У Х В А Л А
Справа № 560/20508/23
26 листопада 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Сапальової Т.В.
суддів: Капустинського М.М. Ватаманюка Р.В.
розглянувши в порядку письмового провадження заяви суддів Сапальової Т.В. та Капустинського М.М. про самовідвід у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування наказу,
В С Т А Н О В И В :
у провадженні Сьомого апеляційного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Служби безпеки України в Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування наказу.
Відповідно до витягу з протоколу автоматичного розподілу судової справи від 24 квітня 2024 року визначено склад колегії: головуючий суддя: Сапальова Т.В., судді Капустинський М.М., Ватаманюк Р.В.
25.11.2024 року суддями Сапальовою Т.В. та Капустинським М.М. подано заяви про самовідвід у зв`язку з відсутністю допуску до державної таємниці.
Розглянувши заяви суддів Сапальової Т.В. та Капустинського М.М. про самовідвід, колегія суддів дійшла висновку про наступне.
Суспільні відносини, пов`язані з віднесенням інформації до державної таємниці, засекречуванням, розсекречуванням її матеріальних носіїв та охороною державної таємниці з метою захисту національної безпеки України регулює Закон України Про державну таємницю від 21.01.1994 р. № 3855-XII (далі Закон № 3855-XII).
Державна таємниця - вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою (ст. 1 Закону № 3855-XII).
Відповідно до ст.3 Закону № 3855-XII сфера дії поширюється на органи законодавчої, виконавчої та судової влади.
Відповідно до ч.1 ст.34 Закону № 3855-XII державні органи, в тому числі правоохоронні, державного фінансового контролю та суди, з метою охорони державної таємниці мають за погодженням із Службою безпеки України встановлювати порядок здійснення своїх функцій щодо державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, що провадять діяльність, пов`язану з державною таємницею.
Абзацами 6 - 7 ч.1 ст.1 наведеного Закону встановлено, що допуск до державної таємниці - оформлення права громадянина на доступ до секретної інформації. Доступ до державної таємниці - надання повноважною посадовою особою дозволу громадянину на ознайомлення з конкретною секретною інформацією та провадження діяльності, пов`язаної з державною таємницею, або ознайомлення з конкретною секретною інформацією та провадження діяльності, пов`язаної з державною таємницею, цією посадовою особою відповідно до її службових повноважень.
Згідно із ст. 22 Закону № 3855-XII допуск до державної таємниці надається дієздатним громадянам України віком від 18 років, які потребують його за умовами своєї службової, виробничої, наукової чи науково-технічної діяльності або навчання, органами Служби безпеки України після проведення їх перевірки. Порядок надання допуску до державної таємниці визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону України Про інформацію від 02.10.1992 №2657-XII інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.
Відповідно до листа Управління Служби Безпеки України у Хмельницькій області від 15.12.2023 №72/16/201/12801, відповідач повідомив суд, що для одержання копії Інструкції про порядок надання, переоформлення та скасування допуску громадянам до державної таємниці, затвердженої наказом Служби безпеки України від 04.04.2014 №365/ДСК, необхідно звернутися до Центрального управління Служби безпеки України.
17 жовтня 2024 року до Сьомого апеляційного адміністративного суду від Управління правового забезпечення Служби безпеки України надійшов лист у якому повідомлено, що СБУ не надає дозвіл на ознайомлення суду та учасників справи зі змістом наказу СБ України від 04.07.2014 №365/ДСК «Про затвердження Інструкції про порядок надання, переоформлення та скасування допуску громадянам до державної таємниці». Вказане обумовлене тим, що у зв`язку з воєнною агресією РФ Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-ІХ, з 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан. Тому ознайомлення учасників справи зі змістом витребуваного документу може загрожувати інтересам забезпечення державної безпеки.
Склад суду, визначений автоматизованою системою діловодства Сьомого апеляційного адміністративного суду, не має доступу до державної таємниці, а отже з огляду на вищезазначене не зможе забезпечити розгляд та вирішення спору з дотриманням принципу змагальності, офіційного з`ясування всіх обставин у справі (ст. 9 КАС України), та забезпечення безпосереднього, всебічного, повного та об`єктивного дослідження обставин справи (ст. 90 КАС України).
Тому зазначений склад суду не вважатиметься уповноваженим судом для вирішення заявленого спору.
При цьому, суд зазначає, що здійснюючи правосуддя, суди є незалежними від будь-якого незаконного впливу. Суди здійснюють правосуддя на основі Конституції і законів України та на засадах верховенства права (ст. ст. 5 та 6 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 року № 1402-VIII).
Склад суду та порядок його визначення врегульовано статтею 15 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", згідно якої справи в судах розглядаються суддею одноособово, а у випадках, визначених процесуальним законом, - колегією суддів, а також за участю присяжних. Суддя, який розглядає справу одноособово, діє як суд. Визначення судді або колегії суддів для розгляду конкретної справи здійснюється Єдиною судовою інформаційно-телекомунікаційною системою у порядку, визначеному процесуальним законом.
Згідно з частинами 5 та 9 цієї статті Закону України "Про судоустрій і статус суддів", справи розподіляються з урахуванням спеціалізації суддів, навантаження кожного судді, заборони брати участь у перегляді рішень для судді, який брав участь в ухваленні судового рішення, про перегляд якого порушується питання (крім перегляду за нововиявленими обставинами), перебування суддів у відпустці, відсутності у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, відрядження, а також інших передбачених законом випадків, через які суддя не може здійснювати правосуддя або брати участь у розгляді судових справ.
З урахуванням викладеного, дана справа підлягає направленню на автоматичний розподіл тільки між тими суддями, які мають допуск до державної таємниці, а не на всіх, які здійснюють судочинство в даному суді.
У відповідності до п. 4-5 частини 1 статті 36 КАС України суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу) за наявності інших обставин, які викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності судді, у разі порушення порядку визначення судді для розгляду справи, встановленого ст. 31 цього Кодексу.
За правилами частини 1 ст. 39 КАСУ за наявності підстав, зазначених у статтях 36 - 38 цього Кодексу, суддя, секретар судового засідання, експерт, спеціаліст, перекладач зобов`язані заявити самовідвід.
Відповідно до ч. 3 ст. 39 КАСУ відвід (самовідвід) повинен бути вмотивованим і заявленим протягом десяти днів з дня отримання учасником справи ухвали про відкриття провадження у справі, але не пізніше початку підготовчого засідання або першого судового засідання, якщо справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Заявляти відвід (самовідвід) після цього дозволяється лише у виняткових випадках, коли про підставу відводу (самовідводу) заявнику не могло бути відомо до спливу вказаного строку, але не пізніше двох днів з дня, коли заявник дізнався про таку підставу.
Згідно з вимогами та на підставі приписів статті 40 Кодексу адміністративного судочинства України, суд заслухав заяв про самовідвід суддів, яка вмотивована відсутністю повноважень у суддів щодо розгляду справ, які будуть містити матеріали справи з обмеженим доступом.
За таких обставин, суд вважає, що оскільки у суддів відсутні повноваження щодо розгляду справ, які будуть містити матеріали справи з обмеженим доступом, то зазначена справа повинна бути передана на автоматичний розподіл із визначенням іншого складу суду, яким має допуск до державної таємниці.
З урахуванням вищезазначеного, колегія суддів вирішила задовольнити заяви суддів Сапальової Т.В. та Капустинського М.М. про самовідвід у справі №560/20508/23.
Керуючись ст.ст. 36, 39, 40, 325 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
задовольнити заяви про самовідвід cуддів Сапальової Т.В. та Капустинського М.М. у справі №560/20508/23.
Справу передати до відділу надання інформаційних послуг, руху адміністративних справ та діловодства суду для заміни членів складу колегії суддів по даній справі.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту підписання суддею та оскарженню не підлягає.
Головуючий Сапальова Т.В. Судді Капустинський М.М. Ватаманюк Р.В.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123318079 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Сапальова Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні