Рішення
від 27.11.2024 по справі 275/857/24
БРУСИЛІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 275/857/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2024 року селище Брусилів

Брусилівський районний суд Житомирської області в складі:

головуючого - судді Лівочки Л.І.,

при секретарі - Степанчук С.А.,

розглянувши у підготовчому судовому засіданні в залі Брусилівського районного суду Житомирської області цивільну справу №275/857/24 за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській обасті, про скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення речових прав на земельну ділянку,

ВСТАНОВИВ:

22 липня 2024 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, про скасування державної реєстрації земельної ділянки та припинення речових прав на земельну ділянку.

В обгрунтування заяви зазначила, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер її батько ОСОБА_3 . В його приватній власності знаходилася земельна ділянка площею 0,3689га для ведення особистого селянського господарства, право власності якої посвідчено державним актом на право приватної власності на землю серії ЖТ-23 №001141 від 17 лютого 1998 року.

У визначений законом строк позивачка звернулася до нотаріуса з заявою про прийняття спадщини та прийняла її. Проте, оформити документи у нотаріуса не змогла оскільки відсутній кадастровий номер земельної ділянки, тому що право власності було посвідчено державним актом старого зразка.

Позивачка звернулася до землевпорядної організації для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

З довідки інженера - землевпорядника встановлено, що за результатом виконання землевпорядних робіт по складанню технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_3 01.03 для ведення особистого селянського господарства площею - 0,3689 га. за адресою АДРЕСА_1 , були виявлені помилки у визначенні меж земельної ділянки, а саме, розташування в межах земельної ділянки ОСОБА_3 частини інших земельних ділянок: а саме: кадастровий номер 1820982503:02:001:0317 - відсоток перетину 30.2762%. та кадастровий номер 1820982503:02:001:0318 - вісоток перетину 24.9282%.

Причини наявності помилок визначаються у застосуванні систем координат для земельних ділянок: 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:0318 , які були зареєстровані до 1 січня 2013року та перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Характер виявлених помилок відповідає зазначеним у абз.3 п.4 P.VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" №3613-VI. Такі помилки за згодою власника земельної ділянки можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель.

Для усунення наявних помилок в Державному земельному кадастрі власникам:

-гр. ОСОБА_2 , земельної ділянки загальною площею 0,2500 га., для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 1820982503:02:001:0317, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 ,

-гр. ОСОБА_2 , земельної ділянки загальною площею 0,2970 га., для ведення особистого селянстького господарства, кадастровий номер 1820982503:02:001:0318, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, село Ковганівка,

необхідно прийняти рішення щодо відновлення меж земельних ділянок та внесення до Державного земельного кадастру виправлених відомостей про фактичне місце розташування, даних про координати поворотних точок меж, конфігурації та лінійних промірів земельних ділянок.

Не виправлення вищезазначених помилок в Державному земельному кадастрі є перешкодою у державній реєстрації земельної ділянки позивача.

В добровільному порядку віповідач ОСОБА_2 який має у власності земельні ділянки за вищевказаною адресою, який навіть не являється суміжним землевласником, здійснити інвентаризацію своєї земельної ділянки та усунути зазначені порушення не бажає, тому, з метою захисту своїх законних прав та інтересів позивачка змушена звернутися до суду.

Позивач просила скасувати державну реєстрацію земельних ділянок ОСОБА_2 , а саме земельної ділянки загальною площею 0,25 га, з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 1820982503:02:001:0317, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та земельної ділянки загальною площею 0,2970 га, для ведення особистого селянстького господарства, кадастровий номер 1820982503:02:001:0318, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, село Ковганівка та припинити державну реєстрацію речових прав на вказані земельні ділянки.

10 вересня 2024 року від представника третьої особи - Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області до суду поступила заява, де зазначено, що згідно з

ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", державна реєстрація земельної ділянка скасовується Державним кадастровим реєстратором , який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Пунктом 10 розділу VII «Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про Державний земельний кадастр» визначено, що документи, якими було' посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набуття чинності цим Законом (що відбулося 01.01.2013 року), є дійсними.

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті З ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав», речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов, а саме: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.

Тобто, саме державні акти на право власності на земельні ділянки відповідача, є документом, що посвідчує право.

На сьогоднішній день вищевказані державні акти є чинними, ніким не оспорюваними та вимогу про їх скасування позивач не заявляв.

Отже, підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:031^ передбачені чинними нормативно-правовими актами, відсутні.

Окрім того, згідно з пунктом 4 Розділу VII Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр», у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, що містяться в документації із землеустрою та оцінки земель, затвердженої та переданої до Державного фонду документації із землеустрою до 1 січня 2013 року, підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру на безоплатній основі центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, та його територіальними органами відповідно до їх повноважень.

У разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв`язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Сторони у позасудовому порядку мають можливість скористатися визначеним у пункті 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр», способом відновлення своїх порушених прав, шляхом усунення технічних помилок, і лише у разі, якщо цей спосіб виявиться недієвим, чи згоди щодо визначення конкретних меж земельних ділянок не буде досягнуто, позивачі, чиї права порушені у результаті невідповідності інформації землевпорядної документації фактичним даним щодо площі, лінійних розмірів та конфігурації земельних ділянок, так і даним, визначеним державними актами, що є порушення вимог земельного законодавства, можуть звернутись до суду за захистом порушених прав.

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області не погоджується з доводами представника позивача в тій частині, що сама по собі наявність в ДЗК земельних ділянок з кадастровими номерам 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:0318, без доказів того, що перетин вищевказаної ділянки з ділянкою, яку бажає відвести позивач, існує в натурі (на місцевості), надає достатні підстави для скасування державної реєстрації з ділянками відповідача, оскільки помилка у внесені відомостей про земельні діляні може бути усунута в інший спосіб, без неспівмірного втручання у право власності відповідача на власну земельну ділянку, протиправність володіння якою не встановлена.

Твердження представника позивача про те, що відповідач відмовляється усунути перетин ділянок в добровільному порядку, не підтверджені жодним доказами, а тому не можуть бути враховані судом.

Вважа , що вимога позивача щодо скасування державної реєстрації земельної ділянки за кадастровими номерами 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:0318 є безпідставною.

До суду позивач та його представник - адвокат Нестеренко М.М., будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи не з"явилися. Від представника позовача надійшла заява про розгляд справи за його відсутності, в якій просив позовні вимоги задовольнити та судові витрати покласти на позивача.

Відповідач ОСОБА_2 , будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи , до суду не з`явився, подав заяву про визнання позову. просив справу розглянути без його участі.

Третя особа - Головне Управління Держгеокадастру у Житомирській області, будучи належним чином повідомленою про дату, час та місце розгляду справи, до суду не з`явилася , від представника поступила заява про розгляд справи зайого відсутності, при винесенні рішення покладається на розсуд суду.

Згідно до ч. 3 ст. 200 ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.

Суд, дослідивши та оцінивши надані докази, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_3 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть.

Позивач ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є донькою ОСОБА_3 , що підтверджується копіями свідоцтв про народження та шлюб.

Після смерті батька ОСОБА_1 звернулась з заявою дл нотаріуса про прийняття спадщини, що підтверджується витягом про реєстрацію в Спадковому реєстрі від 15 травня 2023 року , у спадковому реєстрі №70648746.

Згідно до Свідоцтва про право власності на житло від 12 листопада 2002 року ОСОБА_3 належить на праві власності житловий будинок, який розташований по АДРЕСА_1 .

Відповідно до Державного акту на право приватної власності на землю серії ЖТ-23 від 17 лютого 1998 року ОСОБА_3 на підставі рішення Містечківської сільської ради народних депутатів від 25.12.1997 р. №32 передано у приватну власність земельну ділянку площею 0,6343.

Судом встановлено, що у зв"язку з відсутністю кадастрового номера вищезазначеної земельної ділянки позивачка звернулась до землевпорядної організації для виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки ( на місцевості).

З довідки інженера - землевпорядника ОСОБА_5 про наявність помилок в Державному земельному кадастрі від 24.06.2024року № 2 слідує, що за результатом виконання землевпорядних робіт по складанню технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_3 01.03 для ведення особистого селянського господарства площею - 0,3689 га,за адресою АДРЕСА_1 , були виявлені помилки у визначенні меж земельної ділянки, а саме розташування в межах земельної ділянки ОСОБА_3 частини інших земельних ділянок: а саме: кадастровий номер 1820982503:02:001:0317 - відсоток перетину 30.2762%. та кадастровий номер 1820982503:02:001:0318 - відсоток перетину 24.9282%. Для усунення наявних помилок в Державному земельному кадастрі власникам:

-гр. ОСОБА_2 , земельної ділянки загальною площею 0,2500 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 1820982503:02:001:0317, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 ,

-гр. ОСОБА_2 , земельної ділянки загальною площею 0,2970 га, для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 1820982503:02:001:0318, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, с. Ковганівка,

необхідно прийняти рішення щодо відновлення меж земельних ділянок та внесення до Державного земельного кадастру виправлених відомостей про фактичне місце розташування, даних про координати поворотних точок меж, конфігурації та лінійних промірів земельних ділянок

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні ( ч.1 ст. 321 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч.2 ст.13 ЦК України, при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб.

Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону України "Про державний земельний кадастр", державний кадастровий реєстратор здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі.

Статтею 37 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що у разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру, орган, що здійснює його ведення, у п`ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру, внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду. Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

Для того, щоб право на доступ до суду було ефективним, особа повинна мати чітко визначену та дієву можливість оскаржити подію, яка, на її думку, порушує її права й охоронювані законом інтереси.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Згідно із ч. 6 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Згідно із ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Аналогічні норми зазначені в ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Підсумовуючи зазначені норми права, суд приходить до висновку, що відновити порушене право позивача на земельну ділянку можливо лише шляхом скасування судовим рішенням державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі, з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав відносно останніх, тобто скасування державної реєстрації прав на земельну ділянку.

Згідно з ч.1, 2 ст.26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом «а» п.2 ч.6 ст.37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Відповідно до ч.1 ст.27 вказаного вище закону, державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката, інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.

Згідно до ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

За таких обставин, оскільки державна реєстрація земельних ділянок відповідача за кадастровими номерами: 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:0318 порушує право власності позивача на земельну ділянку площею 0,3689 га, суд доходить висновку, що державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 1820982503:02:001:0317 та 1820982503:02:001:0318, слід скасувати та припинити право власності на них ОСОБА_2 .

На підставі ст.ст 13,15, 21, 321 ЦК України, ст. 79-1,ч.2 ст. 152 ЗК України, ст.24 Закону України "Про Державний земельний кадастр", ст.ст.24,26,27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", керуючись ст. ст. 12-13,76-81, ч. 3 ст. 200, ст.ст.263-265,352-355 ЦПК України, суд-

ВИРІШІВ:

Позов задовольнити.

Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок ОСОБА_2 , а саме земельної ділянки загальною площею 0,25 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 1820982503:02:001:0317, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та земельної ділянки загальною площею 0,2970 га, для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 1820982503:02:001:0318, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, село Ковганівка та припинити державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки ОСОБА_2 , а саме земельної ділянки загальною площею 0,25 га з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, кадастровий номер 1820982503:02:001:0317, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , та земельної ділянки загальною площею 0,2970 га, для ведення особистого селянстького господарства, кадастровий номер 1820982503:02:001:0318, яка розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, село Ковганівка.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Л. І. Лівочка

СудБрусилівський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено29.11.2024
Номер документу123345054
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —275/857/24

Рішення від 27.11.2024

Цивільне

Брусилівський районний суд Житомирської області

Лівочка Л. І.

Ухвала від 21.08.2024

Цивільне

Брусилівський районний суд Житомирської області

Лівочка Л. І.

Ухвала від 13.08.2024

Цивільне

Брусилівський районний суд Житомирської області

Лівочка Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні