РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2024 року справа № 580/9069/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В. розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Іскра-Транс-Логістік» до Смілянської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Іскра-Транс-Логістік» звернулось до суду з адміністративним позовом до Смілянської міської ради, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Смілянської міської ради від 31.07.2024 № 84-47/VIII «Про відмову ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» в наданні земельної ділянки під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського в оренду»;
- зобов`язати Смілянську міську раду передати в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю «Іскра-Транс-Логістик» земельну ділянку під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського за кадастровим номером 7110500000:02:003:0390.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 18.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вважає безпідставним викладене відповідачем в оскарженому рішенні твердження, що земельна ділянка за кадастровим номером 7110500000:02:003:0390 під автостоянкою не ввійшла до єдиного майнового комплексу КП «Готельний комплекс Сміла», набутого товариством та є вільною від забудови, а отже може передаватись в користування виключно на конкурентних засадах (на земельних торгах).
Позивач стверджував, що з переходом права на єдиний майновий комплекс КП «Готельний комплекс «Сміла» до позивача перейшли в тому числі і права користування земельною ділянкою, а інформація про те, що дана земельна ділянка не увійшла до єдиного майнового комплексу об`єкта приватизації - не відповідає дійсності.
Рішенням Смілянської міськради від 25.10.2023 № 70-75/VIII «Про проведення інвентаризації земельної ділянки під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського» дана заява ТОВ «ІТЛ» розглянута, дозвіл на розробку технічної документації надано, прийнято рішення про інвентаризацію зазначеної земельної ділянки.
Після проведення інвентаризації земельної ділянки, відповідна технічна документація передана на затвердження до Смілянської міської ради. Рішенням Смілянської міської ради від 28.02.2024 № 76-117/VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського» - технічну документацію затверджено. Таким чином, ТОВ «ІТЛ» набуло право на землю разом із набуттям права власності на єдиний майновий комплекс «Готельний комплекс «Сміла» в результаті проведеної приватизації.
На підставі наведеного позивач вважає, що відповідач незаконно відмовив у наданні в оренду земельної ділянки з підстав необхідності її передачі на земельних торгах.
Відповідач у встановлений судом строк подав відзив проти позову, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що земельна ділянка обліковувалася на позабалансовому рахунку і не входила до єдиного майнового комплексу комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла». Зазначений факт став підставою для прийняття Смілянською міською радою рішення від 31.07.2024 № 84-47/VIII «Про відмову ТОВ «Іскра-Транс-Логістик» в наданні земельної ділянки під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського в оренду».
Товариство може отримати в користування вказану ділянку на правах оренди, однак, оскільки на ній відсутні об`єкти нерухомості єдиного майнового комплексу комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла», то вона не входить в перелік земельних ділянок, що визначений ч. 1, 2 статті 134 Земельного кодексу України. Тому зазначена земельна ділянка може бути передана в користування тільки на конкурентних засадах (на земельних торгах). Відповідно підстав для передачі її в оренду в позаконкурентний спосіб у Смілянської міської ради немає.
На підстав наведеного відповідач вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
У відповіді на відзив позивач не погодився з доводами відповідача, зазначивши, що із зведеного акту інвентаризації майна КП «Готельний комплекс «Сміла» від 28.01.2022 вбачається, що до складу майна, що підлягає приватизації включено майно, зазначене в інвентаризаційному описі необоротних активів (основні засоби) в кількості 13 одиниць, тобто весь перелік, що зазначений в даному описі. Таким чином, спірна земельна ділянка включена до складу майна КП «Готельний комплекс «Сміла», тому до товариства перейшло право користування земельною ділянкою, яка є складовою частиною єдиного майнового комплексу КП «Готельний комплекс «Сміла».
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що відповідно до договору купівлі-продажу об`єкта малої приватизації комунальної власності: єдиного майнового комплексу комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла» за результатами аукціону за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій, від 15.03.2023, укладеного між відповідачем Смілянською міською радою та позивачем ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» продавець зобов`язується передати у власність Покупцю об`єкт малої приватизації: єдиний майновий комплекс комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла» (код за ЄДРПОУ 32480477), який розташований за адресою: вул. Соборна, 91, м. Сміла, Черкаський район. Черкаська область (далі - Об`єкт приватизації), а покупець зобов`язується прийняти Об`єкт приватизації, виконати визначені в договорі умови.
Право власності на вказаний об`єкт нерухомого майна зареєстровано 15.03.2023 за ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» в Державному реєстрі речових прав, що підтверджується витягом індексний №325828297, сформованим приватним нотаріусом Черкаського районного нотаріального округу Таран Г.В.
Комунальному підприємству «Готельний комплекс «Сміла» на праві постійного користування КП «Готельний комплекс «Сміла» належала земельна ділянка за адресою: вул. Свердлова, 91, площею 0,0487 га, кадастровий номер 7110500000:02:003:0390, цільове призначення: землі автомобільного транспорту та дорожнього господарства, що підтверджується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №340087 від 04.09.2008.
ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» звернулось до Смілянської міської ради із заявою від 27.09.2023 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки кадастровий номер 7110500000:02:003:0390.
На підставі звернення ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» рішенням Смілянської міської ради від 25.10.2023 № 70-75/VIII «Про проведення інвентаризації земельної ділянки під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського» вирішено провести інвентаризацію земельної ділянки площею 0,0487 га, кадастровий номер 7110500000:02:003:0390.
Рішенням Смілянської міської ради від 28.02.2024 № 76-117/VIII «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності під автостоянкою на бульварі графа О.Бобринського» вирішено затвердити технічну документацію та прийняти до обліку з новим місцем розташування та розмірами земельну ділянку площею 0,0570 га, кадастровий номер 7110500000:02:003:0390, розташовану на бульварі графа О. Бобринського, під автостоянкою готельного комплексу з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
На підставі звернення ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» рішенням Смілянської міської ради від 31.07.2024 № 84-47/VIII відмовлено ТОВ «Іскра-Транс-Логістік» в наданні в оренду земельної ділянки площею 0,0570 га, кадастровий номер 7110500000:02:003:0390, розташовану на бульварі графа О. Бобринського під автостоянкою.
Підставою прийняття рішення зазначено, що вказана земельна ділянка не ввійшла до єдиного майнового комплексу КП «Готельний комплекс «Сміла», набутого позивачем та є вільною від забудови, а отже може передаватись в користування виключно на конкурентних засадах (на земельних торгах).
Позивач, вважаючи, вищевказане рішення протиправним звернувся з даним позовом до суду, в якому просить його скасувати.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить з того, що відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з ч. 1, 5 ст. 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до ч.1 ст.123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр», право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Згідно з частиною 13 статті 120 ЗК України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна (жилий будинок (крім багатоквартирного), іншу будівлю або споруду, єдиний майновий комплекс), об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває у постійному користуванні, особами, які не можуть набувати земельну ділянку на такому праві, вони набувають таку земельну ділянку із земель державної або комунальної власності у власність або оренду. Набувач права власності на такий об`єкт зобов`язаний протягом 30 днів з дня державної реєстрації права власності на такий об`єкт звернутися до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про передачу йому у власність або оренду земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, що належить йому на праві власності, у порядку, передбаченому статтями 118, 123 або 128 цього Кодексу.
Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування зобов`язаний не пізніше 30 днів з дня отримання поданого у встановленому порядку клопотання припинити право постійного користування земельною ділянкою, на якій розміщений відповідний об`єкт, та передати її у власність або оренду набувачу права власності на такий об`єкт.
Пропущення строку подання клопотання, зазначеного в абзаці першому цієї частини, не може бути підставою для відмови набувачу права власності на відповідний об`єкт у передачі йому у власність або оренду земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт.
Відповідно до абз. 4 ч. 6 ст. 26 Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18 січня 2018 року № 2269-VIII, приватизація окремо стоячої будівлі, розташованої на земельній ділянці, яка перебуває в оренді або постійному користуванні третьої особи, є підставою для дострокового припинення договору оренди з такою третьою особою (припинення її права постійного користування) в частині земельної ділянки, необхідної для обслуговування і використання приватизованого об`єкта за призначенням. Власник такої земельної ділянки зобов`язаний укласти договір оренди з покупцем об`єкта приватизації, що є окремо стоячою будівлею, відповідно до Земельного кодексу України, у тримісячний строк з моменту реєстрації покупцем права власності на об`єкт приватизації. Неукладення такого договору оренди у визначений строк має наслідком припинення такого права постійного користування та настання відповідальності згідно із законодавством.
Відповідно до частин 1, 2 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
В силу приписів абзацу 2 частини 2 статті 134 ЗК України не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
З наведеного правового регулювання вбачається, що перехід до позивача права власності на єдиний майновий комплекс є підставою для оформлення права оренди земельної ділянки на якій розміщений об`єкт нерухомого майна, що входить до складу такого копмлексу. При цьому, вимоги щодо продажу такого права на земельних торгах не застосовуються у разі перебування у власності юридичної особи будівель на земельній ділянці, яка передається у користування.
Згідно відомостей, які містяться в 1.2 договору купівлі-продажу від 15.03.2023 єдиного майнового комплексу комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла», до складу об`єкта приватизації входить нерухоме майно, що знаходиться за адресою: вул. Соборна, 91, та розташовано на земельній ділянці кадастровий номер 7110500000:02:003:0126, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-9914938462023, виданого 14.03.2023.
Одночасно зазначено, що в постійному користуванні КП «Готельний комплекс «Сміла» перебуває земельна ділянка площею 0,0487 га, кадастровий номер 7110500000:02:003:0390 під автостоянкою, право на яку потребує переоформлення новим власником.
Отже, позивач має право на оформлення оренди земельної ділянки кадастровий номер 7110500000:02:003:0126, без проведення земельних торгів, оскільки на вказаній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, які приватизовані позивачем як єдиний майновий комплекс.
Натомість доказів знаходження на іншій земельній ділянці кадастровий номер 7110500000:02:003:0390, яка перебувала у постійному користуванні КП «Готельний комплекс «Сміла» об`єктів нерухомого майна придбаних у складі цілісного майнового комплексу позивач не надав. Більш того, в договорі купівлі-продажу вказано, що ця земельна ділянка використовується під автостоянку.
За таких обставин, передбачене абзацом 2 частини 2 статті 134 ЗК України виключення щодо відсутності необхідності проведення земельних торгів під час набуття права оренди, до спірних правовідносин не застосовується.
Твердження позивача про перебування земельної ділянки кадастровий номер 7110500000:02:003:0390 у складі цілісного майнового комплексу судом відхиляються, оскільки КП «Готельний комплекс «Сміла» набуло її у користування та не набуло право власності на цю земельну ділянку. Отже, вона продовжує перебувати у власності територіальної громади міста Сміла, тому позивач має право або викупу земельної ділянки, або оформлення права оренди на неї на загальних підставах, визначених Земельним кодексом України.
Доказів проведення земельних торгів з метою отримання права оренди земельної ділянки кадастровий номер 7110500000:02:003:0390 під час проведення процедури приватизації єдиного майнового комплексу комунального підприємства «Готельний комплекс «Сміла», позивач не надав.
Також суд відхиляє посилання позивача на правові висновки Верховного Суду, викладені в постанові від 15.11.2021 у справі №906/620/19 та від 27.01.2021 у справі №906/706/19, оскільки вони не є релевантними до спірних правовідносин та базуються на редакції Земельного кодексу України в редакції станом на 1999 рік.
Більш того, у відповідності до ч. 1 ст. 28 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» особи, які придбали державні або комунальні підприємства як єдині майнові комплекси, є правонаступниками їх майнових прав (крім права постійного користування земельною ділянкою) і обов`язків відповідно до умов договору між продавцем і покупцем та законодавства України.
Норми частини 13 статті 120 ЗК України прямо передбачають обов`язок органу місцевого самоврядування спочатку припинити право постійного користування земельною ділянкою приватизованого підприємства, а вже потім оформити право оренди з новим власником, тому навіть у разі приватизації підприємства як єдиного майнового комплексу позивач не набуває автоматичного права користування земельною ділянкою і таке право підлягає оформленню за встановленою Земельним кодексом України процедурою.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що оскаржене рішення прийнято правомірно, тому викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки в задоволенні позову відмовлено, судові витрати слід залишити за позивачем.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Судові витрати залишити за позивачем.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення суду.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123374782 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні