ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/48156/23 Суддя (судді) першої інстанції: Парненко В.С.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2024 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Заїки М.М.,
суддів - Кузьменка В.В., Сорочка Є.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій про визнання незаконним та скасування розпорядження, -
ВСТАНОВИЛА:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій (далі - відповідач, НЦУ), в якому просив суд визнати протиправним та скасувати розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен».
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 у задоволенні позову відмовлено.
При цьому суд першої інстанції виходив з того, що під час судового розгляду справи судом не встановлено порушень з боку відповідача при прийнятті та реалізації розпорядження від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен».
Крім того, оскаржуваним розпорядженням здійснено блокування доменних імен згідно додатку, перелік якого містить 8 доменних імен (веб-сайтів), серед яких веб-сайт позивача. Суд не вправі розглядати питання відносно кола осіб, які не є стороною по справі.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Київського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що у відповідача відсутні правові підстави для блокування будь-яких доменних імен та веб-сайту. Блокування веб-сайтів не спрямоване на забезпечення основних завдань Національного центру в умовах надзвичайних ситуацій або воєнного стану, а НЦУ, видавши спірне розпорядження діяв не у передбачений чиним законодавством спосіб. Порядок оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.06.2004 № 812 (далі - Порядок № 812) не наділяє повноваженнями НЦУ блокувати веб-сайти за рекомендацією правоохоронних органів, оскільки таке блокування не спрямоване на стале функціонування та використання оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами в інтересах управління державою, попередження, локалізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, оповіщення населення, забезпечення проведення мобілізації, задоволення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку, тощо. При цьому, «блокування доменного імені (веб-сайту)» у своєму розумінні не є тотожним терміну «тимчасове обмеження якості послуг», у розумінні повноважень, викладених в пункті 14 Порядку № 812.
Шостим апеляційним адміністративним судом ухвалою від 22.03.2024 відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подачі відзиву на апеляційну скаргу.
Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача, в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що до компетенції НЦУ не належить визначення шкідливих веб-ресурсів в мережі Інтернет - це повноваження правоохоронних органів. НЦУ, як старший суб`єкт управління в системи оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування лише видає обов`язкові до виконання в умовах воєнного стану розпорядження з оперативно-технічного управління, якими доручає постачальникам електронних комунікаційних послуг здійснити визначені обмеження щодо надання послуг доступу до певних веб-ресурсів, які за результатами роботи правоохоронних органів визначені шкідливими та такими, за допомогою яких здійснюється протиправна діяльність.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.11.2024 справу призначено до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Встановлено, що ОСОБА_1 є власником веб-сайту ІНФОРМАЦІЯ_7, що підтверджується інформацією з відкритих джерел, зокрема з веб-сайту imena.ua щодо інформації про зареєстроване доменне ім?я ІНФОРМАЦІЯ_7.
На підставі листів БЕБ України та підпорядкованим йому підрозділів, зокрема, листа Територіального управління БЕБ в Чернівецькій області від 23.11.2023 №21/2.2/2169-23 за погодженням з Адміністрацією Держспецзв?язку було видано розпорядження НЦУ від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен», яким постачальникам електронних комунікаційних послуг було доручено здійснити блокування доменних імен, а також їх піддоменів на рекурсивних DNS-серверах згідно з додатком, в якому серед інших, а саме за №6 зазначено доменне ім?я ІНФОРМАЦІЯ_7.
На підставі розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій Державної служби спеціального зв?язку та захисту України від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен» здійснено блокування доменних імен згідно доданого переліку та зокрема веб-сайту ІНФОРМАЦІЯ_7.
Згідно із відповіддю №68/01-180/СЕД від 07.12.2023 на адвокатський запит щодо блокування зазначеного веб-сайту, НЦУ повідомив, що спірне розпорядження було видано в рамках виконання оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами загального користування в умовах воєнного стану за погодженням з Адміністрацією Держспецзв?язку у відповідності до статті 32 Закону України «Про електронні комунікації», Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами), пунктів 14, 27 Порядку №812, та листа Територіального управління БЕБ у Чернівецькій області №21/2.2/2053-23 від 13.11.2023.
Не погоджуючись із зазначеним блокуванням доменного імені позивач звернувся до суду з даним позовом.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан з 24 лютого 2022 року.
В подальшому, строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та діє дотепер згідно Указу Президента України від 06.05.2024 №271/2024, затвердженого Законом України від 08.05.2024 №3684-IX.
Згідно з частиною першою статті 17 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 №389-VIII органи державної влади України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, громадські об`єднання, а також громадяни зобов`язані сприяти діяльності військового командування та військових адміністрацій у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану на відповідній території.
Відповідно до частини 1 статті 32 Закону України «Про електронні комунікації» від 16.12.2020 №1089-IX (далі - Закон №1089-IX) управління електронними комунікаційними мережами та відповідальність за забезпечення їх сталості в умовах надзвичайного та воєнного стану покладається на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сферах організації спеціального зв`язку, захисту інформації.
Згідно із Положення про Адміністрацію Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2014 № 411, Адміністрація Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України (Адміністрація Держспецзв`язку) є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем`єр-міністра України з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій - Міністра цифрової трансформації і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах організації спеціального зв`язку, захисту інформації, кіберзахисту, активної протидії агресії у кіберпросторі.
За приписами частин 2, 4, 5 статті 32 Закону №1089-IX для забезпечення можливості оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами всіх постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг в умовах надзвичайного та воєнного стану створюється національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України.
В умовах надзвичайного та воєнного стану національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України виконує оперативно-технічне управління електронними комунікаційними мережами у межах повноважень, наданих йому Кабінетом Міністрів України.
Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України взаємодіє з центрами управління постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг, у тому числі іноземних.
Згідно із частиною 8 статті 32 Закону №1089-IX Національний центр оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами України в умовах надзвичайного або воєнного стану видає розпорядження щодо оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами, які є обов`язковими для виконання постачальниками електронних комунікаційних мереж та/або послуг.
Завдання, функції та повноваження НЦУ визначені Порядком № 812, а також Положенням про Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій, затвердженого наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 11.04.2019 № 209 (далі - Положення № 209).
Згідно із Порядком № 812 основними завданнями НЦУ в умовах надзвичайних ситуацій, надзвичайного та воєнного стану є загальне управління центрами управління мережами, забезпечення можливості оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами з метою їх сталого функціонування та використання в інтересах управління державою, попередження, локалізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, оповіщення населення, забезпечення проведення мобілізації, задоволення потреб національної безпеки, оборони, охорони правопорядку.
Разом з тим, відповідно до Порядку № 812 контроль за функціонуванням телекомунікаційних мереж і проведення організаційно-технічних заходів з управління телекомунікаційними мережами з метою забезпечення їх сталого та якісного функціонування здійснюється через систему оперативно-технічного управління телекомунікаційними мережами - сукупність технічних засобів, центрів управління, у тому числі персоналу, що забезпечують оперативно-технічне управління телекомунікаційними мережами.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» визначено, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану.
Відповідно до пункту 14 Порядку № 812 НЦУ та центри управління мережами за погодженням з Адміністрацією Держспецзв`язку відповідно до законодавства можуть допускати деяке зниження якості послуг та встановлювати тимчасові обмеження щодо їх надання до ліквідації надзвичайних ситуацій, скасування надзвичайного та воєнного стану.
Таким чином, на підставі зазначеного пункту та звернень органів управління складових сектору безпеки і оборони розпорядженнями НЦУ з питань оперативно-технічного управління електронними комунікаційними мережами постачальникам електронних комунікаційних мереж та/або послуг доручається реалізувати деякі обмеження щодо надання електронних комунікаційних послуг з метою виконання завдань, які є обов`язковими для виконання центрами управління мережами в умовах воєнного стану.
За приписами Законів України «Про електронну комерцію», «Про захист прав споживачів» визначають, що на сайті Інтернет-магазину у загальному вільному доступі для необмеженого кола осіб повинна бути розміщена певна інформація (відомості), а саме: повне найменування юридичної особи або прізвище, ім?я, по батькові фізичної особи - підприємця; адреса підприємства або місце реєстрації та місце фактичного проживання ФОП; ідентифікаційний код для юридичної або фізичної особи-підприємця; якщо діяльність передбачає отримання ліцензії - необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серія, номер, строк дії та дата видачі. Така інформація повинна бути доведена до покупця до моменту укладення електронного договору (формування запиту на купівлю обраного товару).
Встановлено, що у листі Територіального управління БЕБ в Чернівецькій області від 23.11.2023 №21/2.2/2169-23 зазначено, що при проведенні інформаційно-пошукової та аналітично-інформаційної роботи з метою виявлення та усунення причин і умов, що сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності БЕБ, Територіальним управлінням БЕБ у Чернівецькій області виявлено ризики нанесення шкоди економічній безпеці держави в результаті функціонування наступних веб-сайтів: ІНФОРМАЦІЯ_5; ІНФОРМАЦІЯ_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 за допомогою яких здійснюється реалізація підакцизних товарів, а саме електронних сигарет з рідинами.
При дослідженні інформації, розміщеної на веб-сайтах ІНФОРМАЦІЯ_4 ІНФОРМАЦІЯ_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 ІНФОРМАЦІЯ_3 встановлено, що сайти не містять відомостей про найменування суб?єктів господарської діяльності, які здійснюють діяльність за допомогою сайтів, відсутні відомості щодо їх ідентифікаційних кодів, відсутня інформація щодо наявності відповідних ліцензій.
За результатами проведеного аналізу відповідності цін реалізації тютюнових виробів на вищевказаних сайтах до розміру середньоринкових цін встановлено, що ціни, за якими здійснюється продаж продукції, є «аномально» низькими в середньому нижче на 30-40% від ринкової, що може свідчити про нелегальне походження реалізованої продукції.
Таким чином, незаконна реалізація підакцизних товарів, а саме електронних сигарет з рідинами, яка здійснюється за допомогою вказаних веб-сайтів, створює неконкурентне середовище для компаній-ліцензіатів та може завдати останнім значних економічних збитків. Крім того, без здійснення фіскальних відрахувань незаконна діяльність на вказаних веб-сайтах створює тіньові надприбутки, наявність яких також створює умови для пошуку способів їх легалізації та збільшення тіньового сектору економіки.
Позивач не заперечує допущення вказаних порушень у ході роботи веб-сайту ІНФОРМАЦІЯ_6.
Судом першої інстанції обґрунтовано відхилені доводи позивача про те, що «блокування доменного імені (веб-сайту)» у своєму розумінні не є тотожним терміну «тимчасове обмеження якості послуг», оскільки у розумінні функцій, викладених в пункті 14 Порядку № 812, відповідачем у межах наданих повноважень реалізовано тимчасове обмеження якості послуг шляхом блокування доменного імені (веб-сайту), що само по собі унеможливлює ототожнення вказаних понять через наявність причинно-наслідкового зв`язку між ними.
Так, DNS-сервер (сервер імен) - це сервер, який містить базу даних публічних ІР-адрес і пов?язаних з ними імен хостів. Постачальники електронних комунікаційних послуг виходячи зі своїх матеріально-технічних можливостей створюють власні DNS-сервери та надають доступ для своїх абонентів з метою використання ієрархічного децентралізованого каталогу іменування комп?ютерів, служб чи інших ресурсів, які підключені до глобальної мережі Інтернет або власних окремих мереж. Проте, абонентам постачальників електронних комунікаційних послуг не заборонено використання інших власних або публічних DNS-серверів.
Тому, розпорядженням НЦУ від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен», яке згідно із частиною восьмою статті 32 Закону №1089-IX є обов?язковим для виконання постачальниками електронних комунікаційних послуг, відповідно до пункту 14 Порядку №812 було доручено здійснити тимчасове обмеження надання послуг з доступу на власних рекурсивних DNS-серверах до доменних імен згідно з додатком, в якому за №6 зазначено доменне ім?я ІНФОРМАЦІЯ_7.
Оскаржуване розпорядження НЦУ діє до скасування воєнного стану та має мету мінімізації та усунення загроз економічній безпеці України в умовах воєнного стану від діяльності зазначених веб-сайтів, на яких здійснюється незаконна реалізація підакцизних товарів в мережі Інтернет без відповідних дозвільних документів та ліцензій.
Таким чином, розпорядження НЦУ від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен» не припиняє діяльності веб-сайту ІНФОРМАЦІЯ_7, власником якого є позивач, на публічних DNS-серверах, а лише зобов?язує постачальників електронних комунікаційних послуг на період дії воєнного стану заблокувати своїм абонентам доступ до визначеного доменного імені, а також його піддоменів на власних рекурсивних DNS-серверах.
Також варто зазначити, що оскаржуваним розпорядженням здійснено блокування доменних імен згідно додатку, перелік якого містить восьми доменних імен (веб-сайтів), серед яких веб-сайт позивача. Тому, суд не вправі розглядати питання щодо правомірності оскаржуваного розпорядження відносно кола осіб, які не є стороною по справі.
З урахуванням наведеного у сукупності апеляційний суд не знаходить підстав для визнання протиправним та скасування розпорядження Національного центру оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій від 23.11.2023 №843/1704 «Про блокування доменних імен».
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, ухвалив оскаржене рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права та дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 48, 242-244, 250, 271, 272, 286, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2024 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не підлягає касаційному оскарженню, відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя М.М. Заїка
Судді В.В. Кузьменко
Є.О. Сорочко
Повний текст постанови складено та підписано 27 листопада 2024 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 03.12.2024 |
Номер документу | 123375856 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Заїка Микола Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні