Справа № 676/8980/23
Номер провадження 2/676/880/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 листопада 2024 року
Кам`янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
в складі головуючої судді - Шевцової Л.М.
з участю секретаря судового засідання Сопрун С.В.
прокурора Атаманюк М.О.
представника відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ОСОБА_3
представника позивачки- ОСОБА_4 ОСОБА_3
представника третьої особи ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кам`янець-Подільському цивільну справу № 676/8980/23 за позовом керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління, який її уособлює Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької області до ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , третя особа: заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Подільський професійний коледж» про витребування земельної ділянки, та зустрічним позовом ОСОБА_4 до Кам`янець-Подільськоїміської ради, третяособа закладпрофесійної (професійно-технічної)освіти «Подільськийпрофесійний коледж» провизнання недійснимдержавного актуна землю, -
У С Т А Н О В И В:
29.12.2023 року позивач звернувся до суду з позовом в інтересах держави Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької області, до ОСОБА_1 , ОСОБА_4 ; третя особа Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» про витребування земельної ділянки.
Ухвалою суду від 05.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання.
З0.01.2024 року відповідачка ОСОБА_1 надіслала суду відзив на позов.
06.02.2024 року т.в.о. директора Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти» Савчук В.М., як представник третьої особи, надіслав суду пояснення на позовну заяву.
22.02.2024 року відповідачка ОСОБА_1 надіслала заперечення на письмові пояснення представника третьої особи.
12.03.2024 року ОСОБА_4 подала зустрічну позовну заяву до Кам`янець-Подільської міської ради, третя особа ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» про визнання недійсним державного акту на землю.
Ухвалою суду від 12.03.2024 року прийнято зустрічну позовну заяву ОСОБА_4 до спільного розгляду з первинним позовом.
04.04.2023 року представник ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» Урсуляк Н.П., яка діє за довіреністю № 01-22/513 від 17.10.2023 року надіслала письмові пояснення по справі, щодо зустрічного позову.
29.05.2024 року закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду, про що постановлено ухвалу суду та повідомлено учасників судового розгляду.
15.11.2024 року за клопотанням представника третьої особи ОСОБА_5 , яка діє за довіреністю № 01-22/513 від 17.10.2023 року постановлено ухвалу суду про заміну найменування третьої особи: Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» на заклад професійної (професійно-технічної) освіти «Подільський професійний коледж».
Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що Державним комітетом Української ССР по професійно-технічній освіті в серпні 1980 року вирішено відкрити в с.Зіньківці на виробничій базі обласного управління сільського господарства Міністерства сільського господарства УРСР технічне училище. У зв`язку з чим відповідно до державного акту за - Кам`янець-Подільським СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі закріплюється в безстрокове і безплатне користування 107,0 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування. В липні 1984 року відбулася реорганізація середніх технічних училищ узв`язку з чим назва навчального закладу до реорганізації була СПТУ №14 (с. Зеньковці), після реорганізації змінено на - ПТУ №44 (с. Зеньковці Хмельницької області).
В жовтні 2002 ліквідовано ПТУ №44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району та створено на місці ліквідованого училища філію професійно-технічного училища №26.
Вподальшому рішеннямЗіньковецької сільськоїради вирішено:надати згодуна припинення права постійного користування на землю загальною площею 65,50 га, з них: ріллі 60,10 га, багаторічних насаджень - 4,0 га, пасовища - 1,4 га Зіньковецького професійно-технічного училища №°44, що розташовані за межами населеного пункту; припинити право постійного користуванняземельною ділянкою Зіньковецького професійно-технічного училища №44 загальною площею 10,20га.
Розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, наданої в постійне користування професійно-технічному училищу №44 с.Зіньківці, загальною площею 65,50 га; передати дану земельну ділянку площею 65,50 га до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.
В січні 2005 року змінено найменування Кам`янця-Подільського професійного будівельного ліцею та надано назву: державний професійно-технічний навчальний заклад «Кам`янець-Подільськийпрофесійний будівельний ліцей».
В березні 2010 року встановлено повне найменування юридичної особи: Державний навчальний заклад «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей»; затвердити статут державного навчального закладу «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей».
В березні 2013 року змінено тип Державного навчального закладу «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей» на Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти».
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 №831-р Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником СПТУ 44 с.Зіньківці.
Отже, Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» являється правонаступником землекористувача Кам`янець-Подільського СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі, якому державним актом Б №041795 від 1983 року закріплено в безстрокове і безплатне користування 107,0 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування.
Однак, розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації в березні 2003року, припинено право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 65,50 га та передано дану земельну ділянку до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.
В червні 2003 року наказом Міністерства освіти ші науки вирішено: реорганізувати профтехучилища Хмельницької області у професійні ліцеї, встановивши, що професійні ліцеї є правонаступниками профтехучилищ, що реорганізуються і у своїй освітній діяльності використовують раніше видані ліцензії до закінчення терміну їх дії. Крім того, наказом вказаного Міністерства було вирішено внести зміни щодо найменувань. Так, Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей було переіменовано на державний професійно-технічний навчальний заклад «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей».
В подальшому, в березні 2013 року було змінено тип ДНЗ «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей» на Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти».
Згідно Статуту ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником прав та обов`язків ДНЗ «Кам`янець-Подільське вище професійне училище» Кам`нець-Подільський професійний художній ліцей.
Розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації в березні 2003року, припинено право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, загальною площею 65,50 га та передано дану земельну ділянку до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.
В подальшому, частина вказаної земельної ділянки відповідно до державних актів на право власності на землю була передана громадянам у власність для ведення особистого селянського господарства.
Зокрема,на підставідержавного актуна правоприватної власностіна землюсерії Р2№ 823970,виданого Довжоцькоюсільською радою передано у приватнувласність ОСОБА_6 ,земельну ділянкуплощею 2.0000га (кадастровийномер 6822482400:03:001:0005) для ведення особистого селянського господарства.
На підставі зазначеного державного акту на землю 04.06.2016 року зареєстровано право власності за ОСОБА_6 на вказану земельну ділянку.
В подальшому на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки право власності на зазначену земельну ділянку за ОСОБА_6 припинено та зареєстровано за ОСОБА_4 .
Однак, рішенням господарського суду Хмельницької області від 22.03.2018 року визнано незаконним та скасовано розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації №251/2003р від 31.03.2003 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44», яким припинено право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, наданої в постійне користування професійно-технічному училищу №44, с. Зіньківці, загальною площею 65,50 га. та передано дану земельну ділянку площею 65,50 га до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.
Отже, враховуючи вищевикладене, та те, що земельна ділянка кадастровий номер 6822482400:03:001:0005, площею 2 га, яка була передана у приватну власність ОСОБА_6 розташовувалася, на час її передання, за межами Довжоцької сільської ради Кам`янець-Подільського району та в подальшому була продана ОСОБА_4 , що грубо порушувало майнові права Кам`янець-Подільської міської ради, яка позбавлена можливості розпоряджатися земельною ділянкою, підлягає витребуванню від ОСОБА_2 на користь держави.
В судовому засіданні прокурор ОСОБА_7 підтримала заявлені позовні вимоги і просить задовольнити їх в повному обсязі.
Аналогічні покази в судовому засіданні надала представник Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти», ОСОБА_5 .
Представник відповідачки ОСОБА_1 адвокатВітюк В.Ж.,який діє занотаріально посвідченоюдовіреністю від 14.01.2022року всудовому засіданніпозов невизнав іпояснив,що чоловік відповідачки ОСОБА_1 - ОСОБА_6 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , ще при житті, на підставі рішення Довжоцької сільської ради Кам`янець-Подільського району від 14 червня 2002 року №25, набув права власності на земельну ділянку площею 2,00га (кадастровий номер 6822482400:03:001:0005). Тобто на законних підставах і розпорядився нею за життя відповідно до норм чинного законодавства.
ОСОБА_6 та його правонаступник ОСОБА_4 мали всі підстави вважати, що рішення уповноваженого органу місцевого самоврядування є дійсним, що Довжоцька сільська рада, правонаступником якого є Кам`янець-Подільська міська рада, передаючи йому земельну ділянку, має право нею розпоряджатися, а він після отримання цієї земельної ділянки матиме змогу мирно володіти своїм майном. Отже, ОСОБА_6 не міг проявити розумну обачність та не міг знати про те, що земельна ділянка могла перебувати у користуванні ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти».
Вважає, що підстав щодо витребування приватної земельної ділянки з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005 від ОСОБА_4 на користь держави в особі Кам`янець-Подільської міської ради у позивача немає, тому просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідачка ОСОБА_4 заявлені керівникомКам`янець-Подільськоїокружної прокуратури вінтересах державита органудержавного управління,який їїуособлює Кам`янець-Подільськоїміської радиХмельницької областідо ОСОБА_1 тадо неї,де третьоюособою зазначено державнийнавчальний заклад«Подільський центрпрофесійно-технічноїосвіти» про витребуванняземельної ділянки невизнала ізвернулася досуду іззустрічним позовомдо Кам`янець-Подільськоїміської ради, третяособа Державнийнавчальний заклад«Подільський центрпрофесійно-технічноїосвіти» про визнаннянедійсним державногоакту наземлю,мотивуючи тим,що напідставі договору купівлі-продажу в червні 2019 року вона стала власником земельної ділянки площею 2,00 га з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005, яка була передана у власність ОСОБА_6 , згідно рішення Довжоцької сільської ради Кам`янець-Подільського району від 14 червня 2002 року № 25.
Тому вважає, вимогипрокурора безпідставнимиі такими,що суперечатьнормам земельногозаконодавства.
Оскільки, на підтвердження заявлених вимог прокурор надав копію Державного акту на правокористування землеюсерії Б№041795від 1983року,виготовленого длянавчального закладу«Кам`янець-ПодільськеСПТУ-14в Кам`янець-Подільськомурайоні». Проте, зазначенийакт на момент йоговидачі,не відповідавчинному законодавству,так ,- він виданий юридичній особі «Кам`янець-Подільському СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі», якої не існувало ні в м. Кам`янець-Подільському, ні в Кам`янець-Подільському районі; відсутнє рішення виконавчого комітету Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів, щодо відведення 107 га землі у постійне користування навчальному закладу «СПТУ №44 Хмельницького облуправління профтехосвіти Кам`янець-Подільський район с. Зіньківці».
Крім того, Державний акт не зареєстрований у встановленому порядку у державному земельному кадастрі та земельна ділянка площею 107 га не відводилась у натурі навчальному закладу «СПТУ №44 Хмельницького облуправління профтехосвіти Кам`янець-Подільський район с. Зіньківці»,що виключалойого правота законнихправонаступників щодопостійного користуваннянею. Відомості щодо реєстрації вище згаданого акту в Книгах записів державних актів на право користування землею відсутні.
Так, згідно інформації, наданої Головним управління Держгеокадастру у Хмельницькій області під час судового розгляду Кам`янець-Подільським міськрайонним судом справи №676/2301/20 за позовом Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах Міністерства освіти і науки України та ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» до ОСОБА_6 і ОСОБА_4 про визнання недійсним державного акту на земельну ділянку та витребування земельної ділянки, встановлено, що державний акт серії Б №041795 на право постійного користування земельною ділянкою площею 107,0 га є нечинним документом.
Представник ОСОБА_4 адвокат Вітюк В.Ж, який представляє інтереси на підставі ордера ВХ № 1064790 від 12.03.2024 року, в судовому засіданні підтримав позовні вимоги ОСОБА_4 і просить суд задовольнити їх в повному обсязі, так як, наявність у Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти» незаконного Державного акту на право постійного користування землею серії Б №041795 на площу 107 га, порушує право ОСОБА_4 мирного володіння та користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005 площею 2 га, яка була придбана нею у законного власника ОСОБА_6 за договором купівлі-продажу. В позові керівника Кам`янець-Подільської окружної прокуратури в інтересах держави та органу державного управління, який її уособлює Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької області до ОСОБА_4 , про витребування земельної ділянки, просить відмовити.
Заслухавши осіб, які приймають участь в судовому розгляді, свідка ОСОБА_8 ,
вивчивши матеріалисправи,судом встановлено,що наказом № 304 від 12 серпня 1980 року Державний комітет Української РСР по професійно-технічній освіті вирішено відкрити у селі Зіньківці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області технічне училище на виробничій базі обласного управління сільського господарства Міністерства сільського господарства УРСР.
Відповідно до Державного акту Б № 041795 від 1983 року, виданого виконавчим
комітетом Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів, за землекористувачем Кам`янець-Подільським СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі закріплено в безстрокове і безплатне користування 107,0 га землі в межах згідно з планом землекористування, який додається.
Наказом № 156/3 від 13 липня 1984 року Державний комітет Української РСР по
професійно-технічній освіті вирішено реорганізувати всі середні, технічні училища та училища з одно-дворічним строком навчання в єдиний тип - середні професійно-технічні училища з відповідними відділами по професіям і строкам навчання; встановлено всім навчальним закладам назву «Середнє професійно-технічне училище» (СПТУ). Найменування навчального закладу до реорганізації було СПТУ № 14 (с. Зіньківці), після реорганізації - ПТУ № 44 (с. Зіньківці, Хмельницька область).
Згідно наказу Міністерства освіти і науки України № 547 від 03 жовтня 2002 року ПТУ
№ 44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району ліквідовано та створено на місці ліквідованого училища філію професійно-технічного училища № 26 м. Кам`янця-Подільського в межах бюджетних видатків; будівлі, споруди, навчальне майно та грошові кошти ліквідованого ПТУ № 44 вирішено передати на баланс ПТУ № 26 м. Кам`янця-Подільського.
Наказом № 286 від 07 жовтня 2002 року Управління освіти і науки Хмельницької
обласної державної адміністрації з урахуванням наказу Міністерства освіти і науки України № 547 від 03 жовтня 2002 року створено комісію з ліквідації професійно-технічного училища № 44; створено Зіньковецьку філію Кам`янець-Подільського ПТУ-26 на базі ліквідованого Кам`янець-Подільського ПТУ-44; залишено за новоствореною Зіньковецькою філією Кам`янець-Подільського ПТУ-26 будівлі, споруди, транспортні засоби та інше майно, яке було на балансі ПТУ-44. Зобов`язано директора ПТУ № 26 внести зміни до статуту професійно-технічного навчального закладу та до 10 січня 2003 року подати його на затвердження до Міністерства освіти і науки України в установленому порядку, а також здійснити роботу щодо переоформлення ліцензії у зв`язку з реорганізацією; прийняти контингент учнів ПТУ № 44 для завершення навчання за обраною професією.
Рішенням Зіньковецької сільської ради № 6 від 11 лютого 2003 року надано згоду на
припинення права постійного користування на землю загальною площею 65,50 га, з яких: ріллі - 60,10 га, багаторічних насаджень - 4,0 га, пасовища - 1,4 га, Зіньковецького професійно-технічного училища № 44, що розташовані за межами населеного пункту; припинено право постійного користування земельною ділянкою Зіньковецького професійно-технічного училища № 44 загальною площею 10,20 га, що знаходиться в межах с.Зіньківці.
Розпорядженням Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації № 251/2003 р
від 31 березня 2003 року «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44» у зв`язку із ліквідацією Професійно-технічного училища № 44 с. Зіньківці, розглянувши лист та згоду Зіньковецької сільської ради та взявши до уваги наказ Міністерства освіти і науки України, вирішено припинити право постійного користування земельною ділянкою, що розташована за межами населеного пункту, наданою в постійне користування Професійно-технічному училищу № 44 с. Зіньківці, загальною площею 65,50 га; передано цю земельну ділянку площею 65,50 га до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради.
Наказом Міністерства освіти і науки України № 377 від 13 червня 2003 року «Про
вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області» вирішено: реорганізувати з 01 липня 2003 року професійно-технічні училища Хмельницької області у професійні ліцеї за переліком, що додається; встановити, що професійні ліцеї є правонаступниками професійно-технічних училищ, що реорганізуються, і в своїй освітній діяльності використовують раніше видані ліцензії до закінчення терміну їх дії.
У переліку професійно-технічних училищ Хмельницької області, що реорганізуються у
професійні ліцеї (додаток до наказу МОН № 377 від 13.06.2003), під № 15 значиться ПТУ № 26, яке реорганізується в Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей.
Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України «Про внесення зміни до
найменування професійно-технічного навчального закладу Хмельницької області» № 48 від 26 січня 2005 року вирішено внести зміни до найменування Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею та надалі іменувати його як Державний професійно-технічний навчальний заклад «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей»; встановлено, що Державний професійно-технічний навчальний заклад «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей» є правонаступником Кам`янець-Подільського професійного будівельного ліцею і в своїй освітній діяльності використовує раніше видані ліцензії до закінчення їх дії.
31 січня 2005 року Управління освіти і науки Хмельницької обласної державної
адміністрації видало наказ № 30 «Про ліквідацію Зіньковецької філії Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського», відповідно до якого ліквідовано Зіньковецьку філію вищого професійного училища № 14, м.Кам`янця-Подільського, що розташована в с. Зіньківці Кам`янець- Подільського району; створено комісію з ліквідації Зіньковецької філії вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського; зобов`язано комісію провести інвентаризацію майна, основних засобів та матеріальних цінностей ліквідованої філії станом на 01.01.2005 і здійснити його передачу-прийом на баланс Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського для забезпечення роботи училища; здійснити заходи з працевлаштування працівників, які вивільняються відповідно до законодавства України; передати контингент учнів ліквідованої Зіньковецької філії вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського для завершення навчання за обраною професією до Вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського; виключити Зіньковецьку філію вищого професійного училища № 14 м. Кам`янця-Подільського з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в установленому порядку.
Наказом Міністерства освіти і науки України № 214 від 16 березня 2010 року
встановлено повне найменування юридичної особи Державний навчальний заклад «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей»; затверджено Статут Державного навчального закладу «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей».
Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 375 від 26 березня
2013 року «Про зміну типу Державного навчального закладу «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей» змінено тип Державного навчального закладу «Кам`янець-Подільський професійний будівельний ліцей» на Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти».
22 січня 2016 року наказом Міністерства освіти і науки України затверджено Статут
ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти», відповідно до пункту 1.1 якого ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» є підпорядкованим Міністерству освіти і науки державним професійно-технічним навчальним закладом третього атестаційного рівня, що здійснює підготовку робітників високого рівня кваліфікації з технологічно складних професій та спеціальностей або робітників, діяльність яких пов`язана зі складною організацією праці, з числа випускників загальноосвітніх навчальних закладів. Згідно з пунктом 1.8 Статуту ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником прав та обов`язків Державного навчального закладу «Кам`янець-Подільське вище професійне училище» Кам`янець-Подільський професійний художній ліцей.
«Питання управління державними закладами професійної (професійно-технічної) освіти, підпорядкованими Міністерству освіти і науки», наказів Міністерства освіти і науки України (наказ № 304 від 12.08.1980, наказ № 156/3 від 13.07.1984, наказ № 547 від 03.10.2002, наказ № 377 від 13.06.2003, наказ № 441 від 09.12.2003, наказ № 48 від 26.01.2005, наказ № 504 від 05.06.2008, наказ № 214 від 16.03.2010, наказ № 375 від 26.03.2013) Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» є правонаступником СПТУ 44 с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району.
Вказані обставини встановлено рішенням господарського суду Хмельницької області від
22.03.2018 р. по справі № 924/924/17, яке набрало законної сили.
Державним актом на право приватної власності на землю серії Р2 № 823970, виданого
Довжоцькою сільською радою 28 серпня 2003 року та зареєстрованого в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю № 1132, ОСОБА_6 передано у приватну власність земельну ділянку площею 2 га (кадастровий номер 6822482400:03:001:0005) для ведення особистого селянського господарства. Державний акт виданий на підставі рішення Довжоцької сільської ради № 25 від 14 червня 2002 року.
Згідно копії рішення № 25 від 14 червня 2002 року другої сесії Довжоцької сільської
ради «Про передачу земельних ділянок у приватну власність», земельна ділянка площею 2,00 га була передана у власність ОСОБА_6 .
Згідно витягу з Держаного земельного кадастру про земельну ділянку від 04.06.2014
року № НВ-6801232222014, ОСОБА_6 отримав кадастровий номер на земельну ділянку площею 2,00 га на території Довжоцької сільської рали для ведення особистого селянського господарства з номером 6822482400:03:001:0005.
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується
копією свідоцтвапро смертьсерії НОМЕР_1 актовий запис№1164. Оскількийого дружина ОСОБА_1 прийняла спадщинупісля смертічоловіка,тому вонає відповідачкоюпо данійсправі.
Ще при житті ОСОБА_6 відчужив спірну земельну ділянку ОСОБА_4 , за
Договором купівлі-продажу земельної ділянки від 11 червня 2019 року № 1314 право власності на вказану земельну ділянку перейшло від ОСОБА_6 до ОСОБА_4 . Зазначена обставина підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 23.04.2020 року.
Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 22.03.2018 р. по справі по
справі № 924/924/17 задоволено позов ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» до Кам`янець-Подільської РДА Хмельницької області про визнання незаконним та скасування розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації № 251/2003р від 31.03.2003 «Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44», яким припинено право постійного користування земельною ділянкою, розташованою за межами населеного пункту, наданої в постійне користування професійно-технічному училищу №44, с. Зіньківці, загальною площею 65,50 га та передано земельну ділянку до складу земель запасу Зіньковецької сільської ради. Вказане рішення набрало законної сили.
Звертаючись до суду з позовом, керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури
в інтересах держави та органу державного управління, який її уособлює Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької області просив витребувати у ОСОБА_4 на користь держави в особі Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької області земельну ділянкк загальною площею 2,0000 га з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005, передану їй для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Кам`янець-Подільської міської ради Хмельницької.
Згідно з частинами 1 і 2статті 149 Земельного кодексу Україниу редакції чинній, на час
виникнення спірних правовідносин (далі -ЗК України), земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі
рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Відповідно до пункту «а» частини 5статті 149 ЗК Українирайонні державні
адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема для сільськогосподарського використання.
Згідно з частиною 9статті 149 ЗК УкраїниКабінет Міністрів України вилучає земельні
ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси першої групи площею понад 10 гектарів, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначенихстаттею 150 цього Кодексу.
Аналізуючи наведене, суд вважає, що керівник Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури
безпідставно звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі цього центрального органу виконавчої влади України.
Ст. 319 ЦК України передбачено, що право власності є непорушним і право
розпоряджатися майном належить лише власникові майна.
За змістом статей15і16 ЦК Україникожна особа має право на звернення до суду за
захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Відповідно до частини другоїстатті 16 цього Кодексуспособами захисту цивільних прав
та інтересів можуть бути визнання права, визнання правочину недійсним, припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, примусове виконання обов`язку в натурі, зміна правовідношення, припинення правовідношення, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди, відшкодування моральної (немайнової) шкоди, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Для застосування того чи іншого способу захисту необхідно встановити, які ж права
(інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем, і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
Під час оцінки обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його
ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування
конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки викладені, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17, від 04 червня 2019 року у справі № 916/3156/17.
У випадку порушення права власності власник відповідно достатті 387 ЦК Українимає
право витребувати майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним. Віндикаційний позов як спосіб захисту права власності застосовується у тому випадку, коли власник фактично позбавлений можливості володіти й користуватися належним йому майном.
Велика Палата Верховного Суду зазначила у постанові від 04 липня 2018 року у справі
№ 653/1096/16-ц про те, що умовами звернення з таким позовом є: 1) позивач є власником майна; 2) власник фактично втратив володіння річчю; 3) відповідач є незаконним володільцем; 4) власник і володілець не перебувають у договірних відносинах; 5) предметом позову може бути тільки індивідуально визначена річ; 6) ця річ на момент розгляду спору повинна існувати в натурі.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 23 листопада 2021 року у справі №
359/3373/16 зазначила, що власник з дотриманням вимогстатті 388 ЦК Україниможе витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, ланцюга договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей387і388 ЦК України, є неефективними.
Такі висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду
від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16, від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18.
З врахуванням наведеного, на думку суду, вимоги заступника керівника Кам`янець-
Подільської місцевої прокуратури(Кам`янець-Подільської окружної прокуруратури) в інтересах держави та органу державного управління, яий уособлює Камянець-Подільська міська рада Хмельницької області про визнання недійсним державногоакту направо приватноївласності наземлю серіїР2№823970,який виданийДовжоцькою сільськоюрадою 28.08.2003року тазареєстрований вКнизі записівдержавних актівна правоприватної власностіна землюза №1132,яким наданоу власність ОСОБА_6 земельнуділянку загальноюплощею 2,0000га,кадастровий номер6822482400:03:001:0005,для веденняособистого селянськогогосподарства ізземель сільськогосподарськогопризначення державноївласності,що знаходитьсяна територіїДовжоцької сільськоїради Кам`янець-Подільськогорайону Хмельницькоїобласті не є необхідним та ефективним способом захисту порушених прав, та не призведуть до їх поновлення.
Крім цьогоо прокурором не надано суду належних та допустимих доказів
підтверджуючих право користування ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» на спірну земельну ділянку.
З врахуванням наведеного суд дійшов висновку, що позов задоволенню не підлягає в
повному обсязі.
Щодо зустрічного позову, судом встановлено наступне:згідно інформації, наданої Головним управління Держгеокадастру у Хмельницькій області під час судового розгляду Кам`янець-Подільським міськрайонним судом справи №676/2301/20, і не спростованої Кам`янець-Подільською окружною прокуратурою та ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти», встановлено, що державний акт серії Б №041795 на право постійного користування земельною ділянкою площею 107,0 га ніколи і нікому офіційно не видавався і є нечинним документом через його неналежне технічне оформлення, допущені помилки при заповненні обов`язкових граф та відсутність у ньому відмітки про державну реєстрацію.
Наданий Суду Державний акт серії Б №041795 вказує на безпідставний намір Кам`янець-Подільської районної ради в 1983 році надати право на постійне користування земельною ділянкою площею 107,0 га навчальному закладу - «Кам`янець-Подільське СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі».
В 1983році навчальногозакладу зназвою «Кам`янець-ПодільськеСПТУ-14в Кам`янець-Подільськомурайоні» нів м.Кам`янець-Подільський,ні вКам`янець-Подільськомурайоні не існувало.Тобто, Державний акт на право користування землею серії Б №041795 від 1983 року, було виготовлено для неіснуючої юридичної особи - «Кам`янець-Подільського СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі». При його виготовленні було допущено технічну помилку при заповнені графи «назва землекористувача та його місцезнаходження» і вказано неіснуючу юридичну особу та не зазначено інформацію про її юридичну адресу (місцезнаходження). Крім того він не зареєстрований в державній земельно-кадастровій книзі Кам`янець-Подільського району (в книзі записів державних актів на право користування землею) за 1983 рік, як того вимагали Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 10 червня 1977 року №501 і Постанова Ради міністрів УРСР від 29 липня 1977 року №400.
Не проводилось і виділення земельної ділянки площею 107,0 га в натурі на місцевості жодному навчальному закладу з системи профтехосвіти. Отже, план землекористування, що доданий до Державного акту не має прив`язки до кадастрового плану і поворотних точок на місцевості та не вказує на фактичні межі ділянки.
Позивачем по первинному позову не надано копії жодного документу (рішення, розпорядження чи наказу) Зіньковецької чи Довжоцької сілських рад, Кам`янець-Подільської районної ради, її виконавчого комітету, чи виконавчого комітету Хмельницької обласної ради народних депутатів, який би засвідчував намір органу місцевого самоврядування передати «Кам`янець-Подільському СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі» чи будь-якому іншому сільському навчальному закладу 107,0 га земель для організації учбово-дослідного господарства.
Наявність такого розпорядчого документу була і є обов`язковою та мала би бути першочерговою дією органу місцевого самоврядування, в розпорядженні якого перебувала земельна ділянка.
Тобто, Державний акт серії Б №041795 немає юридично-правової сили як самостійний документ на право використання 107,0 га для організації учбово-дослідного господарства і не може вважатися як допустимий доказ по справах, як того вимагає ст.77 ЦПК України.
Крім того, позивачем документально не підтверджено факт створення та державної реєстрації і «СПТУ №14 с. Зіньківці». Немає від них інформації, яке майно перебувало на балансі «СПТУ №14 с. Зіньківці» станом на липень 1984 року і якого професійно-технічного напрямку було це училище.
За інформацією Зіньковецької сільської ради, ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти» і його попередники, як землекористувачі на обліку в Зіньковецькій сільській раді не перебували (експлікація земель згідно форми 6-зем) та не перебували на обліку як землекористувачі і в Головному управлінні Держгеокадастру у Хмельницькій області.
До 2023 року, ні за одним з вищевказаних навчальних закладів не було зареєстровано за межами м. Кам`янець-Подільський жодної земельної ділянки ні на праві власності, ні на праві користування. Всі вони були зареєстровані в м.Кам`янець-Подільський і не можуть вважатись сільськими ПТУ.
Відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України, землі сільськогосподарськогопризначення передаютьсяу власністьта надаютьсяу користуваннясільськогосподарським науково-досліднимустановам танавчальним закладам, сільськимпрофесійно-технічним училищам тазагальноосвітнім школам -для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства.
Тобто, Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» (код ЄДРПОУ 21319289)не має,а його фактичні попередники - не мали, законних підстав для отримання в постійне користування будь-яких площ сільськогосподарських земель.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області підтвердило і те, що за час свого існування (з липня 1984 року по січень 2005 року)навчальні закладиз кодомЄДРПОУ - 05537785 («СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область»; «Зіньковецька філія ПТУ № 26 м. Кам`янець-Подільський»; «Зіньковецька філія Кам`янець-Подільського вищого професійного училища №14»), правонаступником якихбезпідставно себевважає Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» - (код ЄДРПОУ 21319289),не вчиняли ніяких дій щодо встановлення категорії утримуваних ними земель, відповідно до ст.19 Земельного кодексу України, місця їх розташування на місцевості і узаконення володіння земельними ділянками, відповідно до п.2 ст.63 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 №1060-ХІІ та Земельного кодексу України.
Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області акцентує увагу суду на тому, що, згідно рішення Кам`янець-Подільської районної ради в 1987 році, рішень Зіньковецької сільської ради в 1998 році та в 2003 році, в «СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область», за час його існування як самостійної юридичної особи, офіційно було вилучено сумарно 102,3 га земель, які без правовстановлюючих документів самовільно використовувало це СПТУ. Вилучення проходило на підставі відповідних заяв керівництва навчального закладу. Тобто, відбулась добровільна відмова юридичної особи від земельних ділянок.
Узаконених земель у власності чи в користуванні в «СПТУ № 44, с. Зіньківці, Хмельницька область» чи його законних правонаступників ніколи не було.
Наказом Управління освіти і науки Хмельницької ОДА від 07.10.2002 №286, «СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область»(код ЄДРПОУ 05537785) було ліквідовано.
А отже, при ліквідації юридичної особи її права та обов`язки припиняються.
Тому, Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» ніяким чином не може вважатись правонаступником «СПТУ №44, с. Зіньківці» і тим більше правонаступником неіснуючого «Кам`янець-Подільського СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі».
Щодо рішення господарського суду Хмельницької області від 22.03.2018 у справі №924/924/17, за позовом Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти» до Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Міністерства освіти і науки України, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Зіньковецької сільської ради, про визнання незаконним та скасування розпорядження Кам`янець-Подільськоїрайонної державноїадміністрації Хмельницькоїобласті від 31 березня 2003 року№251/2003р "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою ПТУ-44", то воно не має жодного відношення до даної справи, оскільки підставою набуття ОСОБА_6 права власності на земельну ділянку слугувало рішення Довжоцької сільської ради Кам`янець-Подільського району від 14 червня 2002 року №25.
Рішення про надання ОСОБА_6 у власність земельної ділянки було прийнято майже за рік до прийняття Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією розпорядження від 31.03.2003 №251/2003р і яке стосувалось виключно питання передачі Зіньковецькій сільській раді 65,5 га земель запасу, від яких у зв`язку з ліквідацією відмовився навчальний заклад - «СПТУ №44, с.Зіньківці», а не вилучення цієї землі у попереднього користувача.
Крім того, ні позивачем, ні представником третьої особи не доведено, яка земельна ділянка фактично перебуває у користуванні навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти», яка її площа, місце розташування, конфігурація і т.п.
Документація щодо визначення меж зазначеної площі в 107,0 га, на які претендує Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» в місцевому фонді документації із землеустрою відсутня.
В матеріалах справи відсутні будь-які докази, на підставі яких позивач прийшов до висновку, що земельна ділянка з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005накладається частково або лежить повністю на одній із цих площ, які проходятьза матеріаламисудових справ- 229,8га, 107,0га, 106,1га,75,7га, 65,5га, 42,9га, 58,5га.
Таким чином, аргументи позивача та третьої особи щодо співпадіння місцерозташування земельної ділянки з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005 із площами, які гіпотетично належали СПТУ-44 і на які претендував Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти», є не обґрунтованими і безпідставними.
Право власності ОСОБА_4 на дану земельну ділянку підтверджують відомості з державного реєстру речових прав.
Відповідно до ст.16 Земельного кодексу Української РСР в редакції чинній на час видачі оскаржуваного Державного акту, надання земельних ділянок у користування здійснювалось в порядку відведення.
Відведення земельної ділянки це комплекс заходів щодо її формування, закріплення кордонів, передачі у користування або володіння. Результатом усіх цих маніпуляцій виступає акт відведення земельної ділянки, на підставі якого власник набуває речових прав на землю.
Відведення земельних ділянок провадилось на підставі постанови Ради Міністрів УРСР або рішення виконавчих комітетів обласної, районної, міської, селищної і сільської Рад народних депутатів в порядку, встановлюваному законодавством Союзу РСР і Української РСР.
У постановах або рішеннях про надання земельних ділянок, вказувалась мета, для якої вони надаються, і основні умови користування землею.
Згідно зі ст.20 цього Кодексу, відповідно до Основ земельного законодавства СРСР і союзних республік, право землекористування колгоспів, радгоспів та інших землекористувачів засвідчувалось державними актами на право користування землею. Форми актів встановлювались Радою Міністрів СРСР.
Право короткострокового тимчасового користування землею засвідчувалось рішенням органу, який надав земельну ділянку в користування.
Право довгострокового тимчасового користування землею засвідчувалось актами, форма яких встановлюється Радою Міністрів Української РСР.
Зазначені документи видавались після відводу земельних ділянок в натурі.
Право землекористування громадян, які проживали в сільській місцевості, засвідчувалось записами в земельно-шнурових книгах сільськогосподарських підприємств і організацій та погосподарських книгах сільських Рад, а в містах і селищах міського типу - в реєстрових книгах виконавчих комітетів міських, селищних Рад народних депутатів.
За умовами, викладеними у ст.21 Земельного кодексу УРСР, видача державних актів на право користування землею, а також актів на право довгострокового тимчасового користування землею провадилась виконавчими комітетами районних (міських) Рад народних депутатів.
Згідно зі ст.22 цього Кодексу, приступати до користування наданою земельною ділянкою до встановлення відповідними землевпорядними органами меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і видачі документа, який засвідчує право користування землею, заборонялось.
Відповідно до ст.146 ЗК УРСР, державний земельний кадастр включав дані реєстрації землекористувань, обліку кількості і якості земель, бонітування грунтів і економічної оцінки земель.
Згідно відповіді архівного відділу Кам`янець-Подільської державної адміністрації № 6/04-06 від 22.01.2024 року слідує, що у протоколах виконавчого комітету Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів за 1983 рік відсутнє рішення щодо видачі СПТУ-14 в Кам`янець-Подільськомурайоні (с. Зіньківці Кам`янець-Подільського району Хмельницької області) Державного акту на право постійного користування землею серії Б № 041795, площею 107 га від 1983 року.
Згідно відповіді Відділу у Кам`янець-Подільському районі Міськрайонного управління у Кам`янець-Подільському районі та місті Кам`янці-Подільському Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №0-22-0.171-23/119-20 від 22.01.2020 року, зазначено, що відповідно до інформаційних даних Відділу, Кам`янець-Подільському СПТУ-14 було виготовлено Державний акт на право постійного користування землею серії В № 041795 площею 107 га. Проте, відомості щодо реєстрації вище згаданого акту в Книгах записів державних актів на право користування землею у Відділі відсутні.
Таким чином,Державний актне зареєстровано в державній земельнокадастровій книзі Кам`янець-Подільського району (в книзі записів державних актів на право користування землею) за 1983 рік, як того вимагали Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 10 червня 1977 року №501 і Постанова Ради міністрів УРСР від 29 липня 1977 року № 400.
Тому, до паперових обліково-реєстраційних документів, а, в подальшому, і до електронних реєстрів по Кам`янець-Подільському району, не вносились дані щодо приналежності такої площі до будь-якої юридичної особи в аграрному секторі чи до навчального закладу.
Згідно ст.146 зазначеного Кодексу державний земельний кадастр включає дані реєстрації землекористувань, обліку кількості і якості земель, бонітування ґрунтів і економічної оцінки земель.
Однак, ні з часу видачі вищевказаного державного акту, ні станом на теперішній час, зазначене у акті землекористування офіційно не зареєстроване. У зв`язку із цим, відомості про нього у державному земельному кадастрі відсутні, що підтверджується інформацією за № 45/281-24 від 25.01.2024року, наданою управлінням надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Відповідно до вимог ст. 22 Земельного Кодексу УРСР (в редакції чинній на момент видачі Державного акту), приступати до користування наданою земельною ділянкою до встановлення відповідними землевпорядними органами меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і видачі документа, який засвідчує право користування землею, заборонялось.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області підтвердило, що за час свого існування (з липня 1984 року по січень 2005 року)навчальні закладиз кодомЄДРПОУ - 05537785 («СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область»; «Зіньковецька філія ПТУ №26 м. Кам`янець-Подільський»; «Зіньковецька філія Кам`янець-Подільського вищого професійного училища №14»), правонаступником яких безпідставно себе вражає Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» - (код ЄДРПОУ 21319289),не вчиняли ніяких дій щодо встановлення категорії утримуваних ними земель, відповідно до ст.19 Земельного кодексу України, місця їх розташування на місцевості і узаконення володіння земельними ділянками, відповідно до п.2 ст.63 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 №1060-ХІІ та Земельного кодексу України.
Крім того, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області у своєму відзиві наданому по цивільній справі №676/2301/20 зазначає що, згідно рішення Кам`янець-Подільської районної ради в 1987 році, рішень Зіньковецької сільської ради в 1998 році та в 2003 році, в «СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область», за час його існування як самостійної юридичної особи, офіційно було вилучено сумарно 102,3га земель,які безправовстановлюючих документівсамовільно використовувалоце СПТУ. Узаконених земель у власності чи в користуванні в «СПТУ №44, с.Зіньківці, Хмельницька область» чи його законних правонаступників, ніколи не було.
Таким чином, наявність у Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти» незаконного Державного акту на право постійного користування землею серії Б №041795 на площу 107 га, порушує право ОСОБА_4 мирного володіннята користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6822482400:03:001:0005 площею 2 га, яка була придбана нею у законного власника ОСОБА_6 ..
Статтею 21 Цивільного кодексу України, передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З листа №16/04-06 від 12.02.2024 року, архівного відділу Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, вбачається, що згідно розпорядження Представника Президента України від 28.04.1992 № 2 «Про утворення державної адміністрації району і припинення діяльності виконкому Ради народних депутатів» Кам`янець-Подільська районна державна адміністрація є правонаступником Кам`янець-Подільської районної Ради народних депутатів щодо прийнятих нею рішень, взятих зобов`язань та покладених на них законодавством обов`язків у тій частині, яка не суперечить Закону України «Про Представника Президента України» та Закону України «Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування».
Отже,виходячи ізаналізу Закону України«Про місцевесамоврядування в Україні»(ст.6,ст.25,п.34ст.26),Закону України «Провнесення зміндо деякихзаконодавчих актів Українищодо вдосконаленнясистеми управління тадерегуляції усфері земельнихвідносин» (вчастині внесення зміндо ЗемельногоКодексу України) правонаступником Кам`янець-Подільської районної ради народних депутатів, яка видала оскаржуваний Державний акт, є Кам`янець-Подільська міська рада, яка є відповідачем за даним зустрічним позовом.
Позивачем було надано суду копію висновка експерта, виконаного в рамках кримінального провадження №12017240160000638, з якоговбачається,що Державнийакт серіїБ №041795виготовлено знедопустимими помилками,його незареєстровано вдержавній земельно-кадастровійкнизі,а,отже,він іне можевважатися офіційнимдоказом по справі.Так як беззаконних підставі наявностіофіційних дозвільнихдокументів узамовника,ПП «Паритет»м.Кам`янець-Подільський було виготовлено не офіційні проекти землеустрою і кадастрові плани на три земельні ділянки (№ 1 площею 4,0001 га, № 2 площею 41,4600 га, № 3 площею 9,1900 га) і незаконно передано їх ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти».
Документація із землеустрою (землевпорядна документація) це погоджені та затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Сутність проектного рішення у землеустрої полягає у авторському задумі об`єкту землеустрою (окремої земельної ділянки, землекористування, територіальної зони, адміністративно-територіального утворення тощо) з визначенням його просторових характеристик, правового режиму, вирішенням соціальних, економічних, екологічних, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних аспектів, що фіксуються в графічній і текстовій частинах документації із землеустрою.
Важливою умовою прийняття проектного рішення є його відповідність чинним нормативно-правовим актам, стандартам, нормам і правилам. Проектне рішення реалізується шляхом перенесення його в натуру (на місцевість), в т.ч. із закріпленням спеціальними знаками, та реєстрацією відповідних речових прав на земельні ділянки та/або обмежень цих прав.
Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Представник ДНЗ «Подільський центр професійно-технічної освіти Урсуляк Н.П. просить відмовити ОСОБА_9 у задоволенні зустрічного позову, за спливом позовної давності, так як вважає, що ОСОБА_4 було відомо про оспорюваний державний акт ще у 2019 році, під час розгляду цивільної справи № 676/6115/19.
Згідно ст. 256 ЦК України позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутись до суду з вимогою про захисту свого цивільного права або інтересу.
Відповідно до ст. 257 ЦУ України загальна позовна давність встановлюється 3 роки.
Таким чином, за змістом норми ч. 1 ст.261ЦК України для визначення початку перебігу позовної давності має значення не тільки безпосередня обізнаність особи про порушення її прав, а і об`єктивна можливість цієї особи знати про обставини порушення її прав.
Згідно п.6.2 Статуту, керівництво діяльністю Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти», здійснює директор.
Згідно п.7.11 Статуту, Державний навчальний закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти», несе відповідальність перед Міністерством освіти і науки України, за збереження та використання за призначенням закріпленого за ним майна.
Згідно листа Міністерства освіти та науки України від 15.04.2019 №1/11-3673, директор навчального закладу, який діє відповідно до Закону України «Про освіту» та Статуту Державного навчального закладу «Подільський центр професійно-технічної освіти», несе особисту відповідальність за функціонування установи, зобов`язаний дотримуватись вимог чинного законодавства України, забезпечувати статутну діяльність, вчиняти весь можливий комплекс дій щодо збереження майна установи.
Крім того, Міністерство освіти та науки України не вчиняло дій спрямованих на повернення спірної земельної ділянки.
Враховуючи вказане, в даному випадку саме Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» наділений повноваженнями державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Вказане свідчить про неналежне здійснення суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження щодо захисту інтересів держави, а відтак вбачаються правові підстави щодо звернення прокурора до суду із вказаним позовом з урахуванням положень ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».
Згідно ч. 4 ст. 56 ЦПК прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача (абз. 3 ч. 5 ст. 56 ЦПК).
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 у справі №3-рп/99 за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді.
Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 29.08.2023 року (суддя Вдовичинський А.В.) відмовлено в задоволенні позову про визнання недійсним державного акту на право приватної власності на землю серії Р2 № 823970,виданого Довжоцькою сільською радою 28.08.2003 року про передачу у приватну власність ОСОБА_6 земельну ділянку,загальною площею 2,0000га, кадастровий номер 6822482400:03:001:0005 для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності,що знаходиться на території Довжоцької сільської ради заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства освіти і науки України до Кам`янець-Подільської міської ради, ОСОБА_1 , ОСОБА_4 про визнання недійсним державного акту на землю та витребування земельної ділянки,третя особа Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти».
29.12.2023 року керівник Кам`янець-Подільської окружної прокуратури по даній справі звернувся з позовом в інтересах держави та органу державного управління,який її уособлює Кам`янець-Подільської міської ради,Хмельницької області до тих самих відповідачів: ОСОБА_1 та ОСОБА_4 ,третя особа та ж сама- на стороні позивача- Державний навчальний заклад «Подільський центр професійно-технічної освіти» наразі- Заклад професійної (професійно-технічної освіти) Подільський професійний коледж» про витребування у ОСОБА_4 на користь держави в особі Кам`янець-Подільської міської ради ту ж саму земельну ділянку,загальною площею 2,0000га,кадастровий номер такий же 68224800:03:001:0005,що передана була їй для ведення особистого селянського господарства на території Кам`янець-Подільської міської ради,Хмельницької області ( раніше Довжоцької сільської ради).
Отже, прокурор звернувся в 2021 році з позовом в інтересах Міністерства освіти до відповідача-Кам`янець-Подільської міської ради,а в 2023 році з позовом в інтересах Кам`янець-Подільської міської ради про повернення однієї і тієї ж земельної ділянки з кадастровим номером 68224800:03:001:0005.
Відповідно прокурор звернувся із позовами до одного відповідача та в інтересах одного і того ж позивача-Кам`янець-Подільської міської ради,що є неприпустимим.
В позові прокурора слід відмовити у повному обсязі,оскільки предмет та підстава позову повторені і рішенням Кам`янець-Подільського міськрайонного суду від 29.08.2023 року в задоволенні таких вимог було правомірно відмовлено.
Щодо зустрічного позову ОСОБА_4 до Кам`янець-Подільської міської ради третя особа-Заклад професійної (професійно-технічної освіти) Подільський професійний коледж» про визнання недійсним державного акту на право постійного користування на землю серії Б №041795,що виготовлений в 1983 році для «Кам`янець-Подільського СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі» на площу 107,0 га для організації учбово-дослідного господарства»,то він підлягає задоволенню.
Позивачем не доведено,а матеріалами справи не встановлено,що такий об`єкт матеріального права,як земельна ділянка,площею-107,0 га існує.
Таку земельну ділянку не було виділено в натурі,немає встановлених меж, а на протязі багатьох років площа змінювалася неодноразово.
Не підтверджено позивачем і факт накладання земельної ділянки ОСОБА_4 на таку земельну ділянку,як 107,0 га.,яка не була зареєстрована в 1983 році.
Із наданого прокурором висновку експерта ОСОБА_10 ,явку якої прокурор не забезпечила в судове засідання,яка проводила земельно-технічну експертизу по кримінальному провадженню,вказано,що:» у зв`язку із відсутністю в наданому на дослідження Проекті відведення земель Кам`янець-Подільському СПТУ-14 для організації учбового господарства в Кам`янець-Подільському районі,Хмельницької області,УРСР від 1982 року,графічних матеріалів та каталогу координат поворотних точок меж земельної ділянки,площею 107,00га надати категоричну відповідь чи накладаються земельні ділянки, площею 4,0001га,41,4600га,9,1900 га на землі які рахуються за Державним навчальним закладом згідно координат вказаних на кадастровому плані фактичних меж земельних ділянок,виготовлених ПП «Паритет» та переданих навчальному закладу згідно Державного акта на право користування землею Б №041795 за адресою АДРЕСА_1 не надається за можливе».
Начальник відділу№2 у Кам`янець-Подільському районі та м.Кам`янець-Подільського Головного управління Держеокадастру Антон Лобунько в судовому засіданні, як свідок, пояснив,що в межах державного акта серії Б №041795, земельної ділянки,площею 107,0га не існує та не може існувати,оскільки в межах зазначеної території розташовані як земельні ділянки загального користування так і земельні ділянки,на яких розташовані об`єкти нерухомого майна,що не належать Подільському центру професійно-технічної освіти ,а також земельні ділянки інших категорій та цільових призначень. Навчальний заклад,змінюючи свою назву, та призначення учбового процесу не був сільськогосподарським навчальним закладом.Вважає,що такий державний акт слід визнати недійсним ,а навчальному закладу слід виготовити належну проетну документацію.
Відповідно до вимог ст.256 ЦК України позовна давність-це строк,у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
По даній цивільній справі строк позовної давності позивачем по зустрічному позову ОСОБА_4 , не порушено,оскільки тільки у зв`язку з пред`явленням чергового позову прокурора про витребування в неї належної їй на праві власності земельної ділянки в грудні 2023 року,вона взнала про порушене її право.
Керуючись ст. 268 ПК України,-
У Х В А Л И В :
В позові керівника Кам`янець-Подільськоїокружної прокуратури вінтересах державита органудержавного управління,який їїуособлює Кам`янець-Подільськоїміської радиХмельницької областідо ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , третяособа:заклад професійної(професійно-технічної)освіти «Подільськийпрофесійний коледж» про витребування накористь держави вособі Кам`янець-Подільськоїміської радиХмельницької областіземельної ділянки,загальною площею2,0000га з кадастровимномером 6822482400:03:001:0005, передануїй дляведення особистогоселянського господарства,яка розташованана територіїКам`янець-Подільськоїміської радиХмельницької області відмовити. Зустрічний позов ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП НОМЕР_2 , проживаючої за адресою: АДРЕСА_2 до Кам`янець-Подільськоїміської ради, третяособа: закладпрофесійної (професійно-технічної)освіти «Подільськийпрофесійний коледж» про визнаннянедійсним державногоакту на правокористування землею задовольнити.
Визнати недійснимдержавний актна право користування землею серії Б № 041795, який виготовлено в 1983 році для «Кам`янець-Подільського СПТУ-14 в Кам`янець-Подільському районі» на площу 107,0 га земель для організації учбово-дослідного господарства.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги
всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його
проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 28 листопада 2024 року.
Суддя Л.М. Шевцова
Суд | Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123383360 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Шевцова Л. М.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Шевцова Л. М.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Шевцова Л. М.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Шевцова Л. М.
Цивільне
Кам'янець-Подільський міськрайонний суд Хмельницької області
Шевцова Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні