Постанова
від 29.10.2024 по справі 280/1298/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 жовтня 2024 року м. Дніпросправа № 280/1298/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Поспєлової А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу представника ОСОБА_1

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року (суддя Сацький Р.В.)

у справі №280/1298/23

за позовом ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1

до Запорізької обласної ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Вільнянська міська рада Запорізької області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради,

про визнання протиправними та скасування пунктів додатку до рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 звернулися до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Запорізької обласної ради, в якому позивачі просили визнати протиправним та скасувати пункти 1, 2, 10 додатку до рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21 «Про вжиття заходів із проведення соціального обліку обсягів питної води, яка подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради жителям області» - Умови користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що окремі положення Умов користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів (далі також Умови), які є додатком до рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 № 21 «Про вжиття заходів із проведення соціального обліку обсягів питної води, яка подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради жителям області», є протиправними та суперечать нормам чинного законодавства.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року у задоволенні позову відмовлено.

Суд встановив, що пункти 1, 2, 10 Умов не суперечать нормам діючого законодавства, підстави для визнання їх протиправними та скасувати відсутні.

Суд виходив з того, що законодавством передбачено обов`язок споживачів здійснювати оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил, які визначають, що вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності в точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж. Позивачами не надано ані технічних умов на приєднання до систем централізованого водопостачання та водовідведення систем, ані проектної документації на оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку. Крім того з актів технічного огляду встановлено, що вузли комерційного обліку позивачів встановлені не в точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж, що є порушенням вищенаведених норм законодавства, а отже засобі обліку позивачів вважаються не комерційними, а розподільчими.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, представник позивача ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

Скаржник посилаючись на постанову Верховного Суду від 22.02.2023 у цивільній справі №314/2990/21 за позовом ОСОБА_4 до КП «Облводоканал» ЗОР про захист прав споживачів, зазначає, Верховний Суд вже надавав оцінку спірним відносинам, та вказав, що не існує жодної правової норми, яка зобов`язує власника будинку, що на день набрання ними чинності вже був приєднаний до мереж водопостачання із обладнаним приладом обліку (лічильником) води, додатково перевстановлювати за власні кошти вузол комерційного обліку в точці приєднання на межі майнової належності відповідно до вимог законодавства, якщо такий прилад, на думку відповідача, встановлено не в точці приєднання мережі споживача до мережі централізованого водопостачання виконавця.

Скаржник вважає, що суд першої інстанції проігнорував позицію Верховного Суду у справі №314/2990/21, що призвело до покладення незаконного обов`язку на споживачів вирішувати невирішені проблеми КП «Облводоканал» ЗОР. Також, посилаючись Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09 серпня 2018 року №206, та Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27 червня 2008 року №190, скаржник вказує, що законодавство передбачає можливість встановлення вузлів комерційного обліку у місцях, відмінних від межі майнової належності в точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж, і лише після розроблення проектної документацією здійснюється установка лічильника, який встановлюється у визначений чинним законодавством порядку, здебільшого самим виконавцем. Представник позивача неодноразово наголошував в суді першої інстанції на тому, що лічильники споживачів стоять на обліку у КП «Облводоканал» ЗОР, і немає жодної норми чинного законодавства щодо необхідності перенесення вузлів комерційного обліку, встановлених відповідно до законодавства, що діяло на час їх встановлення.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Позивачка - ОСОБА_3 подала письмові пояснення, згідно яким підтримує апеляційну скаргу ОСОБА_1 , просить суд її задовольнити.

Представник відповідача та представник третьої особи - КП «Облводоканал» ЗОР проти задоволення апеляційної скарги заперечують, просять залишити рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідач відповідно до поданого відзиву на апеляційну скаргу вважає помилковим застосування позивачем висновків Верховного Суду у справі №314/2990/21, оскільки у вказаній цивільній справі спір виник між споживачем комунальних послуг та їх надавачем в сфері надання комунальних послуг з водопостачання та водовідведення щодо перерахунку оплати за такі послуги відповідно до приладу обліку, з урахуванням укладеного між ними договору. У цій адміністративній справі №280/1298/23 позивачами є споживачі комунальних послуг з водопостачання та водовідведення, а відповідачем є Запорізька обласна рада (суб`єкт владних повноважень), яка не вступала із вказаними позивача у будь-які публічно-правові відносини в розумінні статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Також відповідач зазначає, що Умови носять рекомендований для Підприємства та деяких органів місцевого самоврядування характер. Запорізька обласна рада, як орган управління, реалізуючи організаційно-господарські повноваження по відношенню до Підприємства, відповідно до чинного законодавства прийняла владно-управлінське Рішення №21, зміст якого зведений до законодавчо встановленої необхідності обов`язкового встановлення вузлів комерційного обліку питної води, що подається Підприємством жителям області, у кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж, де Підприємство виступає виконавцем послуг з водопостачання, та в населених пунктах, де надавачами послуг з водопостачання є інші ліцензіати.

КП «Облводоканал» ЗОР (третя особа) подало письмові пояснення, згідно яким вважає посилання скаржника на висновки щодо застосування норм процесуального права, викладених у постанові Верховного Суду від 22.02.2023 у справі №314/2990/21 недоречними, оскільки справа, яка розглядалась Верховним Судом, не є тотожною справі, що розглядається, має інший суб`єктний склад, інший предмет та підстави позову. Також третя особа вказує на помилковість посилання скаржника на пункти Правил №190 в редакції наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 19 квітня 2021 року №97 з огляду на те, що така редакція не існувала на момент виникнення спірних правовідносин між позивачами та КП «Облводоканал» ЗОР та в момент винесення спірного рішення Запорізької обласної ради, яке відповідає нормам чинного законодавства. Окрім того, третя особа вертає увагу суду на те, що ані оскаржувані Умови, ані дії КП «Облводоканал» ЗОР не спрямовані на зобов`язання споживачів переносити раніше встановлені прилади обліку в точку приєднання до інженерних мереж, а спрямовані на усунення триваючих правопорушень, які були допущенні при первісному приєднання до мереж централізованого водопостачання з порушенням вищенаведених норм законодавства яке діяло, на момент такого приєднання та діє по сьогоднішній день. Оскаржувані пункти додатку до рішення Запорізької обласної ради (Умови користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів, повністю ґрунтуються на нормах законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивачі ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_1 є власниками житлових будинків, які підключено до міської мережі водопостачання (централізованого водопостачання). Послуги з централізованого водопостачання надає КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради (третя особа у цій справі).

КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради складено:

акт обстеження вузла комерційного обліку, акт технічного обстеження від 02.09.2020, ( ОСОБА_1 ), згідно яким прилад обліку встановлений не в точці розподілу послуг між споживачем та КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради, на відстані 12 м від місця приєднання водопроводу споживача до мереж централізованого водопостачання.

акт технічного обстеження від 03.06.2021 ( ОСОБА_5 ), згідно якому прилад обліку споживача встановлено на відстані 8,5 м від точки розподілу.

акт обстеження вузла комерційного обліку від 12.07.2021, акти технічного обстеження від 16.11.2020, від 24.05.2021, від 31.05.2021, від 09.07.2021 ( ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ), згідно яким прилад обліку встановлений не в точці розподілу послуг між споживачем та КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради.

Таким чином, означеними вище актами зафіксовано, що прилади обліку встановлені не в точці підключення, вузол обліку питної води споживачів встановлено не на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж, що визнано порушенням чинного законодавства України, у зв`язку з цим КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради в актах технічного обстеження видані приписи про необхідність позивачам облаштувати вузол обліку та встановити прилад обліку відповідно з фактичним водоспоживанням у точці розподілу послуг між споживачем та КП «Облводоканал» ЗОР (на межі балансової належності водопровідних мереж). Місце облаштування вузла обліку необхідно попередньо узгодити з КП «Облводоканал».

При цьому у вказаних актах КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради посилається на положення Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та Порядок оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09 серпня 2018 року №206, Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630.

Вважаючи, що внесення приписів КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради про перенесення позивачами приладів обліку та збільшення нарахування плати за водопостачання відбулось внаслідок прийняття Запорізькою обласною радою рішення від 11.06.2020 №21 позивачі звернулись до суду з цим позовом.

При цьому позивачі оскаржують окремі положення Умов користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів, які є додатком до рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21 «Про вжиття заходів із проведення соціального обліку обсягів питної води, яка подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради жителям області».

За твердженням позивачів додаток до рішення від 11.06.2020 №21 є нормативно-правовим актом, оскільки містить загальнообов`язкові правила поведінки споживачів при отриманні ними послуг з водопостачання, регулюють певний вид суспільних відносин користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до систем централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів, розрахований на багаторазове застосування та не припиняє свою дію в момент встановлення певною особою вузла комерційного обліку, поширюється на споживачів, які вже приєднані до мережі централізованого водопостачання, в т.ч. самовільно, так й до нових споживачів.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Статтею 6 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» встановлено, що державна політика у сфері питної води питного водопостачання та водовідведення будується на принципах, зокрема: державного управління і регулювання відносин у сфері питної води, питного водопостачання; раціонального використання питної води; додержання єдиних правил, норм і стандартів усіма суб`єктами відносин у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», в редакції на час виникнення спірних правовідносин, до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належать, в тому числі: здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання та водовідведення; встановлення тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення (крім тарифів на ці послуги, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг); вирішення інших питань у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення відповідно до законів України.

Відповідно до ч.1 ст. 19 Закону України «Про питну воду питне водопостачання та водовідведення» послуги з централізованого питного водопостачання надаються споживачам підприємством питного водопостачання з урахуванням вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» на підставі договору з власниками будинків, що перебувають у приватній власності.

Договір про надання послуг з питного водопостачання та/або водовідведення укладається безпосередньо між підприємством питного водопостачання або уповноваженою ним юридичною чи фізичною особою і споживачем, визначеним у частині першій цієї статті (ч.2 ст.19 цього Закону).

Згідно з абз.13 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» підприємство питного водопостачання це суб`єкт господарювання, що здійснює експлуатацію об`єктів централізованого питного водопостачання, забезпечує населення питною водою за допомогою пунктів розливу (в тому числі пересувних), застосування установок (пристроїв) підготовки питної води та/або виробництво фасованої питної води.

Підприємство централізованого водовідведення це суб`єкт господарювання, що здійснює експлуатацію об`єктів/систем централізованого водовідведення (абз.14 ч. 1 ст.1 Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення»).

Порядок надання споживачам послуг з питного водопостачання та/або водовідведення встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства (ч.3 ст.19 «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення»).

За правилами ст.3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг (ч.1 ст.3).

Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без оснащення таких будівель вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг відповідно до вимог цього Закону.

Такими вузлами обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у будівлі, крім випадків, передбачених цим Законом.

Місце встановлення вузла комерційного обліку визначається відповідно до будівельних норм і правил.

Відповідно до ч.3 ст.3 цього Закону оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про:

згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;

намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.

У разі якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення власник (співвласники) не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах або не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дати повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.

У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.

Відповідно до ч.6 ст.3 цього ж Закону витрати оператора зовнішніх інженерних мереж на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку води та теплової енергії включаються до складу тарифів на теплову енергію та відповідні комунальні послуги, крім випадків, якщо такі вузли комерційного обліку були встановлені власником (співвласниками) будівлі або були наявні при введенні в експлуатацію завершених будівництвом нових житлових і нежитлових будівель, реконструйованих, капітально відремонтованих житлових і нежитлових будівель, що приєднані (приєднуються) до зовнішніх інженерних мереж. У такому разі джерелом фінансування заходів із встановлення вузлів комерційного обліку води та теплової енергії є інвестиційна програма виконавця відповідної комунальної послуги.

У разі встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку власником (співвласниками) будівлі оператор зовнішніх інженерних мереж відшкодовує такому власнику (співвласникам) будівлі фактично сплачені ним (ними) кошти на оснащення будівлі вузлом (вузлами) комерційного обліку за рахунок відповідних витрат, передбачених у тарифах на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, за період дії цих тарифів до моменту встановлення відповідного вузла (вузлів) комерційного обліку та взяття їх на абонентський облік. Такі кошти відшкодовуються оператором зовнішніх інженерних мереж споживачам відповідних комунальних послуг шляхом зарахування їх у рахунок майбутніх платежів за послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання. У разі якщо оператор зовнішніх інженерних мереж не є виконавцем комунальної послуги, він зобов`язаний перераховувати кошти, сплачені споживачами комунальних послуг на оснащення будівлі вузлом (вузлами) комерційного обліку, виконавцю відповідної комунальної послуги для подальшого їх відшкодування виконавцем споживачам.

Відповідно до ч.7 ст.3 цього ж Закону власник (співвласники) будівлі, яка на день набрання чинності цим Законом була приєднана до зовнішніх інженерних мереж або яка приєднується до зовнішніх інженерних мереж, має право самостійно обладнати таку будівлю вузлами комерційного обліку в установленому законодавством порядку.

Виконавець послуг та оператор зовнішніх інженерних мереж не можуть перешкоджати власнику (співвласникам) будівлі в оснащенні її вузлом комерційного обліку. На вимогу власника (співвласників) будівлі оператор зовнішніх інженерних мереж зобов`язаний самостійно встановити вузол комерційного обліку, придбаний ним (ними).

Відповідно до ч.9 ст.3 цього Закону у разі приєднання до зовнішніх інженерних мереж будівлі, яка не була приєднана до таких мереж, або відновлення приєднання після відключення оснащення будівлі вузлами комерційного обліку відповідних комунальних послуг здійснює власник (співвласники) такої будівлі за власний рахунок.

За загальними правилами комерційного обліку (ст.9 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання») комерційний облік здійснюється вузлом (вузлами) комерційного обліку відповідної комунальної послуги, що забезпечує (забезпечують) загальний облік її споживання, згідно з показаннями його (їх) засобів вимірювальної техніки.

До встановлення вузла (вузлів) комерційного обліку відповідно до вимог частини другої статті 3 цього Закону обсяги споживання гарячої чи питної води визначаються за показаннями вузлів розподільного обліку, а у разі їх відсутності - за нормами споживання, встановленими органом місцевого самоврядування. Загальний обсяг споживання гарячої або питної води у такій будівлі визначається як сума обсягу, визначеного за допомогою вузлів розподільного обліку та розрахункового обсягу, визначеного за нормою споживання для споживачів, приміщення яких не оснащені вузлами розподільного обліку.

Відповідно до ч. 1 4 ст.7 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана будівля, має право доступу до приміщень у будівлях, де встановлено вузли комерційного обліку, для проведення їх обслуговування та/або заміни, а також для зняття показань їх засобів вимірювальної техніки.

Виконавець комунальної послуги має право доступу до будівель, приміщень і споруд, у яких встановлено вузли комерційного обліку, для перевірки схоронності таких вузлів обліку та зняття показань їх засобів вимірювальної техніки.

Виконавець комунальної послуги або визначена власником (співвласниками) інша особа, що здійснює розподіл обсягів комунальної послуги, визначених за допомогою вузла комерційного обліку, між споживачами, має право доступу до приміщень, в яких встановлено вузли розподільного обліку та/або прилади - розподілювачі теплової енергії, за показаннями яких здійснюється такий розподіл.

Уповноважені посадові особи органів ліцензування, органів місцевого самоврядування мають право доступу до будівель, приміщень і споруд, у яких встановлено вузли комерційного обліку, для перевірки наявності, функціонування таких вузлів обліку та контролю правильності зняття показань їх засобів вимірювальної техніки.

Власник (співвласники) будівлі або його (їх) представник мають право доступу до місць установлення вузлів комерційного обліку для перевірки схоронності та зняття показань.

Процедура оснащення будівель вузлами комерційного обліку оператором зовнішніх інженерних мереж та власником (співвласниками) будівлі, узгодження умов такого оснащення та вимоги до місць встановлення визначена Порядком оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.08.2018 №206, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.08.2018 за №990/32442.

Згідно з пунктом 13 Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 09.08.2018 №206, вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях. Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Наведені правові норми дають підстави для висновку про урегульованість на законодавчому рівні відносин оснащення будівель вузлами комерційного обліку питної води із встановленням єдиних правил для суб`єктів цих відносин.

Наявні у справі докази не підтверджують доводи позивачів, що в даному випадку виконавець послуг з водопостачання - Комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради у відносинах зі споживачами при складенні означених вище актів технічного обстеження та внесення приписів керувався Умовами користування системами централізованого водопостачання, вимогами щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів (додаток до рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21).

Також суд апеляційної інстанції зазначає, що Комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Запорізької області, управління яким здійснює Запорізька обласна рада відповідно до Закону та Статуту, затвердженого рішенням Запорізької обласної ради від 12.12.2019 №71 «Про затвердження нової редакції статуту комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради». Метою діяльності підприємства є забезпечення потреб населення та інших споживачів Запорізької області з водопостачання, водовідведення, здійснення інших видів діяльності з метою одержання прибутку. Статутна діяльність підприємства має на меті одержання прибутку (пп. 3.1 розділу 3 Статуту).

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

За поясненнями Запорізької обласної ради вона, що як орган управління, реалізуючи організаційно-господарські повноваження по відношенню до комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради, прийняла владно-управлінське рішення № 21 від 11.06.2020 «Про вжиття заходів із проведення соціального обліку обсягів питної води, яка подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради жителям області».

Рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21 прийнято, як в ньому зазначено, відповідно до Господарського кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи закони України «Про житлово-комунальні послуги», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630, Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 27.06.2008 №190, Правила надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2019 №690, за результатами розгляду звернення Комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради від 23.04.2020 №04/0690, з метою виконання зазначеним комунальним підприємством умов постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 11.09.2018 №972 «Про накладення штрафу на Комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради за порушення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, здійснення заходів державного регулювання», з метою зменшення втрат питної води, що поставляється згаданим комунальним підприємством жителям області, недопущення позбавлення цього комунального підприємства ліцензії на провадження діяльності у сфері водопостачання та водовідведення, накладення штрафних санкцій та дотримання прав і законних інтересів жителів територій області в забезпеченні належними послугами з водопостачання та водовідведення, що надаються спеціалізованими підприємствами, гарантованого Конституцією України права на життя та здоров`я, безпечне довкілля, для недопущення виникнення аварійних ситуацій з водопостачання та водовідведення.

Пунктом 1 рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21 вирішено вважати обов`язковим встановлення вузлів комерційного обліку питної води, що подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради, жителям області, у кожній точці приєднання до зовнішніх інженерних мереж, в якій комунальне підприємство «Облводоканал» Запорізької обласної ради виступає виконавцем послуг з водопостачання, та в населених пунктах, де надавачами послуг з водопостачання є інші ліцензіати.

Згідно з пунктами 4 та 5 рішення Запорізької обласної ради від 11.06.2020 №21 «Про вжиття заходів із проведення соціального обліку обсягів питної води, яка подається комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради жителям області»:

- рекомендовано органам місцевого самоврядування, як суб`єктам відносин у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, на території яких Комунальним підприємством «Облводоканал» Запорізької обласної ради та іншими спеціалізованими суб`єктами надаються послуги з водопостачання та водовідведення, прийняти та затвердити Умови користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів (далі Умови), що додаються;

- рекомендовано органам місцевого самоврядування, як суб`єктам відносин у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, спільно з керівником Комунального підприємства «Облводоканал» Запорізької обласної ради забезпечити введення Умов у кожний договір про надання послуг з водопостачання та водовідведення, укладений із споживачами таких послуг, як обов`язкову умову укладеного договору.

Відповідно до пунктів 1, 2, 10 вказаних Умов користування системами централізованого водопостачання, вимог щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів, які оскаржуються позивачами,:

Споживачі, які приєднані до мережі централізованого водопостачання та не мають приладів обліку або прилади обліку встановлені якими не в точці приєднання до мережі централізованого водопостачання, зобов`язані у строки, узгоджені з виконавцем послуг з водопостачання, обладнати вузол обліку в кожній точці приєднання мережі споживача до зовнішніх інженерних мереж на межі майнової належності; місце встановлення вузла обліку, тип та діаметр приладу обліку узгодити з виконавцем послуги; монтаж вузла обліку виконувати відповідно до будівельних норм і правил та вимог технічного паспорту приладу обліку. Роботи з обладнання колодязя та монтаж приладу обліку проводяться за рахунок споживача. - п.1.

Виконавець має право зобов`язати споживача обладнати вузол обліку у точці приєднання на межі майнової належності відповідно до вимог законодавства, якщо прилад обліку споживачем встановлено не в точці приєднання мереж споживача до мереж централізованого водопостачання виконавця (не на межі майнової належності) п.2.

У разі невиконання споживачем приписів та вимог виконавця щодо обладнання вузла обліку в точці приєднання, витрати питної води на господарські потреби, що не враховуються встановленим приладом обліку (полиття присадибних ділянок, асфальтового покриття, теплиць, заповнення басейнів, пиття худоби, миття транспорту та інше), розраховуються виконавцем згідно з нормативами питного водоспоживання, затвердженими відповідним рішенням, та нараховуються споживачу додатково до обсягів, визначених за показаннями приладу обліку. Такий розрахунок запроваджується виконавцем із дати надання припису до дати опломбування представником виконавця вузла обліку, обладнаного споживачем згідно з вимогами виконавця - п.10.

Суд апеляційної інстанції вважає, що для надання оцінки вказаним пунктам Умов та їх впливу на права та обов`язки позивачів, в першу чергу, підлягає з`ясуванню правова природа цієї Угоди в цілому.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Конституційний Суд України в рішенні №7-рп/2009 від 16.04.2009, проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Як вбачається з рішення Запорізької обласної ради №21 від 11.06.2020, Умови користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів є додатком, який цим рішенням обласної ради №21 від 11.06.2020 як офіційний письмовий документ, що запроваджує обов`язкові правила поведінки для певного, але не визначеного кола осіб, не затверджувався.

За своєю суттю вказані Умови, окремі положення яких оскаржені позивачами, є фактично пропозицією для органів місцевого самоврядування як суб`єктів відносин у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення, носять рекомендований характер, оскільки передбачають дискрецію вказаних суб`єктів на їх прийняття та затвердження, отже не є обов`язковими до виконання, що прямо випливає з наведених вище пунктів 4, 5 рішення обласної ради від 11.06.2020 №21, які відсилають до означених Умов.

Відповідно до ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами й організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч.1).

Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи й організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень (ч.3).

Отже, допоки положення вказаних Умови не відтворені у відповідних рішеннях органів місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесене вирішення питань водопостачання, та/або не включені у договори про надання послуг з водопостачання та водовідведення, укладені між споживачами таких послуг та виконавцем, такі Умови не породжують прямих наслідків для позивачів як споживачів послуг з водопостачання і не впливають на їх права та законні інтереси.

Відповідно до ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновки, що Умови користування системами централізованого водопостачання, вимоги щодо обладнання вузлів комерційного обліку та порядок приєднання до системи централізованого водопостачання водопровідних вводів нових споживачів додаток до рішення Запорізької обласної ради №21 від 11.06.2020 не мають ознак нормативно-правового акту (в розумінні п.18 ч.1 ст.4 КАС України), не зумовлюють виникнення будь-яких прав і обов`язків для позивачів, тому його висновки не можуть бути предметом спору у цій справі. Отже, позивачами як споживачами послуг централізованого водопостачання обраний неправильний спосіб захисту своїх прав.

З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої ухвалив правильне рішення про відмову у задоволенні позову.

Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року в адміністративній справі №280/1298/23 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддяІ.Ю. Добродняк

суддяН.А. Бишевська

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2024
Оприлюднено27.11.2024
Номер документу123278497
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо реалізації спеціальних владних управлінських функцій в окремих галузях економіки, у тому числі у сфері житлово-комунального господарства; теплопостачання; питного водопостачання

Судовий реєстр по справі —280/1298/23

Ухвала від 11.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 29.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 02.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 27.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

Рішення від 27.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сацький Роман Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні