ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2024 рокусправа № 380/4161/24
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ГУД МІТ ЛЮКС» до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю «ГУД МІТ ЛЮКС» (далі позивач, ТОВ «ГУД МІТ ЛЮКС») з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач 1, ГУ ДПС у Львівській області), Державної податкової служби України (далі відповідач 2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області №10586452/44922466 від 20.02.2024, №10586453/44922466 від 20.02.2024, №10586454/44962466 від 20.02.2024;
- зареєструвати ПН №4 від 17.01.2023, ПН №3 від 17.01.2023 та ПН №1 від 20.01.2023 днем їх подання на реєстрацію.
Ухвалою суду від 26.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.
Ухвалою суду від 27.11.2024 відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що не зважаючи на дотримання усіх вимог щодо формування та реєстрації податкових накладних, такі не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних з незалежних від позивача обставин. Вказане свідчить про протиправність рішення відповідача 1 про відмову в її реєстрації, та необхідність відновлення прав позивача шляхом зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладну, складену позивачем.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві. Зазначив, що на період зупинення реєстрації податкових накладних №4 від 17.01.2023, №3 від 17.01.2023 та №1 від 20.01.2023 було прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості. Контролюючим органом запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. За результатами наданих позивачем пояснень та документів до них, прийняті оскаржені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів та/або надання документів з порушенням законодавства а саме: договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. Також, відповідач зауважив, що обсяг документів поданих позивачем до контролюючому органу значно менший, ніж той обсяг, що поданий до суду. Окрім того, договір поставки №ГМЛ-01 від 16.01.2023 до контролюючого органу не подався, тому відповідно і не досліджувався при прийняття оскаржених рішень. Також до контролюючого органу не подано повідомлення про всі об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, за основним місцем обліку згідно з розділом VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588 (повідомлення форми 20-ОПП).
Представник позивача одповідь на відзив, в якій позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (частина 2 статті 262 КАС України).
Суд на підставі позовної заяви, відзивів, відповіді на відзив, а також долучених письмових доказів,-
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ГУД МІТ ЛЮКС» є юридичною особою; створене 16.11.2022; є платником податку на додану вартість.
Основний вид господарської діяльності згідно з КВЕД: 46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами. Крім того, позивачем задекларовано здійснення інших видів господарської діяльності.
Під час здійснення господарської діяльності 16.01.2023 позивач (відповідно до умов договору Постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЄВРО-КОРС» (відповідно до умов договору Покупець) уклали Договір поставки №16/01/23 (далі Договір).
Відповідно до пункту 1.1. Договору Постачальник на умовах цього договору зобов?язується передати у власність Покупцеві продукцію, визначену в пункті 1.2. Договору, а Покупець зобов?язується прийняти та оплатити продукцію за ціною вказаною у рахунку виставленому для оплати.
Відповідно до пункту 2.4. Договору доставка продукції на склад Покупця здійснюється з згодою сторін: або транспортними засобами Постачальника, або Покупця.
Згідно з пунктом 3.1 Договору ціна на продукцію, що передається у власність Покупцеві, вказується в рахунках, які надаються Постачальником для проведення оплати.
Відповідно до пункту 3.2. Договору загальну суму договору складає сума продукції, отриманої по всім видатковим накладним.
Пунктом 3.4. Договору передбачено, що оплата продукції Покупцем здійснюється за договірною ціною шляхом 100% перерахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника в день отримання товару.
Крім цього, ТОВ «ГУД МІТ ЛЮКС» із контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС» 01.01.2023 уклали договір на транспортні послуги №01/01/2023.
Також, під час здійснення господарської діяльності 16.01.2023 позивач (відповідно до умов договору Постачальник) та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЮГ ПРО ТОРГ» (відповідно до умов договору Покупець) уклали Договір поставки №ГМЛ-01 (далі Договір).
Відповідно до пункту 1.1. Договору Постачальник на умовах цього договору зобов?язується передати у власність Покупцеві продукцію, визначену в пункті 1.2. Договору, а Покупець зобов?язується прийняти та оплатити продукцію за ціною вказаною у рахунку виставленому для оплати.
Пунктом 2.1 Договору передбачено, що завантаження товару може здійснюватися зі складів ТОВ «ЄВРО-КОРС», як постачальника ТОВ «ГУД МІТ ЛЮКС».
Відповідно до пункту 2.4. Договору доставка продукції на склад Покупця здійснюється з згодою сторін: або транспортними засобами Постачальника, або Покупця.
Згідно з пунктом 3.1 Договору ціна на продукцію, що передається у власність Покупцеві, вказується в рахунках, які надаються Постачальником для проведення оплати.
Відповідно до пункту 3.2. Договору загальну суму договору складає сума продукції, отриманої по всім видатковим накладним.
Пунктом 3.4. Договору передбачено, що оплата продукції Покупцем здійснюється за договірною ціною шляхом 100% перерахування коштів на розрахунковий рахунок Постачальника в день отримання товару.
ТОВ «ГУД МІТ ЛЮКС» придбало у ТОВ «ЄВРО-КОРС» продукцію, яку згодом поставило ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ». Транспортування продукції здійснювалося ТОВ «ЄВРО-КОРС» на підставі договору на транспортні послуги №01/01/2023 та заявок до договору.
ТОВ «ГУД МІТ ЛЮКС» за фактом отримання оплати від ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ», оформлено податкові накладні: №4 від 17.01.2023 на суму 752832,00 грн., в т.ч. ПДВ 125472,00 грн., №3 від 17.01.2023 на суму 1307735,00 грн., в т.ч. ПДВ 217955,83 грн., №1 від 20.01.2023 на суму 1362265,00 грн., в т.ч. ПДВ 227044,17 грн., які надіслало до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Платник податку отримав квитанції від 07.02.2023, 09.02.2023 та 13.02.2023 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно до тексту якої документ (податкову накладну) збережено, однак реєстрація зазначених податкових накладних зупинена.
Підставою зупинення в Квитанціях зазначено: «відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку». Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З метою розблокування податкових накладних позивач сформував та подав до ГУ ДПС у Львівській області в електронному вигляді повідомлення №1 від 15.02.2024 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригувань, реєстрацію яких зупинено, до якого долучив на власний розсуд документи, що підтверджують господарські взаємовідносини із ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ», одним додатком, серед яких копії: пояснень №1 від 12.02.2024; клопотання про поновлення строку на подання пояснень щодо зупинених ПН №2 від 12.02.2024; договору на транспортні послуги №01/01/2023 від 01.01.2023 (із контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС»); заявок №67295/4 від 28.01.2023, №67295/3 від 24.01.2023, №67295/2 від 21.01.2023, №67295/1 від 17.01.2023 до договору №01/01/2023; акту здачі-приймання робіт (наданих послуг) №ЄК-0067295 від 31.01.2023 (із контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС»); оборотно-сальдової відомості та карткового рахунку №631 за 2023 рік по контрагенту ТОВ «ЄВРО-КОРС»; платіжних інструкцій №11 від 20.01.2023, №12 від 23.01.2023, №10 від 19.01.2023 (розрахунки із контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС»); оборотно-сальдової відомості та карткового рахунку №361 за 2023 рік по контрагенту ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ»; платіжних доручень №185 від 20.01.2023, №154 від 17.01.2023, №153 від 17.01.2023 (розрахунки із контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ»); товарно-транспортних накладних №1 від 17.01.2023, №2 від 17.01.2023, №3 від 21.01.2023; видаткових накладних №1 від 17.01.2023, №2 від 17.01.2023, №3 від 21.01.2023.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10586452/44922466 від 20.02.2024, №10586453/44922466 від 20.02.2024, №10586454/44962466 від 20.02.2024, якими відмовлено у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податку документів, а саме: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства та вказано конкретні документи: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг. Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач скаргу до ДПС України на рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не подав.
Вважаючи протиправним рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Вирішуючи справу суд застосовує такі норми права.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
За правилами підпунктів а та б пункту 185.1. статті 185 Податкового кодексу України (далі ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу.
Відповідно до підпунктів а та б пункту 187.1. статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.7 статті 201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на рахунок у банку/небанківському надавачу платіжних послуг як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрання чинності з 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів від 11.12.2019 №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з абзацом 1 пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Відповідно до абзацу 2 пункту 25, абзацу 1 пункту 26 Порядку №1165 Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Суд встановив, що реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість наведений в Додатку 1 до Порядку №1165.
Пунктом 8 зазначеного Додатку 1 передбачено такий критерій ризиковості платника податку на додану вартість: у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статті 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», Законів України «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 №959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01.06.2020 №261) (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II ПК України, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Суд встановив, що відповідно до змісту оскаржених рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, підставою відмови зазначено: надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства та вказано конкретні документи: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг. Розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
З метою встановлення та з`ясування підстав та обставин складання податкових накладних ДПС у Львівській області надіслало позивачу повідомлення про необхідність надання платником податку письмових пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у таких податкових накладних.
Позивач поза встановлених строків сформував та подав до ГУ ДПС у Львівській області в електронному вигляді повідомлення №1 від 15.02.2024 про надання пояснень та копій документів, що не заперечується сторонами.
До пояснень №1 від 15.02.2024 щодо підтвердження господарських взаємовідносин із контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ» позивач долучив лише оборотно-сальдової відомості та карткового рахунку №361 за 2023 рік по контрагенту ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ»; платіжних доручень №185 від 20.01.2023, №154 від 17.01.2023, №153 від 17.01.2023 (розрахунки із контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ»); товарно-транспортних накладних №1 від 17.01.2023, №2 від 17.01.2023, №3 від 21.01.2023; видаткових накладних №1 від 17.01.2023, №2 від 17.01.2023, №3 від 21.01.2023.
Суд зауважує, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації. Тобто позивач має довести, що ним подано вичерпний перелік документів, достатніх для реєстрації податкової накладної.
Відповідач у відзиві зазначив, що договір поставки №ГМЛ-01 від 16.01.2023 (укладений із контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ») до контролюючого органу не подавався. Відповідно до поданих відповідачем додатків, які позивач долучив до повідомлення про надання пояснень, до таких не долучено жодного із укладених позивачем договір поставки, ні з контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ» (№ГМЛ-01 від 16.01.2023), ні з контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС» (№16/01/23 від 16.01.2023).
Згідно з пунктом 5 Порядку №520 серед документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, визначено, зокрема, договори, зокрема, зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг.
Позивачем же на противагу цим покликанням відповідача не надано до суду належних та допустимих доказів, що як під час реєстрації податкових накладних, як і під час надання пояснень, ним подавалися договір поставки саме з контрагентом ТОВ «ЮГ ПРО ТОРГ» на підставі якого позивач здійснював реєстрацію спірних податкових накладних.
Натомість позивач подав до контролюючого органу пакет документів, що підтверджував проведені господарські операції із контрагентом ТОВ «ЄВРО-КОРС» щодо договору на транспортні послуги №01/01/2023 від 01.01.2023 (копії договору на транспортні послуги №01/01/2023 від 01.01.2023; заявок №67295/4 від 28.01.2023, №67295/3 від 24.01.2023, №67295/2 від 21.01.2023, №67295/1 від 17.01.2023 до договору №01/01/2023; акту здачі-приймання робіт (наданих послуг) №ЄК-0067295 від 31.01.2023; оборотно-сальдової відомості та карткового рахунку №631 за 2023 рік по контрагенту ТОВ «ЄВРО-КОРС»; платіжних інструкцій №11 від 20.01.2023, №12 від 23.01.2023, №10 від 19.01.2023.
Крім цього, суд зауважує, що позивачем подано до суду більший обсяг документів (договір оренди складського приміщення, договори поставки з контрагентами, декларація виробника, тощо), ніж той, що подавався контролюючому органу.
З викладеного та встановлених обставин справи суд висновує, що у справі відсутні належні та допустимі докази, що підтверджують надання позивачем на момент вирішення контролюючим органом питання про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідачу повного пакету первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, достатнього для прийняття рішення.
Таким чином, слід виснувати про відсутність документального підтвердження позивачем господарських операцій, що були підставами для формування податкових накладних, та відповідно наявності у відповідачів підстав та обов`язку зареєструвати такі в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Беручи до уваги, що обсяг поданих контролюючому органу документів та їх зміст не дозволяв однозначно з`ясувати фактичні обставини господарської операції, суд вважає обґрунтованим висновок комісії регіонального рівня про те, що надані позивачем документи були недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Слід зазначити, що при дослідженні правомірності оскарженого рішення про відмову в реєстрації податкової накладної підлягають оцінці та дослідженню лише ті документи, що подавались платником податків безпосередньо суб`єкту владних повноважень, який приймав відповідне рішення. Тобто, суд повинен враховувати факт відсутності або дефектності окремих первинних документів саме на час винесення оскарженого рішення комісією податкового органу.
Верховний Суд у постанові від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 зазначив, що судами здійснено дослідження первинних документів, які не були підставами для прийняття рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальшої відмови у реєстрації податкової накладної, що є порушенням вимог принципу офіційного з`ясування обставин справи та безпідставне розширення предмету доказування.
В даному випадку, податковий орган прийняв рішення за одних обставин та документів, однак позивач просить суд скасувати вказане рішення обґрунтовуючи іншими (додатковими) обставинами та документами, які не були предметом розгляду відповідача на час прийняття оспорюваного рішення.
Таким чином, позивач фактично просить суд, перебрати на себе функції контролюючого органу в частині дослідження документів та визначення права на складення податкової накладної/розрахунку коригування, що не може бути задоволено в судовому порядку.
Водночас саме позивач зобов`язаний подати визначені пунктом 5 Порядку №520 документи, які стосуються інформації, зазначеній у податковій накладній, зокрема, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг.
Оскільки позивач не спростував висновків податкового органу та не надав суду доказів протиправності оскаржених рішень про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН та наявності підстав для їх скасування, суд висновує про відсутність правових підстав для задоволення позову.
Крім того, позовна вимога про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні є похідною від першої позовної вимоги в задоволенні якої суд відмовив, така задоволенню також не підлягає.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно з статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог. Тому, в задоволенні позову слід відмовити повністю.
За правилами статті 139 КАС України стягнення судових витрат на користь позивача, якому у задоволенні позову відмовлено повністю не передбачено.
Керуючись статтями 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 257, 293, 295 КАС України, суд, -
в и р і ш и в :
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Судовий збір покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Кравців Олег Романович
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123373134 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні