п.1 розділу І.Загальні положення Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обгрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 від 05 червня 2018 року, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за № 753/32205, Цей Порядок визначає механізм інформуванняспоживачів пронамір змінинін/тарифівна комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обгрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).
Статтею 5 Закону «Перелік житлово-комунальних послуг» встановлено:
До житлово-комунальних послуг належать:1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Послуга з управління багатоквартирним будинком належить до житлової послуги, не є комунальною послугою, дія Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 від 05 червня 2018 року, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за № 753/32205, не поширюєтьсяна житловупослугу - послугу з управління багатоквартирним будинком, в том числі щодо обов`язку інформування, доведення до споживачів інформації.
Порядок Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 у 2018 році, а рішення Квасилівської селищної ради № 75 від 26.06.2012 року було прийнято на підставі чинного, на час його прийняття, законодавства України.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (14 травня 2015 року № 417-УІІІ) «Прикінцеві та перехідні положення»:
Цей Закон набирає чинності з 1 липня 2015 року.
Установити, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.
Квасилівське колективне підприємство «Житловик-І» надавало послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам (співвласникам багатоквартирних будинків смт Квасилів) до 01.07.2016 року - дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик- I» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів Рівненського району Рівненської області.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 09.02.1999 №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначив, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з споживачами багатоквартирних будинків, укладені до 01.07.2016 року, дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик-1» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів, втратили чинність на підставі Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» з моменту обрання підприємства управителем.
Статтею 28 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги" передбачені особливості оформлення претензій споживачів у багатоквартирному будинку.
1. Оформлення претензій споживачів у багатоквартирному будинку здійснюється в порядку, передбаченому статтею 27 цього Закону, з урахуванням особливостей, передбачених цією статтею.
5. У разі ненадання, надання неналежної якості послуг з управління багатоквартирним будинком виклик управителя для перевірки якості наданих послуг, підписання акта-претензії здійснюється стороною договору про управління багатоквартирним будинком.
Жодного акта-претензії від ОСОБА_1 та інших співвласників до Квасилівскього колективного підприємства «Житловик-1» не надходило.
У позовній заяві ОСОБА_1 зазначено, що на зборах співвласників багатоповерхового будинку за місцезнаходженням АДРЕСА_1 , протокол від 21.03.2016 р., була прийнята пропозиція ОСОБА_2 начальника Квасилівського КП «Житловик-І залишити діючий перелік послуг з утримання будинку по діючому тарифу, що повинен відповідати умовам договору 48/186 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 31.07.2012 р. В договорі від 01.07.2016 року про надання послуг з управління будинком між співвласниками житлового будинку АДРЕСА_2 та Квасилівським КП «Житловик-І» відсутня послуга з вивезення побутових відходів, що є порушенням рішення Зборів від 01.07.2016 р. про надання послуг. Пропозиції відповідності умовам договору 48/186 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 31.07.2012 р. на зборах не надходило.
В позовній заяві ОСОБА_1 вказує суми боргу Квасилівського КП «Житловик-1» «за неоказану послугу по вивезенню сміття». Відповідач Квасилівське колективне підприємство «Житловик-1» послуги з вивезення побутових відходів в смт.Квасилів не надає. В результаті проведеного конкурсу, рішенням виконавчого комітету Квасилівської селищної ради № 127 від 04 листопада 2019 року «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів» переможцем конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів визначено приватне підприємство «Квасилівське».
Рішення виконавчого комітету Квасилівської селищної ради № 127 від 04 листопада 2019 року опубліковано на офіційному сайті Квасилівської селищної ради (http://kvasyliv.rv.gov.ua).
07.11.2019 року Квасилівська селищна рада Рівненського району Рівненської області та Приватне підприємство «Квасилівське» уклали договір № 29 про надання послуги з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів.
В позовній заяві ОСОБА_1 вказує розрахунки вартості послуг з управління будинком, які надає відповідач Квасилівське КП «Житловик-І». Квасилівське колективне підприємство «Житловик-1» надавало послуги з управління будинком співвласникам житлового будинку АДРЕСА_2 без порушення періодичності виконання робіт. ОСОБА_1 від послуг з управління будинком не відмовлявся, за надані підприємством послуги сплачував.
В позовній заяві ОСОБА_1 просить суд стягнути з відповідача на користь Позивача витрати понесені співвласниками кв. АДРЕСА_4 при оплаті комунальних послуг, а саме:
1) вивіз побутових відходів (сміття) -5978,16 грн.
2) надання послуг з управління будинком 11440,33 грн.
Разом 17 148,49 грн.
Згідно ч.2 ст.8 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» індивідуальний споживач зобов`язаний:
1) укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках визначених законом;
5) оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.
Чинним законодавством передбачено обов`язок споживача щодо оплати за надані житлово- комунальні послуги. Квасилівське КП «Житловик-І» не відповідає за зобов`язаннями ОСОБА_1 щодо оплати за надані житлово-комунальні послуги, витрати понесені співвласниками кв. АДРЕСА_4 при оплаті комунальних послуг.
Згідно п.5 постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 31.03.1995 року «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.
Жодних доказів, які б підтверджували ступінь таких моральних страждань позивач не надав.
У постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 826/1216/16 від 27.06.2018 зазначено, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правової допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг тощо), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правову допомогу, а також розрахунку таких витрат є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.
Позивачем не надано докази, які б свідчили про оплату витрат, пов`язаних із наданням правової допомоги (квитанцію до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки тощо), тобто витрати на професійну правничу допомогу (16000 гривень як зазначено в позовній заяві) документально не підтверджені.
Позивачем не надано докази, які б свідчили про оплату витрат, пов`язаних із поданням цієї позовної заяви, тобто витрати позивача ОСОБА_1 документально не підтверджені.
Таким чином, у відзиві представник відповідача просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
Позивач в судовому засіданні позов підтримав, просив його задоволити.
Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали, підтримали відзив.
Вислухавши пояснення сторін та дослідивши докази, надані сторонами на виконання вимог ст. 81 ЦПК України і які сторони вважають достатніми для обґрунтування і заперечення своїх позовних вимог, з`ясувавши фактичні обставини справи, та, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні обставин справи суд вважає, що у задоволенні позову слід відмовити.
Як встановлено в судовому засіданні, зборами співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 (протокол зборів співвласників багатоквартирного будинку за місцезнаходженням: АДРЕСА_1 від 21.03.2016 року) обрано уповноважену особу.
Договір про надання послуг з управління будинком за місцезнаходженням АДРЕСА_1 від 01.07.2016 року від імені співвласників житлового будинку АДРЕСА_2 підписано особою, уповноваженою співвласниками житлового будинку. Питання обрання уповноваженої особи ніким не оскаржено. Інформації щодо обрання іншої уповноваженої особи житлового будинку АДРЕСА_2 до 01.07.2023 року до Квасилівського КП «Житловик-І» не надходило.
25 листопада 2022 року укладено угоду про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 року (будинок за місцезнаходженням АДРЕСА_1 ), яку позивач просить суд скасувати.
Квасилівське колективне підприємство «Житловик-І» надавало послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам (співвласникам багатоквартирних будинків смт Квасилів) до 01.07.2016 року - дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик- I» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів Рівненського району Рівненської області.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 09.02.1999 №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначив, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з споживачами багатоквартирних будинків, укладені до 01.07.2016 року, дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик-1» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів, втратили чинність на підставі Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» з моменту обрання підприємства управителем.
У позовній заяві позивач ОСОБА_1 зазначає, що на зборах співвласників багатоповерхового будинку за місцезнаходженням АДРЕСА_1 , протокол від 21.03.2016 р., була прийнята пропозиція ОСОБА_2 начальника Квасилівського КП «Житловик-І залишити діючий перелік послуг з утримання будинку по діючому тарифу, що повинен відповідати умовам договору 48/186 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 31.07.2012 р. В договорі від 01.07.2016 року про надання послуг з управління будинком між співвласниками житлового будинку АДРЕСА_2 та Квасилівським КП «Житловик-І» відсутня послуга з вивезення побутових відходів, що є порушенням рішення Зборів від 01.07.2016 р. про надання послуг. Пропозиції відповідності умовам договору 48/186 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій від 31.07.2012 р. на зборах не надходило.
Відповідач Квасилівське колективне підприємство «Житловик-1» послуги з вивезення побутових відходів в смт.Квасилів не надає.В результатіпроведеного конкурсу,рішенням виконавчогокомітету Квасилівськоїселищної ради№ 127від 04листопада 2019року «Провведення вдію рішенняконкурсної комісіїщодо визначення переможцяконкурсу звизначення виконавцяпослуг зповодження зпобутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів» переможцем конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на територіїбагатоквартирної забудовиселища Квасилів визначено приватне підприємство «Квасилівське».
Рішення виконавчого комітету Квасилівської селищної ради № 127 від 04 листопада 2019 року опубліковано на офіційному сайті Квасилівської селищної ради (http://kvasyliv.rv.gov.ua).
07.11.2019 року Квасилівська селищна рада Рівненського району Рівненської області та Приватне підприємство «Квасилівське» уклали договір № 29 про надання послуги з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів.
Статтею 5 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" № 2189-VIII від 9 листопада 2017 року, «Перелік житлово-комунальних послуг» встановлено:
До житлово-комунальних послуг належать:1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає:
забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку;
2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, управління побутовими відходами.
Послуга з управління багатоквартирним будинком належить до житлової послуги, не є комунальною послугою, дія Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 від 05 червня 2018 року, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за № 753/32205, не поширюєтьсяна житловупослугу - послугу з управління багатоквартирним будинком, в том числі щодо обов`язку інформування, доведення до споживачів інформації.
Порядок Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджено наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 у 2018 році, а рішення Квасилівськоі селищної ради № 75 від 26.06.2012 року було прийнято на підставі чинного, на час його прийняття, законодавства України.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» (14 травня 2015 року № 417-УІІІ) «Прикінцеві та перехідні положення»:
Цей Закон набирає чинності з 1 липня 2015 року.
Установити, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.
Як вже судом встановлено, Квасилівське колективне підприємство «Житловик-І» надавало послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій споживачам (співвласникам багатоквартирних будинків смт Квасилів) до 01.07.2016 року - дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик- I» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів Рівненського району Рівненської області.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 09.02.1999 №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначив, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій з споживачами багатоквартирних будинків, укладені до 01.07.2016 року, дня обрання Квасилівського колективного підприємства «Житловик-1» управителем багатоквартирних будинків смт Квасилів, втратили чинність на підставі Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» з моменту обрання підприємства управителем.
Статтею 28 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги" № 2189-VIII від 9 листопада 2017 року передбачені особливості оформлення претензій споживачів у багатоквартирному будинку.
1. Оформлення претензій споживачів у багатоквартирному будинку здійснюється в порядку, передбаченому статтею 27 цього Закону, з урахуванням особливостей, передбачених цією статтею.
2. У разі ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг, що надаються у багатоквартирному будинку на підставі індивідуальних договорів, виклик виконавця для перевірки кількості та якості наданих комунальних послуг, підписання акта-претензії, відібрання проб здійснюються співвласником - стороною договору або його представником.
Будь-якого акта-претензії від позивача ОСОБА_1 та інших співвласників до Квасилівського колективного підприємства «Житловик-1» не надходило.
В ході судового розгляду позивачем не спростовані твердження відповідача, наведені у відзиві.
До набрання чинності Закону України «Про управління відходами» діяв Закон України «Про відходи» (Закон втратив чинність на підставі Закону № 2320-ІХ від 20.06.2022).
Згідно п.6 Правил надання послуги з управління побутовими відходами, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 08 серпня 2023 року № 835, суб`єкти
господарювання, які здійснюють операції із збирання та перевезення побутових відходів,
визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до
затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з частиною третьою статті 33 Закону України Про управління відходами.
У відповідності до ч.3 статті 33 Закону України «Про управління відходами» суб`єкти
господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно ч.6 Розділу XI «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про управління відходами» виконавчі органи місцевих рад визначають комунальне підприємство - адміністратора послуги з управління побутовими відходами у строк не більше шести місяців з дня набрання чинності цим Законом.
До визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами та встановлення тарифу на послугу з управління побутовими відходами функції виконавця послуги з управління побутовими відходами здійснює суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у встановленому порядку.
Порядок проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 2023 року № 918 (набрав чинності 30.08.2023 року).
До набрання чинності Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів діяв Порядок проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1173.
В результаті проведеного конкурсу, рішенням виконавчого комітету Квасилівської
селищної ради № 127 від 04 листопада 2019 року «Про введення в дію рішення конкурсної комісії щодо визначення переможця конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів» переможцем конкурсу з визначення виконавця послуг з поводження з побутовими відходами (вивезення побутових відходів) на території багатоквартирної забудови селища Квасилів визначено приватне підприємство «КВАСИЛІВСЬКЕ».
Рішення виконавчого комітету Квасилівської селищної ради Рівненського району Рівненської області № 127 від 04 листопада 2019 року було опубліковано на офіційному сайті Квасилівської селищної ради Рівненського району Рівненської області за посиланням http://kvasyliv.rv.gov.ua.
У відповідності до Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 130 від 05 червня 2018 року, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2018 року за № 753/32205:
1.Виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг І подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.
2.Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.
Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).
4. Виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з поводження з побутовими відходами, до відома споживачів доводиться така інформація:
загальний розмір планованого тарифу на послуги з поводження з побутовими відходами для кінцевого споживача, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість), розмір планованих тарифів окремо за кожною послугою з поводження з побутовими відходами (вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів) та видами побутових відходів (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі) та їх структура;
періодичність надання послуги, графік вивезення побутових відходів;
обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка
відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обгрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);
обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);
інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);
адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.
5. Інформація, зазначена у пунктах 3,4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.
Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком.
8.У процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг. Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.
9.Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування,
11.У разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.
12.Процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.
Таким чином при розгляді справи було встановлено, що ПП «КВАСИЛІВСЬКЕ» виконувало покладені на нього обов`язки з вивезення побутових відходів (сміття) та з інформування споживачів щодо підняття тарифів, та у послідуючому також оприлюднило (довело до відому) споживачів інформацію про нові тарифи.
Тому під час розгляду справи не підтвердилися доводи споживача щодо порушення зі сторони відповідача ККП "Житловик-І" його прав.
За наведеного у суду відсутні підстави для скасування угоди від 25.11.2022 року про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком від 01.07.2016 року.
Щодо заявленої позовної вимоги про стягнення з відповідача витрат, понесених при оплаті комунальних послуг, а саме: вивіз побутових відходів (сміття) - 5978,16 грн та надання послуг з управління будинком 11440,33 грн. суд зазначає наступне.
Зі змісту позовної заяви не зрозуміло, які саме витрати ККП "Житловик-І" спричинило позивачеві. Як було зазначено вище, вивіз побутових відходів (сміття) здійснювався не відповідачем, а ПП «КВАСИЛІВСЬКЕ», отже витрати позивача відносяться на користь останнього. Щодо надання послуг з управління будинком 11440,33 грн., то судом встановлено, що відповідачем ККП "Житловик-І" правомірно надаються послуги з управління будинком, а відтак витрати, які зазначає позивач у сумі 11440,33 грн є платою відповідачу за надання послуг.
Позивач не уточнив, які саме неправомірні дії чи бездіяльність спричинило ККП "Житловик-І" по відношенню до нього, у результаті чого утворилися витрати з боку позивача, які слід було б стягнути з відповідача на користь позивача.
Тому суд дійшов висновку про відмову у задоволенні цієї частини позовних вимог.
Зважаючи на те, що позивачем не доведено факт заподіяння йому майнової шкоди з вини відповідача, то відсутні також належні правові підстави для задоволення похідної позовної вимоги про відшкодування завданої моральної шкоди.
Частинами 1-4ст.12 ЦПК Українипередбачено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч.ч.1, 2ст.76 ЦПК Українидоказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.1 ст.77, ст.79, ст.80 ЦПК України).
Відповідно до положень ч. 2ст.78 ЦПК Україниобставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтеюст.81 ЦПК Українивизначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно з ч. 1, 2ст. 89 ЦПК Українисуд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
У відповідності дост.263 ЦПК Українисудове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені у судовому засіданні.
Таким чином, суд розглянувши справу в межах визначеного позивачем предмета спору, оцінюючи належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, враховуючи те, що обставини, на які посилається позивач як на підставу для задоволення позову, не знайшли свого підтвердження, оскільки не ґрунтуються на достатніх, належних та допустимих доказах, приходить до висновку, що у задоволенні вимог слід відмовити.
Відповідно до ч.1,2 ст.141 ЦПКУ судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, суд відносить судові витрати на рахунок позивача.
Відповідно до ч.3 ст. 22 ЗУ "Про захист прав споживачів" споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов`язані з порушенням їх прав.
Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судових витрат, судові витрати, понесені відповідачем, компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина сьома статті 141 ЦПК України). Порядок сплати, розмір судового збору визначається Законом України "Про судовий збір".
Керуючись ст. ст. 12, 89, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд,
у х в а л и в:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Квасилівського колективного підприємства "Житловик-І" в особі начальника ОСОБА_2 про скасування угоди про внесення змін до договору про надання послуг з управління будинком, стягнення витрат понесених при оплаті комунальних послуг, відшкодування моральної шкоди - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного суду протягом 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійстатті 358 ЦПК України.
Сторони справи:
Позивач ОСОБА_1 ,,РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації місця проживання: АДРЕСА_5 .
Відповідач Квасилівське колективне підприємство "Житловик-І" в особі начальника ОСОБА_2 , ЄДРПОУ 32362440, адреса місця знаходження: вул. Молодіжна, буд. 18, смт КвасилівРівненськийрайон Рівненськаобласть.
Повне судове рішення складено 20.11.2024 р.
Суддя Гнатущенко Ю.В.
Суд | Рівненський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 26.11.2024 |
Номер документу | 123251065 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Рівненський районний суд Рівненської області
Гнатущенко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні