МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 листопада 2024 р. № 400/12457/23 Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Біоносенко В. В. за участю секретаря судового засідання Бєлякової М.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомПриватного підприємтва "Петченко С.І.", АДРЕСА_1 до Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005, провизнання дій протиправними; визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Петченко С.І.» звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправними дії відповідача щодо продовження з 01.08.2023 року документальної планової виїзної перевірки ПП «Петченко С.І.» з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.07.2018 року по 30.09.2021 року, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2018 по 30.09.2021; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 №800514290901, яким встановлено порушення ст.15 Закону України від 19 грудня 1995 року «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», із змінами та доповненнями, а саме: реалізація алкогольних напоїв без наявності дозвільних документів (ліцензії) на такий виді діяльності та застосовано штрафну санкцію у сумі 64436524,22 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 №800614290901, яким встановлено заниження акцизного податку з реалізації суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів по операціях з реалізації товару (алкогольного пива та сидру) на суму акцизного податку 1492525,31 гривень, та застосовано штрафну санкцію у сумі 373131,33 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення від 15.09.2023 №800414290901, яким встановлено подання Звітів про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (форма №1-ОА) з недостовірними відомостями, та застосовано штрафну санкцію у сумі 408000,00 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 №794614290707, яким встановлено порушення п.11 ст.3 Закону №265/95-ВР, а саме: проведення розрахункових операцій через РРО/ПРРО без використання режиму попереднього програмування найменування та без зазначення коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизного товару та застосовано штрафну санкцію у сумі 5100 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 №794114290701, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств у сумі 4541850,00 гривень, та застосовано штрафну санкцію у сумі 371880,00 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 року №794314290701, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість у сумі 4988477,00 гривень та застосовано штрафну санкцію у сумі 1247119,25 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 15.09.2023 №794414290701, яким встановлено відсутність складення та/або реєстрації протягом граничного строку податкових накладних та застосовано штрафну санкцію у сумі 2494238,50 гривень; визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.09.2023 №790014292406, яким встановлено не включення виплачених сум доходів фізичним особам-підприємцям в ф.1-ДФ, та застосовано штрафну санкцію у сумі 1020 гривень.
Свої позовні вимоги, підприємство обґрунтувало тим, що планова виїзна перевірки фактично була проведена в період з 09.02.2022 по 01.03.2022 і не могла бути зупинена та в подальшому продовжена з 01.08.2023. За таких обставин складення акту про результати перевірки позивача через рік та п`ять місяців після її проведення є протиправним та не може слугувати правовою підставою для складання податкових повідомлень-рішень та притягнення підприємства до відповідальності. Так, на момент проведення перевірки позивача діяла редакція ПК України від 01.01.2022. В ст.82 ПК України було визначено, що тривалість перевірок, визначених у статті 77 Кодексу, не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва 10 робочих днів. Відповідно до п.82.4 вказаної статті ПК України проведення документальної планової та позапланової перевірки платника податків, може бути зупинено за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформлюються наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків чи його уповноваженому представнику під розписку або надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст.42 Кодексу, з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк. Зі змісту п.п.1 п.3 розділу ІІ порядку оформлення результатів документальних перевірок дотримання законодавств України з питань податкового, валютного та іншого законодавства платниками податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 20.08.2015, вбачається, що загальні положення акту (довідки) документальної планової перевірки мають містити такі дані, зокрема: щодо строку зупинення документально позапланової перевірки. При цьому, в акті зазначаються реквізити наказів контролюючого органу про зупинення, продовження або перенесення строків її проведення (у разі їх складання). Зупинення документальної планової, позапланової перевірки перериває перебіг строку проведення перевірки в разі вручення платнику податків або його уповноваженому представнику в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, наказу про зупинення такої перевірки. При цьому, перевірка може бути зупинена на загальний строк, що не перевищує 30 робочих днів, а в разі необхідності проведення експертизи, отримання інформації від іноземних державних органів щодо діяльності платника податків, завершення розгляду судом позовів з питань, пов`язаних з предметом перевірки, відновлення платником податків втрачених документів перевірки може бути зупинена на строк, необхідний для завершення таких процедур. Як вбачається з акту перевірки, то документальна планова перевірка була розпочата на підставі направлення від 08.02.2022 та наказу про проведення перевірки від 24.01.2022 року. З пункту 2.1 розділу ІІ акту перевірки вбачається, що термін проведення перевірки продовжувався з 23.02.2022 по 01.03.2022 року. Копію наказу про продовження перевірки було вручено 21.02.2022 позивачеві. Таким чином, в самому акті перевірки вбачається, що термін проведення перевірки закінчився 01.03.2022. При цьому, будь-якої інформації щодо наказу про її зупинення акт перевірки не містить, а по факту, його й не існувало взагалі. За таких обставин, планова перевірка підприємства закінчилась 01.03.2022, відповідно до діючих на той час норм податкового законодавства, у зв`язку з чим, відповідач мав обов`язок оформити її результати у встановлені ст.86 ПК України строки. Натомість, як вбачається з акту перевірки, то її проведення було продовжено з 01.08.2023 на підставі змін податкового законодавства, що відбулися 03.03.2022, тобто, після закінчення перевірки. Крім того, 18.03.2022 набрав чинності Закону України від 17.03.2020 №533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)». Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяць (включено), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Верховний Суд у постанові від 22.02.2022 у справі №420/12859/21 виклав правову позицію про те, що мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась. Виходячи зі змісту п.2.1 ст.2 ПК України, зміна приписів ПК України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків дії мораторію може бути здійснена виключно шляхом прямого внесення змін до ПК України. Верховний Суд дійшов висновку, що за наявності суперечливих праві і положень щодо дії мораторію на проведення перевірок, які містяться у ПК України і в постанові Кабінету Міністрів України застосуванню підлягають положення і правила саме ПК України.
Відповідач позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував наступним. Фахівцями ГУ ДПС у Миколаївській області, відповідно до п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, ст.77, п.82.1 ст.82 ПК України, із змінами та доповненнями, проведено документальну планову виїзну перевірку ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» за період діяльності з 01.07.2018 по 30.09.2021, в тому числі з питання своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на додану вартість за період з 01.07.2018 по 30.09.2021, правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.07.2018 по 30.09.2021 року. Перевірка проводилась з 09.02.2022 по 23.02.2022, з 01.08.2023 по 04.08.2023. Термін проведення перевірки продовжувався з 23.02.2022 по 01.03.2022 на підставі наказу Головного управління ДПС у Миколаївській області від 17.02.2022 №227-п«Про продовження строків проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.». Копію наказу Головного управління ДПС у Миколаївській області від 17.02.2022 №227-п «Про продовження строків проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» вручено під розписку 21.02.2022 директору ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» ОСОБА_1 . З направленнями від 08.02.2022 №294/14-29-07-10, №295/14-29-07-10, №296/14-29-07-10, №297/14-29-07-10, №298/14-29-07-10 та №299/14-29-07-10 на право проведення перевірки ознайомлено під підпис 09.02.2022 директора ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» ОСОБА_2 . З направленням від 01.08.2023 №1334/14-29-07-10 на право проведення перевірки ознайомлено під підпис 01.08.2023 директора ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» ОСОБА_2 . За результатами перевірки складено акт від 11.08.2023 № 6942/14-29-07-03/ НОМЕР_1 та встановлено порушення. Відповідно до п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України короновірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу. Тобто з 18.03.2020 законодавством було зупинено всі строки, передбачені податковим законодавством (строки давності). В подальшому, Законом України від 15.03.2022 № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» (далі Закон № 2120-IX) статтю 102 доповнено пунктом 102.9. Так, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При цьому дія п.52-2 підрозділу 10 розділу ХХ зупинена на період дії воєнного, надзвичайного стану. З 1 серпня 2023 року відновлено перебіг строків, установлених Податковим кодексом України, які були зупинено Законом № 2120-IX та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню короно вірусної хвороби (COVID-19). Таким чином строки давності були зупинені у період з 18.03.2020 по 01.08.2023 (тобто на 3 роки та 4 місяця). З урахуванням наведеного, при плануванні періоду питання дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи не перевищено можливі терміни з урахуванням зупиненого перебігу терміну давності. Щодо періоду перевірки з питання правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Отже, оскільки у спірному наказі від 24.01.2022 №87-П зазначені усі необхідні реквізити, а Податковий кодекс України не містить вимоги детального опису змісту обставин, які стали підставою для такої перевірки, приймаючи до уваги те, що перед початком перевірки представнику підприємства були пред`явлені всі необхідні документи (службові посвідчення (довідки), направлення на перевірку, наказ), то у контролюючого органу були наявні підстави для реалізації наказу на проведення перевірки позивача. До того ж, згідно правової позиції Верховного Суду України, визначеній у постанові від 24.12.2010 у справі №21-25а10, платник податку який вважає порушеним порядок та підстави призначення податкової перевірки щодо нього, має захищати свої права шляхом не допуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки. Якщо ж допуск до податкової перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду в суді має бути лише суть виявлених порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється контролюючими органами. Таким чином, позови платників податків, спрямовані на оскарження рішень (у тому числі наказів про призначення перевірки), дій або бездіяльності контролюючих органів щодо призначення та/або проведення перевірок можуть бути задоволені лише в тому разі, якщо до моменту винесення судового рішення не відбулося допуску посадових осіб контролюючого органу до спірної перевірки, в іншому разі в задоволенні відповідних позовів має бути відмовлено. Вищезазначене свідчить, що наказ ГУ ДПС у Миколаївській області 24.01.2022 №87-П «Про проведення документальної планової виїзної перевірки» вичерпав свою силу, оскільки за результатами перевірки, проведеної на підставі цього наказу, складено акт. Даний наказ жодним чином не впливає на права та обов`язки Позивача.
В судових засіданнях представники позивача та відповідача підтримали власні позиції, викладені у процесуальних заявах по суті справи. Представник позивача просив позов задовольнити, представник відповідача просив в задоволенні позову відмовити.
Суд розглянув справу 19.11.2024 в порядку загального провадження у відкритому судовому засіданні з викликом сторін.
Дослідив матеріали справи, вислухав представників сторін, суд встановив наступне.
Приватне підприємство «Петченко С.І.» зареєстровано в якості юридичної особи з 12.03.2009. Основним видом діяльності приватного підприємства є оптова торгівля напоями.
24.01.2022 Головне управління ДПС у Миколаївській області видало наказ №87-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП «Петченко С.І.».
25.01.2022 ПП « ОСОБА_3 » листам проінформовано про призначення документальної планової перевірки.
08.02.2022 на підставі наказу від 24.01.2022 №87-п та направлень на проведення документальної планової перевірки, ревізори Головного управління ДПС у Миколаївської області вийшли за адресою місцезнаходження ПП «Петченко С.І.» та розпочали планову документальну перевірку.
17.02.2022 наказом №227-П «Про продовження строків проведення документальної планової перевірки ПП «Петченко С.І.» до 01.03.2022.
24.02.2022 у зв`язку з початком повномасштабного вторгнення Російської Федерації, планова документальна перевірка була перервана, а в подальшому відповідно до Закону України №2118 від 03.03.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподатковування та надання звітності у період дії воєнного стану» зупинена.
01.08.2023 Головним управлінням ДПС у Миколаївській області виписані нові направлення та поновлено проведення документальної планової перевірки ПП «Петченко С.І.».
11.08.2023 за результатами документальної планової виїзної перевірки ПП «Петченко С.І.» складено Акт за №6942/14-29-07-01/36433174.
Відповідно до висновків цього Акту від 11.08.2023, встановлено порушення, зокрема:
1. п.44.1, п.44.2 ст.44, пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на прибуток в періоді, що перевірявся, на загальну суму 4541850 грн, в т. ч.:
- за 2018 рік на суму 70020 грн (в т. ч. за ІV квартал 2018 року на суму 70020 грн),
- за І квартал 2019 року на суму 180000 грн,
- за Півріччя 2019 року на суму 824400 грн (в т. ч. за ІІ квартал 2019 року на суму
644400 грн),
- за 2019 рік на суму 1417500 грн (в т. ч. за ІІІ квартал 2019 року на суму 593100 грн),
- за 2019 рік на суму 1417500 грн (в т. ч. за ІV квартал 2019 року на суму 0 грн),
- за І квартал 2020 року на суму 234000 грн,
- за півріччя 2020 року на суму 940050 грн (в т. ч. за ІІ квартал 2020 року на суму 706050 грн),
- за три квартали 2020 року на суму 1282050 грн (в т. ч. за ІІІ квартал 2020 року на суму 342000 грн),
- за 2020 рік на суму 1282050 грн (в т. ч. за ІV квартал 2020 року на суму 0 грн),
- за І квартал 2021 року на суму 0 грн,
- за півріччя 2021 року на суму 1180080 грн (в т. ч. за ІІ квартал 2020 року на суму 1180080 грн),
- за три квартали 2021 року на суму 1772280 грн (в т. ч. за ІІІ квартал 2020 року на суму 592200 грн);
2. п.185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.188.1 ст.188, п.200.1, п.200.2 ст.200, п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ, із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено податок на додану вартість всього у сумі 4 988 477 грн, в тому числі за:
- листопад 2020 року на суму 4 988 477 грн;
3. п.201.1, п.201.7, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ, із змінами і доповненнями, в результаті чого встановлено факт відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 4 988 477 грн в тому числі за:
- листопад 2020 року на суму 4 988 477 грн;
4. пп.14.1.212 п.14.1 ст.14, пп.212.1.11 п.212.1 ст.212, пп.213.1.9 п.213.1 ст.213 та пп.215.3.10 п.215.3 ст.215 розділу VІ Податкового Кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ, із змінами та доповненнями, в результаті чого ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» занижено суму акцизного податку з роздрібної реалізації підакцизними товарами, здійсненої за адресою: АДРЕСА_2 у загальній сумі 1 492 525,31 гривень;
5. вимог ст. 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального», із змінами та доповненнями, а саме: здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями без наявності відповідної ліцензії на такий вид діяльності;
6. вимог ст. 16 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне
регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах, та пального», із змінами та доповненнями, а саме: подання 24 звітів «Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (форма № 1-ОА) з недостовірними відомостями;
7. пункту 51.1 статті 51, підпункту «б» пункту 176.2 статті 176 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VІ, із змінами та доповненнями, та пункт 3.2, пункт 3.3, пункт 3.6 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, із сум утриманого з них податку, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 13 січня 2015 року № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 січня 205 за № 111/26556, а саме: ПП «ПЕТЧЕНКО С.І.» до наданих до контролюючого органу податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (ф. 1-ДФ) за ІІІ та ІV квартали 2018 року не включено виплачені суми доходу фізичним особам підприємцям (157 ознака) за придбаний товар, послуги, про що свідчать банківські документи (банківські виписки);
8. п. 11 ст. 3 Закону України від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР «Про застосування
реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями.
15.09.2023 уповноваженою особою Головного управління ДПС у Миколаївської області, на підставі акту позапланової виїзної перевірки від 11.08.2023 прийняті податкові повідомлення-рішення №800514290901, № 800614290901, №800414290901, №794614290707, №794114290701, №794314290703, № 794414290701, №790014292406 про визначення ПП «Петченко С.І.» податкових зобов`язань та штрафів.
Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
За змістом підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.
Стаття 77 ПК України визначає порядок проведення документальних планових перевірок
Згідно з пунктами 77.1-77.4 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок. План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки. До плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи. Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік. Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Внесення змін до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік допускається не частіше одного разу в першому та одного разу в другому кварталі такого року, крім випадків коли зміни пов`язані із змінами найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок. Документальна перевірка платника податків, який був включений до плану-графіка проведення документальних планових перевірок на поточний рік внаслідок внесення змін у такому році (інших ніж зміни найменування платника податків, що вже був включений до плану-графіка, та/або виправлення технічних помилок), може бути розпочата не раніше 1 липня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у першому кварталі такого року і не раніше 1 жовтня поточного року в разі внесення змін до плану-графіка проведення документальних перевірок на поточний рік у другому кварталі такого року.
Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом.
Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово у своїх рішеннях, зокрема у справах у справах № 265/6582/16-ц, № 487/10128/14-ц, № 487/10132/14-ц, № 924/1473/15 звертала увагу на те, що відповідно до принципу jura novit curia («суд знає закони») навіть неправильна юридична кваліфікація сторонами спірних правовідносин не звільняє суд від обов`язку застосувати для вирішення спору належні приписи юридичних норм.
18.03.2020 набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», відповідно до якого, встановлено мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня по 31 травня 2020 року, а також документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період до 31 травня 2020 року. Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.
В подальшому, наступними змінами, дію мораторію на проведення перевірок було продовжено по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №651 від 27.06.2023 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, скасований з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 р. на всій території України.
Таким чином, протягом 18.03.2020 по 30.06.2023 в Україні діяв мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок, у тому числі розпочатих та не завершених до запровадження карантину, передбачений п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК України.
Законом України від 17 вересня 2020 року №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»», у пункту 4 розділу II, передбачено, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, надано право Кабінету Міністрів України скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи.
Керуючись зазначеною нормою, Кабінетом Міністрів України 03.02.2021 року видано постанову №89 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» якою було скорочено строк дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб:
тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними;
документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог пункту 77.4 статті 77 Кодексу;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.1 та/або 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 Кодексу, суб`єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг (із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 року №568-ІХ);
документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 пункту 78.1 статті 78 Кодексу.
Водночас, мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України (в редакції на момент винесення спірних наказів) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.
Вирішуючи колізію між нормами п.52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України про встановлення мораторію на проведення документальних перевірок в період з 18.03.2020 по 30.06.2023, а також 4 розділу II Закону України №909-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік»» та постановою Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021, суд виходить з наступного.
По-перше, постанова Кабінету Міністрів України №89 від 03.02.2021 «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» визнана протиправною та нечинною рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 26.01.2022 у справі №640/18314/21. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду 05.07.2022 зазначене рішення залишено в силі.
По-друге, відповідно до правових висновків Верховного Суду, які викладені у постановах від 22.02.2022 у справі № 420/12589/21, від 15.04.2022 у справі № 160/5267/21, від 27.04.2022 у справі № 140/1846/21, від 17.05.2022 у справі № 520/592/21, від 06.07.2022 у справі № 360/1182/21, від 01.09.2022 у справі № 640/16093/21, від 23.02.2023 у справі № 160/20112/21, від 05.09.2023 у справі № 440/6926/21, від 21.09.2023 у справі № 420/5325/22, від 13.09.2023 у справі № 300/629/22, від 27.09.2023 у справі № 280/958/22 та багатьох інших, проведення податковим органом перевірки на підставі постанови КМУ №89 від 03.02.2021 всупереч чинному і нескасованому мораторію на проведення перевірок є неправомірним. Своєю чергою встановлення обставин щодо неправомірності проведення відповідачем перевірки, за наслідками якої й було прийнято спірні рішення, є достатнім для висновку про їх протиправність.
Верховним Судом зокрема зазначено, що постанова Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 89 прийнята не на підставі та не на виконання Податкового кодексу України та законів з питань митної справи, у зв`язку з чим не може вважатися складовою податкового законодавства, а тому не підлягає застосуванню у питаннях, пов`язаних з оподаткуванням.
Мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину прямо закріплений пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції на момент винесення спірного наказу) та вказана норма в частині обмежень на проведення планових перевірок, була чинною, її дія не зупинялась.
Відповідно до пункту 2.1 статті 2 Податкового кодексу України, зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу.
Тобто, зміна приписів Податкового кодексу України здійснюється виключно законами про внесення змін до Кодексу, відповідно зміна строків, дії мораторію може бути здійснення виключно шляхом прямого внесення змін до Податкового кодексу України.
Відповідно до пункту 5.2 статті 5 Податкового кодексу України, у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи викладене, суд вимушений визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення, з тих підстав, що вони прийняти на підставі документальної перевірки на проведення якої станом на час призначення існував мораторій встановлений Законом.
При цьому, аргументи позивача про протиправність відновлення перевірки у серпні 2023 року, суд не вважає переконливим, оскільки порушення прав позивача відбулося не у серпні 2023 року, а у січні 2022 року, коли було протиправно призначено планову документальну перевірку. Немає потреби у визнанні протиправним кожного окремого кроку незаконно призначеної планової перевірки, оскільки правильним способом захисту у цьому випадку є скасування її наслідків, у вигляді відповідних податкових повідомлень-рішень. В цій частині позову належить відмовити.
Позов задовольнити частково.
Сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 26840 грн підлягає відшкодуванню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного підприємтва "Петченко С.І." ( АДРЕСА_3 ) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027) задовольнити частково.
2. Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 15.09.2023 №800514290901, № 800614290901, №800414290901, №794614290707, №794114290701, №794314290703, № 794414290701, №790014292406.
3. В задоволенні позову в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо продовження з 01.08.2023 документальної виїзної перевірки ПП "Петченко С.І.", призначеної на підставі наказу Головного управління ДПС у Миколаївській області від 24.01.2022 №87-п "Про проведення документальної планової виїзної перевірки ПП "Петченко С.І.", відмовити.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6,м. Миколаїв,54005 44104027) на користь Приватного підприємства "Петченко С.І." (вул. 6 Слобідська, 99,Миколаїв,54009 36433174) судові витрати в розмірі 26840 (двадцять шість тисяч вісімсот сорок грн) гривень.
5. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В. В. Біоносенко
Рішення складено в повному обсязі 27.11.2024
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2024 |
Оприлюднено | 29.11.2024 |
Номер документу | 123340640 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Біоносенко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні