Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
26 листопада 2024 року № 520/17455/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Полях Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних конструкцій "ЕТАЛОН" (просп. Льва Ландау, буд. 171, м. Харків, 61060, код ЄДРПОУ 38771657) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,-
В С Т А Н О В И В :
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся представник позивача з адміністративним позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення №00321920713 від 07.06.2024 року з податку на прибуток підприємств на загальну суму 1 426 835,00 грн.; №00321990713 від 07.06.2024 року про застосування адміністративного штрафу на суму 6 120,00 грн.; №00321840713 від 07.06.2024 року з податку на додану вартість на загальну суму 376 017,50 грн.; №00322162411 від 07.06.2024 року про застосування штрафних санкцій на суму 19 628,04 грн.; №00322542411 від 07.06.2024 року про застосування штрафних санкцій на суму 2 513,76 грн.
В обґрунтування позову зазначено, що оскаржувані рішення контролюючого органу, на думку позивача, є протиправними та такими, що підлягає скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
Сторони були належним чином повідомлені про відкриття провадження у справі.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що у спірних правовідносинах він діяв згідно чинного законодавства.
Керуючись приписами ст. 171, 257, 262 КАС України, суд зазначає, що розгляд позовної заяви здійснюється за правилами спрощеного позовного провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Разом з тим, ГУ ДПС у Харківській області подано до суду пояснення, в яких відповідач повторно просить розглянути справу № 520/17455/24 у порядку загального позовного провадження.
З приводу вказаного клопотання суд зазначає наступне.
Так, дана справа не належить до тієї категорії справ, які в розумінні пунктів 1 - 6 частини четвертої статті 12, частини четвертої статті 257 КАС України повинні бути розглянуті судом виключно за правилами загального позовного провадження.
Суд дійшов висновку про можливість та доцільність розгляду цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Також, відповідачем не доведено того, що у спрощеному провадженні він позбавлений повноцінно брати участь у справі, а саме подавати заяви по суті, клопотання, докази, тощо.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання відповідача.
З огляду на вказане вище, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до приписів ч. 4 ст. 229 КАС України, оскільки розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи згідно із приписами ст. 258 КАС України, то фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено, що ГУ ДПС у Харківській області було проведено документальну позапланову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних конструкцій «Еталон» (код ЄДРПОУ 38771657, тел.: +380971197952, e-mail:generalbuch@zgbk-etalon.kh.ua) з питань контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати усіх, передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.
За результатами перевірки контролюючим органом складено акт від 02.05.2024 N20437/20-40-07-13-05/38771657, згідно висновків якого перевіркою встановлено порушення ТОВ «ЗЗБК «Еталон» (код ЄДРПОУ 38771657):
порушення вимог п п.44.1, 44.2 ст.44,.п. 134.1.1 п.134.1 ст.134 п. 135.1 ст. 135, п. 188.1 ст.188 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), п. 5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999р. №290, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14.12.1999 за №860/4153, встановлено заниження доходів від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) загальну суму 4 882 419 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 606 грн;
порушення вимог Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року №318 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 січня 2000 року за №27/4248, встановлено завищення витрат загальну суму 1 459 068,00 грн за 2 квартал 2021 року.
Зазначені порушення призвели до заниження податку на прибуток всього на суму 1 141 468 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 371 859 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 769 609 грн.; завищення податкових зобов`язань на загальну суму ПДВ 813 736,44 грн., в т.ч. у травні 2021 року у сумі 101 135,52 грн, у липні 2021 року у сумі 101 264,43 грн, у серпні 2021 року у сумі 185 864,16 грн, у вересні 2021 року у сумі 425 472,33 грн; не нарахування податкових зобов`язань при реалізації товарів іншим особам на загальну суму ПДВ 813 736,44 грн., в т.ч. у травні 2021 року у сумі 101 135,52 грн, у липні 2021 року у сумі 101 264,43 грн, у серпні 2021 року у сумі 185 864,16 грн, у вересні 2021 року у сумі 425 472,33 грн.; порушено п. 185.1 ст. 185, п. 187.1 ст.187, п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податкові зобов`язання у сумі 9000 грн за грудень 2021 року порушено пп. «а» п. 198.1 ст. 198, абзаців першого і другого п. 198.3, п. 198.6 ст. 198 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями), в результаті чого завищено податковий кредит у сумі 291 814 грн у червні 2021 року що призвело до: заниження суми податку на додану вартість, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету, у сумі 300 814 грн, у тому числі: за серпень 2021 року у сумі 291 814 грн, за травень 2022 року у сумі 9 000 грн., чим порушено п. 200.1, п.200.2 ст. 200 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями).; п.63.3 ст. 63 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, із змінами та доповненнями неподання Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП на 6 господарських обєктів, які використовуються для здійснення господарські діяльності; ст. 24 Закону України від 24.03.1995р. № 108/95-ВР "Про оплату праці" заробітна плата виплачувалась з порушенням термінів виплати: за лютий 2022 року та березень 2022 року; п.п. 162.1 ст. 162, ст. 163, пп. 168.1.1, 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, ст. 171, п.п. 176.2 ст. 176 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VI. при нарахуванні орендної плати по договорам оренди з громадянами встановлено несвоєчасне перерахування податку на доходи з фізичних осіб в сумі 8910 грн. в .т.ч за вересень 2022 року в сумі 1080 грн. за листопад 2022 року в сумі 2430 грн., за грудень 2022 року в сумі 1800 грн., січень 2023 року в сумі 1800 грн. лютий 2023 року в сумі 1800 грн., та при виплаті заробітної плати встановлено несвоєчасне перерахування податку на доходи фізичних осіб в сумі 222990,88 грн., в т.ч. за січень 2022 року в сумі 1258,34 грн., за лютий 2022 року в сумі 32841,92 грн., за травень 2022 року в сумі 114571,12 грн., за червень 2022 року в сумі 73059,56 грн., за липень 2022 року в сумі 399,23 грн., за жовтень 2022 року в сумі 860,71 грн. Згідно з пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПКУ, з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року N 2836-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України" (далі - Закон N 2836), який набрав чинності 03.01.2023, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 31 грудня 2022 року в повному обсязі податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум доходів, зазначених у податковій звітності, поданій у строк, визначений абзацом шостим цього підпункту, штрафні санкції та пеня за несплату або несвоєчасну сплату податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору із сум таких доходів не застосовуються; п. 1 ч.2 ст. 6, абз.1 п.1 ч.1 ст.7, ст.8,9 ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010р. № 2464-VI (із змінами та доповненнями) платником самостійно донараховано суму різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованої заробітної плати за березень 2022 року, яка складає 879,12 грн. відповідно до поданого подано уточнюючого Додаток1 Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за I квартал 2022 року від 14.11.2022 року; п.2 ст.9 неналежне ведення бухгалтерської документації, на підставі якої нараховується єдиний внесок, що призвело до нарахувань єдиного внеску; п. 1 ч.2 ст. 6, абз.1 п.1 ч.1 ст.7, ст.8,9 ЗУ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010р. № 2464-VI (із змінами та доповненнями) платником самостійно донараховано суму різниці між розміром мінімальної заробітної плати та фактично нарахованої заробітної плати за березень 2022 року, яка складає 879,12 грн., таким чином сума несвоєчасно нарахованого єдиного внеску складає 193,41 грн., відповідно до поданого подано уточнюючого Додатку Відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І квартал 2022 року від 14.11.2022.
На підставі висновків акту перевірки 07 червня 2024 року Головним управлінням ДПС у Харківській області були прийняті податкові повідомлення-рішення:
№00321920713 від 07.06.2024 року з податку на прибуток підприємств на загальну суму 1 426 835,00 грн.;
№00321990713 від 07.06.2024 року про застосування адміністративного штрафу на суму 6 120,00 грн.;
№00321840713 від 07.06.2024 року з податку на додану вартість на загальну суму 376 017,50 грн.;
№00322162411 від 07.06.2024 року про застосування штрафних санкцій на суму 19 628,04 грн.;
№00322542411 від 07.06.2024 року про застосування штрафних санкцій на суму 2 513,76 грн.
Позивач, не погодившись із прийнятими відповідачем податковими повідомленнями-рішеннями, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
По суті спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, визначення компетенції контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Підпунктами 20.1.4, 20.1.6 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, наділені правом проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовуються в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов`язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Згідно із підпунктом 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи контролюючого органу і проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених цим Кодексом.
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
За правилами пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав:
платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від`ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень (підпункт 78.1.8).
Згідно із пунктом 78.2 статті 78 Податкового кодексу України контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.
У пунктах 78.6, 78.7 статті 78 Податкового кодексу України передбачено, що строки проведення документальної позапланової перевірки встановлені статтею 82 цього Кодексу.
Перелік матеріалів, які можуть бути підставою для висновків під час проведення документальної позапланової перевірки, та порядок надання платниками податків документів для такої перевірки встановлено статтями 83, 85 цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 79.1, 79.2, 79.3 статті 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності підстав для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
Документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
У разі надіслання (вручення) відповідно до статті 42 цього Кодексу платнику податків (його представнику) копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення позапланової невиїзної перевірки, шляхом надсилання за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення документальна позапланова невиїзна перевірка (крім перевірки, визначеної статтею 200 цього Кодексу) розпочинається не раніше 30 календарного дня з дати надсилання такого повідомлення та копії наказу.
Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.
Присутність платників податків під час проведення документальних невиїзних перевірок не обов`язкова.
Пунктом 79.5 статті 79 Податкового кодексу України передбачено, що за наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка.
Слід також, враховувати, що 27.05.2022 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 року №2260-IX, на підставі якого у пункті 69 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, пункт 69.2 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Податкового кодексу України передбачає, що податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:
документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями (підпункт «б»).
Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного:
доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об`єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов`язані з іншими об`єктами оподаткування такими платниками податків;
доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов`язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що податкове законодавство визначає вичерпний перелік підстав для проведення документальної позапланової перевірки.
З матеріалів справи судом встановлено що 08.04.2024 ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН» звернулося до ГУ ДПС у Харківській області із заявою, в якій зазначило, що товариство (податковий номер 38771657) здійснює діяльність у сфері виробництва бетону, залізобетонної продукції, торгівлі будівельними матеріалами та для здійснення господарської діяльності на підприємстві працює 140 працівників. Протягом 2021-2023 року по податковим накладним та розрахункам коригування неодноразово встановлено статус «відмовлено за рішенням комісії», «відмовлено за рішенням комісії. «Скаргу не задоволено», «реєстрацію зупинено». З метою економії робочого часу та враховуючи значний обсяг первинних документів, необхідних для підтвердження здійснення господарської діяльності ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН» (податковий номер 38771657) позивач просив провести позапланову документальну виїзну перевірку за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 рік на підставі пункту 78.2 ст.78 Податкового кодексу України.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, пункту 41.1 статті 41, пунктів 61.1, 61.2 статті 61, підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, пункту 78.2 статті 78, пункту 82.2 статті 82, підпункту 69.35; пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, на підставі наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 11.04.2024 № 1465-п «Про проведення документальної позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних конструкцій «Еталон» (код ЄДРПОУ 38771657)», проведена документальна позапланова перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод залізобетонних конструкцій «Еталон» (код ЄДРПОУ 38771657) з питань контролю за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати усіх, передбачених Податковим кодексом України податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи за період з 01.01.2021 по 31.12.2023.
Відповідно до пункту 78.2 статті 78 ПКУ обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені цим Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків.
Перевіркою повноти декларування ТОВ «ЗЗБК «Еталон» показників рядка 02 Декларацій „Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності" встановлено заниження на загальну суму 6 341 487 грн, у тому числі: за 2 квартал 2021 року на суму 2 065 881 грн, 3 квартал 2021 року на суму 4 275 606 грн.
Для визначенні об`єкта оподаткування податком на прибуток контролюючим органом здійснено перевірку фінансового результата до оподаткування (прибуток або збиток), зазначений у фінансовій звітності позивача відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності. Перевіркою показників поданих Звітів про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2) встановлено, що зведені дані щодо відображених платником податків та встановлених у процесі проведення перевірки показників Звіту про фінансові результати платника податків за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 наведено в додатку 8 до акта перевірки.
Перевіркою показника «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» рядок 2000 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 у загальній сумі 1790173,0 тис. грн встановлено, що на формування цього показника суттєвий вплив мали операції із здійснення операцій із виробництва та реалізації бетону та залізобетонних виробів, реалізації будівельних матеріалів, інструментів, надання послуг оренди, транспортування тощо юридичним особам та фізичним особам-підприємцям за безготівковий розрахунок.
Перевірку зазначеного показника проведено на підставі документів, а саме: головні книги, журнали - ордери та оборотно-сальдові відомості по бухгалтерських рахунках 701 «Дохід від реалізації готової продукції», 702 «Дохід від реалізації товарів», 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг», видаткові накладні, виторги РРО, акти виконаних робіт, банківські виписки та інші.
Так, перевіркою за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 у загальній сумі 1725,00 тис. грн встановлено, що на формування цього показника суттєвий вплив мали операції отримані штрафи (пені, неустойки), дохід від реалізації матеріалів, дохід від списання кредиторської заборгованості. Перевіркою показника «Інші доходи» рядок 2240 за період з 01.01.2021 по 31.12.2023 у розмірі 64,0 тис. грн встановлено заниження показника на загальну суму 4926 168,84 грн , у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 650 563,23 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 605,61 грн.
Контролюючим органом під час перевірки встановлено, що згідно з первинними документами та даними бухгалтерського обліку, наявне відображення доходів від реалізації товарів на адресу ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") на суму обсягу 4882418,79 грн , у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813,18 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 605,61 грн.
Заниження показника «Інші доходи» відбулось на суму отриманих ТОВ «ЗЗБК «Еталон» коштів, не пов`язаних з реалізацією товарів від ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") . Вказане заниження виникло за рахунок не підтвердження факту здійснення господарських операцій з покупцем ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") на суму обсягу 4 882 418,79 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813,18 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 605,61 грн. Враховуючи вищенаведене, перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань ТОВ «ЗЗБК «Еталон» по нереальним операціям в частині реалізації товарів на адресу ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") встановлені порушення п.5 і п.7 П(С)БО 15 «Дохід» п.п.134.1.1 п.134 ст.134,п.135.1 ст.135 ПК України, в результаті чого занижено доходи на суму отриманих коштів, не пов`язаних з реалізацією товарів на загальну суму 4 882 419 грн , у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 606 грн.
З наявних у матеріалах справи доказів вбачається, що ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» (код ЄДРПОУ 38771657), за період охоплений перевіркою, згідно бази даних ЄРПН зареєстровано на адресу ТОВ «ВІТА ПРАЙМ» податкові накладні на загальну суму 4926168,84 грн., у т.ч. ПДВ 821 028,11 грн. з номенклатурою: плита балкона в асортименті, плита дорожня ПДН-14, плита багатопустотна в асортименті, прогін ПРГ32.1,4,-4Ат, перемичка брускова в асортименті, Кільце колодязя в асортименті.
ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» (код ЄДРПОУ 38771657) зареєстровано у ЄРПН Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 16.06.2021 № 419 та 420 до податкових накладних від 16.06.2021 № 417 та № 418 на загальну суму 43750,05 грн, у т.ч. ПДВ 7 291,67 грн., причина коригування - повернення авансових платежів, платіжне доручення від 16.06.21 №3526. Таким чином загальна сума зареєстрованих податкових накладних, з урахуванням коригування, за перевіряємий період складає 4882418,79 грн. Оплату здійснено у безготівковій формі на розрахунковий рахунок відповідно до платіжних доручень. Контролюючим органом в акті перевірки зазначено, що ТОВ «ВІТА ПРАЙМ» доведено, як учасник у міжрегіональних схемах ухилення від оподаткування по взаємовідносинам з ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» за травень, липень -вересень 2021 року на суму ПДВ 813,8 тис. грн.
На основі податкової інформації, зібраної ГУ ДПС у Київській області щодо діяльності ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23» (ЄДРПОУ 42500274) у звітний період декларування ПДВ (липень - серпень 2020 року, травень - вересень 2021 року), проведено аналіз фінансово-господарських операцій з продажу та придбання. У ході цього аналізу було встановлено низку невідповідностей та обмежень, які ставлять під сумнів можливість здійснення задекларованих господарських операцій.
Зокрема, було проведено оцінку реальної можливості виконання операцій з придбання товарів, робіт або послуг у контрагентів-постачальників, а також реалізації цих товарів чи послуг контрагентам-покупцям. Аналіз показав, що у ланцюгах постачання відсутня інформація про необхідні трудові ресурси, що унеможливлює виконання таких операцій. Відсутність достатньої кількості працівників, необхідних для зберігання, транспортування та реалізації товарів чи послуг, не співвідноситься із заявленими специфіками операцій.
Крім того, перевірка матеріальних ресурсів, основних засобів, земельних ділянок та інших об`єктів оподаткування показала, що у підприємства недостатньо виробничих потужностей та матеріально-технічної бази для виконання заявленої господарської діяльності відповідно до основного виду діяльності. Це включає недостатню кількість основних засобів, що ставить під сумнів здатність підприємства забезпечувати повний цикл виробництва та реалізації товарів чи послуг.
Таким чином, результати перевірки свідчать про значні обмеження у трудових і матеріальних ресурсах ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23», що не дозволяють здійснювати задекларовані господарські операції у повному обсязі.
ГУ ДПС у Харківській області, зокрема, зазначено, що в ході проведення перевірки представлених ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» (код ЄДРПОУ 38771657) первинних документів, бухгалтерського та податкового обліку, аналізу укладених правочинів, які висвітлюють взаємовідносини ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» (код ЄДРПОУ 38771657) з контрагентом-покупцем ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23» (податковий номер 42500274) (попередня назва - ТОВ «ВІТА ПРАЙМ») встановлено відсутність факту реального здійснення господарських операцій з реалізації товарів на адресу ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23» (податковий номер 42500274) (попередня назва - ТОВ «ВІТА ПРАЙМ»).
Підприємством ТОВ «ВІТА ПРАЙМ» не подавались «Податкові декларації з податку на прибуток підприємства» та «Фінансові звіти суб`єкта малого підприємництва» за період діяльності підприємства за 2021 рік. Як наслідок - відсутня інформація про наявність у підприємства основних засобів, запасів, об`єктів оподаткування, тощо. За сукупністю зазначених вище норм законодавства отримані від ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") на суму обсягу 4 882 418,79 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813,18 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 605,61 грн, а саме перерахування яких останнім не пов`язано з постачанням товарів та за відсутності даних у ТОВ «ЗЗБК «Еталон» щодо їх повернення у майбутньому, визнається активом, який враховується у складі інших доходів відповідного звітного періоду, що не знайшло відображення у фінансовій звітності ТОВ «ЗЗБК «Еталон» та не враховано при визначенні об`єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
Отримані від ТОВ "КЛАРІКС ВІТАЛ 23" (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва ТОВ "ВІТА ПРАЙМ") кошти на суму обсягу 4 882 418,79 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813,18 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 605,61 грн, а саме перерахування яких останнім не пов`язано з постачанням товарів та за відсутності даних у ТОВ «ЗЗБК «Еталон» щодо їх повернення у майбутньому, визнається активом, який враховується у складі інших доходів відповідного звітного періоду, що не знайшло відображення у фінансовій звітності ТОВ «ЗЗБК «Еталон» та не враховано при визначенні об`єкта оподаткування податком на прибуток підприємств.
Таким чином, контролюючим органом зазначено, що в порушення пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України ТОВ «ЗЗБК «Еталон» занижено дохід від реалізації на загальну суму 4 882419 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 606 813 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 4 275 606 грн. Зазначене порушення призвело до заниження податку на прибуток за результатами останнього (звітного) податкового періоду (ряд. 19 Декларації) всього на суму 1 141 468 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року на суму 371 859 грн, за 3 квартал 2021 року на суму 769 609 грн.
Згідно з пунктом 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135-137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138-143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 вказаного Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 зазначеного Кодексу;
в) ввезення товарів на митну територію України;
г) вивезення товарів за межі митної території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України передбачено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до підпункту 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Підпунктом «а» пункту 198.1 статті 198 ПК України встановлено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів та послуг.
Датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг (пункт 198.2 статті 198 ПК України).
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (абзац другий цього пункту).
Відповідно до п.п. 198.6 ст.198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними або оформлені з порушенням вимог чи не підтверджені митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з п. 201.11 ст. 201 цього Кодексу).
У разі якщо на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, які попередньо віднесені до податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними цим пунктом документами, платник податку несе відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до п.200.1-200.4 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду. При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті і перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом, а при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від`ємне значення, то бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від`ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов`язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем товарів/послуг, а залишок від`ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону №996-XIV, первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до частини першої статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Аналізуючи наведені норми права, Верховний Суд неодноразово висновував (зокрема, але не виключно, у постановах від 24 січня 2018 року у справі №2а-19379/11/2670, від 28 жовтня 2019 року у справі №280/5058/18, від 26 лютого 2020 року у справі №826/1308/18, від 06 травня 2020 року у справі №640/4687/19), що господарські операції для визначення податкового кредиту та витрат мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними документами, які відображають реальність таких операцій. Сума податку для включення до податкового кредиту повинна бути підтверджена, крім того, податковою накладною, виписаною постачальником на операцію з постачання товару (послуг) і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Встановлюючи правило щодо обов`язкового підтвердження сум витрат та податкового кредиту, врахованих платником при визначенні податкових зобов`язань з податку на прибуток та з ПДВ відповідно, законодавець, безумовно, передбачає, що ці документи є достовірними, тобто операції, які вони підтверджують, дійсно мали місце.
Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені для оформлення такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою податкового обліку. Це відповідає і вимозі статті 75 КАС України щодо достовірності доказів.
Ці вимоги однаковою мірою стосуються формування й інших показників податкового обліку, в тому числі, доходу і податкових зобов`язань з ПДВ за господарськими операціями, оскільки податковий облік, як і будь-який облік, обов`язковість якого встановлена законом, не може ґрунтуватися на недостовірних даних.
Превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми) як принцип бухгалтерського обліку, що закріплений в статті 4 Закону №996-XIV, так само характеризує і податковий облік.
У справах, предмет спору в яких стосується правомірності відображення платником податків у бухгалтерському та податковому обліках фінансових показників господарських операцій, які, за висновком контролюючого органу, є фіктивними, сталою є практика правозастосування Верховним Судом, яка, якщо її узагальнити, полягає в тому, що правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування податкового кредиту та витрат наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання у своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податків господарських договорах, що має підтверджуватись первинними документами відповідно до вимог, встановлених правовими нормами, зокрема й щодо змісту (обов`язкових реквізитів).
Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту та витрат.
Якщо господарська операція фактично не відбулася, то платник податків не має права на податкову вигоду у вигляді податкового кредиту та/або зменшення оподатковуваного доходу на суму витрат.
Про необґрунтованість податкової вигоди можуть свідчити підтверджені доказами доводи контролюючого органу, зокрема про наявність таких обставин, як: неможливість реального здійснення операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності; відсутність необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, господарської діяльності у зв`язку з відсутності управлінського або технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів; облік для цілей оподаткування тільки тих господарських операцій, які безпосередньо пов`язані з виникненням податкової вигоди, якщо для цього виду діяльності також потрібне здійснення й облік інших господарських операцій; здійснення операцій з товаром, що не вироблявся або не міг бути вироблений в обсязі, зазначеному платником податків у документах обліку; відсутність документів обліку.
На підтвердження фактичного здійснення господарських операцій платник податків повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, містити всі необхідні реквізити, бути підписані уповноваженими особами і які в сукупності із встановленими обставинами справи, зокрема, і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для здійснення господарських операцій, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником даних податкового обліку.
Велика Палата Верховного Суду в постанові від 07 липня 2022 року у справі №160/3364/19 фактично підтвердила такі висновки, зазначивши, що визначальним для вирішення спорів про наявність податкових наслідків за результатами вчинення господарських операцій є дослідження сукупності обставин та первинних документів, які можуть як підтверджувати, так і спростовувати реальність господарських операцій. Самі по собі такі обставини, як-от: лише наявність вироку щодо контрагента платника податків; лише факт порушення кримінального провадження відносно контрагента та отримання під час таких свідчень особи щодо не прийняття участі у створенні і діяльності підприємства; лише податкова інформація щодо контрагентів по ланцюгу постачання; лише незначні помилки в оформленні первинних документів чи відсутність деяких із них - не є самостійними та достатніми підставами для висновку про нереальність господарських операцій. Водночас у сукупності з іншими обставинами справи наявність або відсутність таких документів чи обставин можуть свідчити на спростування або підтвердження позиції контролюючого органу.
Так, під час перевірки, проведеної контролюючим органом, було встановлено, що згідно з первинними документами та даними бухгалтерського обліку, ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» відобразило доходи від реалізації товарів на адресу ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23» (код ЄДРПОУ 42500274, попередня назва - ТОВ «ВІТА ПРАЙМ») на загальну суму 4 882 418,79 грн. Зокрема, за 2 квартал 2021 року було зазначено суму 606 813,18 грн, а за 3 квартал 2021 року - 4 275 605,61 грн. Однак, під час перевірки виявлено, що ці операції не підтверджуються реальним їх виконанням.
Заниження показника «Інші доходи» відбулося через неврахування отриманих від ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23» коштів, які не були пов`язані з постачанням товарів, що свідчить про відсутність факту реального здійснення господарських операцій між ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» та ТОВ «КЛАРІКС ВІТАЛ 23». Перераховані кошти визнаються активом, що мав бути врахований у складі інших доходів відповідного звітного періоду. Проте ця сума не знайшла відображення у фінансовій звітності підприємства, що призвело до заниження податкового зобов`язання.
Контролюючий орган встановив, що у порушення вимог п. 134.1.1 ст. 134 Податкового кодексу України ТОВ «ЗЗБК "ЕТАЛОН"» занижено доходи на загальну суму 4 882 419 грн, у тому числі за 2 квартал 2021 року - на 606 813 грн, за 3 квартал 2021 року - на 4 275 606 грн. Це спричинило заниження податку на прибуток на суму 1 141 468 грн, зокрема за 2 квартал 2021 року - на 371 859 грн, за 3 квартал 2021 року - на 769 609 грн.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, що ТОВ «ВІТА ПРАЙМ» за 2021 рік не подавало податкові декларації з податку на прибуток підприємства та фінансові звіти суб`єкта малого підприємництва. Як наслідок, у підприємства відсутня інформація про основні засоби, запаси та об`єкти оподаткування.
Натомість позивачем не надано доказів, які б спростовували висновки контролюючого органу або підтверджували реальність зазначених господарських операцій.
Крім того, перевіркою встановлено розбіжність між задекларованим за грудень 2021 року показником та даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно зареєстрованих ТОВ «ЗЗБК «Еталон» в ЄРПН податкових накладних за грудень 2021 року сума обсягу складає 52 516 461,55 грн, сума ПДВ 10 503 292,2 грн.
Згідно декларації з податку на додану вартість за грудень 2021 року (від20.01.2022 № 9422738178) ТОВ «ЗЗБК «Еталон» у ряд.1.1. задекларовано суму обсягу «Операції на митній території України», що оподатковуються за основною ставкою у розмірі 52 471 462 грн, ПДВ 10 494 292 грн.
Відповідачем зазначено, що ТОВ «ЗЗБК «Еталон» неправомірно зменшено суму податкових зобов`язань на суму ПДВ 9000,00 грн на підставі розрахунків коригування, які мають статус реєстрацію зупинено. Зазначене порушення призвело до заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету за травень 2022 року у сумі 9 000 грн.
Контролюючим органом в ході перевірки встановлено відображення в податковому кредиті взаємовідносини з підприємством ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 36828025). За період червень 2021 року ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН» документально оформлено придбання у ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" Цемент та Портландцемент згідно накладних, рахунків-фактур. Податкові накладні включено до податкового кредиту на загальну суму 291 814 грн., що відповідає даним додатку 1 до податкової декларації з податку на додану вартість та даним декларації з ПДВ за червень 2021 року.
Протоколом комісії ГУ ДПС у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" внесено до переліку ризикових підприємств.
Відповідно до податкової інформації ГУ ДПС у Житомирській області щодо ТОВ «ЕЛЕМЕНТ БАЗИС» за звітний період декларування ПДВ березень-липень 2021 р. встановлено неможливість реального здійснення ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 43278755) операцій за березень-липень 2021 року по ланцюгу постачання.
Під час проведеного аналізу можливості виконання ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 43278755) оформлених господарських операцій, враховуючи відсутність документального підтвердження щодо наявності на підприємстві власних основних засобів, складських приміщень, транспортних засобів тощо, вбачається неможливість виконання документально оформлених операцій з придбання та реалізації ТМЦ ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 43278755) у червні 2021 року (період взаємовідносин з ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН»).
За таких обставин, враховуючи відсутність ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 43278755) виробничих потужностей, а також достатньої кількості штатних працівників, відсутність транспортних засобів, не має можливості підтвердити операції, що здійснював ТОВ "ЕЛЕМЕНТ БАЗИС" (код ЄДРПОУ 43278755) протягом червня 2021 року (період взаємовідносин з ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН»).
На підставі викладеного, в порушення п.п. 198.1, 198.3 ст. 198 Податкового кодексу України ТОВ «ЗЗБК «ЕТАЛОН» завищено податковий кредит, по вищезазначеним операціям на загальну суму 291 814 грн. у червні 2021 року. Зазначене порушення призвело до заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету за серпень 2021 року у сумі 291 8114 грн.
Пунктом 63.3 статті 63 Податкового кодексу України встановлено, що платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), а також за місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об`єктів оподаткування або об`єктів, які пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Об`єктами оподаткування і об`єктами, пов`язаними з оподаткуванням, є майно та дії, у зв`язку з якими у платника податків виникають обов`язки щодо сплати податків та зборів. Такі об`єкти за кожним видом податку та збору визначаються згідно з відповідним розділом цього Кодексу.
Платник податків зобов`язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Повідомлення за формою № 20-ОПП мають подавати всі платники податків - як юридичні, так і фізичні особи - підприємці в разі наявності, виникнення, зміни типу об`єкта оподаткування.
У формі № 20-ОПП зазначаються усі приміщення, якими користується підприємство та які має у своєму розпорядженні, усі види транспорту, заправки, скважини, котли, сховища, земельні ділянки та інше майно.
Згідно з підпунктами 8.1-8.4 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 № 1588 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за № 1562/20300 (далі Порядок №1588) платник податків зобов`язаний повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючий орган за основним місцем обліку шляхом подання Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою N 20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.
У повідомленні за формою № 20-ОПП надається інформація про всі об`єкти оподаткування, що є власними, орендованими або переданими в оренду.
Пунктом 8.5. Порядку № 1588 встановлено у разі зміни відомостей про об`єкт оподаткування, а саме: зміна типу, найменування, місцезнаходження, виду права або стану об`єкта оподаткування, платник податків надає до контролюючого органу за основним місцем обліку повідомлення за формою N 20-ОПП з оновленою інформацією про об`єкт оподаткування, щодо якого відбулися зміни, в такому самому порядку та строки, як і при реєстрації, створенні чи відкритті об`єкта оподаткування.
З матеріалів справи судом встановлено, що відповідно до наданих до перевірки документів, ТОВ «ЗЗБК «Еталон» має об`єкти оподаткування, які не відображені в 20-ОПП, а саме: автомобіль MAZDA CX-9 держ.номер НОМЕР_1 (власність); нежитлове приміщення площею 100 кв.м. (Івано - Франківська область село Братківці вул. Шевченка 3Б) договір оренди №0111/22-2 від 22.10.2022 року з ФОП ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_2 ); нежитлове приміщення площею 150 кв.м. АДРЕСА_1 , Договір оренди №211001-01 від 01.10.2021 року з ФОП ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_3 ); частина Естакади (будівля літера «И» техпаспорту) площею 1 000,0 кв. м АДРЕСА_2 , Договір суборенди державного нерухомого майна № 28/10/22 від 28 жовтня 2022 року з ТОВ «ІННОВАЦІЙНО-ІНЖИНІРИНГОВА КОМПАНІЯ «НОВА ТЕХНОЛОГІЯ» код ЄДРПОУ 44556690; нежитлове приміщення площею 93,4 кв.м. (розміщення та експлуатація офісу) АДРЕСА_3 , Договір оренди №1 від 02.01.2023 року з ФОП ОСОБА_3 (ІПН НОМЕР_4 ); нежитлове приміщення площею 270,2 кв.м. (АДРЕСА_4, Договір оренди №219 від 01.05.2023 року з ТОВ «Бізнес-Центр «Пушка» (ІПН 38160602).
Разом з тим, доказів подання позивачем станом на час виникнення спірних правовідносин відомостей про об`єкти оподаткування (Повідомлення за ф. № 20-ОПП) до контролюючого органу матеріали справи не містять.
Відповідно до п. 117.1. ст.117 Податкового кодексу України неподання у строки та у випадках, передбачених цим Кодексом, заяв або документів для взяття на облік у відповідному контролюючому органі, реєстрації змін місцезнаходження чи внесення інших змін до своїх облікових даних, неподання виправлених документів для взяття на облік чи внесення змін, подання з помилками чи у неповному обсязі, неподання відомостей стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського обліку та/або складення податкової звітності, відповідно до вимог встановлених цим Кодексом, - тягнуть за собою накладення штрафу на самозайнятих осіб у розмірі 340 гривень, на юридичних осіб, відокремлені підрозділи юридичної особи чи юридичну особу, відповідальну за нарахування та сплату податків до бюджету під час виконання договору про спільну діяльність, - 1020 гривень.
Також, з матеріалів справи судом встановлено, що у періоді, який перевірявся, позивачем було укладено договори оренди з фізичними особами: ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_2 ) договір оренди №0111/22-2 від 22.10.2022 року; ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_3 ) договір оренди № №839 від 18,04.2019 року.
Так, у ході проведення перевірки встановлено, що підприємством при нарахуванні орендної плати за договорами оренди з ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_2 , договір оренди №0111/22-2 від 22.10.2022 року) та ОСОБА_2 (ІПН НОМЕР_3 , договір оренди №839 від 18.04.2019 року) було допущено несвоєчасне перерахування податку на доходи фізичних осіб на загальну суму 8910 грн. Зокрема, за періоди: вересень 2022 року - 1080 грн, листопад 2022 року - 2430 грн, грудень 2022 року - 1800 грн, січень 2023 року - 1800 грн, лютий 2023 року - 1800 грн.
Вказані обставини свідчать про порушення вимог п.п. 162.1 ст. 162, ст. 163, п.п. 168.1.1, 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, ст. 171, п.п. 176.2 ст. 176 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI.
Позивачем до матеріалів справи не надано доказів, які б спростували висновки контролюючого органу або підтвердили своєчасність перерахування зазначених сум податку на доходи фізичних осіб.
Також, перевіркою дотримання встановлених термінів сплати (перерахування) утриманого податку на доходи фізичних осіб встановлено порушення п.п. 162.1 ст.162, ст. 163, пп. 168.1.1, 168.1.2 п. 168.1 ст. 168, ст. 171, п.п. 176.2 ст. 176 Податкового Кодексу України від 02.12.2010р. № 2755-VІ: при виплаті заробітної плати - встановлено несвоєчасне перерахування податку на доходи фізичних осіб у сумі 222990,88 грн., в т.ч. за січень 2022 року в сумі 1258,34 грн., за лютий 2022 року в сумі 32841,92 грн., за травень 2022 року в сумі 114571,12 грн., за червень 2022 року в сумі 73059,56 грн., за липень 2022 року в сумі 399,23 грн., за жовтень 2022 року в сумі 860,71 грн., що зазначено у додатку 14 до акту перевірки.
Контролюючим органом було направлено запит про надання пояснень та їх документальних підтверджень від 23.04.2024, яким запропоновано ТОВ "ЗЗБК "ЕТАЛОН" надати для перевірки первинні документи щодо операцій з перерахування податку на доходи фізичних при виплаті заробітної плати робітникам підприємства.
Листом від 23.04.2024 позивачем на запит надано оборотно-сальдові відомості по рахунку 6411; банківські виписки, які підтверджують сплату податку на доходи фізичних осіб при нарахуванні та перерахуванні заробітної плати працівникам підприємства.
Відповідно до підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 ПК України, податок з доходів фізичних осіб сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.
Підпунктом "а" пункту 176.2 статті 175 ПК України встановлено, що особи, які відповідно до Податкового кодексу України мають статус податкових агентів, зобов`язані своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок.
Відповідно до підпункту 168.1.5 пункту 168.1 статті 168 ПК України, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду.
З матеріалів справи судом встановлено, що ТОВ "ЗЗБК "ЕТАЛОН" несвоєчасно перераховано податок на доходи фізичних осіб в сумі 222990,86 грн., в т.ч. за січень 2022 року в сумі 1258,34 грн., за лютий 2022 року в сумі 32841,92 грн., за травень 2022 року в сумі 114571,12 грн., за червень 2022 року в сумі 73059,56 грн., за липень 2022 року в сумі 399,23 грн., за жовтень 2022 року в сумі 860,71 грн.
Відповідальність за порушення правил нарахування, утримання та сплати (перерахування) податків у джерела виплати передбачена ст.125-1 ПК України.
Як вачається з матеріалів справи, у ході перевірки контролюючим органом встановлено, що протягом перевіреного періоду підприємство при несвоєчасному перерахуванні податку на доходи фізичних осіб мало достатні обігові грошові кошти на розрахункових рахунках підприємства. Залишки грошових коштів на розрахункових рахунках підприємства складали станом на 20.01.2022 року в сумі 4600,15 грн., станом на 28.01.2022 року в сумі 15538,50 грн., станом на 03.02.2022 року в сумі 9895,30 грн., станом на 22.02.2022 року в сумі 1121301,11 грн., станом на 28.04.2022 року в сумі 216000 грн., станом на 18.05.2022 року в сумі 51362,86 грн., станом на 19.05.2022 року в сумі 13548,20 грн., станом на 01.06.2022 року в сумі 16558,03 грн., станом на 03.06.2022 року в сумі 493184,31 грн., станом на 07.06.2022 року в сумі 3576,69 грн., станом на 09.06.2022 року в сумі 24329,47 грн., станом на 13.06.2022 року в сумі 13515,18 грн., станом на 17.06.2022 року в сумі 727466,97 грн., станом на 01.07.2022 року в сумі 12422,04 грн. станом на 04.07.2022 року в сумі 622422,04 грн., станом на 04.10.2022 року в сумі 20485,39 грн.
Доказів на підтвердження звільнення позивача від відповідальності за вказані податкові правопорушення, позивачем до матеріалів справи не надано.
Щодо посилань позивача на рішення №424/20-40-04-05-16 від 13.12.2023 про встановлення неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку, яке прийняте ГУ ДПС у Харківській області, суд зазначає наступне.
Порядок виконання платником податків свого обов`язку, зокрема, щодо подання звітності встановлено пп. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ (у редакції Закону України від 12.05.2022 р. №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (далі - Закон №2260)), згідно з яким у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів подання звітності, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів подання звітності, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної ПКУ, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів подання звітності звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом №2260 за умови подання податкової звітності до 20 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених ПКУ, за умови виконання ними таких податкових обов`язків протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
У даному випадку, як встановлено судом, позивач частково перерахував податок на доходи фізичних осіб у період з 01.01.2021 по 31.12.2023, що свідчить про наявність у підприємства можливості виконувати свої податкові обов`язки у зазначений період. Факт часткового виконання податкових зобов`язань підтверджує, що обставини, які б повністю виключали можливість виконання цих обов`язків, у позивача були відсутні.
Крім того, відповідно до положень вищезазначених норм права, платники податків, у яких відновилася можливість виконувати свої обов`язки, повинні забезпечити виконання таких зобов`язань у встановлений строк - протягом 60 календарних днів з моменту відновлення можливості.
Позивачем не надано доказів на підтвердження об`єктивної неможливості виконання ним податкових зобов`язань у встановлений законом строк. У своїй позовній заяві позивач не навів конкретних доказів, які б спростували висновки акту перевірки. Загальні посилання на форс-мажорні обставини, включаючи листи ТПП України, не доводять безпосереднього впливу цих обставин на можливість виконання податкових обов`язків саме у строки, визначені законом.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість та доведеність в даному випадку доводів контролюючого органу.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що спірні податкові повідомлення-рішення є таким, що ґрунтуються на приписах закону, а тому не підлягають скасуванню.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.14, 22, 194, 243, 246, 249, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Завод залізобетонних конструкцій "ЕТАЛОН" (просп. Льва Ландау, буд. 171, м. Харків, 61060, код ЄДРПОУ 38771657) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46, м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ 43983495) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень - відмовити в повному обсязі.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 26 листопада 2024 року.
Суддя Н.А. Полях
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123310855 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні