Справа № 947/32694/24
Провадження № 1-кс/947/15540/24
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.11.2024 року м.Одеса
Слідчий суддя Київського районного суду міста Одеси ОСОБА_1 , при секретарі судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у судовому засіданні в м.Одесі клопотання прокурора відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про арештмайна укримінальному провадженні№12024160000000774від 26.06.2024,за ознакамикримінальних правопорушень,передбачених ч.4ст.191,ч.1ст.263КК України,
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з клопотання сторони обвинувачення про арешт майна, Слідчим управлінням Головного управління Національної поліції в Одеській області здійснюється досудове розслідування кримінального провадження відомості про яке 26.06.2024 внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12024160000000774 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191, ч. 1 ст. 263 КК України.
Процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у кримінальному проваджені здійснюється Одеською обласною прокуратурою.
З матеріалів кримінального провадження вбачається, що група посадових осіб Департаменту світи та науки Одеської міської ради зловживаючи службовим становищем, вступивши в злочину змову з посадовими особами підпорядкованої КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси в умовах воєнного стану на території України, розробили схему щодо привласнення бюджетних коштів шляхом внесення до актів виконаних робіт форми КБ-2В та довідок КБ3 завідомо неправдивих відомостей про обсяги виконаних робіт, вартості використаних матеріалів та використання дешевих матеріалів замість тих, які вказані у проекті, невірно застосовують кошторисні розцінки у актах виконаних робіт при проведенні капітальних ремонтів приміщень (захисних споруд цивільного захисту укриттів) та облаштування безпечних умов.
Слідством встановлено, що вищезазначені службові особи Одеської міської ради та підконтрольних комунальних установ на систематичній основі отримують грошову винагороду у вигляді відсотків від суми укладених договорів від осіб, що мають комерційні інтереси в будівельній сфері, шляхом лобіювання інтересів підконтрольних їм суб`єктів господарської діяльності при проведенні тендерних процедур. В свою чергу «афілійовані» суб`єкти господарської діяльності при виконанні будівельних робіт умисно завищують обсяги виконаних будівельних робіт та їх вартість, як наслідок державі в особі територіальної громади м. Одеси завдано збитків у великих розмірах.
Крім того до злочинної діяльності залучено інженерів з технічного нагляду, а саме ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_5 , які є відповідальним за здійснення технічного нагляду щодо виконання робіт на об`єктах.
Так 19.12.2023 відповідно до «особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» затверджених Постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 без застосування відкритих торгів, між Одеський ліцей №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та ОСОБА_7 . Шоніна Одеської міської ради в особі в.о. дтректора ОСОБА_8 (замовник), КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси» в особі директора ОСОБА_9 , (платник) та ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» в осоібі директора ОСОБА_10 , укладено договір № 10-У-КР про проведення «капітальний ремонт та облаштування споруди цивільного захисту (укриття) в Одеському ліцеї №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради» за адресою: м. Одеса, вул. Десятого Квітня, 22. Ціна договору складає 5 300 875,06 грн. із терміном виконання робіт до 31.12.2023 Додатковою угодою від 26.12.2024 продовжено строк виконання робіт до 31.12.2024 (однак згідно календарному графіку затвердженого посадовими особами Департаменту освіти та науки ОМР закінчення будівництва та проплата на лютий 2024 року).
Так, відповідно до експертного звіту №0455/23ЕК від 11.12.2023 щодо розгляду проектної документації на будівництво за робочим проектом «капітальний ремонт та облаштування споруди цивільного захисту (укриття) в Одеському ліцеї №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради» генеральним проектувальником проектної документації ОСОБА_11 зазначено що клас наслідків (відповідальності) обєкту бередбачає СС2; загальна площа приміщень 438,4 кв.м. Загальна кошторисна вартість складає 9 млн. 26 тис., 628 грн.
Відповідно копії листа директора ліцею № 10 ОСОБА_12 , від 27.10.2023 №575 до КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси», наданого слідчому в порядку ст. 93 КПК України зазначено, що адміністрація ліцею просить терміново продовжити капітальний ремонт захисної споруду, яке може забезпечити розміщення 330 осіб під час повітряної тривоги.
Відповідно до відкритих джерел, встановлено, що на рахунок «афілійованого» підприємства ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» за виконання робіт за договором перераховано грошові кошти в розмірі 2 999 995,87 грн.
Далі, незважаючи, що договір № 10-У-КР від 19.12.2023, без застосування відкритих торгів, між Одеський ліцей №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та ОСОБА_7 . Шоніна Одеської міської ради в особі в.о. дтректора ОСОБА_13 (на момент укладення перебувала на лікарняному) (замовник), КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси» в особі директора ОСОБА_9 , (платник) та ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» в особі директора ОСОБА_10 , укладено «новий» договір № 10-Л від 30.04.2024 про проведення «ремонт реставраційний та облаштування споруди цивільного захисту (укриття) в Одеському ліцеї №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради» за адресою: м. Одеса, вул. Десятого Квітня, 22, відповідно до якого ціна робіт складає вже 7 035 007,03 грн. із терміном виконання робіт до серпня 2024 року.
Календарний графік виконання робіт затверджено посадовими особами Департаменту освіти та науки ОМР.
Відповідно до експертного звіту ТОВ «Експертно-інспекційний центр» «Південь Будекспертиза» від 30.04.2024 затвердженого 01.05.2024 генеральним директором ОСОБА_14 , робочим проектом розробленим у 2024 році ФОП ОСОБА_11 , зазначено що клас наслідків (відповідальності) обєкту бередбачає вже СС3; загальна площа приміщень 349 кв.м. Загальна кошторисна вартість складає 16 млн 968 тис. 298 грн.
25.04.2024 слідчим в рамках кримінального провадження № 12023160000001231 на підставі ухвали Київського районого суду м. Одеси проведено огляд споруди цивільного захисту (укриття) в Одеському ліцеї №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради» за адресою: м. Одеса, вул. Десятого Квітня, 22. В ході огляду зафіксовано стан укриття та обсяги виконаних робіт.
Далі в ході слідства встановлено, що 02.05.2024 року комісія у складі директора КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси» ОСОБА_9 , інспектора ДСНС, працівника територіального відділу освіти Приморського району Департаменту освіти та науки ОМР та головного спеціаліста з питань безпеки та надзвичайних ситуацій провели комісійне обстеження укриття, яке по факту вміщує 330 осіб за результатами якого будь яких порушень не зафіксовано та надано дозвіл на його використання.
Але, не зважаючи на задовільний стан укриття, 13.09.2024 між Одеський ліцей №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та ОСОБА_7 . Шоніна Одеської міської ради в особі директора ОСОБА_15 (замовник), КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси» (платник) та ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» укладено додаткову угоду №2 до договору № 10-Л від 30.04.2024, відповідно до якої термін виконання робіт продовжено до листопада 2024.
Відповідно до відкритих джерел, встановлено, що зідно акту приймання виконаних робіт № 1 за вересень 2024 на рахунок афілійованого підприємства ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» 21.09.2024 (тобто вже через 8 днів) перераховано 3 149 108,16 грн.
Згідно акту приймання виконаних робіт № 2 за вересень 2024 на рахунок на рахунок афілійованого підприємства ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» 21.09.2024 (тобто вже через 8 днів) перераховано 1 999 999,98 грн.
За наявною інформацією до актів № 1 та №2 за вересень 2024 також включено перелік та обсяг робіт, який фактично не виконано, що підтверджується протоколом огляду від 25.04.2024, протоколами допитів свідків та іншими матеріалми кримінального провадження.
Проведеними заходами оперативним підрозділом УСБУ в Одеській області встановлено, що роботи по ремонту не відповідають актам виконаних робіт, а відомості внесені до договорів № 10-У-КР та № 10-Л не відповідають дійсності.
Таким чином, є підстави вважати, що посадовими особами Департаменту освіти та науки ОМР за попередньою змовою з посадовими особами КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси», посадовими особами Одеського ліцею №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради, ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП» (код ЄДРПОУ 34169458) та іншими особами здійснюється привласнення бюджетних коштів шляхом внесення до актів виконаних робіт форми КБ-2В та довідок КБ-3 завідомо неправдивих відомостей про обсяги виконаних робіт, вартості використаних матеріалів при проведенні капітальних ремонтів приміщень в Одеському ліцеї №10 імені льотчиків-космонавтів ОСОБА_6 та Г.С. Шоніна Одеської міської ради.
Оперативним підрозділом УСБУ в Одеській області достеменно встановлено, що до вчинення вказаного кримінального правопорушення причетний ОСОБА_16 , який діючи за попередньою змовою з ОСОБА_17 , ОСОБА_9 , ОСОБА_18 , та іншими особами, фактично надає вказівки проектувальникам, кошторисникам на складання документації із ремонту, реставрації, облаштування укриттів (бомбосховищ) в закладах освіти м. Одеси із обов`язковим завищенням вартості та об`ємів необхідних товарів та робіт. В наслідок протиправних дій Державі в особі Одеської територіальної громади м. Одеси завдаються збитки в особливо великих розмірах. Отримані грошові кошти на рахунки ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП», ТОВ «Будівельна компанія «БЕЙСІК БУД» та інших афілійованих компаній, вказані особи розподіляють між собою.
Крім того встановлено, що протягом 2023-2024 рр. між ТОВ «УКРСЕРВІСГРУП», ТОВ «Будівельна компанія «БЕЙСІК БУД» та комунальними установами м. Одеси укладено більше 40 договорів (без застосування відкритих торгів) на проведення будівельних робіт укриттів у закладах освіти м. Одеси, при цьому терміни виконання деяких договорів складають до одного місяця, що свідчить про їх фіктивність. Слідством наразі вказані факти перевіряються.
17.10.2024 року, на підставі ухвали слідчого судді Київського районного суду м. Одеси від «14»10.2024 року, за місцем мешкання ОСОБА_16 , за адресою: АДРЕСА_1 проведено обшук в ході якого вилучено:
- мобільний телефон марки Iphone 15 Pro Maх, у корпусі чорного кольору, мобільний телефон марки Redmi Model: НОМЕР_1 ;
- ноутбук марки НР model: 13m-bd00236х з зарядним пристроєм до нього;
- банківські картки банку Unex Bank: НОМЕР_2 , НОМЕР_3 на ім`я ОСОБА_19 ; НОМЕР_4 , НОМЕР_5 на ім`я ОСОБА_20 , НОМЕР_6 , 5375 524000188255 на ім`я ОСОБА_21 ;
- банківські карти банку «Приватбанк», НОМЕР_7 , НОМЕР_8 , НОМЕР_9 , НОМЕР_10 , банківська карта банку «Південний» НОМЕР_11 на ім`я ОСОБА_19 ;
- додаткова угода № 3 до договору підряду №123-У-КР від 08.08.2023 з додатками №, 1, № 2 в п`яти примірниках з відтисками печатки в графі «Підрядник» ТОВ «Централізована протипожежна охорона спостереження», акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2023 року будівництва садочок № 123, акт приймання виконаних будівельних робіт за серпень 2023 року будівництва садочок № 123, додаткова угода № 2 до договору підряду №107-У-КР від 06.09.2023 з додатками №, 1, № 2 в трьох примірниках з відтисками печатки в графі «Підрядник» ТОВ «Централізована протипожежна охорона спостереження», акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2023 року будівництва садочок № 107, договір про надання послуг б/н укладений між ТОВ «Укрсервісгруп» та Одеська ЗОШ № 8 І-ІІІ ступенів ОМР та КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Малиновського району м. Одеси, у трьох примірниках з додатками кошторис № 1 у 3-х примірниках, протокол погодження договірної ціни , у трьох примірниках, кошторис № 1 на 2 арк.; договір № КД-ОД-93-22 на виконання експертизи кошторисної частини проєкту будівництва від 05.09.2023 укладено між ТОВ «Укрсервісгруп» та ТОВ «Агентство будівельних експертиз» з відтисками печатки в графі «Замовник» ТОВ «Укрсервісгруп», у двох примірниках;
- додаткова угода № 2до договору підряду № 122-У-КР від 06.09.2024 з додатками до неї № 1, № 2у 5 примірниках; акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2023 року, по об`єкту капітальний ремонт школа № 122;
- цивільно-правовий договір № 03/11/01-2023 від 03.11.2023 укладений між ТОВ «Бейсік Буд» та ОСОБА_22 , цивільно правовий договір № 06/11-2023 від 06.11.2023 укладений між ТОВ «Бейсік Буд» та ОСОБА_22 , цивільно правовий договір № 03/11/02-2023 від 03.11.2023 укладений між ТОВ «Бейсік Буд» та ОСОБА_22 ;
- видаткова накладна № 1607 від 30.11.2023 ТТН № З1607 у двох примірниках та відомістю про вантаж;
- робочі креслення по об`єкту Одеський ліцей № 122 (м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 45); договірна ціна креслення по об`єкту Одеський ліцей № 122 (м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 45, виконавчі креслення по об`єкту Одеський ліцей № 122 (м. Одеса, вул. Старопортофранківська, 45); наказ ТОВ «Бейсік Буд» № 160223/2 від 16.02.2023;
- договір підряду № 56-У-КПР укладеного між КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси, та ТОВ «Укрсервісгурп» у 3 примірниках з додатками до нього№ 1, 2 на 11 арк;
- чорнові записи на 2 арк;
- додаткова угода № 1 до договору підряду №56-У-КР від 15.11.2023, з додатками №, № 1,2 у 3 примірниках, кошторис № 1 до договору;
- замовлення на проведення експертизи кошторисної частини проектної документації;
- протокол узгодження мінімальної ціни, завдання на проектування, дефектний акт у 2 примірниках,зведени кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва Одеський ліцей № 56 ОМР, у 2 примірниках;
- додаткова угода № 3 до договору підряду № 123-У-КР від 08.08.2023 з додатками № 1, 2на 3 арк;
- додаткова угода № 3 до договору підряду № 264-У-КР від 08.08.2023 з додатками № 1, 2 у 3 примірниках; акт приймання виконаних будівельних робіт за серпень 2023 року по об`єкту дитячий садок № 264, у двох примірниках;
- додаткова угода № 2 до договору підряду № 77-КР-У від 15.11.2023 з додатками № 1, 2 у 4х примірниках, чорнові записи на 1 арк.;
- довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за грудень 2023 року, по договору «Капітальний ремонт та облаштування споруд цивільного захисту укриття» в Одеському ліцею № 56, у 3х примірниках, акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 по договору «Капітальний ремонт та облаштування споруд цивільного захисту укриття» в Одеському ліцею № 56; підсумкова відомість ресурсів (витрати по факту) у 3х примірниках;
- додаткова угода № 2 до договору підряду № 77-КР-У від 15.11.2023 з додатками № 1, 2;
- акт приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2023 по об`єкту Капітальний ремонт школа № 122;
- акти № 1,2 виконаних робіт (конфіденційних) на 3 арк.;
- додаткова угода б/н до договору б/н, укладеного між Одеським ліцєм «Михайловський» ОМР та КУ «Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Хаджибеєвського району м. Одеси та ТОВ «Укрсервісгруп» на 6 арк.;
- договір №1-08/08/2023 від 08.08.2023 укладеного між ТОВ «БК Бейсік Буд»; акт здачі приймання робіт (надання послуг) № 1 від 18.09.2023 у 2х примірниках, акт здачі приймання робіт (надання послуг) № 2 від 29.09.2023 у 2х примірниках;
- договір КД-ОД-23-22 на виконання експертизи кошторисної частини проєкту будівництва по об`єкту «Капітальний ремонт споруди цивільного захисту (укриття, бомбосховище, тощо) в Одеській спеціалізованій школі № 10 І-ІІІ ступенів, у 3х примірниках;
- пояснювальна записка по об`єкту «Капітальний ремонт споруди цивільного захисту (укриття, бомбосховище, тощо) в Одеській спеціалізованій школі № 10 І-ІІІ ступенів, у 3х примірниках; кошторис № 1 до договору;
- акти №, №1, 2, 3, 4, 5 , 6 по об`єкту «Капітальний ремонт споруди цивільного захисту (укриття, бомбосховище, тощо) в Одеській спеціалізованій школі № 10 І-ІІІ ступенів; акт приймання передачі матеріалів для переробки; акт приймання виконаних будівельних робіт за вересень 2022 року, дефектний акт;
- 2 блокноти з чорновими записами, печатка ТОВ «Бейсік Буд», 33 аркуші паперу з відтисками печатки ТОВ «Проектюгстрой» код ЄДРПОУ 43420038, 1 аркуш з чорновими записами;
- предмет схожий на пістолет з маркуванням Romh R688 cal 9mm P.A. НОМЕР_12 , з 8 набоями до нього, з чорною сумкою;
- грошові кошти в сумі 8210 доларів США ( 3 купюри номіналом 20 доларів США - 7 купюр номіналом 50 доларів США, 78 купюр номіналом 100 доларів США);
- грошові кошти в сумі 600 євро (2 купюри номіналом 50 євро, одна купюра номіналом 500 євро);
- грошові кошти у сумі 94 000 гривень, купюрами номіналом по 1000 гривень;
- грошові кошти у сумі 26 500 гривень, ( 1 купюра номіналом 1000 гривень, 51 купюра номіналом 500 гривень;
- грошові кошти у сумі 16 300 гривень, ( 63 купюри номіналом 200 гривень, 37 купюр номіналом 100 гривень;
- грошові кошти в сумі 66 000 доларів США, купюрами номіналом по 100 доларів США;
- грошові кошти у сумі 200 000 гривень, купюрами номіналом по 500 гривень; грошові кошти у сумі 20 000 гривень, купюрами номіналом по 200 гривень; грошові кошти у сумі 10 000 гривень, купюрами номіналом по 100 гривень.
Того ж дня, слідчим з дотриманням вимог ст. 110 КПК України прийнято рішення про визнання вказаного мобільного телефону речовим доказом у кримінальному провадженні, оскільки він містить інформацію щодо обставин вчиненого кримінального правопорушення.
В рамках досудового розслідування 18.10.2024 року слідчим за погодженням з прокурором скеровано клопотання про арешт вищезазначеного майна підозрюваного.
В подальшому, 07.11.2024 року до Одеської обласної прокуратури надійшла ухвала Київського районного суду м. Одеси від 30.10.2024 року про повернення клопотання про арешт майна прокурору для усунення недоліків, з наданням для цього строк 72 години змоменту отримання копії ухвали.
На теперішній час в рамках зазначеного кримінального провадження тривають судова будівельно-технічна експертиза, почеркознавча та ряд комп`ютерно-технічних експертиз, а також планується призначення експертизи зброї, вилученої за зазначеною адресою.
Вилучена документація необхідна для проведення експертних досліджень, а вилучені мобільні телефони та комп`ютера техніка є об`єктом дослідження комп`ютерно-технічних експертиз.
30.10.2024 представником ОСОБА_16 , до Київського районного суду м. Одеси надано «Договір зберігання» від 18.03.2022 відповідно до якого ОСОБА_16 , отримав від своєї матері ОСОБА_23 , (яка тривалий час перебуває за кордоном) на зберігання грошові кошти в сумі 66 000 доларів США та 230 000 грн.
Але в ході обшуку разом із грошовими коштами було вилучено квитанції та чеки про обмін валюти, в яких були обмотані вилучені грошові кошти та які датовані: 04.07.2023 та 23.12.2023.
Таким чином наданий 30.10.2024 до Київського районного суду м. Одеси «Договір зберігання» від 18.03.2022 який посвідчує певні факти має ознаки підробки, що підтверджується в т.ч. протоколом про проведення НСРД від 24.10.2024р., відповідно до якого ОСОБА_16 , зазначив, що немає документів, які підтверджують законне зберігання коштів та планує виготовити документи, підтверджуючі факт начебто «законного» зберігання вилучених грошових коштів та надати ознаки «легальності» вилученим грошовим коштам.
Крім того, допитана в якості свідка директор ліцею ОСОБА_15 зазначила що в роботи за період її діяльності не виконувались, а акти вони підписала довірившись іншим особам, та на підставі зазначених актів було перерахована о близько 5 млн. грн за роботи, які не виконувались.
Прокурор повторно звертається з клопотанням про арешт майна з метою збереження речових доказів.
Представник власника майна ОСОБА_16 адвокат ОСОБА_24 надала до суду письмові заперечення на клопотання про арешт майна, в яких зазначила, що в ході обшуку було вилучено ноутбук ТОВ, на якому встановлені програми необхідні для здійснення господарської діяльності, в тому числі документи за іншими об`єктами, договорами, спілкування з контрагентами. Зазначила, що вилучення комп`ютерного обладнання робить неможливим господарську діяльність підприємства, а саме, сплату податків, належне виконання зобов`язань перед контрагентами, виплату заробітної плати працівникам. Вилученне під час обшуку майно жодним чином не відносяться до кримінального провадження, органом досудового розслідування не доведений факт, що вилучене майно має значення для кримінального провадження та є знаряддям вчинення кримінального правопорушення. Вилучені речі не відповідають ознакам, що встановлені ст.98 КПК України. Просила відмовити у задоволенні клопотання.
Вивчивши клопотання та матеріали, які обґрунтовують доводи клопотання, слідчий суддя приходить до наступного.
Частиною другою ст.173 КПК України встановлено, що при вирішенні питання про арешт майна слідчий суддя, суд повинен враховувати: 1) правову підставу для арешту майна; 2) можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої статті 170 цього Кодексу); 3) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення або суспільно небезпечного діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність (якщо арешт майна накладається у випадках, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); 3-1) можливість спеціальної конфіскації майна (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 2 частини другої статті 170 цього Кодексу); 4) розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою (якщо арешт майна накладається у випадку, передбаченому пунктом 4 частини другої статті 170 цього Кодексу); 5) розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження; 6) наслідки арешту майна для підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб.
У своїх висновках ЄСПЛ неодноразово нагадував, що перша та найважливіша вимога статті 1 Протоколу 1 полягає в тому, що будь-яке втручання публічної влади в право на мирне володіння майном має бути законним: друге речення п.1 дозволяє позбавлення власності лише «на умовах, передбачених законом», а п. 2 визначає, що держави мають право здійснювати контроль за користуванням майном шляхом введення в дію «законів». Більше того, верховенство права, один з фундаментальних принципів демократичного суспільства, є наскрізним принципом усіх статей конвенції (рішення у справах «Амюр проти Франції», «Колишній король Греції та інші проти Греції» та «Малама проти Греції»).
Згідно з ч.1 ст.170 КПК України,арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження.
Частиною другою статті 170 КПК України встановлено, що арешт майна допускається з метою забезпечення : 1) збереження речових доказів; 2) спеціальної конфіскації; 3) конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; 4) відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
У відповідності до ч.2 ст.171 КПК України, у клопотанні слідчого, прокурора про арешт майна повинно бути зазначено: 1) підстави і мету відповідно до положень статті 170 цього Кодексу та відповідне обґрунтування необхідності арешту майна; 2) перелік і види майна, що належить арештувати; 3) документи, які підтверджують право власності на майно, що належить арештувати, або конкретні факти і докази, що свідчать про володіння, користування чи розпорядження підозрюваним, обвинуваченим, засудженим, третіми особами таким майном; 4) розмір шкоди, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, у разі подання клопотання відповідно до частини шостої статті 170 цього Кодексу. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими слідчий, прокурор обґрунтовує доводи клопотання.
Однак, з матеріалів, доданих з клопотанням вбачається, що прокурором під час складання вищевказаного клопотання не в повній мірі дотримані вимоги вищевказаних норм КПК України.
Так, на думку слідчого судді клопотання про арешт майна не відповідає вимогам кримінального процесуального Закону, з огляду на таке.
Прокурор у клопотанні визначив метою накладення арешту на вказане вилучене майно його збереження як речового доказу, однак не обґрунтував конкретно мету арешту майна, а лише формально посилався на положення ст.170 КПК України, які загалом визначають поняття арешту майна.
В той же час стороною обвинувачення не повністю виконані положення ухвали слідчого судді від 30.10.2024 року, а саме, не доведено. що грошові кошти, є майном, що має відношення до предмету розслідування кримінального провадження №12024160000000774 від 26.06.2024, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 191, ч. 1 ст. 263 КК України.
За наявних недоліків клопотання та долучених до нього матеріалів слідчий суддя позбавлений можливості повно, всебічно та об`єктивно розглянути його.
Таким чином, клопотання та долучені до нього матеріали не відповідають вимогам ч.2 ст.171 КПК України, оскільки не підтверджують підстави, мету та відповідного обґрунтування необхідності арешту майна.
Аналізуючи вищевикладені обставини в їх сукупності, слідчий суддя приходить до переконання, що на теперішній час наявні всі правові підстави для повернення клопотання прокурору для усунення недоліків, відповідно до вимог ч.3 ст.172 КПК України.
Керуючись ст. ст. 170-173, 309, 376 КПК України, слідчий суддя,-
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання прокурора відділу Одеської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про арешт майна у кримінальному провадженні №12024160000000774 від 26.06.2024, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 191, ч. 1 ст. 263 КК України повернути прокурору.
Встановити строк для усунення недоліків в сімдесят дві години з моменту отримання повного тексту ухвали слідчого судді.
Ухвала слідчого судді оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Київський районний суд м. Одеси |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123266957 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Київський районний суд м. Одеси
Тішко Д. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні