Ухвала
від 27.11.2024 по справі 924/1045/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29607, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1, e-mail: inbox@km.arbitr.gov.ua, тел.(0382)71-81-84


УХВАЛА

"27" листопада 2024 р. Справа № 924/1045/24

м. Хмельницький

Суддя Господарського суду Хмельницької області Музика М.В., розглянувши матеріали

за позовом ОСОБА_1 , м. Ізяслав Хмельницької області

до Хмельницької обласної ради

про визнання протиправним та скасування рішення Хмельницької обласної ради №10-19/2024 від 27.03.2024 року;

зобов`язання Хмельницьку міську раду відшкодувати матеріальну шкоду в розмірі 1070090,00 грн. та моральну шкоду в розмірі 70 000,00 грн.;

зобов`язання вчинити дії;

ВСТАНОВИВ:

25.11.2024 року на адресу Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява ОСОБА_1 , м. Ізяслав Хмельницької області до Хмельницької обласної ради про визнання протиправним та скасування рішення Хмельницької обласної ради №10-19/2024 від 27.03.2024 року; зобов`язання Хмельницьку міську раду відшкодувати матеріальну шкоду в розмірі 1070090,00 грн. та моральну шкоду в розмірі 70 000,00 грн.; зобов`язання вчинити дії.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.11.2024 року вказану позовну заяву передано для розгляду судді Музиці М.В.

Розглянувши матеріали позовної заяви та долучені докази, оцінивши норми чинного процесуального законодавства, суд дійшов висновку про передання справи №924/1045/24 за підсудністю до Господарського суду м. Києва з врахуванням наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в суді, до юрисдикції якого вона віднесена процесуальним законом.

У ст. 125 Конституції України закріплений один із принципів судочинства, відповідно до якого судоустрій в Україні будується за принципами територіальності та спеціалізації і визначається законом.

Так, при вирішенні питання про відкриття провадження у справі першочергово підлягає перевірка питання щодо дотримання вимог підсудності, позаяк тільки суд, визначений законом, наділений компетенцією прийняття процесуальних рішень за наслідком звернення позивача до суду з позовом.

Згідно з ч. 1, 2, 7 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. Жодна особа не може бути позбавлена права на участь у розгляді своєї справи у визначеному законом порядку.

Правила визначення територіальної юрисдикції (підсудності) викладені у ст. 27-30 гл. 2 р. 1 ГПК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 27 ГПК України позов пред`являється до господарського суду за місцезнаходженням чи місцем проживання відповідача, якщо інше не встановлено цим Кодексом.

Ч. 5 ст. 30 ГПК України визначено, що спори, у яких відповідачем є Кабінет Міністрів України, міністерство чи інший центральний орган виконавчої влади, Національний банк України, Рахункова палата, Верховна Рада Автономної Республіки Крим або Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради або обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, а також справи, матеріали яких містять державну таємницю, розглядаються місцевим господарським судом, юрисдикція якого поширюється на місто Київ, незалежно від наявності інших визначених цією статтею підстав для виключної підсудності такого спору іншому господарському суду.

Тобто, якщо відповідачем у справі є орган, зазначений у ч. 5 ст. 30 ГПК України, то розгляд такої справи у будь-якому разі відноситься до компетенції виключно Господарського суду міста Києва та будь-який інший суд не уповноважений здійснювати розгляд відповідної справи ( в тому числі, вирішувати питання щодо подальшої долі позову, як от залишення його без руху, відмова у відкритті провадження тощо).

Розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 , судом встановлено, що відповідачем у справі №924/1045/24 визначено Хмельницьку обласну раду.

Отже, в даному випадку, в силу дії ч. 5 ст. 30 ГПК України, має місце виключна підсудність спору, розгляд якого віднесено до компетенції господарського суду, юрисдикція якого поширюється на місто Київ.

За таких обставин, враховуючи суб`єктний склад сторін, Господарський суд Хмельницької області не може розглядати даний спір, позаяк він не є судом, визначеним законом.

Окрім того, ОСОБА_1 у прохальній частині позовної заяви просить, з ціллю забезпечення позову, прийняти ухвалу про зупинення виконання рішення Хмельницької обласної ради №10-19/2024 від 27.03.2024 року до вирішення питання по суті судом.

Суд враховує, що відповідно до статті 136 ГПК України господарський суд за заявою учасника справи має право вжити передбачених статтею 137 цього Кодексу заходів забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду.

Згідно з частиною першою статті 138 Господарського процесуального кодексу України заява про забезпечення позову подається:

1) до подання позовної заяви - за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом для відповідного позову, або до суду за місцезнаходженням предмета спору - якщо суд, до підсудності якого відноситься справа, визначити неможливо;

2) одночасно з пред`явленням позову - до суду, до якого подається позовна заява, за правилами підсудності, встановленими цим Кодексом;

3) після відкриття провадження у справі - до суду, у провадженні якого перебуває справа.

Системний аналіз наведеного свідчить, що право особи на звернення до суду може бути реалізоване у визначеному процесуальним законом порядку, оскільки воно зумовлене дотриманням процесуальної форми, передбаченої для цього чинним законодавством, а також встановленими ним передумовами для звернення до суду.

Отже, розгляд заяви та вжиття заходів забезпечення позову здійснюються виключно судом, компетентним розглядати спір по суті.

При цьому першочерговим при надходженні на розгляд суду заяви про забезпечення позову є надання оцінки щодо порядку звернення з нею до суду, за умови дотримання якого здійснюється її розгляд по суті.

Як встановлено вище, поданий ОСОБА_1 позов підлягає розгляду виключно Господарським судом м. Києва, відтак заяву про забезпечення такого позову також уповноважений розглядати лише вказаний суд.

Верховний Суд в постанові від 16.08.2019 р. у справі №916/142/19 зауважив, що подання заяви про забезпечення позову з порушенням правил територіальної юрисдикції (підсудності) тягне за собою необхідність застосування приписів п.1 ч.1 ст.31 ГПК України.

Частина 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України визначає, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з п. 1 ч. 1, 3 ст. 31 ГПК України суд передає справу на розгляд іншому суду, якщо справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду. Передача справи на розгляд іншого суду за встановленою цим Кодексом підсудністю з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої цієї статті, здійснюється на підставі ухвали суду не пізніше п`яти днів після закінчення строку на її оскарження, а в разі подання скарги не пізніше п`яти днів після залишення її без задоволення.

Враховуючи викладене, справа №924/1045/24 підлягає переданню за виключною підсудністю до Господарського суду м. Києва.

Керуючись ст.ст. 31, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд -

УХВАЛИВ:

справу №924/1045/24 передати за виключною підсудністю до Господарського суду міста Києва (вул. Б. Хмельницького, 44-в, м. Київ, 01030).

Ухвала набрала законної сили з моменту її підписання суддею, 27.11.2024 року, та може бути оскаржена протягом 10 днів до Північно-західного апеляційного господарського суду.

СуддяМ.В. Музика

Віддрук. у 1 прим.: 1 - до справи; позивачу в електронний кабінет

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123337953
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1045/24

Ухвала від 01.01.2025

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні