РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
справа №712/8371/24
провадження №2-о/712/210/24
21.11.2024 м. Черкаси
Соснівський районний суд м. Черкаси у складі:
головуючого судді - Ватажок-Сташинської А.В.,
за участі: секретаря судового засідання - Шевченко О.П.,
представника заявника - адвоката Погасій С.М.,
представника заінтересованої особи - ІНФОРМАЦІЯ_6 - ОСОБА_14
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у м. Черкаси у порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи: ОСОБА_2 , Міністерство оборони України, ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту родинних відносин,
ВСТАНОВИВ:
До Соснівського районного суду м. Черкаси звернувся ОСОБА_1 із заявою в порядку окремого провадження, в якій просить встановити факт родинних відносин, а саме встановити, що ОСОБА_2 є батьком заявника.
В обґрунтування заяви зазначено, що ОСОБА_1 є сином ОСОБА_2 . У документах, що підтверджують їх родинні зв`язки, а саме у свідоцтвах про народження, прізвища батька та сина однакові - ОСОБА_3 . Однак, у паспорті громадянина України допущена помилка у прізвищі батька і написано прізвище « ОСОБА_3 », замість « ОСОБА_3 ». Батько заявника є особою з інвалідністю ІІ групи та не може самостійно пересуватися та обслуговувати себе. Підтвердження родинного зв`язку необхідне заявнику для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
Ухвалою суду від 10.07.2024 відкрито окреме провадження за вказаною заявою.
Ухвалою суду від 09.08.2024 залучено до участі у даній справі у якості заінтересованих осіб Міністерство оборони України та ІНФОРМАЦІЯ_1 .
У судове засідання з розгляду справи, призначене на 11 год 00 хв 21.11.2024, заявник не прибув. Згідно з наявною у матеріалах справи заявою від 02.10.2024 заявник просить розглянути справу за його відсутності, на задоволенні заяви наполягає.
Представник заявника у судовому засіданні на задоволенні наполягала, посилаючись на описку в паспорті, ствердивши, що із заявами про внесення виправлень до документів ні, заявник, ні ОСОБА_2 не звертались.
Представник заінтересованої особи - ІНФОРМАЦІЯ_6 просив винести законне рішення у даній справі, вказавши, що порядок внесення змін в актових записах визначено Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затвердженими Наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5. Також представник заінтересованої особи - ІНФОРМАЦІЯ_6 зазначив, що заявник не скористався правом внести відповідні виправлення у позасудовий спосіб.
Заінтересована особа - ОСОБА_2 у судове засідання не прибув, про причини такої неявки суд не повідомив, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи, повідомлявся належним чином та завчасно.
Заінтересована особа - ІНФОРМАЦІЯ_1 у судове засідання явку свого представника не забезпечив, згідно з наявною в матеріалах справи заявою просить проводити судовий розгляд справи без участі свого представника.
Заслухавши пояснення представника заявника та представника заінтересованої особи - ІНФОРМАЦІЯ_6, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заява об`єктивно оцінивши докази, які мають істотне значення для вирішення справи, суд зазначає про таке.
З матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_3 народився ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Краматорськ Донецької області, що стверджується свідоцтвом про народження Серії НОМЕР_1 від 05.07.2024 виданим Черкаським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Черкаському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ). Батьками ОСОБА_3 зазначені ОСОБА_6 та ОСОБА_7 .
Відповідно до повторного свідоцтва про народження Серія НОМЕР_2 виданого 05.07.2024 Черкаським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Черкаському районі Черкаської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_3 , а його батьками зазначені ОСОБА_3 та ОСОБА_8 .
На виконання ухвали суду Відділом державної реєстрації актів цивільного стану у місті Черкаси надано відомості про такі актові записи:
про народження №886 від 29.12.1964 відносно ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , батько - ОСОБА_6 , мати - ОСОБА_7 , складений Краматорським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
про шлюб №1491 від 26.10.1983 відносно ОСОБА_9 та ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , складений Краматорським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції;
про народження №1109 від 29.05.1987 відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , батько - ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , мати - ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , складений Краматорським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Краматорському районі Донецької області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції
Згідно з наданими Центральним міжрегіональним управлінням державної міграційної служби у м. Києві та Київській області на виконання ухвали суду інформації, дійсно 22.12.1999 на підставі заяви від 23.11.1999 видано паспорт громадянина України на ім`я ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
У вказаній заяві про видачу паспорта батьками особи зазначено - ОСОБА_11 , ОСОБА_12 .
Також відповідно до наданої на виконання ухвали суду Центральним міжрегіональним управлінням державної міграційної служби у м. Києві та Київській області інформації 12.03.2004 на підставі заяви від 26.08.2003 видано паспорт громадянина України на ім`я ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .
У вказаній заяві про видачу паспорта батьками особи зазначено - ОСОБА_3 та ОСОБА_8 .
15 липня 1998 року відповідно до довідки про присвоєння ідентифікаційного номера Державною податковою інспекцією у м. Краматорськ ОСОБА_2 присвоєно ідентифікаційний номер НОМЕР_3 .
Доказів звернення до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану про внесення змін до актового запису цивільного стану учасники справи суду не назвали та не надали.
Під час судового розгляду справи учасники справи з клопотаннями про допит свідків та призначення експертиз у даній справі до суду не звертались.
Відповідно до ст. 293 ЦПК України окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Статтею 294 ЦПК України передбачено, що справи окремого провадження розглядаються судом з додержанням загальних правил, встановлених цим Кодексом, за винятком положень щодо змагальності та меж судового розгляду. Інші особливості розгляду цих справ встановлені цим розділом.
Перелік юридичних фактів, що підлягають встановленню у судовому порядку, зазначений у ст. 315 ЦПК України, не є вичерпним.
Згідно з ч. 2 ст. 315 ЦПК України у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
Справи про встановлення юридичних фактів можуть бути предметом розгляду суду у порядку окремого провадження за таких умов: факти, які підлягають встановленню, повинні мати юридичний характер, тобто відповідно до закону викликати юридичні наслідки: виникнення, зміну або припинення особистих чи майнових прав громадян або організацій. Для визначення юридичного характеру факту потрібно з`ясувати мету, для якої необхідне його встановлення. Один і той самий факт для певних осіб і для певної мети може мати юридичне значення, а для інших осіб та для іншої мети - ні.
Звертаючись з даною заявою до суду, ОСОБА_1 просить встановити факт родинних відносин, а саме встановити, що ОСОБА_2 є його батьком.
Як зазначає заявник в обґрунтування своєї заяви, при видачі паспорту ОСОБА_3 було допущено описку та зазначено прізвище « ОСОБА_3 ».
Пунктом першим постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31.03.1995 встановлено, що в порядку окремого провадження розглядаються справи про встановлення фактів, якщо: згідно з законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав громадян; чинним законодавством не передбачено іншого порядку їх встановлення; заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення; встановлення факту не пов`язується з наступним вирішенням
спору про право.
Отже, умовами розгляду заяви про встановлення факту в порядку окремого провадження є відсутність іншого порядку їх встановлення та відсутність можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення.
Однак, враховуючи, що, як стверджує заявник, при видачі паспорта його батькові було допущено описку та зазначено прізвище « ОСОБА_3 » виправлення вказаної описки можливе в позасудовому порядку, на підставі свідоцтва про народження чи свідоцтва про реєстрацію шлюбу, шляхом звернення з заявою до територіального підрозділу Державної міграційної служби.
Крім того відповідно до п.6 ч.1 ст.315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті.
Згідно з ч.1 ст.49 ЦК України актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.
Актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо (ч.2 ст. 49 ЦК України).
Відповідно до ч.3 ст.49 ЦК України державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.
Згідно з ч.4 ст.49 ЦК України реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону.
Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Акти цивільного стану мають важливе значення для усього суспільного життя людини як у приватній, так і у публічній сфері (Постанова Пленуму ВАСУ від 29.09.2016 №12 «Про узагальнення практики вирішення адміністративними судами спорів, які виникають у зв`язку з відмовою органу державної реєстрації актів цивільного стану»).
Юридичне значення державної реєстрації актів цивільного стану полягає в тому, що закон визначає за відповідними записами силу безспірного доказу.
Відповідно до ч. 1-5 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.
Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.
Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Актовий запис цивільного стану складається у двох примірниках.
Інформація про персональні дані фізичної особи, що містяться в актовому записі цивільного стану, є конфіденційною і не підлягає розголошенню.
Актовий запис цивільного стану є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.
Зразки актових записів цивільного стану затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Для державної реєстрації актів цивільного стану подається паспорт громадянина України або паспортний документ іноземця заявника та документи, які підтверджують факти, що підлягають державній реєстрації.
Правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.
Відповідно до ч.1 ст.22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав.
За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому.
У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Частиною другою статті 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» визначено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.
Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану (ч. 3 ст.22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»).
Згідно з ч.4 ст. 22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису.
У разі зберігання актового запису цивільного стану у державній архівній установі внесення змін безпосередньо до актового запису проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Відповідно до ч.6 ст.22 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану.
Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану також регулюють Правила внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12 січня 2011 року № 96/5 (далі - Правила № 96/5)
Згідно з п.1.1. розділу І Правил № 96/5 внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіонального управління Міністерства юстиції України (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.
У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
Відповідно до положень п.1.5. розділу І Правил № 96/5, якщо підставою для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання є рішення суду або якщо певне рішення суду є необхідним для внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання за зверненням заявника проводиться виключно на підставі примірника рішення суду в електронній формі, отриманого у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром судових рішень та Державним реєстром актів цивільного стану громадян, що здійснюється інформаційно-комунікаційними засобами в електронній формі у порядку, встановленому Державною судовою адміністрацією України спільно з Міністерством юстиції України.
Згідно з пп.2.13.1. п.2.13 розділу II Правил № 96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є, зокрема рішення суду про визнання батьківства (материнства), усиновлення (удочеріння), про скасування раніше винесеного рішення суду про визнання батьківства, виключення відомостей про батька (матір) дитини з актового запису про народження, скасування або визнання усиновлення (удочеріння) недійсним, про визнання шлюбу недійсним, установлення неправильності в актовому записі цивільного стану та інші, у яких зазначено про внесення конкретних змін в актові записи цивільного стану.
Підпунктом 2.13.12. п. 2.13 розділу II Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану можливе також і в інших окремих випадках, якщо це не суперечить чинному законодавству України.
У пункті 10 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах встановлення фактів, що мають юридичне значення» від 31 березня 1995 року № 5 судам роз`яснено, що суди можуть встановлювати факти реєстрації усиновлення (удочеріння), шлюбу, розірвання шлюбу, народження і смерті, якщо в органах реєстрації актів громадянського стану не зберігся відповідний запис чи відмовлено у його відновленні або ж він може бути відновлений лише на підставі рішення суду про встановлення факту реєстрації акту громадянського стану.
Відповідно до п. 12 постанови Пленуму Верховного суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» № 5 від 31.03.1995 при розгляді справи про встановлення відповідно до п.6 ст.273 ЦПК факту належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, зазначені в документі, не збігаються з ім`ям, по батькові, прізвищем, місцем і часом народження цієї особи, вказаними у свідоцтві про народження або в паспорті, у тому числі, факту належності правовстановлюючого документа, в якому допущені помилки у прізвищі, імені, по батькові або замість імені чи по батькові зазначені ініціали суд повинен запропонувати заявникові подати докази про те, що правовстановлюючий документ належить йому і що організація, яка видала документ, не має можливості внести до нього відповідні виправлення.
При вирішенні даної заяви, суд враховує, що суду доказів звернення заявника та / або ОСОБА_3 із заявами до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану про внесення змін до актового запису цивільного стану учасники справи не назвали та не надали.
Також суду не надано доказів звернення заявника та / або ОСОБА_3 із заявами про встановлення факту приналежності документів.
Крім того, при вирішенні даної заяви, суд враховує, що заявник, звертаючись з даною заявою до суду в порядку окремого провадження фактично просить встановити факт батьківства ОСОБА_2 , який станом на день звернення з даною заявою до суду є живим.
Водночас належними та допустимими доказами, зокрема, показами свідків, висновками експертиз, заявник свої твердження не довів.
Згідно ч.1,5, 6 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Таким чином, на підставі викладеного вище, враховуючи наведені вище встановлені судом фактичні обставини, суд приходить до висновку, що заява є необґрунтованою, а тому у задоволенні заяви належить відмовити.
Керуючись ст. 13, 263, 265, 267, 268, 293, 315, 354, 355 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ :
У задоволенні заяви - відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів в порядку визначеному ст. 354-356 ЦПК України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Повний текст рішення 26.11.2024
Суддя А.В. Ватажок-Сташинська
Суд | Соснівський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2024 |
Оприлюднено | 28.11.2024 |
Номер документу | 123325923 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: інших фактів, з них:. |
Цивільне
Соснівський районний суд м.Черкас
Ватажок - Сташинська А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні