ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2024 р.Справа № 440/2081/24
Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Чалого І.С.,
Суддів: Катунова В.В. , Ральченка І.М. ,
за участю секретаря судового засідання Кривенка Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду (головуючий суддя І інстанції Н.І. Слободянюк) від 18.04.2024 (повний текст складено 18.04.24 року) по справі № 440/2081/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ"
до Головного управління ДПС у Донецькій області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ", звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду із позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 19 липня 2023 року форми "ПС" № 14/05-99-07-04 на суму 2040,00 грн та від 19 липня 2023 року форми "С" № 15/05-99-07-04 на суму 1283498,07 грн відносно ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" /а.с. 1-11/.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що податкові повідомлення-рішення від 19 липня 2023 року форми "ПС" № 14/05-99-07-04 та від 19 липня 2023 року форми "С" № 15/05-99-07-04 підлягають скасуванню як протиправні, оскільки на АЗС за адресою : Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, 5 розрахункові операції з продажу пального та інших супутніх товарів здійснюються з чітким дотриманням вимог Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Висновок відповідача про порушення вимог пункту 1 статті 3 вказаного Закону ґрунтується виключно на роздрукованому в період фактичної перевірки Х-звіті, в якому не відображено 44 розрахункових документа, починаючи з № 10602. Однак, такий висновок не відповідає дійсним обставинам, оскільки копії фіскальних чеків в період проведення фактичної перевірки 01 червня 2023 року, починаючи з першого фіскального чека № 10602 після відкриття зміни, надавались до заперечень на акт фактичної перевірки та при адміністративному оскарженні податкових-повідомлень рішень, однак проігноровані контролюючим органом. Висновок податкового органу про порушення пункту 2 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг також не обґрунтований, оскільки фактів невидачі розрахункового документа при здійсненні фактичної перевірки не встановлено та в Акті не відображено. Крім того, акт фактичної перевірки не містить обґрунтувань щодо застосування до позивача штрафних санкцій за порушення пункту 85.2 статті 85 ПК України та не зазначено які саме документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки, не було надано податковому органу та не вказано чим саме підтверджується факт запиту саме таких документів у ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ". Вказує, що в наказі № 2678-п від 31 травня 2023 року про проведення фактичної перевірки не зазначена підстава для його винесення, не вказана інформація, яка свідчить про можливі порушення вимог законодавства.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 18.04.2024 по справі № 440/2081/24 в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому наполягає на законності рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Сторони про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.
Представник відповідача проти задоволення апеляційної скарги заперечував, просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін у судовому засіданні, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, відзив на неї та надані сторонами додаткові письмові пояснення, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" зареєстровано як юридична особа, ідентифікаційний код 41487923, та основним видом діяльності цього товариства є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами /а.с. 53-54/.
31 травня 2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі статей 19-1, 20, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75, підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України зі змінами та доповненнями, винесено наказ Про проведення фактичної перевірки ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (код ЄДРПОУ 41487923) № 2678-П /а.с. 13/, яким наказано провести фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (код ЄДРПОУ 41487923) за адресою: Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, буд. 5, з питань дотримання законодавства у сфері виробництва та обігу підакцизних товарів. Період діяльності, який буде перевірятись: згідно статті 102 Податкового кодексу України. Перевірку розпочати з 01 червня 2023 року, тривалість не більше 10 діб.
У період з 01 червня 2023 року по 09 червня 2023 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області на підставі наказу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 2678-П від 31 травня 2023 року та направлень на перевірку № 3484 від 31 травня 2023 року та № 3485 від 31 травня 2023 року /а.с. 85/ проведена фактична перевірка АГЗС з магазином, що розташована за адресою: Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, буд. 5, суб`єкта господарської діяльності ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (код ЄДРПОУ 41487923), з питання додержання суб`єктами господарювання вимог, встановлених законодавством України, які є обов`язковими до виконання при здійсненні виробництва, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах та пальним, за результатами якої складено акт № 2195/04-36-09-03/41487923 від 12 червня 2023 року /а.с. 80-82/.
Керівнику ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" ОСОБА_1 вручено 01 червня 2023 року о 15:00 письмову вимогу перевіряючих від 01 червня 2023 року /а.с. 84/ та о 15:10 письмову вимогу перевіряючих від 01 червня 2023 року /а.с. 83-зворот/, в яких вимагалось надати, зокрема, пояснення щодо невідображення даних в Х-звіті РРО ф.н. 3000823260 в ході перевірки 01 червня 2023 року об 14:47, в якому наявні дані про проведення розрахункових операцій на суму 657,58 грн. На початок дня роздруковано чек за № 10602 об 00:17 від 01 червня 2023 року. При проведенні контрольних розрахункових операцій видано чеки за № 106544 та 10645 (кількість чеків на 14:40 = 42), а в Х-звітів вказано 5 шт.
Перевіркою АГЗС з магазином, що розташована за адресою: Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, буд. 5, суб`єкта господарської діяльності ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (код ЄДРПОУ 41487923), встановлено порушення вимог пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України та пунктів 1, 2 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг (із змінами та доповненнями), а саме: перевіркою встановлено:
- ненадання платником податків посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки;
- не забезпечення СГ внесення до фіскальної пам`яті РРО ф.н. 3000823260 одноразового занесення, зберігання і багаторазового зчитування підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, чим не дотримано фіскальних функцій, а саме: не забезпечено здатність реєстраторів розрахункових операцій забезпечувати одноразове занесення, довгострокове зберігання у фіскальній пам`яті реєстратора розрахункових операцій, багаторазове зчитування і неможливість зміни підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо), або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів.
В ході перевірки 01 червня 2023 року встановлено продаж супутніх товарів з видачею фіскальних чеків РРО ф.н. 3000823260 за номерами №10646 від 01 червня 2023 року об 15 год.02 хв. на суму 79,90 грн, № 10643 від 01 червня 2023 року об 14 год. 40 хв. на суму 84,90 грн та № 10644 від 01 червня 2023 року об 14 год.43 хв. на суму 58,98 грн. (додаток до акта № 1). На вимогу перевіряючих 01 червня 2023 року о 14 год.47 хв. роздруковано Х-звіт з РРО ф.н.3000823252 (додаток до акта №1), в якому зазначено про наявність фіскальних операцій за добу в кількості 5 шт. До перевірки надано КОРО, в якому знаходиться перший фіскальний чек з продажу від 01 червня 2023 року об 00 год. 17хв. за номером 10602 (додаток до акта №2). В зв`язку з чим встановлено відсутність та/або не відображення відповідних даних, занесених до фіскальної нам`яті РРО ф.н. 3000823260 по 44 розрахунковим операціям, проведеним через РРО (№ 10646 - № 10602 = 44 шт). В ході перевірки не надані документи щодо виправлення зазначеного порушення. Враховуючи вищезазначене, встановлено проведення розрахункових операцій на повну суму покупки (надання послуги) через непереведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій ф.н. 3000823260 в період перевірки на загальну суму 855665,38 грн (додаток №4 витяг з бази ДПС України).
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області складено акт відмови від підписання матеріалів перевірки від 09 червня 2023 року /а.с. 83/, згідно якого начальник АЗС ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" ОСОБА_1 відмовився від підписання матеріалів перевірки.
Листом Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 48576/6/04-36-09-03-10 від 12 липня 2023 року /а.с. 89-90/ повідомлено ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" про те, що висновки акта перевірки № 2195/04-36-09-03/41487923 від 12 червня 2023 року залишено без змін, а заперечення № 22062023-01 від 22 червня 2023 року без задоволення.
На підставі акту перевірки № 2195/04-36-09-03/41487923 від 12 червня 2023 року (№ 1/05-99-07-04/41487923 від 03 липня 2023 року реєстраційний номер та дата реєстрації акту в органі ДПС за місцем реєстрації) Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято податкові повідомлення-рішення:
- № 14/05-99-07-04 від 19 липня 2023 року за формою ПС /а.с. 87/, яким за порушення пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України та на підставі пункту 54.3 статті 54 і пункту 121.1 статті 121 Податкового кодексу України застосовано до ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 2040,00 грн за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції;
- № 15/05-99-07-04 від 19 липня 2023 року за формою С /а.с. 87-зворот/, яким за порушення пунктів 1 та 2 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг та на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, пункту 1 статті 17 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовано до ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені 136329,12 гривень за платежем Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
ДПС України прийнято рішення про результати розгляду скарги № 2247/6/99-00-06-03-02-06 від 30 січня 2024 року /а.с. 91-93/, яким залишено без змін податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 19 липня 2023 року № 14/05-99-07-04 та №15/05-99-07-04, а скаргу без задоволення.
Не погодившись з прийняттям податкових повідомлень-рішень від 19 липня 2023 року №14/05-99-07-04 та №15/05-99-07-04, позивач звернувся до суду першої інстанції із вищевказаними позовними вимогами.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції дійшов до висновку, що приймаючи податкові повідомлення - рішення від 19 липня 2023 року № 14/05-99-07-04 та № 15/05-99-07-04, відповідач діяв на підставі, у межах повноважень, у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України, та обґрунтовано.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам з урахуванням доводів сторін та висновків суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначено Законом України № 265/95-ВР від 06.07.1995 року «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі Закон № 265/95-ВР).
Як встановлено статтею 2 Закону №265/95-ВР реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій. До реєстраторів розрахункових операцій належать: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп`ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо. Розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця; розрахунковий документ - це документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну
Згідно зі ст. 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані:
1) проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.
2) надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Таким чином, суб`єкти господарювання зобов`язані проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи та видавати (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідний розрахунковий документ, що підтверджує виконання розрахункової операції.
Згідно із ст. 8 Закону № 265/95-ВР форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов`язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
На виконання приписів цієї норми було прийняте Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затверджене наказом МФУ від 21.01.2016 року № 13 (з наступними змінами; далі Положення № 13), пунктом 2 Розділу II якого передбачено обов`язкові реквізити для фіскального чека, відповідно до якого фіскальний касовий чек на товари (послуги) (далі - фіскальний чек) - розрахунковий документ/електронний розрахунковий документ, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ), реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій при проведенні розрахунків за продані товари (надані послуги). Фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до цього Положення.
За порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання: 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення (п. 1 ст. 17 Закону № 265/95-ВР).
Суд також зазначає, що реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій.
Фіскальні функції - це:
а) здатність реєстраторів розрахункових операцій забезпечувати одноразове занесення, довгострокове зберігання у фіскальній пам`яті реєстратора розрахункових операцій, багаторазове зчитування і неможливість зміни підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо), або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів;
б) здатність програмних реєстраторів розрахункових операцій забезпечувати одноразове занесення для довгострокового зберігання на фіскальному сервері контролюючого органу та багаторазове зчитування і неможливість зміни підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо), або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів.
Фіскальна пам`ять - запам`ятовуючий пристрій у складі реєстратора розрахункових операцій, призначений для одноразового занесення, зберігання і багаторазового зчитування підсумкової інформації про обсяг розрахункових операцій, яку неможливо змінити або знищити без пошкодження самого пристрою.
Розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек. товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.
Фіскальний режим роботи - це:
а) режим роботи опломбованого належним чином реєстратора розрахункових операцій, який забезпечує безумовне виконання ним фіскальних функцій;
б) режим роботи програмного реєстратора розрахункових операцій, зареєстрованого у реєстрі таких реєстраторів, що забезпечує реєстрацію розрахункових документів на фіскальному сервері контролюючого органу відповідно до цього Закону.
Фіскальний звітний чек - документ встановленої форми, створений у паперовій та/або електронній формі (електронний фіскальний звітний чек) реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, що містить дані денного звіту, під час створення якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься відповідно до фіскальної пам`яті реєстратора розрахункових операцій або фіскального сервера контролюючого органу.
Відповідно до ст. 12 Закону № 265/95-ВР на території України у сферах, визначених цим Законом, дозволяється реалізовувати та застосовувати лише ті реєстратори розрахункових операцій вітчизняного та іноземного виробництва, які включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, конструкція і програмне забезпечення яких відповідають конструкторсько-технологічній та програмній документації виробника.
У відповідності до ст. 13 Закону № 265/95-ВР вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та дотримання вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України, а саме Постановою Кабінету Міністрів України № 199 від 18.02.2002 року «Про затвердження вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій та вимог щодо забезпечення виконання фіскальних функцій програмними реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування». Вказаними Вимогами визначено яким саме функціям та параметрам повинен відповідати реєстратор розрахунковий операцій для його відповідності фіскальним функціям.
У пункті 2 Розділу Загальні положення Вимог щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, які затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 року № 199 (далі - Вимога № 199) закріплено, зокрема, такі терміни:
- фіскальна інформація - інформація про обсяг розрахункових операцій, проведених через реєстратор у фіскальному режимі роботи, інформація, що міститься в розрахункових документах, інформація, що вноситься до оперативної пам`яті реєстратора за підсумками розрахункової операції, інформація, що вноситься до фіскальної пам`яті за підсумками зміни, контрольна стрічка в електронній формі та контрольно-звітна інформація, яка передається до системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій;
- Z-звіт - денний звіт з обнуленням інформації в оперативній пам`яті та внесенням її до фіскальної пам`яті реєстратора;
- X-звіт - денний звіт без обнулення інформації в оперативній пам`яті реєстратора;
- зміна - період роботи реєстратора від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту.
У відповідності до пунктів 15 та 17 Розділу Звіти реєстратора Вимоги № 199, чек X-звіту повинен додатково містити всі підсумки та суми обчислень з початку зміни до моменту формування X-звіту, а чек Z-звіту - фіскальний звітний чек повинен додатково містити всі підсумки та суми обчислень за зміну.
Отже, різниця між Z- та X-звітами полягає у їх формуванні, а саме, Z-звіт, який містить всі підсумки та суми за зміну, формується з обнуленням інформації в оперативній пам`яті, тоді як X-звіт, який містить суми обчислень з початку зміни до моменту його створення, формується без обнулення інформації в оперативній пам`яті. Хоча такі звіти у будь-якому випадку є денними звітами, що містять фіскальну інформацію, тобто інформацію про обсяги розрахункових операцій, проведених через РРО у фіскальному режимі роботи.
Судовим розглядом встановлено, що господарська діяльність ТОВ «ЛАКІ ПЄТРОЛ» на АЗС за адресою: Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, буд. 5 здійснюється із застосуванням реєстратора розрахункових операцій ф.н. 3000823252, який опломбований, зареєстрований у встановленому законодавством порядку та переведений у фіскальний режим роботи. Ця обставина не заперечувалась ні контролюючим органом при проведенні фактичної перевірки, ні податковим органом при розгляді справи в суді першої інстанції.
Фактів порушення Вимог № 199 щодо реалізації реєстратором розрахункових операцій, фіскальний номер 3000823260, що застосовується на господарській одиниці за адресою: Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Дружби, буд. 5 фіскальних функцій акт фактичної перевірки не містить.
Порушення вимог законодавства у сфері застосування РРО податковий орган пов`язує з тим, що на роздрукованому в період фактичної перевірки Х-звіті, не відображена інформація про попередні проведені розрахункові операції з продажу супутніх товарів.
Під час розгляду справи в суді першої інстанції встановлено, що 01 червня 2023 року здійснено продаж товарів з видачею фіскальних чеків за номерами № 10646 від 01 червня 2023 року, № 10643 від 01 червня 2023 року та №10644 від 01 червня 2023 року.
Водночас, на вимогу перевіряючих 01 червня 2023 року роздруковано Х-звіт, в якому зазначено про наявність фіскальних операцій за добу в кількості 5 шт. До перевірки надано КОРО, в якому знаходиться перший фіскальний чек з продажу від 01 червня 2023 року за номером 10602 (додаток до акта № 2).
На підставі цього, суд першої інстанції зазначив, що фактичною перевіркою встановлено відсутність та/або невідображення у фіскальній пам`яті РРО - 44 розрахункових операцій (з № 10646 по № 10602 = 44 шт), у зв`язку із чим встановлено проведення розрахункових операцій на повну суму покупки (надання послуги) через непереведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій на загальну суму 855665,38 грн., що свідчить про порушення підприємством позивача вимог пунктів 1 та 2 частини першої статті 3 Закону № 265/95-ВР.
Колегія суддів зазначає, що механізм передачі електронних копій розрахункових документів, фіскальних звітних чеків РРО/ПРРО, фіскальних звітів ПРРО, дротовим або бездротовими каналами зв`язку до органів ДПС, встановлено Порядком передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій дротовими або бездротовими каналами зв`язку до органів Державної податкової служби України, який затверджено наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 № 1057.
Відповідно до цього Порядку, суб`єкти господарювання, які використовують РРО (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та РРО, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці у пам`яті РРО або пам`яті модемів, які до них приєднані.
Цей процес відбувається за допомогою системи зберігання і збору даних РРО (далі - СЗЗД РРО) - загальнодержавної системи, призначеної для збору даних РРО та передачі цих даних до системи обліку даних РРО в ДПС за технологією зберігання і збору даних РРО для Державної податкової служби України.
СЗЗД РРО забезпечує збір та внесення даних РРО у бази даних СОД РРО у такому вигляді, в якому дані сформовані в РРО, перевірку цілісності і незмінності даних та ідентифікацію РРО.
Система обліку даних РРО (далі - СОД РРО) - інформаційна система, призначена для збору, зберігання, використання даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій (у тому числі електронних копій розрахункових документів та фіскальних звітних чеків, створених реєстраторами розрахункових операцій і програмними реєстраторами розрахункових операцій), перевірки справжності та достовірності розрахункових документів.
Механізм функціонування Системи обліку даних реєстраторів розрахункових операцій (СОД РРО), щодо отримання від РРО та ПРРО визначених законодавством даних та збереження таких даних у базі даних інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС України, встановлено Порядком функціонування Систему обліку даних реєстраторів розрахункових операцій, який затверджено наказом Міністерства фінансів України від 05.08.2020 № 477.
Відповідно до цього Порядку СОД РРО розташована в ДПС та використовується в межах повноважень посадовими особами органів ДПС для виконання завдань та функцій, визначених Податковим кодексом України.
СОД РРО забезпечує: 1) функціонування у цілодобовому режимі; 2) інтеграцію та обмін даними з фіскальним сервером контролюючого органу та іншими інформаційними системами ДПС; 3) обробку даних, отриманих від Системи збору і зберігання даних РРО, побудованої за технологією Національного банку, та від фіскального сервера контролюючого органу; 4) збереження даних про реєстрацію, перереєстрацію, скасування реєстрації РРО/ ПРРО; 5) збереження документів: створених РРО, що переведені у фіскальний режим роботи; створених ПРРО, що зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу, або створених в режимі офлайн з присвоєними ПРРО фіскальними номерами з діапазону номерів, сформованих фіскальним сервером контролюючого органу, та переданих до фіскального сервера контролюючого органу після завершення режиму офлайн у порядку, встановленому статтею 7 Закону; 6) можливість надання через Електронний кабінет, що функціонує відповідно до статті 42-1 розділу II Податкового кодексу України, даних про розрахунковий документ на запит покупця (споживача).
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 01.06.2023 року 13-55 годин відбулося закриття зміни, що підтверджується Z-звітом, інформація про який наявна на сервері податкового органу, а отже ця інформація є відомою як контролюючому органу при проведенні фактичної перевірки, так і податковому органу при прийнятті податкового повідомлення-рішення, оскільки Z-звіт є денним звітом з обнуленням інформації в оперативній пам`яті та внесенням його до фіскальної пам`яті реєстратора (закриття зміни) та передачею по бездротових каналах зв`язку на сервер податкового органу.
Таким чином, після закриття зміни шляхом роздрукування Z-звіту, 01.06.2023 року о 14-00 годин було здійснено відкриття зміни та в Х-звіті, що був роздрукований 01.06.2023 року в ході проведення фактичної перевірки, відображено відомості про здійснення реалізації товарів (надання послуг) за період починаючи з моменту відкриття зміни о 14-00 годин та до моменту формування Х-звіту 01.06.2023 року, що відповідає Вимогам № 199 щодо реалізації фіскальних функцій реєстратором розрахункових операцій. При цьому, Z-звіт за 14-00 годин 01.06.2023 року у відповідності до вимог чинного законодавства знаходиться, як звітний документ, що формується РРО, на сервері податкового органу.
При цьому, в наданому до суду апеляційної інстанції витягу з бази даних СОД РРО ДПС України міститься інформація про фіскальні чеки за 01.06.2023 р. з РРО ф.н. 3000823260, зокрема, з фіскальними номерами документів з № 10646 по № 10602.
Враховуючи викладене, суд вважає, що наявність в базах даних СОД РРО ДПС України інформації про фіскальні чеки з РРО ф.н. 3000823260, в тому числі з даними сум розрахункових операцій підтверджує правомірність та правильність застосування ТОВ «ЛАКІ ПЄТРОЛ» цього РРО на АЗС за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт Слобожанське, вул. Дружби, 5, що зареєстрований, опломбований у встановленому законодавством порядку, переведеного у фіскальний режим та з дотриманням виконання фіскальних функцій.
На підставі цього, суд дійшов висновку, що податкове повідомлення-рішення № 15/05-99-07-04 від 19 липня 2023 року за формою С, яким за порушення пунктів 1 та 2 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг та на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, пункту 1 статті 17 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій в сфері торгівлі, громадського харчування та послуг застосовано до ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені 1283498,07 гривень за платежем Штрафні санкції за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг є протиправним та підлягає скасуванню.
Що стосується винесеного податкового повідомлення-рішення № 14/05-99-07-04 від 19 липня 2023 року за формою ПС /а.с. 87/, яким за порушення пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України та на підставі пункту 54.3 статті 54 і пункту 121.1 статті 121 Податкового кодексу України застосовано до ТОВ "ЛАКІ ПЄТРОЛ" штрафні (фінансові) санкції (штрафи) у сумі 2040,00 грн за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції, суд зазначає, що ці штрафні санкції застосовано до підприємства позивача за ненадання платником податків посадовим (службовим) особам органів державної податкової служби у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки.
Разом з тим, в акті перевірки не зазначено, яких саме конкретних документів (з переліку тих, які вказувалися у письмовій вимозі від 01.06.2023 р.) не було надано суб`єктом господарювання під час проведення фактичної перевірки, у зв`язку з чим суд вважає, що застосування до підприємства позивача штрафних санкцій в цій частині є безпідставним, а тому податкове повідомлення-рішення № 14/05-99-07-04 від 19 липня 2023 року за формою ПС також є протиправним та підлягає скасуванню.
Згідно з ч. 1-3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
На підставі викладеного, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню із прийняттям нового судового рішення про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
При прийнятті рішення у даній справі суд врахував позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки інших аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).
Пунктом 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Із врахуванням такого підходу Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд апеляційної інстанції вважає, що ключові аргументи апеляційної скарги отримали достатню оцінку.
Інші доводи і заперечення сторін на висновки суду апеляційної інстанції не впливають.
Судові витрати підлягають розподілу у відповідності до ст. 139 КАС України.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 326, 327 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ" задовольнити.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 18.04.2024 по справі № 440/2081/24 скасувати та прийняти нове судове рішення, яким позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ" задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Донецькій області від 19 липня 2023 року форми "ПС" № 14/05-99-07-04 на суму 2040,00 грн та від 19 липня 2023 року форми "С" № 15/05-99-07-04 на суму 1283498,07 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 4407018) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛАКІ ПЄТРОЛ" (код ЄДРПОУ 41487923) витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви та за подання апеляційної скарги на рішення суду у загальному розмірі 48207,67 грн. (сорок вісім тисяч двісті сім гривень) 67 коп.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя (підпис)І.С. ЧалийСудді(підпис) (підпис) В.В. Катунов І.М. Ральченко Повний текст постанови складено 25.11.2024 року
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123278053 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо грошового обігу та розрахунків, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Чалий І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні