Постанова
від 19.11.2024 по справі 914/3123/23
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" листопада 2024 р. Справа №914/3123/23

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючого суддіКравчук Н.М.

суддів Матущак О.І.

Скрипчук О.С.

секретар судового засідання Процевич Р.Б.

розглянувшиапеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Морін+ від 04.09.2024 (вх. № ЗАГС 01-05/2509/24 від 06.09.2024)

на рішення Господарського суду Львівської області від 24.07.2024 (суддя Стороженко О.Ф., повний текст рішення складено та підписано 29.07.2024 року)

у справі № 914/3123/23

за позовом: Першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Стрийської міської ради, м.Стрий, Львівська область

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Морін+ (надалі ТзОВ Морін+) с.Верчани, Стрийський район, Львівська область

про: стягнення безпідставно збережених грошових коштів у загальній сумі 1 422 986,66 грн.,

за участю представників:

від прокуратури: Винницька Л.М.;

від позивача: Темник Н.С. ;

від відповідача: Мицак Б.І. керівник, Михалків І.В.

ВСТАНОВИВ:

19.10.2023 Перший заступник керівника Стрийської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Закарпатської області з позовом в інтересах держави в особі Стрийської міської ради до ТзОВ Морін+ про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у розмірі орендної плати в сумі 1 422 986,66 грн. (за користування трьома земельними ділянками).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 02.07.2015 Львівською обласною державною адміністрацією та ТзОВ Моріон+ було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 7, 4321 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 (із земель промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення) для розробки Верчанського родовища, в т.ч. - Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід за межами населеного пункту на території Підгірцівської сільської ради. Відповідно до п.8 договір укладено на 5 років (до 02.07.2020). В подальшому згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 16.07.2021 зареєстровано право комунальної власності на три земельні ділянки (кадастровий номер 4625385200:07 000:0118 - площею 2,5 га; кадастровий номер 4625385200:07:000:0119 - площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 - площею 2,4321 га) за Стрийською міською радою. 01.09.2021 державним реєстратором закрито розділ щодо об`єкта нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 площею 7,4321 га (яка була об`єктом оренди) та одночасно внесено запис про припинення права державної власності на неї (в особі Львівської обласної державної адміністрації) та зареєстровано право комунальної власності (власник: Стрийська міська рада) на земельні ділянки, утворені внаслідок поділу вказаної земельної ділянки. Отже, 16.07.2021 Стрийською міською радою набуто право власності на спірні земельні ділянки та до останньої перейшли права та обов`язки Орендодавця за договором оренди землі. Крім того, Стрийська міська рада відповідно до підп. 1.17 п.1 рішення №21 від 08.12.2020 є правонаступником усіх прав та обов`язків Підгірцівської сільської ради, що реорганізована шляхом приєднання до Стрийської міської ради, зокрема, права на отримання плати за користування вказаною земельною ділянкою. Прокурор зазначає, що рішенням Господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі № 914/2012/21, яке набрало законної сили 22.06.2022, задоволено позов Заступника керівника Львівської обласної прокуратури в інтересах держави (в особі Стрийської міської ради) до ТзОВ Моріон+ та зобов`язано Товариство повернути Стрийській міській раді земельні ділянки з кадастровими номерами: 4625385200:07:000:0118 (площею 2,5 га), 4625385200:07:000:0119 (площею 2,5 га) та 4625385200:07:000:0120 (площею 2,4321 га), які розташовані на території Підгірцівської сільської ради. Вказаним рішенням суду встановлено, що строк дії договору оренди земельної ділянки площею 7, 4321 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 (яка в подальшому поділена на три земельні ділянки) закінчився 02.07.2020. На виконання вказаного рішення суду видано наказ від 24.01.2022, який перебував на виконанні у Стрийському ВДС, яким 27.07.2022 винесено постанову про закінчення виконавчого провадження №69498979 на підставі п.9 ч.1 ст. 39 Закону України Про виконавче провадження, у зв`язку з поверненням ТзОВ Моріон+ земельних ділянок власнику - Стрийській міській раді. Отже, ТзОВ Моріон+ користувалося земельною ділянкою площею 7, 4321 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101, яка в подальшому була поділена на три земельні ділянки без правових підстав з 03.07.2020 до 04.07.2022 включно.

Звернення прокурора з даним позовом до суду обгрунтовано ненадходженням коштів за користування відповідачем земельною ділянкою комунальної власності без правових підстав, що призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави та економічної безпеки держави в цілому.

Підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку зазначається бездіяльність Стрийської міської ради щодо звернення до суду з позовом про відшкодування безпідставно збережених коштів у розмірі 1 422 986,66 грн., що призводить до значних втрат місцевого бюджету.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 24.07.2024 року у справі №914/3123/23 (суддя О.Ф. Стороженко) позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Моріон+ на користь Стрийської міської ради безпідставно збережені грошові кошти у сумі 1 422 986,66грн. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Моріон+ на користь Львівської обласної прокуратури витрати на судовий збір у сумі 21 344,80 грн.

При прийнятті рішення суд виходив з того, що після припинення дії договору оренди (02.07.2020) і до моменту повернення земельної ділянки (04.07.2022), земельна ділянка (яка поділена на три земельні ділянки) перебувала у фактичному користуванні відповідача при відсутності належних правових підстав і власник земельної ділянки - Стрийська міська рада не отримувала плати за вказані земельні ділянки, відтак, наявний факт безпідставного збереження відповідачем грошових коштів у сумі, що відповідає встановленому розміру орендної плати за земельні ділянки. При цьому, досліджуючи розрахунок спірної суми, суд встановив правомірність застосування усіх вихідних даних для такого розрахунку.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, ТзОВ «Моріон+» звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати його та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.

Скаржник вважає оскаржуване рішення прийнятим при неправильному застосуванні норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права. Зокрема, зазначає, що Великою Палатою Верховного Суду у справі № 905/1680/20 наведено правовий висновок, що належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41 встановленого Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 12 року № 1051, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі. Водночас, прокурором в обґрунтування позовних вимог не подано жодного належного доказу на обґрунтування нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок. Відповідач вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що розрахунок плати, виходячи зі ставки 4% від НГО проведено до 16.07.2021, оскільки розрахунок з вказаної ставки проведено з 03.07.2020 по 31.12.2021, а з 01.01.2022 по 04.07.2022 з розрахунку 12 % від НГО. Крім того, на думку скаржника, безпідставно в користь Стрийської міської ради нараховано плату на земельні ділянки за період з 03.07.2020 по 15.07.2021, так як право власності на зазначені земельні ділянки в Стрийської міської ради зареєстровано 16.07.2021 року. В той же час, договір оренди земельної ділянки припинив свою дію 02.07.2020.

Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу необґрунтованою та безпідставною, а рішення суду першої інстанції законним, прийнятим на підставі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права. Зокрема, зазначає, що у зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок з кадастровим номером 4625385200:07:000:0118 площею 2,5 га; кадастровий номер 4625385200:07:000:0119 площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 площею 2,4321 у місцевий фонд документації із землеустрою не надходила, тобто відсутня, розрахунок суми неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ «Моріон+» здійснено за останньою нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки площею 7,4321 га кадастровий номер 4625385200:07:000:0101, яка проведена у 2018 році, тобто, до її поділу. Прокурор зауважує, що договором оренди земельної ділянки було встановлено орендну плату у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становила 11 752 910,62 грн. У зв`язку з цим, за період з 03.07.2020 по 31.12.2021 (29 днів липня 2020 року + 5 місяців 2020 року + 2021 рік) сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ «Моріон+» становить 702 647,02 грн. Разом з тим, рішенням Стрийської міської ради № 419 від 24.06.2021 «Про місцеві податки» встановлено та введено в дію з 01.01.2022 ставки місцевих податків на території Стрийської територіальної громади, зокрема, встановлено орендну плату за землю для фізичних та юридичних осіб за земельну ділянку, надану в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У зв`язку з цим за період з 01.01.2022 по 04.07.2022 (6 місяців 2022 року + 4 дні липня 2022 року) сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ «Моріон+» становить 720 339,64 грн. Таким чином, за період після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельних ділянок, тобто, за період користування (тимчасового зайняття) ТзОВ «Моріон+» спірними земельними ділянками сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю становить 1 422 986,66 грн. (702 647,02 грн. + 720 339,64 грн.). Просить рішення Господарського суду Львівської області від 24.07.2024 у справі № 914/3123/23 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Позивач не надав суду письмового відзиву на апеляційну скаргу.

Прокурор та представник позивача в судовому засіданні просили залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.

Представники відповідача підтримали доводи, наведені в апеляційній скарзі та просили задовольнити апеляційну скаргу

Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.

02.07.2015 між Львівською обласною державною адміністрацією (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Морін+ (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 7,4321 га (кадастровий номер 4625385200:07:000:0101) із земель промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення для розробки Верчанського родовища в т.ч. Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід за межами населеного пункту на території Підгірцівської сільської ради (т. 1, а.с. 20-21).

Договір укладено на 5 років до 02.07.2020 року (п. 8 договору).

Згідно з пунктом 9 договору орендна плата вноситься у грошовій формі в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки (що становить 30 9494,81 грн. на рік) на розрахунковий рахунок Підгірцівської сільської ради.

02.07.2015 підписано акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду згідно з яким Орендодавець передав, а Орендар отримав в оренду земельну ділянку, яка розташована на території Підгірцівської сільської ради Стрийського району Львівської області, площею 7, 4321 га, цільове призначення земельної ділянки: для розробки Верчанського родовища в тому числі Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід. Земельна ділянка передана в задовільному стані (т. 1, а.с. 25).

Відповідно до підп. 1.17 п.1 рішення Стрийської міської ради №21 від 08.12.2020 Стрийська міська рада є правонаступником усіх прав та обов`язків Підгірцівської сільської ради, що реорганізована шляхом приєднання до Стрийської міської ради, зокрема, права на отримання плати за користування спірною земельною ділянкою (т. 1, а.с. 42-44).

Згідно з даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 16.07.2021 зареєстровано право комунальної власності на три земельні ділянки (кадастровий номер 4625385200:07 000:0118 - площею 2,5 га; кадастровий номер 4625385200:07:000:0119 - площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 - площею 2,4321 га) за Стрийською міською радою на підставі Законів України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин (витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №№: 343936943, 343936839, 343936626 від 23.08.2023 (т. 1, а.с. 29-34).

16.07.2021 Стрийською міською радою набуто право власності на спірні земельні ділянки та до останньої перейшли права та обов`язки Орендодавця за договором оренди землі.

01.09.2021 державним реєстратором закрито розділ щодо об`єкта нерухомого майна - земельна ділянка з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 площею 7,4321 га (яка була об`єктом оренди) та одночасно внесено запис про припинення права державної власності на неї (в особі Львівської обласної державної адміністрації) та зареєстровано право комунальної власності (власник: Стрийська міська рада) на земельні ділянки, утворені внаслідок поділу вказаної земельної ділянки.

Прокурор в позовній заяві зазначає, що рішенням Господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі № 914/2012/21, яке набрало законної сили 22.06.2022, задоволено позов Заступника керівника Львівської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Стрийської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Моріон+ та зобов`язано Товариство повернути Стрийській міській раді земельні ділянки з кадастровими номерами: 4625385200:07:000:0118 (площею 2,5 га), 4625385200:07:000:0119 (площею 2,5 га) та 4625385200:07:000:0120 (площею 2,4321 га), які розташовані на території Підгірцівської сільської ради (т. 1, а.с. 13-19).

Даним судом рішенням, зокрема, встановлено, що строк дії договору оренди земельної ділянки площею 7, 4321 га з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 (яка в подальшому поділена на три земельні ділянки) закінчився 02.07.2020.

24.01.2022 на виконання вказаного рішення Господарським судом Львівської області видано наказ, який звернуто до виконання у Стрийський відділ Державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів). 25.07.2022 головним державним виконавцем винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 69498979. 27.07.2022 головним державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження №69498979 на підставі п.9 ч.1 ст. 39 Закону України Про виконавче провадження, у зв`язку з поверненням Боржником - ТзОВ «Моріон+» земельних ділянок власнику - Стрийській міській раді, що підтверджується актом від 04.07.2022 прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди землі від 02.07.2015 (т.1, а.с. 26, 27, 28).

Рішенням Стрийської міської ради № 419 від 24.06.2021 Про місцеві податки встановлено (та введено в дію з 01.01.2022) ставки місцевих податків на території Стрийської територіальної громади, зокрема, згідно з пунктом 3.2.17 додатку № 3 до рішення, встановлено орендну плату за землю для фізичних та юридичних осіб за земельну ділянку, надану в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (т. 1, а.с. 36-37).

Стрийською окружною прокуратурою неодноразово скеровувались на адресу Стрийської міської ради листи щодо надання інформації про нарахування розміру збитків (неодержаних доходів), заподіяних внаслідок незаконного користування (тимчасового зайняття) ТзОВ «Моріон+» вищезазначеними земельними ділянками комунальної власності після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельної ділянки, а також про вжиті заходи з метою стягнення до місцевого бюджету Стрийської територіальної громади неодержаних доходів (т. 1, а.с. 48-49, 51-56).

У відповідь на вказані запити Виконавчий комітет Стрийської міської ради неодноразово інформовано прокурора про те, що нарахування розміру збитків (неодержаних доходів), заподіяних внаслідок незаконного користування (тимчасового зайняття) ТзОВ «Моріон+» вищезазначеними земельними ділянками не проводилось, Стрийська міська рада з позовом до суду про стягнення збитків не зверталася і про остаточне визначення суми збитків окружну прокуратуру буде повідомлено додатково (т.1, а.с. 45, 46, 50, 57).

12.05.2023 Стрийською окружною прокуратурою на адресу Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області скеровано лист № 14.57/05-42-3391вих-23 про надання витягів з технічної документації щодо нормативно-грошових оцінок спірних земельних ділянок.

24.05.2023 Відділом № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області надіслано Стрийській окружній прокуратурі лист № 1527/15-23 «Про надання інформації», яким надано інформацію щодо нормативної грошової оцінки по земельній ділянці несільськогосподарського призначення площею 7,4321 га кадастровий номер 4625385200:07:000:0101 (в подальшому поділена на земельні ділянки з кадастровим номером 4625385200:07:000:0118 площею 2,5 га; кадастровий номер: 4625385200:07:000:0119 площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 площею 2,4321 га) відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що перебувала в оренді ТзОВ «Моріон+» для розробки Верчанського родовища, у т.ч. Південно-Західної ділянки гравійно- піщаних порід на території Підгірцівської сільської Стрийського району Львівської області (за межами населеного пункту), яка розроблена ТзОВ «Західземпроект» у 2015 році нормативна грошова оцінка становила - 7 737 370,22 грн., у 2016 році - 11 087 651,53 грн., у 2017 та 2018 роках 11 752 910, 62 грн. (т. 1, а.с. 35).

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 4625385200:07:000:0118, 4625385200:07:000:0119 та 4625385200:07:000:0120 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.

Вказані обставини спричинили звернення прокурора з позовом до суду в інтересах держави в особі Стрийської міської ради до ТзОВ Морін+ про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у розмірі орендної плати в сумі 1 422 986,66 грн. (за користування трьома земельними ділянками).

При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Частиною 5 статті 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органами місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, відшкодування завданих збитків.

Використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 ЗК України).

Податковим кодексом України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).

За змістом статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що 02.07.2015 між Львівською обласною державною адміністрацією (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Морін+ (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 7,4321 га (кадастровий номер 4625385200:07:000:0101) із земель промисловості, транспорту, енергетики, оборони та іншого призначення для розробки Верчанського родовища в т.ч. Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід за межами населеного пункту на території Підгірцівської сільської ради. Строк оренди тривав з 02.07.2015 до 02.07.2020 (п.8 договору).

Рішенням Господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі №914/2012/21 встановлено відсутність факту продовження строку дії договору і зобов`язано Орендаря ТзОВ Морін+ повернути земельну ділянку, яка на той час вже була поділена на три земельні ділянки (кадастрові номери: 4625385200:07:000:0118; 4625385200:07:000:0119; 4625385200:07:000:0120), які на підставі норм Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності, перейшли у комунальну власність і право власності на які було зареєстровано 16.07.2021 за Стрийською міською радою, що підтверджується даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

За приписами ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Водночас, відповідачем повернуто позивачу орендовану земельну ділянку (поділену на три земельні ділянки) лише 04.07.2022, про що зазначено у постанові Стрийського відділу Державної виконавчої служби від 27.07.2022 у виконавчому провадженні №69498979 з виконання наказу Господарського суду Львівської області (виданого на виконання рішення від 21.12.2021 у справі №914/2012/21) та підтверджується актом від 04.07.2022 прийому-передачі об`єкта оренди (земельної ділянки) за договором оренди землі від 02.07.2015.

Таким чином, після припинення дії договору оренди (02.07.2020) і до моменту повернення земельної ділянки (04.07.2022), земельна ділянка (яка поділена на три земельні ділянки) перебувала у фактичному користуванні відповідача при відсутності належних правових підстав і власник земельної ділянки - Стрийська міська рада не отримував плати за вказані земельні ділянки.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

За змістом положень глав 82, 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондиційних приріст майна у набувача без достатніх правових підстав.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження відбулось за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

Для кондиційних зобов`язань наявність вини набувача (зберігача) майна не є необхідною обставиною. Визначальним є наявність факту неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності. Набувач має обов`язок повернути майно, яке він безпідставно набув (зберігав), або його вартість.

Водночас, спір між сторонами стосовно наявності правових підстав для повернення безпідставно збережених коштів відсутній, проте, у відповідача наявні заперечення стосовно правомірності розрахунку плати за землю.

Щодо розміру недоотриманих коштів міським бюджетом з плати за землю внаслідок використання земельної ділянки без належної правової підстави, колегія суддів зазначає таке.

Як зазначалось вище, пунктом 9 договору оренди земельної ділянки від 02.07.2015 передбачалось, що орендна плата вноситься у грошовій формі в розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки (що становить 30 9494,81 грн. на рік) на розрахунковий рахунок Підгірцівської сільської ради.

На підставі рішення Стрийської міської ради № 21 від 08.12.2020 Підгірцівську сільську раду приєднано до Стрийської міської ради, що зумовило перехід до Стрийської міської ради права реорганізованої сільської ради на отримання плати за спірну земельну ділянку (яку поділено на три земельні ділянки).

Згідно з проведеним прокурором розрахунком розміру неодержаних доходів у вигляді орендної плати за період з 03.07.2020 по 31.12.2021 (29 днів липня 2020 року + 5 місяців 2020 року + 2021 рік) сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ Морін+ становить 702 647,02 грн.

Разом з тим, рішенням Стрийської міської ради від 24.06.2021 № 419 Про місцеві податки встановлено (та введено в дію з 01.01.2022) ставки місцевих податків на території Стрийської територіальної громади, зокрема, згідно з пунктом 3.2.17 додатку № 3 до рішення, встановлено орендну плату за землю для фізичних та юридичних осіб за земельну ділянку, надану в оренду для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, цільове призначення земельних ділянок з кадастровими номерами 4625385200:07:000:0118, 4625385200:07:000:0119 та 4625385200:07:000:0120 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами.

Згідно проведеного прокурором розрахунку розміру неодержаних доходів у вигляді орендної плати за період з 01.01.2022 по 04.07.2022 (6 місяців 2022 року + 4 дні липня 2022 року) сума неодержаних від ТзОВ Моріон+ місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю становить 720 339,64 грн.

Таким чином, всього за період після закінчення строку дії договору оренди землі і до дати повернення земельних ділянок, сума неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю становить 1 422 986,66 грн. (702 647,02 грн. + 720 339,64 грн.).

Щодо доводів скаржника, що прокурором в обґрунтування позовних вимог не подано жодного належного доказу на обґрунтування нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок, колегія суддів зазначає таке.

12.05.2023 окружною прокуратурою на адресу Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області скеровано лист № 14.57/05-42-3391вих-23 про надання витягів з технічної документації щодо нормативно-грошових оцінок спірних земельних ділянок.

З листа Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області№ 1527/15-23 від 24.05.2023 вбачається, що відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 7,4321 га кадастровий номер 4625385200:07:000:0101 (в подальшому поділена на земельні ділянки з кадастровим номером 4625385200:07:000:0118 площею 2,5 га; кадастровий номер: 4625385200:07:000:0119 площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 площею 2,4321 га), що перебувала в оренді ТзОВ «Моріон+» для розробки Верчанського родовища, у т.ч. Південно-Західної ділянки гравійно-піщаних порід на території Підгірцівської сільської Стрийського району Львівської області (за межами населеного пункту), яка розроблена ТзОВ «Західземпроект» у 2015 році нормативна грошова оцінка становила - 7 737 370,22 грн., у 2016 році становила - 11 087 651,53 грн., у 2017 та 2018 роках становила - 11 752 910, 62 грн.

Згідно з даними Державного земельного кадастру 12.03.2018 земельна ділянка з кадастровим номером 4625385200:07:000:0101 площею 7,4321 га перенесена у архів в результаті поділу її на три земельні ділянки: кадастровий номер 4625385200:07:000:0118 площею 2,5 га; кадастровий номер 4625385200:07:000:0119 площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 площею 2,4321 га на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Технічні документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 4625385200:07:000:0118, 4625385200:07:000:0119 та 4625385200:07:000:0120 у місцевий фонд документації із землеустрою не надходили.

У зв`язку з тим, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок з кадастровим номером 4625385200:07:000:0118 площею 2,5 га; кадастровий номер 4625385200:07:000:0119 площею 2,5 га та кадастровий номер 4625385200:07:000:0120 площею 2,4321 у місцевий фонд документації із землеустрою не надходила, тобто відсутня, розрахунок суми неодержаних місцевим бюджетом Стрийської територіальної громади доходів у вигляді орендної плати за землю від ТзОВ «Моріон+» здійснено за останньою нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки площею 7,4321 га кадастровий номер 4625385200:07:000:0101, яка проведена у 2018 році, тобто до її поділу.

Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Програмне забезпечення Державного земельного кадастру не передбачає видачу витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель за минулі роки, у зв`язку з чим відсутня технічна можливість надати інформацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки у формі витягу з технічної документації за попередні роки.

Водночас, чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі.

Велика Палата Верховного Суду у справі № 905/1680/20 (постанова від 09.11.2021), на яку покликається скаржник, дійшла висновків, що земельним законодавством та Податковим кодексом України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 ГПК України.

Окрім того, Верховний Суд зазначив, що вбачаються помилковими висновки судів, які застосовують приписи ст. ст. 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» у спосіб тлумачення витягу про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки - як єдиного належного доказу на підтвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати чи повернення безпідставно збережених грошових коштів фактичним землекористувачем без оформлення орендного договору.

З долученого прокурором до позовної заяви листа Відділу № 5 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №1527/15-23 від 24.05.2023 вбачається, що відомості про нормативно грошову оцінку надано уповноваженим органом відповідно до технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 7,4321 га кадастровий номер 4625385200:07:000:0101.

Згідно правової позиції висловленої Верховним Судом у постанові від 14.02.2022 справа № 646/4738/19 за відсутності витягів з нормативно грошової оцінки за період з 2016 - 2019 років щодо спірної земельної ділянки, за умови наявності у матеріалах справи інших документів, які підтверджують розмір нормативно грошової оцінки, встановлений, зокрема, відповідними органами місцевого самоврядування щодо спірної земельної ділянки, суд вправі ухвалити судове рішення у справі з урахуванням цих документів.

З врахуванням наведеного, судом першої інстанції обгрунтовано взято до уваги надані прокурором докази щодо нормативної грошової оцінки спірних земельних ділянок.

Також колегія суддів критично оцінює твердження скаржника про відсутність підстав для стягнення на користь позивача безпідставно збережених коштів за період з 03.07.2020 по 15.07.2020 (до часу реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки), враховуючи насутпне.

Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що 16.07.2021 Стрийською міською радою набуто право власності на спірні земельні ділянки та до останньої перейшли права та обов`язки Орендодавця за договором оренди землі від 02.07.2015.

Більше того, Стрийська міська рада відповідно до п.п. 1.17 п.1 рішення Стрийської міської ради від 08.12.2020 № 21 є правонаступником всіх прав та обов`язків Підгірцівської сільської ради, що реорганізована шляхом приєднання до Стрийської міської ради, зокрема, прав на отримання плати за користування спірною земельною ділянкою.

Отже, в даному випадку встановлено порушення інтересів держави, яке полягає в користуванні відповідачем земельною ділянкою комунальної власності без правових підстав, внаслідок чого до місцевого бюджету не надійшли значні кошти.

Доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги та жодним чином не спростовують висновків, наведених в рішенні Господарського суду Львівської області від 24.07.2024 року у справі № 914/3123/23.

За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, у господарському процесі обов`язок сторін довести ті обставини, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог чи заперечень, коригується (співвідноситься) з правом суду прийняти чи не прийняти докази в контексті їхнього значення для справи, що і є предметом оцінки господарського суду.

Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись, ст.ст. 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ :

1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Морін+ залишити без задоволення.

2.Рішення Господарського суду Львівської області від 24.07.2024 у справі № 914/3123/23 залишити без змін.

3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.

4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбаченні ст.ст.287-288 ГПК України.

5.Справу повернути до Господарського суду Львівської області.

Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.

Головуючий суддяН.М. Кравчук

Судді О.І. Матущак

О.С. Скрипчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123335743
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3123/23

Постанова від 19.11.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 02.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 11.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 08.05.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Ухвала від 28.12.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Ухвала від 23.11.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

Ухвала від 24.10.2023

Господарське

Господарський суд Львівської області

Стороженко О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні