Рішення
від 19.11.2024 по справі 440/5847/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2024 рокум. ПолтаваСправа № 440/5847/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,

за участю:

секретаря судового засідання Пасічник І.О.,

представника відповідача Набока В.А.,

розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім"Кременчукнафтопродуктсервіс" звернулося через систему "Електронний суд" до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 29 січня 2024 року №1263/0406.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. За твердженням позивача, згідно вимог ПК України акт про результати камеральної перевірки від 04 січня 2024 року №67/16-31-04-06-03-01/36093194 повинен був бути оформлений до 20 листопада 2023 року, а тому посадовою особою контролюючого органу не дотримано вимог пункту 76.3 статті 76 ПК України щодо строку проведення камеральної перевірки товариства. Також у спірних правовідносинах повинні бути застосовані положення абзацу 1 підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Основним для застосування штрафних санкцій за порушення ведення податкового обліку є встановлення складу правопорушення. У діях товариства відсутній склад правопорушення, тобто відсутня сукупність об`єктивних та суб`єктивних ознак, які характеризують діяння як правопорушення та які є необхідними і достатніми для притягнення до юридичної відповідальності, оскільки ТОВ "Торговий Дім"Кременчукнафтопродуктсервіс" надало ДПС України документи на підтвердження хибного твердження контролюючого органу стосовно заниження позивачем податкового зобов`язання на суму ПДВ 102 924 000,00 гривень. Однак, посадовою особою контролюючого органу з невідомих причин надані товариством документи не досліджено при складанні податкового повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року №1263/0406 та не взято до уваги факт відсутності події і складу правопорушення, у тому числі, факт відсутності вини товариства. В той же час, тільки за наявності складу правопорушення юридична особа може бути притягнута до відповідальності. Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року №1263/0406, яке прийняте на підставі акта камеральної перевірки податкової звітності з податку на додану вартість щодо виявлених помилок від 04 січня 2024 року №67/16-31-04-06-03-01/36093194 є необґрунтованим, безпідставним та незаконним.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 травня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5847/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

У наданому до суду відзиві на позов представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю /а.с. 215-217/, мотивуючи свою позицію посиланням на відповідність спірного податкового повідомлення-рішення вимогам чинного законодавства, а саме: за ініціативою контролюючого органу відповідно до рішення від 13 вересня 2023 року ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" виключено з Реєстру платників ПДВ на підставі пункту 184.1 статті 184 ПК України у зв`язку з тим, що підприємство протягом 12 послідовних податкових місяців не подавало контролюючому органу декларації з податку на додану вартість. Згідно даних останнього поданого Звіту про фінансовий стан ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" (вх. №9307841270 від 16 лютого 2023 року) балансова вартість основних засобів складає у сумі 813,0 тис.грн, незавершені капітальні інвестиції у сумі 106,0 тис.грн та запаси в розмірі 513701,0 тис. гривень. При цьому ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" податкову декларацію з ПДВ за останній звітний (податковий) період вересень 2023 року до контролюючого органу не подано, самостійно умовний продаж таких запасів та інших товарів/послуг не визнано та відповідно належна сума податкових зобов`язань з ПДВ до бюджету не сплачена. На податкову адресу платника було надіслано лист від 14 вересня 2023 року №29687/6/16-31-04-06-09 про надання пояснення та документального підтвердження щодо залишків основних засобів та запасів, які відносилися до складу податкового кредиту на дату анулювання реєстрації платника ПДВ та дотримання ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" норм пункту 184.7 статті 184 ПК України. Поштове відправлення вручено платнику засобами поштового зв`язку 19 вересня 2023 року. Станом на 22 лютого 2024 року інформацію платником не надано. Тобто суб`єктом господарювання року порушено приписи пункту 184.7 статті 184 ПК України та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, зі змінами та доповненнями, внаслідок заниження податкового зобов`язання на суму ПДВ у розмірі 102 924 000,00 грн, що призвело до заниження суми податку на додану вартість до сплати в бюджет в розмірі 102 924 000,00 гривень. У позовній заяві ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" зазначено, що у підприємства не було можливості подати декларації з податку на додану вартість. Однак, станом на поточну дату за даними «Журналу реєстрації Рішень/попередніх рішень щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку» в ІКС «Податковий блок» відсутнє рішення стосовно ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" про неможливість виконання податкового обов`язку. Щодо порушення строку проведення камеральної перевірки за вересень 2023 року, то пунктом 76.3 статті 76 ПК України визначено, що камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Водночас абзацом 2 пункту 76.3 статті 76 ПК України визначено, що камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу. За результатами перевірки складено акт від 04 січня 2024 року №67/16-31-04-06-03-01/36093194, який направлено поштою з повідомленням про вручення. ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" подавало заперечення на акт від 04 січня 2024 року №67/16-31-04-06-03-01/36093194, які залишено без розгляду по причині недотримання строку його подання, передбаченого пунктом 86.7 статті 86 ПК України. Враховуючи викладене, згідно акту від 04 січня 2024 року № 67/16-31-04-06-03-01/36093194 про результати камеральної (електронної) перевірки винесено податкове повідомлення-рішення за формою «ПС» від 29 січня 2024 року №1264/0406 на суму штрафної санкції 1020,00 грн та, зокрема, оскаржуване податкове повідомлення-рішення за формою «Р» від 29 січня 2024 року №1263/0406 на загальну суму 113 216 400,00 грн (основний платіж 102 924 000,00 грн та ш/с 10 292 400,00 грн). Ці податкові повідомлення-рішення направлено на податкову адресу ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" та відповідно до відмітки на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення отримані підприємством 01 лютого 2024 року. ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" подавало скаргу до ДПС України на податкове повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року №1263/0406, яку залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року № 1263/0406 без змін.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року закрито підготовче провадження у справі за адміністративним позовом ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача у судове засідання не зв`явився, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце проведення судового засідання.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у заявах по суті.

Заслухавши доводи представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" зареєстровано як юридична особа, ідентифікаційний код 36093194, та основним видом діяльності цього товариства є: 49.41 Ватажний автомобільний транспорт /а.с. 22/.

В реєстрі платників податку на додану вартість ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" перебувало з 26 вересня 2008 року по 13 вересня 2023 року (свідоцтво платника податку на додану вартість анульовано 13 вересня 2023 року), що не заперечується учасниками справи.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України та у порядку, визначеному пунктом 76.2 статті 76 Податкового кодексу України, відносно ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" проведено камеральну перевірку податкової звітності з ПДВ за період вересень 2023 року, з урахуванням даних системи електронного адміністрування ПДВ, Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами якої складено акт №67/16-31-04-06-03-01/36093194 від 04 січня 2024 року /а.с. 23-25/.

Перевіркою встановлено порушення платником вимог підпункту 49.18.1 статті 49 ПК України та пункту 203.1 статті 203 ПК України у зв`язку з неподанням платником до контролюючого органу податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2023 року, а також пункту 184.7 статті 184 ПК України у зв`язку із заниженням податкового зобов`язання на суму ПДВ 102 924 000,00 грн по операціях з умовного постачання товарів/послуг після анулювання реєстрації в якості платника ПДВ.

Так, перевіркою встановлено, що свідоцтво платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" анульовано 13 вересня 2023 року. Згідно даних останнього поданого звіту про фінансовий стан ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" (вх.№9307841270 від 16 лютого 2023 року) балансова вартість основних засобів складає у сумі 813,0 тис.грн, незавершені капітальні інвестиції у сумі 106,0 тис.грн та запаси в розмірі 513701,0 тис.грн. Фактично платником ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" податкова декларація з ПДВ за останній звітній (податковий) період вересень 2023 року до контролюючого органу не подана, самостійно умовний продаж таких залишків та інших товарів/послуг не визнано та відповідно належна сума податкових зобов`язань з ПДВ до бюджету не сплачена.

На підставі вказаного акту перевірки контролюючим органом прийнято податкове повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року №1263/0406, яким ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" збільшено суму грошового зобов`язання за платежем «Податок на додану вартість» на загальну суму 113 216 400,00 грн (за податковим зобов`язанням 102 924 000,00 грн та штрафною (фінансовою) санкцією 10 292 400,00 грн).

Не погодившись із прийняттям цього податкового повідомлення-рішення, позивач звернувся до суду з позовом про визнання його протиправними та скасування.

Надаючи оцінку податковому повідомленню-рішенню Головного управління ДПС у Полтавській області від 29 січня 2024 року №1263/0406, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема податку на додану вартість, врегульовані положеннями Податкового кодексу України /надалі ПК України (у відповідних редакціях)/.

За визначенням, наведеним в пункті 15.1 статті 15 ПК України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Платник податків зобов`язаний: подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи / підпункти 16.1.3 та 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України/.

Як визначено пунктом 46.1 статті 46 ПК України, податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Відповідно до пункту 202.1 статті 202 та пункту 203.1 статті 203 Розділу V Податок на додану вартість ПК України звітним (податковим) періодом є один календарний місяць, а у випадках, особливо визначених цим Кодексом, календарний квартал, з урахуванням таких особливостей:

а) якщо особа реєструється як платник податку з іншого дня, ніж перший день календарного місяця, першим звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня такої реєстрації та закінчується останнім днем першого повного календарного місяця;

б) якщо податкова реєстрація особи анулюється в інший день, ніж останній день календарного місяця, то останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається з першого дня такого місяця та закінчується днем такого анулювання.

Податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з пунктом 184.6 статті 184 ПК України у разі анулювання реєстрації особи як платника податку останнім звітним (податковим) періодом є період, який розпочинається від дня, що настає за останнім днем попереднього податкового періоду, та закінчується днем анулювання реєстрації.

За змістом частини першої статті 184 ПК України реєстрація діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку.

Пунктом 184.7 статті 184 ПК України встановлено, що якщо товари/послуги, необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник податку в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку зобов`язаний визначити податкові зобов`язання по таких товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів, крім випадків анулювання реєстрації як платника податку внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.

З аналізу норми пункту 184.7 статті 184 ПК України слідує, що особа, реєстрація якої як платника податку на додану вартість анульована, за наявності умов, наведених у цій нормі, зобов`язана визнати умовний продаж товарів/послуг, необоротних активів, тобто визначити податкові зобов`язання по товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів.

При цьому згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію; фінансова звітність - звітність, що містить інформацію про фінансовий стан та результати діяльності підприємства.

Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи /частина перша статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»/.

Інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов`язаних рахунках бухгалтерського обліку. Операції в іноземній валюті відображаються також у валюті розрахунків та платежів по кожній іноземній валюті окремо. Дані аналітичних рахунків повинні бути тотожні відповідним рахункам синтетичного обліку на кінець останнього дня кожного місяця. Регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні. Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені /частини третя-п`ята статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»/.

Як слідує з матеріалів справи, свідоцтво платника податку на додану вартість ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" анульовано 13 вересня 2023 року.

Незважаючи на це, податкова декларація з податку на додану вартість за останній звітний (податковий) період - вересень 2023 року ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" до контролюючого органу подана не була, самостійно умовний продаж залишків товарів та необоротних активів не визнано та відповідно належна сума податкових зобов`язань з податку на додану вартість не визначена та до бюджету не сплачена.

Cуд зауважує, що за податковою адресою позивача надсилався лист від 14 вересня 2023 року №29687/6/16-31-04-06-09 /а.с. 232/ про надання пояснення та документального підтвердження щодо залишків основних засобів та запасів, які відносилися до складу податкового кредиту на дату анулювання реєстрації платника ПДВ, та дотримання ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" норм пункту 184.7 статті 184 ПК України.

Вказаний лист вручено платнику засобами поштового зв`язку 19 вересня 2023 року/а.с. 233/, проте позивач відповіді на цей лист відповідачу не надав.

У матеріалах справи відсутні докази направлення позивачем контролюючому органу у період з вересня 2023 року по дату проведення камеральної перевірки 04 січня 2024 року будь-яких первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів за вересень 2023 року, ведення яких передбачено законодавством у пункті 44.1 статті 44 ПК України.

За викладених обставин суд вважає, що суб`єктом господарювання порушено вимогу пункту 184.7 статті 184 ПК України у зв`язку із невизнанням умовного продажу товарів, що призвело до недекларування податкового зобов`язання з податку на додану вартість за вересень 2023 року у сумі 102 924 000,00 грн.

При цьому суд враховує наступне:

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Відповідними Указами Президента України воєнний стан неодноразово продовжувався та станом на час проведення перевірки і винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення його дія не була скасована.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року /надалі - Закон № 2118-IX/.

Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом № 2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова трьох місяців замінено словами «шести місяців».

В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX /надалі - Закон № 2260-IX/.

У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлено в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів та подання звітності.

Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.

Законом №2260-IX було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.

Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.

Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;

строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року.

03 вересня 2023 року набрав чинності Закон України від 09 серпня 2023 року № 3303-IX, яким підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" викладено, зокрема, в такій редакції:

"69.1. У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:

подання звітності, у тому числі передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний (податковий) період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого до 1 червня 2022 року, I квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний (податковий) період) та звітності за лютий - травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний (податковий) період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;

строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року);

Тож в період дії воєнного стану правовідносини щодо подання звітності та сплати податків регулюються нормами ПК України з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення цього Кодексу.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за № 967/38303, було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, що набрав чинності 06 вересня 2022 року /надалі Порядок № 225/.

Пункти 1 та 2 розділу 1 Порядку № 225 визначають, що цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (далі - Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Дія цього Порядку поширюється на платників податків - фізичних осіб - резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Розділом ІІ Порядку № 225 визначено, що до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Аналіз наведених норм Порядку № 225 дає підстави для висновків, що відповідальність, яка передбачена Податковим кодексом України за невиконання / несвоєчасне виконання платником податків податкового обов`язку, не застосовується до такого платника податків, стосовно якого контролюючим органом прийнято рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку. При цьому таке рішення приймається контролюючим органом за результатами розгляду поданої платником заяви про відсутність можливості виконати податковий обов`язок разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені затвердженим наказом Міністерства фінансів України Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, а також разом з іншими (у разі потреби) додатковими документами обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави неможливості виконання платником податків податкового обов`язку. Приймаючи рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за заявою платника податків та наданими ним копіями документів, контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії російської федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку.

За твердженням відповідача, яке не спростовано позивачем під час судового розгляду справи, згідно з даними «Журналу реєстрації Рішень/попередніх рішень щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником свого податкового обов`язку» в ІКС «Податковий блок» рішення про неможливість своєчасного виконання ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" податкового обов`язку не приймалося та із відповідною заявою товариство не зверталося.

За приписами підпунктів 54.3.1, 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об`єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу та наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством.

Згідно з пунктом 123.1 статті 123 ПК України вчинення платником податків діянь, що зумовили визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2 (крім випадків зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларованої до повернення з бюджету у зв`язку із використанням права на податкову знижку), 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 10 відсотків суми визначеного податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, завищеної суми бюджетного відшкодування.

Положення Податкового кодексу України (пункт 109.3 статті 109) містять вичерпний перелік складів податкових правопорушень, для притягнення до відповідальності за які необхідно встановити вину платника податків, а саме: правопорушення, передбачені пунктами 123.2-123.5 статті 123, пунктами 124.2, 124.3 статті 124, пунктами 125-1.2-125-1.4 статті 125-1 цього Кодексу.

Як встановлено судом, позивача притягнуто до відповідальності за правопорушення, передбачене пунктом 123.1 статті 123 ПК України, а відтак єдиною та достатньою підставою для притягнення платника податку до відповідальності, передбаченої вказаною нормою, є вчинення платником податків діяння, що зумовило визначення контролюючим органом суми податкового зобов`язання.

Таким чином, суд відхиляє аргумент позивача стосовно того, що відповідач не встановив вину позивача у вчиненні виявленого порушення.

У позовній заяві в якості підстави для скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення позивач також зазначає про проведення контролюючим органом камеральної перевірки з порушенням 30-денного строку, встановленого пунктом 76.3 статті 76 ПК.

На думку позивача, акт камеральної перевірки №67/16-31-04-06-03-01/36093194 від 04 січня 2024 року повинен був бути оформлений до 20 листопада 2023 року, тоді як складений лише 04 січня 2024 року.

З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що відповідно до приписів пункту 76.3 статті 76 ПК камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання. Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.

Тобто законодавцем розмежовуються терміни проведення камеральної перевірки в залежності від випадків її проведення: у випадку проведення камеральної перевірки (поданої) податкової декларації або уточнюючого розрахунку (термін перевірки -протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання) та в інших випадках, до яких відноситься й випадок неподання відповідної податкової звітності (термін перевірки визначається з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 ПК України, тобто не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації).

Так, у статті 102 ПК України законодавцем встановлено строки давності, а саме 1095 днів, 2555 днів, а також правила їх застосування (пункти 102.1, 102.4, 102.5) або незастосування (пункт 102.2), зупинення відліку (пункт 102.3), або продовження строку (пункт 102.6).

Зокрема, абзацом першим пункту 102.1 статті 102 ПК України визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до пункту 102.2 статті 102 ПК України грошове зобов`язання може бути нараховане або провадження у справі про стягнення такого податку може бути розпочате без дотримання строку давності, визначеного в абзаці першому пункту 102.1 цієї статті, якщо: податкову декларацію за період, протягом якого виникло податкове зобов`язання, не було подано; посадову особу платника податків (фізичну особу - платника податків) засуджено за ухилення від сплати зазначеного грошового зобов`язання або у кримінальному провадженні винесено рішення про його закриття з нереабілітуючих підстав, яке набрало законної сили.

Отже, за змістом положення пункту 102.1 статті 102 ПК України контролюючий орган має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації.

Згідно акту камеральної перевірки №67/16-31-04-06-03-01/36093194 від 04 січня 2024 року граничний строк подання податкової декларації з податку на додану вартість за вересень 2023 року 20 жовтня 2023 року.

Таким чином, камеральна перевірка та винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення здійснені відповідачем в межах строків, визначених пунктом 76.3 статті 76 ПК та статтею 102 ПК України.

На підставі наведеного, суд доходить висновку про правомірність прийняття відповідачем податкового повідомлення-рішення від 29 січня 2024 року №1263/0406, а тому і про відсутність підстав для його скасування.

Тож у задоволенні позовних вимог ТОВ "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий Дім "Кременчукнафтопродуктсервіс" (вул. Халаменюка, буд. 8, офіс. 540, м. Кременчук, Полтавська область, 39600. ідентифікаційний код 36093194) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 25 листопада 2024 року.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123275557
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —440/5847/24

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Рішення від 19.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 02.10.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 17.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні