Провадження № 2/537/1654/2024
Справа № 524/9715/24
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.11.2024 Крюківський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі:
головуючого судді - Маханькова О.В.,
за участі секретаря судового засіданняПоколоти О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кременчуці цивільну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом ОСОБА_1 до відповідача Полтавського обласного Комунального виробничого підприємства теплового господарства « ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Полтавська обласна рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області
про зобов`язання здійснити перерахунок,
встановив:
Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою, відповідно до якої прохає суд ухвалити рішення, яким звільнити від сплати судового збору; зобов`язати Полтавське обласне Комунальне виробничого підприємства теплового господарства ««ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО»» здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачу ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_1 , за період з листопада 2022 року до дати ухвалення рішення суду до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022, тобто за тарифами, затвердженими рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1867 від 30.12.2021 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорії споживачів з 01.01.2022».
Свої вимоги мотивували тим, що ОСОБА_1 є власником квартириза адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору дарування від 23.04.2013 року та являється споживачем послуг з централізованого теплопостачання, яке надає Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»». Отримавши в грудні 2022 року розрахунок вартості житлово-комунальних послуг за листопад 2022 року позивачу стало відомо про зміну надавача послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, яким наразі є ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго». Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води лівобережної частини міста Кременчука від джерел Кременчуцька ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством України. З початку опалювального періоду 2022-2023 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»здійснює нарахування плати за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за тарифами, розмір яких значно перевищує рівень тарифів, які діяли станом на 24.02.2022 року, що є порушеннямст.1 ЗУ "Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування". У зв`язку з чим просить суд зобов`язати Полтавське обласне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»здійснити перерахунок нарахувань за послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води за опалювальний період 2022/2023, міжопалювальний період 2023, за опалювальний період 2023/2024 за тарифами, які діяли до 24.02.2022.
Ухвалою Крюківського районного суду м. Кременчука Полтавської області від 11.10.2024 прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
23.10.2024 представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 направила до суду пояснення третьої особи, в яких вважають, що позовні вимоги підлягають задоволенню та просять розглянути справу без їх участі. В обґрунтування своїх пояснень вказували на те, щорозпорядженням Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 894-Р «Про передачу цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад Полтавської області», рішення Полтавської обласної ради від 14.10.2022 № 481 «Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу «Кременчуцька ТЕЦ» Державної установи «Навчально-методичний центр з газової безпеки» у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області, листа Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства «Полтаватеплоенерго» (даліПОКВПГ Полтаватеплоенерго) від 19.10.2022 № 29-17/1769 рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області від 20.10.2022 № 1508 ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго» визначено виконавцем послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладанням відповідних обов`язків згідно з законодавством. Вказане рішення є чинним та не оскаржувалось в судовому порядку. Згідно з пунктом 1Постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2022 № 502 «Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану»протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, рекомендувати органам, уповноваженим встановлювати тарифи, не підвищувати тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для населення та застосовувати їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року. Міністерство розвитку громад та територій України листом від 18.11.2022 № 7/10.2/12387-22 надало роз`яснення, що застосування тарифів на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води ПОКВПГ «Полтаватеплоенерго», зокрема, для споживачів міста Кременчука, не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24.02.2022 (не залежно від того, ким надавалися послуги споживачеві).
08.11.2024 від представника Полтавської обласної ради Жолонка О.М. до суду надійшли пояснення, в яких зазначено, що не погоджуються з позовом, вважають його безпідставним та не обґрунтованим. Зазначають,що рішенням Полтавської обласної ради від30.09.2022№ 477«Про встановлення тарифів на теплову енергію,її виробництво,транспортування та постачання,послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води,що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго» встановлені тарифи на рівні тарифів,що були встановлені рішенням Полтавської обласноїради від 21.10.2021№ 286 та зі змінами,внесеними рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021№ 326.Отже,чинні тарифина теплову енергію,її виробництво,транспортування та постачання,послуги з постачання тепловоїенергії іпостачання гарячої води,що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства «Полтаватеплоенерго`відповідають розміру тарифів,які були встановлені обласною радою довведення вУкраїні воєнногостану 24 лютого 2022року.Рішенням виконавчогокомітету Кременчуцької міської радиКременчуцького району Полтавської області№ 1508від 20.10.2022Полтавське обласнекомунальне виробничепідприємство тепловогогосподарства «Полтаватеплоенерго`визначено виконавцемпослуг зпостачання теплової енергії тапостачання гарячої води налівобережній частиніміста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством. Отже, починаючи злистопада 2022 року ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго» надає послуги зпостачання теплової енергії на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ. Формування тарифів здійснювалось ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго» напідставі Порядку формування тарифівна тепловуенергію,її виробництво,транспортування та постачання,послуги зпостачання теплової енергії тапостачання гарячої води,затверджених постановою Кабінету МіністрівУкраїни «Про забезпечення єдиногопідходу доформування тарифів на комунальні послуги» №869 від 01.06.2011(із змінами). При цьому,формування тарифівна теплову енергію,її виробництво,транспортування тапостачання,послуги з постачання тепловоїенергії і постачання гарячої води суб`єктомгосподарювання,що перебуває у спільній власності територіальних громад,для встановлення їх уповноважени морганом наекономічно обґрунтованомурівні здійснюєтьсяв єдиному розмірі. Таким чином,діючі тарифи сформовані ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» у єдиному розмірі та застосовуються до усіхспоживачів підприємства,у томучислі ідля споживачів на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ .Порядком №869 визначено,що тариф встановлюється дляконкретного ліцензіата,а застосовувати тариф іншого ліцензіата нормами діючого законодавства не передбачено.
06.11.2024 від представника відповідача ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго» до суду надійшов відзив, у якому просять відмовити у задоволенні позову. Зазначають, що дані послуги є регульованими, затвердженими у встановленому порядку, належним суб`єктом (Полтавською обласною радою), тому застосування ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» саме таких тарифів/цін/вартості для споживачів м. Кременчука є єдино правильним. Тариф ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» єдиний для всіх споживачів Полтавської області, і будь-які підстави для обрахування вартості теплової енергії для споживачів Кременчука за окремим тарифом відсутні. Також відсутні підстави для постачання позивачу теплової енергії за тарифами, які були встановлені для іншого суб`єкта господарювання - ТОВ «Кременчуцької ТЕЦ», як і відсутні підстави для постачання теплової енергії за тарифами, які відрізняються від тих, що були встановлені саме для ПОКВПТ «Полтаватеплоенерго» Полтавською обласною радою. Отже, ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго», як суб`єкт господарювання комунального сектору економіки, діє лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Позивач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, про час, дату та місце належним чином була повідомлена.
В судове засідання представник відповідача ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго»не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Полтавська обласна рада, в судове засідання представника не направила, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилась, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином, направила клопотання про розгляд справи без участі представника, позовні вимоги підтримує.
Дослідивши матеріали справи, докази надані сторонами по справі, суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_1 на підставі договору дарування від 23.04.2013 року, виданого приватним нотаріусом Марченко Н.А. Кременчуцького міського нотаріального округуПолтавської області.
На підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 6894-р у спільну власність територіальних громад Полтавської області передано цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділуКременчуцька ТЕЦДержавної установиНавчально-методичний центр з газової безпеки.
Рішенням Полтавської обласної ради № 481 від 14.10.2022Про прийняття цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділуКременчуцька ТЕЦДержавної установНавчально-методичний центр з газової безпекиу спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської областіприйнято безоплатно з державної власності: спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Полтавської області цілісний майновий комплекс відокремленого підрозділуКременчуцька ТЕЦДержавної установиНавчально-методичний центр з газової безпеки, пунктом 4 цього рішення, після затвердження акту приймання-передачі, передбачено передачу на баланс, у господарське відання, як внесок до статутного капіталу Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства«Полтаватеплоенерго»майно зазначене у додатку до рішення.
Рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1508 від 20.10.2022 Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»визначено виконавцем послуг постачання теплової енергії та постачання гарячої води на лівобережній частині міста Кременчука від джерела Кременчуцької ТЕЦ з покладенням відповідних обов`язків згідно із законодавством.
Позивачем отримано рахунки за надані послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, відповідно до яких за період з листопада 2022 року по січень 2024 року, відповідачем ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго»нараховано значно завищені суми до сплати за надані послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
До листопада 2022 року, відповідно до рішення виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області від 19.04.2019 № 568, виконавцем послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води по лівобережній частині міста Кременчука було товариство з обмеженою відповідальністюКременчуцька ТЕЦ.
Рішенням Кременчуцької міської ради № 1867 від 30 грудня 2021 року для товариству з обмеженою відповідальністюКременчуцька ТЕЦвстановлений тариф на послугу з постачання теплової енергії1796,40 грн/Гкал (з ПДВ) або 1497,00 грн Гкал (без ПДВ).
Рішенням № 286 від 21.10.2021 Полтавська обласна рада встановила економічно обґрунтовані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго»для потреб населення, бюджетних установ, інших споживачів (крім населення), релігійних організацій та ввела їх в дію з 01.11.2021.
Враховуючи Меморандум про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 років, укладений 30 вересня 2021 року між: Кабінетом Міністрів України в особі Прем`єр-міністра України, Міністра розвитку громад та територій України та Міністра енергетики України, НАКНафтогаз України, Офісом Президента України, Всеукраїнською асоціацією органів місцевого самоврядуванняАсоціація міст Українита Палатою місцевих влад Конгресу місцевих та регіональних влад, у рішенні обласної ради від 21.10.2021 № 286 передбачено норму, щодо застосування встановлених рішенням тарифів для кінцевих споживачів комунальних послуг (населення) після завершення опалювального періоду 2021/2022 р.
Рішенням Полтавської обласної ради від 09.12.2021 № 326Про коригування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються Полтавським обласним комунальним виробничим підприємством теплового господарства«Полтаватеплоенерго»для категорій споживачівінші споживачі (крім населення)тарелігійні організаціїПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго»встановлено скориговані тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, що надаються ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго»для категорій споживачівінші споживачі (крім населення)тарелігійні організаціїшляхом внесення змін до рішення Полтавської обласної ради від 21.10.2021 № 286.
Рішенням пленарного засідання шістнадцятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 30.09.2022 № 477 Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства«Полтаватеплоенерго»для потреб населення встановлено двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії.
Рішенням пленарного засідання двадцять п`ятої позачергової сесії восьмого скликання Полтавської обласної ради від 28.07.2023 № 669 Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства«Полтаватеплоенерго»для потреб населення встановлено двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії.
Зазначеними рішеннями, Полтавському обласному комунальному виробничому підприємству теплового господарства«Полтаватеплоенерго»встановлені наступні тарифи: двоставковий тариф на послугу з постачання теплової енергії без врахування витрат на утримання та ремонт центральних теплових пунктів та без урахування витрат на утримання та ремонт індивідуальних теплових пунктів: умовно-змінна частина - 1248,25 грн/Гкал (з ПДВ); умовно-постійна частина (місячна абонентська плата)162986,29 грн Гкал (з ПДВ).
Відповідно достатті 1 Закону України "Про особливості регулювання відносин ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 № 2479-IX(набрав чинності 19.08.2022) протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано,забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію(її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Положення Закону України "Про особливості регулювання відносин ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування"не містять будь-яких умов чи виключень у частині введення заборони на підвищення тарифів для населення, зокрема щодо тарифів на теплову енергію, починаючи з 19 серпня 2022 року, тобто заборона є абсолютною.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про особливості регулювання відносинна ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування", суб`єктам господарювання, що здійснюють виробництво та/або транспортування, та/або постачання теплової енергії і надають послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, щодо яких запроваджено мораторій згідно з частиною першою статті 1 цього Закону, компенсується: заборгованість з різниці в тарифах на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, на теплову енергію, послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що підлягає врегулюванню на умовах та в порядку, визначених Законом України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення"; витрати та/або втрати, понесені внаслідок воєнних дій та з метою запобігання настанню гуманітарних кризових ситуацій, до яких відносяться витрати на ремонт пошкоджених виробничих потужностей, втрати від зменшення кількості абонентів та/або обсягу наданих послуг, втрати від зниження рівня розрахунків, що утворилися (утворяться) за періоди з 1 лютого 2022 року по останнє число шостого місяця після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано.
Згідно із пунктом 6 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, у разі коли ліцензіат провадить (має намір провадити) діяльність у межах кількох територіальних громад, формування та встановлення тарифів на виробництво, транспортування, та постачання теплової енергії здійснюється окремо для кожної територіальної громади. При цьому витрати формуються за кожним видом ліцензованої діяльності у межах відповідної територіальної громади.
29 квітня 2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 502Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, пунктом 1 якої рекомендовано органам, уповноваженим встановлювати тарифи, протягом дії воєнного стану в Україні, але не раніше завершення поточного опалювального періоду, не підвищувати, зокрема, тарифи на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання), у тому числі тарифи на теплову енергію, вироблену з використанням альтернативних джерел енергії, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води для населення та застосування їх до споживача (населення) на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року.
Листом № 7/10.2/12387-22 від 18.11.2022 Міністерство розвитку громад та територій України, надало роз`яснення,...згідно із пунктом 6 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, у разі коли ліцензіат провадить (має намір провадити) діяльність у межах кількох територіальних громад, формування та встановлення тарифів на виробництво, транспортування, та постачання теплової енергії здійснюється окремо для кожної територіальної громади. При цьому витрати формуються за кожним видом ліцензованої діяльності у межах відповідної територіальної громади.
У листі Міністерства розвитку громад та територій України № 7/10.2/14445-22 від 30.12.2022 адресованого ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго», зазначеноТаким чином, враховуючи вимоги чинного законодавства, рівень тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що застосовуються виконавцем цих послуг до споживачів не може перевищувати рівня тарифів на теплову енергію6 на відповідні комунальні послуги, що застосовувалися до споживачів станом на 24 лютого 2022 року (не залежно від того, ким надавалися послуги споживачеві до цього часу).
Суд, враховує висновки викладені в постанові Полтавського апеляційного суду від 29 квітня 2024 року у справі № 524/4839/23 (провадження 22-ц/814/1915/24), а самеСпоживач як слабка сторона у спірних правовідносинах не має нести негативні наслідки у виді додаткового фінансового навантаження в результаті дій та/або рішень влади, які хоча і ухвалені у законний спосіб, проте фактично всупереч прямій забороніЗакону № 2479-IXпризвели до підвищення розміру тарифів за тепло для мешканців лівобережної частини міста Кременчука.
Такий висновок узгоджується із позицією, викладеною у листах Міністерства розвитку громад та територій України за вих № 7/10.2/12387-22 від 18.11.2022, за вих № 7/10.2/8416-22 від 25.08.2022, вих № 7/10.2/827-23 від 25.01.2023, вих № 7/10.2/1734-23 від 16.02.2023, Департаменту економіки систем життєзабезпечення за вих № 7/10/2/14445-22 від 30.12.2022, згідно яких, враховуючи вимоги чинного законодавства (зокрема, Закону України № 2479-ХІ від 29.07.2022 щодо запровадження мораторію на підвищення цін (тарифів) у сфері теплопостачання, який набрав чинності 19.08.2022),застосування тарифів на послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води ПОКВПТГ«Полтаватеплоенерго», зокрема, для споживачів м. Кременчук, не може перевищувати рівень тарифів, що застосовувалися до цих споживачів станом на 24 лютого 2022 року (незалежно від того, ким надавалися послуги споживачеві).
У постанові Верховного Суду від 04 квітня 2024 року у cправі №917/730/23, зроблено наступні висновки.
Згідно ізстаттею 1 Закону України "Про особливості регулювання відносин наринку природного газу тау сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонування" від 29.07.2022 № 2479-IX(набрання чинності 19.08.2022) протягом дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, забороняється підвищення для всіх категорій споживачів тарифів на теплову енергію (її виробництво, транспортування та постачання) і послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води.
Також судом враховано наявні в матеріалах справи докази, а саме, роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 25.08.2022, листи зазначеного Міністерства від 18.11.2022, від 16.02.2023, адресовані виконавчому комітету Кременчуцької міської ради, відповідно до яких рівень тарифів на теплову енергію, послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, що застосовуються виконавцем цих послуг до споживачів, не може перевищувати рівня тарифів на теплову енергію, відповідні комунальні послуги, що застосовувалися до споживачів станом на 24.02.2022 - незалежно від того, яким підприємством (виконавцем) надавалися ці послуги споживачеві раніше.
З урахуванням викладеного,суд дійшов висновку, що зміна постачальника відповідних послуг у зв`язку з переданням цілісного майнового комплексу відокремленого підрозділу "Кременчуцька ТЕЦ" у господарське відання позивача не повинна мати наслідком підвищення тарифів на теплову енергію для споживачів м.Кременчука порівняно з тим розміром, що існував станом на 24.02.2022.
Пунктом 2 частини 1 статті 7 ЗУПро житлово-комунальні послуги, встановлено що споживач має право без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості.
Пунктом 3 частини 2 статті 8 ЗУПро житлово-комунальні послуги, передбачено що виконавець послуги зобов`язаний без додаткової плати надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, передбачену законодавством.
Відповідно до ч. 1ст. 10 ЗУ "Про житлово-комунальні послуги"ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Законодавчі обмеження матеріально-правових способів захисту цивільного права чи інтересу підлягають застосуванню з дотриманням положень статей55,124 Конституції Українитастатті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, відповідно до яких кожна особа має право на ефективний засіб правового захисту, не заборонений законом.
Згідно з висновком Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду викладеним у постанові від 03 жовтня 2018 року у справі № 529/613/17-ц, у випадку порушення юридичною особою законодавства під час нарахування платиза централізоване постачання опалення споживач має право оскаржитиу суді такі дії та вимагати провести відповідний перерахунок.
Звертаючись із позовом до суду, позивач просив зобов`язати Полтавське обласне комунальне підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»здійснити перерахунок нарахувань за послуги з постачання теплової енергії та послуги з постачання гарячої води.
Оскільки положення Конституції Українита Конвенції мають вищу юридичну силу (статті8,9 Конституції України), а обмеження матеріального права суперечать цим положенням, порушення цивільного права чи цивільного інтересу підлягають судовому захисту і у спосіб, не передбачений законом, зокремастаттею 16 ЦК України, але який є ефективним засобом захисту, тобто таким, що відповідає змісту порушеного права, характеру його порушення та наслідкам, спричиненим цим порушенням.
Тому у випадку порушення юридичною особою законодавства при нарахуванні платиза послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживач має право оскаржитиу судовому порядку такі його дії та вимагати здійснення відповідного перерахунку.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним Судом Україниу постанові від 12 червня 2013 року в справі № 6-32цс13.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
За змістом ч. 1ст. 16 ЦК Україникожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ч. 3ст. 3 ЦПК Українипровадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 та 5ст. 12 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Суд, зберігаючи об`єктивність і неупередженість: керує ходом судового процесу; сприяє врегулюванню спору шляхом досягнення угоди між сторонами; роз`яснює у випадку необхідності учасникам судового процесу їхні процесуальні права та обов`язки, наслідки вчинення або невчинення процесуальних дій; сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом; запобігає зловживанню учасниками судового процесу їхніми правами та вживає заходів для виконання ними їхніх обов`язків.
Згідно з ч.1ст. 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч.1ст. 76 ЦПК Українидоказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Приймаючи рішення cуд враховує усталену практику Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, щодо рішень судів та інших органів з вирішення спорів, де мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, але його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (див. рішення у справіРуїс Торіха проти Іспанії(RuizTorija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія А, № 303А, п. 29). Національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (рішення у справіСуомінен проти Фінляндії(Suominen v. Finland), № 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).
Суд розглянувши справу в межах заявлених заявником вимог, на основі дотримання принципів диспозитивності, змагальності справедливості судочинства, всебічного та повного дослідження обставин справи, перевірки їх наданими сторонами доказами, оцінивши їх у сукупності, виконавши вимоги процесуального закону, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Частинами першою-другоюстатті 141 ЦПК Українипередбачено, що судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача; у разі відмови в позові - на позивача; у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відповідно до частин шостої-сьомоїстатті 141 ЦПК України, якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з другої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, які їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Якщо обидві сторони звільнені від оплати судових витрат, вони компенсуються за рахунок держави у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Керуючись ст.ст.12,13,77-82,141,263,264-265,268,280-283 ЦПК України, Закону УкраїниПро житлові-комунальні послуги, Закону УкраїниПро теплопостачання, Закону УкраїниПро захист прав споживачів,Постанова КМУ від 29.04.2022 № 502Деякі питання регулювання діяльності у сфері комунальних послуг у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану, ЗУПро особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання під час дії воєнного стану та подальшого відновлення їх функціонуваннявід 29.07.2022 № 2479-ІХ, суд,
ухвалив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до відповідача Полтавського обласного Комунального виробничого підприємства теплового господарства «ПОЛТАВАТЕПЛОЕНЕРГО», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача Полтавська обласна рада, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області про зобов`язання здійснити перерахунок - задовольнити.
Зобов`язати Полтавське обласне комунальне виробниче підприємство теплового господарства«Полтаватеплоенерго»здійснити перерахунок вартості наданих послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води споживачу ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , особовий рахунок № НОМЕР_1 , за період з листопада 2022 року до дати ухвалення рішення суду до рівня цін за послуги, що застосовувались станом на 24.02.2022, тобто за тарифами, затвердженими рішенням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області № 1867 від 30.12.2021 «Про встановлення товариству з обмеженою відповідальністю «Кременчуцька ТЕЦ» скоригованих тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для категорії споживачів з 01.01.2022».
Стягнути з Полтавського обласного комунального виробничого підприємства теплового господарства«Полтаватеплоенерго»на користь держави судовий збір 1211 грн. 20 коп.
Заочне рішення може бути переглянуто Крюківським районним судом м. Кременчука Полтавської області за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановленихЦПК України, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Суддя Маханьков О.В.
Суд | Крюківський районний суд м.Кременчука |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 27.11.2024 |
Номер документу | 123290735 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, пов’язаних із застосуванням Закону України «Про захист прав споживачів» |
Цивільне
Крюківський районний суд м.Кременчука
МАХАНЬКОВ О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні