П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/20401/24
Перша інстанція: суддя Потоцька Н.В.,
повний текст судового рішення
складено 02.10.2024, м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» до Головного управління Державної податкової служби в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
У червні 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» ( далі - позивач, ТОВ «ЛІНДАР») звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі - відповідач, ГУ ДПС) з такими позовними вимогами:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження Головного Управління ДПС в Одеській області від 17.06.2024 року №187-р в частині анулювання ліцензії на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР», а саме: ліцензію з реєстраційним номером 990514202200037, терміном дії з 12.08.2022 року до 12.08.2027 року, адреса місця оптової торгівлі пальним: Україна, Одеська область, м.Одеса, Суворовський район, вул.Хаджибейська дорога, 4/Д;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202200037, терміном дії з 12.08.2022 року до 12.08.2027 року, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» (ЄДРПОУ 41548252, 65005, Одеська область, м. Одеса, вул. Середня, буд.83/2, кв.(офіс) 301, адреса оптової торгівлі пальним Україна, Одеська область, м.Одеса, вул.Хаджибейська дорога, 4/Д.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що оскаржуване розпорядження прийняте у зв`язку зі встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Позивач не погоджується з правомірністю такого розпорядження, вказуючи на те, що на час подання заяви про отримання вказаної ліцензії, всі документи, які додавались до такої заяви, відповідали вимогам законодавства та були перевірені відповідачем. Зазначає, що оскаржуване розпорядження не містить вмотивованого посилання на встановлення факту подання позивачем недостовірних даних, в чому така недостовірність полягає, у який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 02.10.2024 року відмовлено в задоволенні позову.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати, та прийняти по справі нову постанову про задоволення позову.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.
Встановлені судом першої інстанції обставини справи полягають в наступному.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР», ЄДРПОУ 41548252, зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 29.08.2017 року, номер запису: 1 556 102 0000 063537, адреса: Україна, 65005, Одеська область, м.Одеса, вулиця Середня, будинок 83/2, офіс 301.
Товариство є платником податку на прибуток на загальних підставах, податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, військового збору, єдиного соціального внеску.
Видами діяльності Товариства за КВЕД є 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний), 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами тощо.
Товариство перебуває на податковому обліку в органах державної податкової служби в ГУ ДПС в Одеській області (Малиновська державна податкова інспекція).
У серпні 2022 року відповідно до вимог Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» Позивач звернувся з відповідною заявою на одержання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі за адресою господарювання: Україна, Одеська область, м.Одеса, Суворовський р-н, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д.
До заяви на отримання ліцензії позивачем було надано Відповідачу:
- договір оренди землі №4-08/2020 від 04.08.2020 року, додаток №1 до Договору оренди землі №4-08/2020 від 04.08.2020 року, договір оренди №30-10/19 від 30.10.2019 року, додаток №1 до Договору оренди №30-10/19 від 30.10.2019 року, Додаткова угода №1 до Договору оренди №30-10/19 від 30.10.2019 року;
- акт приймання обладнання для проведення комплексного випробування (Пуско-налагоджувальних робіт);
- дозвіл №533.19.51 Державної служби України з питань праці;
- дозвіл №494.19.51 Державної служби України з питань праці;
- платіжне доручення №762 від 17.08.2020 року.
Також, додатково було надано лист ТОВ «ЄВРОТЕРМИНАЛ» за вих. №301 від 13.10.2020 року, План поділу земельної ділянки за адресою м.Одеса, Хаджибейська дорога, 4, Акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу від 20.02.2020 року, Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, Витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку.
За результатами розгляду заяви та долучених до неї документів ГУ ДПС в Одеській області видано ТОВ «ЛІНДАР» ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі: реєстраційний номер 990514202200037; дата реєстрації: 12.08.2022 року; термін дії: з 12.08.2022 року до 12.08.2027 року; суб`єкт господарювання: Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР»; ідентифікаційний код 41548252; місцезнаходження: Україна, 650005, Одеська область, м.Одеса, Малиновський р-н, вул. Середня, буд 83/2, кв.(офіс) 301; адреса місця торгівлі: Україна, Одеська обл., м.Одеса, Суворовський р-н, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д.
На адресу ГУ ДПС в Одеській області 06.06.2024 року надійшов лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 22.05.2024 року №6225/55/114/01-2024 (вх. ГУ від 23.05.2024 року №26615/5) про те, що ТОВ «Ліндар» надало до ГУ ДПС в Одеській області для отримання ліцензії акт приймання обладнання для проведення комплексного опробування від 12.07.2019 року, що не відповідає вимогам Закону України «Про державне регулювання виробництва і обіг спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального» від 19.12.1995 року.
Також на адресу ГУ ДПС в Одеській області 14.06.2024 року №30014/5 надійшов лист Державної інспекції архітектури та містобудування України 13.06.2024 №3151/04/18-24 про те, що шляхом перевірки відомостей, які містяться в реєстрі будівельної діяльності за параметрами пошуку «замовник будівництва ТОВ «Ліндар» та «адреса об`єкта: м. Одеса, Суворовський р-н, вул.. Хаджибейська дорога, 4/Д» інформації та документів, що дають право на виконання будівельних та підготовчих робіт, та документів, що засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, змін до них, їх скасування чи анулювання станом на дату надання відповіді не виявлено.
Розпорядженням ГУ ДПС в Одеській області №187-р від 17.06.2024 року анульовано дію ліцензії на право оптової торгівлі пальним, реєстраційний номер №990514202200037 з терміном дії з 12.08.2022 року до 12.08.2027 року за адресом місця оптової торгівлі: м. Одеса, Суворовський р-н, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д.
Вважаючи дане розпорядження відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Обсяг нормативно-правового регулювання, який підлягає застосуванню для вирішення цього спору, полягає в наступному.
У відповідності до положень ст.1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 року №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР) ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку.
Роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції / автогазозаправної станції / газонаповнювальної станції / газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.
Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, та розміщується у вільному доступі.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:
ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);
місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);
дату видачі/призупинення/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.
Анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Згідно з положеннями ст.15 Закону №481/95-ВР, роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Річна плата за ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним становить 2000,00 грн. на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
Плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним справляється щорічно і зараховується до місцевих бюджетів згідно із законодавством.
Ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.
Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.
У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).
Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.
У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:
- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;
- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;
- дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.
Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
У разі якщо зазначені документи видані (оформлені) іншій особі, ніж заявник, такий заявник додатково подає документи, що підтверджують його право на використання відповідного об`єкта.
Після видачі/призупинення/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/призупинення/анулювання відповідної ліцензії.
Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому Законі, забороняється. Зазначені в цьому Законі документи (крім документів, які подаються заявником для отримання ліцензії на право виробництва пального, оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального) подаються в одному примірнику в копіях, засвідчених нотаріально або органом, який видав оригінал документа або посадовою особою органу ліцензування. Заява про видачу ліцензії та визначені цим Законом документи подаються уповноваженою особою заявника або надсилаються рекомендованим листом. У разі подання заяви про видачу ліцензії та доданих до неї документів особисто вони приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття заяви та документів і підписом особи, яка їх прийняла.
Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;
рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво)марок акцизного податку(стосовно імпортерів);
рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.
Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального), затверджений постановою Кабінету Міністрів України №545 від 19.06.2019 року (далі - Порядок №545).
Відповідно до абз.2 п.1 Порядку №545, Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 та 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (п.2 Порядку №545).
Підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 та 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (п.6 Порядку №545).
Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії (п.7 Порядку №545).
Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального розміщується на офіційному веб-сайті ДФС (п.8 Порядку №545).
Інформація, що міститься в Єдиному реєстрі ліцензіатів та місць обігу пального, є відкритою (крім реєстраційних номерів облікових карток платників податків та паспортних даних) (п.9 Порядку №545).
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що листи Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 22.05.2024 року №6225/55/114/01-2024 та Державної інспекції архітектури та містобудування України 13.06.2024 року №3151/04/18-24 доводять факт надання позивачем недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, а саме акту приймання обладнання для проведення комплексного опробування від 12.07.2019 року, а тому такі листи були належною правовою підставою для прийняття відповідачем спірного розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, і позивач не спростував факту надання ним недостовірних даних у документах на отримання ліцензії.
Апелянт не погоджується з доводами суду першої інстанції, посилаючись на те, що за адресою, на яку видана анульована спірним розпорядженням ліцензія, встановлена модульна АЗС, виконана як цілісний заводський виріб, а тому при розміщенні такої АЗС не виникає обов`язку щодо прийняття в експлуатацію об`єкта будівництва. Виходячи з цього Товариство для отримання ліцензії надало Акт приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт), якій відповідно до ст.15 Закону №481/95-ВР відноситься до категорії «інший документ, що підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію».
Надаючи оцінку висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів зазначає наступне.
Як слідує з матеріалів справи, фактичною причиною для анулювання виданої позивачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним став висновок відповідача про те, що раніше подані позивачем документи для отримання такої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним не містять всіх необхідних документів, які передбачені ст.15 Закону №481/95-ВР, а саме: акту вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікату про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або іншого документа, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства.
При цьому, надання позивачем Акту приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) кваліфіковано відповідачем як надання недостовірних даних у документах на отримання ліцензії.
З`ясовані обставини справи дають підстави для висновку, що на стадії перевірки наданого позивачем пакету документів для отримання ліцензії та на стадії видачі позивачу такої ліцензії, відповідач погодився з тим, що наданий позивачем до пакету документів Акт приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) є належним документом, що підтверджує прийняття об`єкту в експлуатацію, але після отримання вищевказаних листів Департаменту стратегічних розслідувань та Державної інспекції архітектури та містобудування України, відповідач змінив власну оцінку вказаного документа на протилежну.
При цьому, у вказаних листах Департаменту стратегічних розслідувань та Державної інспекції архітектури та містобудування України відсутні посилання на те, що у наданому Акті приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) позивач зазначив будь-яку інформацію, яка не відповідає дійсності, а лише вказано на невідповідність цього акту вимогам Закону №481/95-ВР .
А як вже з`ясовано судом, висновок про невідповідність Акту приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) вимогам Закону №481/95-ВР полягає в тому, що на думку відповідача, такий акт не може свідчити про прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства.
Такі обставини фактично вказують на те, що анулювання спірним розпорядженням виданої позивачу ліцензії відбулось внаслідок власної помилки контролюючого органу, яку він допустив при видачі позивачу вищевказаної ліцензії.
Колегія суддів вважає, що при таких обставинах застосування до позивача негативних наслідків у вигляді анулювання ліцензій буде суперечити принципу належного урядування, який є складовим елементом принципу верховенства права, який є одним з основних засад адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.1 та 2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до правової позиції Європейського суду з прав людини, який у рішенні від 20.01.2012 року «Рисовський проти України» ризик будь-якої помилки державного органу, у тому числі тої, причиною якої є їх власна недбалість, повинен покладатись на саму державу та її органи. Принцип належного урядування, як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.
Це є гарантією стабільності суспільних відносин, яка породжує у громадян впевненість у тому, що їх існуюче правове становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, тому саме на державний орган покладається обов`язок виправити свої помилки.
Отже, виявлення відповідачем власної помилки при виданні позивачу вказаної ліцензії не могло бути самостійною підставою для її анулювання.
Відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 01.11.2022 року у справі №560/377/20, вбачається, що питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає досліджено самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії. Натомість, у випадку анулювання ліцензії Відповідач має керуватись положеннями частини 52 статті 15 Закону №481, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема, встановлення факту подання недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.
Аналіз цієї норми свідчить про те, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, факт подання недостовірних даних має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись саме особою при отриманні ліцензії.
Тобто, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, містить недостовірну інформацію. Тоді ж, коли суб`єкт взагалі не подавав певний документ, вказані норми, як підстави для анулювання ліцензії, застосовані бути не можуть.
Такі висновки Верховного Суду згодом були підтримані судом у постановах від 04.05.2023 року у справі №380/12161/21, від 21.11.2023 року у справі №580/7822/21, від 07.02.2024 року у справі №420/15857/22, від 27.03.2024 року у справі №140/950/22, від 05.06.2024 року №420/19390/22.
За правовим висновком Верховного Суду у постанові від 01.11.2022 року у справі №560/377/20, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає дослідженню самим же органом доходів і зборів на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.
Відтак, видавши Товариству ліцензію на право оптової торгівлі пальним на підставі доданих до заяви документів та визнавши їх достатніми та достовірними для її отримання, Відповідач у подальшому не вправі посилатися на їх недостовірність як підставу для анулювання раніше виданої ліцензії.
Аналогічний правовий висновок у подібних правовідносинах викладено у постановах Верховного Суду від 01.11.2022 року у справі №560/377/20, від 21.11.2023 року у справі №580/7822/21, від 04.05.2023 року у справі №380/12161/21, 05.06.2024 року у справі №420/19390/22.
Також колегія суддів зазначає, що положення абз.2 ч.37 ст.15 Закону №481/95-ВР не містять вичерпного переліку документів, які необхідні для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
При цьому, відповідач в оскаржуваному розпорядженні не вказав, який саме документ підлягає поданню, з урахуванням особливостей спірних правовідносин, які полягають в тому, що за адресою, на яку видана анульована спірним розпорядженням ліцензія, встановлена саме модульна АЗС, яка виконана як цілісний заводський виріб.
Той факт, що за адресою місця торгівлі: м.Одеса, Суворовський р-н, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д встановлена саме модульна АСЗ з супутніми тимчасовими спорудами, відповідачем не заперечується.
Як слідує зі змісту Акту приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) від 12.06.2019 року предметом оцінки цього акту було улаштування модульної АЗС та супутніх тимчасових споруд за вказаною адресою, і згідно відображених в цьому акті рішень приймальної комісії:
«Улаштування модульної АЗС та супутніх тимчасових споруд за адресою: АДРЕСА_1 виконані у повному обсязі та відповідно до проекту, НПАОЛ 0.00-1.41-99 Загальні правила вибухонебезпеки для вибухопожежнонебезпечних хімічних, нафтохімічних і нафтопереробних виробництв та «Правил технічної експлуатації та охорони праці на стаціонарних, контейнерних і пересувних автозаправних станціях» та іншої нормативної документації.»
Згідно Державного класифікатору будівель та споруд ДК 018-2000, затвердженого і введеного в дію наказом Держстандарту України №507 від 17.08.2000 року (далі - ДК БС), об`єктами класифікації в ДК БС є будівлі виробничого та невиробничого призначення та інженерні споруди різного функціонального призначення.
ДК БС призначено для використання органами центральної та місцевої виконавчої та законодавчої влади, фінансовими службами, органами статистики та всіма суб`єктами господарювання (юридичними та фізичними особами) в Україні.
Пунктом 1 ДК БС визначено, що споруди є будівельними системами, пов`язаними з землею, які створені з будівельних матеріалів, напівфабрикатів, устаткування та обладнання в результаті виконання різних будівельно-монтажних робіт. Інженерні споруди - це об`ємні, площинні або лінійні наземні, надземні або підземні будівельні системи, що складаються з несучих та в окремих випадках огороджувальних конструкцій і призначені для виконання виробничих процесів різних видів, розміщення устаткування, матеріалів та виробів, для тимчасового перебування і пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів та т.ін.. До інженерних споруд відносяться: транспортні споруди (залізниці, шосейні дороги, злітно-посадкові смуги, мости, естакади тощо), трубопроводи та комунікації, дамби, комплексні промислові споруди, спортивні та розважальні споруди та т.ін..
Колегія суддів звертає увагу на те, що модульні автозаправні станції не віднесено до переліку споруд, що визначені ДК БС.
Відповідно до пп.3.38 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій, модульна автозаправна станція - автозаправна станція з наземним розташуванням резервуарів для зберігання палива, технологічне обладнання якої призначене для заправлення автотранспорту тільки рідким моторним паливом (бензином, дизельним паливом); характеризується розосередженим розташуванням ПРК та резервуара зберігання палива
Відповідно до абз.2 ч.2 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №406 від 07.07.2017 року затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Так, відповідно до п.7 «Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №406 від 07.07.2017 року, розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності відповідно до статті 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.
Статтею 28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
З урахуванням наведених нормативних положень, колегія вважає, що модульна АЗС, яка є заводським виробом і виготовлена відповідно до технічних умов та технічної документації, що погоджена і затверджена в установленому порядку, не відноситься до об`єктів будівництва у розумінні містобудівного законодавства, а є лише заводським виробом, у зв`язку із чим не потребує дозволу чи погодження від Державної архітектурно-будівельної інспекції України та не підлягає введенню в експлуатацію як нерухоме майно згідно містобудівного законодавства.
Аналогічний правовий висновок також зроблено Верховним Судом у постановах від 23.08.2023 року у справі №640/27953/21, від 22.07.2021 року у справі №640/19955/19, правовідносини в яких є подібними до правовідносин між сторонами у даній справі.
Відповідно до частин 5 та 10 ст.21 Закону України «Про охорону праці» порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Як вже зазначено вище, до заяви на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним позивач надав дозволи Головного Управління Держпраці в Одеській області на виконання газонебезпечних робіт та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах №533.19.51 та №494.19.51, відповідно до яких позивачу дозволено експлуатувати зазначену модульну автозаправну станцію.
Колегія суддів зазначає, що відповідальність суб`єкта господарювання у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався відповідним органом, а відтак є підробленим (сфальшованим). Однак в рамках даного спору такого факту судом не встановлено.
Враховуючи, що наданий позивачем для отримання ліцензії Акт приймання обладнання для проведення комплексного опробування (пуско-налагоджувальних робіт) від 12.06.2019 року є належним підтвердженням введення в експлуатацію модульної АЗС за адресою: м.Одеса, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д, колегія суддів вважає помилковою позицію відповідача про невідповідність такого акту вимогам Закону №481/95-ВР.
З огляду на вищенаведене, колегія суддів вважає, що відповідач спірним розпорядженням безпідставно анулював видану позивачу ліцензію на оптову торгівлю пальним.
За таких обставин підлягають задоволенню позовні вимоги Товариства про визнання протиправним та скасування Розпорядження Головного Управління ДПС в Одеській області від 17.06.2024 року №187-р в частині анулювання ліцензії на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР», а саме: ліцензію з реєстраційним номером 990514202200037, терміном дії з 12.08.2022 року до 12.08.2027 року, адреса місця оптової торгівлі пальним: Україна, Одеська область, м.Одеса, Суворовський район, вул.Хаджибейська дорога, 4/Д.
Також колегія суддів погоджується і з обґрунтованістю позовних вимог в частині зобов`язання відповідача видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримати ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію щодо анулювання ліцензії №1990514202200037 на право оптової торгівлі пальним, оскільки такий спосіб захисту узгоджується з положеннями Закону №481/95-ВР, якими прямо встановлений обов`язок по внесенню інформації про дію ліценцій суб`єкта господарювання до Реєстру.
Таким чином, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, внаслідок невірного застосування норм матеріального права, з прийняттям по справі нової постанови про задоволення позовних вимог.
За таких обставин апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно ч.1 ст.132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивач долучив до матеріалів справи копії документів, які підтверджують оплату позивачем судового збору за подачу позову в сумі 3028,00 грн. та за подачу апеляційної скарги в сумі 4542,00 грн., які підлягають компенсації позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.315, ст.317, ст.321, ст.322, ст.325, ст.329 КАС України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2024 року скасувати.
Прийняти по справі нову постанову про задоволення позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР».
Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Головного Управління ДПС в Одеській області від 17 червня 2024 року №187-р в частині анулювання ліцензії на оптову торгівлю пальним, за наявності місць оптової торгівлі, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР», а саме: ліцензію з реєстраційним номером 990514202200037, терміном дії з 12 серпня 2022 року до 12 серпня 2027 року, адреса місця оптової торгівлі пальним: Україна, Одеська область, м. Одеса, Суворовський район, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д;
Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі, реєстраційний номер 990514202200037, терміном дії з 12 серпня 2022 року до 12 серпня 2027 року, видану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» (ЄДРПОУ 41548252, 65005, Одеська область, м. Одеса, вул. Середня, буд.83/2, кв.(офіс), 301), адреса оптової торгівлі пальним Україна, Одеська область, м.Одеса, вул. Хаджибейська дорога, 4/Д.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІНДАР» (код ЄДРПОУ 41548252) судові витрати у розмірі 7570 (сім тисяч п`ятсот сімдесят) грн. 00 коп..
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123375550 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні